Minimi ikä päivähoitoon?

isiiii

Minkä ikäisenä vauvan voi laittaa kokopäivähoitoon että mamma voi mennä töihin jos löytää? Onko pakko olla koko 10 kk kotona minimiäitiyspäivärahalla? Alkaa toi rahattomuus ottaa päähän.. Onko 3-4kk liian varhain? Katselin vaan tossa meidän kunnan nettisivuja ja niissä oli päivähoitopaikat tarkoitettu 1-5 vuotiaille.

30

3854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minimillä kärvistellä

Ei tartte olla ollenkaan lapsen kanssa kotona jos ei haluu. Voit joko hankkia yksityisen lastenhoitajan kotiin ja viedä muksus omille vanhemmilles tms. sukulaiselle. Mikään pakko ei ole edes tehdä lapsia.

• totta...?

Siis 3-4kk hoitoon? Kuulostaa aika rajulta.. Itse en veisi noin pientä vielä hoitoon, tarvitsee vielä kovin äitiä. En haluaisi, että oma lapseni olisi noin pienenä enemmän hoitotätin kanssa kuin minun. Vaikka rahaa olisi kuinka vähän! Tuon ikäisenä vauva vielä kehittää kiintymyssuhdettaan äitiin.. Ja jollei saa olla äidin kanssa tekee sen siis hoitajaansa. Ja miten ihmeessä vaimosi jaksaisi töissä? Tuskin kuitenkaan vauva vielä nukkuu öitä putkeen..? tai jos nyt nukkuu niin miten on parin kuukauden päästä, kun oppii uusia taitoja?

Ja aika monissa kunnissa on päiväkotien ikäraja 1-vuotiaasta ylöspäin. Pienemmät yleensä perhepäivähoidossa..

• hyvänen aika.

En edes jaksa ruveta saarnaamaan vaikka mieli tekisi.
      Mun käsittääkseni 9kk on varhaisin ikä kun kunnalliseen hoitoon voi laittaa. Kaipa sitä yksityisen hoitajan voi palkata sitä ennen, jos on rahaa.

...en kuitenkaan malta olla sanomatta. Jos ei rahallisesti pärjää edes tuota 9 kuukautta, niin eikö olisi ollut lapsenkin kannalta parasta lykätä lapsentekoa sen verran, että olis voinut olla työssä 6kk ja saada sit äitiyspäivärahaa enemmän kuin sen minimin...

• vaikka

antaa lapsenne adoptoitavaksi. Jokainen lapsi ansaitsee vanhemmat, jotka asettavat hänet tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi.

• sä..

näppärä. Toivottavasti sulla kaatuu asuntolainat niskaan **tun idiootti.

• paraskin isä

kyllä ne muutkin pärjää pienemmälläkin rahalla.Sä voisit hyvä isä tehdä vaik kahta duunia,jos oma palkka on niin kehno,ettei sillä perhettään elätä.Älä patista lapsen äitiä liian aikaisin töihin.
      Kyllä se 9kk:tta on lapsen kannalta vasta paras ikä viedä hoitoon jos sittenkään.

• ....

Voi mennä töihin. Mikään pakko ei ole olla kotona. Hommaa vaan yksityisen hoitajan. Päiväkodit, ei tosiaan taida ottaa noin pieniä. Mun mielestä on turha moralisoida jos joku haluaa mennä töihin vaikka heti. Ei tästä kovin montaa kymmentä vuotta ole kun äitiysloma oli pari kuukautta!!! Ja taitavat nuo tuon ajan lapset olla enemmän järjissään kuin nämä nykyajan kotonakasvatetut pullamössölapset! Joten menkää itseenne "täydelliset" äidit!! Nysväätte kotona lastenne kanssa ja lapsista tulee itsekeskeisiä, hemmoteltuja pikkukeisareita, jotka saavat tahtonsa aina läpi. Kyllä se lapsi äitinsä tuntee vaikka olisikin hoidossa. Äiti on aina äiti! Jos ei ole rahaa, niin rakkauttakin voi olla vaikea antaa. Lapsi tarvitsee myös materiaa ja ainakin lämpöä, ruokaa ja vaatteita. Niitä ei pelkällä hyvällä tahdolla saa!! Kaikilla ei ole asiat niin hyvin, että olisi ukko elättämässä tai elämä muuten sillä mallilla, että olisi varaa jäädä kotiin.

