Voisiko joku adventistipastori selittää tämän kohdan meille lukijoille?:
"Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista"(Ap.t.15:16-18).
Daavidin sortunut maja
8
319
Vastaukset
- näin?
32:34 He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen.
- merkkari
Vaikken olekaan adventisti, kiiruhdan vastaamaan
;?)
"Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,että jäljelle jääneet IHMISET (israelilaiset) etsisivät Herraa, ynnä kaikki PAKANAT (muiden kansojen uskovat), jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista"(Ap.t.15:16-18).
Daavidin sortunut maja oli hajoitettu Israel (ihmiset) sekä uskoon turvautuvat pakanat.
Jesaja:
49:6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.Merkkari jo vastasi niin hyvin, ettei kukaan voi
väittää täydentävänsä sitä opetusta. Tahdon kuitenkin tuoda mukaan erään näkökulman, nimittäin
KRONOLISEN.
Kun puusta katsoo, niin luulisi Herran ensin
pystyttävä Daavidin sortuneen majan ja sitten
pelastavan pakanakansoista. No, kyllä Hän
tavallaan pystyttikin jo v. 1948 tuon Daavidin
sortuneeen majan
- holokaustin jälkeen: 10.11.38-x.x.48 - mutta ...
Ensin sittenkin me pakanat - "liian vähäistä on sinulle, että ... - ylöstempauksessa ja
sitten tulemme Herran kanssa alas ja Hän pelastaa
Israelin jäännöksen ja tuomitsemme sitten
pakanoita:
Sak 14:3-6
3
Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
4
Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella.
Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen,
toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen,
toinen puoli etelään,
ja välille syntyy valtaisa laakso.
5
Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana.
Sitten
Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin,
ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.
[Aam. 1:1 | Juud. 14]
6
Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä.- merkkari
Maru_Annen kannattaa huomata, mikä KaiAn adventismisessa tulkinnassa muuttaa merkityksen kristillisestä poikkeavaksi.
KaiA ei ota huomioon sitä, että Jaakob puhuu opetuksensa sellaisessa muodossa joka on tarkoitettu juutalaisille kristinuskoon kääntyneille. Samoin Pietari.
Kirje roomalaisille 4
1. Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
2. Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
9. Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
10. Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
11. Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
12. ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
13. Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14. Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16. Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17. - niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
18. Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
19. eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
20. mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
21. ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
22. Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
23. Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
24. vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
25. joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
Kirje roomalaisille 3
1. Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
2. Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.
Adventismin oppi on täysin sokkona suhteessaan Vanhaan Liittoon ja sen merkittävyyteen.
Merkitys on olemassa vielä Uudessa Liitossakin, kuten ylläoleva lainaus opettaa (room.3).
Roomalaiskirje:
11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Tuo ylläoleva vaikuttaa KaiA:n opissa myös eri tavalla kuin Evankeliumiin uskovilla.
Adventistin ymmärtämisongelma on senlaatuinen, että uskova ymmärtää omansa lisäksi hänenkin näkemyksensä juuret, mutta adventisti tuntee vain omansa ja siksi pyörittelee päätään ymmällään silmät eri suuntiin tuijotellen. - Maruan-ne
merkkari kirjoitti:
Maru_Annen kannattaa huomata, mikä KaiAn adventismisessa tulkinnassa muuttaa merkityksen kristillisestä poikkeavaksi.
KaiA ei ota huomioon sitä, että Jaakob puhuu opetuksensa sellaisessa muodossa joka on tarkoitettu juutalaisille kristinuskoon kääntyneille. Samoin Pietari.
Kirje roomalaisille 4
1. Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
2. Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
9. Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
10. Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
11. Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
12. ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
13. Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14. Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16. Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17. - niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
18. Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
19. eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
20. mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
21. ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
22. Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
23. Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
24. vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
25. joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
Kirje roomalaisille 3
1. Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
2. Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.
Adventismin oppi on täysin sokkona suhteessaan Vanhaan Liittoon ja sen merkittävyyteen.
Merkitys on olemassa vielä Uudessa Liitossakin, kuten ylläoleva lainaus opettaa (room.3).
Roomalaiskirje:
11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Tuo ylläoleva vaikuttaa KaiA:n opissa myös eri tavalla kuin Evankeliumiin uskovilla.
Adventistin ymmärtämisongelma on senlaatuinen, että uskova ymmärtää omansa lisäksi hänenkin näkemyksensä juuret, mutta adventisti tuntee vain omansa ja siksi pyörittelee päätään ymmällään silmät eri suuntiin tuijotellen.näin, merkkari ja Antti-veli!
Meillä kaikilla kristityillä on sama päämäärä, sama Jeesus ja sama pelastus Hänen verensä kautta. Pääasia on Jeesus ja se, että kerran olemme perillä Taivaassa. Itse ainakin toivon ehdottomasti, että me näillekin palstoille kirjoittavat tapaisimme siellä kerran toisemme.
http://www.youtube.com/watch?v=2PTFKhPkBNg - merkkari
Maruan-ne kirjoitti:
näin, merkkari ja Antti-veli!
Meillä kaikilla kristityillä on sama päämäärä, sama Jeesus ja sama pelastus Hänen verensä kautta. Pääasia on Jeesus ja se, että kerran olemme perillä Taivaassa. Itse ainakin toivon ehdottomasti, että me näillekin palstoille kirjoittavat tapaisimme siellä kerran toisemme.
http://www.youtube.com/watch?v=2PTFKhPkBNg1.Timoteuksen kirje:
4:10 Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.
Teksti kuuluu kokonaisuuteen, jossa käsitellään pakanoiden kääntymistä kristilliseen uskoon.
Pietari toteaa, "että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo" (j. 11) Paavali jatkaa ja kertoo kuinka suuria tunnustekoja Herra oli tehnyt hänen lähetysmatkoillaan... (j. 12) ja sitten Jaakob lainaa Aamoksen tekstiä ja toteaa sen täyttyvän pakanoiden pakanoiden kääntyessä Jumalan puoleen (eli heidän uskoessaan siihen Pietarin mainitsemaan Herran Jeesuksen armoon) (jj. 14, 19)
Mainio esimerkki siitä, kuinka apostolit soveltavat VTn Israel tekstejä Kristilliseen kirkkoon.
Kai- Maruan-ne
selityksestä pastori KaiA:lle!
Vaikka tietäisikin totuuden, niin joskus juuri tällaiset tekstit hämmentävät maallikon ajatuksia.
Toivotan sinulle ja perheellesi siunausta ja voimia Psalmin 20 sanoin!
Maruanne-sisar
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672116
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142022- 991439
- 1201413
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4571254- 701002
- 49891
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä223780Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa354769