rönttönen

suojattu!

20

3494

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RÖYHTÄISYKSI

      joka pieneltä lapselta tulee,kun vähän taputetaan selkään!

      • yubi

        Ei kai noita ööpilkkuja enää nykyaikana voi käyttää . . . siis ronttoselle nimisuoja, missähän päin niitä on?


      • ( y )

        Ja minä kun taas luulin sitä noitten kristittyjen lehdeksi jota sanotaan vahdiksi.


    • missä on hilloo päällä

      sitten ihmetellään läskejä, sydän ja verisuonitauteja, soketitauteja, ainaista väsymystä jne.......

      • ...on todella...

        ..väärin sanoa taikinamössöksi!!! Mitä lie runttusia olet syönyt, jos et tiedä mitä oikeat sisältää!!!
        Siis: Rönttönen on karjalanpiirakkataikinaan (kuivaa, rasvatonta, terveellistä!!!) tehty piiranen. Ainakin minun lapsuudessani mainitsemasi "hillo" oli puolukkasurvosta, ei siis hilloa....

        terveisin puoliksi kainuulainen


      • kainuulainen

        taikinamössöstä ei ole tietoakaan, ja jos sokeria haluaa rönttöseen pistaa niin se on ihan oma päätös!
        ensinnäkin, rönttöset leivotaan ruis -tai ohrajauhoista.
        Kaikenlisäksi, päälle ei levitetä mitä tahansa alepan älymäkeeta"marja(sokeri)"hilloa, vaan oikeita marjoja jotka ovat todella terveellisiä.
        Pahemmin ne asiat siellä eteläsuomessa on, kun niitä teidän pikaruokalarasva paikkoja on joka kadun kulmassa ja niitä mutustellaan suupielet korvissa. Pohjoisessa sensijaan tehdään ruoka muusta kuin tästä sun "taikinamössöstäs".


      • rönttösen tekijä

        taikinamössö missä on hilloo päällä ....siis häh oletkohan koskaan kuullutkaan saati sitten syönyt rönttöstä.

        sillä nyt ei saa hankittua niitä mainitsemiasi läskejä, sydän ja verisuonitauteja, diabetestä, ainaista väsymystä.....

        Rönttösessä ei ole hilloa vaan täytteenä on perunasta vehnäjauholla imellytetty ruisjauhoihin keitetty puolukkapuuro samaan tapaan kuin riisipiirakoissa on riisipuuroa.
        Taikinakuori on pelkästään vettä, ruisjauhoja ja ripaus suolaa.....

        eli ei mitään taikinamössöä....


      • Kainuun tyttö

        Otappa ensi selvää mistä on kyse,, rönttösen päällä ei ole hilloa,, vaan perunaa ja puolukkaa joka on imelletty..


      • Kainuun tyttö
        ...on todella... kirjoitti:

        ..väärin sanoa taikinamössöksi!!! Mitä lie runttusia olet syönyt, jos et tiedä mitä oikeat sisältää!!!
        Siis: Rönttönen on karjalanpiirakkataikinaan (kuivaa, rasvatonta, terveellistä!!!) tehty piiranen. Ainakin minun lapsuudessani mainitsemasi "hillo" oli puolukkasurvosta, ei siis hilloa....

        terveisin puoliksi kainuulainen

        Kyllä olen just samaa mieltä, ettei kannata moittia jos ei tiedä!!! On varmasti puolet terveellisempi vaihtoehto tämä Kainuun rönttönen kun joku Hamppari. Eikä kyllä yhtään väsytä kun vetäset pari rönttöstä, eikäpä juuri lihotakkaan, Kainuussa kun on niin pitkät välimatkat ettei siellä etes pääse lihomaan. Ehkäpä siksi ihmiset onki niin hyvän tuulisia siellä kun syövät rönttösiä. En ite enää asu siellä mutta arvostan niin paljon kainuuta, että puolustan sitä joka asiassa.


    • hyi helv...

      on aivan perseestä kainuus asunu 20vuotta ja en oo koskaan oppinu pitämään,karjalan piirakat ovat tosi hyviä tietyissä leipomoissa mut pohjois karjalassa niitä ainakaan ei osata valmistaa!!!!

    • trubaduuripera

      Olen ostanut ja hyviltä maistuvat, mustikalla tai puolukalla! Ja ruiskuoressa.

    • Sanon pahan

      Rönttösten tarjoaminen ihmisravinnoksi olisi kriminalisoitava.

      Vähintä olisi se, että puhuttaisiin Kainuun rönttösten asemesta Kuhmon rönttösistä. Muun Kainuun ei sentään tarvitsisi tuntea myötähäpeää moisen, leimallisesti kuhmolaisen ”herkun” takia.

      • elliivo

        Kyl vaan rönttönen on suojansa ansainnut!
        Ihan voittamaton herkku jota onneksi saan vielä silloin tällöin kun ex käy Kuhmossa sukuloimassa.
        Tuo sitten tuliaisiksi pussillisen pakastettuja rönttösiä jotka paistan itse.
        Myös lapset ovat niihin hulluna!
        Jos heidän pitää valita mäkkärieväs tai rönttönen niin kyllä rönttönen voittaa kirkkaasti.


      • Kainuun tyttö
        elliivo kirjoitti:

        Kyl vaan rönttönen on suojansa ansainnut!
        Ihan voittamaton herkku jota onneksi saan vielä silloin tällöin kun ex käy Kuhmossa sukuloimassa.
        Tuo sitten tuliaisiksi pussillisen pakastettuja rönttösiä jotka paistan itse.
        Myös lapset ovat niihin hulluna!
        Jos heidän pitää valita mäkkärieväs tai rönttönen niin kyllä rönttönen voittaa kirkkaasti.

        Juu,, minunki pitää joka kesä yhet rönttöset saaha kun käyn Kuhmossa. Yleensä sitte ostetaan raakapakaste pussi jossa on useampia niin riitti monelle,, vitsi ettei niitä voita kyllä mikkään!!! OOn kyllä tosi ylpeä siitä herkusta.


    • Minun lapsuudessani Kuopion seudulla kutsuttiin rönttösiksi kumisaappaita. Ehkä vieläkin. Tuntuu hassulta, että sillä nimellä kutsutaan jotain suuhunpantavaa. No, syötiin meilläkin joskus "kengänpohjallista", eli karjalanpiirakkataikinasta ylijäänyttä ohueksi kaulittua ja sitkeää leipää. Joten rönttösten syöminen menee samaan kategoriaan. :)

      • elluli

        rönnttönen on piirakka ja ronttonen on se saappaan nimitys.....


      • Kainuun tyttö

        Teillä kuopiossa on tainnu mennä vähä kirjaimet väärään järjestykseen tai jotain. Kyllä Kainuussa Rönttönen on aina ollu herkku. Mutta Ronttonen on esim. kumisaapas tai kenkä mikä tahansa. Että tälleen.


    • viisaampi

      eihän ee uussa ymmärretä rönttösiä eikä ronttosia , vaan sen nimi on ROENTTOENEN

      • Rönttönen on vilpitön eväs. Kuhmossa sitä saapi Kaesan tekemänä ja laittaa kyllä tulemaan linja-autossa tänne etelämmäskin. Olen kysellyt paikkakunnan leipureita valmistamaan, kun kerran ohjeenkin saa vaan ievät ole pässit syttyneet ajatukselle.


      • Yubi
        Kekkula kirjoitti:

        Rönttönen on vilpitön eväs. Kuhmossa sitä saapi Kaesan tekemänä ja laittaa kyllä tulemaan linja-autossa tänne etelämmäskin. Olen kysellyt paikkakunnan leipureita valmistamaan, kun kerran ohjeenkin saa vaan ievät ole pässit syttyneet ajatukselle.

        Kyllä se Ronttonen oikeasti löytyy naisen jalkojen välistä, ei se ole syötävää niinkuin Rönttönen joten muistetaanpa ne pilkut ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3434
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      563
      3229
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2892
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2082
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1855
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      141
      1477
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe