Milloin saa talvilaatua?

riisseli

Tarttis ehdottomasti saada talvilaadun dieseliä.

Pihatraktorista kyse. Käytän siinä siis dieseliä, en polttoöljyä. Viimetalvena jemmasin 110L;a oikeata talvilaatua kanistereihin, mutta kaikki jo käytetty.

Nyt tarve tankata- mitäs noissa jakajissa tällä hetkellä on? En millään viitsisi tankata nyt kesälaatua, kun ajoa erittäin vähän ja seuraava tankkaus olisi vasta lopputalvesta.

(Jokatapauksessa tulevana talvena hommaan talvilaatua ainakin 200L varastoon, ettei tarvitsisi aina syksyisin odotella tyhjällä tankilla talvea!!)

20

8579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tieltä eksy

      kannattaa kysyä huoltoasemalta joko on vaihdettu talvilaatu.

      • huoltoasemat vaihda mitään!

        Mihin ne huoltoasemilla muka sen kesädieselin, tai polttoöljyn laittaisivat. Kyllä ne sinne sekaan ottavat seuraavan kuorman ja väittävät pumpusta tulevan olevan jo suurimmaksi osaksi talvilaatua. Hinta tietenkin talvilaadun.

        Mutta kun se ei ole mitään talvilaatua silloin jos siinä on vähänkin kesälaatua seassa. Asiantuntijat vakuuttavat, ettei omaan tankkiin otettu talvilaatu sekoitu kesälaatuun!


      • 30/33
        huoltoasemat vaihda mitään! kirjoitti:

        Mihin ne huoltoasemilla muka sen kesädieselin, tai polttoöljyn laittaisivat. Kyllä ne sinne sekaan ottavat seuraavan kuorman ja väittävät pumpusta tulevan olevan jo suurimmaksi osaksi talvilaatua. Hinta tietenkin talvilaadun.

        Mutta kun se ei ole mitään talvilaatua silloin jos siinä on vähänkin kesälaatua seassa. Asiantuntijat vakuuttavat, ettei omaan tankkiin otettu talvilaatu sekoitu kesälaatuun!

        tapahtuvat siten että säiliö "ajetaan" mahdollisimman tyhjäksi kesälaadusta ja päälle kipataan talvilaatua. Sekotussuhde n.20/80 eli jos dieselille luvataan -29 ja pohjalla oli vähän -5. Niin eiköhän se ole jo aika vahvaa ja kestää jo pakkastakin. Seuraavalla kerralla eli ja varmaankin viikon perästä pumpusta tulee puhdasta talvi laatua.


      • riisseli
        30/33 kirjoitti:

        tapahtuvat siten että säiliö "ajetaan" mahdollisimman tyhjäksi kesälaadusta ja päälle kipataan talvilaatua. Sekotussuhde n.20/80 eli jos dieselille luvataan -29 ja pohjalla oli vähän -5. Niin eiköhän se ole jo aika vahvaa ja kestää jo pakkastakin. Seuraavalla kerralla eli ja varmaankin viikon perästä pumpusta tulee puhdasta talvi laatua.

        Jos 20% kesälaatua seassa, 80% talvilaatua ei auta paljoakaan. Syy: kesälaatu sisältää parafiinia reilusti enemmän= koneen käydessä kerääntyy suodattimiin jokatapauksessa, ainakin ajan myötä.

        Noh, minun traktorini tapauksessa asiaa vaikeuttaa lisäksi se, että en voi ajaa tankkia (lähes)tyhjäksi, koska p-a järjestelmä saa jostain ilmaa, jos päästää tankin alle puolenvälin. Eli alle puolella tankilla ilmattava joka käynnistyksessä. Kunhan mittari näyttää yli puolitankkia, lähtee (pakkasillakin) aina hyvin käyntiin, vaikka imusarjahehku ei toimi. Voishan sen tankin toki tyhjentää pohjaropusta ja täyttää sitten talvilaadulla, kun sitä oikeasti saa. Mutta turhaa plutaamista, johon en ole koskaan ryhtynyt.

        Ensi talvena aion hommata talvilaatua ainakin tuplasti enemmän, kuin viimetalvena. Toisaalta jos tietäisi "vian", miksi vallu hörppää ilmaa alle puolella tankilla, voisi senkin korjata. Nyt vaan ei ole ollut aikaa moisen asian tutkimiseen- harrastevallusta kun tulikin yllättäen "hyötykone"!


