Minulla todettiin kondylooma yli kolme kuukautta sitten ja hoidot aloitettiin Aldaralla heti. Aldara aiheuttaa todella paljon ongelmia..kutinaa,kirvelyä,polttaa ihon täysin rikki,turvotusta ym ym! En pysty niinä öinä milloin laitan lääkettä, nukkumaan kuin pari tuntia ja sitten se kipu alkaa.. Sitten sitä tulee käveltyä koko loppu yö:( Seuraava päivä menee sitten vessassa suihkutellessa koska en pysty kunnolla edes kävelemään. Eikä lääke ole auttanut yhtään.. Minulla on isoja kukkakaalimaisia syyliä ja jos en joskus pysty lääkettä laittamaan niin ne vain lisääntyvät:(
Lääkärin kontrolli minulla on viikon päästä ja silloin mietitään jatkoja.. eli jäädytystä tai laseria.. Onkohan kenelläkään näistä kokemusta? Auttaako ja sattuuko pahasti? Kipu ei sinällään enää haittaa koska sitä tunnen koko ajan..
Ymmärrän että tämä on varmaan rangaistus niistä "villistä" vuosista.. vaikkakin ehkäisyä on tullut käytettyä. Mutta toivoisin pääseväni tästä edes joskus eroon mutta aika pahalta näyttää:(
Kondylooma:(
6
3230
Vastaukset
Kannattaa pyytää ehdottomasti esim laseria. Mulla oli tosi rankka kondy, eka laser ei auttanut vaan tilanne paheni ja seuraava aika olikin tupla-aika laseriin. Sillä kerralla hävisivät. Jossei voiteet auta ja syylät lisääntyy, niin kannattaa pyytää muuta. Lääkärien ehdoilla ei eletä, vaan teillä on oikeus vaatia järeämpää hoitoa. Jos aldaran vaikutukset ovat tuollaiset, niin haitta on suurempi kuin hyöty.
Porvoossa on todella erinomainen ehkäisyneuvola, jossa tälläiset asiat hoidetaan tarkasti, eikö muilla paikkakunnilla mennä kuin omalle lääkärille?- Nansku
Hyvä tietää että laser saattaisi auttaa paremmin. Aion kyllä vaatia sitä koska tämä alkaa olemaan jo sietämätöntä! Minä käyn yksityisellä lääkärillä.. olenkin ihmetellyt hänen metodiaan hoitaa.. koska "vähättelee" tilannettani ja sanoo että kyllä se tällä hoituu:( Olen ollut todella surkeana asian vuoksi.. joten jos seuraavan käynnin yhteydessä ei onnistu jatkohoidot niin vaihdan lääkäriä!
Sattuuko laser hoito pahasti?
Kiitos paljon vastauksesta! - Uimamaishteri
Nansku kirjoitti:
Hyvä tietää että laser saattaisi auttaa paremmin. Aion kyllä vaatia sitä koska tämä alkaa olemaan jo sietämätöntä! Minä käyn yksityisellä lääkärillä.. olenkin ihmetellyt hänen metodiaan hoitaa.. koska "vähättelee" tilannettani ja sanoo että kyllä se tällä hoituu:( Olen ollut todella surkeana asian vuoksi.. joten jos seuraavan käynnin yhteydessä ei onnistu jatkohoidot niin vaihdan lääkäriä!
Sattuuko laser hoito pahasti?
Kiitos paljon vastauksesta!mutta ainakaan kryo (jäädytys) ei satu yhtään, tosin voi vaatia useamman jäädytyskerran.
- Nimetön
Uimamaishteri kirjoitti:
mutta ainakaan kryo (jäädytys) ei satu yhtään, tosin voi vaatia useamman jäädytyskerran.
Aldara aiheutti minullekin helvetillisiä sivuoireita samaan tapaan kuin sinulla. Kaksi eri kertaa kokeilin ja kummallakin kerralla lopetin käytön kesken. Minulla oli litteitä kondyloomia, joten en pystynyt näkemään vaikutusta omin silmin.
Jäädytyksestä minulla ei ole kokemusta.
Koska sinulla on Aldara-hoito, niin kondylooma on näkyvällä paikalla ei siis emättimen sisäpuolella. Laserhoito itsessään ei satu, koska se tehdään puudutuksessa.
Hoitojälki on ulkoisissa sukupuolielimissä kivulias muutaman päivän. Kipuun auttavat normaalit kipulääkkeet. Istuminen oli kyllä alussa tukalaa.
Laserhoidosta jää palovamma, jota hoidetaan sen mukaan. Kannattaa hoitaa huolella ohjeiden mukaan, koska se on tulehdusherkkä.
Sanoisin kuitenkin, että mieluummin kärsisin uudelleen ne laserhoidon jälkeiset kivut kuin Aldara-hoidon jatkuvan tuskan. - kohtalotoveri kanssa
Nimetön kirjoitti:
Aldara aiheutti minullekin helvetillisiä sivuoireita samaan tapaan kuin sinulla. Kaksi eri kertaa kokeilin ja kummallakin kerralla lopetin käytön kesken. Minulla oli litteitä kondyloomia, joten en pystynyt näkemään vaikutusta omin silmin.
Jäädytyksestä minulla ei ole kokemusta.
Koska sinulla on Aldara-hoito, niin kondylooma on näkyvällä paikalla ei siis emättimen sisäpuolella. Laserhoito itsessään ei satu, koska se tehdään puudutuksessa.
Hoitojälki on ulkoisissa sukupuolielimissä kivulias muutaman päivän. Kipuun auttavat normaalit kipulääkkeet. Istuminen oli kyllä alussa tukalaa.
Laserhoidosta jää palovamma, jota hoidetaan sen mukaan. Kannattaa hoitaa huolella ohjeiden mukaan, koska se on tulehdusherkkä.
Sanoisin kuitenkin, että mieluummin kärsisin uudelleen ne laserhoidon jälkeiset kivut kuin Aldara-hoidon jatkuvan tuskan.Minulla todettii kondylooma kohdunkaulasyöpäseulonnassa 2005 joulukuussa.
Siitä alkoikin tämä monen vuoden helvetti.
Ravasin lääkäriltä lääkärille ja sain milloin minkäkin flagyl tai dalasin emätinkuurin, kun valitin kutinaa ja kirvelyä.
Eihän ne mitään auttaneet kondyyn.
Papa oli keväällä huhtikuussa 2006 III-luokkaa jolloin pääsin kolposkopiaan.
Siellä otettiin pari syylää kohdunsuulta pois ja lääkäri määräsi taas doximycin kuurin, kun valitin kutinaa.
Kutina oli ihan sietämätöntä ja katsoin itse emättimeen, niin huomasin, että molemmin puolin emättimen seinämissä oli ihonystyröitä.
Sain lääkäriin ajan ja wartec voidetta.
Voide kuumotti ja ärsytti limakalvoa, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä.
Sitten menin naistentautienpolille ja sain sieltä aldaravoidetta helmikuussa 2007.
Aldara olikin jytäkämpää voidetta ja poltti emättimen limakalvon ihan karrelle.
Minulle tuli juuri nämä harvinaisemmat oireet, joita tuoteselosteessa mainitaan.
Flunssankaltaiset oireet.
Jalkoja ja käsiä särki, kuume nousi 38-39 asteseen.
Emätin tulehtui tosi pahasti ja sieltä valui mädäntapaista visvaa.
Ei pystynyt kunnolla istumaan, makaamaan sängyssä, puhumattakaan pissaamisesta.
En yksinkertaisesti sietänyt virtsata, ennenkuin laskin haaleaa vettä ja raotin emätintä, ettei virtsa olisi osunut tulehtuneseen alueeseen.
Se ei tietenkään onnistunut ja joka kerta sattui aina enemmän ja enemmän.
Joka kerta virtsaamisen jälkeen huuhdoin emättimen ja laitoin bepanhten voidetta.
Kun menin lääkärille näyttämään emätintäni, niin erikoislääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt tälläistä tapausta ja lopeta heti sen voiteen laittaminen.
Sain kaksi antibioottikuuria, muistaakseni kefalex ja flagyl.
Jouduin kuurit kolme kertaa uusimaan, ennenkuin emätin parantui.
Tästä oli se hyöty, että melkein kaikki ihonystyrät lähtivät emättimestä kun se yksinkertaisesti paloi, iho uusiutui.
Muutama sitkeä näppy jäi emättimeen alas.
Minulta on otettu aina puolenvuoden välein papa-koe.
Nyt keväällä 2008 se oli taas II-luokkaa ja lääkäri teki minulle kohdunsuulle jäädytyshoidon.
Se ei sattunut ollenkaan, vaan tuntui viileältä.
Emättimestä tuli n. 2 viikkoa vuotoa tämän jälkeen, jota kuuluukin tulla.
Seuraava papa on sitten vasta 2009 kesäkuulla, että näkee onko alue ruvennut korjaantumaan, vai ei.
Jos ei, niin edessä on todennäköisesti sitten sähkösilmukkahoito, jossa tuo solumuutosalue poistetaan.
No, nyt kesällä mainitsin lääkärille näistä emättimen näpyistä, koska ne ovat häirinneet minua tosi paljon.
Sainkin ajan naistentautien osastolle, jossa minulta poltettiin nuo näpyt laserilla.
Toimenpide oli nopeasti ohi n. 10 sekunttia.
Lääkäri ensin puudutti alueen ja sitten poltti nystyrät/näpyt pois.
Polttaminen hieman kuumotti, mutta se ei tehnyt kipeää.
Alue ei ollut kovin suuri ja tuli ihan vähän veristä vuotoa ja vain sen päivän.
Alue ei ollut kipeä silloin, eikä sen jälkeen, vaikka niin pelkäsin kun teen vielä istumatyötä.
No, nyt näyttää vihdoin valoisalta.
Nystyrät eivät ole lisääntyneet, enkä ole nähnyt enää entisiä näppyjä, vaikka pelkäsin, ettei lääkäri huomannut kaikkia.
Ensi kesänä menen sitten uudelleen papaan ja katsotaan sitten eteenpäin.
Nyt olen ihan rauhallisin mielin.
Minusta sinun kannaattaa vaatia pääsyä tähän laserhoitoon, jos sinulla on kerta kukkakaalimaisia näppyjä.
Toimenpiteessä ei mene kauaa ja näpyt ovat ainaki jonkin aikaa poissa.
Toimenpiteen voi aina uusia tarvittaessa. - Heipäheijjjjj
kohtalotoveri kanssa kirjoitti:
Minulla todettii kondylooma kohdunkaulasyöpäseulonnassa 2005 joulukuussa.
Siitä alkoikin tämä monen vuoden helvetti.
Ravasin lääkäriltä lääkärille ja sain milloin minkäkin flagyl tai dalasin emätinkuurin, kun valitin kutinaa ja kirvelyä.
Eihän ne mitään auttaneet kondyyn.
Papa oli keväällä huhtikuussa 2006 III-luokkaa jolloin pääsin kolposkopiaan.
Siellä otettiin pari syylää kohdunsuulta pois ja lääkäri määräsi taas doximycin kuurin, kun valitin kutinaa.
Kutina oli ihan sietämätöntä ja katsoin itse emättimeen, niin huomasin, että molemmin puolin emättimen seinämissä oli ihonystyröitä.
Sain lääkäriin ajan ja wartec voidetta.
Voide kuumotti ja ärsytti limakalvoa, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä.
Sitten menin naistentautienpolille ja sain sieltä aldaravoidetta helmikuussa 2007.
Aldara olikin jytäkämpää voidetta ja poltti emättimen limakalvon ihan karrelle.
Minulle tuli juuri nämä harvinaisemmat oireet, joita tuoteselosteessa mainitaan.
Flunssankaltaiset oireet.
Jalkoja ja käsiä särki, kuume nousi 38-39 asteseen.
Emätin tulehtui tosi pahasti ja sieltä valui mädäntapaista visvaa.
Ei pystynyt kunnolla istumaan, makaamaan sängyssä, puhumattakaan pissaamisesta.
En yksinkertaisesti sietänyt virtsata, ennenkuin laskin haaleaa vettä ja raotin emätintä, ettei virtsa olisi osunut tulehtuneseen alueeseen.
Se ei tietenkään onnistunut ja joka kerta sattui aina enemmän ja enemmän.
Joka kerta virtsaamisen jälkeen huuhdoin emättimen ja laitoin bepanhten voidetta.
Kun menin lääkärille näyttämään emätintäni, niin erikoislääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt tälläistä tapausta ja lopeta heti sen voiteen laittaminen.
Sain kaksi antibioottikuuria, muistaakseni kefalex ja flagyl.
Jouduin kuurit kolme kertaa uusimaan, ennenkuin emätin parantui.
Tästä oli se hyöty, että melkein kaikki ihonystyrät lähtivät emättimestä kun se yksinkertaisesti paloi, iho uusiutui.
Muutama sitkeä näppy jäi emättimeen alas.
Minulta on otettu aina puolenvuoden välein papa-koe.
Nyt keväällä 2008 se oli taas II-luokkaa ja lääkäri teki minulle kohdunsuulle jäädytyshoidon.
Se ei sattunut ollenkaan, vaan tuntui viileältä.
Emättimestä tuli n. 2 viikkoa vuotoa tämän jälkeen, jota kuuluukin tulla.
Seuraava papa on sitten vasta 2009 kesäkuulla, että näkee onko alue ruvennut korjaantumaan, vai ei.
Jos ei, niin edessä on todennäköisesti sitten sähkösilmukkahoito, jossa tuo solumuutosalue poistetaan.
No, nyt kesällä mainitsin lääkärille näistä emättimen näpyistä, koska ne ovat häirinneet minua tosi paljon.
Sainkin ajan naistentautien osastolle, jossa minulta poltettiin nuo näpyt laserilla.
Toimenpide oli nopeasti ohi n. 10 sekunttia.
Lääkäri ensin puudutti alueen ja sitten poltti nystyrät/näpyt pois.
Polttaminen hieman kuumotti, mutta se ei tehnyt kipeää.
Alue ei ollut kovin suuri ja tuli ihan vähän veristä vuotoa ja vain sen päivän.
Alue ei ollut kipeä silloin, eikä sen jälkeen, vaikka niin pelkäsin kun teen vielä istumatyötä.
No, nyt näyttää vihdoin valoisalta.
Nystyrät eivät ole lisääntyneet, enkä ole nähnyt enää entisiä näppyjä, vaikka pelkäsin, ettei lääkäri huomannut kaikkia.
Ensi kesänä menen sitten uudelleen papaan ja katsotaan sitten eteenpäin.
Nyt olen ihan rauhallisin mielin.
Minusta sinun kannaattaa vaatia pääsyä tähän laserhoitoon, jos sinulla on kerta kukkakaalimaisia näppyjä.
Toimenpiteessä ei mene kauaa ja näpyt ovat ainaki jonkin aikaa poissa.
Toimenpiteen voi aina uusia tarvittaessa.En ole 7 vuoteen kuullut ihmisestä, jolle olisi käynyt samoin kuin minulle. Papamuutoksia tosin ei ole ollut. Olin 18, nuori ja tyhmä, en osannut pyytää apua tarpeeksi jämäkästi.
Pääsin suoraan laseriin, joka tehtiin nukutuksessa. Paranin siitä ihan kivasti, mutta kondya lemahti alapäähän ihan järkyttävä määrä. Kontrolliaika lääkäriin oli 2 kuukauden päässä, odotin sinne asti kiltisti ja se oli virheeni.
Se haju ja kutina 2 kuukauden ajan oli sietämätöntä. En muista siitä kesästä mitään.
Kontrolliaika tuli elokuussa ja lääkärini pyysi naapurihuoneen lekuria ihmettelemään jalkoväliäni. Sain nopeimman mahdollisen ajan laseriin ja se oli tupla-aika.
Elokuu ja alapääni tulehtui. Vessassa käyminen oli tuskaa! Alapääni mätäni. Lähtiessään paranemaan, limakalvoa kasvoi yhteen, emättimeni suuaukko oli niin pieni että sieltä mahtui juuri ja juuri kk-veri ulos.
Vaadin lääkäriltäni lähetettä naistentautien poliklinikalle, jossa sain leikkausajan.
Vuosi koko rumban jälkeen pääsin leikkaukseen.
Kondyloomia ei ole sen jälkeen näkynyt.
Opiskelin terveydenhoitajaksi ja teen töitä seksuaaliterveyden ja nuorten parissa. Usein tuntuu siltä, että työ on turhaa, valistus on turhaa. Tällä palstalla näihin kysymyksiinne vastaaminen on turhauttavaa. Toivoisin, että menisitte vastaanotolle ja hoitaisitte itsenne sen sijaan, että odotatte vastauksia täällä. Vastauksia - jotka usein ovat vääriä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857415- 965364
- 2534524
- 444455
- 623227
- 482646
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222328Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘282291- 482240
- 412164