Helsingin

seurakunnan sivustolla

on ehdokkaiden kuvat, tuoteselosteet ja kysymykset.
Käykää tutkailemassa.

27

2966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hienoja ehdokkaita

      kaikki kolme!

      • Äänestäjä

        Hyvä että ehdokkaista saatiin vihdoin tietoa. Ja kyllä kaikki ehdokkaat vaikuttavat todella hyviltä. Toivottavasti mahdollisimman monet seurakuntalaiset käyttävät äänioikeuttaan ja käyvät äänestämässä.

        Ehdokkaiden kuulemistilaisuus kaikille seurakuntalaisille 30.11. 2008 klo 13 seurakuntasalilla, Unioninkatu 39, Helsinki

        Vaalitapa on suljettu lippuäänestys ja äänestyspaikat sekä – ajat ovat seuraavat:

        su 14.12.2008 klo 12–15 Uspenskin katedraali, Helsinki
        su 14.12.2008 klo 17–18 Tikkurilan kirkko, Läntinen Valkoisenlähteentie 48, Vantaa
        su 14.12.2008 klo 19–20 Tapiolan kirkko, Kaupinkalliontie 2, Espoo
        ma 15.12.2008 klo 11–14 Srk-sali, Unioninkatu 39, sisäpiha, Helsinki
        ma 15.12.2008 klo 15–16 Stefanoskoti, Uimarannantie 17, Helsinki
        ma 15.12.2008 klo 17–18 Järvenpään kko, Kartanontie 45, Järvenpää
        ma 15.12.2008 klo 19–20 Porvoon kirkko, Tattarinmalmi, Porvoo
        ti 16.12.2008 klo 11–12 Helenan vanhainkoti, Hämeentie 55, Hki
        ti 16.12.2008 klo 13–14 Klaukkalan kko, Kuonomäentie 80. Klaukkala
        ti 16.12.2008 klo 16–18 Lohjan kirkko, Nahkurinkatu 4, Lohja
        ke 17.12.2008 klo 16–18 Uspenskin katedraali, Helsinki
        to 18.12.2008 klo 10 Virasto, vaalin tuloksen julkaiseminen


      • mielemme
        Äänestäjä kirjoitti:

        Hyvä että ehdokkaista saatiin vihdoin tietoa. Ja kyllä kaikki ehdokkaat vaikuttavat todella hyviltä. Toivottavasti mahdollisimman monet seurakuntalaiset käyttävät äänioikeuttaan ja käyvät äänestämässä.

        Ehdokkaiden kuulemistilaisuus kaikille seurakuntalaisille 30.11. 2008 klo 13 seurakuntasalilla, Unioninkatu 39, Helsinki

        Vaalitapa on suljettu lippuäänestys ja äänestyspaikat sekä – ajat ovat seuraavat:

        su 14.12.2008 klo 12–15 Uspenskin katedraali, Helsinki
        su 14.12.2008 klo 17–18 Tikkurilan kirkko, Läntinen Valkoisenlähteentie 48, Vantaa
        su 14.12.2008 klo 19–20 Tapiolan kirkko, Kaupinkalliontie 2, Espoo
        ma 15.12.2008 klo 11–14 Srk-sali, Unioninkatu 39, sisäpiha, Helsinki
        ma 15.12.2008 klo 15–16 Stefanoskoti, Uimarannantie 17, Helsinki
        ma 15.12.2008 klo 17–18 Järvenpään kko, Kartanontie 45, Järvenpää
        ma 15.12.2008 klo 19–20 Porvoon kirkko, Tattarinmalmi, Porvoo
        ti 16.12.2008 klo 11–12 Helenan vanhainkoti, Hämeentie 55, Hki
        ti 16.12.2008 klo 13–14 Klaukkalan kko, Kuonomäentie 80. Klaukkala
        ti 16.12.2008 klo 16–18 Lohjan kirkko, Nahkurinkatu 4, Lohja
        ke 17.12.2008 klo 16–18 Uspenskin katedraali, Helsinki
        to 18.12.2008 klo 10 Virasto, vaalin tuloksen julkaiseminen

        ja kirkastakaamme ajatuksemme. Äänestäkäämme!


    • heinrich

      Yksi näistä hakijoista on selvä tapaus kuin pläkki. Yhdeltä haluaisin kysyä, miten hän kokee rakentavansa Kristuksen kirkkoa olemalla mukana syntielämää sponsoroivassa yhteysliikkeessä ja toiselta, miten on mahdollista, että munkki elää maailmassa ja haeskelee erilaisia virkoja sieltä täältä.

