Lutherin parannuksen armo

"Lutherille oli suurena apuna hänen rippi-isänsä Johann von Staupitz, joka neuvoi nuorta munkkia luottamaan Kristukseen. Hän tutustutti Lutherin saksalaisen mystiikan nimellä kulkevaan hengellisen kirjallisuuden suuntaukseen ja tuki hänen teologian opintojaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luther

"Staupitzin osuutta Lutherin hengellisessä elämässä ei voi vähätellä.

»Staupitz on se, joka ensimmäisenä on ollut isäni tässä opissa ja synnyttänyt Kristuksessa.»
(Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan[3])
Lukuisat, jopa kuusi tuntia kestäneet[4] hengelliset keskustelut miesten välillä auttoivat Lutheria löytämään armollisen Jumalan.

»Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä.»
(Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan vuonna 1514[5])"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Johann_von_Staupitz

Lutherin teologiassa Pyhän Hengen läsnäolo uskoontulemistapahtumassa on välttämättömyys. Ison katekismuksen kolmennessa uskonkohdassa Luther kirjoittaa:

"Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.

Sillä emme me, et sinä enkä minä, voisi koskaan saada Kristuksesta mitään tietoa emmekä voisi uskoa häneen ja saada häntä Herraksemme, ellei Pyhä Henki sitä aarretta tarjoaisi evankeliumin saarnan välityksellä ja lahjoittaisi sitä helmaamme.
- -
Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä.
- -
Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. Usko oli siellä viskattu nurkkaan, kukaan ei tuntenut Kristusta Herraksi eikä Pyhää Henkeä Pyhittäjäksi. - - Missä sitten oli vika? Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo. Hän ei ollut siellä ilmoittamassa ja saarnauttamassa tuota aarretta, vaan läsnä olivat vain ihmiset ja pahat henget."
- -
Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html#33

Juhani Raattamaan ajatukset avainten vallasta ja Pyhän Hengen virasta näyttävät olevan kuin suoraan Lutherin Isosta katekismuksesta:

"Vanhoille on sanottu, että taivaan valtakunnan avaimet ovat annetut saarnaviralle erinomattain; mutta jos saarnamies ei ole saanut Pyhää Henkeä, niin hänellä eivät ole muut kuin kirkon avaimet, eikä hän niillä pääse itsekään taivaaseen. Mutta ne saarnamiehet, jotka oven kautta ovat tulleet seurakuntaan, ja ovat Pyhän hengen saaneet, niillä ovat taivaan avaimet, ja ne seurakunnan kanssa yhdistettyinä avaavat ja sulkevat."
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2271

Vrt. Luther: "Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. Usko oli siellä viskattu nurkkaan, kukaan ei tuntenut Kristusta Herraksi - - Missä sitten oli vika? Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo. Hän ei ollut siellä ilmoittamassa ja saarnauttamassa tuota aarretta, vaan läsnä olivat vain ihmiset ja pahat henget."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html#33

10

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laestadiuksen parannus. Hän kertoo tapaamisestaan Lapin Marian kanssa näin:

      "Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan. Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta. Tällä yksinkertaisella tyttärellä oli sellaista kokemusta armonjärjestyksestä, mistä en ollut ikinä kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valoa pimeydessä. Vaelluksillaan hän oli tullut vihdoin pastori Brandellin tykö Noraan, ja kun hän avasi sydämensä papille, tämä vapautti hänet epäilyksistä. Hän pääsi papin avulla elävään uskoon. Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja vasta nyt, niin ajattelin, nyt minä näen tien, joka vie elämään. Se on ollut kätkössä siihen asti kunnes sain puhella Marian kanssa. Hänen yksinkertainen kertomuksensa vaelluksistaan ja kokemuksistaan teki minun sydämeeni niin syvän vaikutuksen, että se valkeni myös minulle. Minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen."
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_Maria

      Pastori Pehr Brandell siis julisti Pyhän Hengen eläväksi tekemän evankeliumin Marialle ja Maria julisti saman evankeliumin Laestadiukselle. Vasta silloin Laestadius näki tien elämään. Kyseessä oli mies, joka oli teologi ja toiminut jo pitkään pappina, mutta vasta tämän köyhän saamelaisnaisen kertomat Pyhän Hengen eläväksi tekemät sanat saivat hänet näkemään tien elämään. Tämä on Jumalan armojärjestys, jota maailmassa ei tunnusteta: ensin Jumala herättää tunnon hyväksi näkemällään tavalla ja vapauttaa hädästä Pyhän Hengen eläväksi tekemän evankeliumin kautta.


      Lohen mukaan lestadiolaista seurakuntakäsitystä arvosteltiin eksklusiivisuudesta jo 1800-luvulla. Raattamaalle oppi uskovien seurakunnasta oli tärkeä sen vuoksi, että parannuksen tehneet hoitivat avainten valtaa. "Seurakunta ja sen edustajat julistivat 'elävää sanaa', joka Pyhän Hengen voimasta herätti sanankuulijassa vanhurskauttavan uskon."

      Laestadiuksen päivistä lähtien oli lestadiolaisuudessa vallalla näkemys, jonka mukaan Pyhä Henki hoitaa vanhurskauttamisen evankeliumin välityksellä seurakunnassa, jolle on uskottu sovituksen virka. "Juuri se, että vanhurskauttaminen kytkettiin seurakuntaan, tekee ymmärrettväksi seurakunnan korostamisen lestadiolaisuudessa." Lestadiolaisuuteen kohdistunut kritiikki olikin pääosin seurakuntaopin kritiikkia. "Lestadiolaissaarnaajat Raattamaan tavoin torjuivat uskonyhteisönsä ulkopuolella olevan uskonnollisuuden. 'Tulkoon erimieliset uskollansa autuaaksi jos tulevat, mutta me emme löydä Raamatusta kahta Jumalan seurakuntaa', Raattamaa kirjoitti 1.5.1889 Juho Takkiselle ja H. Kollerille. Tämä liittyi kirkkoisien näkemykseen, että seurakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta." - - Hannes Gebhard, joka ei ollut teologi, tulkitsi 1890 lestadiolaisten seurakuntaoppia: "'Seurakunnaksi' hihhulit sanovat ainoastaan parannuksen tehneiden yhteyttä."

      • tunn-luterilainen

        Esille tuomasi käsitys Lapin Marian "julistamisesta" ei perustu yhteenkää pätevään historialliseen dokumenttiin. Se on pelkkä vanhoillislestadiolainen satu.
        Kukaan vakavasti otettava historiantutkija ei sellaista esitä.


    • Tunn-luterilainen

      Luther käsitti armon ollessaan yksin luostarinsa tornissa lukemassa Roomalaiskirjettä, eikä Staupitz ollut mailla halmeilla.

      Raattamaa ei ole Lutherin linjoilla, koska sitoo avainten vallan ihmiseen, eikä Jumalan sanaan.

      Luther:
      Sillä eivät kaikki, jotka ovat virassa ja saarnaavat, ole kristittyjä ja hurskaita ihmisiä. Siitä ei Jumalakaan välitä, vaan persoona olkoon minkälainen hyvänsä, mutta virka on kuitenkin oikea ja hyvä eikä ihmisen, vaan Jumalan oma. Niinmuodoin ei Kaifas ennusta Kaifaana, murhaajana ja pahana konnana, vaan ylimmäisenä pappina. Samoin ei myöskään kirkkoherra tahi pappi kasta eikä johdata ijankaikkiseen elämään jonkummoisena Juhana Pommerina, vaan kirkkoherrana. Sillä Jumala antaa sen tapahtua viran kunnioittamiseksi ja vahvistamiseksi. Koska nyt Judas on oikeassa, julkisessa virassa, jonka Kristus on säätänyt, kunnioitetaan hänessä virkaa, mutta ei persoonaa.

      2
      Jos esimerkiksi Herodes, Pilatus, Kaifas ja Hannas saarnaisivat evankeliumia, on minun se omaksuttava; jos taas ne, joita pidetään pyhinä, nousisivat kuolleista saarnaamaan valheita munkkisäännöistä, viitoista, paljaslaista, juhlamenoista ja muista ihmiskeksinnöistä, minä en saa niitä uskoa. Ei tässä toki ole otettava huomioon henkilöä, vaan se, mitä saarnataan.

      3
      Sana omistaa heidät ja he omistavat sanan, mutta Lutherin he antavat mennä, olkoon sitten veijari tai pyhimys. Jumala voi puhua sekä Bileamin että Jesajan kautta, niin Pietarin kuin Kaifaan kautta, jopa aasin suulla.

      4
      Mutta me päättelemme, että niinkuin pyhä Johannes ei häpeä Kaifaalta kuulla Jumalan sanaa, ylistääpä sitä profetiaksikin, Joh. 11:51, sekä kuten Mooses ja Israelin kansa hyväksyvät jumalattoman Bileamin profetian ja pitävät sen Jumalan sanana, 4. Moos. 24:17, ja pyhä Paavali hyväksyy pakanalliset runoilijat Araton ja Epimeniden ja ylistää heidän sanomiaan Jumalan sanaksi, Ap. t. 17:28 - 1:12, ja Kristus tahtoo kuulemaan jumalattomia fariseuksia, niin kuin jumalattomia opettajia Mooseksen istuimella, Matt. 23:2, niin vielä paljoa vähemmin me älkäämme paheksuko, vaan antakaamme Jumalan tuomita heidän pahan elämänsä ja mieltykäämme heidän jumalalliseen sanaansa. Sillä jos he ovat pahat, niin itselleen ovat pahat. Mutta jos he opettavat oikein, niin meille opettavat oikein.

    • kiistelee siitä,

      millä tavalla ihminen tulee uskoon.

      Molemmat kyseessä olevat herrat tulivat uskoon
      Sanan kuulemisen kautta!!!(Luther ja Lestadius)

      "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen
      Sanan kautta.! Room 10:17.

      EI SIIS KASTEESSA, kuten Luther myöhemmin muutti
      oppiaan!

      »Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä.»
      (Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan vuonna 1514[5])"

      Lestadiuksella oli sama tie:
      "Pastori Pehr Brandell siis julisti Pyhän Hengen eläväksi tekemän evankeliumin Marialle ja Maria julisti saman evankeliumin Laestadiukselle. Vasta silloin Laestadius näki tien elämään. Kyseessä oli mies, joka oli teologi ja toiminut jo pitkään pappina, mutta vasta tämän köyhän saamelaisnaisen kertomat Pyhän Hengen eläväksi tekemät sanat saivat hänet näkemään tien elämään."

      Eli molemmat herrat todistavat, että sillä vau-
      vakasteella EI OLLUT MITÄÄN VAIKUTUSTA HEIDÄN
      USKOONTULOONSA!!!!!!
      Ei edes se, että molemmat herrat olivat ollet kirkon virassa ja suorittaneet sakramentteja.
      Turhaa kaikki.

      Koskahan palstan "sakramentalistit" tajuavat sen,
      että ainoastaan yksinkertainen lapsen usko voi
      pelastaa meidät ja antaa varmuuden siitä, että
      synnit ovat anteeksiannetut.

      Mutta kun ihmiset haluavat turvautua kauniisiin
      muotomenoihin ja hartaaseen kirkon tunnelmaan,
      eivätkä halua tehdä yksinkertaista parannusta elämässään.

      • aivan 1

        ??????9


      • kumpikaan noista

        edellämainituista ei sanallakaan maininnut palaa-
        vansa kasteen armoon!!!

        Kukahan tuollaisenkin taikaopin on keksinyt?


      • keksinyt sen
        kumpikaan noista kirjoitti:

        edellämainituista ei sanallakaan maininnut palaa-
        vansa kasteen armoon!!!

        Kukahan tuollaisenkin taikaopin on keksinyt?

        myöhemmin, kun hänelle tuli hätä siitä, että miten
        varmistaa seuraajat uudelle kirkolle!
        Kasteautomaatti oli nerokas keksintö.


      • onko sellainenkin jo?
        keksinyt sen kirjoitti:

        myöhemmin, kun hänelle tuli hätä siitä, että miten
        varmistaa seuraajat uudelle kirkolle!
        Kasteautomaatti oli nerokas keksintö.

        Pitää myöntää, että en ole käynyt nyt kirkossa vähään aikaan, mutta onko siis jo kasteautomaatti otettu käyttöön?
        Pää vaan jonnekin masiinaan sisälle ja sitten tulee vettä niin että tulee uusi jakaus/ kampaus ja sillai vai miten?
        Toimiiko kolikolla vai jostain napista painamalla ?


      • munkit keksivät
        onko sellainenkin jo? kirjoitti:

        Pitää myöntää, että en ole käynyt nyt kirkossa vähään aikaan, mutta onko siis jo kasteautomaatti otettu käyttöön?
        Pää vaan jonnekin masiinaan sisälle ja sitten tulee vettä niin että tulee uusi jakaus/ kampaus ja sillai vai miten?
        Toimiiko kolikolla vai jostain napista painamalla ?

        laitteen, jolla tuo automaattikaste voitiin suo-
        rittaa jo kohdussa, jotta vaan yksikään tuleva
        veronmaksja ei pääsisi livahtamaan käsistä.

        Nykyinen malli toimii kirkollisveroilla!


    • Uskoontulo:

      Lutherin uskoontulo


      Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

      ... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

      Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

      Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

      - - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

      Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.


      Lestadius sai synninpäästön
      Seppo Lohen kirjan; Sydämmen kristillisyys.

      Kirjassa käsitellään monipuolisesti lukuisia eri tutkijoita lainaten tätä tapahtumaa. Lestadius itse käyttää tapahtumasta eri nimityksiä, kuten "armonmurros" jne. Selvääkin selvemmin kirjassa tulee esille se, miten LLL:n lapin Marian kanssa käymänsä keskustelun aikana LLL koki heräämisen ja hänet siirrettiin lain alta uskomisen iloon.

      Pyytäisin kaikkia kiinnostuneita lukemaan Lohen kirjan ja muodostamaan oman käsityksen sen perusteella.

      Lapin Maria julisti synninpäästön Laestadiukselle... kukahan mahtoi tehdä sen Lapin Marialle?

      Pastori Per (Pekka) Brandell, tämä Milla Klementsdottir oli ollut kauan etsivällä mielellä ja löytänyt Jumalan valtakunnan keskusteluissa pastori Brandellin kanssa. Eikä tämä passtorikaan ollut ensinnmmäinen uskovainen, hän kuului ns lukijaisliikkeeseen, joten kulttuurimme on paljon vanhempaa, kuin vain Laestadiuksen ajasta alkanutta. Laestadiuksen suvussakin oli monia lukijoiksi kutsuttuja, joten siltäkin osin voinee puhua kulttuurin kulkeutumisesta. Elävä ussko on kuitenkin se tärkein, kulttuuri on vain ulkoista kuorrutusta.

      LLL oli yksi työmies Herran viinimäessä, tehnyt oman vartio- ja työvuoronsa ja päässyt aikanaan lepoo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      301
      3321
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1808
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe