Haluan kysyä että

jos sinut erotetaan

herätysliikkeestä niin miksi et voi mennä ry:lle seuroihin erottamisen jälkeen. ja olla niinkuin ennenkin, jos sinua ei hyväksytä niin sehän on niiden ongelma. Eihän kukaan ihminen voi toiselta uskoa viedä. Ja jos sinä edelleen uskot (erottamisen syynä esim näkemys ero jostakin asiasta) samaten. Jos sinua ei tervehditä jumalan terveellä niin mitä sen on väliä, ei se ole mikään uskon perusta että pitää tervehtiä tietyllä tavalla tiettyä uskonto ryhmää.
Siis.. eikö ole pokkaa mennä vai mikä se oikea syy on... Voithan sä aatella et mitä väliä mitä muut sanoo tai kahtoo... jos haluaa uskoa niin menee kuuntelemaan sanaa esim niihin seuroihin.
please asiallisia kommentteja.

31

1264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Siis.. eikö ole pokkaa mennä vai mikä se oikea syy on... Voithan sä aatella et mitä väliä mitä muut sanoo tai kahtoo... jos haluaa uskoa niin menee kuuntelemaan sanaa esim niihin seuroihin."

Kirjoitit: "...jos haluaa uskoaniin menee kuuntelemaan sanaa esim niihin seuroihin."

Luulisin olevan niin, että jos on eronnut tai erotettu, tuskin kukaan haluaa sitä samaa opetusta ja samaa "sanaa" enää sen jälkeen kuunnella. Uskolla ja Jumalan sanan kuuntelemisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja on kokonaan toinen asia.

• täällä näitä

joitakin viestejä niin osasta viesteistä jotka koskee erottamita liikkeestä paistaa läpi se että haluais olla uskovainen mutta on jotain eri mielipiteitä joihinkin asiaan niin sen takia on erotettu. kirjottajista paistaa läpi sellaanen mieli että haluais edelleen käydä seuroissa yms.. mutta ku on erotettu niin ei kehtaa mennä. niin sitä minä meinasin kysymyksellä..... Mikis ei edelleenkään mene, vaikka on erimieltä joistakin opeista. Miten se erottaminen liittyy uskonasiaan. Ei siellä ole mitään portsareita jotka tarkistaa uskonpaperin tms.... sisälle pääsee vaikka on erotettu!!!

• täällä näitä kirjoitti:

joitakin viestejä niin osasta viesteistä jotka koskee erottamita liikkeestä paistaa läpi se että haluais olla uskovainen mutta on jotain eri mielipiteitä joihinkin asiaan niin sen takia on erotettu. kirjottajista paistaa läpi sellaanen mieli että haluais edelleen käydä seuroissa yms.. mutta ku on erotettu niin ei kehtaa mennä. niin sitä minä meinasin kysymyksellä..... Mikis ei edelleenkään mene, vaikka on erimieltä joistakin opeista. Miten se erottaminen liittyy uskonasiaan. Ei siellä ole mitään portsareita jotka tarkistaa uskonpaperin tms.... sisälle pääsee vaikka on erotettu!!!

jotkut käyvätkin vl-seuroissa eroamisen tai erottamisen jälkeenkin vielä.

Itsestäni tuntuisi kyllä oudolta ja ristiriitaiselta mennä hakemaan uskonvahvistusta sieltä, minkä on väärän opetuksen vuoksi taakseen jättänyt.

"siis kun lukee täällä näitä joitakin viestejä niin osasta viesteistä jotka koskee erottamista liikkeestä paistaa läpi se että haluais olla uskovainen mutta on jotain eri mielipiteitä joihinkin asiaan niin sen takia on erotettu."

Tässä kohtaa luulisin olevan kyseessä kaipuu siihen vanhaan vl-opetukseen, joka oli vallalla ennenkuin vl-opetus "pilattiin" 60-80-luvuilla. Uskon, että useimmat, jotka vl-palstoilla ylipäätänsä kirjoittavat ja keskustelevat, haluaisivat palauttaa vl-herätysliikkeeseen tuon vanhan arvopohjan ja opetuksen.

• että opilliset syyt
        Joosua kirjoitti:

jotkut käyvätkin vl-seuroissa eroamisen tai erottamisen jälkeenkin vielä.

Itsestäni tuntuisi kyllä oudolta ja ristiriitaiselta mennä hakemaan uskonvahvistusta sieltä, minkä on väärän opetuksen vuoksi taakseen jättänyt.

"siis kun lukee täällä näitä joitakin viestejä niin osasta viesteistä jotka koskee erottamista liikkeestä paistaa läpi se että haluais olla uskovainen mutta on jotain eri mielipiteitä joihinkin asiaan niin sen takia on erotettu."

Tässä kohtaa luulisin olevan kyseessä kaipuu siihen vanhaan vl-opetukseen, joka oli vallalla ennenkuin vl-opetus "pilattiin" 60-80-luvuilla. Uskon, että useimmat, jotka vl-palstoilla ylipäätänsä kirjoittavat ja keskustelevat, haluaisivat palauttaa vl-herätysliikkeeseen tuon vanhan arvopohjan ja opetuksen.

olisivat este seuroihin menemiselle. Ne voivat olla sitä vain sellaiselle, jolla ei ole syviä tunnesiteitä vl-yhteisöön.

Syyt ovat sosiaaliset. Kun on tullut rakkaitten uskonystävien taholta ulosheitetyksi, se on niin vaikea ja kipeä asia, ettei voi mennä heidän joukkoonsa seuroihin kuten ennenkin, kun oli vielä yksi heistä ja kuului joukkoon.
        Nyt siihen ei enää kuulu, vaan olisi seuroissakin heidän keskellään ulkopuolinen, ja se olisi niin vaikea kestää, että ihmisen itsesuojeluvaisto estää menemästä hankkimaan itselleen niin pahaa mieltä.

Eri tilanne on niillä, jotka ovat lähteneet omasta aloitteestaan vl-liikkeestä. Heille se ei ole sosiaalisesti kuitenkaan noin vaikea asia kuin erotetuille.

• että opilliset syyt kirjoitti:

olisivat este seuroihin menemiselle. Ne voivat olla sitä vain sellaiselle, jolla ei ole syviä tunnesiteitä vl-yhteisöön.

Syyt ovat sosiaaliset. Kun on tullut rakkaitten uskonystävien taholta ulosheitetyksi, se on niin vaikea ja kipeä asia, ettei voi mennä heidän joukkoonsa seuroihin kuten ennenkin, kun oli vielä yksi heistä ja kuului joukkoon.
        Nyt siihen ei enää kuulu, vaan olisi seuroissakin heidän keskellään ulkopuolinen, ja se olisi niin vaikea kestää, että ihmisen itsesuojeluvaisto estää menemästä hankkimaan itselleen niin pahaa mieltä.

Eri tilanne on niillä, jotka ovat lähteneet omasta aloitteestaan vl-liikkeestä. Heille se ei ole sosiaalisesti kuitenkaan noin vaikea asia kuin erotetuille.

"Syyt ovat sosiaaliset. Kun on tullut rakkaitten uskonystävien taholta ulosheitetyksi, se on niin vaikea ja kipeä asia, ettei voi mennä heidän joukkoonsa seuroihin kuten ennenkin, kun oli vielä yksi heistä ja kuului joukkoon.
        Nyt siihen ei enää kuulu, vaan olisi seuroissakin heidän keskellään ulkopuolinen, ja se olisi niin vaikea kestää, että ihmisen itsesuojeluvaisto estää menemästä hankkimaan itselleen niin pahaa mieltä."

Tuntuu hyvin loogiselta perustelulta.

• Kesä_keikkuen_tulevi
        että opilliset syyt kirjoitti:

En ole ulosheitetty liikkeestä, vaan ulos vapaaehtoisesti itse lähtenyt. Minulla suurin syy siihen, että en halua käydä ry:n seuroissa on, että en koe opillista yhteyttä ry:n porukkaan. Minulla on edelleen vl-ystäviä ja "pokkaa" piipahtaa esim. suviseurojen yhteydessä heitä tapaamassa.

• uloslähdöstäsi
        Kesä_keikkuen_tulevi kirjoitti:

En ole ulosheitetty liikkeestä, vaan ulos vapaaehtoisesti itse lähtenyt. Minulla suurin syy siihen, että en halua käydä ry:n seuroissa on, että en koe opillista yhteyttä ry:n porukkaan. Minulla on edelleen vl-ystäviä ja "pokkaa" piipahtaa esim. suviseurojen yhteydessä heitä tapaamassa.

kulunut sen verran vähän aikaa, ettet ole vielä ruvennut kaipaamaan seuroja nostalgisista syistä, ja varsinkin voimallista virsien/Siionin laulujen laulamista? Se kaipaus voi herätä vasta vuosien päästä.

• ...ettei kuulu tähän laumaan, tuolla ajattelutavalla. Vaan kuuluu niihin kun sanotaa Raamatussa, että "eriseurat ovat keskuudessanne".

2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
      11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä".

Syntiä tekevä veli ja seurakunta
      Matt.18:15."Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
      16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
      17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
      18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu".

• raamatun tekstiä

että en ymmärtänyt kaikkea.. :o) tai oikeastaan en lukenut tarkasti.. nuo tekstit ei vastannu kysymykseen. Eli mitä sillä on merkitystä, jos joku tai jotkut tai kaikki ei sinua pidä uskovaisena ja ovat erottaneet sinut mutta itse pidät itseäsi. Niin mikset vain kävele sisälle ja istu penkkiin. Niinku kirjotin että ei siellä ole portsareita jotka sinut heittävät pihalle. Sinullahan on omakohtainen usko.

• tehnyt luopio

jaksaa lainailla lauseita asiayhteyksistään tukemaan lahko-oppia

• että olen olen

olen itsekin VL. halusin vain kysyä ja vähän saada aikaan jotain keskustelua asiasta. jos minut erotettaisiin tai joku ei pidä minua uskovaisena niin eihän se ole minun ongelma. ja jos koen edelleen että haluan käydä seuroissa yms.. niin minähän menen. enkä minä kaipaa keneltäkään tiettyä tervehys sanaa tai lempeitä katseita tai jotain sellasta.. minullehan jäisi oma kohtainen usko vaikka olisin erimieltä joistakin asioista srk;n kanssa. Eli minun (keskustelun aloittajan) vastaukseni olisi että edelleen menisin seuroihin. enhän sinne muutenkaan mene juttelemaan vaan kuuntelemaan. niin ja olen joistakin asioista erimieltä srk:n kanssa oikeastikin.

• itsekin olen

ymmärtämässä ja uskomassa. Vappaa armolapsi ei ole ihmisten käsitysten ja mielipiteiden orja. Ja hän ei tosiaankaan loukaannu eikä pahenna mieltään jos joku ei häntä pidä uskovaisena, Jeesuksen seuraajana.
        Mitäs keskusteula asioista syntyisi jos olisi vain pään nyökyttelijöitä. Jumalan Valtakunnan työtä Jumala tekee enemmän kuin osaamme edes aavistaa, ja monasti juuri niiden hyljeksittyjen kautta, ja heidän itsensä tietämättään.

• Aattelepa ihan ite

Sanoit:

"jos minut erotettaisiin tai joku ei pidä minua uskovaisena niin eihän se ole minun ongelma. ja jos koen edelleen että haluan käydä seuroissa yms.. niin minähän menen. enkä minä kaipaa keneltäkään tiettyä tervehys sanaa tai lempeitä katseita- -"

Kun on vauvasta asti kasvatettu vl-yhteisöön ja kikki sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet ovat vl-piireissä, ja ne katkaistaan, se on psyykkiseti lähes kestämätön juttu. Sosiaalinen eristäminen on yksi ankarimpia rangaistuksia mitä ihminen voi joutua kokemaan. Eristämistä käytetään esim. vankiloissa hankalimpia vankeja kohtaan.

Kun ystävät kääntävät selkänsä ja sukulaiset lakkaavat kutsumasta kylään ja pitämästä mitään yhteyttä, joudut rakentamaan koko sosiaalisen tukiverkostosi alusta uudestaan.

Se on yhtä iso asia kuin jos olisit muuttanut johonkin vieraaseen maahan, jossa et tunne ainuttakana ihmistä eikä sinulla ole ketään kenelle huoliasi kertoisit, ja kieltäkin osaat melko huonosti...

• hyvin perusteltu
        Aattelepa ihan ite kirjoitti:

Sanoit:

"jos minut erotettaisiin tai joku ei pidä minua uskovaisena niin eihän se ole minun ongelma. ja jos koen edelleen että haluan käydä seuroissa yms.. niin minähän menen. enkä minä kaipaa keneltäkään tiettyä tervehys sanaa tai lempeitä katseita- -"

Kun on vauvasta asti kasvatettu vl-yhteisöön ja kikki sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet ovat vl-piireissä, ja ne katkaistaan, se on psyykkiseti lähes kestämätön juttu. Sosiaalinen eristäminen on yksi ankarimpia rangaistuksia mitä ihminen voi joutua kokemaan. Eristämistä käytetään esim. vankiloissa hankalimpia vankeja kohtaan.

Kun ystävät kääntävät selkänsä ja sukulaiset lakkaavat kutsumasta kylään ja pitämästä mitään yhteyttä, joudut rakentamaan koko sosiaalisen tukiverkostosi alusta uudestaan.

Se on yhtä iso asia kuin jos olisit muuttanut johonkin vieraaseen maahan, jossa et tunne ainuttakana ihmistä eikä sinulla ole ketään kenelle huoliasi kertoisit, ja kieltäkin osaat melko huonosti...

vastaus kyllä. ja ymmärrän miksi ei mene. Toisaalta ajateltuna ystävyys suhde ei ole ollut silloin tosi ystävyyttä jos joku sinulle sanoo että toi on pakana sen kanssa ei saa puhua, ja sä uskot sitä. silloinhan sinä et ole ollut kyseisen pakanaksi julistetun aito ystävä. tämä on vain minun mielipiteeni asiasta. Nimittäin minä olen vl. ja minulla on yhtä paljon ystäviä niin vl piiristä kain ei vl piiristä ja yhtäpaljon pidän yhteittä kumpankin suuntaan. Vastaatko vielä tähän kysymykseen että onko ihmisellä oikeus erottaa toista ihmistä jumalan valtakunnasta???? t: keskustelun aloittaja

• ollaan......

Sanoit:

kuitenkin Suomen kotimaassa eikä ulkomailla.
        Itse asiassa kristitty tuntee itsensä kovin muukalaiseksi täällä maailman keskellä, oltiinpa sitten ry:llä tai missä tahansa.

Ihmisten eristämisistä ei kannata huolestua, koska Jumala on luvannut pitää huolen yksinäiselläkin vartiopaikalla ja antaa niitä saattomiehiä keitä on hyväksi nähnyt.

• uskoton.....
        hyvin perusteltu kirjoitti:

vastaus kyllä. ja ymmärrän miksi ei mene. Toisaalta ajateltuna ystävyys suhde ei ole ollut silloin tosi ystävyyttä jos joku sinulle sanoo että toi on pakana sen kanssa ei saa puhua, ja sä uskot sitä. silloinhan sinä et ole ollut kyseisen pakanaksi julistetun aito ystävä. tämä on vain minun mielipiteeni asiasta. Nimittäin minä olen vl. ja minulla on yhtä paljon ystäviä niin vl piiristä kain ei vl piiristä ja yhtäpaljon pidän yhteittä kumpankin suuntaan. Vastaatko vielä tähän kysymykseen että onko ihmisellä oikeus erottaa toista ihmistä jumalan valtakunnasta???? t: keskustelun aloittaja

>>>>ajateltuna ystävyys suhde ei ole ollut silloin tosi ystävyyttä jos joku sinulle sanoo että toi on pakana sen kanssa ei saa puhua, ja sä uskot sitä. silloinhan sinä et ole ollut kyseisen pakanaksi julistetun aito ystävä. tämä on vain minun mielipiteeni asiasta

• kalle

Sanoit:

en koko kysymystä enkä vastauksia.
        taidan olla vähän tyhmä!
        Jos joku "erotetaan" jostakin yhdistyksestä, tottakai voi mennä seuroihin ihan niinkuin ennenkin, nehän ovat julkisia tilaisuuksia.
        Mutta ennen "erottamista" prosessi on ollut niin pitkä, (ehkä 10 vuotta tai ties mitä), että
        tuskinpa on enää halua mennä seuroihin. Mutta tottakai voi mennä ja hyvä asia on, jos menee.
        Mutta ei tietenkään ystävyyssuhteet katkea, jos ei itse niin halua. Ei vl:llä ole mitään tarvetta eikä syytä katkaista suhteita entisiin uskonystäviin, päinvastoin. Niin voi tietysti käydä, mutta silloin toimitaan väärin ja Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyn vastaisesti.
        Mikä sitten olisi "erottamisen" syy? Sen pitääkin olla sitten jotain todella vakavaa. Totaalinen julkinen opillinen erimielisyys vanhurskauttamisopissa tai sellainen julkisynti, josta ei halua luopua ja nöyrtyä parannukseen.
        Nämä kirjoitukset erottamisista täällä 24:lla ovat aivan joutavaa spekulatiivista populismia. Ei mitään varsinaista pohjaa eikä perustetta.

• joku vain
        kalle kirjoitti:

taidan olla vähän tyhmä!
        Jos joku "erotetaan" jostakin yhdistyksestä, tottakai voi mennä seuroihin ihan niinkuin ennenkin, nehän ovat julkisia tilaisuuksia.
        Mutta ennen "erottamista" prosessi on ollut niin pitkä, (ehkä 10 vuotta tai ties mitä), että
        tuskinpa on enää halua mennä seuroihin. Mutta tottakai voi mennä ja hyvä asia on, jos menee.
        Mutta ei tietenkään ystävyyssuhteet katkea, jos ei itse niin halua. Ei vl:llä ole mitään tarvetta eikä syytä katkaista suhteita entisiin uskonystäviin, päinvastoin. Niin voi tietysti käydä, mutta silloin toimitaan väärin ja Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyn vastaisesti.
        Mikä sitten olisi "erottamisen" syy? Sen pitääkin olla sitten jotain todella vakavaa. Totaalinen julkinen opillinen erimielisyys vanhurskauttamisopissa tai sellainen julkisynti, josta ei halua luopua ja nöyrtyä parannukseen.
        Nämä kirjoitukset erottamisista täällä 24:lla ovat aivan joutavaa spekulatiivista populismia. Ei mitään varsinaista pohjaa eikä perustetta.

'Nämä kirjoitukset erottamisista täällä 24:lla ovat aivan joutavaa spekulatiivista populismia. Ei mitään varsinaista pohjaa eikä perustetta.'

Et voi olla tietämättä 70-luvun hoitokokouksista ja siitä, millaisin perustein silloin ihmisiä erotettiin. Noita erotettuja kirjoittelee tällä palstalla, et voi olla sitäkään tietämättä. Etkä sitä, että vl:ien piti usein katkaista suhteensa erotettuun totaalisesti, jos halusivat välttyä itse erottamiselta.

Eikä nykyäänkään asiat ole tuon ideaalisi mukaisia.
        Mitä mieltä on vaalia toiveajatteluansa, kun todellisuus on toinen?

• *sirkka
        kalle kirjoitti:

taidan olla vähän tyhmä!

>>Mutta ei tietenkään ystävyyssuhteet katkea, jos ei itse niin halua. Ei vl:llä ole mitään tarvetta eikä syytä katkaista suhteita entisiin uskonystäviin, päinvastoin. Niin voi tietysti käydä, mutta silloin toimitaan väärin ja Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyn vastaisesti.>Mikä sitten olisi "erottamisen" syy? Sen pitääkin olla sitten jotain todella vakavaa. Totaalinen julkinen opillinen erimielisyys vanhurskauttamisopissa tai sellainen julkisynti, josta ei halua luopua ja nöyrtyä parannukseen.>Nämä kirjoitukset erottamisista täällä 24:lla ovat aivan joutavaa spekulatiivista populismia. Ei mitään varsinaista pohjaa eikä perustetta.