      Harmittaa kun ei ole mahdollista esittää kysymyksiä netissä kun kaikki eivät kuitenkaan pääse tilaisuuteen.

      • heinrich

        mainita että on vähintään outoa, että enkelielämään vihityltä ja korkeimman mahdollsen arkkimandritan arvon saaneelta puuttuu esittelytekstistä pienimmätkin viittaukset luostarielämään. Tämä on jo jonkinasteinen skandaali. Tehkää äkkiä omat johtopäätöksenne


      • on syytä kysyä
        heinrich kirjoitti:

        mainita että on vähintään outoa, että enkelielämään vihityltä ja korkeimman mahdollsen arkkimandritan arvon saaneelta puuttuu esittelytekstistä pienimmätkin viittaukset luostarielämään. Tämä on jo jonkinasteinen skandaali. Tehkää äkkiä omat johtopäätöksenne

        Onko kirkon etujen mukaista toimia riskibisneksessä niin, että näin syntyneen katastrofin hoitamiseen tarvittiin kirkon varoja lähes 2 miljoonaa euroa? KULTTUURIKESKUKSET EIVÄT OLE KIRKON YDINTOIMINTAA. Tätä toimintaa jouduttiin Evakkokeskuksen tapauksessa rahoittamaan seurakuntien maksamilla keskusrahastomaksuilla kerätyistä varoista, joiden pääasiallinen tarkoitus on tukea vähävaraisten seurakuntien toimintaa!Suurin osa seurakuntien varoista koostuu seurakuntalaisten maksamista kirkollisveroista. Mielestäni tämä kulttuurikeskusten tukeminen on näiden verovarojen väärinkäyttöä. Miten sitten tämän Evakkokeskuksen toiminta hoituisi, jos nykyinen johtaja siirtyisi Helsinkiin? Hoitaisiko hän Evakkokkeskusta täältä käsin ja miten olisi yhdistettävissä suuren seurakunnan johtajuus tähän hankkeeseen?

        Entä onko hyvää esimiehisyyttä se, että kanttori ja hänen esimiehensä ovat vuosikaudet riidoissa? Eivät edes puhuneet keskenään? Mitä rakkauden henkeä sellainen edustaa? Helsinkiin tarvitaan hyvä henkilöstöjohtaja, joka kykenee myös rakentavaan yhteistyöhön luottamuselimien kanssa.


      • niin 30.11.

        menet sinne seurakuntasalille, esittäydyt ja esität tai jätät kyselijän esitettäväksi nuo sinua kaihertavat kysymykset ja lopetat nimimerkin takana lymyämisen. Sinulle ei myöskään ilmeisesti merkitse mitään tuon Iisalmen kirkkoherran tekemiset, joista olet varmaan perillä koska tunnut muiden ehdokkaidenkin taustat "tietävän".


      • Serguei
        on syytä kysyä kirjoitti:

        Onko kirkon etujen mukaista toimia riskibisneksessä niin, että näin syntyneen katastrofin hoitamiseen tarvittiin kirkon varoja lähes 2 miljoonaa euroa? KULTTUURIKESKUKSET EIVÄT OLE KIRKON YDINTOIMINTAA. Tätä toimintaa jouduttiin Evakkokeskuksen tapauksessa rahoittamaan seurakuntien maksamilla keskusrahastomaksuilla kerätyistä varoista, joiden pääasiallinen tarkoitus on tukea vähävaraisten seurakuntien toimintaa!Suurin osa seurakuntien varoista koostuu seurakuntalaisten maksamista kirkollisveroista. Mielestäni tämä kulttuurikeskusten tukeminen on näiden verovarojen väärinkäyttöä. Miten sitten tämän Evakkokeskuksen toiminta hoituisi, jos nykyinen johtaja siirtyisi Helsinkiin? Hoitaisiko hän Evakkokkeskusta täältä käsin ja miten olisi yhdistettävissä suuren seurakunnan johtajuus tähän hankkeeseen?

        Entä onko hyvää esimiehisyyttä se, että kanttori ja hänen esimiehensä ovat vuosikaudet riidoissa? Eivät edes puhuneet keskenään? Mitä rakkauden henkeä sellainen edustaa? Helsinkiin tarvitaan hyvä henkilöstöjohtaja, joka kykenee myös rakentavaan yhteistyöhön luottamuselimien kanssa.

        Tervehdys Helsingin hiippakunnan äärimmäisestä etuvartiosta. Venäjän puolella tuntuu olevan aika hiljaista ja Pohjois-Karjalan suunnalta kuuluuvain yksinäisen mopon ääni ja koera haukkuu jossain pidemmän matkan päässä...

