diesel jäänesto

parappa

Terve!

Kyselisin tässä dieselmoottooreihin tarkoitetusta jäänestosta.

Onko se kuinka verrattuna bensamoottorien vastaavaan tuotteeseen?

Aiheuttaako ongelmia ruiskutusjärjestelmä voiteluun?

Ajattelisin että vanhat ei oo niin tarkkoja mutta uudemmat voi ollakkin. Samaten kannattaa varmaan laittaa täyteen taikka reiluun tankilliseen se jäänesto.

Tai siis ny en ihan muista mitä mun piti alunperin kysyä.

36

26706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimierkki 33

      Jäänestoainetta ei suositella turhaan lisäämään bensaan eikä dieseliin. Eikä sitä uusiin eikä huollettuihin autoihin tarvitse missään tapauksessa lisätä.

      • Jäähaitta

        Vettä kertyy polttoaijärjestelmään riippumatta onko auto uusi, huollettu, vanha tai huoltamaton tai jotain näiden väliltä. Ilman ollessa kosteaa jo muutaman päivän aikana tankki tyhjänä polttoaineen sekaan saattaa kehittyä kondensiovettä sellaisia määriä, että jäätyessään se saattaa tukkia polttoainejärjestelmän. Jos tankissa on tyhjää tilaa useiden päivien jaksoja, niin veden kertyminen polttoaineeseen on tosiasia ja jäätymisriski todellinen.

        Jäätymisenestoaineilla ei olekaan ensisjaisesti tarkoitus parantaa polttoaineen ominaisuuksia, vaan estää polttoaineen sekaan kertyvän veden jäätyminen ja siitä aiheutuvan haitan estäminen.


      • Turhaa työtä
        Jäähaitta kirjoitti:

        Vettä kertyy polttoaijärjestelmään riippumatta onko auto uusi, huollettu, vanha tai huoltamaton tai jotain näiden väliltä. Ilman ollessa kosteaa jo muutaman päivän aikana tankki tyhjänä polttoaineen sekaan saattaa kehittyä kondensiovettä sellaisia määriä, että jäätyessään se saattaa tukkia polttoainejärjestelmän. Jos tankissa on tyhjää tilaa useiden päivien jaksoja, niin veden kertyminen polttoaineeseen on tosiasia ja jäätymisriski todellinen.

        Jäätymisenestoaineilla ei olekaan ensisjaisesti tarkoitus parantaa polttoaineen ominaisuuksia, vaan estää polttoaineen sekaan kertyvän veden jäätyminen ja siitä aiheutuvan haitan estäminen.

        Ei kannata laittaa mitään jäänestoja, no on ainoastaan kemikaalimyyjien kikkoja. Muutaman kerran talvessa kun poistaa veden tankista, tyhjentää vedenerottimen ja suodattimen vedestä ja vaihtaa suodattimet niin kaikki pysyy hyvin kunnossa. Turhaa työtä se jatkuva kemikalien kanssa läträäminen.


      • Turha kuluerä
        Turhaa työtä kirjoitti:

        Ei kannata laittaa mitään jäänestoja, no on ainoastaan kemikaalimyyjien kikkoja. Muutaman kerran talvessa kun poistaa veden tankista, tyhjentää vedenerottimen ja suodattimen vedestä ja vaihtaa suodattimet niin kaikki pysyy hyvin kunnossa. Turhaa työtä se jatkuva kemikalien kanssa läträäminen.

        Pakissa on aina varalla polttoainesuodattimia. Kun sattuu jäätyminen, niin helppo työ vaihtaa suodattimet ja poistaa vesi sakkakupista. Tankin pohjassa on poistohana mistä on helppo poistaa tankkiin kertyvä vesi. Ei tartte mitään jäätymisenestoja kun vaihtelee suodattimia muutaman kerran talven aikana ja laskee veden tankin poistohanasta kerran viikossa. Turha kuluerä koko jäätymisenestoaineet.


      • Anonyymi
        Turhaa työtä kirjoitti:

        Ei kannata laittaa mitään jäänestoja, no on ainoastaan kemikaalimyyjien kikkoja. Muutaman kerran talvessa kun poistaa veden tankista, tyhjentää vedenerottimen ja suodattimen vedestä ja vaihtaa suodattimet niin kaikki pysyy hyvin kunnossa. Turhaa työtä se jatkuva kemikalien kanssa läträäminen.

        siis muutaman kerran talvessa tuo kaikki operaatio. kuulostaa mukavalta varsinkin "tiaisen tallissa" tehtynä, siis kadunvarsiparkissa tai taloyhtiön pihamaalla. helpommalla pääsee jos ja kun auton jäätymisen voi estää käyttämällä litra pari jäänestoa talvessa ja hoidattaa suodattimet kuntoon tarvittaessa vuosihuollossa, jääestoa kun ei tarvitse joka tankilliseen laittaa vaan kovien pakkasten uhatessa ja syksyllä kun pikkupakkaset alkaa. tankin tyhjentäminen pohjapropusta talven tullessa on hyvä ka halpa konsti mutta kun sellasta ei kaikissa nykyautoissa ole ja monissa vanhoissakin tuppasi jäädä vuotamaan. yksi hyvä keino jatkuviin vesi ongelmiin on ns. veden liuostuaine , joka liottaa vesipisarat niin pieniksi että eivät tuki suodattimia ja putkia. sitä kun golfiin laitan syksyisin niin loppui käynnistysongelmat pakkasaamuina. esim motonetista sitä saa.


      • Anonyymi
        Jäähaitta kirjoitti:

        Vettä kertyy polttoaijärjestelmään riippumatta onko auto uusi, huollettu, vanha tai huoltamaton tai jotain näiden väliltä. Ilman ollessa kosteaa jo muutaman päivän aikana tankki tyhjänä polttoaineen sekaan saattaa kehittyä kondensiovettä sellaisia määriä, että jäätyessään se saattaa tukkia polttoainejärjestelmän. Jos tankissa on tyhjää tilaa useiden päivien jaksoja, niin veden kertyminen polttoaineeseen on tosiasia ja jäätymisriski todellinen.

        Jäätymisenestoaineilla ei olekaan ensisjaisesti tarkoitus parantaa polttoaineen ominaisuuksia, vaan estää polttoaineen sekaan kertyvän veden jäätyminen ja siitä aiheutuvan haitan estäminen.

        Ei kerry, jos ei tankkia tyhjäksi aja. No, siis pitää ajaakkin, jos kerran kahdessq viikossa käy kyläkaupassa, niin lieneekin jo toinen juttu


    • Draivari

      Talvilaatu ei tarvitse mitään lisäaineita. Mitä vähempi niin parempi. Ja kerääs nyt ajatuksesi kasaan niin muistat mitä piti kysyä. Tää juttus oli parhaita vitsejä aikoihin, jos oikein muistan... ;-)

      • Nakutin

        Ei polttoaineessa oleva vesi jakaudu hienojakoisena polttoaineen joukkoon talvilaadussa yhtään sen paremmin kuin kesälaadussakaan.

        Nykyiset polttoaineet pystyy sitomaan pinen määrän vettä, niin että jatkuvassa käytössä vesiongelma on aika vähäinen. Mutta silloin kun tankataan harvoin ja tankissa on jatkuvasti ilmatilaa, kondensioveden kertyminen voi olla niin runsasta että polttoaineen kyky sitoa vettä ei olekaan enää riittävä ja seurauksena on veden jäätymisestä aiheutuvaa ongelmaa.

        Polttoaineeseen liuennut hienojakoinen vesi ei jäädy ja se poistuu järjestelmästä polttoaineen mukana. Erottunut vesi jäätyy ja aiheuttaa ne jäätymisongelmat. Tehokkailla jäänestoaineilla saadaan vesi sidottua tehokkaasti polttoaineeseen hienoina jakeina, mikä estää veden kertymisen järjestelmään.


    • parappa

      Mun mielestä jäänesto sekä bensiiniin että dieseliin on tarpeellista, ainakin teoriassa.

      Kun autolla ajetaan kuluttaa se polttoainetta, eli polttoaineen määrä säiliössä vähenee. Polttoainesäiliöhän ei ole täysin umpinainen, jos se olisi umpinainen tulisi säiliöön kova alipaine, ja polttoaineen imeminen sieltä ei onnistuisi. (Lisäksi säiliö saattaisi mennä kasaan.)

      Polttoainesäiliössähän on huohotin järjestelmä, tämä järjestelmä imee säiliöön ilmaa ulkoilmasta sitä mukaa kun polttoainesäiliöstä katoaa. Samaten se tasaa painetta lämpötilanvaihteluissa.

      Eli mitäs sinne säiliöön sitten vedetään? No ulkoilmaa, joka välillä on hyvinkin kosteata. Kuivimmillaan ulkoilma on talven kovilla pakkasilla ja kosteimmillaan kesän sumuisilla ilmoilla. Käytännössä nykyisin kumpaakin säätyyppiä esiintyy aika harvoin. Mutta aika kosteaa on syksyn ja talven sumuisillakin ja tihkusateisillakin ilmoilla.

      Ainakin polttoainekanistereissa usein on pieni vesitippa säiliönpohjalla. Kosteata ilmaa menee säiliöön kun siitä kaadetaan polttoaine pois.

      Vesi polttoaineen seassa aiheuttaa korrosiota, polttoaineensyöttöhäiriöitä, tukkii suodattimia, voiteluongelmia pumpuissa (nykyaikaiset dieselit) ja pahimmassa tapauksessa vesi voi jopa jäätyä ja tukkia jonkin pienen putken kokonaan.

      Jäänestö on tähän ainakin minusta edullinen ja vaivaton keino. Se varmistaa että ongelmia ei tule/tulisi.
      -------------------------------------------
      Käytännössä autot saattavat toimia hyvinkin vaikka vettä olisi vähän polttoainejärjestelmissä, vesi jää aina alavammalle kohtaa, taikka sitten se jää suodattimiin. Samaten ainakin vanhemmissa dieselkoneissa on vedenerottimet (ne vaan täytys muistaa tyhjentää).

      Mutta joku kaunis kerta vesi voikin aiheuttaa sitten sen että auto hyytyy tienposkeen, ja tietenkin juuri silloin kun on joku tärkee meno tms.

      Samaten vesi voi aiheuttaa pientä nykimistä. Tämä on koettukin.

      • on pohtinut

        asiaa kovasti. Antakaamme hänelle siitä hyvät pisteet ja jonkinmoinen kunniamaininta.


      • osittain asiaa
        on pohtinut kirjoitti:

        asiaa kovasti. Antakaamme hänelle siitä hyvät pisteet ja jonkinmoinen kunniamaininta.

        Terve,

        Parappa puhuu kyllä paljon asiaa, mutta jostain olisin erimieltä.

        Dieselissä en missään nimessä käyttäyisi jäänestoa, eli tätä Diesel 100:sta. Miksikö? Koska tämä jäänesto sitoo kosteuden dieseliin, eli se ei jää sinne tankin pohjalle lillumaan. Tämä taas aiheuttaa ongelmia syöttöpumpussa ja diesel suuttimissa, jotka ovat tehty todella pienillä välyksillä, ja joissa pienikin ruoste voi olla kohtalokasta. Tämän vuoksi jokaisessa diesel -autossa on vedenerotin (parappa puhui vain vanhoista? Kyllä nykyautoissakin on??). Tämän vedenerottimen on nimenomaan poistaa se vesi polttoaineesta. Mutta jos tankissa on jäänestoa, niin se ei pysty erottelemaan vettä dieselistä, koska vesi on liuenneena dieseliin.

        Tämän takia olisikin erityisen suositeltavaa vaihtaa diesel-suodatin aina syksyisin ja keväisin, sekä tyhjentää se vedenerotin.


        Bensa autossa taas jäänesto toimii samalla tapaa, mutta siellä veden joutuminen polttoaineen sekaan ei ole läheskään niin pahaa. Tätä kannattaa käyttää ehdottomasti, jos tarve vaati, eli jos autossasi kaasari "jäätää", talvella. Sen kyllä huomaa kun kaasarin pinnassa jäähilettä, ja auto ei pysy käynnissä. Jotkut huonosti suunniteldut ruisku-autotkin saattavat tosin jäätyä, mutta ei läheskään niin herkästi. Auttaa todella paljon, jos tarvista on. Tiedän kokemuksesta.


      • koiuj
        osittain asiaa kirjoitti:

        Terve,

        Parappa puhuu kyllä paljon asiaa, mutta jostain olisin erimieltä.

        Dieselissä en missään nimessä käyttäyisi jäänestoa, eli tätä Diesel 100:sta. Miksikö? Koska tämä jäänesto sitoo kosteuden dieseliin, eli se ei jää sinne tankin pohjalle lillumaan. Tämä taas aiheuttaa ongelmia syöttöpumpussa ja diesel suuttimissa, jotka ovat tehty todella pienillä välyksillä, ja joissa pienikin ruoste voi olla kohtalokasta. Tämän vuoksi jokaisessa diesel -autossa on vedenerotin (parappa puhui vain vanhoista? Kyllä nykyautoissakin on??). Tämän vedenerottimen on nimenomaan poistaa se vesi polttoaineesta. Mutta jos tankissa on jäänestoa, niin se ei pysty erottelemaan vettä dieselistä, koska vesi on liuenneena dieseliin.

        Tämän takia olisikin erityisen suositeltavaa vaihtaa diesel-suodatin aina syksyisin ja keväisin, sekä tyhjentää se vedenerotin.


        Bensa autossa taas jäänesto toimii samalla tapaa, mutta siellä veden joutuminen polttoaineen sekaan ei ole läheskään niin pahaa. Tätä kannattaa käyttää ehdottomasti, jos tarve vaati, eli jos autossasi kaasari "jäätää", talvella. Sen kyllä huomaa kun kaasarin pinnassa jäähilettä, ja auto ei pysy käynnissä. Jotkut huonosti suunniteldut ruisku-autotkin saattavat tosin jäätyä, mutta ei läheskään niin herkästi. Auttaa todella paljon, jos tarvista on. Tiedän kokemuksesta.

        Ei käytetä jäänestoa vaan vaihdetaan suodattimet ja tyhjennetään vedenerottimet säännöllisesti.
        Mutta kuitenkin sekä Volvo että Iveco lakkaavat ottamasta kierroksia aina muutaman kerran talvessa yleensä kovilla pakkasilla. Ei tiedetä mistä johtuu sillä nafta on tarpeeksi kylmää kestävää laatua. No annetaan pelin käydä tyhjäkäyntiä ja heitetään 600:n litran tankkiin puoli litraa diesel 100:sta ja vartin päästä kone käy kunnolla. Yhdellä autolla ajetaan noin 700 000km ennen vaihtoon menoa ja tähän mennessä on ruiskutuslaitteet kestäneet jääneston.


      • mmakine
        osittain asiaa kirjoitti:

        Terve,

        Parappa puhuu kyllä paljon asiaa, mutta jostain olisin erimieltä.

        Dieselissä en missään nimessä käyttäyisi jäänestoa, eli tätä Diesel 100:sta. Miksikö? Koska tämä jäänesto sitoo kosteuden dieseliin, eli se ei jää sinne tankin pohjalle lillumaan. Tämä taas aiheuttaa ongelmia syöttöpumpussa ja diesel suuttimissa, jotka ovat tehty todella pienillä välyksillä, ja joissa pienikin ruoste voi olla kohtalokasta. Tämän vuoksi jokaisessa diesel -autossa on vedenerotin (parappa puhui vain vanhoista? Kyllä nykyautoissakin on??). Tämän vedenerottimen on nimenomaan poistaa se vesi polttoaineesta. Mutta jos tankissa on jäänestoa, niin se ei pysty erottelemaan vettä dieselistä, koska vesi on liuenneena dieseliin.

        Tämän takia olisikin erityisen suositeltavaa vaihtaa diesel-suodatin aina syksyisin ja keväisin, sekä tyhjentää se vedenerotin.


        Bensa autossa taas jäänesto toimii samalla tapaa, mutta siellä veden joutuminen polttoaineen sekaan ei ole läheskään niin pahaa. Tätä kannattaa käyttää ehdottomasti, jos tarve vaati, eli jos autossasi kaasari "jäätää", talvella. Sen kyllä huomaa kun kaasarin pinnassa jäähilettä, ja auto ei pysy käynnissä. Jotkut huonosti suunniteldut ruisku-autotkin saattavat tosin jäätyä, mutta ei läheskään niin herkästi. Auttaa todella paljon, jos tarvista on. Tiedän kokemuksesta.

        Melkein kaikissa bensoissa on nykyään sen verran paljon etanolia ihan vakiovarusteena että ei siitä lisäaineesta kannata ainakaan bensan hintaa enempää maksaa. Ja jos haluaa silti käyttää lisäainetta mutta säästää hinnassa niin ostaa sitten ST1:n RE85:ttä lisättäväksi.


      • Vedeneroitin
        osittain asiaa kirjoitti:

        Terve,

        Parappa puhuu kyllä paljon asiaa, mutta jostain olisin erimieltä.

        Dieselissä en missään nimessä käyttäyisi jäänestoa, eli tätä Diesel 100:sta. Miksikö? Koska tämä jäänesto sitoo kosteuden dieseliin, eli se ei jää sinne tankin pohjalle lillumaan. Tämä taas aiheuttaa ongelmia syöttöpumpussa ja diesel suuttimissa, jotka ovat tehty todella pienillä välyksillä, ja joissa pienikin ruoste voi olla kohtalokasta. Tämän vuoksi jokaisessa diesel -autossa on vedenerotin (parappa puhui vain vanhoista? Kyllä nykyautoissakin on??). Tämän vedenerottimen on nimenomaan poistaa se vesi polttoaineesta. Mutta jos tankissa on jäänestoa, niin se ei pysty erottelemaan vettä dieselistä, koska vesi on liuenneena dieseliin.

        Tämän takia olisikin erityisen suositeltavaa vaihtaa diesel-suodatin aina syksyisin ja keväisin, sekä tyhjentää se vedenerotin.


        Bensa autossa taas jäänesto toimii samalla tapaa, mutta siellä veden joutuminen polttoaineen sekaan ei ole läheskään niin pahaa. Tätä kannattaa käyttää ehdottomasti, jos tarve vaati, eli jos autossasi kaasari "jäätää", talvella. Sen kyllä huomaa kun kaasarin pinnassa jäähilettä, ja auto ei pysy käynnissä. Jotkut huonosti suunniteldut ruisku-autotkin saattavat tosin jäätyä, mutta ei läheskään niin herkästi. Auttaa todella paljon, jos tarvista on. Tiedän kokemuksesta.

        En anna vedenerottimeen edes kertyä vettä, vaan lisään dieselin sekaan jakauttavaa jäänestoainetta, mikä sitoo veden hienoina jakeina polttoaineeseen ja vesi poistuu järjestelmästä polttoaineen mukana. Kosteilla ilmoilla käytän jäänestoa useammin ja se estää tehokkaasti veden erottumisen polttoaineesta. Suodattimen vaihto ja veden poisto on vain hetkellinen apu, ja käytän mieluummin apuaineita mikä poistaa vedestä aiheutuvat talviongelmat kokonaan. Jakauttavan jäätymisenestoaineen käyttö poistaa myös polttoaineen joukossa kulkevan vesipisaran aiheuttaman vaillinaisen voiteluriskin, koska vesi liukenee poltooaineeseen hyvin pieninä jakeina - pienet jakeet eivät aiheuta voiteluriskiä niin kuin polttoaineessa liikkuva vesipisara aiheuttaa.


      • Rekkarenki
        koiuj kirjoitti:

        Ei käytetä jäänestoa vaan vaihdetaan suodattimet ja tyhjennetään vedenerottimet säännöllisesti.
        Mutta kuitenkin sekä Volvo että Iveco lakkaavat ottamasta kierroksia aina muutaman kerran talvessa yleensä kovilla pakkasilla. Ei tiedetä mistä johtuu sillä nafta on tarpeeksi kylmää kestävää laatua. No annetaan pelin käydä tyhjäkäyntiä ja heitetään 600:n litran tankkiin puoli litraa diesel 100:sta ja vartin päästä kone käy kunnolla. Yhdellä autolla ajetaan noin 700 000km ennen vaihtoon menoa ja tähän mennessä on ruiskutuslaitteet kestäneet jääneston.

        Dieselpolttoaineeseen aina käytetään dieseljäänestoa. Ei ole tarvinnut sen jälkeen suodattimia vaihdella eikä vedenerottimeenkaan kerry vettä kun se liukenee polttoaineeseen. Suodattimia ei ole ollut tarvis vaihtaa muuten kuin normaalihuolloissa.


      • Turhaa humpuukkia
        osittain asiaa kirjoitti:

        Terve,

        Parappa puhuu kyllä paljon asiaa, mutta jostain olisin erimieltä.

        Dieselissä en missään nimessä käyttäyisi jäänestoa, eli tätä Diesel 100:sta. Miksikö? Koska tämä jäänesto sitoo kosteuden dieseliin, eli se ei jää sinne tankin pohjalle lillumaan. Tämä taas aiheuttaa ongelmia syöttöpumpussa ja diesel suuttimissa, jotka ovat tehty todella pienillä välyksillä, ja joissa pienikin ruoste voi olla kohtalokasta. Tämän vuoksi jokaisessa diesel -autossa on vedenerotin (parappa puhui vain vanhoista? Kyllä nykyautoissakin on??). Tämän vedenerottimen on nimenomaan poistaa se vesi polttoaineesta. Mutta jos tankissa on jäänestoa, niin se ei pysty erottelemaan vettä dieselistä, koska vesi on liuenneena dieseliin.

        Tämän takia olisikin erityisen suositeltavaa vaihtaa diesel-suodatin aina syksyisin ja keväisin, sekä tyhjentää se vedenerotin.


        Bensa autossa taas jäänesto toimii samalla tapaa, mutta siellä veden joutuminen polttoaineen sekaan ei ole läheskään niin pahaa. Tätä kannattaa käyttää ehdottomasti, jos tarve vaati, eli jos autossasi kaasari "jäätää", talvella. Sen kyllä huomaa kun kaasarin pinnassa jäähilettä, ja auto ei pysy käynnissä. Jotkut huonosti suunniteldut ruisku-autotkin saattavat tosin jäätyä, mutta ei läheskään niin herkästi. Auttaa todella paljon, jos tarvista on. Tiedän kokemuksesta.

        Vapaa vesi on dieselille erittäin vaarallista. Jo ruiskutuspumppuun ja suuttimille pääsee pienikin pisara vapaata vettä, niin se voi vaurioittaa pummpua ja suuttimia. Vapaa vesi kannattaakin poistaa tankista vähintään kerran viikossa ja vedenerotin tulee tyhjentää heti kun siellä havaitaan pienikin määrä vettä. Jäätymisenstoaineet on turhaa humpuukia.


      • Anonyymi
        Turhaa humpuukkia kirjoitti:

        Vapaa vesi on dieselille erittäin vaarallista. Jo ruiskutuspumppuun ja suuttimille pääsee pienikin pisara vapaata vettä, niin se voi vaurioittaa pummpua ja suuttimia. Vapaa vesi kannattaakin poistaa tankista vähintään kerran viikossa ja vedenerotin tulee tyhjentää heti kun siellä havaitaan pienikin määrä vettä. Jäätymisenstoaineet on turhaa humpuukia.

        Onpa ahkera kaveri


      • Anonyymi
        koiuj kirjoitti:

        Ei käytetä jäänestoa vaan vaihdetaan suodattimet ja tyhjennetään vedenerottimet säännöllisesti.
        Mutta kuitenkin sekä Volvo että Iveco lakkaavat ottamasta kierroksia aina muutaman kerran talvessa yleensä kovilla pakkasilla. Ei tiedetä mistä johtuu sillä nafta on tarpeeksi kylmää kestävää laatua. No annetaan pelin käydä tyhjäkäyntiä ja heitetään 600:n litran tankkiin puoli litraa diesel 100:sta ja vartin päästä kone käy kunnolla. Yhdellä autolla ajetaan noin 700 000km ennen vaihtoon menoa ja tähän mennessä on ruiskutuslaitteet kestäneet jääneston.

        Moi! Minulle muutama vuosi kun sekä Webasto ja näin ollen ei moottorikaan ei käynnistynyt sanottiin, että laita 5-6 litraa bensaa tankkin. Neuvoja oli Bilian huolto-päälikkö ja toimi tosi hyvin. Auto oli Volvo V70, toimiiko anää. ,,,,,, en tiedä


    • naftan sekaan?

      Tästä keskustelusta puuttuu kokonaan ainakin taxien kovilla pakkasilla käyttämä keino lisätä bensaa litra tankilliseen dieseliä. Ja tämä nimenomaan siksi, että olemassaolevat jäänestot ovat haitallisia moottorille!
      Kommentteja??

      • ...

        En oikeen ymmärrä tota bensan lisäämistä jäänesto-tarkoituksessa...

        Jos bensiini olisi jotenkin immuunia vedelle ja kosteudelle, ni minkä helvetin takia bensakoneisiin lantrataan jäänestoja ?

        Bensan lisäämisen kiisseliin ymmärrän jos on perkeleen kylmä ja tahtoo kiisseli mennä puuroksi.


      • W108

        Bensiinin lisääminen diesel-polttoaineen joukkoon on varmaan tuttu asia taksimiehille. Tämä tieto varmaan perustuu siihen, että Mercedes-Benzin käyttöohjekirjassa ohjeistettiin vielä 80-luvullakin sekoittamaan bensiiniä dieseliin. Ohje perustuu silloiseen Saksan tilanteeseen. Saksassa ei ollut yleisesti saatavilla erikseen talvi-dieseliä, vaan käytetty diesel-polttoaine jähmettyi jo hieman alle 0 C lämpötilassa, - 20 C -lämpötilassa se ei tullut enää edes purkista ulos.

        Autoissa, joissa on jakajapumppu tai muu nykyaikainen dieselpolttoaineen ruiskutusjärjestelmä, bensiiniä ei saa käyttää. Syynä on bensiinin aiheuttama voitelun heikentyminen, joka taas voi tuhota koko ruiskutusjärjestelmän.


      • R5
        W108 kirjoitti:

        Bensiinin lisääminen diesel-polttoaineen joukkoon on varmaan tuttu asia taksimiehille. Tämä tieto varmaan perustuu siihen, että Mercedes-Benzin käyttöohjekirjassa ohjeistettiin vielä 80-luvullakin sekoittamaan bensiiniä dieseliin. Ohje perustuu silloiseen Saksan tilanteeseen. Saksassa ei ollut yleisesti saatavilla erikseen talvi-dieseliä, vaan käytetty diesel-polttoaine jähmettyi jo hieman alle 0 C lämpötilassa, - 20 C -lämpötilassa se ei tullut enää edes purkista ulos.

        Autoissa, joissa on jakajapumppu tai muu nykyaikainen dieselpolttoaineen ruiskutusjärjestelmä, bensiiniä ei saa käyttää. Syynä on bensiinin aiheuttama voitelun heikentyminen, joka taas voi tuhota koko ruiskutusjärjestelmän.

        Bensaa ja tenua on käytetty perinteisesti raskaassa kalustossa P-Suomessa, Muistakaa laittaa myös hiukan voitelua sekaan, esim 2-tahti öljyt palaa helpoisti pois ,mutta voitelee pumput.


      • Transitin kuljettaja
        R5 kirjoitti:

        Bensaa ja tenua on käytetty perinteisesti raskaassa kalustossa P-Suomessa, Muistakaa laittaa myös hiukan voitelua sekaan, esim 2-tahti öljyt palaa helpoisti pois ,mutta voitelee pumput.

        Tulimme eräänä talvena vuokraamallamme linja autolla Jyväskylästä Tampereelle pakkasta 20 astetta
        ja oli matkanteko vaikeata Jämsän mäkeen pysähtyi 3 kertaa ja eikun nuotiota suodattimen alle
        ja sitteä päästiin Länkipohjan Nesteelle ja kaksi purkkia jäänestoa tankkiin ja jopa alkoi toimimaan
        en itsekään uskonut ko aineisiin ennen tätä tapausta


      • Tenunenä
        Transitin kuljettaja kirjoitti:

        Tulimme eräänä talvena vuokraamallamme linja autolla Jyväskylästä Tampereelle pakkasta 20 astetta
        ja oli matkanteko vaikeata Jämsän mäkeen pysähtyi 3 kertaa ja eikun nuotiota suodattimen alle
        ja sitteä päästiin Länkipohjan Nesteelle ja kaksi purkkia jäänestoa tankkiin ja jopa alkoi toimimaan
        en itsekään uskonut ko aineisiin ennen tätä tapausta

        Kun polttoaineessa oleva vesi jäätyy, niin tenukin on ollut erittäin tehokas jäänestoaine. Dieseliä varten on ollut erikoisaineita jo kymmeniä vuosia ja ne ovat tenuakin tehokkaampia. Samoin nykyiset katalysaattorimoottoreita varten olevat aineet bensakoita varten ovat tenua tehokkaampia.

        Tavallisen tenun tai "kaasutinspriin" käyttäminen dieselissä on aina ollut pieni riski alentuneen polttoaineen voitelukyvyn takia, Mutta paljon sitä dieselissäkin on aikoinaan käytetty. Huolellisimmat dieselkuskit käytti tenun yhteydessä pientä öljylisäystä korvaamaan alentunutta voitelukykyä.


      • Oikea aine

        Bensiini on monin verroin haitallisempaa verrattuna dieselmoottoriin tarkoitettuihin jäänestoaineisiin.


      • Liukenee kyllä
        ... kirjoitti:

        En oikeen ymmärrä tota bensan lisäämistä jäänesto-tarkoituksessa...

        Jos bensiini olisi jotenkin immuunia vedelle ja kosteudelle, ni minkä helvetin takia bensakoneisiin lantrataan jäänestoja ?

        Bensan lisäämisen kiisseliin ymmärrän jos on perkeleen kylmä ja tahtoo kiisseli mennä puuroksi.

        Ei bensiini parafiinin kiteytymistä estä. Muuttuu kiisseli puuroksi bensanlisäyksestä huolimatta.

        Parafiinia voi bensiinilläkin liuottaa ja muillakin aineilla, mutta silloin ainetta tarvii niin paljon että dieselpolttoaineen ominaisuudet muuttuu sellaisiksi, että litku ei enää toimi dieselmoottorissa oikein.


    • Daivuut

      Ei huollettu auto tarvi mitään lisäaineita mutta kyllähän rahojansa voi jaella jos haluaa. 30 vuotta kaivurihommia tehnyt enkä ole moisia tarvinnut

    • parappa

      Ei dieselissä, eikä polttoöljyssä ole etanolia seassa. Siis tietääkseni etanolia on seassa automaattisesti vain bensatuotteissa.

      Mutta sitä myös ajattelin/ihmetteln että miten se diesel-moottoreille tarkoitettu jäänesto eroaa vastaavasta bensamoottoreille tarkoitetusta?

      • Isopropanolia

        Bebsiinin jäänesto on etanolia ja sitä on nykyisin bensiinissä seoksena 5 - 10% ja sitä ei tarvi erikseen lisäillä.

        Dieselin jäänestot on isopropanolia tai jotain kalliimpia aineita, ja se sopii dieseliin etanolia paremmin. Voiteluominaisuuksia parantavilla aineilla seostettu isopropanoli on myös turvallisempaa käyttää verrattuna etanoliin.


    • 453624624626

      Itse tankkasin vahingossa MB C200 -02 vuosimallin dieseliin -5/-15 laatua täyden tankin kuluneella viikolla keskiviikkona. Sain pitkän viikonlopun varalle tankattua 1/8 talvilaatua (-15/-25 tai -29/-34 -> en kattonut kuin, että oli "talvilaatua") tankkiin perjantaina.

      Voinko lähteä keskiviikkona 5.12. aikaan näin kirpakoilla ilmoilla liikkeelle ko. autolla ilman stressiä jos ei kylmempää kuin -15 astetta? -15 on siis lähinnä polttoainetankillisen todellista suodatettavuuspistettä tällä hetkellä. Ja jos Kylmempää kuin -15, lorautan nyt lähes täyteen tankkiin hätätapauksessa vähän dieselin jäänestoa, kun tankissa kuitenkin 7/8 -5/-15 dieseliä?

      Ettei auto hyydy.... Anyone, vinkkejä?

      • "Vedensyöjä"

        Dieselin jäätymisenestoaine estää polttoaineessa olevan veden jäätymisen ja se ei vaikuta parafiinin kiteytymiseen. Parafiinin kiteytymiseenkin vaikuttavia aineita mainostetaan, mutta ainuttakaan testitulosta niiden toimivuudesta en ole löytänyt.

        Useampiakin dieseleitä on taas hinattu sulatettavaksi, ja niissä kaikissa on ollut syynä polttoainejärjestelmään kerääntyneen veden jäätyminen. Pari vedenerotintakin on särkynyt jäätymisen seurauksena. Dieseleissä kannattaisikin käyttää jo aikaisin syksystä dieselmoottoreihin tarkoitettua"vedensyöjää" mikä estää veden kerääntymistä järjestelmään ja estää myös suodattimien limottumisen.

        Parafiinin kiteytyminen on edelleenkin riskitekijä autossasi, vaikka siihen olet pienen määrän talvilaatua sekoittanutkin. Voi olla että mitään ongelmia ei esiinny. Jos auton saa käyntiin, niin moni auto toimii kesälaadullakin talven kireimmilläkin pakkasilla, mutta tätä ei kannata kokeilla jos auto joutuu seisomaan pakkasessa.


      • kokeilinpa minäkin
        "Vedensyöjä" kirjoitti:

        Dieselin jäätymisenestoaine estää polttoaineessa olevan veden jäätymisen ja se ei vaikuta parafiinin kiteytymiseen. Parafiinin kiteytymiseenkin vaikuttavia aineita mainostetaan, mutta ainuttakaan testitulosta niiden toimivuudesta en ole löytänyt.

        Useampiakin dieseleitä on taas hinattu sulatettavaksi, ja niissä kaikissa on ollut syynä polttoainejärjestelmään kerääntyneen veden jäätyminen. Pari vedenerotintakin on särkynyt jäätymisen seurauksena. Dieseleissä kannattaisikin käyttää jo aikaisin syksystä dieselmoottoreihin tarkoitettua"vedensyöjää" mikä estää veden kerääntymistä järjestelmään ja estää myös suodattimien limottumisen.

        Parafiinin kiteytyminen on edelleenkin riskitekijä autossasi, vaikka siihen olet pienen määrän talvilaatua sekoittanutkin. Voi olla että mitään ongelmia ei esiinny. Jos auton saa käyntiin, niin moni auto toimii kesälaadullakin talven kireimmilläkin pakkasilla, mutta tätä ei kannata kokeilla jos auto joutuu seisomaan pakkasessa.

        kun tässä niin kehuttiin tuon toimivuutta... Eli kiisseli volvo hyytyi tien päälle. Tyhjäkäyntiä suostui kulkemaan ja lyhyitä pätkiä max.50km/h. Auto ajelemalla pihaan ja vaihdettiin naftasuodatin. Yhden akun tyhjiinsahaamisen jälkeen huomattiin jo täyttää uusi suodatin naftalla piripintaan ja ei kun koeajolle. No hyvinhän se kulki...sen suodattimellisen matkan. Auto takaisin pihaan ja akku lataukseen. Seuraavana päivänä noin tupla-annos kiisselin jäänestoa (masinol 100) tankkiin, puoli tuntia tyhmäkäyntiä pihassa ja avot, no problemo. Volvo toimii taas niin kuin nyt volvon voi odottaa toimivan :)


      • Tilkka tankatessa
        kokeilinpa minäkin kirjoitti:

        kun tässä niin kehuttiin tuon toimivuutta... Eli kiisseli volvo hyytyi tien päälle. Tyhjäkäyntiä suostui kulkemaan ja lyhyitä pätkiä max.50km/h. Auto ajelemalla pihaan ja vaihdettiin naftasuodatin. Yhden akun tyhjiinsahaamisen jälkeen huomattiin jo täyttää uusi suodatin naftalla piripintaan ja ei kun koeajolle. No hyvinhän se kulki...sen suodattimellisen matkan. Auto takaisin pihaan ja akku lataukseen. Seuraavana päivänä noin tupla-annos kiisselin jäänestoa (masinol 100) tankkiin, puoli tuntia tyhmäkäyntiä pihassa ja avot, no problemo. Volvo toimii taas niin kuin nyt volvon voi odottaa toimivan :)

        Aikaisemmin oli tapana odotella ensimmäiset vesiongelmat, ja vasta sitten laittaa jäänestoa tankkiin, kun ongelmia esiintyi. Pari kertaa kun joutui tekemään hinauksen ja ylimääräisen polttoainehuollon, niin aloitin jatkuvasti lisäämään jäänestoa tankkiin tankkauksen yhteydessä. Jääneston lisääminen tulee paljon halvemmaksi kuin ylimääräiset vedenpoistot ja suodattimien vaihdot ja on koko ajan varma että matka jatkuu pakkasista huolimatta ilman häiriöitä. Voihan niitä suodattimia vaihdella, mutta tilkka jäänestoa tankkauksen yhteydessä on paljon pienempi vaiva.


    • BTU+
    • Anonyymi

      Vanhempaan kalustoon kymmeniävuosia sitten suosittelivat kovalla pakkasella dieseliin polttoaineen sekaan valopetroolia muutamia prosentteja suhteutettuna polttoaineen määrään.hyvin pelitti.

    • Anonyymi

      Olen ajannut kummallakin vuosikausia kesät talvet, enkä ikinä laittanut mitään jäänestoja. Kertaakaan en ole tienposkeen jäänyt. En tosin ikinä ole vielä tankkia tyhjäksikään ajannut. Mistä helkkarista joku onkin kaivannu ikivangan jäänestoaineen esiin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe