Mitäs jos luovutaan sametista ?

yksi vaan joka miettii ...

Onko kaaleennaisia kuulolla ? Olen miettiny sitä jo pitkään.Mitäs jos mentäs me jo eteenpäin.Muutettasiin vähän muotia.Hyljättäis samettikankaasta tehty hame.Se on raskas. epäkäytännöllinen.hankala pitää puhtaana.Tosi on, kaikki siihen tarttuu.Ja niinkui tuolla alempana joku kirjoittikin jo että omiaaikojaan sametti kuoriutuu pois.Ei semmoista voi pitää.Hyviä kankaita kyllä riittää ja kevyempiä.Ei näitten hameitten kantamise takia kannata terveyttään menettää.Itsellä on usein selkä kipeä, epäilen että juuri näihen hameitten syy. Ota kantaa.

192

7661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aukko sivistyksessä

Kulkiko kukaan mustalainen 1930-luvulla päällään 9 m mustaa samettia. Epäilenpä, että ei. Sellaiseen ei ollut varaa. Puhuttiinko 1930 yhtään mitään mistään mustalaiskulttuurista? Eipä taidettu puhua. Elettiin vaan, haettiin leipää suuhun. Mustalaiskulttuuri on siis ennen ollut aivan erilaista kuin tänään. Jos maailma tässä vielä pyörii 20-vuoden kuluttua, niin veikkaanpa, että mustalaisten elämä on taas ihan toisen näköistä kuin tänään.
      Joten sametista hamemateriaalina voidaan luopua. Se voidaan korvata kevyemmillä materiaaleilla.
      Mikään kulttuuri ei ole koskaan levännyt naisten hameitten varassa! Ihan naurattaa moinen väite.
      Miksi harvemmin muuten puhutaan siitä, että mustalaiskulttuuri lepäisi miesten jatsareitten varassa. Miehet ovat ajat sitten vaihtaneet jalkineet mukavampiin. Mitä luulette, kaatuiko kulttuuri siihen?

• .......Ö)

Niinpä, tuskinpa kangaan laatu tai jatsareitten pito elämän laatua muuttaa. Hameet kuluttavat lannenikamia ja kesällä kuumia. Ei ihmisen tarvitse elämäänsä muuttaa vaikka vaatteiden laatua muuttaisikin. Onhan niitä mukavia pitkiä hameitakin, jotka sulostuttavat naisellisia ominaisuuksia :) Miehille silmän ruokaa ;) Ei rotu siitä kärsi jos kevyempiä vaatetuksia pitää :) Naisilla olisi paljon helpompaa jos kerta heitolla raskaat hameet heivaisivat nevadaan. :)

• eräs...

oikeassa ei tämänpäivän nuoret pysty enää kantamaan hametta ovat sairaita koko ajan hameitten takia kun tulis kaikilta kaaleita semmonen yhteispäätös että siirryttäs johonkin kevyvempään kankaaseen vaikka ne muuten malliltaan oiskin samanlaiset niin se ois hyvä juttu joka kannalta ei kaajeetkaan kiinnitäis niin paljo huonoa huomiota meihin.

• ........................

Jo on viisasta kommenttia ) Harva mieskään pussihousuja ja jatsareita pitää........ :)

• Sametit pois vaan!

Minä sanon KYLLÄ, puhut asiaa. Voisin tässä luetella syitä vaikka kuinka ja monta. Ensin kun sitä ei alunperinkään ollu ees naisilla ylös asti aikoinaan. Vasta sitten kun vaurautta tuli enemmän se tuli muotiin.
      Ja miten likaset ne itse on! Kun hametta ei voi oikein pestä, kun se kutistuu. Kerätään helmoihin kaikki saasta maasta.
      Tavallinen köyhä ihminen menee joka kerran konkurssin, kun pitää saada hame. Minusta se kuuluu lähinnä rikkaille, jotka teettävät hametta vaikka kuinka monta vuodessa.

Puhumattakaan miten epäkäytännölliset ne on! Painaa niin paljon, että ei tavallinen ihminen jaksa kantaa sitä! Eikä siitä vaan selkä kärsi, siinä tulee monta muuta vaivaa, tässä mainitsematta. Tehdään vaan sellanen päätös, että luovutaan sametista minun puolesta. Jos olisi naisia, jotka ryhtyis tähän kaikki yhtä aikaa, niin olisin siinä joukossa. Yksin ei oikeen kannata.... ;) Ei muuta kun keräät adressin tai jotain mikä ois sitova juttu siitä se lähtee!

Terv. 1 kannattaja

• tämä hame

kultuuri pussi koko hame ,tästä kun pääsis vielä elämäsä aikana .synnitkin saa anteeksi mutta tätä kultuuri pussia ei.oma tyttö laitto hameet 2 vuotta sitten ja intoa täynnä niin kuin itsekin kun se oli nuorena ajankohtasta,mutta nyt tyttö katuu ja ei voi sitä heitäkään pois.olemmeko kultuuripussin vankea naiset lopun eläämäämme.

• hametta

Omalle tytölle olen sanonut, ettei hametta kannata laittaa.
        Se kuitenkin haluaa olla kuin muut ja haluaisi hameen.
        Katsotaan miten käy.

• tiedetään jo
        hametta kirjoitti:

Omalle tytölle olen sanonut, ettei hametta kannata laittaa.
        Se kuitenkin haluaa olla kuin muut ja haluaisi hameen.
        Katsotaan miten käy.

kuule ne nousee semmoseen raivoo ,että se hame on saatava niin siinä käy usko vaan. jos lyöt jyrkät ,niin ne vaikka yöllä jolokaa sinun hameen, ja menoksi.se on niin kova muitten nuorten painostus ,että et ole samanlainen kuin me jos pikku mekossa oot,että eipä siinä ole muuta tietä kuin laitaa kultuuripussi päälle.

• miten käy
        tiedetään jo kirjoitti:

kuule ne nousee semmoseen raivoo ,että se hame on saatava niin siinä käy usko vaan. jos lyöt jyrkät ,niin ne vaikka yöllä jolokaa sinun hameen, ja menoksi.se on niin kova muitten nuorten painostus ,että et ole samanlainen kuin me jos pikku mekossa oot,että eipä siinä ole muuta tietä kuin laitaa kultuuripussi päälle.

Tyttö kunnioittaa vanhempiaan.
        Vanhemmat haluaa ettei tyttö pue hametta.
        Jos tyttö toimii kulttuurin mukaan ja kunnioittaa vanhempia hametta ei tule.
        Jos tyttö toimii omin päin hame voi tulla.
        Katsotaan miten käy

• -----"@
        miten käy kirjoitti:

Katsotaan miten käy

minullla on itelläni pieniä lapsia ja sametti on lujilla, on pieniä sormenjälkiä, ruokalistaa ja kaikkia vaikka miten yrittäis essua päälläsä pitää. Se ois ollut hyvä jos samettia ei olisi ollut alunperinkään(en tarkota nytten kaaleen hameita vaan sammettia) mutta jos nyt mulle laitettais eri kankaasta saman mallisen mekon niin en usko että kehtaisin kulukia missää....olen myös kuullut semmosta ett sametin teon lopetettaisiin, mutta en usko siihen. ja sametti on vuosien varrrelta huonontunut laadultaan sen takia kun on poistettu jonkinlainen kemikaali joka oli ympristölle haitallinen. Ja joku kirjotti jotakin että nuorilla ei ole oikeen tapoja että välitetään vaan että tavara on hyvää ja kallista, se on totta. Olen ite vanaha aikasten ihimisten lapsi ja olen monta kertaa joutunut ihimettelemään kaajeenmoisia tapoja. naiset juo, on huumeita, vanahempia ei kunnioiteta ja luulaan että jos ollaan kaajeille törkeitä niin ollaan oikiaa kaalo kansaa. Tämä asia on jokaisen vanahimman käsissä...joo eksyin aiheesta....

• Jos
        miten käy kirjoitti:

Katsotaan miten käy

Tytöt kunnioittaisivatkin vanhempiaan,niinkuin kuuluisi.Olisi ensimmäinen ehto totella vanhempiaan eikä tuottaa niille pahaa mieltä ja harmia.

Mutta mustalainen on niin ovela että osaa vedota aina mukamas oikeisiin kohtiin sitä kulttuuria ja kunnioitusta. Ja kun tytöt haluaa mennä maailmalle ja saada aikuisen osan haluaavat ne sen tehdä hameen avulla,vaikka todellisuudessa se hame ei tee sen enenpää ketään aikuiseksi tai mustalaisemmaksi. Kun ei se mustalaisuus roiku ainostaan jossain hameen varassa,kyllä se on paljon muutakin kun joku hame vaan.Ja nykyajan hampurilais ja pizza lapset eivät monetkaan laita hametta sen takia että kunnoitus ja tavat säilyisivät..Siellä on monesti motiivina ihan muut asiat ja muiden nuorten kohtuuton painostus toisiaan kohtaan.

Ja ketjun aloittajan kanssa olen samaa mieltä että uudistusta tarvittaisiin tälläkin alueella,kyllä mustalais naiset on ihan tarpeeksi sairaita jo näiden painavien hameiden kanssa. Joka ei tarkoita sitä että tarvitsee hameesta tai kulttuurista luopua ,vaan että kankaan materiaali olis jotain muuta kevyempää kangasta.

On aika uskomatonta jos ihmiset ei ymmärrä asian pointtia tässä jutussa. Ei luulis olevan vaikeaa ymmärtää itsekunkin naisen kohdalla jolla mustalaismekko on yllään,mitä se on kellekkin tuonut tullessan. Olisi paljon mukavampaa,kun ei naisten tarvitsisi jo 40-50 olla kuin 70-80 kymppisten ja valitella kun koskee.Mukavampaa olisi nähdä ennemmin niitä terveitä kuin sairaita päiviä.

Jatkoja ja voimia kaikille jotka raahaa kulttuuri riippaa perässään.

• kyllä kyllä
        miten käy kirjoitti:

Katsotaan miten käy

kunhan nää lapset kunnioittaisivat muutenkin.ei hame ole sitä ,se on vanhanaikaista jo.kunhan meillä ois vaan sametti nii kaik on hyvin ,mut muuten näytetään minkälaine alus paita on ja värinen ja sit paljon muutakin en viitsi edes laitaa tähän etten loukkais ketään.nyt on korkee aika vaikuttaa et me kaalein naiset saatais vähän helpotusta meidän elämään.

• juuri minä perkele
        tiedetään jo kirjoitti:

luuletko sinä olevasi jollain lailla parempi!

• Kuin

Päästä tästä iän ikuisesta bakteeri pesästä,joka syö terveyden sekä rahat. JA silti voimme kuitenkin kaikki pukeutua kauniisti ja siveelliseti.En edes ymmärrä kuka liekään keksinyt tuon sametin hameeseen joka on niin epäkäytännöllinen kangas kuin olla ja voi.

Olen kauan jo ajatellut samaa asiaa ja minulta saa kyllä täyden kannatuksen näin oivalle ajatukselle.

Ja laittakaas kaikki käsi sydämelle..Oliko mustalais kulttuuri vaatteissa esim meidän mummojemme aikaan? Tai paremmin sanottuna sametissa. Onhan mustalaisen pukeutuminen aina ollut siveellistä ja asiallista,mutta tuo sametti on vihoviimeistä..huh.

Nykyään kaaleen naisetkin puhuvat vaan muodista ja haluaa kaiken maailman hepeneitä hameisiinsa...kummallista,onko se kulttuuria vai mitä se on.?

On vallan varmasti olemassa niin paljon hienoja kankaita joista voisi ompeliat tehdä muutaman koevedoksen ja siitä se voisi lähteä.

Tuossa aiemissa kirjoituksissa joku ehdotti adressia kyseiselle asialle..se saattaisi olla hyvä ajatus,että kerättäisiin nimiä niiltä jotka haluaa muutosta hame asiaan ja sitten lähteä sitä yhdessä toteuttamaan.

• sitten sitä

leimataan jo nimensä siihen laittaneet kaajeen kaajiksi ,tyytykää kohtaloon olette kuin miinojen keskessä, mistä ei ole ulos pääsyä .heitän mekon itse pois jos vain muutkin .

• sopimus....

joo mietin sitä juttua, meidän pitäisi jotenkin niin sitouttaa siihen sopimuksen, ettei voi kukaan perääntyä, joka on laittanut nimen sopimukseen. Muuten ei välttämättä onnistu.

Mutta, voihan olla niinkin kun yksi ja kaksi teettää jonkun kevyeemmän, sitä muut ehkä perässä. Joka olis vielä hyvän näkönen ja säädyllinen.

Siis tämän päivän nuoret, niin ei ne tiedä mitään tavoista. Tunnen monia, joilla on vaan se hame eikä muuta. Minusta on hirveetä kun, niin nuoret laittaavat ylipäätään hameet. Rahallisesti,ja kun kaikkea pitää olla ja hienoa vaan. Mutta, ennen kaikkea, ei ole enää oikeen tavoitteita elämässä niillä. Halutaan vain mahdollisimman nopeesti saada mies ja liuta lapsia, ettei vaan se mies karkaa. Ymmärrän että, nuoret ovat keskenään ja vaikka nyt ottaisivat sen reilun kaverinkin. Mutta, eivät osaa nauttia elämästä ollenkaan. Nuoruus jää elämättä kokonaan. Useimmat vanhemmat kuitenkin toivoo, että lapset kouluttautuisi ja hankkisivat hyvän ammatin. Tiedän että tämä ajatus on monillakin kaalolla kaukainen...kun ei ole ennenkään mustalainen kouluja käynyt jne. Aika on kuitenkin eri nyt. No, tää ehkä vähän poikkesi aiheesta, mutta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa.

• ?????????????

kerranhan ole televisiossa uudenlaista mustalaismuotia, joita nuoret olivat suunnitelleet,
        olikohan se juttu Oulusta?
        Tästä on jo aika pitkäaika kun se jutti tulu tvstä.
        Kyllä olis jo aika uudistua.

• minä .........myös
        sitten sitä kirjoitti:

leimataan jo nimensä siihen laittaneet kaajeen kaajiksi ,tyytykää kohtaloon olette kuin miinojen keskessä, mistä ei ole ulos pääsyä .heitän mekon itse pois jos vain muutkin .

minä myös heitän kunhan nään ja kuulen et joku on vaihtanut mallia.kunhan ei vaan tää juttu jäis puheeksi.kärsin kovia kipuja selässä hameen vuoksi ja pönkän takia.

• Elättäjänne.,.

"Päästä tästä iän ikuisesta bakteeri pesästä,joka syö terveyden sekä rahat". No terveyttähän teillä ei ole koskaan ollutkaan, etenkään päässä, ja hamerahat maksetaan valtion verovaroista joten ole huoleti. Jatkakaa saman malliin.

• nainen hesasta*
        minä .........myös kirjoitti:

minä myös heitän kunhan nään ja kuulen et joku on vaihtanut mallia.kunhan ei vaan tää juttu jäis puheeksi.kärsin kovia kipuja selässä hameen vuoksi ja pönkän takia.

Puhetta, puhetta ja puhetta. Ei se asia muuksi puhumalla muutu. Ite oon yli 40v ja pitänyt keveämpää hametta jo monta vuotta. Eipä ole muut kaaleen naiset perässä tulleet...vaan eipä haittaa. Eipä ole mulla kipuja muitten naisten tavoin. Oon ollu tosi tyytyväinen. Ite aikoinaan päätin että kun aina tällasista hamekankaan vaihoista kirjotellaan ja puhellaan mutta kukaan ei tee asialle mitään. Minä tein ratkasun omalla kohallani. Ja siitä se naiset lähtee. Jokainen joka tahtoo keveempää hametta tekee ratkasun omalla kohallaan. JOs aina ootatte vaan et joku muu tekee ensin ja tulee siitä teille kertomaan niin erehytte ystävät hyvät. En oo minäkään hameitani mainostellu en tiiä kuin moni on ees huomannu asiaa ;)
        Tiiän yhen toisenkin naisen jolla on keveempi hame. Siitä vaan naiset toimeksi, ei siinä mjuu auta jos haluatte keveempää elämää :))

• Kaupan kassatäti

tarkoittaa sitä, että hameen alla voi kantaa suurempia kuormia, eikä tavaratkaan lämpene liiaksi ennen yhteiskunnan maksamaan kotiin saapumista. Siitä vaan.

• sori vaan muija

älä sinä puhu kaikien puolesta .ja sitä paitsi valkolaiset ei tarvii edes hametta kun ne varastaa,ei kaikki romanit ole varkaita jos etb sattunut tietää nii nyt tiedät muija kuuleee..

• ogoufguo

joo en väitä etteikö olis hyvä asia toi mitä sanot, mutta mulla on ainakin periaate oon sen kerran laittanu ja sitä en pois ota. sitä häpiää en tuota itelleni enkä vanhemmilleni ja sitä paitsi sittenhä kaajeet ois saaneet tahtonsa jällee kerra läpite. hyvänen aika kaaleitaha me ollaa ollaa ylpeitä siitä mitä meillä on eikä alistuta muitten tahtoo.
      mutta jokainenha taplaa tyylilää joku heittää hameet nurkkaan ja joku ei

• Elkää eksykö asiassaa

Ei ollu puhe isojen hameitten pois heitosta vaan vain sametin materiaalina.Sama tyyli jatkuis hameessa, kankas vaan olisi kevyempi ja sileempi.

• tahtonsa läpi?????????????

oot varmaan just laittanu isot hameet päälle
        kumpi sulle on tärkeempää terveys vai toisten mielipiteet?

• Nimimerkkinimimerkkiminimerkki
        tahtonsa läpi????????????? kirjoitti:

Oot nii oikijassa. ei nää vaatteet sovi.Mulle on tärkeempää, mitä toiset sanoo.se on totuus.terveys tulee sitte.

• ogoufguo
        tahtonsa läpi????????????? kirjoitti:

mulla on kuule hameet ollu jo muutamia vuosia, että sillee.
        kumpi sulle on tärkeempää ittes ja vanhempies kunnioitus vai terveys?
        kyllä mulle tulee ainaki terveys vasta toisena.

ja sitä paitsi nykyään ei ketään ole pakotettu laittamaan hametta, vaan enneminki ollaa varolteltu että elä laita tuut vielä katumaa jotkut on ollu sen verra viisaita ja ovat kuunellu neuvoja ja jotkut taas ei.

mulla on vanhan aikaset vanhemmat mutta hekää eivät ois halunnu että laitoin nämä, mutta kun tänä päivänä ei muutenkaa oo enää mustalaisia jota voi tosissaa sanoo että kattokaa tuossa on oikia kaalo nykypäivänä kaikki on nii kaajeemoisia ja sit jos vielä pitäs luopua siitä mitä enää jäljellä on .

• gfjlhgljgöjöjgjuiopöuip
        ogoufguo kirjoitti:

ja sitä paitsi nykyään ei ketään ole pakotettu laittamaan hametta, vaan enneminki ollaa varolteltu että elä laita tuut vielä katumaa jotkut on ollu sen verra viisaita ja ovat kuunellu neuvoja ja jotkut taas ei.

mulla on vanhan aikaset vanhemmat mutta hekää eivät ois halunnu että laitoin nämä, mutta kun tänä päivänä ei muutenkaa oo enää mustalaisia jota voi tosissaa sanoo että kattokaa tuossa on oikia kaalo nykypäivänä kaikki on nii kaajeemoisia ja sit jos vielä pitäs luopua siitä mitä enää jäljellä on .

että pitäisi asua jossain kaapissa, jotta ei muuttuisi kaajeenmoiseksi.
        Ihan sama, ollaan sellaisia ihmisiä mitä ollaan, eikä väkisin hakata päätä seinään.

• kaaleen juuli
        Nimimerkkinimimerkkiminimerkki kirjoitti:

Oot nii oikijassa. ei nää vaatteet sovi.Mulle on tärkeempää, mitä toiset sanoo.se on totuus.terveys tulee sitte.

minäkin olen kaaleen nainen iäkäämpi jo ja ikäni elänyt tyypillistä kaalon elämää ja tytöillänikin on hameet mutta kyllä tämä on taakka vaikka komiat onkin miks luulet että meijän lapset ei käy kouluja on kuule iso kynnys mennä kaaleen vaateissa nuoren tytön johkin kouluun ei ne pysty yksin sinne menee hameissa kun kaajeet kattovat ne tuntee epävarmaksi ittesä ja jos on varsinkin muutenkin heikko itsetunto ainoastaan laumassa pystyvät menemään kouluun ja sehän tiijetään että kun niitä on usiampi samassa koulussa niin siitäkään ei tule mitään joten mikä neuvoksi????

• läpi harmaan kiven!
        kaaleen juuli kirjoitti:

minäkin olen kaaleen nainen iäkäämpi jo ja ikäni elänyt tyypillistä kaalon elämää ja tytöillänikin on hameet mutta kyllä tämä on taakka vaikka komiat onkin miks luulet että meijän lapset ei käy kouluja on kuule iso kynnys mennä kaaleen vaateissa nuoren tytön johkin kouluun ei ne pysty yksin sinne menee hameissa kun kaajeet kattovat ne tuntee epävarmaksi ittesä ja jos on varsinkin muutenkin heikko itsetunto ainoastaan laumassa pystyvät menemään kouluun ja sehän tiijetään että kun niitä on usiampi samassa koulussa niin siitäkään ei tule mitään joten mikä neuvoksi????

Minäkin olen noin keskiäiässä oleva nainen. Kannusta vaan tyttöäs johonkin kouluun. Ihan vaan kaaleen vaatteissa. Valtaväestö ovat jo tottuneet, vaikka vähän kattovatkin. Mutta, ajattelevat että hyvä kun toikin mustalainen älys kouluttautua, ettei tartte heidän verorahaoilla elää. Menee aluksi vaikka vähän kerralla, jos peruskoulu jäänyt kesken, niin sen voi suorittaa iltakouluna. Mahdollisuuksia on vaikka minkälaisia. Se innostuu enemmän kun huomaa että onnistuu kun yrittää kaikkensa. Siinä nousee itsetunto kummasti! " Että minä pystyn ja näytän että pystyn, vaikka olen mustalainen "!!

Tiedän monia nuoria jotka jollakin lailla koittavat kouluttautua tavalla taikka toisella. Ei muuta kun vanhemmat kannustamaan lapsia opiskelemaan. Siitä se lähtee!

• ,,,,.,.,.,,.,
        Elkää eksykö asiassaa kirjoitti:

Ei ollu puhe isojen hameitten pois heitosta vaan vain sametin materiaalina.Sama tyyli jatkuis hameessa, kankas vaan olisi kevyempi ja sileempi.

no eikö se ole sama vaik ei olis ylä osaa kun siitä tulee tavallinen hame ja ois levee.ois korkee aika vaihtaa koko hameen tyyli.ois kiva kun se ois vaan levee ja pitä ja tietysti musta.mitä sillä ylä osalla tekee ,muutako et sekin maksaa,säästyis siinäkin rahaa.

• erwlhh
        Elkää eksykö asiassaa kirjoitti:

ja sitä paitsi kuka sen sit määrää et minkälainen se ois.mua ei määrää ainenkaa kukaan ,kunhan se on pitkä ja musta ja levee

• fgjj
        ogoufguo kirjoitti:

mut mitä hyötyä on näissä hameissa ,ei kai nää hameet ketään kunnioita vaan käytösh'än se pitäis olla.kunhan on hameet päällä nii ei haittaa vaikka tytöt kävelee käsi kädessä tuolla ja miehet, kunhan meillä vaan ois hameeet.

• Tiina.R.
        läpi harmaan kiven! kirjoitti:

Minäkin olen noin keskiäiässä oleva nainen. Kannusta vaan tyttöäs johonkin kouluun. Ihan vaan kaaleen vaatteissa. Valtaväestö ovat jo tottuneet, vaikka vähän kattovatkin. Mutta, ajattelevat että hyvä kun toikin mustalainen älys kouluttautua, ettei tartte heidän verorahaoilla elää. Menee aluksi vaikka vähän kerralla, jos peruskoulu jäänyt kesken, niin sen voi suorittaa iltakouluna. Mahdollisuuksia on vaikka minkälaisia. Se innostuu enemmän kun huomaa että onnistuu kun yrittää kaikkensa. Siinä nousee itsetunto kummasti! " Että minä pystyn ja näytän että pystyn, vaikka olen mustalainen "!!

Tiedän monia nuoria jotka jollakin lailla koittavat kouluttautua tavalla taikka toisella. Ei muuta kun vanhemmat kannustamaan lapsia opiskelemaan. Siitä se lähtee!

olen valkolainen ja mielestäni te mustalaiset arastelette turhaan kouluttautumista ja työelämää jne.
        Se oli varmaan vaikeaa vielä 20v sitten, mutta nyt kouluissa ja työpaikoilla näkee niin monenmoista kulttuuria.
        Meilläkin on työpaikalla musliminainen jolla on kulttuurimekko ja huntu päässä, ei kukaan ole moksiskaan!
        Ja ihan varmasti mustalaisten arvostus nousisi jos teikäläisiä näkisi mukana työelämässä.
        Toivotan onnea tuohon hame-asiaanne.

• pamela8
        fgjj kirjoitti:

mut mitä hyötyä on näissä hameissa ,ei kai nää hameet ketään kunnioita vaan käytösh'än se pitäis olla.kunhan on hameet päällä nii ei haittaa vaikka tytöt kävelee käsi kädessä tuolla ja miehet, kunhan meillä vaan ois hameeet.

tutustukaa kaaleitten historiaan.ei ole ollut mitään muuta kuin kaajeitten pitkiä talonpoikais hameita ja miehillä.trikoo vaatteet nekin oli ensin valkoiset myöhemmin mustat.vuosiluku tosin oli 1830 mielestäni ihminen voi olla asiallisesti pukeutunut ilman samettiakin.ja jos ajatellaan tosiaan miten ne rasittaa naisen selkää esim.ja miten ovat aina likaiset,ei tosiaankaan ole silloin mitenkään komiat?

• ja läpinäkyvät

semmoset ku valkolaisilla nykyään on ei jää paljon arvailun varaa tai sitten bisnes puku pääle kravaattia myöte ettei erota onko mies vai nainen

• 27 metriä, ei paina

ei kun sulle laitetaan sammettipussihousut, kangasta yhteensä 27 metriä. Pie sie se siu akka vaa aisoissa

• tätä iteaa

laskuvarjosilkki olisi kyllin kevyttä,sitä vois laittaa kilometrin hameeseen,eikä painas paljon mittään.

• KEVYEMPÄÄ

KYLÄ JOUTAIS VAIHTAA KEVYEMPÄÄN.KOKO IKÄNSÄ PITÄÄ KANTAA PASKANKERÄÄJÄÄ PÄÄLLÄÄN JA PAINAAKIN KUIN SYNTI.KUKAHAN VIISAS KEKSI KOKO KAPISTUKSEN.TERVEYS MENNYT KOKO TAAKASSA

• niin se

on kaajeitten keksimä .kaalo ei ei ite ees osaa sitä keksiä.ja tämä on tosi.

• MMNB

Ompelijat keksimään

• varmaan

Ne ketkä vastustaa uutta nii uskon niitten naisten olevan rankan lihavia
        pelkäävät varmaan ettei mee tarpeeks kaikki piiloon totuus paljastuu ei vaineskaa. mutta kyllä me tarvitaan pian uus kangas sametin tilalle pakko. samettia ei saa enää siis kunnon samettia

• näin,,,

ajattelen minä.ei tästä mekosta voi luopua ja vaikka täällä siitä puhutaan niin se on kaunis teoria mutta käytännössä se on mahdottomuus .jos kuvitelelaan mikä olis sellainen tapaus ,että tämä mekko jäis pois niin yksi asia nousee mieleen ,että vainot olis niin kovat ja siksi olis pakko ,henki tai hame.

• Kolttu

nauraaaa totta henki tai hame! Ei sitä nuorena monikaan tiiä mihin sitoutuu lopun elämää. Jaksaisin enemmän, olisin terveempi jne jne. Haittoja on lukematon määrä. Inhoon oikeesti koko hametta! Tää ei tarkota, että halusin pukee farkkuja, joten arvostelijat jättäkää kommentoimatta! Nuo kaikki on kuultu.

• Rohkeutta vaan
        Kolttu kirjoitti:

nauraaaa totta henki tai hame! Ei sitä nuorena monikaan tiiä mihin sitoutuu lopun elämää. Jaksaisin enemmän, olisin terveempi jne jne. Haittoja on lukematon määrä. Inhoon oikeesti koko hametta! Tää ei tarkota, että halusin pukee farkkuja, joten arvostelijat jättäkää kommentoimatta! Nuo kaikki on kuultu.

No nyt kun tässä katteli nuita kommenteja, niin tuli vaan poimittua se tosi asia että pitää olla rohkea tekemään se ensimmäinen siirto.

On totta että ei nämä hameet tee meistä mustalaista, mutta kun olemme sen valinnan tehneet niin ymmärämme että pakon eessä ollaan.
        Onko se sitten vaihtoehto, että vaihdam.
        me sametin toiseen materiaaliin vai mikä

Ja sitten mielkiitonen kysymys jo sinällään mikä oisi tuo materiaali sametin tilalle.
        Sametti on kuitenkin semmonen että se hylkii likaa, on lämmin, ja ihan hienon näkönen ainakin uutena.ja on se aika kestäväkin.
        MNikä siis ois tuo materiaali mein uuteen hameeseen, joka kestäs ryhissään samettia kun ei tarvii silitellä ym.

Kertokaa se viisaat kanssa sisaret.

t sisar hameineen

• ja juu juuu

oletko ajatellut
        kun ne vainot tulee nii silloin voi olla jo myöhäistä heitt'ää samentti hame pois ,ois viisaampi nyt vaikuttaa siihen kun ois tilaisuus ja helpottais varmaan meitä kaikkia päästä tästä tauti retkusta eroon.vaihetaan ihmeessä kevyenpään minkä voi pestä useammin ja ois enemmän kaapissa vaihto hameita.siunausta sullem päiovääsi ja muille myös,,,,ja viel yks asia taaivaseen ei saada mukaan näitä hameita vaan siell ollaan valkoisissa.kiitos jeesukselle

• wefrwegf
        Rohkeutta vaan kirjoitti:

No nyt kun tässä katteli nuita kommenteja, niin tuli vaan poimittua se tosi asia että pitää olla rohkea tekemään se ensimmäinen siirto.

On totta että ei nämä hameet tee meistä mustalaista, mutta kun olemme sen valinnan tehneet niin ymmärämme että pakon eessä ollaan.
        Onko se sitten vaihtoehto, että vaihdam.
        me sametin toiseen materiaaliin vai mikä

Ja sitten mielkiitonen kysymys jo sinällään mikä oisi tuo materiaali sametin tilalle.
        Sametti on kuitenkin semmonen että se hylkii likaa, on lämmin, ja ihan hienon näkönen ainakin uutena.ja on se aika kestäväkin.
        MNikä siis ois tuo materiaali mein uuteen hameeseen, joka kestäs ryhissään samettia kun ei tarvii silitellä ym.

Kertokaa se viisaat kanssa sisaret.

t sisar hameineen

nii mut ota huomioon ei saa enään kunnon samettia

• on viisaita

myönnän vaikka en itse ole sieltä päin ,aivan toiselta puolelta .ne on kaaleota mutta ei niillä monellakaan ole tämmöstä säkkiä päällään vaikkakin tämä säkki on kaunein puku mitä minä tiiän.

• ne ovat aikaa edellä

Niin ovat, en ole itekään sieltä päin. Luulen, että aika monikin ovat jopa kateellisia heille. Vaikka muka haukkuvat kaajeelliseksi.

• minä ,,,
        ne ovat aikaa edellä kirjoitti:

Niin ovat, en ole itekään sieltä päin. Luulen, että aika monikin ovat jopa kateellisia heille. Vaikka muka haukkuvat kaajeelliseksi.

sanon sen terveellä kateudella.

• uus muoti meillekkii
        minä ,,, kirjoitti:

sanon sen terveellä kateudella.

aikaa oottanu,ett joku tekis alotteen vaatetuksen kuulkaahan kun kerran olin Ikeassauudistamiseks.
        Pitäis olla jottain raikkaampaa, hygieenista ja helpommin puhdistettavaa.
        Voihan sitä olla siveellisesti pukeutunut kapeammassakin hammeessa eikö jossain 1500 luvulta perräisin olevasta muodista.
        Voishan tämä nykyinen vaatetus olla vaikka kansallispukuna, jota käytetään juhlissa.
        Ei euroopan mustalaiset ole näin raskaasti puettu kuin suomen romaanit?
        Kuulkaahan kun kerran olin IkeaSSA JA SIELLÄ oli kaksi meikäläistä naikkosta ihan humalassa,kyll kiersin ne kaukaa.
        Ei kyllä voi olla pahempaa, kyll siinä romanivaatetus aliarvostettiin ihan hävetti.

• koko hameet

ensinnkin ne on huonokuntoselle ihmiselle täyttä piinaa, sempä takia en pidä niitä enää kotona. Ainoastaan laitan päälle kun menen Äitiäni tervehtimään. Olen itsekin jo ikäihminen ja nuorempia en rupia häpiämmään.
      Puolan kaaleita olen aina ihaillut kun ne naiset pukeutuu niin hionosti ja miehet myöskin ja heidät erottaa heti kaaleiksi vaikkei samettihametta olekaan.
      Nuoriltahan ne uudet aatteet tulee ja se on tervettä itsensä välittämistä että alkaavat ymmärtämään että raskaat hameet vahingoittaa selän ja muutakin.

• olisko,,,,

ei vanhat tee radikaali asita ,ei vanhat nouse barrikaadeille vaan nuoret,niin se on ollut aina.eräs romaani mies

• Katsokaan itteänne isosta p...

Ei millään pahalla, mutta noi " hameet " näyttää järkyttäviltä, naurettavilta, takapuolta oikein korostetaan.
        Ihan ko jotain erikoista ois tarjolla, vanhanajan tyrnyyriä muistuttaa koko " hame"...

• Ellis

ei ole mukava olla mikään silmätikku koko aikaa.

Kun ei ole mikään kovinkaan vanha perinne muutenkaan, olisi kiva tietää ketä tämänkin upean perinteen on saanut kaikille markkinoitua silloin aikoinaan.

• rankano juuli

kannatetaan, kannatetaan,
      K-A-N-N-A-T-E-T-A-A-N!!!!
      Kuka tekee ensimmäisen siirron? :D

• kannatetaan

ei muuta kun nyt se joka osaa ommella tai on ompelija kavereita niin rupee suunittelemaan minkälainen vaihtoehto ois hyvä tilalle ja sit vain laittaa ilmotuksen kaaleen naisille joka kotiin että kokoonnutaan jonnekin tiloihin keskustelemaan asiasta ja kun on vielä vaihtoehto tarjolla niin uskon että yhessä saahaan se päätös aikaan jonkuhan tää on aloitettava ja atresiin sit nimi vain joka ois sitoa jos viisikymmentäkään naista ryhtyy siihen niin loput kyllä seuraa perässä.

• Nainen ja sametti

Melkein 1 600 ihmistä on lukenut näitä ja tää on 42 viesti. Olisi nyt voineet ottaa yhtä monta kantaakin keskusteluun. Mites tässä nyt pitäisi jatkossa toimia, vai jääkö tämä viestittelyksi? Onko mitään ideoita? Rohkeesti nyt vaan kannanottoon ja ideoimaan!

• juuuuuu juuuuuuuuuuuuuuuuuu

olen sitä mieltä ketkä ei haluu vaihtaa hame mallia nii pitäkööt mut meille muille pitää antaa se mahdollisuus kun on jotka haluaaavat siitä vanhasta pois.ois tosisaan kiva tietää miten tää homma etenee.HERRA AUTA MEITÄ AAMEN

• Kaffitauko,kiitos

Palaverikahvit kuuluvat yhä monelle työpaikalle, mutta oikeasti palaverissa ei kannattaisi juoda kahvia.

Koska kahvinjuonti piristää vain hetkellisesti, kannattaisi kahvilla saatava vireystilan piristymisen ajoittaa oikein, neuvoo asiantuntija Akavalainen-lehdessä.

Palaveri ei ole siihen oikea paikka. Palaverissa ei tarvitse lehden mukaan kofeiinin tuomaa aivotoiminnan kiihdytystä. Se hoituu vähemmälläkin. Sähköpostin hoitelukin onnistuu ilman kofeiinipiristystä. Rutiineja varten ei tarvitse kahvin tuomaa apua.

Sen sijaan kofeiinin tuoma aivotoiminnan kiihdytys kannattaa säästää varsinaisen työtehtävän ääressä puurtamiseen. Silloin kofeiini voi auttaa luomaan uusia ajatuksia ja pääsemään flow-tilaan, jolloin työ sujuu kuin leikki.

• gitanilo

naiset tekee niinkuin naiset parhaaks näkee,itse en näe nykyistä hame mallia kauniinpana vaihto ehtona,mielestäni monessa ulkomaillakin käytetyt värikkäät pitkät hameet on tyylikkäät,ne korostaa enemän naisellisuutta.
      pakko sanoo kyllä noista miesten vaatteista,elkää hyvät naiset niitä ainakaan vetäkö päällenne

• toiveessa hyvä elää

Voi voi kunpa se oliskin noin. Moni säästyisi turhilta vaivoilta...ja niitä on monta

• gitanilo
        toiveessa hyvä elää kirjoitti:

Voi voi kunpa se oliskin noin. Moni säästyisi turhilta vaivoilta...ja niitä on monta

kyllä te yhdessä saatte muutoksen aikaan jos tosissaan haluatte mutta koska suomessa on aika tiukan linjan säännöstöt ei muutokset tapahu hetkessä,silti ollaan vapaita mustalaisia niin meillä on se voima rakentaa kulttuuriamme vahvemmaks!
        ei siinä pitäs olla miehellä nokkaan koputtamista jos naiset haluaa vaihtaa tyylikkyyttä mutta kun eletään mustalaiskulttuurissa niin tietyissä säädöissä pitää pysyä,sehän on selvä.
        tämä on minun mielipide ja olen kyllä kuullut ennenkin naisten puhuvan aiheesta ja samoin sanoin heille.

• taistikka

No nyt ei nähdä metsää puilta.Tää hamejuttu on ihan sivuseikka.Hameen tulisi viestia moraalista ja siveydestä eikö?Miten sitten siihen kuuluu että peppu nostetaan kainaloihin pönkillä?Eihän se peppu voi alkaa niskasta...silloinhan ei tiedä missä niska loppuu ja peppu alkaa.Ei toi samettijuttu niin iso asia oo vaan se minkä viestin se hame antaa!Kun nyt halutaan sitä moraalia ja siveyttä korostaa niin parempi olis pukeutua niinku afganistanissa naiset.Mustalaisuus ei voi olla kiinni hameesta jonka suomalainen vaatturi on tehny!!!

• Mariam4758

Hyvä asia, eihän niistä hameista täytyisi luopua kokonaan, vaan pitää aina kaapissa, jos on tarvetta juhliin tai muihin, voisi aina pukea päälle. Tavan elämässä voisi käyttää kevyempää vaatetusta ja auttaisi paljon elämää. Kannatan todella.

• Lilja ...

Pakko oli ottaa kantaa. Vaikka juhlallisesti luvasin etten enään kirjoita. Vanha tätini luopui sametista kun ei terveys kestänyt.Silti hän pukee säädyllisesti samallatavalla kui muukkin vain sametti on korvattu jollakin muulla mustalla ja ei ole pönkkää, Minä kannatan myös sametin unhottamista. vaan juhlatilaisuuksiin puettais se perinteinen.Minulla ei muuten ole ollenkaan pönkkää koska se on ruma.Anteeksi vaan, mutta muistuttaa venäläistä maatuska nukkea.Kattokaa peilistä vaikka.Ne teistä ketä tuntee vaattureita tai itte ommelette alkakaa tuumia ja suunnitella. Kokous koolle vaan. Kaikki tulee.

• D.M

pitkä musta hame vaan, sametit pois?

• että olisi

Kaikilla normaali pitkä musta hame ja ne pönkät roskakoriin, ne on rankan näkösii..naurettavia suorastaan.

T:Minä vaan

• pönkkä naurettavan vanhanai...
        että olisi kirjoitti:

Kaikilla normaali pitkä musta hame ja ne pönkät roskakoriin, ne on rankan näkösii..naurettavia suorastaan.

T:Minä vaan

" pönkkä" - sanonko, mitä se muistuttaa?
        Kas, kun mustalaisnaiset eivät sitä ite huomaa.

• ,YJ,

JUU OLEN SAMAAA MIELTÄ .

• rohkaisi

minua ,että heiti hameen pois kokonaa.tulkoon vaikka lunta tupaa ja jäitä porstuvaan niin nyt on mekko heittetty ja pysyy.kyllä kohta kuulette kuka olen ,uskon niin,ikä 35-45-

• Monia kokenut

Riippuu vähän missä päin asuu. Ne ei kuulu esim. tänne etelään, jotka ei ole kuolemanvakavia asioita...(voi tietenkin tulla, toivon mukaan ei).

Yks ainut asia, joka mua ihmetyttää jota moni nainen sanoo. Ne voisi mennä muitten vanhojen ihmisten eteen, mutta ei omien? Minusta tämä ei ole millään lailla oikein. Koska ihan yhtä arvokas on se toisenkin vanhin. Se pitää olla sitten aivan tasapuolista. Minun mielestä.

Onneks mun vanhin ei ole niin ehdoton noissa asioissa. Vaikka on koko ikänsä kantanut hametta ja kantaa vieläkin vaikka on vanha. Se ymmärtää ja kääntää katseen. Se ei mene kylille juoruamaan ja panettelemaan ketään ja kuka kulkee ja missä vaatteissa. Vaikka minä olen sanonut, että mites nyt näin, niin tokaisee voivoi..elämässä on paljon tärkeimpiä asioita johon kannattaa kaalon kiinnittää erityistä huomioo. Elämä itsessään ei ole helppoa ettei hän jaksa kiinnittää ja tehä numeroa mistään tuollasesta. Ja jokainen taplaa tyylillään.

Ihmettelen monesti miten noinkin vanhalla ihmisella voi olla tuollanen ajatus. Kun nuoremmatkin ovat niin syvästi niissä tavoissa. Siinä kuitenkin esimerkkiä minulle sekä muille.

Terv. Nainen

• samanlailla
        Monia kokenut kirjoitti:

Riippuu vähän missä päin asuu. Ne ei kuulu esim. tänne etelään, jotka ei ole kuolemanvakavia asioita...(voi tietenkin tulla, toivon mukaan ei).

Yks ainut asia, joka mua ihmetyttää jota moni nainen sanoo. Ne voisi mennä muitten vanhojen ihmisten eteen, mutta ei omien? Minusta tämä ei ole millään lailla oikein. Koska ihan yhtä arvokas on se toisenkin vanhin. Se pitää olla sitten aivan tasapuolista. Minun mielestä.

Onneks mun vanhin ei ole niin ehdoton noissa asioissa. Vaikka on koko ikänsä kantanut hametta ja kantaa vieläkin vaikka on vanha. Se ymmärtää ja kääntää katseen. Se ei mene kylille juoruamaan ja panettelemaan ketään ja kuka kulkee ja missä vaatteissa. Vaikka minä olen sanonut, että mites nyt näin, niin tokaisee voivoi..elämässä on paljon tärkeimpiä asioita johon kannattaa kaalon kiinnittää erityistä huomioo. Elämä itsessään ei ole helppoa ettei hän jaksa kiinnittää ja tehä numeroa mistään tuollasesta. Ja jokainen taplaa tyylillään.

Ihmettelen monesti miten noinkin vanhalla ihmisella voi olla tuollanen ajatus. Kun nuoremmatkin ovat niin syvästi niissä tavoissa. Siinä kuitenkin esimerkkiä minulle sekä muille.

Terv. Nainen

se on selvää.mitäs sitä turhaa jos omien eessä on mekko ja vieraitten eessä ei

• fuhg

Alunperin tässä keskustelussa ei ollut kyse heittää meikkoa pois eikä edes tehdä mekosta kapiemman, vaan vaihtaa materiaalin kevempään ja helppu hoitosempaan. Jotka kannustaa tätä asiaa voisivat teettää hameen ja kokeilla?
        Tehdä puhesta totta?

• Jisa
        fuhg kirjoitti:

Alunperin tässä keskustelussa ei ollut kyse heittää meikkoa pois eikä edes tehdä mekosta kapiemman, vaan vaihtaa materiaalin kevempään ja helppu hoitosempaan. Jotka kannustaa tätä asiaa voisivat teettää hameen ja kokeilla?
        Tehdä puhesta totta?

kunhan se vain on "siveä" eikö?

Puhe on alkuperäisestä kääntynyt aika lailla siihen suuntaan miten typerältä tuo pönkitetty hame lopultakin näyttää ja kuinka harva sitä oikeastaan käyttää mielellään.

Toivon että ne jotka tämänkin keskustelun pohjalta luopuvat isosta hameesta eivät kohtaisi mitään kamalaa sen takia lähipiirissään tai muuallakaan.

• HYVÄ KUN TEIT NII

hyvä kun teit aloitteen ,nyt minäkin uskallan,tehkää perässä.

• jrfjrj
        fuhg kirjoitti:

Tehdä puhesta totta?

no kyllä siitä vois ottaa monta metria pois ,ajattele vähän minkä näköinen siitä tulee jos se on kevyenpää kangasta ja 9-10 metriä kangasta.eiköhän se riitä jos siinä ois vaikka 3-4 metriä kangasta ja musta ja pitkä.

• rivissä ensimmäinen!

Päivää kaikille kanssasisarille,

keskustelu on ollut todella hyvää ja mielenkiintoista. Yksi ainut negatiivinen kommentti, viis siitä! Oli kiva lukea sen yhden miehenkin kommenttia tästä asiasta.

Sinä nainen, joka aloitit tämän keskustelun. Nyt voisit päättää vuokrata tai lainata kokouspaikan, jossa me voitais tavata kaikki ja vielä jokainen ottaa mukaansa mahdollisimman monta naista ja mielellään eri ikäisiä. Vaikka asuisit nyt timbuktussa niin hiissaan itteni sinne.

Paikalle voisi jokainen tuoda oman ideansa ja mielipiteensä. Ei siinä välttämättä tartte olla mikään ompelija. Koska sen voi ompeluttaa jollakin toisella. Eikö niin? Joten antakaa nyt mielikuvituksen lentää, jotta saatais jotain aikaan. Tämä nyt oisi aika iso askel numero 2, joten kaikki mukaan ja kannustavalla mielellä. Olemme jo liian monta vuotta kiduttaneet itseämme, emme halua kuulla enää....ei siitä tule mitään...vui mustalaisiuus kärsii..jne jne. Uskon siihen, että jokaisella naisella alkaa ikään kuin uusi elämä, jos tämä toteutuisi. Saa terveyttä, elämän laatu paranee kaikin tavoin. Miettikää asiaa.

Terveisin kanssasisar

• semmonen,,,

nais risteily ja moniko pääsis tulemaan,sanotaan miehilli ,että ei me vielä siellä laivalla mekkoa heitetä,,,,

• seuraa nyt
        semmonen,,, kirjoitti:

nais risteily ja moniko pääsis tulemaan,sanotaan miehilli ,että ei me vielä siellä laivalla mekkoa heitetä,,,,

tarkasti millon se risteilu on.minä jo rässäilen tässä housuja ja laitan itteni A kuntoo ,että saan parhaan päältä.mä niinkun olisin vain muina miehinä siellä.

• rankano juuli

"Sinä nainen, joka aloitit tämän keskustelun. Nyt voisit päättää vuokrata tai lainata kokouspaikan, jossa me voitais tavata kaikki ja vielä jokainen ottaa mukaansa mahdollisimman monta naista ja mielellään eri ikäisiä. Vaikka asuisit nyt timbuktussa niin hiissaan itteni sinne."

Veit sanat mun suusta!!

• vrvwerweg
        semmonen,,, kirjoitti:

ei laivaan.koska ei ole varaaa ottaa koko poppooota sinne mukaan.eikä ole ketään kuka kattoo lapsia.muuten hyvä juttu.ja kyllähän joku paikka löytyy sit

• iiiiiii

monilta menny laps hameen raskauden vuoksi

• nauran yksin kotona

nauraaaaaa kyllä me ollaan hauskoja!

Miehet eivät päästä riesteilylle, kun saavat tietää mistä on kyse....nauraaaa

keksitään joku parempi, vaikka mulle käy, se ei välttämättä käy kaikille. Sillä olen vapaa menemään ja tulemaan mihin lystään.

• rankano juuli
        nauran yksin kotona kirjoitti:

nauraaaaaa kyllä me ollaan hauskoja!

Miehet eivät päästä riesteilylle, kun saavat tietää mistä on kyse....nauraaaa

keksitään joku parempi, vaikka mulle käy, se ei välttämättä käy kaikille. Sillä olen vapaa menemään ja tulemaan mihin lystään.

homma vapaa menemää, vaikka into kiinaa, jos vaa tietäisin missä se on nauraa

• samettia

mitä jos luovuttas ensin muutamasta metristä samettia ensin,miltä se nätttäs vaikka 5 metriä samettia.

• Daadossa

No joo miksi ei, mutta sitä tekee jo useimmat. Tietenkin jos on oikeen iso ihminen, ei ne välttämättä...?

Kyllä tää on nähty ja koettu, niin kuin tuolla alhaalla sanotaan, että roviolla voisi tämän koltun polttaa!

Ehdotan, että mustaa pitkä hametta kannettais ei hirmusesti kangasta..normaali hame, jossa ei näkyisi jalkoja.

Kyllä mua jotenkin huvittaa nämä tavat. Kaikki muu on daados likasta, mutta entäs kädet? Ne pitäis leikata poikki! Nehän ne vasta ovatki likaset. Saippualla vaan pestään nekin sitten pois, ja avot ovat puhtoset!

• oihyijuöpo

juu kysehän on ollut myös siitä kun ei saa enään kunnon samenttia ja ei ole fyffee tiettää nii useasti hametta kun on nii huonoo kangasta et palat tippuu.tank yuuu.

• todella hyvä ehdotus
        Daadossa kirjoitti:

No joo miksi ei, mutta sitä tekee jo useimmat. Tietenkin jos on oikeen iso ihminen, ei ne välttämättä...?

Kyllä tää on nähty ja koettu, niin kuin tuolla alhaalla sanotaan, että roviolla voisi tämän koltun polttaa!

Ehdotan, että mustaa pitkä hametta kannettais ei hirmusesti kangasta..normaali hame, jossa ei näkyisi jalkoja.

Kyllä mua jotenkin huvittaa nämä tavat. Kaikki muu on daados likasta, mutta entäs kädet? Ne pitäis leikata poikki! Nehän ne vasta ovatki likaset. Saippualla vaan pestään nekin sitten pois, ja avot ovat puhtoset!

juu olen sunkaa samaa mieltä et tavallinen hame pitkä ja musta ,kai sitä voi peittää itteesä niikin.

• helma heilahtaa

vietetään ensikesänä suuret juhannusjuhlat, johon kokoontuu kaikki suomen mustalaiset. poltetaan hameet roviolla kaikki kerralla. ois komea kokko eikä kukaan pystyis toistaan osottelemaan sormella. tai tehhään niistä hevosen loimia niin menee hyötykäyttöö. pysys selätki paremmassa kunnossa eikä ois niin raskasta töissä ahertaa.

• niin ...

hepat olis sit likasia.

• Jokuvainkakkonen

että siis melkein kaikki haluaisivat raskaista hameista eroon?

Jos asia on näin, niin älkää antako ainakaan miesten sitä estää.

Ehkäpä kaaleen naiset eivät olisi enää yhtä rasittuneita henkisesti kuin fyysisestikin, mikä näkyy äksyytenä toisinaan.

• Kyllä, näin on!

Kyllähän se kaunis on, mutta se on eräänlainen kahle monillekin mustalaisnaiselle. Ei kaikki koe näin, mutta useimmat haluavat kantaa kevyempää hametta. Monille tulee palleatyrä, selkäkipuja, hermoratojen särkyä jaloissa ym. erilaista vaivaa. Ne ovat kalliita ja niiden käyttöikä on huomattavasti alentunut, kun sametiti ovat huonoa laatua. Yhden hameen hinnaksi tulee noin, alkaen noin 500 € ja ylös päin. Tämä on todella kallista varsinkin jos ei ole rikas. Ja romanit ovat työllistyneet huonosti yhteiskunnassamme, johtuen monista eri syistä.

Kaiken kaikkiaan niitä negatiivisiä puolia on rutkasti, kuin positiivisia tässä hame asiassa.

• oufou

te kaikki vaan puhutte ja mietitte. Toimikaa!! ei se edisty pelkästään puhumalla ja haaveilemalla täällä.

• kuka aloittaa!

Niinpä! Luulen, että se rohkeus pettää sitten viime tingassa, niin kuin aina. Olen pessimisti tämän asian suhteen. Puheet on puheita ja teot muuta. Valitettavasti.

• ongelma----
        kuka aloittaa! kirjoitti:

Niinpä! Luulen, että se rohkeus pettää sitten viime tingassa, niin kuin aina. Olen pessimisti tämän asian suhteen. Puheet on puheita ja teot muuta. Valitettavasti.

ei ole mitään yhteistä linjaa käytännon tasolla,eikä se ole vain tässä hame asiassa vaan kaikessa missä kaalon pitäs mennä eteen päin .me olemme toistemme arvostelujen venkea ,täällä on helppo meidän sanoa se mitä tunnemme ja mitä olemme mieltä,anonyyminä mutta kuinka moni sanois kaiken sanomansa omalla nimelään ,ei kukaan

• HÄÄTTÄILLÄ

SUUNNITELLAAN NYT ENSIN SE 500VUOTTA JOS VAIKKA SITTEN

• eikö enenpää
        HÄÄTTÄILLÄ kirjoitti:

SUUNNITELLAAN NYT ENSIN SE 500VUOTTA JOS VAIKKA SITTEN

No me ollaan tällaisia reppanoita. Kuka laittaa ensin nimensä tuohon minä laitan toisena. Sen jälkeen voitais tavata, täällä jossain pääkaupunki seudulla, kerta ei tule ehdotuksia. Sinne vaan kaikki sitten.

• olga

Olen ihan samaa mieltä että hame pitäisi melkeinpä lailla kieltää.Se on erittäin epäkäytännöllinen ja ollaan siin ajassa että ei saa edes hyvää samettia itselläni 4kuukautta vanha josta pulitin 700euroa niiin sametti on aivan "kuoriutunut"pois.Kärsin paljon selkäsäryistä ja niskakivuista.
      Mutta se pelkkä mielipiteen ilmaisu ei meillä nyt auta,jotain muuta pitää asian eteen tehdä.mutta mitä???
      Uskon silti että tämä romanihame jää pois sitten vasta kun on oikeesti todella kurjat olot,sota yms..koska tavaraa ei silloin ole saatavilla enää. mutta parempia aikoja odotellessa.....

• vielä kerran,

henki tai hame.

• Lorini

Jos nyt alettas etes ostamaan ne omilla rahoilla.tehhään aluksi näin

• juuli vain

sinä alotit tämän keskustelun ja hyvä siitä tulikin ,paljon lukioita plus kannanottoja.mutta olitko suunnitellut miten eteen päin onko sulla jokin suunnitelma miten tätä voi toteuttaa,koska jokatapauksessa tämmönen asia ja se eteen päin vieminen tarvitsee johtajan joka orkanisoi ,eli annhan kuulua itsestäsi .voit olla se joka jää historiaan.

• johtajaa

No, ehkä se on vähän aralla mielellä? Kun olen odotellut myös, että jotain tapahtuisi tai se laittais jotain tänne.Kait luulee, että saa syyt niskoilleen, kun meni kiihottamaa naisii kapinaan! Mutta, eihän siitä ole kysymys. Ja jokainen tekee päätöksensä omiin nimiin.

Mutta, varmaan hän ei laita vastaan, jos löytyy joku organisoija tähän asiaa. Koska sehän voisi olla meistä ketä vaan, vai mitä? Mutta, joka tapauksessa aion olla mukana täysin ja autan asioissa. Joten tarjoan apuani siinä missä vaan voin.

• kannattaja
        johtajaa kirjoitti:

No, ehkä se on vähän aralla mielellä? Kun olen odotellut myös, että jotain tapahtuisi tai se laittais jotain tänne.Kait luulee, että saa syyt niskoilleen, kun meni kiihottamaa naisii kapinaan! Mutta, eihän siitä ole kysymys. Ja jokainen tekee päätöksensä omiin nimiin.

Mutta, varmaan hän ei laita vastaan, jos löytyy joku organisoija tähän asiaa. Koska sehän voisi olla meistä ketä vaan, vai mitä? Mutta, joka tapauksessa aion olla mukana täysin ja autan asioissa. Joten tarjoan apuani siinä missä vaan voin.

lueskelin noita juttuja aika mielenkiintoista nähdä, miten asia on ajankohtainen
        kannatan asiaa ,
        mutta ehdotukseni olisi että asiasta keskusteltaisiin omien suvun vanhempien kanssa ensin ja sitten yleisesti.
        sillä eihän me muita käytöksellämme luokata kun heitä.
        tiedän että on paljon vanhempia henkilöitä jotka ovat varmasti myönteisiä eihän heitä enää monienkaan suvuissa paljon oo ,
        sillä onhan ennenkin todella ollut vaatetus kevyempi ja kaaleet kaaleita vähän enemmän kuin tämän päivän pönkätyissä hameissa kulkevat.
        se mustalaisuus kun ei ole vaatteissa sittenkään vaan se on sydämmessä. jos sitä on

joku mainitsi ettei pussihousujakaan kukaan enää pidä kuin vanhat miehet no sekin on tosi.
        tämä muutoshan olisi paluu entiseen tavallaan.
        etenkin jos tulee penkalo tiija ,
        ajatelkaa asiaa ja ottakaa yhteyttä kokoontukaa yhteen siitä se lähtee.
        jos kukaan ei rohkene valitkaa joku kaaleitten joukosta, joka lähtee asiaa hoitamaan.
        tsemppiä

• vaaaan

Niin, se jäi historiaksi. Ootellaan hitlerin aikoja, niin eikhön se hame lopulta pala, jossain kammiossa kantajansa kanssa.

Hyvät jatkot kaikille naisille. Tää oli kivoin asia mitä olen täältä koskaan lukenut. Mutta, mistä tietää mitä tästä syntyy, minkälainen muoti tulee katukuvaan romaneilla...meibi

• Maria Friman
        vaaaan kirjoitti:

Niin, se jäi historiaksi. Ootellaan hitlerin aikoja, niin eikhön se hame lopulta pala, jossain kammiossa kantajansa kanssa.

Hyvät jatkot kaikille naisille. Tää oli kivoin asia mitä olen täältä koskaan lukenut. Mutta, mistä tietää mitä tästä syntyy, minkälainen muoti tulee katukuvaan romaneilla...meibi

Ai että, oon nauranu ku pieni tinali täällä! Yksin, ääneen ja kyyneleet silmissä. Tääl on ollu tosi hyviä viestejä. Paras oli varmaankin se, kun joku kirjotti että synneistä pääsee eroon, hameista ei!

Tän viestiketjun alottaja ei tarkottanu hameitten ottamista kokonaan pois, vaan sitä et hameen materiaali pitäis vaihtaa käytännöllisempää. Näitten kymmenien viestien aikana on koko asia muuttunu ja jotkut on käsittäny niin, et viestin alottaja haluis hameet kokonaan pois kaaleennaisilta. No, niin tai näin, sanonpa vaan että tehkää kaikki niin kuin parhaaksi näette ja koette. Se on selvä, että jos joku sen materiaalin vaihtaa nii kohta tekee muutama muu perässä ja vot - niin on uus muoti ja "kulttuuri" alkanu. Sitähän se on tää meijän nykyinenkin hameen materiaali ollu aikanaan jonkun rikkaan naisen rohkea veto ja niin ollaan perässä tultu jokainen tähän päivään asti. Ite en koe hameita niin taakkana, mut johtuneeko siitä et en laittanu niitä aikanaan liian aikasin. Kyllä mäkin aina valitan ku jossain vesilammikossa vetelen menolle tän mekon kanssa, mut koen tän kuitenkin niin omaksi etten pie hameita mitenkään raskaana. Olin aika yllättyny kun luin näitä mielipiteitä.

Mut oli mulla ihan asiaakin. Täällä oli niin hyviä viestejä, et saitte mut innostumaan aiheesta. Lupaan laittaa seuraavan vuoden ensimmäiseen Latso Diivekseen jutun tästä aiheesta. Moni on sanonu sitä että hameet on niin likaset ja vaikee pitää puhtaana.
        Otan yhet hameet ja vien ne laboratorioon tutkittavaks. Katotaa miten likaset ne oikeesti on! En välttämättä haluis tietää, mut tutkitaan nyt... Voi olla ötökkää poikineen! Ootteko valmiita kuulemaan totuuden?

Maria

• faktaa mustalaishamosesta
        Maria Friman kirjoitti:

Ai että, oon nauranu ku pieni tinali täällä! Yksin, ääneen ja kyyneleet silmissä. Tääl on ollu tosi hyviä viestejä. Paras oli varmaankin se, kun joku kirjotti että synneistä pääsee eroon, hameista ei!

Tän viestiketjun alottaja ei tarkottanu hameitten ottamista kokonaan pois, vaan sitä et hameen materiaali pitäis vaihtaa käytännöllisempää. Näitten kymmenien viestien aikana on koko asia muuttunu ja jotkut on käsittäny niin, et viestin alottaja haluis hameet kokonaan pois kaaleennaisilta. No, niin tai näin, sanonpa vaan että tehkää kaikki niin kuin parhaaksi näette ja koette. Se on selvä, että jos joku sen materiaalin vaihtaa nii kohta tekee muutama muu perässä ja vot - niin on uus muoti ja "kulttuuri" alkanu. Sitähän se on tää meijän nykyinenkin hameen materiaali ollu aikanaan jonkun rikkaan naisen rohkea veto ja niin ollaan perässä tultu jokainen tähän päivään asti. Ite en koe hameita niin taakkana, mut johtuneeko siitä et en laittanu niitä aikanaan liian aikasin. Kyllä mäkin aina valitan ku jossain vesilammikossa vetelen menolle tän mekon kanssa, mut koen tän kuitenkin niin omaksi etten pie hameita mitenkään raskaana. Olin aika yllättyny kun luin näitä mielipiteitä.

Mut oli mulla ihan asiaakin. Täällä oli niin hyviä viestejä, et saitte mut innostumaan aiheesta. Lupaan laittaa seuraavan vuoden ensimmäiseen Latso Diivekseen jutun tästä aiheesta. Moni on sanonu sitä että hameet on niin likaset ja vaikee pitää puhtaana.
        Otan yhet hameet ja vien ne laboratorioon tutkittavaks. Katotaa miten likaset ne oikeesti on! En välttämättä haluis tietää, mut tutkitaan nyt... Voi olla ötökkää poikineen! Ootteko valmiita kuulemaan totuuden?

Maria

Kyllä luulisin, että ollaan valmiita kuulemaan tutkittua faktaa. Minua kiinnostaa ainenkin todella paljon!

Ilmoitteletko tänne sitten, kun saat tietää asiasta. Uskon kyllä, että suurin osa ymmärsi mistä on kysymys, ehkä se joidenkin mielestä on vähän miten kunkin ajattelee asian.

Tämä on ollut nyt viikon päivän koho kohta, kun pääsen lukemaan uusia hauskoja mielipiteitä. Ja kaikki on suurimmaksi osaksi aivan totta. Niin, ei meiltä ainenkaan huumoria puutu.

Kuulemisiin....ehkä ötököistä

• Mariaaaa
        faktaa mustalaishamosesta kirjoitti:

Kyllä luulisin, että ollaan valmiita kuulemaan tutkittua faktaa. Minua kiinnostaa ainenkin todella paljon!

Ilmoitteletko tänne sitten, kun saat tietää asiasta. Uskon kyllä, että suurin osa ymmärsi mistä on kysymys, ehkä se joidenkin mielestä on vähän miten kunkin ajattelee asian.

Tämä on ollut nyt viikon päivän koho kohta, kun pääsen lukemaan uusia hauskoja mielipiteitä. Ja kaikki on suurimmaksi osaksi aivan totta. Niin, ei meiltä ainenkaan huumoria puutu.

Kuulemisiin....ehkä ötököistä

Ei ku mä teen siihen Latso diiveksee jutun, siitä voi lukea. Seuraavan vuoden ensimmäisee lehtee. Joulunumeroo ei ehdi enää.

Maria

• olen aloittaja- ...

En ole johtajatyyppiä. Mutta olen kaikessa hiljasuudessa asijata miettiny ja siksi kysyin teitin muitten mielipidettä.Sametti helmat tuo varmasti pakteeria ja ötököitä mukanaan sisätiloihin.Varsinkin nyt kun ei tuu kui vettä taivaasta. Joka haluaa vielä pitää sametti hameita, kattokoon mihin astuu.Tiedättekö että koirat pissii nurkkiin ? Ovenpieliin ja puihen runkoihin. Ja me mennään , ne helmat pyyhkii samat paikat.Sitte ne 2-5 vuotiaat pyörii hameitten helmoissa. Aatelkaa mikä terveysriski myös lapsille !! Me sairastetaan paljon. Mitä auttaa käsienpesu jos hameessa on miljoonia pakteeria. Hame toisesta kankaasta ja vähän kapeampi mutta tietenki peittävä.Muistetaan kunnioitus vanhempia kohtaan ja niinkuin jo joku sanoikin, juhlissa voi käyttää samettihameita tietenkin.Maailma on likanen, ei viedä mailman likaa koteihin.

• kaalengojuuli
        Mariaaaa kirjoitti:

Ei ku mä teen siihen Latso diiveksee jutun, siitä voi lukea. Seuraavan vuoden ensimmäisee lehtee. Joulunumeroo ei ehdi enää.

Maria

Siis sä kaipaat ehdotuksia..ok

Labraskooppinen tutkimus romanihameesta

Naisten mielipide-keskusteluja romanihameesta

Tutkimus romanihameesta

• ihmettelen vaan
        olen aloittaja- ... kirjoitti:

En ole johtajatyyppiä. Mutta olen kaikessa hiljasuudessa asijata miettiny ja siksi kysyin teitin muitten mielipidettä.Sametti helmat tuo varmasti pakteeria ja ötököitä mukanaan sisätiloihin.Varsinkin nyt kun ei tuu kui vettä taivaasta. Joka haluaa vielä pitää sametti hameita, kattokoon mihin astuu.Tiedättekö että koirat pissii nurkkiin ? Ovenpieliin ja puihen runkoihin. Ja me mennään , ne helmat pyyhkii samat paikat.Sitte ne 2-5 vuotiaat pyörii hameitten helmoissa. Aatelkaa mikä terveysriski myös lapsille !! Me sairastetaan paljon. Mitä auttaa käsienpesu jos hameessa on miljoonia pakteeria. Hame toisesta kankaasta ja vähän kapeampi mutta tietenki peittävä.Muistetaan kunnioitus vanhempia kohtaan ja niinkuin jo joku sanoikin, juhlissa voi käyttää samettihameita tietenkin.Maailma on likanen, ei viedä mailman likaa koteihin.

Jos samettihameet jää pois miksi emme samantien vapauta pukeutumista ihan kunnolla.
        Kyllä housutkin on siveellisiä ja peittäviä.
        Kysyn vaan

• vaiko kyynisyyttä?
        ihmettelen vaan kirjoitti:

Jos samettihameet jää pois miksi emme samantien vapauta pukeutumista ihan kunnolla.
        Kysyn vaan

Nii miten tosissasi oot? Näkisin kuitenkin, että naiselle hame ja miehelle housut. Ehkä oot ymmärtänyt tämän viestiketjun väärin kokonaan?

Ei ollut kysymys siitä, että luovuttaisi meidän niin ihanasta hameesta, vaan sametti vaihettais johonkin muuhun kankaaseen. Olihan miehilläkin ennen joku sarkakangas housuissa ja monta muuta, mistä ne ovat luopuneet. Eikä kukkaan sano mittään!

Mies->housut, nainen->hame

• Eri kirjoittaja
        vaiko kyynisyyttä? kirjoitti:

Nii miten tosissasi oot? Näkisin kuitenkin, että naiselle hame ja miehelle housut. Ehkä oot ymmärtänyt tämän viestiketjun väärin kokonaan?

Ei ollut kysymys siitä, että luovuttaisi meidän niin ihanasta hameesta, vaan sametti vaihettais johonkin muuhun kankaaseen. Olihan miehilläkin ennen joku sarkakangas housuissa ja monta muuta, mistä ne ovat luopuneet. Eikä kukkaan sano mittään!

naisten housuja ja miesten housuja.
        Voinkertoa että niitä naisten housuja eivät miehet piä päällään, ne on suunniteltu naisen vartalon mukaisesti.

Raamatussa ei myöskään puhuttu mistään maskuliinisuuden yhdistämisestä housuihin.

Hame on ollut pikemminkin vuosisatoja naisen alistamisen symboli pikemminkin kuin mikään luonnon muovaama naisellisen vaatteen perikuva...älkää antako kenenkään sanoa että housut on miehiä varten ja että tämä tieto olisi raamatusta, koska raamatun aikoihin miehilläkin oli kaavut ja hameet!

• otsikko....
        kaalengojuuli kirjoitti:

Siis sä kaipaat ehdotuksia..ok

Labraskooppinen tutkimus romanihameesta

Naisten mielipide-keskusteluja romanihameesta

Tutkimus romanihameesta

kävis paremmin kuin hyvin
        MITÄS JOS LUOVUTAAN SAMETISTA?

• inge
        ihmettelen vaan kirjoitti:

Kysyn vaan

romani miehet ovat edelä tässä muutoksessa heillä on 60 luvun miesten vaatteet meijän naisten vaateet on hevos kärryjen ajalta

• kirjoittaja päättää
        otsikko.... kirjoitti:

kävis paremmin kuin hyvin
        MITÄS JOS LUOVUTAAN SAMETISTA?

Kyllä, on se aika hyvä! Saa nähdä mitä se sitten käyttää tai keksii... Tuo otsikko olisi herättävä ja kohti käypä ja uteliaisuus heräisi. Sehän sen tarkoitus on.

• maria**
        kirjoittaja päättää kirjoitti:

Kyllä, on se aika hyvä! Saa nähdä mitä se sitten käyttää tai keksii... Tuo otsikko olisi herättävä ja kohti käypä ja uteliaisuus heräisi. Sehän sen tarkoitus on.

Nii, tarkotin otsikkoo viestille. Mut kiitos vinkeistä kuitenkin. Tuo alottajan viestin otsikko oli oikeesti hyvä.

Maria

• oliski
        kirjoittaja päättää kirjoitti:

se on semmonen tunnusteleva

• et käyttäis
        maria** kirjoitti:

Nii, tarkotin otsikkoo viestille. Mut kiitos vinkeistä kuitenkin. Tuo alottajan viestin otsikko oli oikeesti hyvä.

Maria

sitten sitä?

• ikätumma
        vaiko kyynisyyttä? kirjoitti:

Mina oon luopunna samettihammeesta jo aikapäivii sitte

• aika vanha romani jo

Kun ihmisyyttä mietii ja sitä että on romani, monta kertaa olen ajatellu miksi meillä romalenaisilla pitää olla paksut , raskaat ja likaset hameet. Ne joutaas jo pois. POIS. Ja hei, ei ole kyse muusta ko textiilin vaihtamisest. Sametti oli hyvä mut aikans elänny. Ja nykyjään huonolaatuista,elkee kaaleet ostako huonoo samettia.Oikiastaa on PAKKO vaihtaa kuosia, ko sitä kunnon sametia ei kohta saa, näin kuulin.Mutta kai meidän pitää asijaa neuvotella ????

• myös Teiltä

Hyvä kun vanhemmatkin ihmiset ottavat kantaa. Suurin osa eivät osaa tänne kirjottaa mitään, kun tuskin edes osaavat käyttää tietokonetta.

• omin silmin näin- ...

Pohjanmaalla on romaneita, ei nimiä , ketä on jo vaihtannu hameet.Jotain laskeutuvaa ja tukevaa kankasta.vähän poimutettu ja kultanauha , semmonen kapea oli 20 cm helmasta ylöspäin.Hieno hame. Ja hyvä idea.Siis siinä että nyt voitaisi laittaa paljettia ja kulta- hopea nauhoja hameeseen voiaan tehä niin näyttäviä mitä ikinä mielikuvitusta löytyy.En jää kaipaamaan samettia sillä vaikka onkin komea niin on kantajalleen raskas taakka , loppuijäkseen.

• romaneista...

Kuulostaa hyvältä. Mutta, niillähän on ikään kuin ihan omat säännöt, tai miksi sitä voisi kutsua? Monien muiden mustalaisten mielestä, he eivät ole edes mustalaisia, kun pitävät näitä tavallisia vaatteita. Täälläkin on on ollut keskusteluja heistä, mutta positiivisessa hengessä. Lähinnä sitä, miksi me muut ollaan näissä paksuissa hameissa.

Kun taas minun mielestä, he ovat romaneita siinä missä muutkin. Heillä kuitenkin on se DNA, joka ei ole poistunut sieltä mihinkään. Ehkä me sitten satojen vuosien päästä tulemme tuohon pisteeseen kuin he.

Ja taas tulemme siihen pointtiin, että se mustalaisuus ei ole vaatteissa, vaan aatteissa. Koska tavat ovat jotenkin hävinneet, tilalle on tullut epämääräisiä ja huonoja tapoja. Koska joitakin ei todellakaan erota tavoiltaan, kuin se hame! Ne ei itse asiassa ole kuin valtaväestö, vaan ihan jotain huuhaata! Näin se vaan on.

• Ihan valkolainen näkemys ...

Olen siis valkolainen, mutta haluan sanoa kantani. Minä tykkään että teidän paksut sametti hameet ovat kauniita ja te erotutte muusta massasta.Me kun ollaan melko väritöntä porukkaa, tuulipukuinemme.Harmi, jos luovutte puvuistanne, sameteistanne.Tyttöni sanoi pienenä, kun näki teikäläisiä, että : prinsessoja.Oletteko ajatelleet mustalaismiehiä ? Loukkaako heitä, jos vaihdatte vaatteenne kevyempiin ja kapeisiin ? Tai vanha mustalaiskansa, loukkaako heitä ? Kannattaa ajatella useammalta kantilta.terveisin: ei ihan puhdas valkolainen...

• vaan aatteet

Kiitos ystävällisestä kannanotostasi. Me ollaan asti ajateltu kaikkia muita enemmän, paitsi itseämme jo liiankin kauan. En vähättele ketään noista mainituista. Kaikki ovat tärkeitä. Uskon siihen, jos löytyisi naisia, jotka rohkenisi tähän sametin vaihdosta kevyempään, niin uskon myös siihen, että hyväksyisivät meidät sellaisenaan.

• eräs nainen
        vaan aatteet kirjoitti:

Kiitos ystävällisestä kannanotostasi. Me ollaan asti ajateltu kaikkia muita enemmän, paitsi itseämme jo liiankin kauan. En vähättele ketään noista mainituista. Kaikki ovat tärkeitä. Uskon siihen, jos löytyisi naisia, jotka rohkenisi tähän sametin vaihdosta kevyempään, niin uskon myös siihen, että hyväksyisivät meidät sellaisenaan.

vain puheeksi tykkään kaaleen hameesta tämmösenään mutta se ei enää menesty seuraavilla sukupolvilla kaajeen takiakaan niin ois pakko jo pikkuhiljaa tehä asialle jotakin ja mennä meijänkin eteen päin tässä asiassa. kyllä kaajeet leimaa meijät suurimmaksi osaksi tän hameen takia ei voi kukaan erehtyä missä kaaleen nainen kulkee joten sille tän keskustelun aloittajalle rupee toimii niin tullaan kyllä mukaan juttuun tukemaan sinua turha täällä on kerätä nimiä ota joku seurakunta sali ja paa sana kiertää niin kyllä sinne tulee kaaleen naiset siellä mititään sit yhessä miten mennään asiassa eteen päin.

• asia tohon
        eräs nainen kirjoitti:

vain puheeksi tykkään kaaleen hameesta tämmösenään mutta se ei enää menesty seuraavilla sukupolvilla kaajeen takiakaan niin ois pakko jo pikkuhiljaa tehä asialle jotakin ja mennä meijänkin eteen päin tässä asiassa. kyllä kaajeet leimaa meijät suurimmaksi osaksi tän hameen takia ei voi kukaan erehtyä missä kaaleen nainen kulkee joten sille tän keskustelun aloittajalle rupee toimii niin tullaan kyllä mukaan juttuun tukemaan sinua turha täällä on kerätä nimiä ota joku seurakunta sali ja paa sana kiertää niin kyllä sinne tulee kaaleen naiset siellä mititään sit yhessä miten mennään asiassa eteen päin.

alku innostukseen sivukin on hiljentynyt huomattavasti
        siihenkö innostus loppu kun joku mies sanoi tuolla ylempää että sen akka ei luovu sametista?
        no tää mies ei sitä päätä
        ei kaikki ajattele samoin
        tuumasta toimeen vain

• jatkuu....
        asia tohon kirjoitti:

alku innostukseen sivukin on hiljentynyt huomattavasti
        siihenkö innostus loppu kun joku mies sanoi tuolla ylempää että sen akka ei luovu sametista?
        no tää mies ei sitä päätä
        ei kaikki ajattele samoin
        tuumasta toimeen vain

Ei vaan jatkuu edelleen tämä kuuma keskustelun aihe seuraavalla sivulla. Olin myös vähän pettynyt tähän, että se meni yleensä tälle toiselle sivulle. Mutta, tsempataan edelleen!

• Täältäkö apua ?
        vaan aatteet kirjoitti:

Täältä voisi aloittaa kun tarpeeksi monet naiset ottavat yhteyttä Sosiaali- ja terveysministeri
        Juha Rehulaan ja kertova hameiden terveys riskit ym. huonot puolet. Juha Rehulalle voi myös laittaa sähköpostia osoitteeseen... [email protected]

Uskoisin että terveysministeri voisi ottaa asiaan kantaa ja loppujen lopuksi se teidän kauhea kapistus kiellettäisiin kaikilta ja silloin ei tarvitsisi ketään osoittaa syyttävällä sormella.

Hyvä, kun olette vihdoinkin heränneet !

Tässä vielä puhelinnumero Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehulan sihteerille, johon voi ottaa myös yhteyttä.

Ministerin sihteeri
        Katriina Nikkanen

p. 09 1607 3753

Paljon onnea uudelle terveelle elämän ajattelulle!!

• Vaalea Sveitsistä
        Täältäkö apua ? kirjoitti:

Täältä voisi aloittaa kun tarpeeksi monet naiset ottavat yhteyttä Sosiaali- ja terveysministeri
        Juha Rehulaan ja kertova hameiden terveys riskit ym. huonot puolet. Juha Rehulalle voi myös laittaa sähköpostia osoitteeseen... [email protected]

Uskoisin että terveysministeri voisi ottaa asiaan kantaa ja loppujen lopuksi se teidän kauhea kapistus kiellettäisiin kaikilta ja silloin ei tarvitsisi ketään osoittaa syyttävällä sormella.

Hyvä, kun olette vihdoinkin heränneet !

Tässä vielä puhelinnumero Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehulan sihteerille, johon voi ottaa myös yhteyttä.

Ministerin sihteeri
        Katriina Nikkanen

p. 09 1607 3753

Paljon onnea uudelle terveelle elämän ajattelulle!!

En ole koskaan valkolaisena sotkeutunut näihin hamejuttuihin, mutta nyt minun pitää sanoa selvästi mielipiteeni. Mitään vaatetustapaa ei saa KIELTÄÄ. Kieltää voite, että alastomana kulkemista ei hyväksytä.
        VIHDOINKIN heränneet ei tarkoita, että kaikki heimosta haluavat luopua hameista. Viestisi tarkoitus oli ehkä hyvä, mutta nämä pari väärin valittua sanaa pilasivat sisällön. Kysyn vielä: Onko Juha Rehula lukenut ja antanut suostumuksensa tekstiisi?

• Painava taakka
        Vaalea Sveitsistä kirjoitti:

En ole koskaan valkolaisena sotkeutunut näihin hamejuttuihin, mutta nyt minun pitää sanoa selvästi mielipiteeni. Mitään vaatetustapaa ei saa KIELTÄÄ. Kieltää voite, että alastomana kulkemista ei hyväksytä.
        VIHDOINKIN heränneet ei tarkoita, että kaikki heimosta haluavat luopua hameista. Viestisi tarkoitus oli ehkä hyvä, mutta nämä pari väärin valittua sanaa pilasivat sisällön. Kysyn vielä: Onko Juha Rehula lukenut ja antanut suostumuksensa tekstiisi?

En ensinnäkään ole kukaan Katriina vaan Katriina on Juha Rehulan sihteeri johon voi ottaa yhteyttä. Ja ei kai siihen tarvita mitään erityistä lupaa jos kehottaa ottamaan yhteyttä terveysministeriin? Kun kerran terveydestähän tässä hameasiassakin on pitkälti kysymys.

Tarkoitus oli vain kertoa mahdollisuudesta ottaa näihin ihmisiin yhteyttä ja saada heiltä apua, kun tuntuu että kukaan ei uskalla ominpäin tehdä ratkaisevaa siirtoa kyseenomaisessa hameasiassa.

En myöskään väittänyt että kaikki haluaisivat luopua asustaan, mutta turha sitä on kieltää etteikö se olisi terveysriski kaikille vaikka sitä haluaisivatkin kantaa. Mielestäni ei tällaisten vaatetusten kieltäminen olisi yhtään hassumpi idea. Sinulla on oma mielipiteesi ja minulla omani. Uskon kuitenkin että moni romani nainen olisi onnellinen kun saisi raskaan sametin vaihdettua toisenlaiseen materiaaliin.

• juuu kyllä,pois vaan

juu pois vaan sametti,ja olen kuulut et sametti loppuukin kohta siis oikee sametti mistä ei tipu paloja ,ei kukaan ole nii rikas että voisi joka toinen kukausi ostaa uuden hameen kun palat tippuu.ja ois korkee aika vaihtaa tyyliä.vaatteet ei tee mustalaista vaan käytöstavat.

• kaajee kannattaa

viisautta kerrakseen.. sametin aika on ohitse.. moderni aika, modernit hameet.. vaikka pituutta olisikin.

Olen siis ihan valtaväestöä ja ihmettelen noita teidän hamejuttuja tosissaan; miten niin ei voi ottaa hametta pois kun sen on kerran laittanut?? Sen kun vain ottaa pois... Vai mikä on se periaate ettei näin saisi tehdä?
      Järkisyytä kun siihen ei takuulla löydy.

Näköjään iso osa teistä ihan sydämestään inhoaa noita hameita, enkä ihmettele.

Siis hei; toi hamehan ei ole edes kovin vanha keksintö, joten ei voi olla siihen liittyvä käytöskoodikaan mikään vanha perinne. Hylätkää se ja palatkaa alkuperäiseen suunnitelmaan mikä se sitten olikin, joka oli aitoa kaaleutta, aikana ennen kuin noita nykyisiä jumbohameita oli edes vielä keksitty..

• mustalaisnainen 1

Minulla on naispuolinen serkku joka laitto hameet nuorella iällä ja päätti luopua niistä 22 ikäsenä. Muuta syytä siihen ei ollu ku se, että se ei vaan enää halunnu piättää mustalaisvaatteita vaan halus olla vapaammin. Mutta tiiätkö vaikka sen oma ajatus oliki sinällään kaunis niin moni muu ei sitä asiaa kovin kauniina pitäny.. Samanikäset nuoret hyppi tän mun serkun silmille jatkuvasti ja sai pahasti selkään suhteellisen vierailtaki kaaleilta ihan siitä hyvästä että nää muut nuoret ties sen ennen pitäneen hameita ja ottaneen pois eivätkä tietenkään halunnu että tää mun serkku hyppis ilman oikiaa vaatetusta niitten vanhempien eessä. Sitte rupes jo lähimmät omat yrmimään. Ei omat vanhemmat eikä vanhempien siskot ja veljet, eikä myöskään omat sisarukset mutta serkut. Ne keitä se piti ystävinään parhaina ystävinään ja oli tottunu liikkumaan niitten kanssa. yhtäkkiä ei ollukaan ketään tai mitään, muuta ko peleko siitä että missä voit mennä ja missä et ettet saa turpaas. No... tuota jatku jonkun aikaa ja tää mun serkku päätti ettei voi elämä mennä tällä lailla et ei hän jaksa. laitto hameet takasi ja kas kas siihen loppu kaaleitten yrmintä kyllä kelepas omille ja vieraille..

eli se mitä nyt kysyn niin sillon ko hommat menee ääripäästä toiseen niinku tässä tapauksessa niin miten on sinun laita; pitäsitkö ennemmin hameita vai ottasitko selkään?

eihän se tokikaan aina noin mee. on paljon semmosia mustalaisia jotka ymmärtää että jokanen valikoi itse eikä enää olla niin kivikautisia ja vanhoilla ajoilla ku joskus aikasemmin... mut sitten on taas niitä jotka pitää niin sitkeesti kiinni näistä meijän "perinteistä", kaa, meiän tapakulttuuri esimerkiks on ollu pystyssä paljon pitempää ja kehittyny kehittymistään ja sitä piän hyvänä että on vielä jälellä vanhoja tapoja. mutta sitten nää pukeutumisasiat. no piän itekkin kaaleen vaatteita että ei siinä mitään mutta silti olen monesti miettiny että ko ei tämä kuitenkaan oo mikään oikia perinteinen kaaleen naisen asu. hameet on tullu samettisiks vasta tietyillä vuosilla.. vaikka toisaaltahan tämänki vois aatella kehittymiseksi; samalla ko kulttuuri ja tavat kehittyy ja aikaa kuluu niin on kai luonnollista että vaatteetki.. niinhän se on valtaväestölläki..

mut silti piän pahana sitä että jos ihminen huomaa tehneensä väärän valinnan niin se ei tietyissä tapauksissa pysty luopumaan siitä normaalisesti vaan se pitää tehä niin kantapään kautta ku hyvänsä..

• -Ivarsson-
        mustalaisnainen 1 kirjoitti:

Minulla on naispuolinen serkku joka laitto hameet nuorella iällä ja päätti luopua niistä 22 ikäsenä. Muuta syytä siihen ei ollu ku se, että se ei vaan enää halunnu piättää mustalaisvaatteita vaan halus olla vapaammin. Mutta tiiätkö vaikka sen oma ajatus oliki sinällään kaunis niin moni muu ei sitä asiaa kovin kauniina pitäny.. Samanikäset nuoret hyppi tän mun serkun silmille jatkuvasti ja sai pahasti selkään suhteellisen vierailtaki kaaleilta ihan siitä hyvästä että nää muut nuoret ties sen ennen pitäneen hameita ja ottaneen pois eivätkä tietenkään halunnu että tää mun serkku hyppis ilman oikiaa vaatetusta niitten vanhempien eessä. Sitte rupes jo lähimmät omat yrmimään. Ei omat vanhemmat eikä vanhempien siskot ja veljet, eikä myöskään omat sisarukset mutta serkut. Ne keitä se piti ystävinään parhaina ystävinään ja oli tottunu liikkumaan niitten kanssa. yhtäkkiä ei ollukaan ketään tai mitään, muuta ko peleko siitä että missä voit mennä ja missä et ettet saa turpaas. No... tuota jatku jonkun aikaa ja tää mun serkku päätti ettei voi elämä mennä tällä lailla et ei hän jaksa. laitto hameet takasi ja kas kas siihen loppu kaaleitten yrmintä kyllä kelepas omille ja vieraille..

eli se mitä nyt kysyn niin sillon ko hommat menee ääripäästä toiseen niinku tässä tapauksessa niin miten on sinun laita; pitäsitkö ennemmin hameita vai ottasitko selkään?

eihän se tokikaan aina noin mee. on paljon semmosia mustalaisia jotka ymmärtää että jokanen valikoi itse eikä enää olla niin kivikautisia ja vanhoilla ajoilla ku joskus aikasemmin... mut sitten on taas niitä jotka pitää niin sitkeesti kiinni näistä meijän "perinteistä", kaa, meiän tapakulttuuri esimerkiks on ollu pystyssä paljon pitempää ja kehittyny kehittymistään ja sitä piän hyvänä että on vielä jälellä vanhoja tapoja. mutta sitten nää pukeutumisasiat. no piän itekkin kaaleen vaatteita että ei siinä mitään mutta silti olen monesti miettiny että ko ei tämä kuitenkaan oo mikään oikia perinteinen kaaleen naisen asu. hameet on tullu samettisiks vasta tietyillä vuosilla.. vaikka toisaaltahan tämänki vois aatella kehittymiseksi; samalla ko kulttuuri ja tavat kehittyy ja aikaa kuluu niin on kai luonnollista että vaatteetki.. niinhän se on valtaväestölläki..

mut silti piän pahana sitä että jos ihminen huomaa tehneensä väärän valinnan niin se ei tietyissä tapauksissa pysty luopumaan siitä normaalisesti vaan se pitää tehä niin kantapään kautta ku hyvänsä..

On kyllä aika outoa ja hurjaa että annetaan turpaan syystä mitä ei pysty pohjimmiltaan edes järjellä perustelemaan, ainoa syy suurin piirtein pohjimmiltaan on "koska niin pitää tehdä jos ottaa hameet pois"...vai onko siinä joku järki?

Osaako kukaan vastata MIKSI se loukkaa jotakuta jos ottaa hameet pois? MIKSI se loukkaa jotakuta? MIKSI se ei loukkaa yhtä paljoa jos on päättänyt olla ottamatta hametta alun perin? MIKSI jumbohameet ovat niin iso juttu kun ne ovat kuitenkin näinkin UUSI keksintö ettei niitä voi perustella aidoilla vanhoilla perinteillä tai kulttuurilla? MIKSI se on jonkun muun kuin käyttäjänsä ongelma?

Ja kysymykseesi..
        Olisin ilman hametta joka tapauksessa kunnes joku antaisi minulle yhdenkin JÄRKEVÄN syyn pitää niitä.
        Jos vastapuoli ei osaa keskustella asioista järkevästi ilman väkivaltaa noinkin pienestä syystä, niin oletettavasti olisin sitten väärän henkisessä seurassa...kaipa sitten etsisin ihan oman henkisempää ja ymmärtävämpää seuraa jatkossa.
        Ehkä tämä on helppo sanoa kun en elä missään vanhoillisessa ja samalla hyvin pienessä ja eristäytyneessä etnisessä ryhmässä..

HYVÄ kysymys olisi että kuka noiden hameiden käytöstä jotenkin viime kädessä hyötyy? Mitä hyviä puolia ne tuovat ja kelle?

• niin...
        -Ivarsson- kirjoitti:

On kyllä aika outoa ja hurjaa että annetaan turpaan syystä mitä ei pysty pohjimmiltaan edes järjellä perustelemaan, ainoa syy suurin piirtein pohjimmiltaan on "koska niin pitää tehdä jos ottaa hameet pois"...vai onko siinä joku järki?

Osaako kukaan vastata MIKSI se loukkaa jotakuta jos ottaa hameet pois? MIKSI se loukkaa jotakuta? MIKSI se ei loukkaa yhtä paljoa jos on päättänyt olla ottamatta hametta alun perin? MIKSI jumbohameet ovat niin iso juttu kun ne ovat kuitenkin näinkin UUSI keksintö ettei niitä voi perustella aidoilla vanhoilla perinteillä tai kulttuurilla? MIKSI se on jonkun muun kuin käyttäjänsä ongelma?

Ja kysymykseesi..
        Olisin ilman hametta joka tapauksessa kunnes joku antaisi minulle yhdenkin JÄRKEVÄN syyn pitää niitä.
        Jos vastapuoli ei osaa keskustella asioista järkevästi ilman väkivaltaa noinkin pienestä syystä, niin oletettavasti olisin sitten väärän henkisessä seurassa...kaipa sitten etsisin ihan oman henkisempää ja ymmärtävämpää seuraa jatkossa.
        Ehkä tämä on helppo sanoa kun en elä missään vanhoillisessa ja samalla hyvin pienessä ja eristäytyneessä etnisessä ryhmässä..

HYVÄ kysymys olisi että kuka noiden hameiden käytöstä jotenkin viime kädessä hyötyy? Mitä hyviä puolia ne tuovat ja kelle?

no jos ruvetaan syvällisemmin ajattelemaan, niin ei tietenkään tuossa varsinaista järkeä oo. eihän kukaan voi sanoa, että on järkevää alkaa pieksämään ihmisiä vaatteitten tai juuri minkään takia - järkeä olis siinä, että asiat osattais selvittää muuten. tässä tapauksessa järkeä olisi siinä, että ne jotka haluaisi ottaa hameet pois, voisivat sen myös tehä turvallisesti. koska eikö sitä niin sanota, että ihmiselle pitää antaa toinen mahollisuus, ja että jokanen tekee virheitä. niin myös tässä asiassa pitäis olla. eihän sitä ihminen välttämättä aina tiiä mihin ryhtyy, ennen ko ne hameet konkreettisesti on päällä.

en tiiä, kuinka paljon olet perillä suomen kaaleitten kulttuurista. koitan nyt silti selittää lyhyesti ja ymmärrettävästi muutaman kulttuurillisen seikan mitkä "puoltaa" hameitten käyttöä, mutta en nyt todellakaan sano, että ite välttämättä oisin näistä samaa mieltä.

ensinnäkin meillä on nää puhtaustavat, symboliset. se liittyy myös pukeutumiseen. semmonen nainen, joka kulkee ilman hameita, "likaa" paikat. asunnot, autot ja niin ees päin. näin on kaikkien niitten naisten kohalla jotka on hameet jossakin vaiheessa elämäänsä laittaneet ja ne pois ottaneet, ja myös niillä, jotka on alunperin kulkeneet vaikka vaan pikkuvaatteissa. periaatteessa myös semmoset valkolaiset keillä on hameet (isot), on velvotettuja näistä asioista pitämään kiinni... ja se että kun ihminen laittaa hameet ja ottaa ne pois, katotaan sitä vähän samaan tapaan ku se kulkis alasti.
        puhtaustavat on suurimmalle osalle tärkeä asia, ja niistä pietään kiinni... samaten ajatellaan nimenomaan sitä, että ei haluta "alastomia" ihmisiä eikä myöskään paikkojen "likaajia" samoihin paikkoihin ku vanhat ihmiset. (no, julkiset paikat on YLEENSÄ ja suurimmaksi osaksi tuosta pois luettuja, mutta jos aatellaan kaaleitten taloja, autoja yms.).
        monet on näitten puhtausasioitten kanssa niin tarkkoja, että eivät enää voi syyvä semmosessa paikassa missä on joku nainen käyny ilman oikeita kamppeita. jotku kattoo että sinne ei voi enää vanhoja ihmisiä päästää ollenkaan, ei käymään, eikä varsinkaan syömään. näillä on sitten eessä muutto toiseen asuntoon ja huonekalut ja tavarat lentää suurimmaksi osaksi roskiin.

nyt tullaan tietysti siihen että onko järkeä pitää näin paljolti kiinni puhtaustavoista. minusta puhtaustavat on hyvä juttu siihen saakka, kunnes niitten kohalla "väärin" tekeminen ajaa ihmisen pelkäämään ja ties mihin. eli en tykkää liiasta tiukkuuvesta tämän asian suhteen, olkoon muut mitä mieltä hyvänsä.. tietysti haluan että mun vanhempia kunnioitetaan ja isovanhempia ja totta kai haluan että kunnioitusta jaetaan myös muille vanhoille ihmisille. mut mustalaisuus on muutakin kuin vaatteet. vanhempia voi kunnioittaa muutenkin ko vaatteilla. kunnioittavampaa minusta on käyttäytyä muuten oikein ku se että teeskentelet väkipakolla vaikka nyt viihtyväs vaatteissa jotka on oikeasti sulle ko vankila.

niin, elä nyt loukkaannu mutta pakko sanoa nyt että helppohan se on noin ajatella. että ettii muuta seuraa, jos ei kerran muut hyväksy/tulee ongelmia. mutta se ei mee oikeen niinkään. tosi piilossa saat olla jos meinaat, ettei ketään tuttu/sukulainen nää. jutut muutenkin kulkee mustalaisten kesken ihan erikoista vauhtia, tämmösissä asioissa varsinki. eli käytännössä jos meinaat edelleen olla ja elellä ihan omalla paikkakunnallas ja toimittaa jokapäiväset askarees ihan niinku ennenkin, on se piilossa pysyminen mahdotonta. ja sit ku taas tulee näitä "kohtaamisia", niin voi hyvinkin olla että turpaan tulee.. siinähän se vähän on.

nämä on ongelmallisia asioita ja ko alkuperänen mustalaisvaate ei ole ollu tämän nykysen kaltanen.. pitäis todellakin tehä asioille jotain. en ole sitä mieltä että hameita pitäis välttämättä kieltää, mut pitäs olla ihan konkreettinen oikeus siihen että joka haluaa pitää niin pitäköön, ja joka taas ei halua pitää niin sit ei pidä ja myös se että jos huomaa tehneensä virheen niin pitäs saaha korjata se ilman noin rankkoja seuraamuksia. konkreettisesta oikeudesta tähän puhun sen takia, että liikaa mun mielestä huuvellaan asian vapaaehtosuuvesta. kun se käytännössä voi olla jotain ihan muuta sit ko tulee just näitä että joku haluaa ottaa hameet pois.

• -Ivarsson_
        niin... kirjoitti:

no jos ruvetaan syvällisemmin ajattelemaan, niin ei tietenkään tuossa varsinaista järkeä oo. eihän kukaan voi sanoa, että on järkevää alkaa pieksämään ihmisiä vaatteitten tai juuri minkään takia - järkeä olis siinä, että asiat osattais selvittää muuten. tässä tapauksessa järkeä olisi siinä, että ne jotka haluaisi ottaa hameet pois, voisivat sen myös tehä turvallisesti. koska eikö sitä niin sanota, että ihmiselle pitää antaa toinen mahollisuus, ja että jokanen tekee virheitä. niin myös tässä asiassa pitäis olla. eihän sitä ihminen välttämättä aina tiiä mihin ryhtyy, ennen ko ne hameet konkreettisesti on päällä.

en tiiä, kuinka paljon olet perillä suomen kaaleitten kulttuurista. koitan nyt silti selittää lyhyesti ja ymmärrettävästi muutaman kulttuurillisen seikan mitkä "puoltaa" hameitten käyttöä, mutta en nyt todellakaan sano, että ite välttämättä oisin näistä samaa mieltä.

ensinnäkin meillä on nää puhtaustavat, symboliset. se liittyy myös pukeutumiseen. semmonen nainen, joka kulkee ilman hameita, "likaa" paikat. asunnot, autot ja niin ees päin. näin on kaikkien niitten naisten kohalla jotka on hameet jossakin vaiheessa elämäänsä laittaneet ja ne pois ottaneet, ja myös niillä, jotka on alunperin kulkeneet vaikka vaan pikkuvaatteissa. periaatteessa myös semmoset valkolaiset keillä on hameet (isot), on velvotettuja näistä asioista pitämään kiinni... ja se että kun ihminen laittaa hameet ja ottaa ne pois, katotaan sitä vähän samaan tapaan ku se kulkis alasti.
        puhtaustavat on suurimmalle osalle tärkeä asia, ja niistä pietään kiinni... samaten ajatellaan nimenomaan sitä, että ei haluta "alastomia" ihmisiä eikä myöskään paikkojen "likaajia" samoihin paikkoihin ku vanhat ihmiset. (no, julkiset paikat on YLEENSÄ ja suurimmaksi osaksi tuosta pois luettuja, mutta jos aatellaan kaaleitten taloja, autoja yms.).
        monet on näitten puhtausasioitten kanssa niin tarkkoja, että eivät enää voi syyvä semmosessa paikassa missä on joku nainen käyny ilman oikeita kamppeita. jotku kattoo että sinne ei voi enää vanhoja ihmisiä päästää ollenkaan, ei käymään, eikä varsinkaan syömään. näillä on sitten eessä muutto toiseen asuntoon ja huonekalut ja tavarat lentää suurimmaksi osaksi roskiin.

nyt tullaan tietysti siihen että onko järkeä pitää näin paljolti kiinni puhtaustavoista. minusta puhtaustavat on hyvä juttu siihen saakka, kunnes niitten kohalla "väärin" tekeminen ajaa ihmisen pelkäämään ja ties mihin. eli en tykkää liiasta tiukkuuvesta tämän asian suhteen, olkoon muut mitä mieltä hyvänsä.. tietysti haluan että mun vanhempia kunnioitetaan ja isovanhempia ja totta kai haluan että kunnioitusta jaetaan myös muille vanhoille ihmisille. mut mustalaisuus on muutakin kuin vaatteet. vanhempia voi kunnioittaa muutenkin ko vaatteilla. kunnioittavampaa minusta on käyttäytyä muuten oikein ku se että teeskentelet väkipakolla vaikka nyt viihtyväs vaatteissa jotka on oikeasti sulle ko vankila.

niin, elä nyt loukkaannu mutta pakko sanoa nyt että helppohan se on noin ajatella. että ettii muuta seuraa, jos ei kerran muut hyväksy/tulee ongelmia. mutta se ei mee oikeen niinkään. tosi piilossa saat olla jos meinaat, ettei ketään tuttu/sukulainen nää. jutut muutenkin kulkee mustalaisten kesken ihan erikoista vauhtia, tämmösissä asioissa varsinki. eli käytännössä jos meinaat edelleen olla ja elellä ihan omalla paikkakunnallas ja toimittaa jokapäiväset askarees ihan niinku ennenkin, on se piilossa pysyminen mahdotonta. ja sit ku taas tulee näitä "kohtaamisia", niin voi hyvinkin olla että turpaan tulee.. siinähän se vähän on.

nämä on ongelmallisia asioita ja ko alkuperänen mustalaisvaate ei ole ollu tämän nykysen kaltanen.. pitäis todellakin tehä asioille jotain. en ole sitä mieltä että hameita pitäis välttämättä kieltää, mut pitäs olla ihan konkreettinen oikeus siihen että joka haluaa pitää niin pitäköön, ja joka taas ei halua pitää niin sit ei pidä ja myös se että jos huomaa tehneensä virheen niin pitäs saaha korjata se ilman noin rankkoja seuraamuksia. konkreettisesta oikeudesta tähän puhun sen takia, että liikaa mun mielestä huuvellaan asian vapaaehtosuuvesta. kun se käytännössä voi olla jotain ihan muuta sit ko tulee just näitä että joku haluaa ottaa hameet pois.

vastauksesta, annan palautetta hieman lainaillen;

"ensinnäkin meillä on nää puhtaustavat, symboliset. se liittyy myös pukeutumiseen. semmonen nainen, joka kulkee ilman hameita, "likaa" paikat. asunnot, autot ja niin ees päin. näin on kaikkien niitten naisten kohalla jotka on hameet jossakin vaiheessa elämäänsä laittaneet ja ne pois ottaneet, ja myös niillä, jotka on alunperin kulkeneet vaikka vaan pikkuvaatteissa. periaatteessa myös semmoset valkolaiset keillä on hameet (isot), on velvotettuja näistä asioista pitämään kiinni... ja se että kun ihminen laittaa hameet ja ottaa ne pois, katotaan sitä vähän samaan tapaan ku se kulkis alasti. "

Ok, eli kyse on siis puhtaasti jonkinnäköisestä taikauskosta...oikeastaan silkasta taikauskosta. Ja onkin jännää miten siitä on tehty vanhaa kulttuurikoodistoa vaikka nämä hameet on noinkin uusi keksintö.
        Tiedä kene päähänpisto tuokin on ollut, vaikka sen tarkoitus onkin aika selvä; linnoittautuminen ulkopuolista vastaan, halu erottautua muista ihmisistä, pitää heimo kasassa...ja siihen tarkoitukseen on sitten joku keksinyt että tätä kyseistä hame-sääntöä noudattamatta jättävät kaaleet ovat jotenkin "saastaisia"...yhtä hyvin se sama joku olisi voinut määrätä kaikki kaaleet käyttämään vaikka propellihattua ihan samoin perustein ja muut samoin ajattelevat ääriyksilöt sitten vahtisivat että sääntö iskostuu pikku hiljaa koko heimon häpeä-ajatteluun...joka on nähtävästi aika syvälle iskostettua: "Häpeä, häpeä" -sanotaan, johon sitten ehdollistutaan kuin Pavlovin koirat aikanaan...vaikka oikeaa syytä ei edes olisi olemassa.

"monet on näitten puhtausasioitten kanssa niin tarkkoja, että eivät enää voi syyvä semmosessa paikassa missä on joku nainen käyny ilman oikeita kamppeita. jotku kattoo että sinne ei voi enää vanhoja ihmisiä päästää ollenkaan, ei käymään, eikä varsinkaan syömään. näillä on sitten eessä muutto toiseen asuntoon ja huonekalut ja tavarat lentää suurimmaksi osaksi roskiin. "

No, olihan meillä valtaväestölläkin samanlaista joskus keskiajalla, jolloin synnyttänyt nainen oli "saastainen" kuusi viikkoa...eli puhdasta taikauskoa edelleen.

"niin, elä nyt loukkaannu mutta pakko sanoa nyt että helppohan se on noin ajatella. että ettii muuta seuraa, jos ei kerran muut hyväksy/tulee ongelmia. mutta se ei mee oikeen niinkään. tosi piilossa saat olla jos meinaat, ettei ketään tuttu/sukulainen nää. jutut muutenkin kulkee mustalaisten kesken ihan erikoista vauhtia, tämmösissä asioissa varsinki. eli käytännössä jos meinaat edelleen olla ja elellä ihan omalla paikkakunnallas ja toimittaa jokapäiväset askarees ihan niinku ennenkin, on se piilossa pysyminen mahdotonta. ja sit ku taas tulee näitä "kohtaamisia", niin voi hyvinkin olla että turpaan tulee.. siinähän se vähän on. "

Eikö ole mahdollista elää ulkopuolella yhteisöstä siten että pitäisit yhteyttä vain sinua kunnioittavien ihmisten kanssa?
        Kuulostaa vähän samanlaiselta kuin jokin jatkuva koulukiusaaminen tilanteessa jossa et voi kieliä opettajalle..

"mut pitäs olla ihan konkreettinen oikeus siihen että joka haluaa pitää niin pitäköön, ja joka taas ei halua pitää niin sit ei pidä ja myös se että jos huomaa tehneensä virheen niin pitäs saaha korjata se ilman noin rankkoja seuraamuksia."

Niin, kun edelleenkään ole mitään järkeä ajatella että jostakusta tulisi sen saastaisempi ison hameen jälkeen kun jos ei ollut sitä ennen laittamistakaan..

• Aamuinen...
        -Ivarsson_ kirjoitti:

"ensinnäkin meillä on nää puhtaustavat, symboliset. se liittyy myös pukeutumiseen. semmonen nainen, joka kulkee ilman hameita, "likaa" paikat. asunnot, autot ja niin ees päin. näin on kaikkien niitten naisten kohalla jotka on hameet jossakin vaiheessa elämäänsä laittaneet ja ne pois ottaneet, ja myös niillä, jotka on alunperin kulkeneet vaikka vaan pikkuvaatteissa. periaatteessa myös semmoset valkolaiset keillä on hameet (isot), on velvotettuja näistä asioista pitämään kiinni... ja se että kun ihminen laittaa hameet ja ottaa ne pois, katotaan sitä vähän samaan tapaan ku se kulkis alasti. "

Ok, eli kyse on siis puhtaasti jonkinnäköisestä taikauskosta...oikeastaan silkasta taikauskosta. Ja onkin jännää miten siitä on tehty vanhaa kulttuurikoodistoa vaikka nämä hameet on noinkin uusi keksintö.
        Tiedä kene päähänpisto tuokin on ollut, vaikka sen tarkoitus onkin aika selvä; linnoittautuminen ulkopuolista vastaan, halu erottautua muista ihmisistä, pitää heimo kasassa...ja siihen tarkoitukseen on sitten joku keksinyt että tätä kyseistä hame-sääntöä noudattamatta jättävät kaaleet ovat jotenkin "saastaisia"...yhtä hyvin se sama joku olisi voinut määrätä kaikki kaaleet käyttämään vaikka propellihattua ihan samoin perustein ja muut samoin ajattelevat ääriyksilöt sitten vahtisivat että sääntö iskostuu pikku hiljaa koko heimon häpeä-ajatteluun...joka on nähtävästi aika syvälle iskostettua: "Häpeä, häpeä" -sanotaan, johon sitten ehdollistutaan kuin Pavlovin koirat aikanaan...vaikka oikeaa syytä ei edes olisi olemassa.

"monet on näitten puhtausasioitten kanssa niin tarkkoja, että eivät enää voi syyvä semmosessa paikassa missä on joku nainen käyny ilman oikeita kamppeita. jotku kattoo että sinne ei voi enää vanhoja ihmisiä päästää ollenkaan, ei käymään, eikä varsinkaan syömään. näillä on sitten eessä muutto toiseen asuntoon ja huonekalut ja tavarat lentää suurimmaksi osaksi roskiin. "

No, olihan meillä valtaväestölläkin samanlaista joskus keskiajalla, jolloin synnyttänyt nainen oli "saastainen" kuusi viikkoa...eli puhdasta taikauskoa edelleen.

"niin, elä nyt loukkaannu mutta pakko sanoa nyt että helppohan se on noin ajatella. että ettii muuta seuraa, jos ei kerran muut hyväksy/tulee ongelmia. mutta se ei mee oikeen niinkään. tosi piilossa saat olla jos meinaat, ettei ketään tuttu/sukulainen nää. jutut muutenkin kulkee mustalaisten kesken ihan erikoista vauhtia, tämmösissä asioissa varsinki. eli käytännössä jos meinaat edelleen olla ja elellä ihan omalla paikkakunnallas ja toimittaa jokapäiväset askarees ihan niinku ennenkin, on se piilossa pysyminen mahdotonta. ja sit ku taas tulee näitä "kohtaamisia", niin voi hyvinkin olla että turpaan tulee.. siinähän se vähän on. "

Eikö ole mahdollista elää ulkopuolella yhteisöstä siten että pitäisit yhteyttä vain sinua kunnioittavien ihmisten kanssa?
        Kuulostaa vähän samanlaiselta kuin jokin jatkuva koulukiusaaminen tilanteessa jossa et voi kieliä opettajalle..

"mut pitäs olla ihan konkreettinen oikeus siihen että joka haluaa pitää niin pitäköön, ja joka taas ei halua pitää niin sit ei pidä ja myös se että jos huomaa tehneensä virheen niin pitäs saaha korjata se ilman noin rankkoja seuraamuksia."

Niin, kun edelleenkään ole mitään järkeä ajatella että jostakusta tulisi sen saastaisempi ison hameen jälkeen kun jos ei ollut sitä ennen laittamistakaan..

Itse olen 25-vuotias romaninainen, ja pukeudun tähän niin sanottuun perinteiseen asuun. Kysehän kun ei kuitenkaan sinänsä ole mistään pitkästä perinteestä. Leveitä, pitkiä ja muuten peittäviä hameita on kyllä käytetty, mutta nykyisessä mallissaan nämä vaatteet eivät todellakaan ole olleet niin kauaa, että lähtisin mainostamaan tätä minään pitkänä perinteenä.

Oman valintani näiden vaatteiden käyttämisestä tein jo kauan sitten, ja päätös minulle oli aika lailla itsestään selvä. Eipä nämä vaatteet ole elämääni vaikeuttaneet sen kummemmin, kun en ole vaatteiden antanut olla se ykkösasia elämässäni. (Ajatellen siis esimerkiksi kouluttautumista ja työelämää, itsekin kun olen sellaisessa ammatissa, ettei siellä kukaan voi missään tapauksessa käyttää omia vaatteitaan.)

Sen sijaan kuitenkin lähipiirissäni on muutamia sellaisia naisia, jotka ovat päättäneet pukeutua edelleen tavallisiin pitkiin mustiin hameisiin, ja jättää siis nämä "perinteet" näiltä osin muille. He ovat kyllä saaneet olla suhteellisen rauhassa, tästä valinnasta ovat saaneet lähinnä jotain ikävämielisiä kommentteja tietyiltä ihmisiltä, mutta siinä nyt suunnilleen kaikki.

Näistä naisista pääsen taas yhteen tietämääni naiseen, joka sai myös melko kylmää kyytiä päättäessään luopua romanivaatteista. Ko. henkilö oli päättänyt niin sanotusti laittaa hameet ollessaan kuudentoista. Neljän vuoden kuluttua hän tulikin toisiin ajatuksiin. Hän kertoi tuolloin kokevansa vaatevalintansa ihan vääränä, oli kuulemma pähkäillyt asiaa jo pitkään. Päätyi siihen, että hameet lentää nurkkaan, ja tilalle astuu se vanha tuttu vaatetus - tavalliset vekkihameet. Hänen vanhempansa ovat aika avarakatseisia ja voisi ehkä sanoa tässä tapauksessa, että nykyaikaisiakin, eivätkä nostaneet asiasta mitään sen kummempaa mekkalaa. Mutta ei puhettakaan, etteikö jonkinasteista hälyä olisi noussut - mekkalan nostivatkin sitten muut ihmiset; setvimiseen osallistui jopa vieraita ihmisiä. En nyt viitsi tässä tarkemmin alkaa kertomaan, mitä kaikkea asiaan liittyi, mutta kohtelu oli kyllä kovaa, ja niinhän siinä sitten kävi, että tuo nainen taipui siihen, että hameet on oltava päällä, kun on ne kerran laittanut.

Todella ikävää minusta, sillä vaikka omalla kohdallani koenkin tehneeni oikean valinnan, olen sitä mieltä, ettei asia ole jokaisen kohdalla niin yksiselitteinen eikä sama.

Tästä tullaankin sitten siihen, että miksi ihmeessä romanivaatteiden poisottaminen sitten on niin paljon kauheampaa - useimmiten kun henkilö varmaankin palaisi käyttämään juuri näitä tavallisia "vekkareita", joita nyt nuo äsken mainitsemani naisetkin käyttävät. Niin, tosiaan - miksi? Täytyy sanoa, että en kyllä oikein käsitä itsekään. Kysehän on kuitenkin loppujen lopuksi periaatteessa samasta asiasta; molemmissa tapauksissa ko. naiset tepastelevat ilman sametteja ja yhtä lailla "likaavat" paikat. Ristiriitaista minusta, ja asia, jota ehdottomasti pitäisi kyseenalaistaa.

Samalla sitten menen tuohon kysymykseesi siitä, eikö yhteisön ulkopuolella olisi mahdollista elää siten, että pitäisi yhteyttä vain niihin ihmisiin, joilta itse saa kunnioitusta. Niin, mitäpä tuohon sitten nyt sanoisi. Totta kai tuo onnistuisi - tuskinpa ne, jotka ihmistä kunnioittavat, ryhtyisivätkään mihinkään ihmeellisempiin vastatoimiin. Ja tietysti niiden muidenkin taholta tilanne rauhoittuisi ajanmittaan - tuskinpa kukaan jaksaisi ketään piinata koko loppu elämää, mutta alku voisi olla hankalaa. Riippuisi ihan niistä ihmisistä, keitä asiaan liittyisi, kaikki kun eivät suinkaan ajattele tai käyttäydy samalla tavalla, kuten tiedämme.

Hankalissa tapauksissa se elämä yhteisön ulkopuolellakin voisi muodostua aikamoiseksi piilotteluksi. Normaali elämä voisi olla kaikkea muuta kuin normaalia. Esimerkiksi jos ajatellaan niinkin arkista asiaa, kuin joku kaupungille meneminen. Sitäkään ei voisi monessa tapauksessa tehdä täysin vapaasti, vaan pitäisi niin sanotusti kulkea selkä seinää vasten ja tihrustella lakkaamatta ympärilleen, ettei vain kukaan väärä henkilö (eli sellainen, joka saattaisi johonkin arveluttavaan tai arvaamattomaan ryhtyä) tule vastaan tai näe. Tahattomia kohtaamisiakin kun tuolla "kylillä" voi tapahtua ja tapahtuu, eikä kaikkea aina pysty organisoimaan...

Kuten sanottu, tuokin vaihe varmaan menisi ajan mittaan ohi, mutta kynnyskysymys onkin siinä, kauanko tuollainen voisi kestää ja kuinka kauan sitä kykenisi kestämään.

• Aamuinen...
        -Ivarsson_ kirjoitti:

Tietysti osalla tavoista on pohja ihan siinä, että tiettyinä aikoina on todella ollut pakko pitää ihan konkreettisesti tietyillä keinoin huolta puhtaudesta, jotta pysytään terveinä, hengissä, tai parannutaan.

Kuitenkin olet oikeassa tuossa taikauskoasiassa; sehän näissä jyllää, vaikkei sitä varmaan kovin moni mielellään myöntäisi, eikä varmaan edes tule ajatelleeksi. Kunhan miettii, että "No, tämä on tätä meidän symboliikkaa, ja se siitä."

Muistelenkin lukeneeni jostain, että jossain historian hämärissä ihan valtaväestönkin nainen luettiin saastaiseksi jonkun tietyn ajan. Meillähän tuo tapa on edelleen, tosin kuuden viikon sijasta epäpuhdas aika kestää kuukauden päivät. Naisen tapaan myös lapsi tuttipulloineen yms. on tuon ajan epäpuhdas. Mahtoikohan näin olla keskiajalla myös valtakulttuurissa? En muista lukeneeni tuota mistään, mutta kerro, jos tiedät.

Jotkut haluavat myös ajatella näistä tavoista, että ne pohjautuvat Raamattuun. Tuosta en osaa sanoa muuta, kuin että VT:sta tosiaan on löydettävissä ohjeistusta esimerkiksi juuri tuohon synnytyksen jälkeiseen epäpuhtaaseen aikaan.

Minä ajattelen näistä tavoista, että kun aikansa on totuttu tekemään jotain niin, niin se sitten siirretään sujuvasti sukupolvesta toiseen... Ja jossain vaiheessa saattaa sitten ne alkuperäiset tapojen tarkoitusperät hämärtyäkin, kuitataan ne sitten jollain muulla.

Mutta nyt aamukahville vielä kun kerkeän!

• -Ivarsson-
        Aamuinen... kirjoitti:

Itse olen 25-vuotias romaninainen, ja pukeudun tähän niin sanottuun perinteiseen asuun. Kysehän kun ei kuitenkaan sinänsä ole mistään pitkästä perinteestä. Leveitä, pitkiä ja muuten peittäviä hameita on kyllä käytetty, mutta nykyisessä mallissaan nämä vaatteet eivät todellakaan ole olleet niin kauaa, että lähtisin mainostamaan tätä minään pitkänä perinteenä.

Oman valintani näiden vaatteiden käyttämisestä tein jo kauan sitten, ja päätös minulle oli aika lailla itsestään selvä. Eipä nämä vaatteet ole elämääni vaikeuttaneet sen kummemmin, kun en ole vaatteiden antanut olla se ykkösasia elämässäni. (Ajatellen siis esimerkiksi kouluttautumista ja työelämää, itsekin kun olen sellaisessa ammatissa, ettei siellä kukaan voi missään tapauksessa käyttää omia vaatteitaan.)

Sen sijaan kuitenkin lähipiirissäni on muutamia sellaisia naisia, jotka ovat päättäneet pukeutua edelleen tavallisiin pitkiin mustiin hameisiin, ja jättää siis nämä "perinteet" näiltä osin muille. He ovat kyllä saaneet olla suhteellisen rauhassa, tästä valinnasta ovat saaneet lähinnä jotain ikävämielisiä kommentteja tietyiltä ihmisiltä, mutta siinä nyt suunnilleen kaikki.

Näistä naisista pääsen taas yhteen tietämääni naiseen, joka sai myös melko kylmää kyytiä päättäessään luopua romanivaatteista. Ko. henkilö oli päättänyt niin sanotusti laittaa hameet ollessaan kuudentoista. Neljän vuoden kuluttua hän tulikin toisiin ajatuksiin. Hän kertoi tuolloin kokevansa vaatevalintansa ihan vääränä, oli kuulemma pähkäillyt asiaa jo pitkään. Päätyi siihen, että hameet lentää nurkkaan, ja tilalle astuu se vanha tuttu vaatetus - tavalliset vekkihameet. Hänen vanhempansa ovat aika avarakatseisia ja voisi ehkä sanoa tässä tapauksessa, että nykyaikaisiakin, eivätkä nostaneet asiasta mitään sen kummempaa mekkalaa. Mutta ei puhettakaan, etteikö jonkinasteista hälyä olisi noussut - mekkalan nostivatkin sitten muut ihmiset; setvimiseen osallistui jopa vieraita ihmisiä. En nyt viitsi tässä tarkemmin alkaa kertomaan, mitä kaikkea asiaan liittyi, mutta kohtelu oli kyllä kovaa, ja niinhän siinä sitten kävi, että tuo nainen taipui siihen, että hameet on oltava päällä, kun on ne kerran laittanut.

Todella ikävää minusta, sillä vaikka omalla kohdallani koenkin tehneeni oikean valinnan, olen sitä mieltä, ettei asia ole jokaisen kohdalla niin yksiselitteinen eikä sama.

Tästä tullaankin sitten siihen, että miksi ihmeessä romanivaatteiden poisottaminen sitten on niin paljon kauheampaa - useimmiten kun henkilö varmaankin palaisi käyttämään juuri näitä tavallisia "vekkareita", joita nyt nuo äsken mainitsemani naisetkin käyttävät. Niin, tosiaan - miksi? Täytyy sanoa, että en kyllä oikein käsitä itsekään. Kysehän on kuitenkin loppujen lopuksi periaatteessa samasta asiasta; molemmissa tapauksissa ko. naiset tepastelevat ilman sametteja ja yhtä lailla "likaavat" paikat. Ristiriitaista minusta, ja asia, jota ehdottomasti pitäisi kyseenalaistaa.

Samalla sitten menen tuohon kysymykseesi siitä, eikö yhteisön ulkopuolella olisi mahdollista elää siten, että pitäisi yhteyttä vain niihin ihmisiin, joilta itse saa kunnioitusta. Niin, mitäpä tuohon sitten nyt sanoisi. Totta kai tuo onnistuisi - tuskinpa ne, jotka ihmistä kunnioittavat, ryhtyisivätkään mihinkään ihmeellisempiin vastatoimiin. Ja tietysti niiden muidenkin taholta tilanne rauhoittuisi ajanmittaan - tuskinpa kukaan jaksaisi ketään piinata koko loppu elämää, mutta alku voisi olla hankalaa. Riippuisi ihan niistä ihmisistä, keitä asiaan liittyisi, kaikki kun eivät suinkaan ajattele tai käyttäydy samalla tavalla, kuten tiedämme.

Hankalissa tapauksissa se elämä yhteisön ulkopuolellakin voisi muodostua aikamoiseksi piilotteluksi. Normaali elämä voisi olla kaikkea muuta kuin normaalia. Esimerkiksi jos ajatellaan niinkin arkista asiaa, kuin joku kaupungille meneminen. Sitäkään ei voisi monessa tapauksessa tehdä täysin vapaasti, vaan pitäisi niin sanotusti kulkea selkä seinää vasten ja tihrustella lakkaamatta ympärilleen, ettei vain kukaan väärä henkilö (eli sellainen, joka saattaisi johonkin arveluttavaan tai arvaamattomaan ryhtyä) tule vastaan tai näe. Tahattomia kohtaamisiakin kun tuolla "kylillä" voi tapahtua ja tapahtuu, eikä kaikkea aina pysty organisoimaan...

Kuten sanottu, tuokin vaihe varmaan menisi ajan mittaan ohi, mutta kynnyskysymys onkin siinä, kauanko tuollainen voisi kestää ja kuinka kauan sitä kykenisi kestämään.

"Tästä tullaankin sitten siihen, että miksi ihmeessä romanivaatteiden poisottaminen sitten on niin paljon kauheampaa - useimmiten kun henkilö varmaankin palaisi käyttämään juuri näitä tavallisia "vekkareita", joita nyt nuo äsken mainitsemani naisetkin käyttävät. Niin, tosiaan - miksi? Täytyy sanoa, että en kyllä oikein käsitä itsekään. Kysehän on kuitenkin loppujen lopuksi periaatteessa samasta asiasta; molemmissa tapauksissa ko. naiset tepastelevat ilman sametteja ja yhtä lailla "likaavat" paikat. Ristiriitaista minusta, ja asia, jota ehdottomasti pitäisi kyseenalaistaa"

Olet asian ytimessä; mitä järkeä on pitää kiinni ihmisiä vahingoittavasta perinteestä, joka ei ole edes perinne ja jota ei voida edes järjellä millään tapaa perustella?
        Vai onko kyseessä kenties jonkinlainen yksilön kunnian loukkaus kaaleen kulttuuria kohtaan?
        Onko kulttuurinne piilossa oleva piirre se että yksilöt on kollektiivisesti pidettävä ruodussa ettei koko kulttuuri ole pian vaarassa? Mikä taas on ilmeinen merkki siitä että kulttuuri on syystä tai toisesta kestämätön ilman väkipakkoa..
        No, meni spekuloimiseksi.

"Jotkut haluavat myös ajatella näistä tavoista, että ne pohjautuvat Raamattuun. Tuosta en osaa sanoa muuta, kuin että VT:sta tosiaan on löydettävissä ohjeistusta esimerkiksi juuri tuohon synnytyksen jälkeiseen epäpuhtaaseen aikaan"

Raamatussa kyllä puhutaan kaikenlaista monistakin asioista, laitan tähän hiukan aiheen vierestä menevän linkin joka osaltaan sopii tähän, lue kokonaan; siinä on raamatun jakeitakin siteerattu:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102012550776_uu.shtml

Pistävät toki vähän miettimään kannattaako kaikkia VT:n ohjeita noudattaa tänä päivänä...

Tuo kuuden viikon saastaisuussääntö oli täyttä totta valtaväestön keskuudessa joskus ennen muinoin, kuulin sen eräältä luennoivalta tutkijalta suoraan kerran. Voin selvitellä tuota laajemmaltikin kunhan ehdin...on vissiinkin aika monessa maailman kolkassa tuo sääntö ollut ja varmaan edelleenkin jossain takapajuisimmissa heimoyhteisöissä.

Ja näin loppuun: on pakko hiukan ihmetellä miksi ihmeessä te kaaleet ette itse ota selvää kulttuuristanne, tavoistanne, niiden alkuperistä saati että osaisitte analysoida ja arvioida niitä eri konteksteissa ja eri aikakausina, vaan otatte kaiken vastaan täytenä itsestäänselvyytenä jota/joita ei voi kyseenalaistaa????? Kuka teillä oikein päättää näistä asioista?

• Novvoi
        -Ivarsson- kirjoitti:

"Tästä tullaankin sitten siihen, että miksi ihmeessä romanivaatteiden poisottaminen sitten on niin paljon kauheampaa - useimmiten kun henkilö varmaankin palaisi käyttämään juuri näitä tavallisia "vekkareita", joita nyt nuo äsken mainitsemani naisetkin käyttävät. Niin, tosiaan - miksi? Täytyy sanoa, että en kyllä oikein käsitä itsekään. Kysehän on kuitenkin loppujen lopuksi periaatteessa samasta asiasta; molemmissa tapauksissa ko. naiset tepastelevat ilman sametteja ja yhtä lailla "likaavat" paikat. Ristiriitaista minusta, ja asia, jota ehdottomasti pitäisi kyseenalaistaa"

Olet asian ytimessä; mitä järkeä on pitää kiinni ihmisiä vahingoittavasta perinteestä, joka ei ole edes perinne ja jota ei voida edes järjellä millään tapaa perustella?
        Vai onko kyseessä kenties jonkinlainen yksilön kunnian loukkaus kaaleen kulttuuria kohtaan?
        Onko kulttuurinne piilossa oleva piirre se että yksilöt on kollektiivisesti pidettävä ruodussa ettei koko kulttuuri ole pian vaarassa? Mikä taas on ilmeinen merkki siitä että kulttuuri on syystä tai toisesta kestämätön ilman väkipakkoa..
        No, meni spekuloimiseksi.

"Jotkut haluavat myös ajatella näistä tavoista, että ne pohjautuvat Raamattuun. Tuosta en osaa sanoa muuta, kuin että VT:sta tosiaan on löydettävissä ohjeistusta esimerkiksi juuri tuohon synnytyksen jälkeiseen epäpuhtaaseen aikaan"

Raamatussa kyllä puhutaan kaikenlaista monistakin asioista, laitan tähän hiukan aiheen vierestä menevän linkin joka osaltaan sopii tähän, lue kokonaan; siinä on raamatun jakeitakin siteerattu:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102012550776_uu.shtml

Pistävät toki vähän miettimään kannattaako kaikkia VT:n ohjeita noudattaa tänä päivänä...

Tuo kuuden viikon saastaisuussääntö oli täyttä totta valtaväestön keskuudessa joskus ennen muinoin, kuulin sen eräältä luennoivalta tutkijalta suoraan kerran. Voin selvitellä tuota laajemmaltikin kunhan ehdin...on vissiinkin aika monessa maailman kolkassa tuo sääntö ollut ja varmaan edelleenkin jossain takapajuisimmissa heimoyhteisöissä.

Ja näin loppuun: on pakko hiukan ihmetellä miksi ihmeessä te kaaleet ette itse ota selvää kulttuuristanne, tavoistanne, niiden alkuperistä saati että osaisitte analysoida ja arvioida niitä eri konteksteissa ja eri aikakausina, vaan otatte kaiken vastaan täytenä itsestäänselvyytenä jota/joita ei voi kyseenalaistaa????? Kuka teillä oikein päättää näistä asioista?

että ne joiden kirjoituksiin nk Mooseksen lait ja niiden noudattaminen kuuluu (juutalaiset) , eivät nyt eivätkä koskaan ole noudattaneet niitä sillä tavoin kuin kristityt tekivät otettuaan VT:n osaksi omaa Raamattuaan .
        Ensiksi, kristittyjen oma kirja, Uusi testamentti , selvästi sanoo että laki ei velvoita kristittyjä ja jopa ilmoittaa sen kumotuksi juutalaistenkin kohdalta. Kun sitten kristinusko levisi ympäri maailmaa, ihmiset siellä täällä alkoivat silti ottaa käyttöön joitakin VT:n määräyksiä ja ohjeita, summittain, mitä ja miten milloinkin, koska heiltähän tyystin puuttui sekä perinne että syyt niiden noudattamiseen (temppelin säilyttäminen saastumiselta). Näin on päädytty moniin kummallisiin käytäntöihin joissa vedotaan Vanhaan testamenttin, mutta täysin perusteettomasti.

• Novvoi
        Aamuinen... kirjoitti:

Tietysti osalla tavoista on pohja ihan siinä, että tiettyinä aikoina on todella ollut pakko pitää ihan konkreettisesti tietyillä keinoin huolta puhtaudesta, jotta pysytään terveinä, hengissä, tai parannutaan.

Kuitenkin olet oikeassa tuossa taikauskoasiassa; sehän näissä jyllää, vaikkei sitä varmaan kovin moni mielellään myöntäisi, eikä varmaan edes tule ajatelleeksi. Kunhan miettii, että "No, tämä on tätä meidän symboliikkaa, ja se siitä."

Muistelenkin lukeneeni jostain, että jossain historian hämärissä ihan valtaväestönkin nainen luettiin saastaiseksi jonkun tietyn ajan. Meillähän tuo tapa on edelleen, tosin kuuden viikon sijasta epäpuhdas aika kestää kuukauden päivät. Naisen tapaan myös lapsi tuttipulloineen yms. on tuon ajan epäpuhdas. Mahtoikohan näin olla keskiajalla myös valtakulttuurissa? En muista lukeneeni tuota mistään, mutta kerro, jos tiedät.

Jotkut haluavat myös ajatella näistä tavoista, että ne pohjautuvat Raamattuun. Tuosta en osaa sanoa muuta, kuin että VT:sta tosiaan on löydettävissä ohjeistusta esimerkiksi juuri tuohon synnytyksen jälkeiseen epäpuhtaaseen aikaan.

Minä ajattelen näistä tavoista, että kun aikansa on totuttu tekemään jotain niin, niin se sitten siirretään sujuvasti sukupolvesta toiseen... Ja jossain vaiheessa saattaa sitten ne alkuperäiset tapojen tarkoitusperät hämärtyäkin, kuitataan ne sitten jollain muulla.

Mutta nyt aamukahville vielä kun kerkeän!

ole epäpuhdas, lasta voi hoitaa missä hyvänsä. Äidin rituaalisen epäpuhtauden kesto vaihtelee sen mukaan kumpi on syntynyt, poika vai tyttö JA nämä lait eivät koske kuin juutalaisia . Ei-juutalainen nainen ei saastu sen paremmin kuukautisista kuin synnytyksestä, mikään Moseksen lainsäädännön kohta ei koske heitä. Heidän ei myös tarvitse pitää sapattia , ei ympärileikkauttaa poikiaan, ei olla syömättä sikaa tai paastota tiettyinä päivinä, tämän ymmärtävät kaikki, miksi ei sitten sitä että muutkaan säännöt eivät kuulu kristityille?

• Joo...

Joko näistä kirjoituksista on ollut moni pelkkiä provoja tai sitten täällä on vain jotenkin tosi saamattomia ihmisiä - ajatelkaa nyt. Kannanottoja on vaikka kuinka paljon sen puolesta, että ehkä hameita pitäis jotenkin "modernisoida", mutta onko mitään konkreettista saatu aikaan? Eipä juuri. Vaikka puhetta "keventämisestä" on ollut, niin mun silmään ei ole ainakaan sattunut yhtäkään kaaleen naista, jolla olisi ollut hameet, mutta jotka olisivat ollut tehdyt esim. satiinista. Joko on olleet edelleen samoissa samettihameissa tai sitten on olleet jonkintyyppiset vekkarit päällä. Vanhoilla akoilla taas kankaiset tosi leveät vekkarit tiiättehän, joita kaukaa katsottuna vois erehtyä luulemaan oikeiksi kamppeiksi...

• a black bird

speaking with right words, and you are so fucking right, There is not any Finnish gipsies nor gipsies in general, jut people in general. And for those who want keep up their limited life watching each other and letting no one before another, be aware i am there too, with a axle, and I am there were you ever look, watching some miles apart everybody as a eagle watch a mouse.

• ei oppi ojaan kaada
        a black bird kirjoitti:

speaking with right words, and you are so fucking right, There is not any Finnish gipsies nor gipsies in general, jut people in general. And for those who want keep up their limited life watching each other and letting no one before another, be aware i am there too, with a axle, and I am there were you ever look, watching some miles apart everybody as a eagle watch a mouse.

ei millään pahalla, mut ihan ällön paljon kirjotusvihreitä.. :D

• lehdori
        ei oppi ojaan kaada kirjoitti:

ei millään pahalla, mut ihan ällön paljon kirjotusvihreitä.. :D

No niimpäs Näkkyy olevankin. oi oi

• lämpöstä nukkua

• Höhh :(

Ei tää asia oo menny mihinkään päin. Kaks vuotta jauhettu samaa. Tahtoa olis vaan ei tohdita. Kuka haluu et omat sukulaiset alkais karttaa? Taikka saada turpaansa? Mutta nyt on menty liian pitkälle... alun perin oli puhe vaan KANKAAN VAIHTAMISESTA! Mitä pahaa vekkarihameessa on? Se on kevyt. Peittävä ja helppo hoitoinen, eikä maksa maltaita.

• Deryleeeni kunniaan
        Höhh :( kirjoitti:

Ei tää asia oo menny mihinkään päin. Kaks vuotta jauhettu samaa. Tahtoa olis vaan ei tohdita. Kuka haluu et omat sukulaiset alkais karttaa? Taikka saada turpaansa? Mutta nyt on menty liian pitkälle... alun perin oli puhe vaan KANKAAN VAIHTAMISESTA! Mitä pahaa vekkarihameessa on? Se on kevyt. Peittävä ja helppo hoitoinen, eikä maksa maltaita.

Tuskin se hinta tärkein,

• Syksyn tyttö

Olen itse vaalea nainen, mutta tunnen romanikulttuuria sen verran, että ymmärrän miksei hameiden muuttaminen ole niin helppo asia. Kiitos myös Aamuiselle hyvistä kirjoituksistasi, jotka selventävät asiaa lisää. Tämä asia ei ehkä kaikkien mielestä minulle kuulu, mutta haluaisin kuitenkin sanoa oman näkökantani.

Olen kerran saanut kokeilla isoa hametta, ja ymmärrän sen olevan jatkuvassa käytössä hankala. Voisiko samettihametta pitää juhlahameena ja arkena käyttää muita kankaita? Esim. jonkinlainen napakka puuvillakangas, tvilli tms, voisiko se sopia? On peittävä, saa mustana ja täyttäisi varmaan muutkin vaatimukset. Tafti tuli mieleen juhlavammista, mutta kevyemmistä kankaista. Satiini on myös kevyt, mutta ei ehkä niin käytännöllinen.

Toisessa ketjussa ehdotettiin krinoliinia hameen alle pönkän tilalle. Mitä olette tästä mieltä? Krinoliininhan ei ole pakko olla hurjan leveä ollakseen kuitenkin sellainen, ettei hame roiku. Krinoliinin kanssa hameen paino jakautuisi varmaankin myös tasaisemmin kuin pönkän kanssa, joka taas voisi helpottaa selkä- ja muita kipuja.

Minusta romaninaisen puku on todella kaunis ja myös kulttuurisesti merkittävä. Siitä huolimatta sen voisi antaa kehittyä (niin kuin on aiemminkin tapahtunut), erityisesti jos halu (ja tarve) siihen lähtee romaninaisten yhteisöstä.

Hyvää päivänjatkoa kaikille.

koitan olla olematta liian sarkastinen:

"Olen itse vaalea nainen, mutta tunnen romanikulttuuria sen verran, että ymmärrän miksei hameiden muuttaminen ole niin helppo asia"

No kerro ihmeessä miksei. Kaaleetkaan kun eivät tätä itse tahdo osata erityisemmin perustella, paitsi agressiivisen palautteen pelon yhteisöltään, jota ei myöskään osata kestävästi perustella.

"Toisessa ketjussa ehdotettiin krinoliinia hameen alle pönkän tilalle"

Mä vähän veikkaan että Mirkku heitti sen huumorilla. Hei haloo, krinoliinia!

"Minusta romaninaisen puku on todella kaunis ja myös kulttuurisesti merkittävä"

Miten niin kulttuurisesti merkittävä? Perusteluja? Vai oletko samaa mieltä joidenkin kaaleitten kanssa että vaatteet määrittävät romanin siitäkin huolimatta että ne ovat verrattain nykaikaista alkuperää?

• Syksyn tyttö
        ********* kirjoitti:

koitan olla olematta liian sarkastinen:

"Olen itse vaalea nainen, mutta tunnen romanikulttuuria sen verran, että ymmärrän miksei hameiden muuttaminen ole niin helppo asia"

No kerro ihmeessä miksei. Kaaleetkaan kun eivät tätä itse tahdo osata erityisemmin perustella, paitsi agressiivisen palautteen pelon yhteisöltään, jota ei myöskään osata kestävästi perustella.

"Toisessa ketjussa ehdotettiin krinoliinia hameen alle pönkän tilalle"

Mä vähän veikkaan että Mirkku heitti sen huumorilla. Hei haloo, krinoliinia!

"Minusta romaninaisen puku on todella kaunis ja myös kulttuurisesti merkittävä"

Miten niin kulttuurisesti merkittävä? Perusteluja? Vai oletko samaa mieltä joidenkin kaaleitten kanssa että vaatteet määrittävät romanin siitäkin huolimatta että ne ovat verrattain nykaikaista alkuperää?

Hei vaan, toki voin selventää ajatuksiani lisää.

Hameiden muuttamiseen liittyy varmasti asioita, joista en ole täysin perillä, koska tosiaankin olen vaalea enkä romanikulttuurissa kasvanut (vaikka olenkin siihen myöhemmin hieman perehtynyt). Romanihame on kuitenkin enemmän kuin pelkkä vaate, koska sillä on myös symbolista arvoa ja merkitystä. Hameet ovat myös perinne, eikä perinteitä ole aina helppo mennä muuttamaan. Tähän liittyy myös se, että mainitsin puvun olevan kulttuurisesti merkittävä. Totuushan on, että suomalaisen romaninaisen puku on ainutlaatuinen koko maailmassa. On myös totta, ettei puku ole ollut nykyisenlainen kovin pitkään. Romaninaiset ovat silti aina pukeutuneet hieman eri tavalla kuin valtaväestön naiset - nykyään ero vain on selvempi. Tämän vuoksi pukua voisi mielestäni myös tarpeen mukaan kehittää eteenpäin :)

Syksyn tyttö kirjoitti:

Hei vaan, toki voin selventää ajatuksiani lisää.

Hameiden muuttamiseen liittyy varmasti asioita, joista en ole täysin perillä, koska tosiaankin olen vaalea enkä romanikulttuurissa kasvanut (vaikka olenkin siihen myöhemmin hieman perehtynyt). Romanihame on kuitenkin enemmän kuin pelkkä vaate, koska sillä on myös symbolista arvoa ja merkitystä. Hameet ovat myös perinne, eikä perinteitä ole aina helppo mennä muuttamaan. Tähän liittyy myös se, että mainitsin puvun olevan kulttuurisesti merkittävä. Totuushan on, että suomalaisen romaninaisen puku on ainutlaatuinen koko maailmassa. On myös totta, ettei puku ole ollut nykyisenlainen kovin pitkään. Romaninaiset ovat silti aina pukeutuneet hieman eri tavalla kuin valtaväestön naiset - nykyään ero vain on selvempi. Tämän vuoksi pukua voisi mielestäni myös tarpeen mukaan kehittää eteenpäin :)

Eli kunhan nyt lämpimiksesi ilmaisit siis mielipiteesi..

"Romanihame on kuitenkin enemmän kuin pelkkä vaate, koska sillä on myös symbolista arvoa ja merkitystä. "

Niinkuin mitä symbolista arvoa ja merkitystä? Tietääkö joku kaaleistakaan?

"Hameet ovat myös perinne, eikä perinteitä ole aina helppo mennä muuttamaan."

olet oikeassa siinä että ei ole helppoa mennä muuttamaan, ei. Mutta hameet on olleet niin vähän aikaa käytössä että on ihan turha lässyttää mistään pitkästä perinteestä..

"Tähän liittyy myös se, että mainitsin puvun olevan kulttuurisesti merkittävä."

Niin väitetään, mutta kukaan ei osaa edes sanoa miksi se on "kulttuurisesti merkittävä". Se vain "on".

"Totuushan on, että suomalaisen romaninaisen puku on ainutlaatuinen koko maailmassa. On myös totta, ettei puku ole ollut nykyisenlainen kovin pitkään. "

Onhan tuota helppo ihastella vierestä jos ei satu itse olemaan sen vankina..

• Ja.....
        ********** kirjoitti:

Eli kunhan nyt lämpimiksesi ilmaisit siis mielipiteesi..

"Romanihame on kuitenkin enemmän kuin pelkkä vaate, koska sillä on myös symbolista arvoa ja merkitystä. "

Niinkuin mitä symbolista arvoa ja merkitystä? Tietääkö joku kaaleistakaan?

"Hameet ovat myös perinne, eikä perinteitä ole aina helppo mennä muuttamaan."

olet oikeassa siinä että ei ole helppoa mennä muuttamaan, ei. Mutta hameet on olleet niin vähän aikaa käytössä että on ihan turha lässyttää mistään pitkästä perinteestä..

"Tähän liittyy myös se, että mainitsin puvun olevan kulttuurisesti merkittävä."

Niin väitetään, mutta kukaan ei osaa edes sanoa miksi se on "kulttuurisesti merkittävä". Se vain "on".

"Totuushan on, että suomalaisen romaninaisen puku on ainutlaatuinen koko maailmassa. On myös totta, ettei puku ole ollut nykyisenlainen kovin pitkään. "

Onhan tuota helppo ihastella vierestä jos ei satu itse olemaan sen vankina..

Minä poistin pönkän. Lähtekööt nyt vaikka aluksi siittä. Olen alannut katselemaan muita kaaleen naisia sillä silmällä..siis SILLÄ,miltä hyö näyttää. Pönkkä on kauhistuttava kapine. Kun talvi on eletty,kesäksi teetän keveämmästä kankaasta täysi pitkän mustan ja taatusti vähempi metrejä hameen.Niitä saa olla vaikka useampia kun eivät maksa niin paljon. Olen nuori ja hoikka pönkkösametti hameessa näytin lihavalta ankalta jonka täytyy hassusti kävellä tai siltä minusta nyt tuntuu. Pönkkä pois ja ootte heti paremman näköisiä. Ei muuta, siunausta päivään.

• Oi voi
        Ja..... kirjoitti:

Minä poistin pönkän. Lähtekööt nyt vaikka aluksi siittä. Olen alannut katselemaan muita kaaleen naisia sillä silmällä..siis SILLÄ,miltä hyö näyttää. Pönkkä on kauhistuttava kapine. Kun talvi on eletty,kesäksi teetän keveämmästä kankaasta täysi pitkän mustan ja taatusti vähempi metrejä hameen.Niitä saa olla vaikka useampia kun eivät maksa niin paljon. Olen nuori ja hoikka pönkkösametti hameessa näytin lihavalta ankalta jonka täytyy hassusti kävellä tai siltä minusta nyt tuntuu. Pönkkä pois ja ootte heti paremman näköisiä. Ei muuta, siunausta päivään.

Voi mistä päin sie oot ton ihmeen mieki haluun nähä

• Ypito
        Oi voi kirjoitti:

kyllä sulla mahto olla pitkä alaku yö

• aamujuuli
        Oi voi kirjoitti:

Mie tiijän ne on vaasan seuvun kaaleita ketä esiintyy nii kaajeena että ihan.

• no joku
        aamujuuli kirjoitti:

piä se sinäkin huolta vain ja ainoastaan omasta kaaloudestasi. anna muiden olla sitä mitä itse tahtovat jos eivät suoranaisesti ketään vahingoita, älä ole muiden vartija

• oi voi
        Ypito kirjoitti:

kyllä sulla mahto olla pitkä alaku yö

eei, mulla oli oikeen mukava aamu menossa tuossa vaiheessa, aikanen lintu madon nappaa.

• fasfsfsfa
        aamujuuli kirjoitti:

meinaat varmaan alajärvisiä

• zz

Voi tokkiinsa suomitytöt. Ennenku siirryttä minimekkoon niin käykää ensin muutamalla zumbakurssilla ja muuttakaa afrikkaan !!!!

• valkoinen on vapaa

mutta näin valtaväestöön kuuluvana on ihan pakko sanoa se, mitä suurin osa meikäläisistä kuitenkin ajattelee.
      Aina te mustalaiset hehkutatte sitä, miten te olette vapaita ja teette mitä lystäätte.
      Mutta sitten teille on pelkän hamekankaan vaihtaminen noin vaikea juttu!

Eniten järkyttää se, miten te selvästi pelkäätte esim. hakatuksi tulemista, onko sellainen oikeasti niin yleistä teikäläisten kulttuurissa???
      Ei meikäläisten tarvitse ikinä edes ajatella, mitä uskaltaisi tehdä tai sanoa tai pukea päällensä.
      Eikä ikipäivänä oo tullut mieleenikään, että joku meikäläinen voisi minut hakata!

Okei, meillä on ehkä liiankin löyhä kuri nykyään, mutta ainakin olemme vapaita, ihan oikeasti!
      En jaksaisi elää vaan muiden odotusten mukaisesti, kyllä pitää itse saada päättää omat asiansa.
      On minunkin suvussa tyyppejä, jotka koittaa määräillä, mutta sen kuin koittavat vaan.
      Ei minun tarvitse totella ellen halua, eikä silti ole mitään pelättävää.

Nyt eletään 2000-lukua eikä kenenkään pitäisi joutua pelkäämään omaa väkeään, se on ihan keskiaikaista touhua. Tehkää mitä haluatte, silloin vasta olette oikeasti vapaita!
      Hamekankaat vaihtoon vaan ja vedätte vaikka farkut jalkaan jos siltä tuntuu.

• Rotu kissa nainen :)

Sie et valkolaisena tajua mikä tässä on?? Jos on tyttö hameet päälleensä laittanu nuun ne kans on ja PYSYY!!! Oma valinta ja oma syy tyttö hyvin on tietää, että on sanottu asiasta ennen kun on hameet laittannu,mikä on kohtalo.Ja se on ettei niitä oteta pois muutakuin nukkumassa ja saunassa. Tästä on turha teijän vaaleitten sanoo yhtää mitään!! Kaaleen hameet on perinne. Vaikka ei vanha perinne siltikin. Minäkin sain valita otanko vai en ja otin. Näissä tamineissa kehtaa kulkee ja on kaunista katottavaa!! Olen nähnyt vanhimpia romaneita ketä on terveys syistä vaihtanu kankaan johonkin keveämpään ja se on ok. Ainoo asia mikä hiertää on röijyn hihasuut niistä jää ranteisiin jälkiä mutta sekin hoituu laittamalla kangasta siihen kuminauhojen päälle. Olipa tosi tyhmää nostaa taas tämä kahen vuoden keskustelu esille. Mie kun luulen että kaajeita kirjoittaa tästä aiheesta enempi mitä kaaleita. Rotu naista ei tämmöset vaivaa. Ylpiänä kannan koko komeuden :)

• ortopedi 52
        Rotu kissa nainen :) kirjoitti:

Sie et valkolaisena tajua mikä tässä on?? Jos on tyttö hameet päälleensä laittanu nuun ne kans on ja PYSYY!!! Oma valinta ja oma syy tyttö hyvin on tietää, että on sanottu asiasta ennen kun on hameet laittannu,mikä on kohtalo.Ja se on ettei niitä oteta pois muutakuin nukkumassa ja saunassa. Tästä on turha teijän vaaleitten sanoo yhtää mitään!! Kaaleen hameet on perinne. Vaikka ei vanha perinne siltikin. Minäkin sain valita otanko vai en ja otin. Näissä tamineissa kehtaa kulkee ja on kaunista katottavaa!! Olen nähnyt vanhimpia romaneita ketä on terveys syistä vaihtanu kankaan johonkin keveämpään ja se on ok. Ainoo asia mikä hiertää on röijyn hihasuut niistä jää ranteisiin jälkiä mutta sekin hoituu laittamalla kangasta siihen kuminauhojen päälle. Olipa tosi tyhmää nostaa taas tämä kahen vuoden keskustelu esille. Mie kun luulen että kaajeita kirjoittaa tästä aiheesta enempi mitä kaaleita. Rotu naista ei tämmöset vaivaa. Ylpiänä kannan koko komeuden :)

kuinka vanha olet. jos olet kantanut hametta lanteilasi yli 10vuotta niin huomaat eron,selässäsi ja jalkojesi kipuina,lihavuutena alaraajoissa . kyllä hame on naisen vaate ,mutta että sen tähden täytyy terveys menettää se on liikaa . kirjottaja on mies.

• valkoinen on vapaa

saatte edes sen sametin vaihdettua, ei luulis olevan vaikeeta luopua perinteestä joka ei edes ole vanha perinne. Pitäkää puolenne naiset!

• uusi brandi
        valkoinen on vapaa kirjoitti:

saatte edes sen sametin vaihdettua, ei luulis olevan vaikeeta luopua perinteestä joka ei edes ole vanha perinne. Pitäkää puolenne naiset!

On paljon korvike kankaita ottakaa oppia urheilu maailmasta jossa materiaalit kehittyvät kokoajan
        käyttäjä ystävällisemmiksi , älkää kulkeko vetäen 100v vanhaa historiikkiänne perässänne vaan uudistukaan tekin 2000 luvulle vaikka kelan kanssa yhteityötä tehden sieltä löytyisi myös varmaan suunnittelu apua uusilta vaatesuunnittelu oppilailta .

• Vaalea Sveittistä
        uusi brandi kirjoitti:

On paljon korvike kankaita ottakaa oppia urheilu maailmasta jossa materiaalit kehittyvät kokoajan
        käyttäjä ystävällisemmiksi , älkää kulkeko vetäen 100v vanhaa historiikkiänne perässänne vaan uudistukaan tekin 2000 luvulle vaikka kelan kanssa yhteityötä tehden sieltä löytyisi myös varmaan suunnittelu apua uusilta vaatesuunnittelu oppilailta .

Eikä siihen tarvita mitään uusia vaatesuunnitteluoppilaita, suunnittelee itse niin tulee mieleinen.

Hyvää päivän jatkoa kaikille.

• Kulta langat
        Vaalea Sveittistä kirjoitti:

Eikä siihen tarvita mitään uusia vaatesuunnitteluoppilaita, suunnittelee itse niin tulee mieleinen.

Hyvää päivän jatkoa kaikille.

Mikä tässä on niin outoa on se että kaajeita näkyy vaivaaman enemmän mitä kaaleen naisia tämä samettihameet. Minä oon nyt 55 vuotias ja kantanut hameita nuoresta,en muista milloin puin.Hame ei ole sama tietystikkään. Ei minulla ole kipeää selkää lonkkia tai jalkoja. Mutta se onkin niin että koti oloissa on vaan koti vaatteet.Ihmisten eteen puen nämä perinteiset. Kesällä on raskasta jos on oikein kuuma sää. Oman sakin kanssa reissataan ja käymme yhdessä järvessä uimassakin nais porukalla ja hauskaa meillä on ollut.

• Vaalea Sveitsistä
        Kulta langat kirjoitti:

Mikä tässä on niin outoa on se että kaajeita näkyy vaivaaman enemmän mitä kaaleen naisia tämä samettihameet. Minä oon nyt 55 vuotias ja kantanut hameita nuoresta,en muista milloin puin.Hame ei ole sama tietystikkään. Ei minulla ole kipeää selkää lonkkia tai jalkoja. Mutta se onkin niin että koti oloissa on vaan koti vaatteet.Ihmisten eteen puen nämä perinteiset. Kesällä on raskasta jos on oikein kuuma sää. Oman sakin kanssa reissataan ja käymme yhdessä järvessä uimassakin nais porukalla ja hauskaa meillä on ollut.

En ole puuttunut heimonne hamejuttuihin, koska ne eivtät kuulu minulle.
        Kiva, että käytte uimassa, mikä on aika harvinaista. Siellä sitten varmasti kikatus käy.
        Hyvää Itsenäisyyspäivää sinne Suomeen
        Terveisin VS

• Olemme vuodessa 2010

Nimimerkki "Rotu kissa nainen :)"; toivottavasti jälkipolvesi ajattelu kehittyy tästä järjettömästä vaatesähläämisestä.
        Ihminen syntyy, elää ja pukee päällensä ilmaston mukaan toiset maksaa muodista, mutta mitä helvettiä tämä hameajattelu on.
        Jos sukuvika on kun suksi ei luista, voisi edes joskus katsoa peiliin.

• S_salami

Meijän kylällä kulukevat jo aika köykäsissä vetimissä, olisko veluria tai jottai semmosta.

• utelu

missä päin sellaista tehrään, me ei saaha tehä

• Mia Säde Marina

Meillähän päin nuo nuoremmat kulkee joskus farkuissa joskus hameet päällä mutta niinhän nuo vanhemmat naisetki jotka asuu täällä päin kulkevat joka toinen päivä suomalaisten vaatteissa toisena päivänä hameet päällä
        miten millonkin. Miehekin näköjään kulkevat joskus farkuissa ja t paidassa toisena päivänä taas mustat suorat housut ..................
        Minä itse pidän vaan pikku hametta, olenhan vaan puolikas mutta ei minunkaan vanhemmat varmaankaan puuttuis asiaan vaikka kulkisinkin ihan suomalaisten suomalaisten vaatteissa kunhan en ihan alasti roikottelisi.
        Ja vielä vanha viisas mummoni sanoo että eihän se mustalaisuus ole pelkästään ne vaatteet vaan aatteet

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE, KAALEILLE JA MYÖS VAALEILLE

• ¤ kaunis ¤
        Mia Säde Marina kirjoitti:

Meillähän päin nuo nuoremmat kulkee joskus farkuissa joskus hameet päällä mutta niinhän nuo vanhemmat naisetki jotka asuu täällä päin kulkevat joka toinen päivä suomalaisten vaatteissa toisena päivänä hameet päällä
        miten millonkin. Miehekin näköjään kulkevat joskus farkuissa ja t paidassa toisena päivänä taas mustat suorat housut ..................
        Minä itse pidän vaan pikku hametta, olenhan vaan puolikas mutta ei minunkaan vanhemmat varmaankaan puuttuis asiaan vaikka kulkisinkin ihan suomalaisten suomalaisten vaatteissa kunhan en ihan alasti roikottelisi.
        Ja vielä vanha viisas mummoni sanoo että eihän se mustalaisuus ole pelkästään ne vaatteet vaan aatteet

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE, KAALEILLE JA MYÖS VAALEILLE

Ei tarvii luopua sametista jos ei oo samettia laittanukkaa. Olen aikuinen ja nainen. En kiirehdi isoja hameita. Menee ihan hyvin näin. Kun on kuullut ja nähnytkin miten siskot valittaa ja tuskailee niin panee miettiin mitä järkee onkaa laittaa 10 joillaki ehkä enempiki kiloo vaatetta lanteillansa. Ihan oon kaaleita ei kai vaatteet tee mustalaista??????????????????????????? Kyllä se on sielussa ja veressä se.

• vääriiiiiiiiiinnnnnn
        ¤ kaunis ¤ kirjoitti:

Ei tarvii luopua sametista jos ei oo samettia laittanukkaa. Olen aikuinen ja nainen. En kiirehdi isoja hameita. Menee ihan hyvin näin. Kun on kuullut ja nähnytkin miten siskot valittaa ja tuskailee niin panee miettiin mitä järkee onkaa laittaa 10 joillaki ehkä enempiki kiloo vaatetta lanteillansa. Ihan oon kaaleita ei kai vaatteet tee mustalaista??????????????????????????? Kyllä se on sielussa ja veressä se.

jos mustalaisuus on on sielussa ja veressä nii kai ne hameetki ihan epäilemättäki päälle laitetaan !!!

• nataliiiii
        vääriiiiiiiiiinnnnnn kirjoitti:

jos mustalaisuus on on sielussa ja veressä nii kai ne hameetki ihan epäilemättäki päälle laitetaan !!!

voi hyvä ihminen usko jo että ne vaatteet ei tee kenestäkää mustalaista vaan nimen omaan se VERI ja SYDÄN !!!!! pijä se mielessäs

• Elli B

Sillähän olisi yhteiskunnalistakin vaikutusta.

• ihan täysin!!!

olen täysin vastaan tuota sametti juttua mustalaisilla on sen verran rahaa kyllä että voi teettää uuen jos menee toinen pilalle ja jos sametti kuortiutuu pois nii se on vaan huono sametti. piste

• Rva Kela

eikös mannet saa kerran vuodessa romanivaatteensa ilmaiseksi Suomalaisten verorahoilla??

• hoitsu

Kyllä ihan hyvin voisttte laittaa kevyemmmät hameet päälle. Nykyään tehdään 3-4 kg painavia hameita esim. sairaile,jotka eivät voi pitää raskasta hametta. Sitä ei samettihameesta erota=)

• juuli vain

TÄÄ ON KYLLÄ NIIN TÄYTTÄ ASIJAA TÄÄ PITÄÄ TOTEUTTAA HYVÄT IHMISET ELKÄÄ NYT VAAN IHMEESSÄ JÄTTÄKÖ TÄTÄ TÄHÄN MEILLE TULEE NIIN RANKAN PALJON HELEPOMPI ELÄMÄ KAIKIN PUOLIN MIETTIKÄÄ HYVÄT YSTÄVÄT ! ELKÄÄ ANTAKO MIESTEN VAIKUTTAA TÄHÄN MITENKÄÄN NE EI SITÄ TIIJÄ KO EI JOUVU KANTAMAAN TÄLLÄSTÄ KOLTTUA PÄÄLLÄÄN JOKA IKINEN PÄIVÄ MINNE MENEENKIN !!!!!!! onhan nää komijat kyllä mutta kangas täytyy vaihtaa , tehdään unelmistamme totta !

• Juuli tääkin on

Tästä aloituksesta jauhettu jo 4 VUOTTA! Mitään ei ole tapahtunut. Paitsi moni vanhempi nainen on vaihtanut kevyeeseen mustaan hameeseen. Pohjanmalla asuu vanha nainen ja on ihan kapea,värikäs hame ihan sopii hänelle. Oli mukavan näköinen kun näin. Olemme olleet EU.ssa jo vuosia,ottakaa mallia muitten eu-maitten kaaleista. Minä itse en ole pukenut samettihameita päälleni ja mietin teenkö niin koskaan. Olen tietoinen siittä,mitä on elää niitten kanssa. Te tiedätte itsekkin. Tämä elämä itsessäänkin on joskus raskasta ja kivuliasta,ei tehdä sitä painavilla hameilla vielä raskaammaksi. Tiedän naisia ketä on saanut keskenmenon ja arveltu että hameitten takia...senkin takia kannattaa miettiä vakavasti. Ei ihmisen lantioluut mahdottomia kestä. Miehillä kaikki on paljon helpompaa,kevyt silkkipaita,liivi ja suorathousut. Kannatan sametista luopumista, ei siihen kaalon maailma kaadu :)

• No kukin tyylillään ja tavoillaan menköön elämänsä,vaan minä vien hautaan saakka oman hameeni.Sen kerran laitoin päälle ja se pysyköön ainiaan,en yölläkään sitä pois laske.D;

• rosita vainnnn

siis ootteko te oikeesti noin avuttomia ettette osaa viedä tätä asiaa eteenpäin tästä samasta on jauhettu jo ties mite monta vuotta täälä ja vieläkää ei oo saatu mitää aikaseks jos te oikeesti haluutte tätä ni TEHKÄÄ JOTAIN mää sanon ootteko te kaaleen naiset oikeesti noin säälittäviä hissukoita ? jos ette , todistakaa se ja tehkää asialle nyt ihmeessä jotakin ! ai taivas.....

• akka3

Mulla on ollut jo vuosia tosi kauniit ja kevyet espnjalaiset hameet eikä kukaan ole pahasti kattonu eikä sanonut. Tehkää perässä. Kevyesä kankaastakin saa komian ja muhkean.

• rrrosita

Ensimmäinen samettihame tehtiin teatterin verhoista.

Kyse ei ole vanhasta "pyhästä" perinteestä vaan MUOTIVILLITYKSESTÄ. Vieläkin elää kaaleennaisia jotka käyttivät nuorena ihan toisenlaisia hameita.

Ja siitä teatterin verhosta voi siis myös luopua!

• katinka18

Ei ne vaatteet tee mustalaista.Mustalaisuus ja siihen liittyvä kulttuuri tulee"sisältä".
      Olen sanonut lapsilleni että saavat valita vaatteensa,sen verran vanhanaikainen olen kuitenkin että jos ei paksua hametta niin sitten ohuempi hame.Mutta jos eivät halua mitään noista niin sitten olkoon niin,enhän voi lapsiani "purkkiin"laittaa.Tärkeintä on että lapsi ei maailmalla aiheuta noloja nvanhoille ihmisille,sillä että muut nuoret haukkuu ja painostaa ei ole mitään merkitystä jos lapselle on opetettu pienestä pitäen mistä se mustalaisuus tulee/on.Tänä päivänä opetetaan lapsille että olet mustalainen kun peität kehosi,sillä ei kuitenkaan ole mitään merkistystä miten lapset puhuttelevat vanhempiaan,ja ovat koirana kaikille,sanotaan mitä sylki suuhun tuo,ja ollaan niinku apinoita joka paikassa.Sama se sille on kunhan mekko on päällä ja jatsarit ojennuksessa.

• eiköööö

Luovu hyvä ihminen sametista jos nuin puhuttaa asia.
      Ei muut kyllä luvu, mutta kait tuota uskallat lupua älä kuiteskaa oota muita tekemään sammaa.
      Mitä piet koko hameita hyväihminen, se on näin niinkuin on...

• .................

se on totta, että jos haluaa itselleen muutosta niin miksi sitten odottaa että joku muukin tekisi sen koska sinun oma terveytesi ei ole muista kiinni ja se on totta että kukaan ei elä sinun omaa elämääsi sekunttiakaan vaan sinä elät omaa elämääsi itsellesi. Monet on sanonut että jos muutkin tekevät tämän muutoksen niin minäkin teen ja se on ymmärrettävää, koska jos yksin sen tekee niin ei sen pahempaa painostusta ei ole koska nykyään ihmiset puhuvat jostakin ihmisestä kunhan vaan saavat aiheen puhua,,,ei kaikki ihmiset ole samanlaisia,ymmärtäväisiä puhumattakaan nykyajan nuorista, keksiivät omia tapoja ja luuleevat tietävänsä mustalaisuudesta ja ovat neuvomassa muita nuoria vaikka ei oikeasti tiedä yhtään mitään ja painostavat muita tekemään asioita koska luuleevat itse olevansa oikeassa. omasta mielestäni ei kannattaisi puhua korkealta koska ei ikinä tiedä jos vaikka kävisi omaan nilkkaan ja minulle on ainaki opetettu se että mitä kotona opetetaan sen kanssa pitää myös olla ja olen kiitollinen siitä että olen saanut oikeanlaista kasvatusta vanhemmiltani, mutta en myöskään tarkoita tätä sillä että minä tiedän, voin olla monessa asiassa väärässäkin mutta eihän kukaan ole täydellinen. Tässä oma mielipiteeni

• Hui sei

Sit hä hyö kuleksii alasti kunh ei olipi aluspöksylöi !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1242
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      911
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      338
      709
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      112
      659
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      646
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56