• kalle
        *sirkka kirjoitti:

>>Mutta ei tietenkään ystävyyssuhteet katkea, jos ei itse niin halua. Ei vl:llä ole mitään tarvetta eikä syytä katkaista suhteita entisiin uskonystäviin, päinvastoin. Niin voi tietysti käydä, mutta silloin toimitaan väärin ja Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyn vastaisesti.>Mikä sitten olisi "erottamisen" syy? Sen pitääkin olla sitten jotain todella vakavaa. Totaalinen julkinen opillinen erimielisyys vanhurskauttamisopissa tai sellainen julkisynti, josta ei halua luopua ja nöyrtyä parannukseen.>Nämä kirjoitukset erottamisista täällä 24:lla ovat aivan joutavaa spekulatiivista populismia. Ei mitään varsinaista pohjaa eikä perustetta.

olen täysin tietoinen 70-luvun tapahtumista, olin silloin tosin lapsi tai melkein nuori.
        Muistan mitä koin ja olen kuullut paljon.
        Olen kirjoitellut tänne paljonkin viime vuosien aikana ja seuraillut myös sivusta.
        Tiedän tunnot enkä missään tapauksessa halua olla näiden "lyylereiden" linjoilla.
        Minä tarkoitin vl:ää NYT. siis NYKYÄÄN!
        Emme voi menneille enää mitään. Vain anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen on enää mahdollista. Puolin ja toisin.
        On moneen kertaan todettu monien 70-luvun tapahtumien ja opetuksien (ja monien päätösten) olleen suoraan itsestään perkeleestä. Tosin siinä ohessa on tapahtunut myös hyviä ja oikeita asioita(kin).
        Mutta ei VL:suus ENÄÄ ole lainkaan sama kuin silloin 70-80 -luvulla. Eikä ENÄÄ suinkaan kukaan opeta katkaisemaan välejä, jne...
        Tulinko nyt oikein ymmärretyksi?
        Pelkkää populistista spekulaatiota on sekoittaa 30-40 vuotta vanhat asiat nykypäivään, sitä tarkoitin.

• kalle
        joku vain kirjoitti:

'Nämä kirjoitukset erottamisista täällä 24:lla ovat aivan joutavaa spekulatiivista populismia. Ei mitään varsinaista pohjaa eikä perustetta.'

Et voi olla tietämättä 70-luvun hoitokokouksista ja siitä, millaisin perustein silloin ihmisiä erotettiin. Noita erotettuja kirjoittelee tällä palstalla, et voi olla sitäkään tietämättä. Etkä sitä, että vl:ien piti usein katkaista suhteensa erotettuun totaalisesti, jos halusivat välttyä itse erottamiselta.

Eikä nykyäänkään asiat ole tuon ideaalisi mukaisia.
        Mitä mieltä on vaalia toiveajatteluansa, kun todellisuus on toinen?

puhutaan sisi kahdesta eri asiasta.

• Jos suviseurat ovat olleet kohtuullisen lähellä,
      olen sen lihasopan käynyt syömässä ja kuljeskellut seura-alueella, tuttuja etsien.

Itse seurapuheitten kuuntelu ei minua mitenkään sytytä, kun kuulen valheen, sen sanoman takaa..

• tavoissa

"Kristillisen elämänymmärryksen luisuminen tapahtui myöhemmin, ja se tapahtui seuraavassa sielullisessa järjestyksessä: ensin herpaantui ja jätettiin pois tahto, sitten tunne ja viimeksi äly. Se alkoi näin: usko, joka ensin oli elävää Jeesuksen neuvojen seuraamista, muuttui ihmettelyksi. Kristityt alkoivat ihmetellä Jeesuksen erinomaisuutta Mutta ihmettelyssä kului aika, ja usko sai vierasta väritystä. Alettiin puhua jotenkin näin: "Oi, Jeesus, sinä suuri ja ihmeellinen olento! Sinä rakastit meitä, sinä osasit elää ja kuolla".

Mutta siinä ihmetellessä unohtuivat yhä enemmän Jeesuksen neuvot ja niiden noudattaminen. Usko sai sen tähden edelleen himmentävää väriä. Alettiin kysyä: "Mutta minkä tähden sinä oikeastaan kuolit?" Ja pian tuli vastaus: "Meidän tähtemme!" — Se oli löytö, "vapauttava" keksintö. Nyt alkoi uusi kristinoppi: "Emmehän me, syntiset ja kurjat, voi seurata sinun neuvojasi! Mahdotonta! Me vain uskomme..."

Näin jäi tahto pois, jäi pois henkinen voima. Uskon yhdistävä side varsinaisesti katkesi kun se putosi tahdosta ihmettelyn kautta tunteeseen. Kristillistä uskonelämää alettiin nyt elää vain tunteissa ja liikutuksissa.

.."Kristillisyyden tunnusmerkkinä ei enää ollut Jeesuksen neuvojen terve seuraaminen, niin kuin alussa, vaan sisäiset liikutukset ja tunteet. Noita liikutuksia alettiin suorastaan tavoitella. Ne olivat muka elävän kristillisyyden tunnusmerkkejä".

Mutta eri henkilöillä saattoi olla erilaiset liikutukset. Niistä alettiin keskustella. Silloin tuli myös tärkeäksi tietää, mitkä liikutukset ovat oikean uskon seuraamuksia eli hedelmiä. Syntyi oppinutta tai vähemmin oppinutta hysteeris-mystillistä kristinoppia. Alettiin laatia dogmeja, uskonkappaleita ja tunnustuksia, toinen toistaan monimutkaisempia, tai vähemmin mutkallisia. Näin luotiin aineksia, joista kirkko myöhemmin muodosti täydellisen Jumalan pelastussuunnitelman.

Tätä tehden uskovaiset kiihtyivät kiihtymistään, puolustellessaan omien liikutustensa oikealaatuisuutta. Ryhmityttiin erilaisten kiihkoilijain, hysteerikkojen, ympärille. Alkoi voimien mittely — ei tietenkään enää Jeesuksen käskyjen seuraamisessa. Koetettiin voimalla ja väellä ja oppineisuudella puolustaa omien liikutusten pohjalta muodostuvia oppeja, mutta sen sijaan kumota toisten esittämiä oppeja. Niin sukeutuivat väittelyt ja äänestykset, joissa enemmistö määräsi mikä oppi on oikea. Mutta kun vähemmistö siitä huolimatta saattoi pysyä omalla kannallaan, ja kun se seikka oli omiansa häiritsemään enemmistön oikeita liikutuksia ja tunteita, niin johdatti tämä hermoärsytys enemmistön suorastaan väkivallan tielle"

http://www.teosofia.net/eriusk/jrh-kristillisyys.htm

• että te ..

..tulette tekemään samoja tekoja kuin Hänkin, vieläpä suurempia kuin ne ovat. Ehkä seuraavassa elämässä..

• *sirkka

Kiitos ensinnäkin aloituksestasi!

Minut erotettiin Ry:stä vuonna -78, koska en osallistunut kutsuttuihin hoitokokouksiin. Se oli jo tuolloin tietoinen valinta.

Kysyt: >>...miksi et voi mennä ry:lle seuroihin erottamisen jälkeen. ja olla niinkuin ennenkin, jos sinua ei hyväksytä niin sehän on niiden ongelma.>Eihän kukaan ihminen voi toiselta uskoa viedä. Ja jos sinä edelleen uskot (erottamisen syynä esim näkemys ero jostakin asiasta) samaten.>Siis.. eikö ole pokkaa mennä vai mikä se oikea syy on... Voithan sä aatella et mitä väliä mitä muut sanoo tai kahtoo... jos haluaa uskoa niin menee kuuntelemaan sanaa esim niihin seuroihin.
      please asiallisia kommentteja.

• lyyleri

mittään vikkaa???Voitko lyöjä rintoihis????, että tässä sitä on sellanen, joka ei oo sitten väärässä eikä ensinkään syntiin erehtynny???!!!!Ei tarvi nöyrtyä tietenkään sellasen, joka on täydellinen!! Ymmärrän!

• *sirkka
        lyyleri kirjoitti:

mittään vikkaa???Voitko lyöjä rintoihis????, että tässä sitä on sellanen, joka ei oo sitten väärässä eikä ensinkään syntiin erehtynny???!!!!Ei tarvi nöyrtyä tietenkään sellasen, joka on täydellinen!! Ymmärrän!

löytäny itestäni palijoki vikoja eikä minusta täyvellistä tuukkaan ennenku taivaasa, jonne oon matkalla! Raamattuki sannoo, että kaikki on pois poikennu ja kaikki tyynni kelevottomiksi käyny, eikä oo yhen yhtäkään, joka hyvvää tekkee.

Siinäpä se onki se juttu, että ihimisen pittää tehä parannusta vain niistä, mitä se on teheny, eikä semmosesta, mitä ei oo teheny, eikä oo oikiasti olemasakaan, niinku joittenki jo kuolleitten ja tuiki tuntemattomain saarnamiesten hengistä. Tai siitä että on pahotellu vanahojen siioninlaulujen poispanemisia.

Kyllä se kuule oli ihimisten sepittämmää höpötystä niisä kokkouksisa, että ois muka jottain vääriä henkiä liikkeellä ja niitä henkiä sitte piti ajjaa pois parannuksia tekemällä. Tuommonen opetus ei oo Raamattua nähänykkään, ettäs tiijät sinäki! Eikö tuo oo ihan päivänselevä ja yksinkertanen asia?

Voit lukia mun aikasempia kirijotuksia niin tiijät, misä se vika oli ja on.

Tuo piikittelys kyllä vähä ihimetytti, mutta omapa on asias, mitä näppäimistöstäs päästelet.

Toivon joka tappauksesa sulle hyviä syksysiä ilimoja ja kirijottamisiaki, mutta sovittasko, ettet kirijottas nuin ilikiästi, jooko?

• kalle
        lyyleri kirjoitti:

Olisiko kaikille parempi jos lyyleri menisit ihan jonnekin toiselle palstalle huutomerkkejäsi heittelemään.
        Sopisiko näin?
        Asenteesi sirkkaa ja muita väärin kohdelluita kohtaan ei ole Kristuksen mielen mukaista.
        Jos toimit oikein, pyydät sirkalta anteeksi lyyleri.
        Ei ole Sinun tehtäväsi arvioida toisen täydellisyyttä tai epätäydellisyyttä,
        tai muutakaan.
        70-luvun hoitokokouksissa tehtiin paljon syntiä, niitä syntisiä tekoja ei kannata lähteä kenekään puolustamaan.
        Moni sai tietysti syntinsä anteeksi, mutta se taas on kokonaan Jumalan armoa, työ ja teko.

• TOIVOISIN SINULLEKIN

Toivon Sinulle oikeaa uskomisen iloa.

• *sirkka
        TOIVOISIN SINULLEKIN kirjoitti:

Toivon Sinulle oikeaa uskomisen iloa.

Vai oletko se sama, joka täällä HUUTAA muissakin viesteissä? Tyylisi poikkeaa Aloittajan tyylistä.

Vastausta toivomukseesi (ja tietysti kiitos siitä):
        Minulla on oikeaa uskomisen iloa. Usko on elämäni tärkein asia.

• rankkaa,

ettei sitä kukaan kestä. Kun he ottavat jonkun silmätikukseen, kannattaa pysytellä poissa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      60
      3201
    2. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      49
      2354
    3. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      61
      2014
    4. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      357
      1635
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      79
      1355
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      64
      1306
    7. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      70
      1187
    8. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      68
      1080
    9. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      28
      1015
    10. Kai jaksat vielä?

Olisi sääli jos et…
      Ikävä
      79
      1006
    Aihe