asuntolaina kahdessa osassa..

..kumpaa kannattaa lyhentää...

Moi!

Osaako joku viisaampi neuvoa tässä? Eli siis asuntolainamme on kahdessa osassa, pienempi laina on noin 20 000€ ja suurempi noin 170 000€. Tämä käytännön syistä. Nyt saimme semmoiset 10 000€ "ylimääräistä" ja ajattelimme laittaa sen lainojen lyhennyksiin suoraan. Mutta sittenpä tulikin eteen pulma, kumpaa kannattaa lyhentää, pientä lainaa, joka lyhenisi siis tosi reilusti vaiko isompaa, jossa koron osuus vielä ihan kamalan iso. Pankista neuvoivat pieneen lainaan laittamaan tämän ylimääräisen, mutta onko näin...? Molempia lainoja lyhennetään joka kuukausi, yhteensä reilulla 1000€:lla.

5

2149

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa lyhentää sitä, jossa on kulut suuremmat. Jos kulut ovat yhtä suuret, niin sitten lyhennyksen kohde on ihan makuasia. Tietty jos lainoista menee koron lisäksi myös muita kuluja, on järkevää saada toinen laina nopeasti hoidettua.

• ap.

..elikäs molemmissa sama korko ja samat kulut. Tuli vaan mieleen että kun isommassa lainassa koron osuus isompi kuin itse pääoman lyhennys, kannattaako sitä siis ennemmin lyhentää kuin sitä, missä koron osuus on pienempi..? Toisaalta kun pikkulainan on saanut pois, on mahdollisuus lyhentää enemmän isoa lainaa..Hankalaa! Jotta mitäpä siis tehdä..? :D

• sama tilanne

kun meillä 2002.Eli teimme kaupat tammikuussa 165,000 euron uudiskohteesta josta piti heti maksaa 20,000 erillisellä lainalla ja loput 145,000 saimme joulukuussa kun talo valmistui.Maksoimme muutamat vuodet 900 500 euroa lyhennyksiä/kk.Jos me oltaisin saatu silloin suurempi summa rahaa niin oltaisiin maksettu heti pienempi laina pois koska oli hieman korkeammalla korolla ja lainanhoitokulut tuplana.Nykyään vatimattomat 950 euron kk-erät ja voimme halutessamme lyhentää ylimmääräistä.

• Minä lyhentäisi

Minä kyllä lyhentäisin tuota isomman lainan osuutta.

Korot euroina on kuitenkin siinä niin suuret, että vaikka korko% olisi molemmissa sama, on euro määrä ihan jotain muuta.

Ja jos ei osaa päättää, aina voi laittaa fifty-fifty.

Tai tehdä just toisin päin kuin pankki neuvoi :-) Kenenkäs puolella se pankki onkaan??

• laskutaitoinen?

Jos korkoprosentti on esim. 5 %, pienen lainan korko kuukaudessa on 83,33 € ja ison 708,33€, yhteensä 791,66 €.

Jos pienempää lainaa lyhennetään 10000 €, korkokulut/kk ovat 41,67 € ja 708,33 €, yhteensä 750 €.

Jos isompaa lainaa lyhennetään 10000 €, korkokulut/kk ovat 83,33 € ja 666,66 €, yhteensä 750 €.

Mikäli jokaisesta maksuerästä pitää maksaa kuukausittain lainanhoitopalkkio, kannattaa lyhentää pienenmpää lainaa, koska pääsee nopeammin eroon toisesta lainanhoitopalkkiosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5762
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4344
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      230
      1202
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe