Viini tietäjiä ?

Vierailija******

Kyseessä on Italialainen valkoviini Trentino Chardonnay.

Viini on jalkapallon MM palkinnon mallisessa pullossa, ja mitä ilmeisimmin n. -91 vuodelta... Silloonhan sielä MM kisat pelattiin italiassa?

Onkohan tollasella pullolla mitään muuta arvoa kuin koriste esineenä?

Meinasin korkata ja hörppiä pois mutta en malttanut.

8

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kellaritonttu

      Kun kyse on 17 vuotta vanhasta viinistä, KAIKKI riippuu siitä, miten viinipulloa on säilytetty kaikki nämä vuodet.

      Edellytys viinin laadun säilymiselle on, että se ainakin 90 prosenttia tuosta ajasta on ollut 10-15 asteessa, pimeässä ja makuuasennossa.

      Tuo "nimi" Trentino Chardonnay on muuten vielä varsin yleisluontoinen, eikä kerro tarkemmin, mistä viinistä on kyse. Chardonnay on pelkkä rypälelajin nimi ja Trentino kertoo, että rypäleet on viljelty ja viini valmistettu Trentino-Alto Adigen maakunnassa Pohjois-Italiassa aivan Itävallan rajalla. Alueen saksankielinen nimi onkin Trentino-Südtirol, eli kyse on "Etelä-Tirolista".

      Alueella valmistetaan muuten myös Trentino Chardonnay -nimistä grappaa, joka on viinirypäleistä tislattu väkevä viina, josta saatetaan valmistaa brandya. Varmistapa, ettei kyse olekin tuosta grappasta... Se on kyllä säilynyt hyvin!

      • Kellaritonttu

        Unohdin edellä kiireessä kysyä tarkempia tietoja tuosta viinistä, eli mitä muuta etiketistä ilmenee?

        DOC-viini se kyllä lienee, mutta mikä on valmistajan nimi? Ellei tarkkoja valmistajan tai pullottajan tietoja löydy, on pelättävissä, ettei sittenkään ole siinä mielessä laadukas viini, että se olisi kestänyt 17 vuoden ehkä vääränkin säilytyksen. Valkoviinit eivät muutenkaan säily yhtä hyvin kuin punaviinit.


      • zinco
        Kellaritonttu kirjoitti:

        Unohdin edellä kiireessä kysyä tarkempia tietoja tuosta viinistä, eli mitä muuta etiketistä ilmenee?

        DOC-viini se kyllä lienee, mutta mikä on valmistajan nimi? Ellei tarkkoja valmistajan tai pullottajan tietoja löydy, on pelättävissä, ettei sittenkään ole siinä mielessä laadukas viini, että se olisi kestänyt 17 vuoden ehkä vääränkin säilytyksen. Valkoviinit eivät muutenkaan säily yhtä hyvin kuin punaviinit.

        Minulla on viini,mikä säilyy.
        Kasvihuoneeni oli tänä vuonna täyttänyt ihana viinirypäleeni.olen aivan otettu.Joka vuosi olen saanut ihailla hänen kasvuaan.Nyt ensimmäistä kertaa hän antoi minulle aivan upean sadon.
        Ja viini,mitä nyt maistelen,on aivan vertaansa vailla.Kirkasta.Eksoottisen makuista.Punaviininä aivan ehdoton.Vähän makeahko,oksan ja aurinkon ja ilman maku.Aivan erikoinen.Olen tosi ylpeä omasta viinistä.Toivoisin vertailuja toisien rypäleistä.


      • Vierailija***
        Kellaritonttu kirjoitti:

        Unohdin edellä kiireessä kysyä tarkempia tietoja tuosta viinistä, eli mitä muuta etiketistä ilmenee?

        DOC-viini se kyllä lienee, mutta mikä on valmistajan nimi? Ellei tarkkoja valmistajan tai pullottajan tietoja löydy, on pelättävissä, ettei sittenkään ole siinä mielessä laadukas viini, että se olisi kestänyt 17 vuoden ehkä vääränkin säilytyksen. Valkoviinit eivät muutenkaan säily yhtä hyvin kuin punaviinit.

        Imbottigliato da Casa Vinicola Caldirola S.p.A - Missaglia - Italia


        11% vol

        D.O.C viini joo.. 0,75l

        Pulloa säilytetty kaapissa lappeellaan, tosin lämpötila ollut ihan pielessä.


        Säilytys ei varmaan ole ollut oikea, joten juomatta jää, ja koriste esineenä tuo on kyllä ihan hieno.


      • Turun puolest
        Vierailija*** kirjoitti:

        Imbottigliato da Casa Vinicola Caldirola S.p.A - Missaglia - Italia


        11% vol

        D.O.C viini joo.. 0,75l

        Pulloa säilytetty kaapissa lappeellaan, tosin lämpötila ollut ihan pielessä.


        Säilytys ei varmaan ole ollut oikea, joten juomatta jää, ja koriste esineenä tuo on kyllä ihan hieno.

        Älä vittuile,kaik o sanonu,et viini o hyvää!Ja kummallista,aitoa kuitenki!


      • Zinco
        Turun puolest kirjoitti:

        Älä vittuile,kaik o sanonu,et viini o hyvää!Ja kummallista,aitoa kuitenki!

        Mä en pruukkaa vastaa pal,mut tänää mä vetäse lanttarit.Ja seuraavaks sit Argentiinaa mä lähde opettelema TANGOA!Tuleks kans?


      • Kellaritonttu
        Vierailija*** kirjoitti:

        Imbottigliato da Casa Vinicola Caldirola S.p.A - Missaglia - Italia


        11% vol

        D.O.C viini joo.. 0,75l

        Pulloa säilytetty kaapissa lappeellaan, tosin lämpötila ollut ihan pielessä.


        Säilytys ei varmaan ole ollut oikea, joten juomatta jää, ja koriste esineenä tuo on kyllä ihan hieno.

        Nuo tiedot eivät valitettavasti luo paljoakaan uutta valoa.

        Casa Vinicola Caldirola S.p.A on kyllä ihan arvostettu, suurehko tuottaja, joka tosin ei ensisijaisesti toimi tuossa Trentino-Alto Adigen maakunnassa, josta rypäleet nimensä perusteella ovat, vaan naapurimaakunnassa Lombardiassa ja siellä Missaglian kaupungissa.

        Erään tiedon mukaan Trentino Chardonnay -viinilaadun tuotanto loppui tuotantokaudella 1996/97, mikä selittäisi sen, että on jo melko vaikea löytää kyseisestä viinistä tietoja.

        Päätä tietenkin ja toki itse, mutta minä kyllä uteliaisuuttani avaisin pullon (jäähdytettynä) mahdollisimman siististi ja maistaisin. Jos on etikkaa, voit joko kaataa pois ja säästää tyhjä pullo, tai jättää pulloon, ja yrittää sulkea jotenkin uudestaan.

        Jos "koristeena" pidät, voisitpahan ainakin pitää pulloa jo pystyssä eikä lappeellaan kaapin kätköissä...


      • Vierailija***
        Kellaritonttu kirjoitti:

        Nuo tiedot eivät valitettavasti luo paljoakaan uutta valoa.

        Casa Vinicola Caldirola S.p.A on kyllä ihan arvostettu, suurehko tuottaja, joka tosin ei ensisijaisesti toimi tuossa Trentino-Alto Adigen maakunnassa, josta rypäleet nimensä perusteella ovat, vaan naapurimaakunnassa Lombardiassa ja siellä Missaglian kaupungissa.

        Erään tiedon mukaan Trentino Chardonnay -viinilaadun tuotanto loppui tuotantokaudella 1996/97, mikä selittäisi sen, että on jo melko vaikea löytää kyseisestä viinistä tietoja.

        Päätä tietenkin ja toki itse, mutta minä kyllä uteliaisuuttani avaisin pullon (jäähdytettynä) mahdollisimman siististi ja maistaisin. Jos on etikkaa, voit joko kaataa pois ja säästää tyhjä pullo, tai jättää pulloon, ja yrittää sulkea jotenkin uudestaan.

        Jos "koristeena" pidät, voisitpahan ainakin pitää pulloa jo pystyssä eikä lappeellaan kaapin kätköissä...

        Muuta infoa tosta etiketistä ei kertakaikkiaan irtoa, Ja googlellakaan ei löydy kyseisen pullon kuviakaan.

        Saishan tuota maistettua ja korkitettua uudestaan.

        Mutta taidanpa tehdä sen jonkun vuoden päästä.

        Kiitoksia tiedoista, ja hauskaa syksyä viinien parissa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe