Hei vielä, ja suuri kiitos aiemmista vastauksista. Vielä vähän olisi tiedusteltavaa. ;)
Eli kirjanpidosta, miten se toimii jos sen teen siis itse?
Esim: merkkaan kuukauden viisi laskua jotka maksat menoiksi, ja niiden alvit vähennän saamastani rahasta eli alveista, ja jäljellejäävät maksan sitten verottajalle. Mitä muuta pitää tehdä, ja onko jotain excel-pohjaa olemassa pienelle toiminimelle?
Toiminimen kirjanpito
12
2159
Vastaukset
- sentäään
Jos meinaat tehdä itse kirjanpitosi, niin käy joku kurssi ainakin.
Muista että kirjanpito on muutakin kuin alvin maksua. Alvin maksussa periaate on kuitenkin se, että myynnin alvista vähennät ostojen alvin ja maksat erotuksen. Jos ostojen alv on suurempi, erotus siirtyy hyvitettäväksi seuraavalle kuukaudelle. - Excelpohjia
kirjanpidolle. Jos et ole koskaan opiskellut kirjanpitoa, on parasta että annat sen suosiolla ammattilaisen tehtäväksi. Jos maksat laskun merkitset alv-saamisia maksamasi alvin verran. Jos laskutat, merkitset maksettavia alveja laskun päälle lisäämäsi alvin verran. Kuukausittain lasket alv-ilmoituksell yhteen plus-merkkisinä maksamasi alvit ja miinusmerkkisinä alv-saamisesi ostolaskuistasi. Jos tulos on plus-merkkinen, maksat valtiolle sen verran alvia, jos se on miinusmerkkinen, siirtyy se laskelman pohjaksi seuraavalle kuukaudelle, jossa taas teet samat laskutoimitukset.
Mutta kirjanpito ei todellakaan ole siinä. Pitää olla tilikartta ja valita oikeat tilit. Ammatinharjoittajana voi pitää myös yhdenkertaista kirjanpitoa (joka tosin ei ole yhtään sen yksinkertaisempaa!), eikä silloin tarvitse tehdä tilinpäätöstä. Paremman infon oman yrityksen toiminnasta ja tuloksesta tosin saa kahdenkeretaisesta kirjanpidosta, joten se on suositeltavampaa, ja kannattaa ehdottomasti antaa ammattilaisen hoidettavaksi. Muutama tilitapahtuma kuukaudessa ei kovin kalliiksi tule ammattilaisen hoitamana. Kannattaa kilpailuttaa tilitoimistoja ja yksityisiä kirjanpitäjiä.- jossu34
perusvienti 7.70/kk kuittien määrä a/5 sent onko kallista sinulle?
- vai9999999
jossu34 kirjoitti:
perusvienti 7.70/kk kuittien määrä a/5 sent onko kallista sinulle?
PLUS tilinpäätös 200 - 400 euroa vuoden lopussa?
- tyukyuk
vai9999999 kirjoitti:
PLUS tilinpäätös 200 - 400 euroa vuoden lopussa?
Ei pienen toiminimen tilinpäätös noin paljon maksa
- masa168
Moi,
täältä löytyy lyhyet ohjeet ja valmis Excel-pohja yhdenkertaista kirjanpitoa varten:
http://www.zervant.com/fi/news/2011/09/08/yhdenkertainen-kirjanpito-excelissa-ilmainen-pohja-ja-ohjeet/ - n0000b
Tämä on nyt ehkäpä typerä kysymys, mutta kun aloittelija olen niin en voi tietää... (enkä oikein googlellakaan löytänyt vastausta)
Eli kuinka usein eri tositteet pitäisi kirjanpitäjälle toimittaa? Oma toiminta on sen verran pienimuotoista, että kuukaudessa tulee tositteita tod.näk. 0-5 kpl. Voinko toimittaa ne esim. kerran vuodessa? Pointtina tässä ihan vaan se, että en halua maksaa kirjanpitäjälle mitään 50/€ kk parin tositteen takia, kun samalla tuntihinnalla voi tehdä koko vuoden tositteet.- ftyukyt
Riippuu siitä mikä on sinun kausiveroilmoituksesi raportointi väli.
Jos kausiveroilmoitus on jätettävä joka kuukausi niin silloin tositteetkin on toimitettava joka kuukausi. Muita liikevaihtoon sidottuja jättöaikoja on 3kk välein tai kerran vuodessa.
- n0000b
Ok, kiitoksia. Tuolla verohallinnon sivuilla on lomake noiden ilmoitusaikojen muuttamiseksi, täyttöohjeissa lukee: "Hakemus pidempään ilmoitus- ja maksujaksoon on tehtävä siirtymistä edeltävän vuoden syyskuun
loppuun mennessä." Laitoin toiminimen pystyyn nyt lokakuussa, eli enkö nyt saa tuota vaihdettua ensi vuodeksi?:/- Hanu Risti
Et saa vaan olet kuukausilmoitusmenettelyssä. Tee ajoissa ensi vuonna muutoshakemus ettei unohdu.
- tyttö
Hanu Risti kirjoitti:
Et saa vaan olet kuukausilmoitusmenettelyssä. Tee ajoissa ensi vuonna muutoshakemus ettei unohdu.
Sellaista tiedustelisin, että tietääkö kukaan miten asteri kirjanpito ohjelma toimii? Itse olen sitä käyttänyt opiskeluissani. On vain epäselvää, kuinka kirjaan työnantajan Tyel:n, Tvm:n ja sotun. Osaisiko joku vastata...
Kiitos jo etukäteen.
- Normaaleja kirjauksi
>>..tietääkö kukaan miten asteri kirjanpito ohjelma toimii?..>>
Jos et ymmärrä kirjanpitoa lainkaan, niin et sitä täältä kyselemällä pysty oppimaankaan.
>>On vain epäselvää, kuinka kirjaan työnantajan Tyel:n, Tvm:n ja sotun. Osaisiko joku vastata...>>
Samanlaista se kirjaaminen on, oli kirjanpito-ohjelman nimi mikä tahansa. Eikö tilikartastasi löydy tällaisia ihan normaaleja tilejä, joiden välillä noita kirjauksia voit tehdä?
1910 Nordea pankkitili
5331 TEL(=TyEL) vakuutumaksut
5431 Sotu-maksut
..jne
Kyllä ne siellä on oltava, jollakin tilin nimellä, ellei aivan jostakin ihmeellisestä riisutusta tilikastasta ole kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671613
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17628ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m163501Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429