Omaelämänkerran kirjoittaminen

drikuzx

Haluaisin kirjoituttaa omaelämänkerran, itse en ole kirjailija ainesta joten mistä siihen saa apua ja onko semmoisia kirjailijoita keitä kiinnostaa kirjoittaa toisen elämäntarinaa?Ja mistä heitä löytää?

3

1167

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostavaa

      Tämä on kiinnostava aihe varmasti monelle ihmiselle – itsellekin.

      En osaa kyllä sanoa, enkä auttaa kumpi tapa olisi parempi kirjoituttaa se jollain ulkopuolisella, vai kirjoitta itse? Mitä maksanevat, sillä sekin on tärkeä kysymys, paitsi jos merkityksetön seikka.

      Muistiinpanoja on syytä tehdä kuitenkin kosolti, ennen itse kirjan aloittamista. Kirjoittaa pintaan nousevia muistoja sieltä täältä pitkin elämän pitkää virtaa. Elämäketoja/esseitä lukemalla voi saada jotain kuvaa miten muut ovat asiaa käsitelleet.

      Itsekin olen samaa miettinyt, mutta en oikein tiedä mikä olisi itse osoite, sanoma, tavoite, jne.. Kenelle kirjoittaisin – lukijalle tietysti, mutta mitä lukijat siitä ajattelisivat, sanoisivat, jne.? Toisaalta mitä se merkitsee enää kuolemani jälkeen, mutta entäs ennen sitä? Toisaalta, jos kirjoitan kaiken kokemani ja näkemäni nätisti ja kauniisti kaiken kuorruttaen, niin ei se sitten haitanne lukijaa, mutta jääkö vaivaamaan kirjoittajaansa? Mutta sitähän se elämä on enemmän tai vähemmän kuorrutettua – minusta.

      Kuitenkin "Elämä on virta, josta kalastan” on joku ennen minua sanonut, niin kuin kaiken muunkin, jopa moneen kertaan, että vain kirjainten järjestys vaihtelee.

      Hyvä idea - elämäkerta, hyvää matkaa sen parissa.

      • kirjoita ihmeessä elämänkertasi. mieti ensin millainen on kirjasi lukija ja sen jälkeen kirjoitat itsellesi. onnea matkaan


      • kokenutta ei laiteta
        aiheita kirjoitti:

        kirjoita ihmeessä elämänkertasi. mieti ensin millainen on kirjasi lukija ja sen jälkeen kirjoitat itsellesi. onnea matkaan

        Tässä sinulle muutamia vinkkejä,en ole kirjallisuuden ammattilainen mutta olen paininut aiemmin samojen ajatusten parissa. Pohjaan kokemukseni aiempaan kokemukseeni. Olen viettänyt hyvin värikkään elämän ja paine elämästäni kirjoittamiseen tuli minut tuntevilta ihmisiltä eri ajanjaksoina. Otin yhteyttä erääseen harrastelija kirjailijan alkuun joka kiinnostui asiasta kovin,hän piti ilmeisesti itseään lahjakkaampana kuin lopulta olikaan,kirjoitellut mm.sinä&minä lehtiin jne. Hän pyysi minua kirjoittamaan elämästäni ns.omin sanoin jonka pohjalta hän aloittaisi kirjoittamisen. Olin kirjoittanut hänelle kymmeniä sivuja joista hän kiinnostui ja pyysi kiirehtimään minua kirjoittamaan lisää koska halusi lukea ja saada tietää enemmän tapahtumista. Minähän kirjoitin pariviikkoa joka ikinen yö useita tunteja. Vihdoin sain hänen kirjoittamansa ensimmäisen luvun elämänkerrastani,olin tietenkin innoissani ja halusin heti ensitilassa lukea tuotoksen. Pettymys oli suuri,en tunnistanut itseäni ja tarinaani ollenkaan ,hänen kirjoittamis tyylinsä oli turhilla sanoilla leikkimistä ja tyyli muistutti aivan liikaa jotain humoristisesti kerrottua soopaa. Olin todella pettynyt,lopulta tuo kirjailijaksi itseään nimittävä halusi kuulla kuinka tarinani eteni ja lupasi vaihtaa tyyliä enemmän elämänkerralliseksi. Kirjoitin vielä pariviikkoa kiivaalla tahdilla tarinaani hänelle,ja jäin odottamaan hänen kirjoittamistaan. Kaikki oli aivan turhaa työtä minulta,koska tuo kirjailija ei koskaan enää palannut asiaan ja minulle jäi tunne että hän kyllästyi tai sitten varasti omiin tarkoituksiinsa osan tapahtumista. Mitä opin tästä. On vaikeaa,miltei mahdotonta löytää yhteistyökumppania joka osaa kirjoittaa tarinaa toisen näkökulmasta. Tarinan kokemukset kun ovat hyvin tunne pitoisia ja vääränlainen kirjoittaja ei osaa poimia asian ydintä eikä latausta vaan ymmärtää tarinan kulusta vaan itseään kiinnostavia piirteitä joista kirjoittaa. Vinkkini sinulle. Jokaisen ihmisen elämä on tarinan arvoinen,jokainen ihminen tuntee tarinansa olevan ainutkertainen ja kiinnostava. Kaikkein parhain keino on työstää oma elämäntarina itse,välittämättä liikaa kielioppivirheistä tai kerronnallisista epätasaisuuksista. Vaikka kirjoittamaasi ei koskaan julkaistaisi on sen työstäminen kuin paluu menneisyyteen ja terapeuttinen kokemus,lisäksi kirjoittaessasi moni asia saattaa muuttaa merkityksensä kun joudut niitä miettimään. Lue alkuun muutamia elämänkertoja,valitse niistä itsellesi sopivin kerronta tyyli ja yritä jäljitellä sitä . Voit valita tarinasi kertojaksi minä muodon tai sitten kerronnan. Laadi paperille tarinasi aiheet(1 - 12),ja aloita kirjoittamaan lukua 1. Tallenna jokainen luku koneellesi erikseen koska niiden korjaileminen on täten helpompaa myöhemmin. Tulet huomaamaan että kirjoittaminen sujuu joskus vauhdikkaasti,ja huomaat myös että koko ajan tarinaasi tulee jotain uutta ennalta suunnittelematonta. On tärkeä edetä johdonmukaisesti ,edetä ajassa niin kuin ne tapahtuivat ja poimia ainoastaan hetket jotka olivat tärkeitä. Älä pyri kaunistelemaan asioita kannaltasi,ja käytä henkilöistä oikeita nimiä . Kun olet kirjoittanut tarinaasi kaikki mitä haluat kertoa jätä kirjasi kuukaudeksi siihen. Myöhemmin palattuasi taas asiaan voitkin aloittaa lukemaan kirjaasi,varaa mukaan kynä jolla voit tehdä merkintöjä lukiessasi. Tee korjaukset ja jätä taas kirjasi pariksi kuukaudeksi,ja lue kirjasi korjaillen. Kun tunnet olevasi valmis ja kyllästynyt korjailemaan kirjaasi olet valmis etenemään. Suosittelen etsimään painotaloa joka on erikoistunut itse kustannettaviin kirjoihin,sadan painos ei maksa maltaita. Tämän jälkeen sinulla on tuote jota voit markkinoida tai sitten vaan myydä itse. Tällä tavoin toteutat unelmaasi realistisesti,ja mistäs sen tietää jos vaikka joku kustantaja asiasta kiinnostuisikin,kannattaa siis lähetellä omakustanteita kaikkiin olemassa oleville kustantajille,ja parasta on että jälkeesi joku saattaa nauttia kirjastasi saaden tietää millainen oli elämäsi. Onnea ja tsemppiä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe