Olisi valmistujaisjuhlat tiedossa, ja ainoastaan yhdellä vieraista on erikoisruokavalio, hän on vegaani.
Millaistahan syötävää hänelle keksisi, sillä en viitsisi tilata kaikkia kakkuja yms. leivonnaisia vegaanille sopivina ( Tulisi kalliiksi)!
Kertokaahan vinkkejä, mitä tarjota vegaanille juhlissa?
Tarjoilu vegaanille?
16
3030
Vastaukset
- aoidu
Kananmunan voi korvata banaanilla ja maidon vedellä.
- vettä
... mieluiten vegaanille kossua alkuryypyksi ja sitten runsaasti viintä. Kaikki ovat kasvisperäisiä.
- I-nfoa
Ja lisäksi googlettamalla myös monia reseptejä lisää. Kaiken voi toki valmistaa myös ilman eläinperäisiä tuotteita, jolloin ne voidaan korvata jollain tai esim. kananmunan voi vaan jättää pois. Mutta lueskele täältä netistä lisätietoja -> sitä kyllä löytyy!
- uusia koko
ruokalistaa saadakseen vegaanille tarjottavaa, minulle ujona ihmisenä ainakin olisi mitä kiusallisin tilanne varsinkin jos vieraita on paljon :) Sen sijaan monet tuollaiset juhlissa tarjottavat naposteltavat on pienillä muutoksilla muokattavissa myös vegaanille käyväksi ilman lisäkustannuksia. Esim. pullataikinaan voi laittaa maidon ja munan sijasta soijamaitoa tai vettä ja halutessaan muussattua banaania (joka antaa muuten erittäin hyvän maun!), hiivapohjaiset taikinat harvemmin mitään eläinperäisyyksiä kaipaavat, sooda tai leivinjauhe käy myös kuohkeuttajaksi esim. kahvikakkuun. Mm. pasteijat on helppo tehdä niin, että laittaa pariin lihatäytteen sijasta papu- tai soijarouhetäytteen. Salaateissa ym. voi hyödyntää buffet-periaatetta, eli jokainen valitsee haluamansa ainesosat jne...
Pöytämargariinina tummansininen keiju sopii kaikille ja mikäli ystäväsi on maitokahvin/teen ystävä, voit varata pienen tilkan soijamaitoa jos olet käyttänyt sitä jossain ruuassa.
Jos kahvipöydästä löytyy ystävällesi vaikkapa 1-2 suolaista ja/tai makeaa sopivaa vaihtoehtoa tai lämmintä ruokaa tarjottaessa olisi hänelle varattu yksi samalle pohjalle tehty annos (esim. lihapata =>papupata, pihvi perunat => kasvislisuke perunat tms.), luulisi kenen tahansa erityisruokavaliota noudattavan olevan tyytyväinen. Hienoa että huomiot!- linkkivinkki___
http://www.vegaani.antisankari.net/
Tuolla listaa vegaanisista leivonnaisista, leipomotuotteista ym. - wanha teini
Olisi myös selvitettävä muiden vieraiden allergiat. Esimerkiksi itse olen soija-allerginen.
- tässä tapauksessa
wanha teini kirjoitti:
Olisi myös selvitettävä muiden vieraiden allergiat. Esimerkiksi itse olen soija-allerginen.
Aloitusviestistä poimittu:
"Olisi valmistujaisjuhlat tiedossa, ja ainoastaan yhdellä vieraista on erikoisruokavalio, hän on vegaani. "
Ymmärtänen tämän siten, ettei muilla vierailla ole erityisruokavalioita, myöskään allergioista johtuvia.
- ujovegaani
Riippuu varmaan vieraastasikin, kuinka vaativa on. Itseäni nolostuttaa aiheuttamani ylimääräinen vaiva. Kaiken lisäksi olen äärimmäisen tarkka siitä, ettei vahingossakaan ole mitään eläinperäistä ainesta joukossa, eli en aina syö minua varta vasten varten tehtyjä erikoisjuttuja.
Yksissä häissä oli tehty minulle kakun korvikkeeksi leivonnaiset valmiista kekseistä (tosin sopivien keksien löytäminen oli ollut erittäin hankalaa...). Sellaisiin kranssimallisiin kekseihin oli tehty hyytelösokerista (ei siis sisällä liivatetta, vaan pektiiniä) kuorute, jonka alla oli mansikkaa. Aika luovaa.
Ehdottomasti suosittelen sitä, että lämpimän/suolaisen ruuan suhteen on buffet-tyyppinen pöytä. Vaikkei saisikaan sieltä kauhean monipuolista evästä, niin ainakin näyttää, että syö jotain. Itse olen tyytyväinen hyvinkin yksinkertaiseen kasvisruokaan. Ei tarvitsen olla kuin muutamaa eri vihannesta käytetty, vaikka paprikaa ja kesäkurpitsaa, niin on jotain lämmintä perunan kaveriksi.
Joissakin Myllynparas -sarjan torttutaikinoissa on tekstit "ei sisällä eläinperäisiä ainesosia". Olen tehnyt niistä maukkaita kasvispasteijoita ja myös makeita torttuja. - tpi
JOs on allergiasta kiini, niin silloin pitää huomioida. Jos on itsetehostuksesta, uskomuksista, yleisestä hiuhhuluudesta kiinni, ei siitä muiden tarvitse vaivaa nähdä. Ei kukaan kuole siihen, että on pikkuisen jotain eläinperäistä ruuassa mukana - jos kuolee se on vain evoluutiota.
- tuo on repäisty
Siis että on ok itse kutsumilleen vieraille tarjota tieten tahtoen sopimatonta ruokaa ja haukkua hihhuliksi vielä kaupan päälle? Varo vaan ettet itse istu joku kerta illallisella keitetty porkkana lautasella, ihmisillä on taipumus muistaa.
Epämuodollisissa tilaisuuksissa emäntä tarjoaa tai jättää tarjoamatta mitä parhaaksi katsoo, mutta nyt puhutaan juhlista. - tpi
tuo on repäisty kirjoitti:
Siis että on ok itse kutsumilleen vieraille tarjota tieten tahtoen sopimatonta ruokaa ja haukkua hihhuliksi vielä kaupan päälle? Varo vaan ettet itse istu joku kerta illallisella keitetty porkkana lautasella, ihmisillä on taipumus muistaa.
Epämuodollisissa tilaisuuksissa emäntä tarjoaa tai jättää tarjoamatta mitä parhaaksi katsoo, mutta nyt puhutaan juhlista.Eikös se ole oletus, että jos vegaanille menee kylään, niin se keittetty porkkana on lautasella?
Niinpäinhän se kyllä on ok, eli ei huomioida vieraita, mutta jos kylään tullaan, niin pitäisi olla omat sörsselit ihan vain uskonnollisista syistä tehtynä. - se on sinun päänsärkysi
tpi kirjoitti:
Eikös se ole oletus, että jos vegaanille menee kylään, niin se keittetty porkkana on lautasella?
Niinpäinhän se kyllä on ok, eli ei huomioida vieraita, mutta jos kylään tullaan, niin pitäisi olla omat sörsselit ihan vain uskonnollisista syistä tehtynä.Mieti niin päin, että sinun pitäisi valmistaa ruokaa vain eläinkunnan tuotteista (huom! mausteetkin ovat kasveja). Alkaako tulla mieleen muitakin ruokia kuin pihvit ja keitetyt porkkanat?
Vegaani voi yhtä lailla huomioida erityisruokavaliot, oli ne vakaumuksellisia tai terveydellisiä. En ole ikipäivänä kuullut ihmisestä, joka ei voisi em. syistä syödä vegaaniruokaa. - evlutin
se on sinun päänsärkysi kirjoitti:
Mieti niin päin, että sinun pitäisi valmistaa ruokaa vain eläinkunnan tuotteista (huom! mausteetkin ovat kasveja). Alkaako tulla mieleen muitakin ruokia kuin pihvit ja keitetyt porkkanat?
Vegaani voi yhtä lailla huomioida erityisruokavaliot, oli ne vakaumuksellisia tai terveydellisiä. En ole ikipäivänä kuullut ihmisestä, joka ei voisi em. syistä syödä vegaaniruokaa.ystäväpiiriin ei kuulu yhtään vegaania, joten enpä juhliinkaan osaa erikseen sellaisille ruokia laitella. Toisaalta lihaa ja kalaa ei ole joka kupissa. Jättäköön kinkun ja maksalaatikon syömättä, onhan siinä vielä salaatit, rosollit, juurikaslootat ja perunalaatikot jaettavaksi.
Sylkäseekö sellainen vegaani madon tai kalan päälle. Kun vegaani ei muuten pääse pätemään, keksii koko homman. Kermakakkua syö tietysti kumminkin ison palan. - SaskiaG
evlutin kirjoitti:
ystäväpiiriin ei kuulu yhtään vegaania, joten enpä juhliinkaan osaa erikseen sellaisille ruokia laitella. Toisaalta lihaa ja kalaa ei ole joka kupissa. Jättäköön kinkun ja maksalaatikon syömättä, onhan siinä vielä salaatit, rosollit, juurikaslootat ja perunalaatikot jaettavaksi.
Sylkäseekö sellainen vegaani madon tai kalan päälle. Kun vegaani ei muuten pääse pätemään, keksii koko homman. Kermakakkua syö tietysti kumminkin ison palan.Vegaani on siis henkilö joka ei syö itään eläinperäistä, siis ei myöskään maitoa, kananmunia, voita, kermaa, hunajaa, liivatetta.
Vegetaristi saatta syödä myös jotain yllä mainituista mutta ei lihaa.
Monet vegaaniset leivonnaiset sopivat siis myös kananmuna- ja maitoallergikoille joten he voivat nauttia samoja herkkuja - hieman ymmärrystä
Vegaanin (tai minkä tahansa kasvissyöjän) elimistöstä katoaa ajan mittaan eläinproteiinien pilkkomiseen tarkotetut entsyymit. Näinpä yhtäkkinen eläinkunnan tuotteiden syöminen aiheuttaa samankaltaisen reaktion kuin vaikkapa viljan syöminen keliaakikoille.
Tiedän tämän kokemuksesta: alkuun kun olin muuten vegaani, söin kuitenkin kylässä ollessa maitoa yms, ja joka kerta tuli karmea ripuli.
Toisaalta tilannetta voi verrata siihen, että tiedät että joku vieras ei pidä jostain ruuasta. Jos kutsut kylään/ juhliin kaverin, joka inhoaa kalaa, tarjoaisitko silti kalaruokaa, vai tekisitkö hänen takiaa jotain muuta?
Ymmärrän kyllä, että joskus erikoisruokavalioiden järjestäminen on ylivoimaista, mutta silloin ei pidä olettaa, että joku poikkeaa ruokavaliostaan. Ennemmin voi pyytää ko. vierasta tuomaan itse jotain itselleen (ja mahdollisille muille erikoisruokavaliota noudattaville) sopivaa ruokaa. Ainakin minusta tämä järjestely toimii yleensä hyvin.
- sille sä
tyrkkäät ruohonleikkurilla oikei kunnon kasan syksyistä, lehtisekoitteista ruohoo:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1233982Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3142049Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481811- 1051727
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21710IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391661Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4431518Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531252Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4401218