• ,,,,,,,

Alottaja taitaa olla sama joka narisee nukuttamisesta, itkusta jne...kovin negatiiviseen sävyyn. Ja nyt ois laittamassa noin pientä hoitoon...Oma äiti ei ole koskaan ollut sen kannalla että siitä aikanaan olleesta systeemistä ois hyötyä ollut ja jotenkin he saivat järkättyä nin että äiti/isä hoiti kotona meidät ja olin 2v kuopus kun siirryin päiväkotiin. Minusta 3kk ON liian pieni vieraalle päivähoidettavaksi.

• hoitoon........
        ,,,,,,, kirjoitti:

Alottaja taitaa olla sama joka narisee nukuttamisesta, itkusta jne...kovin negatiiviseen sävyyn. Ja nyt ois laittamassa noin pientä hoitoon...Oma äiti ei ole koskaan ollut sen kannalla että siitä aikanaan olleesta systeemistä ois hyötyä ollut ja jotenkin he saivat järkättyä nin että äiti/isä hoiti kotona meidät ja olin 2v kuopus kun siirryin päiväkotiin. Minusta 3kk ON liian pieni vieraalle päivähoidettavaksi.

Vauva on biologisesti virittäytynyt luomaan alusta lähtien kiinteän suhteen häntä ensisijaisesti hoivaavaan vanhempaan, tässä tapauksessa ilmeisesti äitiin.

Ensimmäinen puoli vuotta on tärkeää aikaa turvallisen perusmallin rakentamisen kannalta. Tällöin vauva oppii luottamaan siihen, että saa apua, kun sitä tarvitsee.

Äidistä on tullut 5-6 kuukauden ikään mennessä vauvan mielessä korvaamaton, ja jopa pienetkin erot, kuten äidin katoaminen vessan oven taakse, voivat saada vauvan hälytyskellot soimaan.

Isän merkitys kasvaa päivä päivältä, mutta ei edes työssäkäyvä isä, saati sitten harvemmin tapaava (myöhemmin varmasti rakas) mummo, pysty vauvan kokemusmaailmassa korvaamaan äitiä tässä ikävaiheessa pidempiä aikoja.

Vauva on vahvasti läsnä nykyhetkessä. ”Menneisyys” (aiemmat kokemukset) rakentuu hiljalleen vauvan muistiksi, oletuksiksi siitä, millainen maailma on. Vauva ei kykene kuvittelemaan muuta kuin aiemmin kokemansa.

Vauvaa ei kuvaannollisesti ”ole olemassa yksin”. Vauva on olemassa vain äidin kanssa jaetun kautta. Äiti on vauvan muisti ja kokemuksien välittäjä.

Vauvan aivot pystyvät käsittelemään kiihtymystä hyvin rajallisesti. Jotta vauva selviäisi kiihtymystilojen yli, hän tarvitsee tuttua äitiä: tuoksua, ääntä, syliä, kaikkea mikä on vauvalle tuttua ja turvallista.
        Kokemukset, jotka ovat liian intensiivisiä vauvan kestettäväksi, johtavat hetkelliseen olemassaolon jatkuvuuden katkeamiseen (tyhjyyden tunne, ahdistus, paniikki, putoamisen tunne).

Tällaiset kokemukset voivat jäädä vauvan kehon mieleen traumamuistoiksi ja voivat johtaa välttämiskäyttäytymiseen, jonka avulla vauva pyrkii (ei tietoisesti) selviämään sietämättömien kokemuksien kanssa. Tällaista käyttäytymistä voi olla esimerkiksi lohdutuksen tarpeen tukahduttaminen tai sylistä kieltäytyminen.

Arjessa vauva joutuu kohtaamaan miltei päivittäin hänelle sietämättömiä kiihtymystiloja (vaikkapa istuminen auton turvaistuimessa nälän yllättäessä). Olennaista onkin, että vauva saa toistuvasti kokemuksia siitä, että yhteys vanhempaan palautuu uudelleen ja mieli rauhoittuu vanhemman avulla. Nämä arkiset kokemukset eivät ole traumaattisia, toisin kuin mitä pidemmät erot vanhemmasta saattavat olla.

Joskus toki elämässä sattuu asioita (sairaalareissu, äidin vakava uupuminen), jolloin vanhempi joutuu jättämään imeväisikäisen vauvan pidemmäksi ajaksi hoitoon. Ideaalitapauksissa hoitajana toimii silloin toinen vanhempi, joka on vauvalle päivittäisestä arjesta tuttu.

Ammattilaisen mielipide, lähde:

http://kaksplus.fi/vastaanotto/vauvan-hoitoon-jattaminen

• kerrankin...

joku puhuu asiaa! Vaikka taisi tuo kommentti olla tarkoituksella hieman kärjistetty. Olen ihan samaa mieltä, että päivähoidossa on hyvätkin puolensa ja että on hyvä opettaa lapselle myös sitä, ettei aina saa olla huomion keskipisteenä. Yhden lapsen kokemuksella väittäisin, että äitiysloman pituus on Suomessa aika tarkkaan mietitty. Meillä ainakin tyttö alkoi juuri 9 kk:n iässä kiinnostua muista lapsista ja huomasin, että päivissä saisi olla muutamin toimintaa kuin äiti ja ikuiset kotityöt. Siis myös lapsella, äidillä kyllä on omat juttunsa. Joku päiväöhoitaja sanoi, että vuoden ikäinen lapsi sopeutuu päivähoitoon parhaiten ja olen samaa mieltä. Meidän neiti lähtee hoitoon vuoden ja kuukauden iässä. Syynä venytykseen se, että aiemmin olisi ollut liian työläs jakso töissä, joten aikaa perheelle olisi jäänyt liian vähän. Keväällä on helpompaa. Taitaapi lapsi nauttia, kun saa päiviinsä lisää sisältöä!

• hyvänen aika!!!

EI niitä lapsia tarvitse alkaa tekemään, jos raha-asiat niin huonolla tolalla ettei äitiyslomaa voi olla kotona! Eikä ketään täällä ole väittänyt olevansa täydellinen äiti, kertoneet vaan oman mielipiteensä ja nykytiedon, siitä että noin pienelle 8-9 tuntia päivittäin erossa äidistä on liikaa! Eikä se tarkoita että kotona kasvatetuista lapsista tulee itsekkäitä.. Varmaan näistä jotka ovat pienestä pitäen hoidossa tulee sitten narkkareita ja rikollisia, kun jäävät vaille kunnon kiintymyssuhdetta äitiin. ja tuohon että äiti on aina äiti, miten lapsi siis tässä tapauksessa vielä VAUVA, muka voisi tajuta kumpi häntä hoitavista on se tärkein?

• olet???
        kerrankin... kirjoitti:

joku puhuu asiaa! Vaikka taisi tuo kommentti olla tarkoituksella hieman kärjistetty. Olen ihan samaa mieltä, että päivähoidossa on hyvätkin puolensa ja että on hyvä opettaa lapselle myös sitä, ettei aina saa olla huomion keskipisteenä. Yhden lapsen kokemuksella väittäisin, että äitiysloman pituus on Suomessa aika tarkkaan mietitty. Meillä ainakin tyttö alkoi juuri 9 kk:n iässä kiinnostua muista lapsista ja huomasin, että päivissä saisi olla muutamin toimintaa kuin äiti ja ikuiset kotityöt. Siis myös lapsella, äidillä kyllä on omat juttunsa. Joku päiväöhoitaja sanoi, että vuoden ikäinen lapsi sopeutuu päivähoitoon parhaiten ja olen samaa mieltä. Meidän neiti lähtee hoitoon vuoden ja kuukauden iässä. Syynä venytykseen se, että aiemmin olisi ollut liian työläs jakso töissä, joten aikaa perheelle olisi jäänyt liian vähän. Keväällä on helpompaa. Taitaapi lapsi nauttia, kun saa päiviinsä lisää sisältöä!

varsinainen uraohjus? heh hehe hehehe

• mielipide...

"Kaikilla ei ole asiat niin hyvin, että olisi ukko elättämässä tai elämä muuten sillä mallilla, että olisi varaa jäädä kotiin."

Mun täysin rehellinen, kursailematon mielipide on, että jos asiat on NIIN huonolla mallilla ettei vauvan kanssa pysty olemaan kotona edes 9 kuukautta, niin silloin ne lapset jätetään sillä erää tekemättä.

Miten sä voit muuten perustella töihin menoa sillä, että ennen asiat oli vielä huonommin? Siis tuon äitiyslomansuhteen. Niin, ei siitä kauhean monta kymmentä vuotta ole siitäkään, kun oli ihan laillista antaa lapselleen selkäsauna...

• kille

äiti vois tehdä ns. keikkatöitä, kun isä on vapaalla ja hoitamassa lasta?

• lapseni

5 kk:n ikäisenä, ja silloin päiväkodissa oli 0-1 vuotiaille ryhmä. Kyllä luulisin että sellainen löytyy ainakin lähes joka kaupungista. En ole varma, mutta luulen siis niin.
      Suosittelen kuitenkin perhepäivähoitajaa noin pienelle, itse vaihdoin perhep.hoitajalle heti kun sellainen löytyi, lapsi oli silloin 7kk. Pienemmälle lapselle pienempi ryhmä ja henkilökohtaisempi hoito on mielestäni parempi. Kannattaa ottaa puhelinnumeroita ylös, ja soittaa suoraan päiväkotiin, tai muuhun hoitopaikkaan ja tiedustella minkä ikäisille siellä on ryhmiä. Varaudu jonottamaan, varsinkin jos haet kunnallista hoitopaikkaa.

• ikärajoista

Eivät kunnalliset ota alle 9kk ikäistä päivähoitoon nykyään. Periaatteessa alle vuoden ikäinen työllistää yhden hoitajan kokonaan kun on monesti täysin kannettava tapaus vielä, eikä resurssit nykymenolla tuohon riitä.

Yksityiseltä puolelta voi hoitajan saada kotiin vaikka vastasyntyneelle, mutta se maksaa. Ja ymmärsin, että ap:n perheellä oli rahasta tiukkaa. Todennäköisesti halvemmalla pääsevät, kun äiti on kotona hoitamassa vauvaa ja isä töissä tienaamassa rahaa.
        Tai sitten niin kuin joku jo ehdotti, että äiti alkaa tehdä keikkatöitä silloin, kun isä kotona hoitamassa vauvaa. Jos jo valmiiksi äiti on minimiäitiysrahalla, niin sekään ei pienene, vaikka kävisikin töissä. Tässä tapauksessa kaikki raha tulisi omaan pussiin, eikä ulkopuolisesta hoidosta tarvitsisi maksaa mitään.

• täytyy...

olla....

• lapsia!!!

Sellaisen kuvan saa. Hävetkää. Kaikilla on oikeus saada lapsia, oli taloudellinen tilanne mikä tahansa. Ja varmasti jokainen miettii miten parhaiten perheensä elättää ja mitä joutuu sen eteen tekemään tai uhraamaan. Eikä aina voi etukäteen laskea onko varaa. Lapsia tulee ihan "vahingossakin", ehkäisystä huolimatta, ja eivät kaikki voi tehdä raskaudenkeskeytystä, oli syy uskonnossa tai vakaumuksessa. Tai vaikka taloudellisessa tilanteessa.

• ...........................

Että olit tuonne aikasemmin kirjoittanut saman tyylisen. siellä luki, että koko perhe kituuttaa tuolla päivärahalla... Etkö ole töissä? Jos et, niin miksi lapsi pitäisi laittaa hoitoon...? Olethan sitten työttömänä tms ja voit aivan hyvin hoitaa lastasi jos äiti menee töihin... Mihin tarvitsette hoitopaikkaa???? Liian pieni tuon ikäinen.
      Ja aina voi mennä sossuun, kelalta saa asumistukia ym. Ei muuta kun kyselemään! Työvoimatoimisto on myös käytettävissä...;)

• isiii

Kyllä mä töissä käyn mutta ei kaikki tienaa huippupalkkoja.Ja täytyy sanoa että olin jopa hieman yllättynyt kuinka vihamielisesti viestiin vastattiin. Kun tosian kysyn mikä on minimi-ikä laittaa lapsi hoitoon niin todetaan että anna lapsi pois. Voi vittu kun oli asiallista palautetta. Kyllä tässä sossunkin luukulla käydään vaik toinen on töissä. Ihan vaan mielen kiinnosta kysyin mutta haukut tuli. Että sellaista. Jotkut tulee tulee toimeen lainmukaisella minimillä, me ei oikein tunnuta pystyvän siihen. Olaan vissiin niin hirveitä tuhlaamaan... Onnea kaikille hyvin toimeentuleville.

isiii kirjoitti:

Kyllä mä töissä käyn mutta ei kaikki tienaa huippupalkkoja.Ja täytyy sanoa että olin jopa hieman yllättynyt kuinka vihamielisesti viestiin vastattiin. Kun tosian kysyn mikä on minimi-ikä laittaa lapsi hoitoon niin todetaan että anna lapsi pois. Voi vittu kun oli asiallista palautetta. Kyllä tässä sossunkin luukulla käydään vaik toinen on töissä. Ihan vaan mielen kiinnosta kysyin mutta haukut tuli. Että sellaista. Jotkut tulee tulee toimeen lainmukaisella minimillä, me ei oikein tunnuta pystyvän siihen. Olaan vissiin niin hirveitä tuhlaamaan... Onnea kaikille hyvin toimeentuleville.

Vaikka niin, että kun sinulla töistä vapaata(esim. viikonloppuna, illat...) niin äiti menisi silloin töihin ja sinä olisit lapsen kanssa. Jos sinulla on säännöliset työajat niin sitä ei ole vaikea sumplia. Omasta mielestäni lapsen paikka on kotona ainakin 9kk ikään saakka. Tietysti pitää katsoa aina tilanteen kannalta.
        Meillä 1,5vuotias poika(vierailen vaan välillä täällä nuorempienkin palstalla) ja olen hänen kanssaa kotona, mies töissä eikä hänellä mikään huippupalkka ole... Töihin olen ilmoittanut, että voin välillä tehdä vkolopputöitä kun mies vapaalla. Voisihan sitä rahaa enemmänkin olla mutta meille tärkeää, että poika hoidetaan kotona niin kauan kun yhteiskunta siihen antaa tukensa. Vähemmällä pärjää jos haluaa.
        Oletteko jo tehneet listaa "turhista" menoista? Voisiko toisen auton poistaa käytöstä, tai jos on yksi niin pärjäisikö joukkoliikenteen turvin? Voisiko kampaajalla/parturissa käydä harvemmin? Ostaako vauvalle vaatteet uutena vai halvemmalla kirpparilta? ostaakko sisäfilettä vai jauhelihaa?...vauva ei tarvitse materiaa, vaikka nykyaikana kuinka "vaaditaan" lapselle ostamaan sitä tai tätä... näitä kannattaa miettiä. Tottakai laskut on maksatteva ja ruokaa pöydässä oltava mutta paljosta voi tinkiä.
        Te itse teette parhaan ratkaisun. Muistakaa vaan se, että vauvan kanssa menetettyä aikaa ei saa takaisin...

........................... kirjoitti:

Vaikka niin, että kun sinulla töistä vapaata(esim. viikonloppuna, illat...) niin äiti menisi silloin töihin ja sinä olisit lapsen kanssa. Jos sinulla on säännöliset työajat niin sitä ei ole vaikea sumplia. Omasta mielestäni lapsen paikka on kotona ainakin 9kk ikään saakka. Tietysti pitää katsoa aina tilanteen kannalta.
        Meillä 1,5vuotias poika(vierailen vaan välillä täällä nuorempienkin palstalla) ja olen hänen kanssaa kotona, mies töissä eikä hänellä mikään huippupalkka ole... Töihin olen ilmoittanut, että voin välillä tehdä vkolopputöitä kun mies vapaalla. Voisihan sitä rahaa enemmänkin olla mutta meille tärkeää, että poika hoidetaan kotona niin kauan kun yhteiskunta siihen antaa tukensa. Vähemmällä pärjää jos haluaa.
        Oletteko jo tehneet listaa "turhista" menoista? Voisiko toisen auton poistaa käytöstä, tai jos on yksi niin pärjäisikö joukkoliikenteen turvin? Voisiko kampaajalla/parturissa käydä harvemmin? Ostaako vauvalle vaatteet uutena vai halvemmalla kirpparilta? ostaakko sisäfilettä vai jauhelihaa?...vauva ei tarvitse materiaa, vaikka nykyaikana kuinka "vaaditaan" lapselle ostamaan sitä tai tätä... näitä kannattaa miettiä. Tottakai laskut on maksatteva ja ruokaa pöydässä oltava mutta paljosta voi tinkiä.
        Te itse teette parhaan ratkaisun. Muistakaa vaan se, että vauvan kanssa menetettyä aikaa ei saa takaisin...

Että olettehan ottaneet huomioon sossun ja kelan tulorajat jos äiti menee töihin...? On se muutama kk kiva elää leveästi ja sitten tulee kunnon mätky lappu postiluukusta... Ja jos molemmat olette töissä, niin todennäköisesti ette mitään avustuksia enää saa. Onko vaimosi palkka sitten niin hyvä, että siitä työnteosta olisi oikeasti hyötyä?
        Mutta miettikää.

• laskeskella
        ........................... kirjoitti:

Että olettehan ottaneet huomioon sossun ja kelan tulorajat jos äiti menee töihin...? On se muutama kk kiva elää leveästi ja sitten tulee kunnon mätky lappu postiluukusta... Ja jos molemmat olette töissä, niin todennäköisesti ette mitään avustuksia enää saa. Onko vaimosi palkka sitten niin hyvä, että siitä työnteosta olisi oikeasti hyötyä?
        Mutta miettikää.

että onko siitä mitään hyötyä. Tuskin se niin huippupalkkaista työtä löytää että se olis enemmän kuin "sossunraha äitiyspäiväraha lapsenhoito". Malli viikonloppu työt ja muutkin osa-aika jutut täysin poissuljettuja. Jos tuloja, edes pieniä, niin se raha vähennetään suoraan sossusta tulevasta joten miksi olla töissä kun työmatkat sun muut huomioon ottaen siitä joutuu oikeasti maksamaan. Saa olla kotona lapsen kanssa, kyllä se työstä käy vaikkei siitä makseta mitään. Ehkä se lapsen kanssa vietetty aika on rahaakin arvokkaampaa.. Täytyy alkaa vähentää menoja jotenkin tai etsiä vaik kakkostyöpaikka mistä liksa pimeesti niin sit menis ihan hyvin.

laskeskella kirjoitti:

että onko siitä mitään hyötyä. Tuskin se niin huippupalkkaista työtä löytää että se olis enemmän kuin "sossunraha äitiyspäiväraha lapsenhoito". Malli viikonloppu työt ja muutkin osa-aika jutut täysin poissuljettuja. Jos tuloja, edes pieniä, niin se raha vähennetään suoraan sossusta tulevasta joten miksi olla töissä kun työmatkat sun muut huomioon ottaen siitä joutuu oikeasti maksamaan. Saa olla kotona lapsen kanssa, kyllä se työstä käy vaikkei siitä makseta mitään. Ehkä se lapsen kanssa vietetty aika on rahaakin arvokkaampaa.. Täytyy alkaa vähentää menoja jotenkin tai etsiä vaik kakkostyöpaikka mistä liksa pimeesti niin sit menis ihan hyvin.

Vaikka joku päivähoitopaikka noin pienen ottaisikin niin ei sekään ole ilmaista....

• kannataa...

... tosiaan soittaa ja kysyä oman kunnan perhepäivähoidonohjaajalta tai päiväkodin johtajalta tota. Ei meidän kunnassa ainakaan saa viedä mun tietääkseni alle sen 9kk ikäistä hoitoon.

• Nuoriso

Mitä tekopyhyyttä mä sanon. Oikeesti te "superäidit" jotka elätte jossakin omassa haave maailmassa, tippukaa maan pinnalle. Ette taida edes tietää miltä tuntuu elää perse auki pienen lapsen kanssa. Tää "hyvinvointi" valtio ei oikein toimi meidän nuorten kohalla oikein. Just amiksesta pääsin ja pamahdin paksuks ja nyt on 10kk poika lapsi. Rahaa en kerenny tienaa säästöön kun en töihin kerenny. Ja nykyään hädintuskin sitä edes sossusta saan kun on niin k päinen sossu akka joka vaatii sitä tätä ja tota. Ukko on kouluttamaton joten työn saanti on vaikeeta, jos opiskeleen menee nii siihen menee pari vuotta ja rahaa ei tuu kun joku 100e opintotuki. Ja velkaa ollaan joka suuntaan, multa meni luottotiedot ja laskuja vino pino. Meilla ei ole autoo, syödään melki joka päivä makaroonia, mutta poika kasvaa hyvin ja sillä on kaikkea. Ite olen laihunu ja ukko on laihtunu. Muksun olen kotona pitäny kun ovat päivähoito maksut melko kalliita. Että on melkein parempi pitää kotona.

Että kysyn vaan mistä pitäs vielä yrittää menoja lyhentää???

• opiskelijamutsi

Meillä on kahden (korkeakoulu)opiskelijan ja kahden lapsen (kaksoset s. 05/2010) perhe. Ennen lasten syntymää kasatut pienet säästöt menivät kyllä suoraan vauvantarvikehankintoihin, vaikka kaiken melkein käytettynä ostimme. Kyllä me ihan hyvin pärjätään - tai no, pärjättiin, kun saatiin vielä opintoraha -laina (yht. n. 500 €/kk), äitiysraha (myöhemmin vanhempainraha ja kotihoidontuki, kuitenkin sen n. 500 €/kk), yleinen asumistuki (n. 300 €/kk) ja vielä yllätykseksemme sossustakin parisataa kuukaudesta. (Lapsilisiä en tähän laskelmaan ota mukaan, vaikka me toki saamme niitä n. satasen enemmän kuin te, mutta sillä pitää myös vaatettaa, vaipattaa ja syöttää yksi lapsi enemmän.) Kumpikaan meistä ei saanut töitä vauva-aikana, mies pääsi kesätöihin lapsien 1-vuotissynttäreiden jälkeen, mutta tulotaso ei silloinkaan hirveästi noussut.

Kunnalliseen päivähoitoon on käsittääkseni tulorajat koko Suomenmaassa (oikaiskaa, jos olen väärässä). Me emme maksa kahden lapsemme perhepäivähoidosta senttiäkään nykytuloillamme (muuten sama kuin yllä, mutta vanhempainrahan yms. tilalla toinen opintotukisetti). Eihän tämä mikään unelmatilanne ole, ja etsimmekin molemmat edes jonkinlaisia töitä, jotta saisi sen iäisen paperisodan sossun kanssa tauolle taas muutamaksi kuukaudeksi.

Mutta tsemppiä teille! Sinuna kävisin vaikka Kelassa selvittämässä, saatteko varmasti ns. kaikki mahdolliset tuet, joihin olette oikeutettuja.

• onnellinen kotiäiti

Tajutkaa nyt hyvöt ihmiset, että pieni lapsi tarvii lämpöä, läheisyyttä ja perushoitoa. Ja ILMAISIA VIRIKKEITÄ. Älkää pistäkö lastanne kärsimään siitä, että haluatte itsellenne korkean elintason. Itse olen aina pa. Mutta terveellistä ruokaa saa edullisestikin ja kirpputorit on keksitty.

• Nuoriso

No täytyy myöntää että kyllähän joulunkin ykkös toive on vessapaperi rulla millä pääsee leikkimään. :DD Siis ohhoh... Lapsi ei ole kun kissa, mille langan pätkä ja folio pallo riittää pitkäks aikaa. Tai toki voi antaa mutta jos sitä lapsensa parasta haluaa niin ei minusta. Mikäli ette ole huomanneet kaikki maksaa, siis aivan kaikki. Ystävyys ja rakkaus juu ei maksa mitään, paisti siinä vaiheessa jos ystävät asuu noin 200km päässä. Tulee kalliit puhelin laskut ja matka kustannukset. Ja jos joku kehtaa vaittää että onnellisuus ei maksa mitään, voi oikeesti hypätä kaivoon. Kyllä onnellisuus maksaa siinä missä kaikki muukin. Joten voitteko tehdä palveluksen kaikille ja supermammat pitää suunsa kiinni. Jos äidit tarvitsevat rahaa niin kai sitä töihin voi mennä jos niin itse katsoo voivansa tehdä lapsen kannalta.

Onnellinen äiti jolla on raha-asiat kunnossa on luultavastikkin stressittömämpi äiti.
      Nm: Kokemusta todellakin on

• tyttö 13.9.2011

Ite mun äiti on hoitanut meidät kaikki 3 sisarusta kotona yksinhuoltajana siihen asti että nuorin on ollu 5v. eli tiedän miten tiukalle raha menee ja ei saa paljoa mitään ja kaikki vaatteet kiertää kun pieneksi jää edelliselle.. Nyt itse olen äiti ihanalle 3kk lapselle mies käy töissä ja saan suht hyvät vanhempain rahat ja en itse voisi jättää neitiä tarhaan tai sukulaisille hoitoon ja palata töihin niin kiintynyt olen tuohon neitiin hyvä että voin jättää isin hoitoon kotiin neitiä siks aikaa että käyn salilla parin tunnin treenit vetämässä.. Mutta jokainen tekee mun mielestä niinkuin parhaaksi näkee. Kannattaa teidän kysellä että josko olisi mummi/isomummi tai joku muu läheinen sukulainen joka voisi vaimosi työpäivän ajan katsoa pienokaista :) mielummin kuin laittaa tarhaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      234
      6162
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2735
    3. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      52
      2440
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1424
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      164
      1420
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1301
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe