Evoluutioteoria!

on tässä.

Evoluutio tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaation geenivarastossa. Eliölajit sopeutuvat ympäristöönsä luonnonvalinnan kautta. Evoluutio on asteittainen, ohjaamaton ja luonnollinen tapahtumasarja, joka muuttaa populaatioiden ominaisuuksia. Tapahtumasarjan seurauksena elämä kehittyi nykyiseen eri lajien monimuotoisuuteen. Evoluution mekanismeja ovat perinnöllisyys (jälkeläiset perivät vanhempiensa ominaisuudet), muuntelu eli mutaatio (jälkeläiset ovat keskenään erilaisia) ja luonnonvalinta (keskenään erilaiset jälkeläiset menestyvät eri tavoin).

Lisääntymisen yhteydessä geenit kopioituvat molekyylitasolla epätäydellisesti: syntyy kopiointivirheitä. Jälkeläiset muistuttavat vanhempiaan, koska monet ominaisuudet periytyvät geeneissä sukusolujen mukana. Jälkeläiset eivät kuitenkaan ole täysin samanlaisia kuin vanhempansa, koska mutaatiot ja sukusolujen yhtyessä syntyvät uudet geeniyhdistelmät tuottavat uusia ominaisuuksia ja ominaisuusyhdistelmiä.

Jotkut yksilöt saavat enemmän jälkeläisiä kuin toiset, jolloin uuteen sukupolveen tulee enemmän näiden enemmän lisääntyneiden yksilöiden ominaisuuksia kuin edellisessä polvessa oli. Näin kukin uusi sukupolvi on vähän erilainen kuin edellinen. Loppu on evoluution hidasta matematiikkaa. Pitkän ajan kuluessa koko laji voi muuttua paljonkin tai laji voi jakautua useaksi eri lajiksi.

10

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettakaa

      olkiukkojen rakentelu, ja kreationsimin tai ID:n todistaminen sillä että evoluutioteoria on väärässä.

      VAIKKA EVOLUUTIOTEORIA EI OLISI OIKEASSA SE EI TEE KREATIONISMIA TAI ID:TÄ VIELÄ TODEKSI!

    • niinpätietystiniinpätietysti

      Nyt voikin joku kreationisti vuorostaan kirjoittaa lyhyesti, mitä on kreationismi.

      Sopii vielä paremmin tälle palstalle.
      Tämän jälkeenhän ei kenellekään enää voi olla epäselvää, mitä on evoluutio.

      • >Nyt voikin joku kreationisti vuorostaan kirjoittaa lyhyesti, mitä on kreationismi.

        En pidä itseäni kreationistina, mutta yritän silti:

        GDI.

        Onko tarpeeksi lyhyesti ilmaistu?


      • M00535
        jossarian69 kirjoitti:

        >Nyt voikin joku kreationisti vuorostaan kirjoittaa lyhyesti, mitä on kreationismi.

        En pidä itseäni kreationistina, mutta yritän silti:

        GDI.

        Onko tarpeeksi lyhyesti ilmaistu?

        GDI, koska MINÄ olen sitä mieltä. Ja TE joudatte helvettiin.


      • M00535 kirjoitti:

        GDI, koska MINÄ olen sitä mieltä. Ja TE joudatte helvettiin.

        ...mutta tuo ei voi olla kreationistinen lause, koska se sisältää perustelun. Kuten aito-outsider on meille kaikille vastaansanomattomasti todistanut, todelliselle kreationismille väitteiden perusteleminen on tuntematon käsite.


      • voi perustella
        jossarian69 kirjoitti:

        ...mutta tuo ei voi olla kreationistinen lause, koska se sisältää perustelun. Kuten aito-outsider on meille kaikille vastaansanomattomasti todistanut, todelliselle kreationismille väitteiden perusteleminen on tuntematon käsite.

        "mutta tuo ei voi olla kreationistinen lause, koska se sisältää perustelun."

        Kyllä kreationistiseen lauseeseen voi sisältyä perustelu jos se on oikein muotoiltu. Esimerkiksi:

        Jos kaksi eliötä ei risteydy keskenään, ne kuuluvat eri perusryhmiin, jotka todistavat evoluution vääräksi koska perusryhmien välillä ei koskaan ole havaittu risteymiä.


      • Apo-Calypso
        voi perustella kirjoitti:

        "mutta tuo ei voi olla kreationistinen lause, koska se sisältää perustelun."

        Kyllä kreationistiseen lauseeseen voi sisältyä perustelu jos se on oikein muotoiltu. Esimerkiksi:

        Jos kaksi eliötä ei risteydy keskenään, ne kuuluvat eri perusryhmiin, jotka todistavat evoluution vääräksi koska perusryhmien välillä ei koskaan ole havaittu risteymiä.

        Mutta kretiinit eivät osaa määritellä edes perusryhmää.


    • Degenerantti

      Ei ole totta tuo evoluutioteoria. Pelkästään ihmisen evoluutiota kun tarkastellaan, niin tiedehän ei oikeasti löydä muita geenitason muutoksia kuin geenien degeneroitumisen. Katsokaa ja huomatkaa, että esim. likinäköisyyden geeni (se, joka päsähtää päälle n. 15-vuotiailla) lisääntyy ja "peittää maan". Jos ei muuta kehitystä tapahdu, kuin se, mitä on havaittu, ihminen degeneroituu olemattomiin. Geeniperimään syntyy virheitä, mutta mikään ei poista niitä.

      • Turkana

        ihmikuntaan on leviämässä tutkitusti useita eri hyödyllisiä mutaatioita. Tuo likinäköisyyttä aiheuttava geeni liittyy ilmeisesti älyn kehittymiseen ja siksi leviää, kun siitä kuitenkin on enemmän hyötyä kuin haittaa, varsinkin nykyään, kun silmälasit on keksitty. Korrelaatio korkeamman älykkyyden ja lilinäköisyyden välillä on olemassa, mutta johtuuko tuo pleiotropiasta, eli että yksi geeni vaikuttaa useampaan ominaisuuteen vai siitä, että älykkäämmät ihmiset lukevat enemmän, on vielä epäselvää.

        ""Geeniperimään syntyy virheitä, mutta mikään ei poista niitä.""

        Edelleen sikiöitä karsiutuu geneettisistä syistä ja seksuaalivalinta on ihmisenkin kohdalla voimissaan


      • edes noin
        Turkana kirjoitti:

        ihmikuntaan on leviämässä tutkitusti useita eri hyödyllisiä mutaatioita. Tuo likinäköisyyttä aiheuttava geeni liittyy ilmeisesti älyn kehittymiseen ja siksi leviää, kun siitä kuitenkin on enemmän hyötyä kuin haittaa, varsinkin nykyään, kun silmälasit on keksitty. Korrelaatio korkeamman älykkyyden ja lilinäköisyyden välillä on olemassa, mutta johtuuko tuo pleiotropiasta, eli että yksi geeni vaikuttaa useampaan ominaisuuteen vai siitä, että älykkäämmät ihmiset lukevat enemmän, on vielä epäselvää.

        ""Geeniperimään syntyy virheitä, mutta mikään ei poista niitä.""

        Edelleen sikiöitä karsiutuu geneettisistä syistä ja seksuaalivalinta on ihmisenkin kohdalla voimissaan

        Uusimmat tutkimukset osoittavat, ettei likinäköisyys lisäänny, koska siihen liittyisi geneettisiä tekijöitä, vaan se johtuu lapsuusiän väärästä silmärasituksesta. Ehkä jopa niinkin pieni osa kuin 10% likinäköisyydestä väestössä on puhtaasti geneettistä, loput on ympäristön vaikutusta. Älyn ja likinäköisyyden korrelaatiokin on looginen kun genetiikka pudotetaan pois laskuista: lukemista paljon harrastavat lapset saavat ÄO-buustia, jota lukutaidottomat ja kaiken vapaa-ajan ulkona pelailevat lapset jäävät paitsi. Sen tutkimus kuitenkin näyttää vahvistavan, että vaikka melkein kaikki ihmiset ovat alttiita likinäköistymiselle liian lähityön takia, jotkut ovat ympäristötekijöistä huolimatta "immuuneja". Saapa nähdä menestyvätkö nämä kestäväsilmäiset jatkossa paremmin, vai hämääkö kehittyvä piilolinssitekniikka, laserleikkaustekniikka ja kulttuurin muutos seksuaalivalintaa.

        Likinäköisyydestä ei siis ole minkään valtakunnan tukea "rappeutumishypoteesille".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe