Miksi Laki annettiin kirjoitetussa muodossa?

eepu*

Mitä varten on LAKI kirjoitettu ihmisille kirjalliseen muotoon?
- Sanoisin ensinnäkin, että; se on LISÄMUISTUTUS kuuliaisuuteen!
Sillä Herra on sanonut: ”Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;”

*
Paavali sanoo: "Mitä varten sitten on LAKI (kirjoitettu)? Se on RIKKOMUSTEN (laittomuuksien/synnin tekemisten) tähden jäljestä päin LISÄTTY
olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ...." (Gal.3:19)

”Mutta laki tuli väliin (laki tehtiin nyt lopullisesti selväksi ihmisille/omalletunnolle), että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi, että niin kuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta. (Room. 5:20,21)
Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylen määrin synnilliseksi käskysanan kautta. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.” (Room. 7:12-14)

”Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu (vanhantapaisesta lihan mukaisesta lain noudattamisesta, joka tapahtui seuraamalla kirjainta, nyt itse Pyhässä Hengessä tapahtuvaan Elämiseen/Lain noudattamiseen) Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme (vanhurskauden-) hedelmää Jumalalle. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, mutta nyt me olemme irti (vanhanaikaisesta kirjainta lukemalla tapahtuvasta -) laista ja kuolleet pois (kasteenkautta) siitä, mikä meidät piti vankeina (syntiin so. lihasta, ks. Room.8:luku), niin että me palvelemme Jumalaa (Nyt) Hengen UUDESSA TILASSA emmekä kirjaimen vanhassa.” (Room. 7:4-6)

"niin kuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän POISTAA jumalattoman menon Jaakobista." (Room.11:26)
” Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.” (Joh.7:38,39)
"Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen (kirjallisen), pystyttääkseen toisen." HENGELLISEN – Pyhän Henkensä kautta! (Heb.10:9)
”joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.” (2.Kor.3:6)

”Sillä koska (kirjallisessa muodossa) laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
10:2 Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
10:3 Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
10:4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.'"
10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10:10Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.” (Heb.10:1-10)

Yhteenveto:
Laki oli voimassa, mutta RIKKOMUSTEN takia se on kirjallisesti jäljestä päin on LISÄTTY, olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen; Vapahtaja, jolle Lupaus Toisesta paremmasta Liitosta oli annettu; joka on nyt sisällisesti meissä: ”sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." (Luuk.17:21)

Olemme siis uskonmukaisen (Apt.2:38) upotuskasteen ja Lupauksen kautta saaneet juoda Hänen Henkeään ja näin pyhitetyt toteuttamaan/noudattamaan nyt ilolla Jumalan Lakia, sillä Hän, Lain antaja, on nyt Henkensä kautta meissä asumassa!
"Sillä tämä on se LIITTO, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen LAKINI heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.”
"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen LAKINI heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
(Heb.8:10,11; 10:16)

*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
*
Jk.:
Saatana ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin, että teidän silmänne ja korvanne avautuisivat tälle uskonmukaiselle (Apt.2:38) upotuskasteelle, tälle Totuusasialle ja hän olisi lyöty!!! -- Miksi, koska silloin Jumalan Pyhän Hengen Voima saisi asettua teihin, ja hänellä ei olisi teihin enää mitään valtaa, sillä Vapahtaja tekee teidät vapaiksi synnin orjuudesta, ks.Joh.8:31-36!

ÄLKÄÄ te siis tehkö niin kuin nuo; ”fariseukset ja lainoppineet (jotka) tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.” (Ks.Luuk.7:30)
.. niinpä kehotan sinua ja teitä kaikkia kääntymättömiä/kastamattomia, että käännytte lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysytte mitä asiallenne voitaisiin tehdä.
AINOANA, joka kastaa uskonmukaisesti Suomessa itseni lisäksi löytynee adventtiseurakunnasta sopimuksen mukaan! Katso lähin seurakunta: http://www.adventtikirkko.fi/seurakunnat/
…. ja pyydä saada kaste ”Vapahtajan Nimeen”, näin sinä annat pelastaa itsesi!
Paavali sanoo: ”Sillä tämä on JUMALAN TAHTO; teidän PYHITYKSENNE, … nyt, kun olette SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän HEDELMÄNNE PYHITYS, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja PYHITYKSEEN, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;” (Room.6:22; Heb.12:14)

Antakaa siis sinetöidä itsenne ja ottakaa itse kukin kaste VAPAHTAJAMME ja HERRAMME (yhteen) NIMEEN, joka on JAHSHUA MESSIAS (ei siis kolmeen arvoasemaan), sillä KRISTUS KUOLI PUOLESTAMME, ei Isä Jumala eikä Pyhä Henki!!!
*
Tule, ”Käden alla Isän rakkaan Varjon siunatun mä sain,
Linnan vahvan, kunniakkaan, Tue, turvan tuskissain.”
*
♥ MARANATA! ♥

19

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman muuta

Jeesus vetosi kirjoituksiin!
      Kirjoitus asettaa käskyt virallisesti voimaan.
      Kirjoituksella on toditajan asema.

Markuksen evankeliumi:
      7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
      14:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan.'

Joh.8:17 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.

Sapatin asettamista käskyksi ei ole kirjoitettuna ennen Siinaita.
      Eikä mitään Ellen G. Whiten lisäyksiä löydy kirjoituksista.
      Ellen on siten lainsuojaton kuten "Adventtikirkko opettaa" tekstitkin.

• Jo paratiisissa vietettiin

Jumalan kansa on viettänyt Sapattia aina alusta lähtien! :)

• olemassa ennen

Siinaita. Voit lukea vaikka 2Moos. 16 luvun, jossa Jumala tuomitsi kansaansa sapatin rikkomisesta ennen Siinaita.

Jumala ei muuten antanut käskyjään kansalleen vasta Siinailla. Lueppa 2Moos. 15:22-27. Siinailla ollaan vasta myöhemmin luvussa 20.

advari

• kiitos vastaamisestasi
        Jo paratiisissa vietettiin kirjoitti:

Jumalan kansa on viettänyt Sapattia aina alusta lähtien! :)

Uskon sen mitä on kirjoitettu Raamatussa, mutta en (sapatista) yli sen. Yhtäkään sapatinviettoa ei ole mainittu ennen Siinaita. Revi siitä!
        Adventtikirkollanne on 100000 sivua ja Raamatussa 1360 sivua. Eihän Raamatun tekstistä voisi noin paljon muuntoa olla sillä sehän on niinkuin on kirjoitettu eikä vaadi tulkintoja.
        Pidän tasan sen Pyhinä kirjoituksina, jonka Raamatusta löydän, mutta en piiruakaan yli.

• katso itse
        olemassa ennen kirjoitti:

Siinaita. Voit lukea vaikka 2Moos. 16 luvun, jossa Jumala tuomitsi kansaansa sapatin rikkomisesta ennen Siinaita.

Jumala ei muuten antanut käskyjään kansalleen vasta Siinailla. Lueppa 2Moos. 15:22-27. Siinailla ollaan vasta myöhemmin luvussa 20.

advari

Mistäs ne sapatinrikkojat heti tulivat, jos se olisi vietetty?
        Siinaista tuo 16-luku kertoo. Ja siinä mainitaan ensimmäinen kerta sapatti-käsky.

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 16
        1. Sitten he lähtivät, koko Israelin kansa, liikkeelle Eelimistä ja
        tulivat Siinin erämaahan, joka on Eelimin ja Siinain välillä, toisen kuun viidentenätoista päivänä siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta.
        2. Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa;
        3. ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
        4. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
        5. Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat."
        6. Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta,
        7. ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?"
        8. Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan."
        9. Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne".
        10. Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä.
        11. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        12. "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. Puhu heille ja sano: Iltahämärässä teillä on oleva lihaa syödäksenne, ja huomenna on teillä leipää yltäkyllin; niin te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        13. Ja illalla tuli viiriäisiä, ja ne peittivät leirin, ja aamulla laskeutui kastesumu leirin ympärille.
        14. Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
        15. Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
        16. Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on."
        17. Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.
        18. Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
        19. Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20. Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
        21. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.
        22. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
        23. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
        24. Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
        25. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
        26. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
        27. Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
        28. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
        29. Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."
        30. Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.

Jos kansa olisi AINA viettänyt, ei tuota viimeistä jaetta olisi noin kirjoitettu.

Luuletko ettei me osata Raamattua lukea?
        Teille tuo on kirkkonne opin vuoksi vaikeaa hyväksyä (VALETTA), sillä kirkkonne opettaa toisin kuin Raamattu.

• eepu*
        katso itse kirjoitti:

Mistäs ne sapatinrikkojat heti tulivat, jos se olisi vietetty?
        Siinaista tuo 16-luku kertoo. Ja siinä mainitaan ensimmäinen kerta sapatti-käsky.

tulivat Siinin erämaahan, joka on Eelimin ja Siinain välillä, toisen kuun viidentenätoista päivänä siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta.
        3. ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
        4. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
        5. Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat."
        6. Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta,
        7. ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?"
        8. Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan."
        9. Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne".
        10. Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä.
        12. "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. Puhu heille ja sano: Iltahämärässä teillä on oleva lihaa syödäksenne, ja huomenna on teillä leipää yltäkyllin; niin te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        13. Ja illalla tuli viiriäisiä, ja ne peittivät leirin, ja aamulla laskeutui kastesumu leirin ympärille.
        14. Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
        15. Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
        16. Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on."
        17. Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.
        18. Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
        20. Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
        21. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.
        22. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
        23. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
        24. Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
        25. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
        26. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
        27. Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
        28. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
        29. Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."
        30. Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.

Jos kansa olisi AINA viettänyt, ei tuota viimeistä jaetta olisi noin kirjoitettu.

Luuletko ettei me osata Raamattua lukea?
        Teille tuo on kirkkonne opin vuoksi vaikeaa hyväksyä (VALETTA), sillä kirkkonne opettaa toisin kuin Raamattu.

No siitähän juuri voidaan päätellä, että Laki Sapatista oli Voimassa, koska jotkut rikkoivat sitä vastaa! Missä ei Lakia ole siinä ei ole rikkomustakaan!!!

• kertoo
        eepu* kirjoitti:

No siitähän juuri voidaan päätellä, että Laki Sapatista oli Voimassa, koska jotkut rikkoivat sitä vastaa! Missä ei Lakia ole siinä ei ole rikkomustakaan!!!

Käsky on annettu suusanallisesti. Niinhän se annettiin Aabrahamillekin ja puhuttu sana on ilman kirjoitustakin lakia kuulijoille..
        Mooseksen välityksellä annettiin ensin laki käsky kerrallaan joka kerran ensin sanoin ja kun niitä käskyjä oli ensin rikottu (mm kultainen vasikka)annettiin lait kirjoitettuina kivitauluihin kivitauluihin.

Huomioi, että sapattikäsky on kivitauluissa vasta neljäntenä käskynä.
        Lisäksi käskyt annettiin kiviin kirjoitettuina senjälkeen kun kansa oli pyytänyt, ettei Herra enää tulisi ukkosen jyrinässä ja että Mooseksen suun kautta he saisivat kuulla, mitä Herralla on asiaa.20:

Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Lue Mooseksen ja Jumalan välinen lainanto kokonaan. Adventtikirkon opetus lain antamisesta on epätoivoinen yritys vääristää lain antamisen luonne.

• eepu*
        kertoo kirjoitti:

Käsky on annettu suusanallisesti. Niinhän se annettiin Aabrahamillekin ja puhuttu sana on ilman kirjoitustakin lakia kuulijoille..
        Mooseksen välityksellä annettiin ensin laki käsky kerrallaan joka kerran ensin sanoin ja kun niitä käskyjä oli ensin rikottu (mm kultainen vasikka)annettiin lait kirjoitettuina kivitauluihin kivitauluihin.

Huomioi, että sapattikäsky on kivitauluissa vasta neljäntenä käskynä.
        Lisäksi käskyt annettiin kiviin kirjoitettuina senjälkeen kun kansa oli pyytänyt, ettei Herra enää tulisi ukkosen jyrinässä ja että Mooseksen suun kautta he saisivat kuulla, mitä Herralla on asiaa.20:

Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Lue Mooseksen ja Jumalan välinen lainanto kokonaan. Adventtikirkon opetus lain antamisesta on epätoivoinen yritys vääristää lain antamisen luonne.

Me voidaan siitä päätellä, että Laki Sapatista oli Voimassa jo ennen sen kirjallista antamista ihmisille, koskapa jotkut rikkoivat sitä vastaa! Sillä, jos toisin olisi ollut, eli Laista ei tiedettäisi, ei voitaisi osoittaa myöskään rikkomustakaan.
        -- ”Sillä siellä missä ei Lakia ole, siinä ei ole rikkomustakaan”!!!

Paavali sanoo: "Mitä varten sitten on LAKI? Se on RIKKOMUSTEN (laittomuuksien/synnin tekemisten) tähden jäljestä päin LISÄTTY (olemaan esillä kirjallisessa muodossa)
        olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ...." (Gal.3:19)    

Eli Lain antaminen kirjallisesti, on LISÄMUISTUTUS kuuliaisuuteen Jumalan Tahdolle, ja jotta ei kukaan voisi millään enää syntisiä tekojaan puolustaa, etteivät tienneet!

• eiks jeh?
        olemassa ennen kirjoitti:

advari

kyllä sapatti oli

Jumala ei muuten antanut käskyjään kansalleen vasta Siinailla. Lueppa 2Moos. 15:22-27. Siinailla ollaan vasta myöhemmin luvussa 20."""""""""""""""""""

Eipäs ollutkaan!
        Kun Mooses meni pyytämään sitä, että faarao päästäisi israelaiset uhraamaan Herralle, kansa oli joka päivä töissä.
        Faarao ei antanut vapaapäiviä ettei työnteko hidastuisi.
        Miksi te aina yritätte petkuttaa?

• eiks jeh?
        eepu* kirjoitti:

Me voidaan siitä päätellä, että Laki Sapatista oli Voimassa jo ennen sen kirjallista antamista ihmisille, koskapa jotkut rikkoivat sitä vastaa! Sillä, jos toisin olisi ollut, eli Laista ei tiedettäisi, ei voitaisi osoittaa myöskään rikkomustakaan.

Paavali sanoo: "Mitä varten sitten on LAKI? Se on RIKKOMUSTEN (laittomuuksien/synnin tekemisten) tähden jäljestä päin LISÄTTY (olemaan esillä kirjallisessa muodossa)

Eli Lain antaminen kirjallisesti, on LISÄMUISTUTUS kuuliaisuuteen Jumalan Tahdolle, ja jotta ei kukaan voisi millään enää syntisiä tekojaan puolustaa, etteivät tienneet!

Eihän lakia annettu muille kuin vain Israelin kansalle. Mitä sinä eetu oikein höpäjät?
        Pakanoilla ei ollut mitään asiaa Leeviläisten opetettaviksi sillä Israelin maahan ei voineet muut kansakunnat tulla.
        Eikö niin, että perustelusi ovat aivan päin männikköä.

• benedi
        kiitos vastaamisestasi kirjoitti:

Uskon sen mitä on kirjoitettu Raamatussa, mutta en (sapatista) yli sen. Yhtäkään sapatinviettoa ei ole mainittu ennen Siinaita. Revi siitä!
        Adventtikirkollanne on 100000 sivua ja Raamatussa 1360 sivua. Eihän Raamatun tekstistä voisi noin paljon muuntoa olla sillä sehän on niinkuin on kirjoitettu eikä vaadi tulkintoja.
        Pidän tasan sen Pyhinä kirjoituksina, jonka Raamatusta löydän, mutta en piiruakaan yli.

Sapatti on mainittuJumalan laissa, ja Mooseksen laissa!

Ja ennen lain antamista kirjoitettuun muotoon Jumala sanoi:

" Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he, minun lakini mukaan vai eivät."
        2 Moos. 16: 4

Tässä sanotaan " Minun lakini mukaan" Jumalan laki kirjoitettiin Jumalan sormella
        kivitauluun, ..mutta ennen sitä se oli ihmisen sydämissä!

He tunsivat Jumalan lain, ja sabatin!

Tällä mannan satamisella alas taivaasta, voi helposti näyttää toteen,
        että sapatti oli voimassa, ennen Siinaita.
        Sapattinahan ei mannaa tullut alas taivaasta!

Joten Jumalakin vietti sapattia,..hän osoitti sen antamalla perjantaina kahden päivän suuruisen manna annoksen!

lisä todisteena jakeet 21-30 jae 25

" Ja Mooses sanoi: " Syökää se tänä päivänä; sillä tänä päivänä
        on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään
        ..kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä
        päivänä on sapatti; silloin sitä ei OLE .jae 26

Eli ennen lain antamista (Kirjallisena) sapatti oli voimassa!!!

• siksi, että

voitaisiin sanoa: Laki on niinkuin se luetaan. Mikäli ei olisi kirjoitettua lakia , ei tällä tavoin voitaisi sanoa.

• eepu*

Paavali sanoo: "Mitä varten sitten on LAKI (kirjoitettu)? Se on RIKKOMUSTEN (laittomuuksien/synnin tekemisten) tähden jäljestä päin LISÄTTY

• eepu* kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Mikäli laki on (lain)rikkomusten ja synnin vuoksi jäljestä päin (siis jo rikkomusten tapahduttua) lisätty, niin ollaanhan oudossa tilanteessa. Koska ennen lain antamista ei ole mahdollista olla sen rikkomustakaan tai syntiä (missä lakia ei ole, siellä ei syntiä lueta), niin miten laki on voitu lisätä rikkomusten aikaisemmin tapahduttua noiden olemattomien rikkomusten vuoksi?

• eepu*
        Epiktetos kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Mikäli laki on (lain)rikkomusten ja synnin vuoksi jäljestä päin (siis jo rikkomusten tapahduttua) lisätty, niin ollaanhan oudossa tilanteessa. Koska ennen lain antamista ei ole mahdollista olla sen rikkomustakaan tai syntiä (missä lakia ei ole, siellä ei syntiä lueta), niin miten laki on voitu lisätä rikkomusten aikaisemmin tapahduttua noiden olemattomien rikkomusten vuoksi?

Me voidaan myös siitä päätellä, että Laki Sapatista oli Voimassa jo ennen sen kirjallista antamista ihmisille, koskapa jotkut rikkoivat sitä vastaa! Sillä, jos toisin olisi ollut, eli Laista ei tiedettäisi, ei voitaisi osoittaa myöskään rikkomustakaan.

• merkkari
        Epiktetos kirjoitti:

Paavalin sanoissa laki on käsitteenä kokonaisuus.
        Ja rikkomiset kohdentuivat yksittäisiin käskyihin ennen koko lain antoa.
        Istrael rikkoi Mooseksen kautta suusanallisia ohjeita asia kerrallaan. Tutustuppa miten eri käskyjä rikottiin ennenkuin kivitaulut annettiin.
        Mutta jos laki olisi annetty synnittömille jo Paratiisissa, niin Raamattu esittäisi monin kohdin valhetta. 1.Timoteuksen kirje:
        1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

• tööpö

työntäkää se raamattu perseeseen,se ei oo lakikirja.täyttä bullshittii minkä avulla pyrittii joskus vuonna 0 pitää jotai järjestystä maailmassa..turha lukee sieltä enää 2000-luvulla mitää apuu.

• lllll Miksi Laki annettiin kirjoitetussa muodossa? lllll -eepu, seurakunnanjohtaja

NOINKO JÄLKEENJÄÄNYT OLET YHÄ ?

Ei pidä kysellä jo haudatun asian perään. Laki kirjallisessa muodossa on haudattu.

Jer. 3:16
      "Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?' Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä.

Eikä uutta enää tehdä, tarkoittaa sitä, että nimenomaan ja vain kirjallisessa
      muodossa olevaan lakiin ei enää pidä katsoa, vaan mitä elävä laki sydämessä
      kehotta aina tässä ja nyt, tähän hetkeen, tilanteeseen, ongelmaan, hätään.

Lakiliitto oli Jumalalle uhraamista, uudessa liitossa annamme itsemme eläväksi
      otolliseksi uhriksi Herralle palvelemisen kautta.

Matt. 20:28
      Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."
      [Jes. 53:10-12; Ef. 1:7; Fil. 2:7; 1. Tim. 2:6; 1. Piet. 1:19]

Mark. 10:45
      Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."
      [Joh. 13:14; Fil. 2:7,8, | Jes. 53:10-12; Ef. 1:7; 1. Tim. 2:6; 1. Piet. 1:18,19]

Luuk. 12:37
      Autuaita ne palvelijat, jotka heidän herransa palatessaan tapaa valvomasta! Totisesti: hän vyöttäytyy, kutsuu heidät pöytään ja jää itse palvelemaan heitä.

• alex-kasi

eepu on ymmärtänyt asian aivan oikein.
      Jumalan laki on yhtä ikuinen kuin Jumala itse on ikuinen, se on aina ollut ja tulee aina olemaan - ei se että laki annettiin kirjallisessa muodossa tarkoita että laki syntyi silloin - se vain annettiin ihmisille silloin. Ei ole niin että Jumala olisi miettinyt että njaa- puh puh --- mitähän keksis näille laiksi.

Jumalan laki on ikuinen totuus.

Et sinä Antti nyt oikein ole ymmärtänyt Jumalan lain olemusta.

alex :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      87
      3418
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2837
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2356
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2308
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2251
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2236
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2123
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2057
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1926
    Aihe