Olen tässä taistellut herpeksen kanssa jo kohta 6 vuotta.. Välillä on kuin tautia ei olisikaan, saattaa hurahtaa yli puoli vuotta ilman oireita. Löysin ihanan miehen, jonka en todellakaan halua sairastuvan. Ilmeisesti stressaan asiasta liikaa tällä hetkellä, sillä tauti enteilee nyt jokaisten kuukautisten aikana. Päälle tauti ei kunnolla ennätä, mutta joutuuhan tässä silti pitämään selibaattia kun oireita näkyy.
Lisäksi tässä on seurustelun aikana huomattu, että olen kumille allerginen. Lateksittomat kondomit maksavat aivan älyttömästi, joten olemme tässä pohtineet jos aloittaisin estolääkityksen.
Onko kellään tietoa miten hyvin tuo estolääkitys toimii? Miten seurustelukumppaneiden laita, ovatko pysyneet terveenä estolääkityksen aikana jos kondomia ei käytetä? (Muutamaan otteeseen emme ole kondomia käyttäneet, mutta silti toinen on pysynyt terveenä: kuitenkaan jatkuvasti ei tätä riskiä viitsisi ottaa..) Kauanko tuota estolääkitystä saa jatkaa? Mikä lääke yleensä annettu? Entäs alkoholinkäyttö lääkityksen aikana?
Lääkäriaika on jo varattu, mutta olisi mukava kuulla myös muiden kokemuksia estolääkityksestä ja siitä miten se toimii..
Kiitos!
Herpekseen estolääkitys
11
7698
Vastaukset
- qmies.blogit.fi
estolääkitys vaikuttaa oireisiin vaihtelevassa määrin noin kolmanneksella käyttäjistä.
Itse lähdetin herpeksen valkosipulilla vuonna 1996, oireita ei ole sen jälkeen esiintynyt vaikka aikaisemmin niitä oli kerran kuukaudessa siinä 15 vuoden ajan.- ehkä herpes
Mites se valkosipulilla käytännössä lähtee?
- kynnen kahtia
ehkä herpes kirjoitti:
Mites se valkosipulilla käytännössä lähtee?
viiltelin siihen halkeamia ja puristin mehuia esille, sitten töpöttelin sitä mehua rakkuloiden päälle pari kertaa päivässä kunnes alue oli puhdas. Kolmen viikon päästä tuli uusia rakkuloita mutta paljon pienemmälle alueelle, käsittelin ne samalla tavalla ja ne katosivat alle 5 päivässä.
Sen jälkeen olen saanut pari pientä rakkulaa kerran tai pari vuodessa flunssa-aikaan, alkaen muistaakseni 2004 ja käsitellyt samoin. Aika hyvä tulos kun ajattelee, että valkosipulia meni ehkä eurolla, käsittelyaika oli lyhyt ja teho kesti vuosia. - elimistöstä
poistu, ei valkosipulilla tahi lääkkeillä. Eli kantajahan sitä on, lopun elämäänsä.
Totta kai mainitsemastasi lääkkeestä saa sen peruskorvattavuuden, 42%. - varsin hyvin,
elimistöstä kirjoitti:
poistu, ei valkosipulilla tahi lääkkeillä. Eli kantajahan sitä on, lopun elämäänsä.
Totta kai mainitsemastasi lääkkeestä saa sen peruskorvattavuuden, 42%.että oireet lähtivät vuonna 1996, kun niitä oli sitä ennen ollut 15 vuotta joka kuukausi, en edes halua kelakorvausta siitä 1€urosta, jonka hoito maksoi.
- th08
Oliko niin että käytit kiinalaista valkosipulia?
- tyttötyttö
Mulla Valtrex 500 mg toimii estona, ja hoitoon. Mulla uusii noin kahden viikon välein ellen estoa nappaa :( jo viisi vuotta tästä kärsinyt. Eikä ole poikaystäville tarttunut kun valtrexia olen napsinut, eikä silloin ole ollut oireen oiretta.
- jos joku tietää
Mutta eikös tuo lääke ole kallis? Korvaako kela tuosta sen 42%? Millä annostuksella ja kuinka kauan olet ko. lääkettä syönyt?
- tyttötyttö
jos joku tietää kirjoitti:
Mutta eikös tuo lääke ole kallis? Korvaako kela tuosta sen 42%? Millä annostuksella ja kuinka kauan olet ko. lääkettä syönyt?
Kallista kyllä, vakuutukseen saan kaikki sairauskuluni. Eli noin 204e / 90 tbl itse maksettavaksi/vakuutuksen maksettavaksi. Kerran päivässä estoon, kaksi päivässä hoitoon. Säännöllisesti alusta saakka sitä olen ottanut, väillä pidän taukoa, ja sitten taas jo tuleekin tukala olo parin viikon sisään :(
- ............................
kumppani on hyvinkin jo voinut saada tartunnan jos ette ole käyttäneet kondomia (toki sekään ei ihmeemmin suojaa).
("Muutamaan otteeseen emme ole kondomia käyttäneet, mutta silti toinen on pysynyt terveenä: kuitenkaan jatkuvasti ei tätä riskiä viitsisi ottaa..)" Hän saattaa olla OIREETON, silti saanut tartunnan.
Eihän se estolääkitys siihen auta ettei toinen saisi tartuntaa!!
Miten ihmeessä sinulle ei ole primaaritartunnan aikaan annettu taudista kunnolla infoa?!
Ja tosiaan, tämä kumppanisi voi sitten jo olla saanut sinulta tartunnan, tosin kun hän on tiennyt että sinulla on genitaaliherpes ja silti ollut suojaamattomassa yhdynnässä niin itsehän hän on riskin ottanut, tietoisesti. Toivon mukaan hän ei ole luullut ettei genitaaliherpes voi tarttua oireetomana aikana. Ja että se voi olla sitten itsellä vaikka olisikin oireeton...
Herpes
Herpeksen aiheuttaa herpes simplex -virus. Ensimmäisen tulehduksen jälkeen se asettuu hermojuuriin. Sieltä se ajoittain siirtyy hermoja pitkin limakalvolle tai iholle, huuliin ja sukupuolielimiin.
Herpeksen yleisyydestä ei ole saatavilla tarkkoja tietoja, mutta arviolta yli viidesosa suomalaisista sairastaa tietäen tai tietämättään sukupuolielinten herpestä.
Ainoa tapa suojautua herpekseltä ja muilta seksitaudeilta on käyttää aina ja koko yhdynnän ajan kondomia! Muista käyttää kondomia myös suuseksissä!
Tartunta
Herpes tarttuu limakalvokontaktissa: yhdynnässä, suuseksissä ja suudellessa. Huulissa esiintyvän rokahtuman aiheuttaa herpes simplex 1-virus, joka voi joskus tarttua myös suuseksissä sukupuolielimiin ja aiheuttaa sukupuolielinten herpeksen. Tavallisesti kuitenkin sukupuolielimissä esiintyvä herpes on herpes simplex 2-viruksen aiheuttama. Molemmat virukset aiheuttavat rakkulaisen tulehduksen.
Molemmat herpekset ovat tarttuvimmillaan juuri ennen rakkuloiden ilmaantumista, mutta virus voi tarttua toiseen missä tahansa vaiheessa. Myös henkilö, joka ei tiedä kantavansa herpestä (eli on oireeton), voi tartuttaa sitä eteenpäin.
Oireet
Oireet ilmaantuvat noin viikon kuluttua tartunnasta. Toisaalta ne voivat ilmaantua hyvinkin pitkän ajan, jopa kuukausienkin kuluttua tartunnasta. Usein on hankalaa tietää mistä ja milloin tartunnan on saanut, mikäli seksikumppaneita on ollut useampia.
Ensi -infektiossa voi esiintyä kuumetta, huonovointisuutta ja suurentuneita nivustaipeen imusolmukkeita. Kun herpesvirus ilmaantuu ensikerran sukupuolielimiin, se aiheuttaa aluksi kutisevan pilkun. Tämän jälkeen syntyy pieniä kirkkaita nesterakkuloita, jotka muutaman päivän jälkeen puhkeavat, alkavat märkiä ja saavat ruven. Haavat voivat sattua, aristaa ja kirvellä.
Joillakin oireet uusiutuvat ehkä kerran kuussa, joillakin muutaman vuoden välein, eivät kuitenkaan yhtä voimakkaina. Infektion laukaisevia tekijöitä ovat esimerkiksi yleiskunnon huononeminen, stressi, hormonaaliset tekijät tai mekaaninen ärsytys.
Tutkimukset
Herpes selvitetään virusviljelyllä. Näyte otetaan suoraan tuoreesta rakkulasta pumpulipuikolla. Rakkulavaiheessa tartunta voidaan todeta myös oireiden perusteella.
Hoito
Herpekseen ei ole olemassa mitään parantavaa lääkettä, mutta oireita voidaan lievittää ja rakkuloiden syntyä estää lääkkeellä. Haavat tulee pitää puhtaina suihkuttelemalla, jotta ne eivät pääse tulehtumaan. Usein toistuvaa herpestä voidaan ehkäistä pitkäkestoisella estohoidolla.
Riskit
Herpes on kiusallinen seksitauti, sillä se jää elimistöön ja puhkeaa aika ajoin aktiiviseksi. Synnytyksessä herpes saattaa siirtyä lapseen, jolloin seurauksena saattaa olla hengenvaarallinen infektio. Tästä syystä, jos synnyttäjällä on aktiivinen herpestulehdus (eli on näkyviä rakkuloita) synnytyshetkellä, niin kyseeseen voi tulla keisarinleikkaus lapsen suojelemiseksi.
Vastasyntynyttä voidaan myös hoitaa tehokkaalla virusantibiootilla tartuntatilanteessa."
Ja lähde on Väestöliitto.
Kuten tuossakin mainitaan, se voi tarttua missä vaiheessa tahansa ja oireetonkin sitä voi tartuttaa... - aikana
Kuten siis on useaan kertaan todettu niin herpes tarttuu myös estolääkityksen aikana. Tällöinkään ei voi siis luopua kondomin käytöstä. Viruseritys on huomattavampi vähäisempää tuon estolääkityksen aikana, mutta riittää tartuttamaan toisen. HALOO: Jos estolääkitys estäisi viruserityksen kokonaan, silloinhan se parantaisi herpeksen ja tällä keksinnöllä tienaisi miljoonan!!!! Herpekseen ei ole parantavaa lääkitystä, ei edes valkosipuli tepsi pysyvästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632132Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51785Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2361278En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71950Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.87935Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21855Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?112762Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin38719- 19706
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93689