        Vaan sittenpä asiaan. Kyllä tämä kulttuurikeskusbussines tuntuu tällä hetkellä olevan kaikkea muuta toimintaa tärkeämpää. Joka ukolla on oma prjekti käynnissä jossain päin Suomea...

        Katsoppa vaikka kulttuuriskeskus Sofian Risto Jääskeläisen kirjoituksia ja kolumneja.
        Aina on Sofia ja sen markkinointi esillä joka mutkassa; tuntuu että esipaimentaminen jää toiselle sijalle hänen kiireissään nykyisin.

        Vaikka asia ei minua suoranaisesti toisen seurakunna jäsenenä kosketa niin tiedätkö kuinka paljon Helsingin seurakunnan rahaa / työvoimaa / muuta kapasiteettiä käytetään Sofian hyväksi nyt tai tulevaisuudessa? Oletko ihan varma että kaikki tekevät vain seurakunnan töitä ja ettei kukaan käytä aikaansa Sohvin juttuihin?


      • samaa mieltä ydintoiminnasta
        Serguei kirjoitti:

        Tervehdys Helsingin hiippakunnan äärimmäisestä etuvartiosta. Venäjän puolella tuntuu olevan aika hiljaista ja Pohjois-Karjalan suunnalta kuuluuvain yksinäisen mopon ääni ja koera haukkuu jossain pidemmän matkan päässä...

        Vaan sittenpä asiaan. Kyllä tämä kulttuurikeskusbussines tuntuu tällä hetkellä olevan kaikkea muuta toimintaa tärkeämpää. Joka ukolla on oma prjekti käynnissä jossain päin Suomea...

        Katsoppa vaikka kulttuuriskeskus Sofian Risto Jääskeläisen kirjoituksia ja kolumneja.
        Aina on Sofia ja sen markkinointi esillä joka mutkassa; tuntuu että esipaimentaminen jää toiselle sijalle hänen kiireissään nykyisin.

        Vaikka asia ei minua suoranaisesti toisen seurakunna jäsenenä kosketa niin tiedätkö kuinka paljon Helsingin seurakunnan rahaa / työvoimaa / muuta kapasiteettiä käytetään Sofian hyväksi nyt tai tulevaisuudessa? Oletko ihan varma että kaikki tekevät vain seurakunnan töitä ja ettei kukaan käytä aikaansa Sohvin juttuihin?

        Minua on ärsyttänyt se kohtuuttoman suuri tila , jonka Ortodoksiviesti on Sofian toiminnalle palstoiltaan antanut. Onhan toki muillekin seurakunnan ulkopuolisille tahoille annettu tilaa (Lampukka), mutta ei niin suuressa määrin kuin Sofialle. Lisäksi olen nähnyt kirkon kynttilänmyyntipoöydällä Sofian mainoksia.
        Vaikka olen tilaisuudessa näkemään seurakunnan toimintaa muultakin tasolta kuin riviseurakuntalaisen, en ole huomannut, että mitään taloudellista tukea Sofialle olisi myönnetty. Luennoitsijoina on varmaan ollut seurakuntamme papistoa, en tiedä, ovatko olleet siinä tehtävässä omalla vapaa-ajallaan.
        Mielestäni kirkon keskusrahaston ja seurakuntien varoja ei tule käyttää näihin ulkopuolisiin hankkeisiin.Valamon kansanopisto on tuossa suhteessa rajapinnassa. Se tarjoaa koulutusta kirkon työntekijöille.


      • kirkon hiippakuntasivulla
        samaa mieltä ydintoiminnasta kirjoitti:

        Minua on ärsyttänyt se kohtuuttoman suuri tila , jonka Ortodoksiviesti on Sofian toiminnalle palstoiltaan antanut. Onhan toki muillekin seurakunnan ulkopuolisille tahoille annettu tilaa (Lampukka), mutta ei niin suuressa määrin kuin Sofialle. Lisäksi olen nähnyt kirkon kynttilänmyyntipoöydällä Sofian mainoksia.
        Vaikka olen tilaisuudessa näkemään seurakunnan toimintaa muultakin tasolta kuin riviseurakuntalaisen, en ole huomannut, että mitään taloudellista tukea Sofialle olisi myönnetty. Luennoitsijoina on varmaan ollut seurakuntamme papistoa, en tiedä, ovatko olleet siinä tehtävässä omalla vapaa-ajallaan.
        Mielestäni kirkon keskusrahaston ja seurakuntien varoja ei tule käyttää näihin ulkopuolisiin hankkeisiin.Valamon kansanopisto on tuossa suhteessa rajapinnassa. Se tarjoaa koulutusta kirkon työntekijöille.

        Mitä tekee Sofia-linkki kirkon Helsingin hiippakunnan sivulla? Se ei kuulu sinne. Kulttuurikeskus on yksityinen firma. Sen syntymiseen ei ole kirkolla ollut mitään tekemistä. Ei kaikki ilmiöt ortodoksisuuden ympärillä ole Suomen ortodoksisen kirkon toimintaa.


      • Sofian toiminta
        samaa mieltä ydintoiminnasta kirjoitti:

        Minua on ärsyttänyt se kohtuuttoman suuri tila , jonka Ortodoksiviesti on Sofian toiminnalle palstoiltaan antanut. Onhan toki muillekin seurakunnan ulkopuolisille tahoille annettu tilaa (Lampukka), mutta ei niin suuressa määrin kuin Sofialle. Lisäksi olen nähnyt kirkon kynttilänmyyntipoöydällä Sofian mainoksia.
        Vaikka olen tilaisuudessa näkemään seurakunnan toimintaa muultakin tasolta kuin riviseurakuntalaisen, en ole huomannut, että mitään taloudellista tukea Sofialle olisi myönnetty. Luennoitsijoina on varmaan ollut seurakuntamme papistoa, en tiedä, ovatko olleet siinä tehtävässä omalla vapaa-ajallaan.
        Mielestäni kirkon keskusrahaston ja seurakuntien varoja ei tule käyttää näihin ulkopuolisiin hankkeisiin.Valamon kansanopisto on tuossa suhteessa rajapinnassa. Se tarjoaa koulutusta kirkon työntekijöille.

        pyöri ulkopuolisten tukijoiden rahoilla. Raha tuntuu
        olevan aina esillä hegellisyyden kustannuksella kaikissa seurakunnissamme.


      • ilmenee myös
        Sofian toiminta kirjoitti:

        pyöri ulkopuolisten tukijoiden rahoilla. Raha tuntuu
        olevan aina esillä hegellisyyden kustannuksella kaikissa seurakunnissamme.

        Hengellisyys ilmenee myös siinä, miten ja millä periaatteilla rahaa käytetään kirkossa. Käytetäänkö sitä niin, että se parhaiten palvelee kirkon ydintehtäviä vai ei.
        Aito hengellisyys läpäisee kaikki elämän osa-alueet eikä sulje mitään pois.


      • on vielä
        Serguei kirjoitti:

        Tervehdys Helsingin hiippakunnan äärimmäisestä etuvartiosta. Venäjän puolella tuntuu olevan aika hiljaista ja Pohjois-Karjalan suunnalta kuuluuvain yksinäisen mopon ääni ja koera haukkuu jossain pidemmän matkan päässä...

        Vaan sittenpä asiaan. Kyllä tämä kulttuurikeskusbussines tuntuu tällä hetkellä olevan kaikkea muuta toimintaa tärkeämpää. Joka ukolla on oma prjekti käynnissä jossain päin Suomea...

        Katsoppa vaikka kulttuuriskeskus Sofian Risto Jääskeläisen kirjoituksia ja kolumneja.
        Aina on Sofia ja sen markkinointi esillä joka mutkassa; tuntuu että esipaimentaminen jää toiselle sijalle hänen kiireissään nykyisin.

        Vaikka asia ei minua suoranaisesti toisen seurakunna jäsenenä kosketa niin tiedätkö kuinka paljon Helsingin seurakunnan rahaa / työvoimaa / muuta kapasiteettiä käytetään Sofian hyväksi nyt tai tulevaisuudessa? Oletko ihan varma että kaikki tekevät vain seurakunnan töitä ja ettei kukaan käytä aikaansa Sohvin juttuihin?

        Miten paljon hiippakunnan henkilöiden työpanosta kuluu kulttuurikeskus Sofian töihin? Samoin kuin piispan työajasta. Nämä kaikka saavat kokopäivätoimisina palkan kirkon varoista, joten kyllä työpanoksenkin pitää 100 prosenttisesti olla kirkon työssä. Kirkollishallitus on varmaan oikea osoite tämän asian selvittämiselle.


      • Evakkokuskuksen saamaanraho...
        niin 30.11. kirjoitti:

        menet sinne seurakuntasalille, esittäydyt ja esität tai jätät kyselijän esitettäväksi nuo sinua kaihertavat kysymykset ja lopetat nimimerkin takana lymyämisen. Sinulle ei myöskään ilmeisesti merkitse mitään tuon Iisalmen kirkkoherran tekemiset, joista olet varmaan perillä koska tunnut muiden ehdokkaidenkin taustat "tietävän".

        Täällä keskustelupalstalla on ollut paljon puhetta kirkkokunnan myöntämistä avustuksista Evakkokeskuksella. Olisi kuitenkin hienoa, jos kirkkoherran vaalissa me kristityt pysyisimme väitteissämme todellisissa totuuksissa eikä alennuttaisi vääristelyyn ja epämääräisiin olettamuksiin. Ne kääntyvät pääsääntöisesti esittäjäänsä vastaan. (rehellisyys maan perii)

        Kirkkokunta avustaa vuosittain seurakuntia jopa sadoilla tuhansilla euroilla.

        Iisalmen seurakunta on saanut yhden kerran selkeän avustuksen kirkon keskusrahastosta.

        Evakkokeskus, joka tekee ortodoksista kulttuuri ja lähetystyötä on maksanut noin 15 miljoonaa markkaa.

        Keskusrahastosta tätä työtä on tuettu noin 8 % kokonaiskustannuksista. Euroina tämä siis on noin 200.000 eikä suinkaa 2.000.000 kuten edempänä vihjailtiin.

        Vaikka kulttuurityön tekeminen ei ehkä ole papin niin sanottua "ydinosaamista", en kuitenkaan näkisin sen harjoittamista mitenkään negatiivisena asiana. Esimerkiksi Evakkokeskuksen ansiosta sadattuhannet ihmiset ovat saaneet tietoa ortodoksisuudesta, sekä meidän kulttuuriperinnöstämme. Evakkokeskushan ei nimestään huolimatta keskity pelkästään rajakarjalaisortodoksisen kulttuuriperinnön säilyttämiseen.


      • kiitos korjauksesta
        Evakkokuskuksen saamaanraho... kirjoitti:

        Täällä keskustelupalstalla on ollut paljon puhetta kirkkokunnan myöntämistä avustuksista Evakkokeskuksella. Olisi kuitenkin hienoa, jos kirkkoherran vaalissa me kristityt pysyisimme väitteissämme todellisissa totuuksissa eikä alennuttaisi vääristelyyn ja epämääräisiin olettamuksiin. Ne kääntyvät pääsääntöisesti esittäjäänsä vastaan. (rehellisyys maan perii)

        Kirkkokunta avustaa vuosittain seurakuntia jopa sadoilla tuhansilla euroilla.

        Iisalmen seurakunta on saanut yhden kerran selkeän avustuksen kirkon keskusrahastosta.

        Evakkokeskus, joka tekee ortodoksista kulttuuri ja lähetystyötä on maksanut noin 15 miljoonaa markkaa.

        Keskusrahastosta tätä työtä on tuettu noin 8 % kokonaiskustannuksista. Euroina tämä siis on noin 200.000 eikä suinkaa 2.000.000 kuten edempänä vihjailtiin.

        Vaikka kulttuurityön tekeminen ei ehkä ole papin niin sanottua "ydinosaamista", en kuitenkaan näkisin sen harjoittamista mitenkään negatiivisena asiana. Esimerkiksi Evakkokeskuksen ansiosta sadattuhannet ihmiset ovat saaneet tietoa ortodoksisuudesta, sekä meidän kulttuuriperinnöstämme. Evakkokeskushan ei nimestään huolimatta keskity pelkästään rajakarjalaisortodoksisen kulttuuriperinnön säilyttämiseen.

        Avustus oli yhteensä n. 2 miljoonaa MARKKAA eli n. 336000 euroa, josta keskusrahaston osuus oli n.1,2 miljoonaa MARKKAA eli n. 202000 euroa.
        Keskusrahaston varat ovat viime kädessä seurakuntalaisten veroina maksamia ja keskusrahaston perusajatus on tukea vähävaraisia seurakuntia toiminta- , peruskorjaus- ja uskonnonopetusavustuksin. On seurakuntia, joiden verokertymä ei riitää toiminnan kuluja kattamaan.
        Kulttuurikeskus EI OLE KIRKON YDINTOIMINTAA. Sen sijaan seurakunnan toiminta on.
        Pyydän anteeksi tuota erehdystäni markoissa ja euroissa.


      • kirkkokin tukee
        Sofian toiminta kirjoitti:

        pyöri ulkopuolisten tukijoiden rahoilla. Raha tuntuu
        olevan aina esillä hegellisyyden kustannuksella kaikissa seurakunnissamme.

        Sofian toimintaa on kirkon keskusrahastosta tuettu mm. vuokraamalla Helsingin hiippakunnalle tilat. Vuosikulut ovat 70000 euron luokkaa. Aiemmin tilat oli vuokrattu Hgin ortodoksiselta seurakunnalta, joka oli valmis erikoisjärjestelyihin lisätilan saamiseksi hiippakunnan tarpeisiin.
        Lisäksi kirkolliskokous syksyllä 2007 myönsi kerta-avustuksena keskusrahaston varoista toiminnan käynnistämiseksi 50000 euroa.
        Kulttuurikeskus järjestää sisällöltään hyvin samanlaisia kursseja kuin Valamon kansanopistokin siitäkin huolimatta, että metropoliitta on vakuuttanut häneltä asiaa kysyttäessä että kulttuurikeskus ei kilpaile kansanopiston kanssa.


      • heinrich
        niin 30.11. kirjoitti:

        menet sinne seurakuntasalille, esittäydyt ja esität tai jätät kyselijän esitettäväksi nuo sinua kaihertavat kysymykset ja lopetat nimimerkin takana lymyämisen. Sinulle ei myöskään ilmeisesti merkitse mitään tuon Iisalmen kirkkoherran tekemiset, joista olet varmaan perillä koska tunnut muiden ehdokkaidenkin taustat "tietävän".

        ----koska tunnut muiden ehdokkaidenkin taustat "tietävän".---

        Eipä tuohon paljon tietämistä tarvita, että osaa lukea netistä syntielämäadressista meikäläisten pappien nimiä tai muuten tietää, että joku ehdokkaista on vihitty enkelielämään ja kantaa vielä korkeinta mahdollista papin saamaa arvoa. Monet suuret kirkon opettajat ja hengelliset ohjaajat ovat olleet arhimandritan arvossa, jopa Moskovan nykyisen patriarkan kohdallakin tämä arvo aina mainitaan suuressa saatossa, vaikka hänet on sen jälkeen vihitty piispaksikin.

        Nyt kun Helsingissä on arkkimandriitta hakemassa kirkkoherraksi, hän ei kehtaa edes mainita asiaa ansiolistassaan.

        OUTOA


      • mitä jankutatte
        heinrich kirjoitti:

        ----koska tunnut muiden ehdokkaidenkin taustat "tietävän".---

        Eipä tuohon paljon tietämistä tarvita, että osaa lukea netistä syntielämäadressista meikäläisten pappien nimiä tai muuten tietää, että joku ehdokkaista on vihitty enkelielämään ja kantaa vielä korkeinta mahdollista papin saamaa arvoa. Monet suuret kirkon opettajat ja hengelliset ohjaajat ovat olleet arhimandritan arvossa, jopa Moskovan nykyisen patriarkan kohdallakin tämä arvo aina mainitaan suuressa saatossa, vaikka hänet on sen jälkeen vihitty piispaksikin.

        Nyt kun Helsingissä on arkkimandriitta hakemassa kirkkoherraksi, hän ei kehtaa edes mainita asiaa ansiolistassaan.

        OUTOA

        Arkkimantriitta ei ole sen kummallisempai arvo kuin rovasti.

        Ei ole pappeuden sisällä mitään eri asteita, pappi, pappismunkki, protopesbyteri, rovasti,igumeni, arkkimantriitta ovat erilaisia "arvonimiä" joita saa iän, aseman, tehtävän tai jonkin muun syyn seurauksena.

        Mitä Moskovassa tehdään on sitten oma juttunsa. Piispojen tittelit ovat oma tarinansa.

        Kreikan kirkossa kaikki akateemisen koulutuksen saaneet naimattomat papit ovat yleensä arkkimantriittoja.


      • heinrich
        mitä jankutatte kirjoitti:

        Arkkimantriitta ei ole sen kummallisempai arvo kuin rovasti.

        Ei ole pappeuden sisällä mitään eri asteita, pappi, pappismunkki, protopesbyteri, rovasti,igumeni, arkkimantriitta ovat erilaisia "arvonimiä" joita saa iän, aseman, tehtävän tai jonkin muun syyn seurauksena.

        Mitä Moskovassa tehdään on sitten oma juttunsa. Piispojen tittelit ovat oma tarinansa.

        Kreikan kirkossa kaikki akateemisen koulutuksen saaneet naimattomat papit ovat yleensä arkkimantriittoja.

        Jos kirkossa on viisi rovastia ja yksi arkkimandriitta, kuka laitetaan palvelemaan ensimmäisenä?

        Juttua ja tarinaa tuntuu vaan riittävän. Mitä Kreikassa tehdään on sekin oma juttunsa. Jännä kirkko sinänsä kun siellä näköjään tehdään ei-pappismunkeistakin arkkimantriittoja.


      • tuohon ortodoksien lausuntoon
        heinrich kirjoitti:

        ----koska tunnut muiden ehdokkaidenkin taustat "tietävän".---

        Eipä tuohon paljon tietämistä tarvita, että osaa lukea netistä syntielämäadressista meikäläisten pappien nimiä tai muuten tietää, että joku ehdokkaista on vihitty enkelielämään ja kantaa vielä korkeinta mahdollista papin saamaa arvoa. Monet suuret kirkon opettajat ja hengelliset ohjaajat ovat olleet arhimandritan arvossa, jopa Moskovan nykyisen patriarkan kohdallakin tämä arvo aina mainitaan suuressa saatossa, vaikka hänet on sen jälkeen vihitty piispaksikin.

        Nyt kun Helsingissä on arkkimandriitta hakemassa kirkkoherraksi, hän ei kehtaa edes mainita asiaa ansiolistassaan.

        OUTOA

        Miten on, ovatko piispat tuominneet sen ortodoksien asiakirjan, johon ovat mainitsemasi papit yhtyneet?
        Eivätkö piispat nimenomaan ole se taho, joka kokouksessaan sanoo ns viimeisen sanan asioista, jotka koskevat kirkon opetusta.
        Onko sekään ortodoksisen perinteen mukaan oikein , että me maallikot arvostelemme piispojen päätöksiä opillisissa kysymyksissä?


      • piispa ehdokasasettelua teh...
        tuohon ortodoksien lausuntoon kirjoitti:

        Miten on, ovatko piispat tuominneet sen ortodoksien asiakirjan, johon ovat mainitsemasi papit yhtyneet?
        Eivätkö piispat nimenomaan ole se taho, joka kokouksessaan sanoo ns viimeisen sanan asioista, jotka koskevat kirkon opetusta.
        Onko sekään ortodoksisen perinteen mukaan oikein , että me maallikot arvostelemme piispojen päätöksiä opillisissa kysymyksissä?

        Eikö myös piispa ehdokasasettelua tehdessään ota huomioon noita heinrichin esittämiä asioita? Nämä ovat varmaan olleet hänen tiedossaan.
        Jos piispa nämä seikat tietäen on ehdokasasettelun tehnyt ja hakijat hyväksynyt, niin mitä me maallikot olemme sitä päätöstä arvostelemaan ja ehdokkaita mitätöimään noiden seikkojen perusteella.


      • pruustinna
        heinrich kirjoitti:

        Jos kirkossa on viisi rovastia ja yksi arkkimandriitta, kuka laitetaan palvelemaan ensimmäisenä?

        Juttua ja tarinaa tuntuu vaan riittävän. Mitä Kreikassa tehdään on sekin oma juttunsa. Jännä kirkko sinänsä kun siellä näköjään tehdään ei-pappismunkeistakin arkkimantriittoja.

        Rovastit ja arkkimandriitat ikäjärjestyksessä. Piispainkokouksen päätös joltain viime vuodelta.


      • lue niin tiedät
        mitä jankutatte kirjoitti:

        Arkkimantriitta ei ole sen kummallisempai arvo kuin rovasti.

        Ei ole pappeuden sisällä mitään eri asteita, pappi, pappismunkki, protopesbyteri, rovasti,igumeni, arkkimantriitta ovat erilaisia "arvonimiä" joita saa iän, aseman, tehtävän tai jonkin muun syyn seurauksena.

        Mitä Moskovassa tehdään on sitten oma juttunsa. Piispojen tittelit ovat oma tarinansa.

        Kreikan kirkossa kaikki akateemisen koulutuksen saaneet naimattomat papit ovat yleensä arkkimantriittoja.

        "...Arkkimandriitan arvo ei ole sidoksissa luostarin johtajan tehtäviin. Se voidaan myöntää merkittävistä kirkollisissa, hallinnollisissa tai muissa tehtävissä toimineelle pappismunkille arvona, joka vastaa rovastin arvoa. Liturgisen järjestyksen mukaisesti arkkimandriitta on kuitenkin jumalanpalveluksissa rovastin edellä..."
        - Ortodoksinen sanasto.(Arkkimandriitta Arseni,1999)


      • Takarivissä
        lue niin tiedät kirjoitti:

        "...Arkkimandriitan arvo ei ole sidoksissa luostarin johtajan tehtäviin. Se voidaan myöntää merkittävistä kirkollisissa, hallinnollisissa tai muissa tehtävissä toimineelle pappismunkille arvona, joka vastaa rovastin arvoa. Liturgisen järjestyksen mukaisesti arkkimandriitta on kuitenkin jumalanpalveluksissa rovastin edellä..."
        - Ortodoksinen sanasto.(Arkkimandriitta Arseni,1999)

        ...ei pidä paikkaansa juttusi!
        Jumalanpalveluksissa suomessa arkkimandriitta palvelee rovastien kanssa vihkimysjärjestyksessä. Ei kuten sanoit, rovasteja ennen.
        Tässäkin asiassa vihkimyspäivä ratkaisee ko. asian.
        Näin on piispainkokous päättänyt pari vuotta sitten. Asia on fakta!


      • heinrich
        piispa ehdokasasettelua teh... kirjoitti:

        Eikö myös piispa ehdokasasettelua tehdessään ota huomioon noita heinrichin esittämiä asioita? Nämä ovat varmaan olleet hänen tiedossaan.
        Jos piispa nämä seikat tietäen on ehdokasasettelun tehnyt ja hakijat hyväksynyt, niin mitä me maallikot olemme sitä päätöstä arvostelemaan ja ehdokkaita mitätöimään noiden seikkojen perusteella.

        ---mitä me maallikot olemme sitä päätöstä arvostelemaan ja ehdokkaita mitätöimään noiden seikkojen perusteella---

        Tässä mitään mitätöidä. Keskustellaan siitä, kuka on soveliain suuren seurakunnan kirkkoherraksi. En ymmärrä, miksei noita näkökohtia (yhteysliike, luostaripapistoa) sopisi tuoda keskustelussa esiin kun kokeneinta ehdokasta kritisoidaan taas joillakin muilla perustein.


      • heinrich
        lue niin tiedät kirjoitti:

        "...Arkkimandriitan arvo ei ole sidoksissa luostarin johtajan tehtäviin. Se voidaan myöntää merkittävistä kirkollisissa, hallinnollisissa tai muissa tehtävissä toimineelle pappismunkille arvona, joka vastaa rovastin arvoa. Liturgisen järjestyksen mukaisesti arkkimandriitta on kuitenkin jumalanpalveluksissa rovastin edellä..."
        - Ortodoksinen sanasto.(Arkkimandriitta Arseni,1999)

        ...Liturgisen järjestyksen mukaisesti arkkimandriitta on kuitenkin jumalanpalveluksissa rovastin edellä..."
        - Ortodoksinen sanasto.(Arkkimandriitta Arseni,1999)   ---

        Näemmä Arseni on tiennyt tämän ihan niin kuin ortodoksisessa kirkossa on tapana. Suomen piispainkokous taas on pusannut omia kehitelmiään, joille ei paljon korvaa pidä lotkauttaa. Arkkimandriitta on kirkossa rovastin edellä ja sillä selvä. Tämä paikallinen touhu menee samaan kategoriaan kuin se että poikalasta ei muka saisi demokratiasyistä viedä alttariin kirkotettaessa j.n.p.p. Kirkolla on oma perinteensä ja Suomessa värkätään ihan omaa.

        OUTOA


      • sinä muka kanoneja noudattava
        heinrich kirjoitti:

        ...Liturgisen järjestyksen mukaisesti arkkimandriitta on kuitenkin jumalanpalveluksissa rovastin edellä..."
        - Ortodoksinen sanasto.(Arkkimandriitta Arseni,1999)   ---

        Näemmä Arseni on tiennyt tämän ihan niin kuin ortodoksisessa kirkossa on tapana. Suomen piispainkokous taas on pusannut omia kehitelmiään, joille ei paljon korvaa pidä lotkauttaa. Arkkimandriitta on kirkossa rovastin edellä ja sillä selvä. Tämä paikallinen touhu menee samaan kategoriaan kuin se että poikalasta ei muka saisi demokratiasyistä viedä alttariin kirkotettaessa j.n.p.p. Kirkolla on oma perinteensä ja Suomessa värkätään ihan omaa.

        OUTOA

        Sinun pitäisi tietää, mikä merkitys piispainkokouksella on ortodoksisessa kirkossa! Miten voit niskuroida sen päätöksiä vastaan tuolla tavoin?!
        Jos noudattaisit omaa linjaasi, liittyisit Moskovan patriarkaatin alaiseen seurakuntaan ja eroaisit Sumen ortodoksisesta kirkosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      111
      4369
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3543
    3. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3401
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3395
    5. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3296
    6. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2964
    7. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      89
      2883
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      66
      2841
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2800
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe