Psykologi tai teologi UUT:n toimintaan

Apua!

Uskontojen uhrien tuki ry:n olisi saatava kipeästi ainakin puolipäiväinen palkattu työntekijä, koska tilanne erilaisten uskontojen, jumalien ja uskomusten markkinoilla on riistäytymässä käsistä. Niitä eivät valvo mitkään viranomaiset ja kirkkokin haluaa pestä kätensä ja olla suvaitsevaisuuden nimissä kaikille mieliksi. Koulutettu ja palkattu työntekijä selvittäisi avuntarvetta, olisi vapaaehtoisten työnohjaajana ja osaisi tarvittaessaa ohjata autettavan asianmukaiseen hoitoon.

En jaksa oikein uskoa ns. puoskarilainkaan mahdollisuuteen kovin paljoa auttaa uskontojen uhreja; vetoavathan uskonnon väärinkäyttäjät mielellään uskonnonvapauteen ja niin uskonnon nimissä saa tehdä melkein mitä tahansa. Uskontojen uhrien työntekijällä pitäisi olla alaan soveltuva koulutus, esimerkiksi psykologi jolla olisi myös teologian yliopisto-opintoja.

Sairaaloissa ja perheasiainneuvottelukeskuksissa kirkolla on koulutetut työntekijät, miksei toimintaa voisi laajentaa koskemaan myös uskontojen uhreja. Kirkolle tämä on tietysti hieman arka asia koska sen omassakin piirissä tapahtuu asioita mitkä eivät kestä päivänvaloa, mutta siitä ainakin aukeaisi tie myös omaan parannuksentekoon.

Tällä hetkellä psyykkisistä ongelmista kärsivät ovat heitteillä erilaisten uskonnollisten karismaattisten saarnaajien ja pappien käsissä. Eivätkä nämä ”parantajat” ota mitään vastuuta toiminnastaan. On myös valitettu etteivät psykologit ja psykiatrit ymmärrä hengellistä pahoinpitelyä ja se pitää mielestäni kyllä paikkansa. Vuosituhantinen myytti uskon parantavasta voimasta elää edelleen sitkeästi ja sitä levitetään niiden toimesta, jotka haluavat parantaa talouttaan kanssaihmistensä kärsimyksillä.

9

1117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luurangot pois kaapista

"Tällä hetkellä psyykkisistä ongelmista kärsivät ovat heitteillä erilaisten uskonnollisten karismaattisten saarnaajien ja pappien käsissä. Eivätkä nämä ”parantajat” ota mitään vastuuta toiminnastaan"

Juuri näin! Olen kuullut tosi järkyttäviä kokemuksia näiden pappien ja parantajien puoskaroinneista!
      Näyttää siltä, että tuota "karismaattista puoskarointia" löytyy lähes kaikkialta maassamme.
      Olen kysellyt myös paikallisesta perheasiain neuvottelukeskuskelta samaa asiaa, eli onko heillä mahdollisuuksia ottaa vastaan ( hoitoon) tällaisia seurakunnissa rääkättyjä ihmisiä.
      Vastaus oli positiivinen; ovat keskustelleet työryhmänä tällaisen hoidollisen ryhmän aloittamista.

" On myös valitettu etteivät psykologit ja psykiatrit ymmärrä hengellistä pahoinpitelyä ja se pitää mielestäni kyllä paikkansa."

Täsmälleen! Olen puhunut Mielenterveystoimiston työntekijöille kohtaamistani ongelmista seurakunnissa, mutta siellä sanottiin, että ne asiat on hoidettava kirkon sisällä.

Olen maallikkona joutunut auttamaan tällaisia rikkinäisiä ihmisiä, joita on seurakunnassa rikottu entisestään lisää.
      Muutosta tarvitaan todella, että näitä ihmisiä voitaisiin saada auttaa.

• karismaatikko Jumalan luvalla

Olen niin onnellinen siitä, että minulla on lupa olla rehellisesti karismaatiikko, eikä minun tarvitse kieltää tai hävetä sitä Jumalan ja ihmisten edessä.

Ilman muutamaa luterilaisen kirkon karismaatikko- pastoria minä en enää olisi tässä tätä viestiä kirjoittelemassa. Vapautuminen okkultismista ei ole helppoa, ja se on kokonaisuudessaan pitkä ja kyyneleinen prosessi.

Konservatiivit/ antikarismaattiset luterilaisen kirkon papit eivät kyenneet auttamaan minua 11 vuoden takaisessa vapautumisprosessissani pimeyden valloista ja voimista millään tavalla, ja jäin heidän taholtaan ihan yksin ja oman onneni varaan.

Mutta onneksi Jumala johdatti minut eräiden karismaatikko-pastoreiden luokse ja sain heiltä silloiseen tilanteeseen asiantuntevaa apua.

Antikarismaatikoilla ei ole mitään keinoja auttaa pimeyden voimien kahleista vapautuneita ihmisiä, koska raamatullinen näkymätön maailma ja demonivoimat on heille niin vierasta aluetta, eikä se kuulu vastoin Raamatun selkeätä ilmoitusta tästä todellisuudesta, heidän kristilliseen maailmankuvaansa lainkaan.

Kehotan ja rohkaisen kaikkia hengellisten ongelmien kanssa kamppailevia ottamaan rohkeasti yhteyttä sellaisiin karismaattisiin pastoreihin ja seurakuntiin, joissa ymmärretään näkymätöntä todellisuutta ja pimeyden voimia.

Voimia kaikille karismaatikoille tällä palstalla. Me joudumme kärsimään paljon pilkkaa ja vainoa näillä palstoilla konservatiivien taholta, mutta siunataan vaan kaikkia heitä, sillä olemmehan me saman Isän lapsia kuitenkin.

• Elämäntiellä

Haureuden käyttäytymisen pääpiirteitä
        Kirjoittanut: olkaa Jumalalle alamaiset 28.10.2008 klo 10.10

OLKAA JUMALALLE ALAMAISET, Gordon ja Emily Binning, Elämäntie ry.

Haureuden/Iisebelin hengen pääpiirteitä ja ohjeita niiden karttamiseen kaikille meille Jumalan valituille:

1. Sanoudu irti kyvystäsi tietää ongelmat ja niiden ratkaisut ennen muita yleensä
        2. Vältä olemasta asioiden ja tiedon ylin auktoriteetti
        3. Vastaaminen silloin kun sinua ei ole puhuteltu
        4. Muiden puolesta puhuminen, vaikka sinua ei ole pyydetty "puhemieheksi". Muiden keskeyttäminen.
        5.Rukoileminen, todistaminen ja Pyhän Hengen lahjojen esiintuominen ensimmäisenä; odota kunnes olet kolmas
        6.Tunnet vastuuta kaikesta, myös muiden ihmisten rauhasta ja mukavuudesta ja huolenpidosta silloin, kun vastuuta ei ole sinulle määrätty (auktoriteetin anastaminen)
        7. Auktoriteettiasemassa olevien patistaminen ehdotuksin ja ohjein usein
        8. Ohjeiden antaminen, kun kukaan ei ole valtuuttanut sinua
        9. Teet päätöksiä, joihin sinulle ei ole annettu valtuutta, koskien työtä, perhettä tai ystäviä
        10. Korjaat, oikaiset ja parantelet silloin, kun sinulle ei ole annettu valtuuksia siihen
        11. Dominoiminen, manipuloiminen, jotta sinun tahtosi tapahtuisi
        12. Et salli ihmisten valita hyvän ja pahan välillä
        13. Suunnitelmien tekeminen muiden ihmisten puolesta, vaikka ei ole pyydetty

• sillä lailla
        karismaatikko Jumalan luvalla kirjoitti:

Olen niin onnellinen siitä, että minulla on lupa olla rehellisesti karismaatiikko, eikä minun tarvitse kieltää tai hävetä sitä Jumalan ja ihmisten edessä.

Ilman muutamaa luterilaisen kirkon karismaatikko- pastoria minä en enää olisi tässä tätä viestiä kirjoittelemassa. Vapautuminen okkultismista ei ole helppoa, ja se on kokonaisuudessaan pitkä ja kyyneleinen prosessi.

Konservatiivit/ antikarismaattiset luterilaisen kirkon papit eivät kyenneet auttamaan minua 11 vuoden takaisessa vapautumisprosessissani pimeyden valloista ja voimista millään tavalla, ja jäin heidän taholtaan ihan yksin ja oman onneni varaan.

Mutta onneksi Jumala johdatti minut eräiden karismaatikko-pastoreiden luokse ja sain heiltä silloiseen tilanteeseen asiantuntevaa apua.

Antikarismaatikoilla ei ole mitään keinoja auttaa pimeyden voimien kahleista vapautuneita ihmisiä, koska raamatullinen näkymätön maailma ja demonivoimat on heille niin vierasta aluetta, eikä se kuulu vastoin Raamatun selkeätä ilmoitusta tästä todellisuudesta, heidän kristilliseen maailmankuvaansa lainkaan.

Kehotan ja rohkaisen kaikkia hengellisten ongelmien kanssa kamppailevia ottamaan rohkeasti yhteyttä sellaisiin karismaattisiin pastoreihin ja seurakuntiin, joissa ymmärretään näkymätöntä todellisuutta ja pimeyden voimia.

Voimia kaikille karismaatikoille tällä palstalla. Me joudumme kärsimään paljon pilkkaa ja vainoa näillä palstoilla konservatiivien taholta, mutta siunataan vaan kaikkia heitä, sillä olemmehan me saman Isän lapsia kuitenkin.

"Vapautuminen okkultismista ei ole helppoa, ja se on kokonaisuudessaan pitkä ja kyyneleinen prosessi."

"Mutta onneksi Jumala johdatti minut eräiden karismaatikko-pastoreiden luokse ja sain heiltä silloiseen tilanteeseen asiantuntevaa apua."

Menit siis ns. "ojasta allikkoon".

• theodora2
        Elämäntiellä kirjoitti:

Haureuden/Iisebelin hengen pääpiirteitä ja ohjeita niiden karttamiseen kaikille meille Jumalan valituille:

1. Sanoudu irti kyvystäsi tietää ongelmat ja niiden ratkaisut ennen muita yleensä
        4. Muiden puolesta puhuminen, vaikka sinua ei ole pyydetty "puhemieheksi". Muiden keskeyttäminen.
        5.Rukoileminen, todistaminen ja Pyhän Hengen lahjojen esiintuominen ensimmäisenä; odota kunnes olet kolmas
        6.Tunnet vastuuta kaikesta, myös muiden ihmisten rauhasta ja mukavuudesta ja huolenpidosta silloin, kun vastuuta ei ole sinulle määrätty (auktoriteetin anastaminen)
        9. Teet päätöksiä, joihin sinulle ei ole annettu valtuutta, koskien työtä, perhettä tai ystäviä
        10. Korjaat, oikaiset ja parantelet silloin, kun sinulle ei ole annettu valtuuksia siihen

Binningeillä saattaa olla hyvääkin tuotavaa, mutta heidän demonioppinsa on raamatunvastainen ja täynnä kummallisuuksia.

Binningit olivat suosiossa esim. maitobaarissa. Hedelmät ovat surulliset. Ei pelastuksen iloa, vaan riivaajien kyttäämistä joka nurkassa ja kyräilyä ja tarkkailua, mikä henki kussakin henkilössä tai missäkin paikassa vallitsee. Jeesus jää aika pieneksi ja voimattomaksi.

• Anonyymi
        Elämäntiellä kirjoitti:

Hyvä ja viisas lista neuvoja!

• demoneihin

Eräs uskonliikkeiden sairaista puolista on se että oma pahuus ja keskeneräisyys nähdään muissa ihmisissä tai demoneissa. Ihminen menettää näin kontaktinsa todellisuuteen ja omaan itseensä ja seuraukset ovat sen mukaiset.

• elämän mieltä etsimässä

Annoin ison osan elämääni täysin eräälle srk:lle ja irtauduttuani sieltä kamppailen yksin. On vaikea löytää elämästä mieltä. Uskonnon uhrit -yhdistyksestä olen saanut sen kuvan, että sen tarkoitus on käyttää meitä "uhreja" ajamaan omaa asiaansa uskonnollisia ryhmiä vastaan, eli taas olisin nappula ja hyväksikäytetty. Se mitä tarvitsisin, on mahdollisuutta jäsentää elämänkatsomustani uudelleen. Olen yrittänyt löytää terapeuttia tai tahoa, joka ymmärtää tällaista hengellistä kriisiä. Uskoontulijoista kirjoitetaan paljonkin, mutta entä tämä päinvastainen kriisi, kun menettää uskonsa ja sen myötä yhteisöön kuulumisen ja iankaikkisuuden harhan sijaan yrittää löytää tarkoitusta tästä elämästä. Olisiko jollakulla mitään konkreettista ehdostusta, miten asiaa voisi viedä eteenpäin? Onko tiedossa edes vertaisryhmiä? En tarkoita että jauhettaisiin kurjuuttamme vaan että etsittäisiin ratkaisuja.

• minäkin...

Tunnen syvää myötätuntoa sinua kohtaan. Kertomasi asia on minulle tullut hyvin tutuksi vuosien saatossa.

Sellaista ihmistä jonka kanssa, tai ryhmää, jossa voisi elämänkatsomustaan selvittää, en ole löytänyt. Asian kannssa on todella yksin.

Olen oppinut pitämään suuni kiinni tai sitten varautumaan typeriin kannanottoihin. Osa ihmisistä ei ole lainkaan kiinnostunut uskonnon syvällisemmästä selvittelystä. Heille riittää jokin, jota sanotaan jumalaksi, sen enempää ajattelematta.

Myös papit ovat hyvin varovaisia ja osa hyvin tietämätöntäkin porukkaa, vaikka ovat asiaansa opiskelleet yliopistossa. Tenttikirjat on luettu jotenkuten ja unohdettu samantien.

Seurakunnissa törmää usein uskomattomaan taikauskoon ja tietämättömyyteen. Kritiikki ja aiheellinen aggressio torjutaan myös välittömästi. Empatiaa on turha hakea kokemuksilleen, saatetaan syyttää katkeruudesta yms.

Tuntuu kuin nämä ihmiset tulisivat suoraan TV:n hömppäohjelmien jälkeen seurakunnan tilaisuuteen ja haluaisivat sitä samaa, eivätkä osaa ajatella itse mitään.

Uut:n vertaistukiryhmissä ei myöskään saa kritisoida ryhmän tai vetäjien toimintatapoja - tyypillistä lahkolaisuutta sekin siis.

On ollut pakko oppia selvittelemään asioita yksin. Tulen toimeen hyvin ateistien tai agnostikkojen kanssa, mutta fundamentalistien kanssa aika yleensä kuluu hukkaan.

Muutamien yliopistoteologien kirjoista olen saanut huomattavasti aineksia maailmankatsomukseni muodostamiseen, mutta kaikenkaikkiaan työlästä se on.

Kuuntelin tässä ennen joulua Dalai laman haastattelua Punaisessa langassa ja löysin paljon samoja ajatuksia itsestäni.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sekin pöllöpää

Kait sä nyt ymmärrät ettei kukaan ole niinkuin sinä. Ei kukaan voi sun paikkaa viedä. Ei kukaan milloinkaan. Eli rauhoi
      Ikävä
      64
      10742
    2. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      6577
    3. Samuli Vasala vakava tauti

Iltalehdessä sanottiin röntgen kuvissa paha elin vuosia ei paljon jäljellä Maksu muurin takana mikä tauti On entisellä h
      Juoksu
      44
      5726
    4. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4356
    5. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      54
      2516
    6. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      4
      1709
    7. Täällä Savonmualla kun näköjään jokainen tupettaja rakentoo ja

remontoi mökkejään ja saunojaan niin on ollut mukava seurata juutupesta miten Thaimaassa ulkosaunaa rakennetaan. eli tu
      Tuusniemi
      11
      1687
    8. Jaahas. Stefun Hangon tila ulosmitataan

Nyt tutkitaan, onko rahaa siirretty ulkomaille. Siinä meni rapujuhlat.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      197
      1664
    9. Miten sinua voi

Enää lähestyä?
      Ikävä
      85
      1355
    10. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      91
      971
    Aihe