Patella luxaatio

??????????

Mulla ois sellanen sysymys, et onko koirien polvilumpion sijoiltaan meno AINA perinnöllisesti aiheutunut, vaan voiko esim. tulla jos jalan loukkaa siten, että polvi muljahtaa paikoiltaan.

Jos siis koiralla ei ole koskaan näkynyt jaloissa mitään vikaa,mutta sitten vaikka kun riehuu epätaisaisessa maastossa ja loukkaa jalan ja siitä lähtien sitten polvi alkaa mennä välillä sijoiltaan,niin onko se kuitenkin siitä johtuvaa, että esim. koiran vanhemmilla olisi ollut patella luxaatio,vai onko vaan onnettumuuden aiheuttamaa?

ja miten tällaisessa tapauksessa sitten pentujen teko? Onko se kiellettyä vaikka sijoiltaan meno ei olisi perinnöllisistä syistä johtuvaa?

Olen asiasta yrittänyt lukemalla saada selvää,mutta eri lähteistä tulee vähän erilaista tietoa, enkä ihan tarkkaan ymmärrä, et miten se sit loppujen lopuksi on..

9

1257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitetaanpa

alusta, siis jotain tiettyä hetkeä ennen koirasi polvi ei ole oireillut ja nyt sit yhtäkkiä haluat syyttää että vanhemmilla on patella?

Patella luksaatio ei välttämättä oireile nuorena tai heti tai koskaan. Tai sitten se ilmenee jossain vaiheessa, kuitenkin, jos mitään onnettomuutta ei ole tapahtunut (eläinlääkäri näkee kyllä viimeistään kuvista) on se todennäköisesti perinnöllinen.

Mutta, perinnöllisyys ei koskaan ole niin kovin yksioikoista, et voi leimata vanhempia patellasairaksi vain siksi että oman koirasi polvet klompsuu. Se voi tulla aika pitkältäkin sieltä sukutaulusta, ja joskus, se voi olla vaan paska tuuri että omalle koiralle sattuu.

• ?????????

Nyt kyllä ymmärsit ihan väärin mun tekstin,luepas uudelleen ja keskity!

Mä en todellakaan ketään syyttäny mistään!
        Vaan ihan vaan mietin, että voiko patella tulla onnettomuudesta?Vai onko se aina perinnöllisyyden aiheuttama,jonka esim.onnettomuus voi tuoda esille?

Ja just tota pentujen tekoa kun ajattelee,niin koiralla jolla patella luksaatio on, niin ei saa tehdä pentuja,mutta entä jos se on aiheutunut onnettomuudesta niin saako sillon?

jokohan ymmärsit?

• Ei ole ihan aina.Mutta,jos on kyseessä ollut esim.onnettomuus,joka on tapahtunut ennen yhtäkään tarkastusta,niin se ei ehkä ole helpppoa todentaa,tai olla varma,että se trauman aiheuttama.Eli pitäisi vähintään tehdä tarkka tutkimus spesialistilla.

Patella luksaatio ei periydy välttämättä aina suoraan.Eli sitä ei tiedä mitä vanhemmilla on,ellei niille ole tehty virallista tarkkia.

Pentujen teko?Siinäpä se.Se täytyisi saada varmasti selvitettyä,jos jalostukseen aikoo käyttää.Ja se onkin tosiaan kinkkisempi homma,löytyykö näyttöä traumasta tai siitä,että trauma olisi nimenomaan syy.

Polvivikaisen koirien käyttöä ei ole kielletty kuin niissä roduissa,jossa pevisa sen jollain lailla ohjeistaa.Tai siis rekistöröinnistä kun puhutaan.Muutahan ei voi kieltää.
      Eli se on sitten kasvattajan harkinnassa muuten,käyttääkö polvivikaista,minkä asteista,mihin yhdistää tai käyttääkö lainkaan.

• pentuja

koirallani tämä vika,itkettää kun katsoo pientä ressua,vaikea kävellä ja kallis todella kallis leikkaus tulossa.Joillain myös niin paha jo pentuna ett joudutaan lopettaan.Jos näkisit mun koiran,sydän särkyy..et ikinä miettis pentujen tekoa.

• meillä sama
        pentuja kirjoitti:

koirallani tämä vika,itkettää kun katsoo pientä ressua,vaikea kävellä ja kallis todella kallis leikkaus tulossa.Joillain myös niin paha jo pentuna ett joudutaan lopettaan.Jos näkisit mun koiran,sydän särkyy..et ikinä miettis pentujen tekoa.

homma edessä, leikkaus siis... Harmittaa vietävästi, mutta onneksi koirallamme ei ole kipuja jalassa..

• jooppajoo
        meillä sama kirjoitti:

homma edessä, leikkaus siis... Harmittaa vietävästi, mutta onneksi koirallamme ei ole kipuja jalassa..

onko se sanonut sulle ettei sillä ole kipuja. mistäs sen tiedät......!!!!

• juup juup
        jooppajoo kirjoitti:

Meillä kävi niin ettei koira oireillut ennenkuin kipu äity liian kovaksi ja alkoi hyökkäilemään toisen koiramme kimppuun ja oli hyökkäyksen ajan kuin toisessa maailmassa:(

• Minä vaan
        jooppajoo kirjoitti:

ja teille muillekin äkäpusseille. On ikävää lukeä tuollaisten keskustelutaidottomien vastauksia. Tämä on keskustelupalsta ja jos ei voi asiallisesti vastata, mene peiton alle murjottamaan. Toivottavasti aloittaja saa asian selvitettyä. = )

• Olisi helpompaa näyttää toteen että se tuli onnettomuudesta, jos koiran polvet olisi tutkittu aiemmin ja siitä olisi lausunto.

Patella ei periydy suoraan. Meillä kävi niin että monta sukupolvea tutkittu ja terveiksi havaittu, kunnes jälkeläiselle pamahti patella molempiin polviin. Tämä meille tapahtunut on selkeesti perinnöllinen.

Polvivikaista koiraa voi käyttää vaikkei se kyllä ole suotavaa, mutta mikäli asteet ovat lievät ja toinen osapuoli terve. se harkinta on kasvattajan. Mikäli tekee pennut polvivikaiselle olisi sitten pennunostajille syytä kertoa tilanne ja näyttää tutkimustulokset. On sitten pennunostajan harkinnassa päättää haluaako hän pennun.

Kannattaa viedä koira spesialistille varsinkin jos sen vanhemmat ja suku ovat terveitä Patellan osalta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      169
      6452
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4452
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3058
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2957
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1526
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      33
      1311
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1201
    Aihe