lisäaineista huolestunut

Nimetön

Olen parikymppinen nainen, joka juo joka päivä 2 l:n pullon Light coca-colaa. Tätä on jatkunut vuosia. Se on paljon, tiedän (ei kiitos haukkuja), mutta se on ainut "piriste" jota käytän. Minulla on myös vaikea sokerinhimo, johon monet laihdutusyritykseni kaatuvat. En juo kahvia, se on hirveän makuista mielestäni. En tupakoi. Minun paheeni on tämä cokis. Minusta on ihana tulla kotiin esim. koulusta ja ottaa jääkaapista kylmä cokis-pullo, kaataa sitä lasiin ja mennä katsomaan telkkaa ja juoda aina silloin tällöin lasi. Koko pullo menee joka päivä. Tämä varmaan naurattaa joitain. Tavallaan käytän cokista myös karkin korvikkeena. Asiani on kuitenkin se, että joskus pelkään aiheuttavani itselleni syövän kun juon cokista niin paljon. Hampaat kärsivät ehkä, mutta syöpävaara pelottaa. Luin joskus että kokista kärsii juoda 1,5l ilman vaaraa (lisäaineet). Minulla se ylittyy. Osaisiko joku viisas sanoa onko harrastuksestani minulle todellista vaaraa? Ja jos niin mitä ja miksi. Kiitos.

16

2049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä mutta

      saat aimo annoksen lisäaineita se on varma.

      Hapan juoma ei tee myöskään hampaille hyvää samoin vatsa joutuu aika koville.

      Sisältö:
      Vesi, hiilidioksidi, väri (E150d), happamuudensäätöaineet (E338, E339), aromit (mm. kofeiini), makeutusaineet (sukraloosi, asesulfaami K), säilöntäaine (E211), kasvisuutteet.
      E338 eli fosforihappo tätä en kaipaa vatsaani.
      E389 rli sitruunahappo - ei niin haitallinen, riippuu pitoisuudeta.
      Sukraloosi on kloorattua sokeria joka aiheuttaa osalle ihmisistä migreeniä.
      Asesulfaami-K keinotekoinen makeutusaine joka kaikkia ominaisuuksia ei vielä tunneta.
      E211 Natriumbentsoaatti on bentsoehapon suola jolla on herkitävä vaikutus - ei käytetä enään mm Britanniassa.
      E150d ammoniumsulfiittimenetelmän sokerikulööri. Sokerikulööriä ei suositella lapsille, se voi aiheuttaa hyperaktiivisuutta sekä hidastaa kasvua.



      Jokainen syö ja juo sitä mikä on omasta mielestä ok. Suosittelen vähentämään esim puoleen pulloon/päivä. Lopettaminen voi olla aika vaikeata.

      Itse tiedän yhden kaverin joka potee samaa riippuvuutta PepsiMaxii hän juo sitä kaksi jopa kolme pulloa päivässä - väittää, että ei voi olla juomatta.

      • cokis

        kiitos vastauksesta. lohdullista tietää että jollain muullakin on limuriippuvuus. Hyväksihän se tuskin on kellekään. :(


    • määrä

      limua on kaikkea muuta kuin terveellistä. Eikä syynä ole pelkästään sen sokeri tai makeutusaine. Siinä on paljon väriaineita yms.

      Vesi on ainoa oikea janojuoma ja ruokajuomaksikin se on luonnollisin.

      Kun olet opettanut itsellesi tavan - tehnyt itse enemmän tai vähemmän riippuvaiseksi - juoda epäterveellistä limua liian suuria määriä, niin nyt sinun on opeteltava siitä tavasta pois. Se on paljon vaikeampaa kuin olisi ollut aikaisempina vuosina kohtuuteen tyytyminen.

      Miksi vanhempasi unohtivat kasvattajanvastuunsa sinun ollessasi lapsi ja hankkiessasi limuriippuvuuden?

    • Light->heavy user

      Minäkin juon paljon Light Cokista tai Pepsi Maxia päivässä, mutta en ihan niin paljon kuin sinä.

      Minulle riittää 1,5 litran pullo päivässä, eikä ihan sekään mene kokonaan, mutta melkein.

      Minulle ei tärkeintä ole kuitenkaan colajuomien piristeet (en siis koe olevani niinkään niistä "riippuvainen"), vaan yleensä viehättää virvoitusjuomien sisältämä hiilihappo, joka kutittaa mukavasti kurkussa, ja vie siten janoni (syön aika suolaista ruokaa...). Se, että juon juuri colaa, johtuu vain siitä, että se mielestäni samalla maistuu parhaiten limsoista, mutta ei kofeiinin tai muun aineen takia, vaan ihan vain colapavun aromeista johtuen.

      Olen 58-vuotias mies...

      Muuten, eihän Cokista ole ollut 2 litran pulloissa kuin ihan vasta muutama kuukausi (sekin taitaa olla jokin kampanja), isot pullothan ovat normaalisti 1,5 litran, samaten Pepsin. Eli jospa et sittenkään ole juonut ihan kahta litraa päivässä vaan puolitoista...?

      • viestiketjun aloittaja

        Juu, mullakin se oli ennen se 1,5 l, mutta huomattuani että Lidlistä saa 2 L:n pullon halvemmalla kuin kaupasta 1,5 l, niin tottakai vaihdoin. Siitä se sit on helppo juoda koko 2l. Lisäksi elämästäni puuttuu ystävät ja harrastukset (sairaudesta johtuen), joten olen suonut itselleni tämän yhden ilon. Säälittävää ehkä, mutta elämäntilanne on mikä on eikä se siitä hetkessä muutu. Toivon tietysti että elämä muuttuisi paremmaksi ja voisin vähentää kokiksen juontia. Sehän vähenee kun en viettäisi kaikkea aikaa kotona yksin.
        Niin, ja en ole lapsi, joten turha syyttää vanhempiani. Ihan aikuinen nainen olin jo kun aloitin. Minulla myös tuo viehätys on hiilihapoissa, en usko että kofeiinissä, eihän sitä siinä ole nimeksikään. Tuntuu vain niin ihanalta kun kirpeät kylmät kuplat huuhtoo kurkkua. :D Joten sama juttu täällä, Light->heavy user. :)
        Mutta jos joku lääketiedettä tms tunteva osaisi sanoa onko ihan oikeita sairauden vaaroja? Tottakai tiedän että varmasti on.


      • sanomaan koska
        viestiketjun aloittaja kirjoitti:

        Juu, mullakin se oli ennen se 1,5 l, mutta huomattuani että Lidlistä saa 2 L:n pullon halvemmalla kuin kaupasta 1,5 l, niin tottakai vaihdoin. Siitä se sit on helppo juoda koko 2l. Lisäksi elämästäni puuttuu ystävät ja harrastukset (sairaudesta johtuen), joten olen suonut itselleni tämän yhden ilon. Säälittävää ehkä, mutta elämäntilanne on mikä on eikä se siitä hetkessä muutu. Toivon tietysti että elämä muuttuisi paremmaksi ja voisin vähentää kokiksen juontia. Sehän vähenee kun en viettäisi kaikkea aikaa kotona yksin.
        Niin, ja en ole lapsi, joten turha syyttää vanhempiani. Ihan aikuinen nainen olin jo kun aloitin. Minulla myös tuo viehätys on hiilihapoissa, en usko että kofeiinissä, eihän sitä siinä ole nimeksikään. Tuntuu vain niin ihanalta kun kirpeät kylmät kuplat huuhtoo kurkkua. :D Joten sama juttu täällä, Light->heavy user. :)
        Mutta jos joku lääketiedettä tms tunteva osaisi sanoa onko ihan oikeita sairauden vaaroja? Tottakai tiedän että varmasti on.

        kuitenkin kyseessä on elitarvikkeeksi hyväksytty tuote ja kaikki sen lisäaineet ovat kotimaassa sallittuja. Tältä pohjalta ei ongelmia pitäisi tulla (ainakaan paljon), niin kuin edellä on todettu happamuus on pahaksi hampaille sekä mahalle. Silti suosittelen vähentämään vaikka puoleen koska pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta.


      • tunnustettu, että
        sanomaan koska kirjoitti:

        kuitenkin kyseessä on elitarvikkeeksi hyväksytty tuote ja kaikki sen lisäaineet ovat kotimaassa sallittuja. Tältä pohjalta ei ongelmia pitäisi tulla (ainakaan paljon), niin kuin edellä on todettu happamuus on pahaksi hampaille sekä mahalle. Silti suosittelen vähentämään vaikka puoleen koska pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta.

        nuo lisäaineet E211 ja E300 muodostavat vatsassa yhteisvaikutuksellaan bentseeniä, josta se syöpä sitten kehittyy.


    • z.z.

      Aspartaamia sisältäviä virvoitusjuomia ei kannata käyttää koska aspartaamin epäillään aiheuttavan aivosyöpää,munuaisvaurioita,harmaan aivokudoksen katoa...jne.

      • siitä saa, mutta

        koukkuun joutuminen johtuu aineen piristävästä vaikutuksesta. Samoin on joidenkin saatava kahviannoksensa joka päivä. Jos itse joisin illalla kokista, en saisi unta kaaliin ennen kolmea aamuyöllä.


      • että kolajuomat
        siitä saa, mutta kirjoitti:

        koukkuun joutuminen johtuu aineen piristävästä vaikutuksesta. Samoin on joidenkin saatava kahviannoksensa joka päivä. Jos itse joisin illalla kokista, en saisi unta kaaliin ennen kolmea aamuyöllä.

        kalkkeuttavat ja kovettavat verisuonien seinämät jo puolen tunnin päästä nauttimisesta.


      • Mietiskelijä122334
        että kolajuomat kirjoitti:

        kalkkeuttavat ja kovettavat verisuonien seinämät jo puolen tunnin päästä nauttimisesta.

        Miksi ei saisi juoda ?

        Minä en seurauksista välitä,
        eihän asioista voi vähintään kuin kuolla..?

        Ja omasta mielestä, jos joku tykkää jostain,
        miksi lopettaa siitä nauttimista?

        Onpahan ainakin elänyt onnellisesti :)


      • colajuomia
        Mietiskelijä122334 kirjoitti:

        Miksi ei saisi juoda ?

        Minä en seurauksista välitä,
        eihän asioista voi vähintään kuin kuolla..?

        Ja omasta mielestä, jos joku tykkää jostain,
        miksi lopettaa siitä nauttimista?

        Onpahan ainakin elänyt onnellisesti :)

        1,5l pullo meni 1-3:ssa päivässä, muttei aina joka päivä.
        Minä tosin join sokerilitkuja eli tavallista cocacolaa ja pepsiä, makeutusaineet kun aiheuttivat oksennusreaktion. Esim Pepsi Maxia maistoin kun se tuli markkinoille ja ylös tuli melkein heti.
        (Sokeri on sentään aito luonnontuote ja mieluummin sitä kun keinotekoisia kemikaaleja.)

        Nyt olen ollut puolisen vuotta "kuivilla" eli täysin ilman coliksia. Mieli tekisi yhä välillä, mutta mieliteko tuntuu onneksi vähenevän hiljalleen.
        Tieto fosforihaposta jne riittää pitämään minut erossa noista myrkyistä.
        EI KOSKAAN ENÄÄ !!! =)


      • makkkeee
        colajuomia kirjoitti:

        1,5l pullo meni 1-3:ssa päivässä, muttei aina joka päivä.
        Minä tosin join sokerilitkuja eli tavallista cocacolaa ja pepsiä, makeutusaineet kun aiheuttivat oksennusreaktion. Esim Pepsi Maxia maistoin kun se tuli markkinoille ja ylös tuli melkein heti.
        (Sokeri on sentään aito luonnontuote ja mieluummin sitä kun keinotekoisia kemikaaleja.)

        Nyt olen ollut puolisen vuotta "kuivilla" eli täysin ilman coliksia. Mieli tekisi yhä välillä, mutta mieliteko tuntuu onneksi vähenevän hiljalleen.
        Tieto fosforihaposta jne riittää pitämään minut erossa noista myrkyistä.
        EI KOSKAAN ENÄÄ !!! =)

        Juokaa kivennäisvettä! Maulla tai ilman, mutta minulle se ainakin auttaa kun tekee mieli l(p)impparia ;)


    • MasterOfAllMetal

      20 vuotta vedetty samaa rataa ja elossa ollaan. Tärkeää on ettei juo myrkysokeri juomia.

      • Jzor

        Mnä itse juon noin 6 litraa päivässä limua ja joskus enenmmän. onko se liikaa??


    • ex addikti

      Olen itse juonut pienestä asti (olen nyt 30v) kolajuomia ja ollut kovassa koukussa niihin. Nyt oli pakko lopettaa, sillä sain lopulta niin pahat vatsavaivat kaikesta hiilihapollisesta juomasta, ettei juomisesta tule enää mitään, ellei halua viettää montaa tuntia vatsakrampeissa vessan lattialla. Toisaalta olen asiasta iloinen (sain käyttöni lopetettua) mutta toisaalta ärsyttää oma typeryyteni, että nyt en voi enää juoda mitään hiilihapollista ehkä enää ikinä. Eli kaikki te jotka vielä juotte älyttömiä määriä ja joille ei ole samaa ongelmaa muodostunut (eikä kaikille tietysti muodostukaan ehkä) vinkkaan vain, että näinkin voi käydä... Ja sit harmittaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe