Mitenkäs nämä rotuerot?

Uusi tulokas

Alkoi tässä yhtäkkiä kiinostamaan nämä näkemyserot ihmis(ja eläin)kunnan synnystä, joten päätin kurkata mitä asioista puhutaan näillä keskustelupalstoilla. Voisiko joku kertoa aloittelijalle, miten nämä kirjaimellisesti raamatun luomiskertomukseen uskovat selittää sen, että ihmisillä on toisistaan poikkeavia rodullisia piirteitä eri puolilla maailmaa? Onko yleisenä selityksenä jotkin nopeat mutaatiot vai miten tämä selittyy?

Koitin nopeasti vilkaista tämän palstan vanhempia keskusteluja mutten löytänyt ainakaan otsikon perusteella tähän asiaan viittaavia keskusteluja, vaikka niitäkin on varmasti käyty. Tuoreimmat keskustelut näyttää koskevan tätä dinosaurus-problematiikkaa, mikä sekin on ihan mielenkiintoista.

16

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pärspub

      Olen tiedustellut tätä jo aiemmin. Laten (nykyinen 'Outsider') vastaus oli että tummin kaveri käveli australiaan (vrt. aboriginaalit). Nähtävästi lähes yhtä tumma kaveri käveli afrikkaan.
      Tästä voi myös päätellä että vaalea kaveri käveli pohjoiseen.
      Kahdeksalla henkilöllä tämä kuvio aiheuttaa tiettyjä haasteita esim. lisääntymisen suhteen mutta hei, 'god did it' auttaa luovimaan tiukoista historian/evoluution/yms. faktoista.

      • voivoikusäjaksat

        Ja mikä oli vastauksesi TIEDUSTELUUN?


      • Pärspub
        voivoikusäjaksat kirjoitti:

        Ja mikä oli vastauksesi TIEDUSTELUUN?

        Vastasin esitettyyn kysymykseen. Oliko sinulla jotain asiaa aiheen tiimoilta vai onko hihhulipastorisi ajanut sinut vain räksyttämään tälle palstalle?

        Minusta oli aika kätevää että jumala ohjasi juuri tummimmat ihmiset kävelemään kuumaan kolkkaan ja vaaleammat kohti pohjoista. Eniten minua ihmetyttää se, että nämä kahdeksan ihmistä olivat arkissa niin erilaisia: eskimo, aboriginaali, ... HAH HAH!


      • käytännön muutos
        Pärspub kirjoitti:

        Vastasin esitettyyn kysymykseen. Oliko sinulla jotain asiaa aiheen tiimoilta vai onko hihhulipastorisi ajanut sinut vain räksyttämään tälle palstalle?

        Minusta oli aika kätevää että jumala ohjasi juuri tummimmat ihmiset kävelemään kuumaan kolkkaan ja vaaleammat kohti pohjoista. Eniten minua ihmetyttää se, että nämä kahdeksan ihmistä olivat arkissa niin erilaisia: eskimo, aboriginaali, ... HAH HAH!

        Sovitaampa sitten niin, että evolutionistit puhuvat kreationismista ja kreationistit evoluutioteoriasta.
        Itsepä ehdotit!


    • sini-silmänen

      Galatalaiskirje:
      3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

      Kolossalaiskirje:
      3:11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.

      • Pärspub

        sönköttää. Ihmisrotuja on vähän luokituksesta päätellen noin seitsämän. Raamattu ontuu tässäkin selityksessä.

        En ole nähnyt yhtäkään ihmistä Jeesuksessa. Tarkkaan ottaen en ole nähnyt Jeesustakaan. Tarkkaan ottaen en edes tunne ketään joka olisi nähnyt Jeesusta. Kuinkas mones poika Jeesus olikaan jumalan pojista. Neljäs?


      • töktök
        Pärspub kirjoitti:

        sönköttää. Ihmisrotuja on vähän luokituksesta päätellen noin seitsämän. Raamattu ontuu tässäkin selityksessä.

        En ole nähnyt yhtäkään ihmistä Jeesuksessa. Tarkkaan ottaen en ole nähnyt Jeesustakaan. Tarkkaan ottaen en edes tunne ketään joka olisi nähnyt Jeesusta. Kuinkas mones poika Jeesus olikaan jumalan pojista. Neljäs?

        Raamattu jatkaa luomiskertomuksesta eteenpäin vauhdilla ja selvittää syyt ja asiayhteydet loppuun asti. Olet vain pudonnut sen kelkasta kuin eno veneestä.
        Luomisen tarkoitus ja päämäärä on selitetty ihan perusteellisesti ja kaikkien vaiheiden merkitykset.
        Eihän se Raamatun vika ole jos jollain ei hoksa pelaa!


      • Uusi tulokas

        Taisin esittää kielletyn kysymyksen kun tulee noin ympäripyöreitä vastauksia. Minuahan ei siis kiinnostanut se onko Jeesus ollut ihmisisissä vai ei, vaan kyselin lähinnä miten selittyy se että eri maailmankolkissa on ulkonäöltään poikkeavia ihmisryhmiä. Kysymyksellä on siis väliä sillä nuo raamatunkohdat eivät anna vastausta kysymykseen.


      • Pärspub kirjoitti:

        sönköttää. Ihmisrotuja on vähän luokituksesta päätellen noin seitsämän. Raamattu ontuu tässäkin selityksessä.

        En ole nähnyt yhtäkään ihmistä Jeesuksessa. Tarkkaan ottaen en ole nähnyt Jeesustakaan. Tarkkaan ottaen en edes tunne ketään joka olisi nähnyt Jeesusta. Kuinkas mones poika Jeesus olikaan jumalan pojista. Neljäs?

        geenien perusteella klustereista. Luigi Cavalli-Sforzan klusterit tässä:

        http://www.answers.com/topic/luigi-luca-cavalli-sforza


      • paljon muutakin

    • Anteeksi että ajattelen

      Ikävä kyllä tällä palstala ei juuri keskustelua saa kreationismista eikä ID-uskosta. Kyseisiin oppeihin uskovat tyytyvät rääpimään erilaisia evoluutioteoriasta rakentamiaan olkiukkoja, mutta kun puhe kääntyy heidän uskoonsa (josta palstan otsikon mukaan täällä kai pitäisi keskustella), niin vastauksena on vaikeneminen tai hämyisiä raamatunlauseita.

      ID-usko on vitsi.

      • Us Kova

        Raamattuun perustuva usko pitää luomisena vielä tämän elämämme aikaakin. Luomisen päätös ei ole tämä elämisenmuoto vaan tuleva .
        Itsekukin meistä on luotu omana elinaikanamme ja tulemme valmiiksi luoduiksi tämän elomme päätyttyä.
        Raamattu käyttää erilaisia ilmaisuja asioille kuin te nyt.
        Raamatun kielenkäytössä ihmiset olemme olleet jo optiona Aadamissa, mutta realisoituminen jatkuu niinkauan kuin jälkeläiset ovat kaikki syntyneet.
        Nyt on siis kulumassa se kuudes luomisen päivä.
        Seitsemättä odotellaan.Hebrealaiskirje:
        4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
        Näihin raameihin uskomme ID:hen perustuu, kristinuskossa.
        Nyt valintoihimme vaikuttavat luonnonvalinnan sijaan kaikkien elollisten itsetekemät valinnat ihmiset ja eliökunta mukaanluettuina.
        Vihainen koira päättää päivänsä niinkuin vihaiselle koiralle päätetään tehdä, ja sen elämään vaikuttavat teot ovat sen itsensä tekemät, senkin.


      • tuomionpasuuna

        siis tässä se on pähkinän kuoresssa koko homma eihän järkvää keskustelua VOI SAADA aikaan ihmisten kanssa jotka uskoo vanhaan supersankari tarinaan joka on muutunuut vuosien saatossa useita kertoja riipuen siitä kuka on ollut vallassa ja kenen etuja se on palvellut tyyliin esim. "kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" =anekauppa


      • vaiko vanhoja
        tuomionpasuuna kirjoitti:

        siis tässä se on pähkinän kuoresssa koko homma eihän järkvää keskustelua VOI SAADA aikaan ihmisten kanssa jotka uskoo vanhaan supersankari tarinaan joka on muutunuut vuosien saatossa useita kertoja riipuen siitä kuka on ollut vallassa ja kenen etuja se on palvellut tyyliin esim. "kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa" =anekauppa

        Kenes asialla sinä liikut?
        Meinaan kun et itseäsi kysymättä esitellyt?


    • Salccari

      Eikös ID-teorian mukaan mustat ole rappeutuneempia kuin valkoiset..?

    • Evoluutio-opin kieltävä ja luomisoppia opettava BobJones yliopiston henkilökunta on sieltä vuotaneiden ja käytännön perusteella päätelty (erirotuisten deittailukielto oli voimassa v. 2000 asti), että he uskovat Jumalan luoneen rodut erillisiksi. Aivan kuten kielet Jumala loi erillisiksi rangaistuksena Baabelin tornin teosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe