Jos on etuvetoinen auto niin kumpaan paremmat renkaat eteen vai taakse, kyseessä nastarenkaat?
Eteen vai taakse paremmat renkaat?
85
9259
Vastaukset
- pumptzipum
Vetotavalla tai renkaiden tyypillä ei väliä, aina paremmat taakse! Jotkut idiootit väittää varmasti muuta, mutta se on niiden helvetti.
- Nimetön
veto tavalla todellakin oon merkitystä siihen kumpaan päähän autoa paremmat renkaat laittaa:D jos sul on etuveto auto ja laitat taakse paremmat renkaat niin miten helvetissä luulet et se lähtee eteenpäin pienessä ylämäessä? Paremmat renkaat laitetaan aina sinne missä on vetävät pyörät!
- suosittelen
Nimetön kirjoitti:
veto tavalla todellakin oon merkitystä siihen kumpaan päähän autoa paremmat renkaat laittaa:D jos sul on etuveto auto ja laitat taakse paremmat renkaat niin miten helvetissä luulet et se lähtee eteenpäin pienessä ylämäessä? Paremmat renkaat laitetaan aina sinne missä on vetävät pyörät!
renkaat kaulaan ja ilmoista tyhjennettynä. Sitten voit tehdä palveluksen ja hypätä vaikka järveen.
Härregud mitä maa päällään kantaa? - Nimetön
suosittelen kirjoitti:
renkaat kaulaan ja ilmoista tyhjennettynä. Sitten voit tehdä palveluksen ja hypätä vaikka järveen.
Härregud mitä maa päällään kantaa?ja millähän alalla tämä henkilö oikeen työskentelee? ajaako päivittäin 60 tonnin yhdistelmää yms.? onko opiskellut auton kuljettajaksi ja tietää asioista edes jotain?
- mek.1981
Nimetön kirjoitti:
veto tavalla todellakin oon merkitystä siihen kumpaan päähän autoa paremmat renkaat laittaa:D jos sul on etuveto auto ja laitat taakse paremmat renkaat niin miten helvetissä luulet et se lähtee eteenpäin pienessä ylämäessä? Paremmat renkaat laitetaan aina sinne missä on vetävät pyörät!
jos ei pääse liikkeelle niin se on voi voi mutta turvallisuuden nimissä sen auton pysähtyvyys pitäisi olla parempi kuin liikkelle lähtö ominaisuus aina parempi jos sutii tyhjää saattaa tyhmempikin tajuta et nyttten on liukasta ajampa sen mukaan.
sulla on kyllä epäterveellinen ajattelutapa eikä niin kauheen looginenkaan. - TI-mies
mek.1981 kirjoitti:
jos ei pääse liikkeelle niin se on voi voi mutta turvallisuuden nimissä sen auton pysähtyvyys pitäisi olla parempi kuin liikkelle lähtö ominaisuus aina parempi jos sutii tyhjää saattaa tyhmempikin tajuta et nyttten on liukasta ajampa sen mukaan.
sulla on kyllä epäterveellinen ajattelutapa eikä niin kauheen looginenkaan.jos liikkeellepääsy pienestäkin ylämäestä tuottaa jo suuria ongelmia ovat renkaat jo vaihtokunnossa! Miten auto sellaisilla renkailla enää pysähtyykään missään, varsinkin linja-autojen liukastamissa risteyksissä, toisen perään jarrut lukossa luisuminen sellaisilla renkailla on jo erittäin todennäköistä.
Paremmat renkaat aina taakse jos renkaissa on merkittävää kulumiseroa, vetotavasta riippumatta. Jos auto lähtee luistamaan esim. kaarteessa, on parempi että etupyörät luistavat kuin että takapää lähtee sivuluisuun. Sivuluisu on erittäin vaikea hallita kun taas etupyörien alkavan luiston huomaa jo ohjaustuntumassa. Puskeminen lakkaa vauhtia vähentämällä kun taas sivuluisu vain jyrkkenee jos rupeaa jarruttamaan ja auto menee silloin minne menee.
Korostan, että jos niillä eteen laitetuilla huonommilla renkailla rupeaa olemaan jo liikkeellepääsyvaikeuksia ja jarrut pyrkii aina lukkoon, ovat ne jo VAIHTOKUNNOSSA! Sellaisilla renkailla taiteilu on hengenvaarallista tuuripeliä, venäläistä rulettia suorastaan vaikka takana olisikin hyvät renkaat.
On se kumma ettei tätä tajua edes merkkiliikkeet, autooni laitettiin pari uutta rengasta autokaupan yhteydessä ja ne laitettiin ETEEN vaikka renkaissa oli merkittävä kulumisero sitten, takana vain 3mm ja edessä uudet renkaat :/ - paremmat taakse
Taakse sijoittaminen on tietysti turvallisempi valinta, mutta siitä tulee käytännön ongelma.
Ostan uudet renkaat. Autoni on etuvetoinen. Ensimmäisen talven jäljiltä eturenkaat ovat kuluneet enemmän kuin takarenkaat. Seuraavaksi talveksi pitäisi vaihtaa paikkoja, jotta kuluisivat tasaisesti, mutta kun ne paremmat piti laittaa taakse. Eli ei voi vaihtaa paikkaa.
Jos tuota noudattaa kirjaimellisesti, jäävät ne samat renkaat eteen niin kauan kunnes ovat loppuun kuluneet. Takana on tuolloin vielä runsaasti pintaa.
Siksi olen tehnyt vastoin ohjetta ja vuorotellut renkaiden paikkaa talvesta toiseen. Eli toisena talvena huonommat renkaat taakse (ne edessä olleet). - sisälukutaitoa
paremmat taakse kirjoitti:
Taakse sijoittaminen on tietysti turvallisempi valinta, mutta siitä tulee käytännön ongelma.
Ostan uudet renkaat. Autoni on etuvetoinen. Ensimmäisen talven jäljiltä eturenkaat ovat kuluneet enemmän kuin takarenkaat. Seuraavaksi talveksi pitäisi vaihtaa paikkoja, jotta kuluisivat tasaisesti, mutta kun ne paremmat piti laittaa taakse. Eli ei voi vaihtaa paikkaa.
Jos tuota noudattaa kirjaimellisesti, jäävät ne samat renkaat eteen niin kauan kunnes ovat loppuun kuluneet. Takana on tuolloin vielä runsaasti pintaa.
Siksi olen tehnyt vastoin ohjetta ja vuorotellut renkaiden paikkaa talvesta toiseen. Eli toisena talvena huonommat renkaat taakse (ne edessä olleet).Tuo on totta, itse teen myös noin. Paremmat taakse- sääntö päteekin silloin, kun renkaissa on merkittävä kulumisero, kuten täälläkin on usein mainittu. Tällöin paremmat taakse. Muussa tapauksessa kannattaa vaihdella paikkoja, että kuluvat tasaisesti.
- Autonkorjaaja
Nimetön kirjoitti:
ja millähän alalla tämä henkilö oikeen työskentelee? ajaako päivittäin 60 tonnin yhdistelmää yms.? onko opiskellut auton kuljettajaksi ja tietää asioista edes jotain?
Taakse ehdottomasti paremmat renkaat, vetopäällä ei ole merkitystä. Sillä jos auto lähtee huonojen takarenkaiden takia sivuluisuun ja olet puun ympärillä kaksinkerroin, niin airbägit ei välttämättä laukea, ja vaikka laukeaisivatkin eivät auta. Jos taas auto puskee mutkasta ulos huonojen eturenkaiden takia ja törmäät vaikka siihen puuhun airbägit laukeavat ja toimivat oikein. Ne jotka väittää muuta voi miettiä rauhassa itsekseen kumpi on pienempi paha; jäädä mäkeen jumiin, vai hengen lähtö...
- Autoilija3
Näinhän ne suosittelevat, että taakse aina paremmat, mutta kyllä minä laittaisin etuvetoisessa paremmat eteen. Ainakin pääsee liikkeelle paremmin ja kyllä puskeminen on mielestäni vaarallisempaa kuin että perä heittää. Perän oikaisu on kyllä helpompi oikaista kuin se että auto lähtee puskemaan.
- rattimatti
Autonkorjaaja kirjoitti:
Taakse ehdottomasti paremmat renkaat, vetopäällä ei ole merkitystä. Sillä jos auto lähtee huonojen takarenkaiden takia sivuluisuun ja olet puun ympärillä kaksinkerroin, niin airbägit ei välttämättä laukea, ja vaikka laukeaisivatkin eivät auta. Jos taas auto puskee mutkasta ulos huonojen eturenkaiden takia ja törmäät vaikka siihen puuhun airbägit laukeavat ja toimivat oikein. Ne jotka väittää muuta voi miettiä rauhassa itsekseen kumpi on pienempi paha; jäädä mäkeen jumiin, vai hengen lähtö...
mitäs jos se auto on sen puskemisen seurauksena pyöriny kymmenen kertaa katon kautta? et sinä voi määritellä mitenpäin sinne hateloon pyöritään ja mitä siellä on edessä:D ja voihan ne huonot etusetki aiheuttaa sivuluisun ja sillon yleensä puhutaan kovista nopeuksista jos keula puskee käännät liikaa ja seuraavassa hetkessä ollaa poikittain.. ja tärkeintähän on se että renkaat on tasasesti kuluneet mikä taas on mahdotonta jos huonommat laitetaan aina vetävälle akselille=turvallisuus huonontuu, etuvedossa eteen takavedossa taakse paremmat piste
- vaihtovaiva
paremmat taakse kirjoitti:
Taakse sijoittaminen on tietysti turvallisempi valinta, mutta siitä tulee käytännön ongelma.
Ostan uudet renkaat. Autoni on etuvetoinen. Ensimmäisen talven jäljiltä eturenkaat ovat kuluneet enemmän kuin takarenkaat. Seuraavaksi talveksi pitäisi vaihtaa paikkoja, jotta kuluisivat tasaisesti, mutta kun ne paremmat piti laittaa taakse. Eli ei voi vaihtaa paikkaa.
Jos tuota noudattaa kirjaimellisesti, jäävät ne samat renkaat eteen niin kauan kunnes ovat loppuun kuluneet. Takana on tuolloin vielä runsaasti pintaa.
Siksi olen tehnyt vastoin ohjetta ja vuorotellut renkaiden paikkaa talvesta toiseen. Eli toisena talvena huonommat renkaat taakse (ne edessä olleet).Jos ajaa paljon, niin voihan niiden renkaiden paikkaa vaihtaa kesken kauden. Lienee iso vaiva?
- AWDmies
Nelivedossa kyllä kuuluu kierrättää nuo renkaat tasaisesti, niin jotta kulumaeroa eroa ei juurikaan ole, varsinkin automaattisesti kytkeytyvä neliveto voi ruveta kytkemään nelivetoa päälle tarpeettomasti, jos on suurikin ero renkaiden kulumassa, koska pienempi rengas pyörii tiuhemmin
- Rattimees
Autoilija3 kirjoitti:
Näinhän ne suosittelevat, että taakse aina paremmat, mutta kyllä minä laittaisin etuvetoisessa paremmat eteen. Ainakin pääsee liikkeelle paremmin ja kyllä puskeminen on mielestäni vaarallisempaa kuin että perä heittää. Perän oikaisu on kyllä helpompi oikaista kuin se että auto lähtee puskemaan.
Kokeiles maantievauhdista kun perperi karkaa rinnalle ilmoittamatta.
Vauhti korjaa virheet vai miten se oli.
- kuluneisuudsta
Itse pistin viime talvena edessä olleet renkaat taakse. Olivat hiukan kuluneemmat, mutta talven mittaan tulevat olemaan samanlaiset kuin nyt edessä olevat. Jos eroa on paljon, on aika ostaa uudet renkaat.
- Nimetön
eteen tottakai ne renkaat jotka on vähemmän kuluneet koska edessä tarvitset pitoa enemmän kuin takana(etuveto-auto) Eteen siis ne vähemmän kuluneet renkaat.
- vastataanmitenvaan
Hei haloo??? En tiedä onko viestisi provosointia vai etkö vain tajua? Pitäisi vähän miettiä kun vastailee, koska nyt joku voi uskoa ja todella tekee niinkuin kirjoitat ja tappaa itsensä jos esimerkiksi mutkassa katoaa pito takarenkailta ja auto ajautuu vaikka poikittain vastaantulevan rekan eteen! Pikkasen vois miettiä vaikka vähän jälkeenjäänyt olisikin.....
- lisää..
vastataanmitenvaan kirjoitti:
Hei haloo??? En tiedä onko viestisi provosointia vai etkö vain tajua? Pitäisi vähän miettiä kun vastailee, koska nyt joku voi uskoa ja todella tekee niinkuin kirjoitat ja tappaa itsensä jos esimerkiksi mutkassa katoaa pito takarenkailta ja auto ajautuu vaikka poikittain vastaantulevan rekan eteen! Pikkasen vois miettiä vaikka vähän jälkeenjäänyt olisikin.....
Vaan entäpä jos se pito mutkassa katoaakin eturenkailta, ja puskee suoraan rekan eteen...Kuis silloin..
- Nimetön
lisää.. kirjoitti:
Vaan entäpä jos se pito mutkassa katoaakin eturenkailta, ja puskee suoraan rekan eteen...Kuis silloin..
sitte polkaset kytkimen pohjaan ja käännät rattia omalle kaistalles :D jos polkaset kaasua se jatkaa puskemista. kytkin lattiaan ja ohjaus palautuu eipä puske enää :D
- TI-mies
Nimetön kirjoitti:
sitte polkaset kytkimen pohjaan ja käännät rattia omalle kaistalles :D jos polkaset kaasua se jatkaa puskemista. kytkin lattiaan ja ohjaus palautuu eipä puske enää :D
jos polkaiset sivuluisussa olevan auton kytkimen pohjaan niin luisu vain jyrkkenee, jos vastaohjauksella jotenkin onnistut oikaisemaankin ensimmäisen sivuluisun, voi vastaohjaus myöhästyä ja auto lähtee toiseen suuntaan sivuluisuun.
Puskeminen lakkaa kun kytkin polkaistaan pohjaan, moottorin paino lepää etupyörien päällä joten reagointi kytkimen painamisen jälkeen on nopeampaa kuin kevyessä takapäässä. Takapää sitäpaitsi jatkaa ja jopa jyrkentää luistoa kytkimen painalluksen jälkeen "heiluriefektin" takia.
PAREMMAT RENKAAT AINA TAAKSE!!
Kun edessä on huonommat renkaat ja jos et pääse niillä edes liikkeelle, se on vaan hyvä asia ettet pääsekään liikenteen sekaan niin vaarallisilla renkailla, nehän ei pidä jarrutuksessakaan enää mitään. Se on myös sen merkki että välittömästi on hankittava uudet renkaat, vähintään ne kaksi uutta rengasta sinne taakse ja nykyiset vähän kuluneet takarenkaat eteen. - ongelmaa tuo..
TI-mies kirjoitti:
jos polkaiset sivuluisussa olevan auton kytkimen pohjaan niin luisu vain jyrkkenee, jos vastaohjauksella jotenkin onnistut oikaisemaankin ensimmäisen sivuluisun, voi vastaohjaus myöhästyä ja auto lähtee toiseen suuntaan sivuluisuun.
Puskeminen lakkaa kun kytkin polkaistaan pohjaan, moottorin paino lepää etupyörien päällä joten reagointi kytkimen painamisen jälkeen on nopeampaa kuin kevyessä takapäässä. Takapää sitäpaitsi jatkaa ja jopa jyrkentää luistoa kytkimen painalluksen jälkeen "heiluriefektin" takia.
PAREMMAT RENKAAT AINA TAAKSE!!
Kun edessä on huonommat renkaat ja jos et pääse niillä edes liikkeelle, se on vaan hyvä asia ettet pääsekään liikenteen sekaan niin vaarallisilla renkailla, nehän ei pidä jarrutuksessakaan enää mitään. Se on myös sen merkki että välittömästi on hankittava uudet renkaat, vähintään ne kaksi uutta rengasta sinne taakse ja nykyiset vähän kuluneet takarenkaat eteen.Vaan kun jätät, hankkiessasi kaksi uutta rengasta, tuolloin ne vähän kuluneet renkaat taakse (jos etuvetoinen auto, kuten suurin osa nykyisin) ja laitat uudet eteen. Silloin sinulla on käytännössä kaikki renkaat öpaut samantasoisia. Sitten kun ajelet talven, niin tsädääm...sinulla on siellä edessä, ajokilometreistä riippuen, yhtä hyvät tai ehkä silloin jo hieman huonommat renkaat..
Ja seuraavana syksynä vaan laitat taas eteen ne hiukkasen paremmat, ja lopputalvesta sinulla on taas edessä ne hieman huonommat.
Näin ei tarvitse pohtia koko huonompi-parempi ongelmaa, kun käytännössä kaikki renkaat ovat samantasoisia aina. Ja lisäksi puolet ajasta toteutat aina kaikkien neuvoja, sinulla on takana osan talvea hieman huonommat ja osan hieman paremmat. Mutta aina kaikki lähes yhtä hyviä tai huonoja. - etuvetopelle
TI-mies kirjoitti:
jos polkaiset sivuluisussa olevan auton kytkimen pohjaan niin luisu vain jyrkkenee, jos vastaohjauksella jotenkin onnistut oikaisemaankin ensimmäisen sivuluisun, voi vastaohjaus myöhästyä ja auto lähtee toiseen suuntaan sivuluisuun.
Puskeminen lakkaa kun kytkin polkaistaan pohjaan, moottorin paino lepää etupyörien päällä joten reagointi kytkimen painamisen jälkeen on nopeampaa kuin kevyessä takapäässä. Takapää sitäpaitsi jatkaa ja jopa jyrkentää luistoa kytkimen painalluksen jälkeen "heiluriefektin" takia.
PAREMMAT RENKAAT AINA TAAKSE!!
Kun edessä on huonommat renkaat ja jos et pääse niillä edes liikkeelle, se on vaan hyvä asia ettet pääsekään liikenteen sekaan niin vaarallisilla renkailla, nehän ei pidä jarrutuksessakaan enää mitään. Se on myös sen merkki että välittömästi on hankittava uudet renkaat, vähintään ne kaksi uutta rengasta sinne taakse ja nykyiset vähän kuluneet takarenkaat eteen.Jos etuvetoisessa laittaa paremmat taakse, niin kohta edessä olevat ovat silestonet, koska vetävät pyörät kuluvat eniten ja sit joutuu ostamaan renkaita 2 kpl erissä. Minä vaihdan kesken kesän edessä kuluneet renkaat taakse ja sillä selvä. Ja ostan renkaat aina 4 kpl erissä.
- Medpörjare
kellarin varastoon samalla kun viet ajokorttisi poliisilaitokselle ja sanot olevasi kykenemätön ajoneuvon hallintaan. Poliisin asia on sitten ratkaista oletko kykynevä mihinkään.
Hohhoijaa... - paremmat taakse
Asiantuntijoiden suositus on, että paremmat renkaat taakse, vetotavasta RIIPPUMATTA. Eli aivan sama onko etu-, taka-, tai nelivetoinen auto, paremmat renkaat taakse. Tässä on faktaa liikenneturvan sivuilta:
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/paremmat_renkaat.php
Kyseessä on adacin tekemä testi, joka selvästi näyttää sen, että paremmat taakse.
Silti, jos renkaissa on vain pieni kulumisero, kannattaa paremmat laittaa eteen, koska eturenkaat kuluvat enemmän. näin ero renkaiden välillä tasoittuu. Jos ero on jo suuri, kannattaa ostaa vähintään 2 uudet renkaat ja koittaa vaihdella niitä tulevaisuudessa niin, että kuluma on mahdollisemman tasaista.- The mousetrap
Olipas ovelasti laskettu kaikki vetotavat yhteen ja tehty tästä yhteenveto jonka voitti paremmat renkaat taakse 38 tähteä ja paremmat eteen 12 tähteä.
Kuitenkin jos katsotaan pelkästään etuvetoautoa voittaa paremmat eteen 10-9. Ja takavetoautossa voittaa paremmat taakse 16-1. Tästähän voisi äkkiseltään vetää johtopäätoksen että paremmat vetäville pyörille.
Täytyy myös ymmärtää se että kun etuvetoautoon laittaa huonommat eteen, niin lopputalvesta kulutusero on entisestään kasvanut ja auton hallittavuus ei ainakaan parane jos akseleilla on kovin erikuntoiset renkaat.
Siksi on tärkeää pitää huoli että renkaat kuluvat tasaisesti ja tämähän hoituu vaihtamalla säännölliseti etu ja takarenkaiden paikkaa. Joidenkin ajotyyli näyttää kyllä olevan sellainen ettei taida renkaat selvitä kunnialla edes yhdestä talvesta, joten heillä taitaa olla jokasyksyinen päänvaiva ihmetellä kuluneiden renkaiden paikkaa. - Hiirenloukulle
The mousetrap kirjoitti:
Olipas ovelasti laskettu kaikki vetotavat yhteen ja tehty tästä yhteenveto jonka voitti paremmat renkaat taakse 38 tähteä ja paremmat eteen 12 tähteä.
Kuitenkin jos katsotaan pelkästään etuvetoautoa voittaa paremmat eteen 10-9. Ja takavetoautossa voittaa paremmat taakse 16-1. Tästähän voisi äkkiseltään vetää johtopäätoksen että paremmat vetäville pyörille.
Täytyy myös ymmärtää se että kun etuvetoautoon laittaa huonommat eteen, niin lopputalvesta kulutusero on entisestään kasvanut ja auton hallittavuus ei ainakaan parane jos akseleilla on kovin erikuntoiset renkaat.
Siksi on tärkeää pitää huoli että renkaat kuluvat tasaisesti ja tämähän hoituu vaihtamalla säännölliseti etu ja takarenkaiden paikkaa. Joidenkin ajotyyli näyttää kyllä olevan sellainen ettei taida renkaat selvitä kunnialla edes yhdestä talvesta, joten heillä taitaa olla jokasyksyinen päänvaiva ihmetellä kuluneiden renkaiden paikkaa.Jos seuraa tarkemmin, että mistä ne tähdet sille etuveto paremmat eteen tulee.. Siellä on jotain kiihdytykseen liittyvää, eli kinda turhaa. Kun taas ne taakse paremmat tähdet tulee vesiliirrosta yms turvallisuuteen liittyvästä. Eli jos haluat pysyä hengissä, laita taakse; jos haluat kiihdyttää nopeasti ja kuolla sen päätteeksi, laita eteen.
- Kiki
Vetotapa, ohjuaus, suurin osa jarruvoimasta, ja muuta pientä joten tottakai ne paremmat laitetaan taakse
- maalaisjärki*
riippumatta turvallisuuden vuoksi pääsääntöisesti paremmat renkaat taakse.
Mutta, käytännössä renkaat yhden kaúden aikana kuluvat sen verran vähän, että ero rengasparien välillä on aika pieni ja saattaa olla järkevää joka renkaanvaihdossa laittaa eteen ne, jotka viimeksi oli takana ja päinvastoin. Näin koko sarja kuluu tasaisesti.
Asia erikseen, jos ajaa niin paljon, että renkaat ehtivät kulua hyvin epäsuhtaisiksi pareiksi.- maalaisjärki*
Esimerkki elävästä elämästä. Kaveri valitti talvirenkaidensa olevan niin kuluneet, että on vaikeuksia päästä liikennevaloissa liikkeelle. Nuukuuksissaan osti kuitenkin vain kaksi uutta rengasta, eteen. Peräpää kuulemma tulee kyllä mukana, kunhan pääsee eteenpäin. No, ensimmäinen liukas keli ja kaveri risteykseen sen minkä uudet eturenkaat antoivat myöten. Takarenkaat eivät pysyneetkään vauhdissa mukana ja kuinka ollakkaan, perä lähti alta ja kaveri pyöri vastaantulijoiden kaistoilla.
- rillumarei...
yhteenveto keskustelusta: PAREMMAT RENKAAT TAAKSE !
- ruma rillumarei
Löysit viisi vuotta sitten aloitetun ketjun.......
- tyhmä kyssäri
Vaihtakaa naapurin kanssa päittäin, hän laittaa eteen ja sinä taakse, sitten päinvastoin ja takaperin taas sama jne. Ihan helppoa.
- ja kesä mennee
Voihan.... taas kerran. Järki ..... käteen, jos sitä on.
Jos (jostain syystä) hyvin epäsuhtaiset rengasparit, niin paremmat taakse. Keskivertoautoilija (ajattelemaan kykenevä) laittaa aina "paremmat" eteen.
Ja rengastyypillä ei ole mitään merkitystä. - tietämätön
En ole ollut varma asiasta,joten olen joutunut laittamaan kunnolliset renkaat sekä eteen ja taakse.Onneksi olen välttynyt vahingoilta vuodesta 76.
- ABECEDE+ADR
Mulla oli kaverin etuvetoinen just lainassa, paremmat renkaat takana. Tuli yllättäen vesiliirto 15 asteen pakkasella 30 km/h nopeudella lumessa, mutta ehjänä selvisin. Kannatti olla paremmat takana :)
Omassa autossani on etuveto, 61% painosta etuakselilla, joten aina parempi rengaspito vetäviin, ohjaaviin, ja jarruttaviin pyöriin. Takapää tulee etupyörien johdattelemana. Paitsi, jos kuljettaja ei osaa ajaa.
Tässä ei nyt puhuta äärirajoilla autoilusta (ralli, F-1), vaan ihan normisiirtymisestä nopeusrajoitusten ja keliolosuhteiden mukaan.
Keravan snägärillä on taas ihan oma viisautensa tästäkin.
Jos tätä ei ymmärrä, niin paras ostaa potkukelkka, ei lähde liirtoon, sladiin, eikä mihinkään muuhunkaan.- tasainen kuluttaja
"Takapää tulee etupyörien johdattelemana." Etpä tunnu itse ymmärtävän, joten osta se potkukelkka.
Työkaveri osti eteen uudet nastarenkaat ja taakse jäi vanhat, lähes loppuun kuluneet. Kerroin mielipiteeni, että rengastuksensa on vaarallinen. Sanoi, että kyllä se perä siellä mukana tulee. Kuljin hänen kyydissään töihin ja ensimmäinen liukas keli ja eräässä alamäkeen viettävässä t-risteyksessä oikealle käännyttäessä lähti perä alta ja pyörittiin vastaantulevien kaistalla, jolla onneksi sillä hetkellä ei ollut tulijoita.
Vetävät ja ohjaavat pyörät luovat tuntuman tien pintaan ja sen mukaan liukkaalla valitaan sopiva nopeus. Kun huomattavasti huonommat takarenkaat eivät pysykkään vauhdissa mukana, on lopputulos esim. edellä kerrotun kaltainen. Ja se tapahtuu nopeasti, liian nopeasti vaikka osaakin ajaa. - ABCDEFGHIJKLMNOPQR
Jokainen liikenneturvallisuuden realiteettejä ymmärtävä tietää että suuremmissa nopeuksissa (80km/h ) tapahtuvista vakavista kolareista merkittävä osuus tapahtuu nimenomaan mutkassa tai urissa perän lähdettyä yllättäen luisuun.
Nämä ovat kaahareiden ohella juuri sitä "tuulilasin kuukauden shokki"-kamaa.
Ei keneltäkään ole lähtenyt auton perä alta, ennen kuin se ensimmäisen kerran sitten tosiaan lähtee.
Itse olen ollut todistamassa kahta tällaista tapausta ja jälki ei ole kaunista katsottavaa. Ensimmäisessä tapauksessa (ei vastaantulijoita) selvittiin katkenneilla luilla ja sairaalalevolla, auto aivan säpäleinä -> paaliin.
Jälkimmäinen oli sen verran surullisempi etten ala sitä tässä ruotimaan.
Turvallista matkaa kaikille. Myös sinulle.
- Yliveto
No on tämäkin keskustelu...
Siis paremmat renkaat AINA TAAKSE, riippumatta siitä missä päässä moottori tai vetävät pyörät ovat. Jos auton etupyörissä on pito-ongelmia normaaleissa liikennetilanteissa niin vika on joko ajotyylissä tai renkaiden kunnossa.- bvcjhgliuhöovb.khvb
Periaatteessa paremmat aina taakse mutta järjen käyttökin on ihan sallittua.
Keskivertokilometreillä talvirenkaat kuluvat kaudessa niin vähän, että kun syksyllä laittaa paremmat eteen, ehtii se pieni ero jo tasoittuakkin ennen varsinaisia liukkaita, jolloin alla on tasasuhtaiset rengasparit. Lopputalven sitten jo takana hieman paremmat.
Jos kirjaimellisesti noudattaa tuota ohjetta paremmat aina taakse ja kun etuvetoautossa eturenkaat enemmän kuluvat, on autossa yleensä hyvin epäsuhtaiset rengasparit, eikä sekään ole hyvä. - sillee niiku
bvcjhgliuhöovb.khvb kirjoitti:
Periaatteessa paremmat aina taakse mutta järjen käyttökin on ihan sallittua.
Keskivertokilometreillä talvirenkaat kuluvat kaudessa niin vähän, että kun syksyllä laittaa paremmat eteen, ehtii se pieni ero jo tasoittuakkin ennen varsinaisia liukkaita, jolloin alla on tasasuhtaiset rengasparit. Lopputalven sitten jo takana hieman paremmat.
Jos kirjaimellisesti noudattaa tuota ohjetta paremmat aina taakse ja kun etuvetoautossa eturenkaat enemmän kuluvat, on autossa yleensä hyvin epäsuhtaiset rengasparit, eikä sekään ole hyvä.no se on kysymys siitä ostaako kaks rengasta kerrallaan vai neljä rengasta kerrallaan. Ei kummempaa.
- 4898948
Ei sillä niin väliä ole OIKEASTI kunhan on tarpeeksi hyvät renkaat...
Jos renkailla on ikäeroa esim pari kuukautta, niin ei sitä ajaessa huomaa kummat on takana
Jos on taas MERKITTÄVÄ ero renkaiden kunnossa, niin tottakai ne PAREMMAT laitetaan TAAKSE, koska edessä ei ole muuta kuin ohjaus, suurin osa jarrutusvoimasta, sekä tietenkin etuvetoien myös vetää edestä - vgdftr
2.300.000 km eli melkein 60 kertaa maapallon ympäri ja paremmat aina laitettu eteen. Edelleen tässä naputtelen.
- näin on
Eteen tietenkin, että pääsee valoista liikkeelle. Jos liikenneturvallisuutta ajatellaan, niin taakse paremmat, koska puskemista on helpompi hallita kuin sivuluisua.
- päivänselväää
tietysti auton oikelalle puolen koska ojan puolella on enenpi loskaa ja kuka sitä nyt ojaan haluaa ajaa?
- Kukaan ei tiedä
mutta kun tarpeeks pitkään jotain meille ylhäältäpäin kaadetaan, pakkohan siihen on uskoa, vaikka kuinka maalaisjärki sanois toista.
Itse laitan etuvetooni aina paremmat eteen. A) Niin on turvallisempi ajaa B) Pääsee paremmin liikkeelle ja mäet ylös C) Renkaat kuluu tasaisemmin D) Ei koskaan tarvitse ajaa ikivanhoilla renkailla kuten käy jos etuvetosessa laittaa aina huonommat eteen. Eihän ne takakummit kului juurikaan. - ABECEDE + ADR
Potkukelkassakin on parempi pito etupäässä.
Silloin joskus 60-luvulla, kun oli pelkkiä kesämallisia rättirenkaita takavetoisissa autoissa, niin paremmat taakse. Kului tasaisemmin, pito liikkeellelähdöissä parempi, sladi helppo oikaista kaasun nostolla ja kevyellä ohjausliikkeellä.
Mutta nyt on nyt. Autot muuttuneet pääosin etuvetoisiksi, avustavaa elektroniikkaa löytyy, talvirenkaat hyvälaatuisia nastoitettuja teräsvyörenkaita, autojen painojakauma viisaampi, kaikki on kehittynyt. Ilmeisesti ei kuitenkaan autoilijan järki ja fysiikan tietämys suhteutettuna vallitseviin ajo-olosuhteisiin ja ja nopeuksiin.
Jos auto lähtee sivuluisuun tai puskemaan, niin vika löytyy kuljettajasta.
Paremmat gummit eteen. Ja hyvät taaksekin.- BMW 325ci
Mikäli oma kokemus autoilussa ei ole tuonut vastausta ko. valintaan niin silloin ei ole muuta keinoa kuin kokeilla miten auto käyttäytyy eri tilanteissa erilaisella rengastuksella, paremmat renkaat edessä tai paremmat renkaat takana, huomioiden onko etu- vai takavetoinen auto. Kulutuspinnoissa ei saa olla kuitenkaan merkittäviä eroja etu- ja takarenkaiden suhteen. Talvirenkaissa paremmat vetävillä pyörillä ja kesäkumeissa paremmat edessä. Voitte itse pohdiskella miksi näin.
- kokemuksen rintaääni
Paremmat ehdottomasti eteen. Peräluisu on helppo korjata vastaohjauksella. Jos keula puskee, en minä ainakaan hallitse. Kortti on ollut yli 40 vuotta. Ennen takavetoinen auto lähti talvella herkästi perän luisuun mutta oli tosiaan helppo korjata. Tietysti "kädettömillä" autoilijoilla ainoa konsti on ajaa niin rauhallisesti, ettei auto lähde luisuun. Muillakaan tämä ei ole pahitteeksi.
- Raktoril kotipellol
Mie laitoin potkuriini vanhat hokkarit sinne takaraiteil. Nyt ku mie kiännän pärsseellä vähä vasemmal ni lähteeki oikial. Hokkarit etteen vai taakke? Ennoo ottanna Lasolii tai muutakkee huimetta.
- 1 + 3
Kyllä minä laitan tasan varmasti paremmat renkaat eteen ja sillä tavalla ainuttakaan kolaria tullut.
Vuosia sitten kokeilin paremmat renkaat taakse metodia ja viikon sisällä ajoin kolarin että meinasi henki lähteä rajoitusten mukaisesti ja samalla tavalla kuin ajan muulakin setillä.
Talvella mutkaan ja eturenkaat menettivät pidon (rajoituksen mukaan ajaessa). Osuin suoraan ojarumpuun. Sama kuin ajaisi 60 betoniseinään ja sen jälkeen siirryin kyllä takaisin siihen, että eturenkaille paremmat ehdottomasti.
Paljon ajaneena minusta ainakin peräpää on helpompi hallita, kuin se että eturenkaat menettää pidon ja et pysty rattia pyörittämällä enää mitään tekemään. Sanoohan sen jo järkikin..... - @jellaan
Kivaa, vuosittainen juupas eipäs viisastelu:) Oletteko huomanneet mitään, joku pärjännyt niin ja toinen näin, miksi ei asiantuntijoita voisi uskoa? Joten
Paremmat renkaat aina taakse vetotavasta riippumatta.
Itse ajan mielestäni paljon ja todellakin perustan väitteeni niihin ja tässä ollaan. - näin
Paremmat renkaat tulee aina asentaa taka-akselille riippumatta siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen. Tämä on ajoturvallisuuden kannalta erityisen tärkeää sellaisissa autossa, joissa ei ole ajonvakauden hallintajärjestelmää (ESC). ESC-järjestelmä auttaa auton hallinnan säilyttämisessä, mutta sekään ei kumoa fysiikan lakeja eikä pelasta onnettomuudelta jos renkaiden pito ei riitä. Pieni kulumisero ei vielä aiheuta vaaraa ja renkaiden paikkoja voidaankin vuorotella kulumisen tasaamiseksi. Takarenkaiden urasyvyys ei kuitenkaan saisi olla 1 mm alhaisempi kuin eturenkaissa.
- maalaisjärkeä
Väärin! Nelivedoissa täytyy renkaita kierrättää, että kulumaero ei kasva liian suureksi, se voi ruveta kytkemään nelivetoa päälle, jos pyörissä eroa halkaisijassa. Toisekseen normi kilometreillä kuluma ero on niin pientä, että kierrättämällä renkaita pärjää niillä tuplasti pidempään ja sitten voi mennä rengaskauppaan ja ostaa kaikki neljä uutta kerralla!
- 534534
Miten niin kytkemään? Minun Audissa vetää jatkuvasti kaikki. Taakse menee paremmat koska takapä vetää 60% ja kuluu enemmän.
Kun alla oli etuvetoinen, pistettiin paremmat eteen. Ero etu ja takapään välillä ei kuitenkaan koskaan ollut milliä isompi eikä minkään renkaan pinnan syvyys ollut ikinä alle 4mm., edes kesäkumeissa ja talvikumeissa 5mm.
- TriplaXX
Tiedän, että asiantuntijoiden mukaan paremmat renkaat pitäisi laittaa taakse. Tosin itse olen toimitun juuri päinvastoin: paremmat ja vähän kuluneemmat eteen. Näin olen toiminut siksi, että tiedän että etuvetoisessa autossa eturenkaat kuluvat enemmän ja olen myös ajatellut että on vaarallisempaa että eturenkaista pito häviää. Mutta ilmeisesti asia on niin että huonommat pitäisi laittaa eteen.
- Cruzeideri
Huonommat eteen vain siitä syystä, ettei perä karkaisi. Kaikki muut syyt toisella kannalla.
Ainakin teoriassa elektroniikka pystyy ehkäisemään kaikki (tai 99,9%) peräluisut, sillä takarenkaiden vapautus saa ne seuraamaan eturenkaita. Oman autoni perää en saa irtoamaan, vaikka kuinka yrittäisin, jos elektroniikka päällä. - Anonyymi
Cruzeideri kirjoitti:
Huonommat eteen vain siitä syystä, ettei perä karkaisi. Kaikki muut syyt toisella kannalla.
Ainakin teoriassa elektroniikka pystyy ehkäisemään kaikki (tai 99,9%) peräluisut, sillä takarenkaiden vapautus saa ne seuraamaan eturenkaita. Oman autoni perää en saa irtoamaan, vaikka kuinka yrittäisin, jos elektroniikka päällä.Mikä elektroniikka? Kaikissa autoissa ei mitään avustavia härpäkkeitä ole.
- Anonyymi
Laitamko raktorissa isot renkaat eteen vai taakke? Etuvetonen raktori ja led valot.
- Anonyymi
Yleisellä tasolla, niin taakse paremmat. On helpompi saada ajoneuvo haltuun, jos pito häviää etupäästä, kuin se, että pito häviää takapäästä.
Jos on hyvä kuvio kaikissa renkaissa, niin kulumisen tasaisemiseksi kannattaa kenties laittaa paremmat renkaat vetäville pyörille, jotta pyörät kuluvat tasaisesti.- Anonyymi
Jos on ensimmäiset kymmenen talvea ajanut takavetoisella niin takapään luisto ei ole mikään ongelma. Etupään puskeminen on kyllä perkeleestä vaikka kyllä kai senkin kanssa on hiljalleen oppinut elämään.
Mutta siis tietenkin renkaat kulutetaan tasaisesti eikä hölmöillä noiden paremmat taakse sääntöjen kanssa. Jos toisen pään renkaat on huonot niin hankkii sitten uudet eikä laita niitä eteen luistelemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on ensimmäiset kymmenen talvea ajanut takavetoisella niin takapään luisto ei ole mikään ongelma. Etupään puskeminen on kyllä perkeleestä vaikka kyllä kai senkin kanssa on hiljalleen oppinut elämään.
Mutta siis tietenkin renkaat kulutetaan tasaisesti eikä hölmöillä noiden paremmat taakse sääntöjen kanssa. Jos toisen pään renkaat on huonot niin hankkii sitten uudet eikä laita niitä eteen luistelemaan.Väitän että takapään äkillinen pidon menetys on paljon vaikeampi hallita kuin etupään vastaava. Takatuupparin sladitus on sitten taas täysin eri asia, eikä ollenkaan yllättävä äkillinen tapahtuma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitän että takapään äkillinen pidon menetys on paljon vaikeampi hallita kuin etupään vastaava. Takatuupparin sladitus on sitten taas täysin eri asia, eikä ollenkaan yllättävä äkillinen tapahtuma.
Ehkä ja etupään pidon menetys jää kokemattomalta kuljettajalta jopa huomaamatta. Etupään pidon menetyksessä on vain se huono puoli, että mutkassa mennään suoraan ulos tieltä ja mitään muuta ei ole tehtävissä kuin odottaa että pito tulisi takaisin. Takapään pidon menettämisen kyllä huomaa mutta periaatteessa kuitenkin auto on hallittavissa ainakin niin kauan kun mennään etupää edellä.
- Anonyymi
Osta kerralla uusiksi kaikki renkaat. Ei autossa voi olla eritasoisia renkaita ellet ole ostanut vanhoja käytettyjä.
- Anonyymi
Renkaista tulee eritasoiset jos toimii tuon yleisen ohjeen mukaan, että paremmat taakse. Niinpä laitan paremmat eteen, syksyllä laittaessa ne on siis vain hitusen verran paremmat, mutta talven aikana kuluvat niin, että keväällä takana onkin hitusen verran paremmat. Näin kulutellaan tasaisesti koko satsi ja sitten kerralla kaikki renkaat uusiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Renkaista tulee eritasoiset jos toimii tuon yleisen ohjeen mukaan, että paremmat taakse. Niinpä laitan paremmat eteen, syksyllä laittaessa ne on siis vain hitusen verran paremmat, mutta talven aikana kuluvat niin, että keväällä takana onkin hitusen verran paremmat. Näin kulutellaan tasaisesti koko satsi ja sitten kerralla kaikki renkaat uusiksi.
Kun kierrättää kesken kauden edestä taakse, niin kuluvat tasaisesti. Sitä tuskin kukaan kuitenkaan jaksaa tehdä.
- Anonyymi
Siinä vaiheessa kun auto on lähtenyt täysin lapasesta on parempi että paremmat renkaat on takana. Jos taas tarkoitus on että auto ei lähde lapasesta niin sitten paremmat renkaat ohjaaville pyörille, vetotavasta riippumatta.
- Anonyymi
Jos auto on jo lähtenyt lapasesta, niin ei taida olla merkitystä, onko paremmat renkaat edessä vai takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos auto on jo lähtenyt lapasesta, niin ei taida olla merkitystä, onko paremmat renkaat edessä vai takana.
On merkitystä. Suositus siitä että paremmat taakse perustuu siihen, että paremmat renkaat takana pyrkii oikaisemaan auton ilman kuljettajan puuttumista asiaan. Auton hallinnan kannalta on tietenkin parempi, että ojaavat pyörät säilyttävät pidon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos auto on jo lähtenyt lapasesta, niin ei taida olla merkitystä, onko paremmat renkaat edessä vai takana.
Peräpään pidon menetys on paljon vaikeampi tavallisen kaduntallaajan hallita, kuin etupään pidon menetys, eli puskeminen (aliohjattavuus). Paremmat renkaat kun laittaa taakse, niin sillä pyritään tietenkin taklaamaan juuri sitä, ettei tulisi edes tilannetta, jolloin perä menettää pidon.
- Anonyymi
bemarikuskit laittaa paremmat taakse. ei tosin siksi että se on turvallisempaa.
- Anonyymi
Mikäli tämä viesti estää yhdenkin kolarin tai loukkaantumisen tai jopa kuoleman, niin viesti on ollut kullan arvoinen.
Olkaa hyvät:
"Eteen vai taakse?"
"Jos renkaissa kuitenkin on eroa, kummalle akselille parempi rengaspari tulisi sijoittaa? Vastaus on yksiselitteinen: paremmat renkaat kuuluvat taakse."
"Esimerkiksi Nokian Renkaat neuvoo näin, sillä tällöin yliohjautumisen välttäminen on helpompaa. Saksassa katsastusviranomainen TÜV Nord komppaa ja Iltalehden vuonna 2018 julkaistussa artikkelissa myös Teppo Vesalainen sanoi samaa."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2878e434-5897-4edd-942a-7690e0037e7c- Anonyymi
Juuri näin. Äkillinen perän pidon menettäminen on paljon vaikeampi tavallisen tallaajan hallita, kuin etupään puskeminen, eli aliohjattavuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Äkillinen perän pidon menettäminen on paljon vaikeampi tavallisen tallaajan hallita, kuin etupään puskeminen, eli aliohjattavuus.
"Äkillinen perän pidon menettäminen on paljon vaikeampi tavallisen tallaajan hallita, kuin etupään puskeminen, eli aliohjattavuus."
Koskee kaikkia autoilijoita. Kun perä pidon pettäessä äkisti lähtee alta esim. vesikelissä, jota fenomeniä pitävempi etupää vielä korostaa, niin sitä on tilanteesta riippuen jopa mahdoton saada haltuun. Sopii vain toivoa ettei rekka tule vastaa siinä kohdassa.
- Anonyymi
Ja kun oikein lukee ja ymmärtää ja käyttää järkeä, niin jos renkaissa on vain pieni ero pinnan korkeudessa, niin silloin paremmat laitetaan vetäville pyörille ja vasta sitten jos ero on useita mm. niin silloin paremmat taakse. Tuohon jälkimmäiseen ansaan ei tavallinen autoilija joudu, sillä renkaan kuluminen on aika pientä ja kun aina kausivaihdon yhteydessä laittaa ne paremmat vetävään päähän, niin renkaat kuluu hyvin tasaisesti ja jos ajoja on todella paljon, niin renkaiden paikka kannattaa vaihtaa kerran kauden puolivälissä ja näin renkaat kuluu tasaisesti edelleen ja kaikki hyvin.
- Anonyymi
Pieni on ero. En ole koskaan huomannut edes mittaamalla renkaiden eroa, mitkä ovat olleet edessä ja mitkä takana.
- Anonyymi
" .... vasta sitten jos ero on useita mm. niin silloin paremmat taakse."
Mikäli sitä mainittua ymmärrystä ja järkeä käyttää niin tietää, että usean millin ero tarkoittaa heikompien renkaiden mahdollisesti olleen jo kauan väärällä akselilla ja niiden olevan muutenkin aikas lailla finaalisa.
ps. Vähän ajavien on hyvä tarkistaa renkaidensa ikä, sillä riittävät millit yksin eivät kerro renkaan kelvollisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieni on ero. En ole koskaan huomannut edes mittaamalla renkaiden eroa, mitkä ovat olleet edessä ja mitkä takana.
Taidat ajaa todella vähän ja kierrättää renkaita, muuten tuo ei ole mahdollista.
- Anonyymi
Ehdottomasti tänäkin vuonna ,eteen. Koska eturenkaat kuluvat enemmän vedon ja kääntelyn seurauksena. Vain hullu ääliö sanoo että taakse. Perustelut: maksan itse renkaani. Ajan ennakoiden turvallisesti. Sohjossa ja sateessa ajan olosuhteiden mukaan en liikennemerkin nopeutta jos se ei ole turvallusta kaikille. Vain ääliö tai rikas voi laittaa aina taakse ne paremmat koska kaahaa ylinopeudella ja tarvitsee kaikki avut vaaralliseen ajoonsa! Itse ajan neliveto voimalla ja renkaat kuluu hyvin tasaisesti.
- Anonyymi
Jos siis on eri mieltä sinun kanssasi on ääliö.
Tuolla itärajan takana on vallassa juuri samalla tavalla ajatteleva.
Sinä siis olet myös ääliö koska ole eri mieltä kuin minä, eikö? - Anonyymi
Minä taas toimin turvallisuus etusijalla, jos talous on niin tiukoilla tai jos on vaan niin pihi että autossa pitää yrittää sinnitellä renkaissa vain raha mielessä, olisi parempi luopua autosta.
Minulla jrruletkut vuotivat nesteet pihalle ja ajelen ilman jarruja mutta kun seuraavaan katsastukseen on vielä 8 kuukautta niin ajelen nyt seuraavat 7 kuukautta jarruttomalla autolla ja pidän remonttirahat pankissa korkoa kasvamassa, vien auton korjaamolle sitten vähän ennen katsastusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas toimin turvallisuus etusijalla, jos talous on niin tiukoilla tai jos on vaan niin pihi että autossa pitää yrittää sinnitellä renkaissa vain raha mielessä, olisi parempi luopua autosta.
Minulla jrruletkut vuotivat nesteet pihalle ja ajelen ilman jarruja mutta kun seuraavaan katsastukseen on vielä 8 kuukautta niin ajelen nyt seuraavat 7 kuukautta jarruttomalla autolla ja pidän remonttirahat pankissa korkoa kasvamassa, vien auton korjaamolle sitten vähän ennen katsastusta.Apina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siis on eri mieltä sinun kanssasi on ääliö.
Tuolla itärajan takana on vallassa juuri samalla tavalla ajatteleva.
Sinä siis olet myös ääliö koska ole eri mieltä kuin minä, eikö?Entä jos ääliön mielipide olin ainoa oikea?
- Anonyymi
Eteen vai taakse renkaat, jos säästäisi ja jättäisi toiset renkaat pois.
- Anonyymi
Apina, olet tylsä ja tyhmä.
- Anonyymi
Turvallisuuden kannalta paremmat taakse mutta pieni ero ei juuri mitään merkitse ja siksi ite laitan paremmat enemmän vetäville pyörille jotta kuluminen olisi tasaista.
Kaudessa se ero ei kuitenkaan kovin suureksi kasva joten ero on aina jossain 0.5-1mm välissä. Tuolla ei ole merkitystä jos ei aja aivan pidon rajalla.
Kolmas tapa lähestyä asiaa on pistää paremmat kevyempään päähän missä nousu vesipatjan päälle on todenäköisempää. Käytännössä tämä on aina se takapää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733