      • löpökuski
        riisseli kirjoitti:

        Jos 20% kesälaatua seassa, 80% talvilaatua ei auta paljoakaan. Syy: kesälaatu sisältää parafiinia reilusti enemmän= koneen käydessä kerääntyy suodattimiin jokatapauksessa, ainakin ajan myötä.

        Noh, minun traktorini tapauksessa asiaa vaikeuttaa lisäksi se, että en voi ajaa tankkia (lähes)tyhjäksi, koska p-a järjestelmä saa jostain ilmaa, jos päästää tankin alle puolenvälin. Eli alle puolella tankilla ilmattava joka käynnistyksessä. Kunhan mittari näyttää yli puolitankkia, lähtee (pakkasillakin) aina hyvin käyntiin, vaikka imusarjahehku ei toimi. Voishan sen tankin toki tyhjentää pohjaropusta ja täyttää sitten talvilaadulla, kun sitä oikeasti saa. Mutta turhaa plutaamista, johon en ole koskaan ryhtynyt.

        Ensi talvena aion hommata talvilaatua ainakin tuplasti enemmän, kuin viimetalvena. Toisaalta jos tietäisi "vian", miksi vallu hörppää ilmaa alle puolella tankilla, voisi senkin korjata. Nyt vaan ei ole ollut aikaa moisen asian tutkimiseen- harrastevallusta kun tulikin yllättäen "hyötykone"!

        se tehdään justiinsa noin, taitaa olla 30/33 kanssa löpökuski.


      • Nimierkki 33
        riisseli kirjoitti:

        Jos 20% kesälaatua seassa, 80% talvilaatua ei auta paljoakaan. Syy: kesälaatu sisältää parafiinia reilusti enemmän= koneen käydessä kerääntyy suodattimiin jokatapauksessa, ainakin ajan myötä.

        Noh, minun traktorini tapauksessa asiaa vaikeuttaa lisäksi se, että en voi ajaa tankkia (lähes)tyhjäksi, koska p-a järjestelmä saa jostain ilmaa, jos päästää tankin alle puolenvälin. Eli alle puolella tankilla ilmattava joka käynnistyksessä. Kunhan mittari näyttää yli puolitankkia, lähtee (pakkasillakin) aina hyvin käyntiin, vaikka imusarjahehku ei toimi. Voishan sen tankin toki tyhjentää pohjaropusta ja täyttää sitten talvilaadulla, kun sitä oikeasti saa. Mutta turhaa plutaamista, johon en ole koskaan ryhtynyt.

        Ensi talvena aion hommata talvilaatua ainakin tuplasti enemmän, kuin viimetalvena. Toisaalta jos tietäisi "vian", miksi vallu hörppää ilmaa alle puolella tankilla, voisi senkin korjata. Nyt vaan ei ole ollut aikaa moisen asian tutkimiseen- harrastevallusta kun tulikin yllättäen "hyötykone"!

        Kyllä se talvilaatu auttaa erittäin paljon siellä tankissa. Se parafiinin muodostus on suorassa suhteessa siihen polttoaineen laatuun. Jos kesälaadussa alkaa parafiini kiteytyä -10 asteessa ja talvilaadussa -30 asteessa, niin jos sinulla on sekoite, jossa on 50% kesälaatu ja 50% talvilaatua, niin parafiini alkaa aika tarkalleen -20 asteessa kiteytyä.

        Ja koneen käydessä ei parafiinia keräänny, koska ellei ole sellainen lämpötila, että parafiinia alkaa muodostua, niin sitä ei sitten muodostu, eikä jää mihinkään. Se mikä sinne pa-suodattimeen jää, on epäpuhtaudet. Ja nämä epäpuhtaudet lisäävät parafiinin muodostusherkkyyttä, joka aiheuttaa sen, että nämä suodattimet on aina ensimmäisenä tukossa pakkasilla, vaikka niissä virtaa pa ja usein on tuulelta ja ajoviimalta suojassa.

        Voi olla, että tankissa ei ole mitään vikaa, jos se vain on hyvin laakea, joten polttoaine pääsee jossakin syvässä kallistuksessa pakenemaan pumpun kohdalta, jolloin se hörppää tyhjää. Mutta vaikka olisi tuo syy, niin pystyyhän senkin korjaamaan jos vain haluaa.


      • riisseli
        Nimierkki 33 kirjoitti:

        Kyllä se talvilaatu auttaa erittäin paljon siellä tankissa. Se parafiinin muodostus on suorassa suhteessa siihen polttoaineen laatuun. Jos kesälaadussa alkaa parafiini kiteytyä -10 asteessa ja talvilaadussa -30 asteessa, niin jos sinulla on sekoite, jossa on 50% kesälaatu ja 50% talvilaatua, niin parafiini alkaa aika tarkalleen -20 asteessa kiteytyä.

        Ja koneen käydessä ei parafiinia keräänny, koska ellei ole sellainen lämpötila, että parafiinia alkaa muodostua, niin sitä ei sitten muodostu, eikä jää mihinkään. Se mikä sinne pa-suodattimeen jää, on epäpuhtaudet. Ja nämä epäpuhtaudet lisäävät parafiinin muodostusherkkyyttä, joka aiheuttaa sen, että nämä suodattimet on aina ensimmäisenä tukossa pakkasilla, vaikka niissä virtaa pa ja usein on tuulelta ja ajoviimalta suojassa.

        Voi olla, että tankissa ei ole mitään vikaa, jos se vain on hyvin laakea, joten polttoaine pääsee jossakin syvässä kallistuksessa pakenemaan pumpun kohdalta, jolloin se hörppää tyhjää. Mutta vaikka olisi tuo syy, niin pystyyhän senkin korjaamaan jos vain haluaa.

        Mitään faktaa ei ole asiasta näyttää, mutta siitä olen varma, että jos kesälaatua on pikkuisenkin talvilaadun seassa, se tukkii suodattimen todella herkästi.

        Toki vanhoissa valmeteissa p-a kiertää kunnolla ja lämpenee samalla, kunhan vaan kone ehtii lämmetä. Se on totta, että juuri vaihdettu suodatin kestää paremmin parafiinia.

        Itselle on kerran käynyt niin, että puolilämmin kone on sammahdellut pihaa auratessa. Käynnistyy toki pienen odottelun jälkeen, ja pelaa sitten kyllä, kunhan moottori lämpenee.

        Kavereilla ollut talvisin sitäkin enemmän ongelmia, kun tankkailevat "mitäsattuu"- niin traktoreissa kuin autoissakin.

        Ongelmani on lähinnä se, että nyt pitäisi surkeasti tankata, mutta kunnon talvilaatua en saa mistään. Jakajissa lukee "kesälaatu". Ajoa olisi: rakennusjätteen ajoa, pihan tasailua ennen pakkasia jne. Polttoöljyä löytyisi kyllä talvilaatuna, mutta kun en saa käyttää sitä. Mitään verolappuja en ala täyttelemään omissa ajoissani..!


    • Varmimmin

      Talvilaatua voit pohjoisesta saadakkin,mutta etelästä tuskin pitkään aikaan.Arktista laatua(valmistetaankohan edes enää)tuskin edes saakaan eteläsuomeen.Venäjältä taisi Teboil aikanaan tuoda asemilleen arktista laatua.Moni ei käytä talvilaatua kovinkaan aikaisin,sillä kulutus nousee jonkinverran ainakin kuorma-autoissa.Kesälaadulla ajetaan niinkauan kuin suinkin.

      • kaikkialta

        Tällähetkellä taitaa olla jo jokaisella asemalla talvilaatua. Tai ainakin vähintään on välilaatua. Jostain saat varmasti myös arktistalaatuakin, kannattaa etsiä ja kysellä lähiasemilta.

        pistoolissa AT-merkintä, tai DIKT (?)


      • -laatua
        kaikkialta kirjoitti:

        Tällähetkellä taitaa olla jo jokaisella asemalla talvilaatua. Tai ainakin vähintään on välilaatua. Jostain saat varmasti myös arktistalaatuakin, kannattaa etsiä ja kysellä lähiasemilta.

        pistoolissa AT-merkintä, tai DIKT (?)

        Ainakin meillä etelässä oli eilen pumpulla välilaatua.
        Muistakaas sitten että 10% huonomman pakkaskeston lientä alentaa lopun 90% liemen pakkaskeston puoleen, vai miten se oli...
        Eli kun tankkiin jää 10 litraa kesälaatua ja tankkaa päälle 60 litraa talvilaatua, niin ei suodatettvauudeltaan vastaa edes välilaatua, vai kuinka se oli...


      • menee
        -laatua kirjoitti:

        Ainakin meillä etelässä oli eilen pumpulla välilaatua.
        Muistakaas sitten että 10% huonomman pakkaskeston lientä alentaa lopun 90% liemen pakkaskeston puoleen, vai miten se oli...
        Eli kun tankkiin jää 10 litraa kesälaatua ja tankkaa päälle 60 litraa talvilaatua, niin ei suodatettvauudeltaan vastaa edes välilaatua, vai kuinka se oli...

        Jos tankissa on 20 litraa (33%) kesälaatua ja tankkaa päälle 40 litraa (67%) talvilaatua, kestää tankissa oleva tuote pakkasta vain -16 asetta. Jos puolet ja puolet, niin kestää pakkasta -12 astetta.


      • riisseli
        menee kirjoitti:

        Jos tankissa on 20 litraa (33%) kesälaatua ja tankkaa päälle 40 litraa (67%) talvilaatua, kestää tankissa oleva tuote pakkasta vain -16 asetta. Jos puolet ja puolet, niin kestää pakkasta -12 astetta.

        Tähän voisi uskoa. Ei se ainakaan suorassa suhteessa mene.


    • jollekkin pa-firmalle

      asiakaspalveluun ja kysy voiko ne toimittaa sitä sinulle

      • riisseli

        ..toimittaisivat. Mutta ehkä määrä on kuitenkin liian pieni. Itsellä ei mitään säiliötä, ainoastaan 20L muovipönttöjä n.7kpl ja traktorin tankki 60L, paitsi aina vähintään puolikkaana=(


    • tankki-apina

      Osta Nesteeltä palmuöljyekobiodieseliä, katotaan kestääkö pakkasia!

      • tietoon

        Perustuuko tämä tietoon vain luuloon?

        En usko että Neste tekisi sellaista dieseliä joka ei talvella pelaisi. Eihän se kävisi kaupaksi!


      • tai kysykää Nesteeltä.
        tietoon kirjoitti:

        Perustuuko tämä tietoon vain luuloon?

        En usko että Neste tekisi sellaista dieseliä joka ei talvella pelaisi. Eihän se kävisi kaupaksi!

        Nesteen palmukamasta samallalailla eri laadut kuin tavallisestakin. (Tosin taisin lukea, että talvilaadun olisi 2 astetta vähemmän suodatettavuutta) mutta saattoi olla, ettei siitä ole arktista laatua, mitä myydään vain lapissa. Lappeenrannassa luki viimeksi tankatessa kesälaatu, yhdellä asemalla ainakin nyt jo talvilaatu.


      • sama ku äsken
        tai kysykää Nesteeltä. kirjoitti:

        Nesteen palmukamasta samallalailla eri laadut kuin tavallisestakin. (Tosin taisin lukea, että talvilaadun olisi 2 astetta vähemmän suodatettavuutta) mutta saattoi olla, ettei siitä ole arktista laatua, mitä myydään vain lapissa. Lappeenrannassa luki viimeksi tankatessa kesälaatu, yhdellä asemalla ainakin nyt jo talvilaatu.

        Siis lappeenrannan kama ei palmua, sitä saa vain pääkaupunkiseudun suunnalla.


      • riippuu keneltä kysyy
        sama ku äsken kirjoitti:

        Siis lappeenrannan kama ei palmua, sitä saa vain pääkaupunkiseudun suunnalla.

        Kun laittaa puolet ja puolet eri oktaanibensaa, tulos on suunnilleen oktaani siitä puolestavälistä. Mutta diesellaatujen sekoitus onkin ongelmallisempaa. Puolet 0 ja puolet 40 ei olekaan 20 vaan paljon vähemmän. Tosin Nesteen lista netissä väitti, että puolet - 15 ja puolet -34 kestäisi liemi -25, mutta moni tuttuni on kantapään kautta todennut, että ei pidä paikkaansa.


    • kuski 74

      Olen joutunut vaihdattaan polttoaine suodattimet 3kuukauden aikana jo 3 kertaa ja taas tukossa parafiinista.
      Onko muilla ollut ongelmia!! Kyseessä Teboilin diesel

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      361
      2853
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1088
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe