muutaman kerran

täällä kirjottelin

kauan sitten ja lopetin koska asiattomuus oli niin yleistä täälä.
Sain muutaman vakinimimerkin vihat niskoilleni ja yksi niistä väitti että olin huono koiran omistaja koska palkitsin kynnenleikkuusta silloinkin kon koira ei koko aikaa ollut kunnolla.Menin jotenkin ihan lukkoon tosta väittämästä.Mulla oli hirveen kamala olo koiran puolesta ja kun en muuta ulospääsyä asiasta keksinyt hankin sellaisen henkilön tänne kotiini joka sit osasi sanoa sen mitä tein väärin.

Hän seuras mun puuhailua koiran kanssa ja kysyi sitten ihmeessään että kuka oli väittänyt että tein jotain väärin.Kerroin tältä palstalta saaneeni tiedon eritoten kahdelta rekatulta nimimerkiltä jotka tälle kouluttajalle kerroin.He kiusasivat mua silloin myös sähköpostin kautta.En sano niitä nimiä nyt tässä mut he tietää tykönään ketä kiusasivat aiheesta.Tää kouluttaja sanoi mulle että koira tulee aina palkita hyvästä käytöksestä ja että olin ajoittanut sen ihan oikein.Aina kun koira chillasi aina palkitsin.En koskaan siitä kun nappasi sormiin kii.Nyt se ei enää napsi ollenkaan joten oppi meni perille.Hän vielä tähdensi että ajoitus oli kaiken perusta.

"Hienosti hihnassa" ohjelman kokenut eläinkouluttaja Tommy Wirén on kumonnut ohjelmasarjassaan kaikki ne teesit joihin täällä rekattujen vakinimimerkkien ryhmä silloin uskoi kuin jumalaansa. Hän on kertonut ettei ei-sana kuulu koirankoulutukseen koska se ei kerro mitä koiran tulee tehdä.Olin itse samaa mieltä.Hän kertoi että kun koira karkaa naapuriin se haetaan sieltä ja palkitaan kun tullaan omaan pihaan.Hän käyttää positiivista koulutustapaa.Tämän palstan häirikkövakkarit eivät voi sitä käyttää koska ovat itse niin negatiivisia ihmisiä!Sääliksi käy niitä ihmisiä jotka ovat ohjeenne tosissaan ottaneet.

Palstalla hilluu kööri joka on valjastanut ylläpidon touhuunsa mukaan.Siksi täältä saa vain pahan mielen kun tänne osuu.Juu en palaa lukemaan niitä asiattomuuksia joita tähän jatkoksi saan.Tuskin kukaan teistä silloisista osallisista on pahoillaan teoistaan ja siitä että jaatte väärää tietoa!Sehän edellyttäisi että teillä olisi omatunto!

11

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka mun

piti laittaa.

http://ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa/osa_17

"Ihmisten luomat oletusarvo luovat paineita koiralle.

Koirankoulutukseen liittyy paljon erilaisia myyttejä. On alfaroolikäsityksiä, nokkimisjärjestystä ja hierarkiateorioita, joista suurin osa on ihmisen mielikuvituksen luomia tuotteita. Käsitykset perustuvat myös vanhentuneisiin ja puutteellisiin tutkimuksiin, joista on vedetty johtopäätöksiä suoraan käytännön elämään ja koulutukseen.

Liian usein oletetaan, että koira on kiinnostunut ihmisen näkökannasta mielenkiintoisista asioista. Koiran on kuitenkin vaikea käyttäytyä ihmisiksi kun ei tiedä miten ihmiset käyttäytyvät. Koira on koira eikä sitä saa inhimillistää. Koira ei ymmärrä puhetta eikä ravistelu opeta sille muuta kuin pelkoa ihmistä kohtaan."

Koko artikkeli linkistä jos löytyy kanttia lukea.

• kysy-vastaan palsta

ei tämä ole mikään 'kysy-vastaan' palsta tämä on keskustelupalsta. jokainen kouluttaa ja hoitaa koiransa itse, ja syyttää vaan itseään jos pieleen menee.
      itse en kyllä palkitse koiraa joka karkaa
      naapuriin. ja meillä on niin viisaita koiria, että ymmärtävät kyllä mitä EI sana tarkoittaa, ja
      tuo EI sana on kuulunut meillä jo kotikasvatuksen aivan alkeisiin.
      ikänä ei ole tarvinnut mistään palstoilta apuja anella koiran koulutukseen tai hoitoon, ja tosi viisaita ja fiksukäytöksisiä koiria on meillä aina on ollut, pitää käyttää omia aivojaan.

• outoja

ne ymmärtävät äänen painon sanalla ei. muttä aivät ei sanaa.

• outoja 2
        outoja kirjoitti:

ne ymmärtävät äänen painon sanalla ei. muttä aivät ei sanaa.

siis eivät ei sanaa

• kiinnostanu
        outoja 2 kirjoitti:

siis eivät ei sanaa

tietää mitä se sana tai äänenpaino niille kertoo?
        Yksi valokaali kertoi täällä joskus että koira tietää ei-sanasta "lopettaa kaiken toimintansa mitä just silloin on tekemässä". Ei pidä muuten paikkaansa. Jos et opeta koiralle, mitä kuuluu tehdä ei-vihjesanan kuuluessa ei se osaa lopettaa toimintaansa. Mutta entäs sitten kun ei-sana tulee kohtaan jossa sen pitäisi liikkua?
        Taitaa nuo ei-sanan puolustajat vaan olla tietämättömiä koiransa kouluttajia. Tai sit laiskoja.

• kiinnostanu kirjoitti:

Yksi valokaali kertoi täällä joskus että koira tietää ei-sanasta "lopettaa kaiken toimintansa mitä just silloin on tekemässä". Ei pidä muuten paikkaansa. Jos et opeta koiralle, mitä kuuluu tehdä ei-vihjesanan kuuluessa ei se osaa lopettaa toimintaansa. Mutta entäs sitten kun ei-sana tulee kohtaan jossa sen pitäisi liikkua?
        Taitaa nuo ei-sanan puolustajat vaan olla tietämättömiä koiransa kouluttajia. Tai sit laiskoja.

EI-sanaa. missä tilanteissa sitä käytetään?

• päivän naurut
        kiinnostanu kirjoitti:

jos sun koiras on niin tyhmiä etteivät ymmärrä ei sanan merkitystä, niin ei maha mittää, kyl mein koirat ymmärtää ja ymmärtää sen just sillon kun pitääkin, ja paljon muutakin puhetta ymmärtävät, vaikka nää 'viisaat' kirjat muuta väittävätkin, koirille pitää puhua muuloinkin kuin vain koulutuksen yhteydessä.

• arkipiru

syytä ilmoittaa ylläpitoon. En väitä ettenkö olisi itsekin ollut tuolloin kimpussasi; mutta enää en ole, joten kirjoita palautetta päättäjille.

• Heloisa

että onko koiran pito näin vaikeata ja kuka sen on tehny niin vaikeaksi. Ja kuka homman osaa?
      Minä ainakin luulin osaavani, vaikka ohjeena oli vain kaikkein halvin ja ohuin kirja, minkä sai ja se viisaus tai tyhmyys jonka olin saanut kotoa.

Olen ihan sata varma, että koirani oli onnellinen.

• Jos olet sait silloin paljon asiattomuutta osaksesi,,ja minä olin yksi asiattomuuksien antaja.
      Jokainen kouluttaa koiransa omalla tavallaan, ja koulutusmenetelmä ei ehkä niin tärkeää ole, vaan se että koulutus menee perille. Maailmaan ei mahdu pelkästään yhtä oikeaa tapaa.
      Ilmoita ylläpidolle tuntemuksesi ja kokemuksesi.

• Vähän on nyt outo kirjoitus.Mikähän tässä on pointti.Tämähän on keskustelupalsta,ei mikään lakineuvonta,mikä on oikein ja mikä väärin.Tästä nyt saa sen käsityksen,että täällä joku mafia vähintään hilluu.
      Ja ilmeisesti siihen kuuluu tietynlaiset näkemykset asioista (vai?).

Juu,ja käytän ei-sanaa.Ja olen aina käyttänyt.Ja uskon jonkinlaiseen "johtajuusteoriaan".Ihan sama mitä missäkin on tai mihin kukakin uskoo.

Ja jokainen tehköön miten haluaa.Parhaakseen katsomalla tavalla.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6804
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4572
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      32
      3768
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      63
      3081
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1646
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1630
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1419
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1187
    Aihe