Tarttis ehdottomasti saada talvilaadun dieseliä.
Pihatraktorista kyse. Käytän siinä siis dieseliä, en polttoöljyä. Viimetalvena jemmasin 110L;a oikeata talvilaatua kanistereihin, mutta kaikki jo käytetty.
Nyt tarve tankata- mitäs noissa jakajissa tällä hetkellä on? En millään viitsisi tankata nyt kesälaatua, kun ajoa erittäin vähän ja seuraava tankkaus olisi vasta lopputalvesta.
(Jokatapauksessa tulevana talvena hommaan talvilaatua ainakin 200L varastoon, ettei tarvitsisi aina syksyisin odotella tyhjällä tankilla talvea!!)
Milloin saa talvilaatua?
20
8713
Vastaukset
- ei tieltä eksy
kannattaa kysyä huoltoasemalta joko on vaihdettu talvilaatu.
- huoltoasemat vaihda mitään!
Mihin ne huoltoasemilla muka sen kesädieselin, tai polttoöljyn laittaisivat. Kyllä ne sinne sekaan ottavat seuraavan kuorman ja väittävät pumpusta tulevan olevan jo suurimmaksi osaksi talvilaatua. Hinta tietenkin talvilaadun.
Mutta kun se ei ole mitään talvilaatua silloin jos siinä on vähänkin kesälaatua seassa. Asiantuntijat vakuuttavat, ettei omaan tankkiin otettu talvilaatu sekoitu kesälaatuun! - 30/33
huoltoasemat vaihda mitään! kirjoitti:
Mihin ne huoltoasemilla muka sen kesädieselin, tai polttoöljyn laittaisivat. Kyllä ne sinne sekaan ottavat seuraavan kuorman ja väittävät pumpusta tulevan olevan jo suurimmaksi osaksi talvilaatua. Hinta tietenkin talvilaadun.
Mutta kun se ei ole mitään talvilaatua silloin jos siinä on vähänkin kesälaatua seassa. Asiantuntijat vakuuttavat, ettei omaan tankkiin otettu talvilaatu sekoitu kesälaatuun!tapahtuvat siten että säiliö "ajetaan" mahdollisimman tyhjäksi kesälaadusta ja päälle kipataan talvilaatua. Sekotussuhde n.20/80 eli jos dieselille luvataan -29 ja pohjalla oli vähän -5. Niin eiköhän se ole jo aika vahvaa ja kestää jo pakkastakin. Seuraavalla kerralla eli ja varmaankin viikon perästä pumpusta tulee puhdasta talvi laatua.
- riisseli
30/33 kirjoitti:
tapahtuvat siten että säiliö "ajetaan" mahdollisimman tyhjäksi kesälaadusta ja päälle kipataan talvilaatua. Sekotussuhde n.20/80 eli jos dieselille luvataan -29 ja pohjalla oli vähän -5. Niin eiköhän se ole jo aika vahvaa ja kestää jo pakkastakin. Seuraavalla kerralla eli ja varmaankin viikon perästä pumpusta tulee puhdasta talvi laatua.
Jos 20% kesälaatua seassa, 80% talvilaatua ei auta paljoakaan. Syy: kesälaatu sisältää parafiinia reilusti enemmän= koneen käydessä kerääntyy suodattimiin jokatapauksessa, ainakin ajan myötä.
Noh, minun traktorini tapauksessa asiaa vaikeuttaa lisäksi se, että en voi ajaa tankkia (lähes)tyhjäksi, koska p-a järjestelmä saa jostain ilmaa, jos päästää tankin alle puolenvälin. Eli alle puolella tankilla ilmattava joka käynnistyksessä. Kunhan mittari näyttää yli puolitankkia, lähtee (pakkasillakin) aina hyvin käyntiin, vaikka imusarjahehku ei toimi. Voishan sen tankin toki tyhjentää pohjaropusta ja täyttää sitten talvilaadulla, kun sitä oikeasti saa. Mutta turhaa plutaamista, johon en ole koskaan ryhtynyt.
Ensi talvena aion hommata talvilaatua ainakin tuplasti enemmän, kuin viimetalvena. Toisaalta jos tietäisi "vian", miksi vallu hörppää ilmaa alle puolella tankilla, voisi senkin korjata. Nyt vaan ei ole ollut aikaa moisen asian tutkimiseen- harrastevallusta kun tulikin yllättäen "hyötykone"! - löpökuski
riisseli kirjoitti:
Jos 20% kesälaatua seassa, 80% talvilaatua ei auta paljoakaan. Syy: kesälaatu sisältää parafiinia reilusti enemmän= koneen käydessä kerääntyy suodattimiin jokatapauksessa, ainakin ajan myötä.
Noh, minun traktorini tapauksessa asiaa vaikeuttaa lisäksi se, että en voi ajaa tankkia (lähes)tyhjäksi, koska p-a järjestelmä saa jostain ilmaa, jos päästää tankin alle puolenvälin. Eli alle puolella tankilla ilmattava joka käynnistyksessä. Kunhan mittari näyttää yli puolitankkia, lähtee (pakkasillakin) aina hyvin käyntiin, vaikka imusarjahehku ei toimi. Voishan sen tankin toki tyhjentää pohjaropusta ja täyttää sitten talvilaadulla, kun sitä oikeasti saa. Mutta turhaa plutaamista, johon en ole koskaan ryhtynyt.
Ensi talvena aion hommata talvilaatua ainakin tuplasti enemmän, kuin viimetalvena. Toisaalta jos tietäisi "vian", miksi vallu hörppää ilmaa alle puolella tankilla, voisi senkin korjata. Nyt vaan ei ole ollut aikaa moisen asian tutkimiseen- harrastevallusta kun tulikin yllättäen "hyötykone"!se tehdään justiinsa noin, taitaa olla 30/33 kanssa löpökuski.
- Nimierkki 33
riisseli kirjoitti:
Jos 20% kesälaatua seassa, 80% talvilaatua ei auta paljoakaan. Syy: kesälaatu sisältää parafiinia reilusti enemmän= koneen käydessä kerääntyy suodattimiin jokatapauksessa, ainakin ajan myötä.
Noh, minun traktorini tapauksessa asiaa vaikeuttaa lisäksi se, että en voi ajaa tankkia (lähes)tyhjäksi, koska p-a järjestelmä saa jostain ilmaa, jos päästää tankin alle puolenvälin. Eli alle puolella tankilla ilmattava joka käynnistyksessä. Kunhan mittari näyttää yli puolitankkia, lähtee (pakkasillakin) aina hyvin käyntiin, vaikka imusarjahehku ei toimi. Voishan sen tankin toki tyhjentää pohjaropusta ja täyttää sitten talvilaadulla, kun sitä oikeasti saa. Mutta turhaa plutaamista, johon en ole koskaan ryhtynyt.
Ensi talvena aion hommata talvilaatua ainakin tuplasti enemmän, kuin viimetalvena. Toisaalta jos tietäisi "vian", miksi vallu hörppää ilmaa alle puolella tankilla, voisi senkin korjata. Nyt vaan ei ole ollut aikaa moisen asian tutkimiseen- harrastevallusta kun tulikin yllättäen "hyötykone"!Kyllä se talvilaatu auttaa erittäin paljon siellä tankissa. Se parafiinin muodostus on suorassa suhteessa siihen polttoaineen laatuun. Jos kesälaadussa alkaa parafiini kiteytyä -10 asteessa ja talvilaadussa -30 asteessa, niin jos sinulla on sekoite, jossa on 50% kesälaatu ja 50% talvilaatua, niin parafiini alkaa aika tarkalleen -20 asteessa kiteytyä.
Ja koneen käydessä ei parafiinia keräänny, koska ellei ole sellainen lämpötila, että parafiinia alkaa muodostua, niin sitä ei sitten muodostu, eikä jää mihinkään. Se mikä sinne pa-suodattimeen jää, on epäpuhtaudet. Ja nämä epäpuhtaudet lisäävät parafiinin muodostusherkkyyttä, joka aiheuttaa sen, että nämä suodattimet on aina ensimmäisenä tukossa pakkasilla, vaikka niissä virtaa pa ja usein on tuulelta ja ajoviimalta suojassa.
Voi olla, että tankissa ei ole mitään vikaa, jos se vain on hyvin laakea, joten polttoaine pääsee jossakin syvässä kallistuksessa pakenemaan pumpun kohdalta, jolloin se hörppää tyhjää. Mutta vaikka olisi tuo syy, niin pystyyhän senkin korjaamaan jos vain haluaa. - riisseli
Nimierkki 33 kirjoitti:
Kyllä se talvilaatu auttaa erittäin paljon siellä tankissa. Se parafiinin muodostus on suorassa suhteessa siihen polttoaineen laatuun. Jos kesälaadussa alkaa parafiini kiteytyä -10 asteessa ja talvilaadussa -30 asteessa, niin jos sinulla on sekoite, jossa on 50% kesälaatu ja 50% talvilaatua, niin parafiini alkaa aika tarkalleen -20 asteessa kiteytyä.
Ja koneen käydessä ei parafiinia keräänny, koska ellei ole sellainen lämpötila, että parafiinia alkaa muodostua, niin sitä ei sitten muodostu, eikä jää mihinkään. Se mikä sinne pa-suodattimeen jää, on epäpuhtaudet. Ja nämä epäpuhtaudet lisäävät parafiinin muodostusherkkyyttä, joka aiheuttaa sen, että nämä suodattimet on aina ensimmäisenä tukossa pakkasilla, vaikka niissä virtaa pa ja usein on tuulelta ja ajoviimalta suojassa.
Voi olla, että tankissa ei ole mitään vikaa, jos se vain on hyvin laakea, joten polttoaine pääsee jossakin syvässä kallistuksessa pakenemaan pumpun kohdalta, jolloin se hörppää tyhjää. Mutta vaikka olisi tuo syy, niin pystyyhän senkin korjaamaan jos vain haluaa.Mitään faktaa ei ole asiasta näyttää, mutta siitä olen varma, että jos kesälaatua on pikkuisenkin talvilaadun seassa, se tukkii suodattimen todella herkästi.
Toki vanhoissa valmeteissa p-a kiertää kunnolla ja lämpenee samalla, kunhan vaan kone ehtii lämmetä. Se on totta, että juuri vaihdettu suodatin kestää paremmin parafiinia.
Itselle on kerran käynyt niin, että puolilämmin kone on sammahdellut pihaa auratessa. Käynnistyy toki pienen odottelun jälkeen, ja pelaa sitten kyllä, kunhan moottori lämpenee.
Kavereilla ollut talvisin sitäkin enemmän ongelmia, kun tankkailevat "mitäsattuu"- niin traktoreissa kuin autoissakin.
Ongelmani on lähinnä se, että nyt pitäisi surkeasti tankata, mutta kunnon talvilaatua en saa mistään. Jakajissa lukee "kesälaatu". Ajoa olisi: rakennusjätteen ajoa, pihan tasailua ennen pakkasia jne. Polttoöljyä löytyisi kyllä talvilaatuna, mutta kun en saa käyttää sitä. Mitään verolappuja en ala täyttelemään omissa ajoissani..!
- Varmimmin
Talvilaatua voit pohjoisesta saadakkin,mutta etelästä tuskin pitkään aikaan.Arktista laatua(valmistetaankohan edes enää)tuskin edes saakaan eteläsuomeen.Venäjältä taisi Teboil aikanaan tuoda asemilleen arktista laatua.Moni ei käytä talvilaatua kovinkaan aikaisin,sillä kulutus nousee jonkinverran ainakin kuorma-autoissa.Kesälaadulla ajetaan niinkauan kuin suinkin.
- kaikkialta
Tällähetkellä taitaa olla jo jokaisella asemalla talvilaatua. Tai ainakin vähintään on välilaatua. Jostain saat varmasti myös arktistalaatuakin, kannattaa etsiä ja kysellä lähiasemilta.
pistoolissa AT-merkintä, tai DIKT (?) - -laatua
kaikkialta kirjoitti:
Tällähetkellä taitaa olla jo jokaisella asemalla talvilaatua. Tai ainakin vähintään on välilaatua. Jostain saat varmasti myös arktistalaatuakin, kannattaa etsiä ja kysellä lähiasemilta.
pistoolissa AT-merkintä, tai DIKT (?)Ainakin meillä etelässä oli eilen pumpulla välilaatua.
Muistakaas sitten että 10% huonomman pakkaskeston lientä alentaa lopun 90% liemen pakkaskeston puoleen, vai miten se oli...
Eli kun tankkiin jää 10 litraa kesälaatua ja tankkaa päälle 60 litraa talvilaatua, niin ei suodatettvauudeltaan vastaa edes välilaatua, vai kuinka se oli... - menee
-laatua kirjoitti:
Ainakin meillä etelässä oli eilen pumpulla välilaatua.
Muistakaas sitten että 10% huonomman pakkaskeston lientä alentaa lopun 90% liemen pakkaskeston puoleen, vai miten se oli...
Eli kun tankkiin jää 10 litraa kesälaatua ja tankkaa päälle 60 litraa talvilaatua, niin ei suodatettvauudeltaan vastaa edes välilaatua, vai kuinka se oli...Jos tankissa on 20 litraa (33%) kesälaatua ja tankkaa päälle 40 litraa (67%) talvilaatua, kestää tankissa oleva tuote pakkasta vain -16 asetta. Jos puolet ja puolet, niin kestää pakkasta -12 astetta.
- riisseli
menee kirjoitti:
Jos tankissa on 20 litraa (33%) kesälaatua ja tankkaa päälle 40 litraa (67%) talvilaatua, kestää tankissa oleva tuote pakkasta vain -16 asetta. Jos puolet ja puolet, niin kestää pakkasta -12 astetta.
Tähän voisi uskoa. Ei se ainakaan suorassa suhteessa mene.
- jollekkin pa-firmalle
asiakaspalveluun ja kysy voiko ne toimittaa sitä sinulle
- riisseli
..toimittaisivat. Mutta ehkä määrä on kuitenkin liian pieni. Itsellä ei mitään säiliötä, ainoastaan 20L muovipönttöjä n.7kpl ja traktorin tankki 60L, paitsi aina vähintään puolikkaana=(
- tankki-apina
Osta Nesteeltä palmuöljyekobiodieseliä, katotaan kestääkö pakkasia!
- tietoon
Perustuuko tämä tietoon vain luuloon?
En usko että Neste tekisi sellaista dieseliä joka ei talvella pelaisi. Eihän se kävisi kaupaksi! - tai kysykää Nesteeltä.
tietoon kirjoitti:
Perustuuko tämä tietoon vain luuloon?
En usko että Neste tekisi sellaista dieseliä joka ei talvella pelaisi. Eihän se kävisi kaupaksi!Nesteen palmukamasta samallalailla eri laadut kuin tavallisestakin. (Tosin taisin lukea, että talvilaadun olisi 2 astetta vähemmän suodatettavuutta) mutta saattoi olla, ettei siitä ole arktista laatua, mitä myydään vain lapissa. Lappeenrannassa luki viimeksi tankatessa kesälaatu, yhdellä asemalla ainakin nyt jo talvilaatu.
- sama ku äsken
tai kysykää Nesteeltä. kirjoitti:
Nesteen palmukamasta samallalailla eri laadut kuin tavallisestakin. (Tosin taisin lukea, että talvilaadun olisi 2 astetta vähemmän suodatettavuutta) mutta saattoi olla, ettei siitä ole arktista laatua, mitä myydään vain lapissa. Lappeenrannassa luki viimeksi tankatessa kesälaatu, yhdellä asemalla ainakin nyt jo talvilaatu.
Siis lappeenrannan kama ei palmua, sitä saa vain pääkaupunkiseudun suunnalla.
- riippuu keneltä kysyy
sama ku äsken kirjoitti:
Siis lappeenrannan kama ei palmua, sitä saa vain pääkaupunkiseudun suunnalla.
Kun laittaa puolet ja puolet eri oktaanibensaa, tulos on suunnilleen oktaani siitä puolestavälistä. Mutta diesellaatujen sekoitus onkin ongelmallisempaa. Puolet 0 ja puolet 40 ei olekaan 20 vaan paljon vähemmän. Tosin Nesteen lista netissä väitti, että puolet - 15 ja puolet -34 kestäisi liemi -25, mutta moni tuttuni on kantapään kautta todennut, että ei pidä paikkaansa.
- kuski 74
Olen joutunut vaihdattaan polttoaine suodattimet 3kuukauden aikana jo 3 kertaa ja taas tukossa parafiinista.
Onko muilla ollut ongelmia!! Kyseessä Teboilin diesel
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803