Vuonna 2002 Sampo-pankista, jonka asiakas olen, otettiin yhteyttä ja pyydettiin keskustelemaan pankkiasioista. Menin sinne. Elän säännöllistä elämää. Palkkani on pieni, mutta menoni säännöllisiä. Ylimääräistä rahaa oli kertynyt jonkin verran. Minua houkuteltiin alkamaan säästää uuteen Kompassirahastoon. Puhuttiin jopa 8 % vuotuisesta tuotosta ja kanttavasta sijoituksesta. Suostuinkin siirtäään tilistäni joka kuukausi 120 euroa rahastoon. Ajattelin koko ajan, että sijoitus on kannattava ja poikii minulle ison pesämunan. Olen niin tyhmä, etten ole osannut seurata rahaston ja sijoitukseni tilannetta. Vuonna 2006 otin 30.000 euroa remonttilainaa 10 vuodeksi asuntoni putkiremontin maksamiseksi. Olen maksanut korkoa kuukausittain yli 100 euroa jopa niin, että aluksi koron osuus oli suurempi kuin lainanlyhennys. Minulle tuli aika ajoin tiedote rahastosijoituksesta. Pääomaa oli kertynyt jo 20.000 euroa. Ajattelin koko ajan, että raha kasvaisin korkoa mukavan summan vuosittain. Menin pankkiin muissa asioissa ja tulin kysyneeksi pankkivirkailijalta rahastosijoitukseni tilannetta. Hän sanoikin, että rahasto on 740 euroa miinuksella.- miinuskorko oli jotain 3.57% En oikein ymmärtänyt, mitä asia tarkoitti. Virkailija sanoi kuitenkin, että voiton sijasta olen menettänyt rahaa. Voisin kuitenkin mahdollisesti myöhemmin päästä taas voitolle Kompassirahastossa. En totisesti tiennyt, mitä tehdä. Pankkivirkailija ei halunnut antaa mitään neuvoa. Otin kuitenkin puolet rahastosummasta (10.000 e) ja lyhensin sillä summalla remonttilainaani, jota jäi vielä yli puolet jäljelle. Virkailija opetti minut seuraamaan rahaston tilannetta. Tänään taas katsoin netistä tilannetta. Sijoitusta oli jäljellä enää 10.000 euroa, mutta miinussumma oli nyt 940 euroa, korko%:a en muista. Olen nyt hyvin epätietoinen, mitä tehdä? Jatkanko rahastosäästäjänä vai lyhennänkö kertyneellä summalla lisää remonttilainaani. Olen hyvin pettynyt. Katson menettäneeni aika suuren summan rahaa, kun olen maksanut joka kuukausi ison koronaremonttilainasta, vaikka olisin voinut maksaa putkiremonttia heti rahastovaroista. Osaisiko joku ystävällinen neuvoa, mitä kannattaisi tehdä. Maksaa rahastosta pois loppuremonttilaina vai jatkaa rahastosäästäjänä? Onko mahdollista, että saisin menetetyt summat takaisin Kompassirahastosta vai onko mahdollista, että voisin menettää loputkin. En ole mikään talousasiantuntija, vaan aivan tavallinen duunari.
Kompassirahastoon menettänyt
75
23420
Vastaukset
- se vähän on
Vähän ihmetyttää miten vähän suomalaise ovat kiinnostuneita sijoittamisesta. Jos jotain ostetaan, niin ostetaan sitä mitä tuttu pankkivirkailija sattuu suosittelemaan.
Arvaa vain kenen pussiin pankin täti pelaa? Jos asiakas, miten sen nyt sanoisi nätisti, ei ole juurikaan perillä sijoitusjutuista, niin voit olla lähes varma että ensimmäisenä myydään sellainen rahasto mistä pankki saa parhaimmat katteet.
Kuinka ollakaan, kompassirahastot ovat juuri näitä "ratkaisurahastoja".
Jokaisen, joka laittaa rahansa osakerahastoihin, pitää ymmärtää että niissä korkeampaa tuottoa haetaan korkeammalla riskillä. Osakerahastojen voidaan olettaa tuottavan pitkällä aikavälillä n. 10% per vuosi. Jos kyseessä on yhdistelmärahasto, niin tuotto-odotus on pienempi. (Eli kompassi 25, 50 tai 75). Luku siis kertoo osakesijoitusten osuuden perustilanteessa.
Nyt viimeisen reilun vuoden ajan osakekurssit ovat laskeneet jyrkästi ympäri maailmaa, joten ei mikään ihme että rahaston muutaman vuoden tuotto on sulanut täysin.
Osakkeet kuitenkin nousevat ajan mittaan takaisin niille tasoille mistä ne putosivat ja menevät siitä eräänä päivänä ylikin. Se on täysin varmaa (ellei maailmanloppua tule).
Ei se kompassi nollille mene, mutta mieluummin valitsisin edullisemman rahaston esim. Seligsonilta.
En siis mitenkään halua väittää että pankkivirkailija on huijannut sinua tms.
Jos vähän otat selvää asioista, et tyrkkää rahojasi heti ensimmäiseen kohteeseen mitä kukakin suosittelee.
Nyt on erinomainen tilanne laittaa rahoja osakkeisiin. Toki vielä voidaan laskea vähän, mutta uusi nousu on joka päivä aina päivän lähempänä.- Pessimisti..
Se on vähän kirjoitti: "Osakkeet kuitenkin nousevat ajan mittaan takaisin niille tasoille mistä ne putosivat ja menevät siitä eräänä päivänä ylikin. Se on täysin varmaa (ellei maailmanloppua tule)."
Kyllähän ne pitäis nousta, mutta pitkään voi mennä.
Rahastojen arvo on vuoden aikana pudonnut kymmeniä prosentteja, joten ketjun aloittaja on menettänyt aika vähän.
Minulla on esim 2001 ostettuja rahastoja jotka eivät sen jälkeen ole plussalla käyneet ja joiden arvo on nyt noin puolet ostosummasta, joten kyllä vuosia saa odottaa ellei kymmeniä vuosia ennen kuin arvo taas palaa edes entiselleen. - Sijoitin
Pessimisti.. kirjoitti:
Se on vähän kirjoitti: "Osakkeet kuitenkin nousevat ajan mittaan takaisin niille tasoille mistä ne putosivat ja menevät siitä eräänä päivänä ylikin. Se on täysin varmaa (ellei maailmanloppua tule)."
Kyllähän ne pitäis nousta, mutta pitkään voi mennä.
Rahastojen arvo on vuoden aikana pudonnut kymmeniä prosentteja, joten ketjun aloittaja on menettänyt aika vähän.
Minulla on esim 2001 ostettuja rahastoja jotka eivät sen jälkeen ole plussalla käyneet ja joiden arvo on nyt noin puolet ostosummasta, joten kyllä vuosia saa odottaa ellei kymmeniä vuosia ennen kuin arvo taas palaa edes entiselleen.vuonna 2000 muutaman tonnin euroja (onneksi en enempää) osakkeisiin ja yhdistelmärahastoon vai miten se oli. Osakkeiden arvo romahti välittömästi lähes puoleen eikä ole sieltä noussut 8 vuoteen! Rahastosijoitus sentään kävi jopa vähän plussalla vuosien päästä mutta hupsahti nyt takasin miinukselle kun en älynnyt myydä niitä pois ajoissa. Tämmösen ei kannata sijoittaa joka ei ole tarpeeksi kiinnostunut, paras kun pistää korkeakorkoselle niin edes arvo säilyy jotenkuten.
- pp17
Moikka!
Olen sivustollani aukilukenut mm. Sammon Kompassi 50, rahastoa. Lue tästä:
Osa 1.
http://www.valistunutsijoittaja.com/38
ja osa 2.
http://www.valistunutsijoittaja.com/40 ,
Sivuston materiaalista löytänet myös ratkaisun ongelmiisi. Sivusto on ei-kaupallinen.- rahastosääästäjä
harvinaisen hyvästä ja asiallisesta kommentista! Harvoin näillä palstoilla saa näin hyvää palvelua.
- haltuun
Niin kauan, kun et lunasta rahasto-osuuksiasi(=muuta rahaksi), et ole todellisuudessa menettänyt mitään.
Jokainen rahasto menee ylös-alas markkinatilanteen mukaan, siksi niissä pankin papereissakin lukee, ettei aiempi tuotto ole takuu tulevasta. Pitkällä tähtäimellä jäät plussan puolelle, maltti on valttia näissä hommissa. Kompassit on hyvin hoidettuja ja pudotus niissä on nytkin ollut pienempi kuin monilla muilla. Lähes kaikki rahastot menevät juuri nyt alas, vika ei ole sinun eikä pankkineidin.
Voit tietenkin lunastaa rahastosi ja samalla tappiosi muuttuu todelliseksi eli menetät sen 940 €. Velkaa lyhentämällä saat korkokuluja pienemmäksi - artistin valita:))
Ainahan voit aloittaa sijoittamisen uudelleen. Osuudet ovat nyt halpoja ja markkinoiden elpyessä tuotto voi olla hyvä - siihen vain taitaa mennä jokunen vuosi. - S678
Pistin pahasti miinuksella olevat kuukausittaiset rahastossästöt jäihin. Pistän vastaisuudessa satunnaiseti noihin rahastoihin lisää -Nyt kun kannattaa ostaa. Itsellä tulossa myös putkiremppa. Rahastoihin aiemmin pistetyt kuukausisäästöt vaihtuivat tavalliseen talletukseen. Riihikuiva raha rauhoittaa kummasti kun sitä tulee tarvitsemaan. Toivon että jossain vaiheessa, jonkun vuoden päästä, saan nuo rahastosijoitukset plussalla ulos.
- -Teukka-
"En ole mikään talousasiantuntija, vaan aivan tavallinen duunari."
Jotenkin tekstistäsi paistaa läpi, että vaikket olekaan talousasiantuntija, niin tiedät rahastoista enemmän kuin annat ymmärtää ;-)
Ps. olisit nyt laskenut edes luvut uskottaviksi.- Kiitos neuvoista
En tiedä rahastoista mitään, en edes tiennyt, että niitden kehitystä voi itsekin seurata netistä omilla pankkitunnuksilla. Ne minulla sentäöän on, mutta olen vain maksanut laskuja.
Virkailija näytti minulle nyt, miten olen itsekin selvillä rahaston kehityksestä. Luvut ovat ehkä vääriä, koska en niitä aivan tarkalleen muista, kirjoitan näitä tekstejä kirjastossa. Taidankin nyt antaa jäljelle jääneen summan seisomaan rahastoon. Voin siirtää 120 euroa kuukaudessa lisää lainanlyhennykseen, jolloin se loppunee parissa kolmessa vuodessa ja mietin tilannetta uudelleen. Kyllä kai minä kuitenkin olen menettänyt joitakin tuhansia euroja, mutta en voi enää mitään. - paras+
Kiitos neuvoista kirjoitti:
En tiedä rahastoista mitään, en edes tiennyt, että niitden kehitystä voi itsekin seurata netistä omilla pankkitunnuksilla. Ne minulla sentäöän on, mutta olen vain maksanut laskuja.
Virkailija näytti minulle nyt, miten olen itsekin selvillä rahaston kehityksestä. Luvut ovat ehkä vääriä, koska en niitä aivan tarkalleen muista, kirjoitan näitä tekstejä kirjastossa. Taidankin nyt antaa jäljelle jääneen summan seisomaan rahastoon. Voin siirtää 120 euroa kuukaudessa lisää lainanlyhennykseen, jolloin se loppunee parissa kolmessa vuodessa ja mietin tilannetta uudelleen. Kyllä kai minä kuitenkin olen menettänyt joitakin tuhansia euroja, mutta en voi enää mitään.on kun säästää sukanvarteen niin ei menetä mitään. Aina on rahaa mistä ottaa jos tarttee yllättäviin menoihin.
- että jokaisen
kannattaa satsata putkiremonttiin !
- pankkien lypsylehmä
Tilastojen mukaan vain puolet rahastojen hoitajista osuu oikeaan, hoitaa rahastoja siten, että ne tuottaisivat voittoa. (Talous Sanomat 28.11.2008)
Muutenkin rahastot ovat pankkien keino lypsää
säästäjiä, sillä niiden hoitokulut ovat kalliita, ja hoitokulut on aina maksettava pankeille tuottivat rahastot voittoa tai tappiota. Eli rahastoilla vain pankit voittavat, ja aina.
Pankit suosittelevat pitkä aikaisia sijoituksia luvaten, sillä se takaa pankeille jatkuvaa tuloa
hoitokulujen kautta eli rahastot ovat pankkien lypsylehmä.
Tämä ei kuitenkaan takaa sitä, että asiakas pitkän päälle voittaisi, vaan vaarana on myös sijoitus pääoman hupeneminen laskukautena.
Siis laillistettua huijausta koko rasto -ja eläkesäästäminen.
Parhaat sijoitukset tehdään sijoittamalla suoraan osakkeisiin, mutta se edellyttää aktiivista osakekurssien, firmojen talouden
-ja koko talouselämän seuraamista.
Kaikkeen sijoittamiseen liittyy suuri määrä riskiä, joten on osattava myydä osakkeet, samoin kuin rahastotkin ajoissa ennen laskukautta.
Samoin jos tekee vääriä sijoituksia, esimerkiksi sijoittaa yhtiöön, joka menee konkurssiin, sijoittaja voi menettää kaiken.
Tosin vapaaehtoista tämä sijoittamine on, ja siihen ei pakota meitä kukaan eli ei kukaan ei pakota ketään olemaan tuhmä.- Taloussanomat-lehti
En väitä, etteikö artikkeli olisi oikeassa, mutta TalousSanomat on kenties huonoin talousasioihin perehtyvä sanomalehti Suomessa ja myös Sanoma-WSOY huonoimpia lehtiä ellei huonoin. Tähän vaikuttaa usein asian vieresta uutisoiminen ja asioiden tuntemisen puute. Se onkin lähinnä tunnepuolen sanomalehti, jossa kerrotaan päivän talousjuorut.
Kauppalehdessä on usein "viralliset" ilmoitukset kevyellä otteella ja Talouselämä on epävirallinen, mutta hyvin asiantunteva ja tarkka.
- Kerttuli2
Jos yhtään lohduttaa, niin tilanne kai suunnilleen kaikilla sama. Olisi pitänyt ymmärtää lunastaa kaikki rahastot ennen kuin ne ehtivät laskea liian rajusti. En tiedä ainotakaan suomalaista rahastoa, joka olisi vielä plussalla, jos rahoja on pidetty niissä parikin vuotta. Sama tilanne on osakkeissakin. Nyt on sitten oston aika sanotaan, ehkä on näin. Kanattaaa ITSE seurata esim. pankin omilta sivuilta rahaston tai osakkeidensa arvonmutoksia ja päätellä itse, milloin on aika myydä tai ostaa. Toivotaan yhdessä että tilanne pikkuhiljaa korjaantuisi, muuta ei juuri voi.
- toki ollaan
Nythän on ostojen paikka. Näistä pankkien rahastoista kai vain Nordean Euro Midi on jotenkin edes selvinnyt notkahduksestakin. Ehkä kannattaa nyt juuri ostaa noita tosi aliarvostettuja rahastoja, Itä-Eurooppaa, Venäjää jne, osuudet ovat kaupan pilkkahinnalla.
- jlkgh
mix antaa rahat jonkun siotettavaksi no ammatilaisen niillä ei mitään riskiä jos rahat menee niin menee ei se niiden rahoja ole
- kroisos pennanen
Minäkin niihin rahastoihin sijoitin vuonna 2004 ja neljässä vuodessa tappiota tuli pari sataa euroa, vaikkei minun tapauksessa mistään suuromaisuudesta ollut kyse muutamista tuhansista. Mutta tavalliselle palkansaajalle ne ovat isoja summia. Harmittaa, ja meninkin pankkiin silloin kun New yorkin pörssissä rysähti. Virkailija yritti estellä rahastojen lopettamisen ja sanoi, että kyllä ne pian taas nousevat. En kuunnellut vaan siirsin pitkäaikaiselle tilille jolle sain kiinteän 5,0 koron. Nyt tiedän tarkkaan mitä vuoden päästä tulen saamaan. Sittemmin pitkäaikaistenkin tilien korot kuulemma (?) laskivat, joten olin kerrankin ajoissa liikkeellä enkä uskonut pankin vakuutteluja!
- ....on monenlaisia
kroisos pennanen kirjoitti:
Minäkin niihin rahastoihin sijoitin vuonna 2004 ja neljässä vuodessa tappiota tuli pari sataa euroa, vaikkei minun tapauksessa mistään suuromaisuudesta ollut kyse muutamista tuhansista. Mutta tavalliselle palkansaajalle ne ovat isoja summia. Harmittaa, ja meninkin pankkiin silloin kun New yorkin pörssissä rysähti. Virkailija yritti estellä rahastojen lopettamisen ja sanoi, että kyllä ne pian taas nousevat. En kuunnellut vaan siirsin pitkäaikaiselle tilille jolle sain kiinteän 5,0 koron. Nyt tiedän tarkkaan mitä vuoden päästä tulen saamaan. Sittemmin pitkäaikaistenkin tilien korot kuulemma (?) laskivat, joten olin kerrankin ajoissa liikkeellä enkä uskonut pankin vakuutteluja!
Kummaa,kun ihmiset ostavat kodinkoneen niin kaikki hienoudet pitää tietää, mutta kun sijoittaa rahansa, ihmisillä ei ole mitään käsitystä mihin rahansa lykkää. Katsokaa peiliin! Kukaan ei ole huijannut ketään, mutta markkinat vaan liikkuvat ylös ja alas. Jokainen aikuinen ihminen tietää, että taloudessa tulee nousuja ja laskuja ja että osake/korkomarkkinat heiluvat myös. Itse olen kasvattanut kuukausittaista säästösummaani nyt ja kun markkinat lähtevät nousuun, sijoittamani summat nousevat jälleen "tuhkasta". Mitä pidempään lasku jatkuu sitä enemmän ehdin pottia kasvattamaan edullisilla hinnoilla. Voi pyhä yksinkertaisuus sentään! Rahastot on tehty ihmisille, jotka eivät itse kykene yksittäisiä yhtiöitä arvioimaan, vaan joku muu kokoaa paletin kasaan ja seuraa sitä. Mitä palvelua kuvittelette saavanne ilmaiseksi? Sori tämä tuohtumus..
- Santeri X
Sijoittaminen vaatii perusteellista tutkimista markkinoiden muutoksista sekä sijoitettavaan yritykseen perehtymistä. Talous elää sykleissä ja ne jotka paniikissa ratkaisunsa tekevät, häviävät.
Tällä hetkellä käynnissä olevaa taloudellista taantumaa ovat aktiiviset sijoittajat odottaneet kuin kuuta taivaalta ja markkinat vain paranevat kunhan taantuma syvenee. Tylyä kirjoitustahan tämä on mutta lampaitten joukosta ei voittajia löydy.
Rahastoihin sijoittaminen Suomessa on laiskan ja saamattoman ihmisen valinta. Mikäli joku haluaa uskoa joulupukkiin, olkaa hyvä vaan.
Rahastoilla voittavat luonnollisesti rahastojen ylläpitäjät ja rahastoihin sijoittaneet saavat erittäin pienen voitto-osuuden. Jokainen sijoittaja tietää millaisiin yrityksiin satsataan sijoitusrahastoissa, pääosin rahastoissa on teoriana ns.haulikolla seinään ja odotetaan että joku hauli osuu, ei tosin kaikki. Miksi näin ? Koska rahastojen ylläpitäjät eivät häviä, vaan voittoa tulee tasaisena virtana (tulosvastuu ? !).
Yksittäiselle sijoittajalle käytännöllisin ratkaisu on suora sijoittaminen osakkeisiin, tekemällä oma salkku. Epärealistiset odotukset sijoitetun pääoman tuoton suhteen voitte heittää romukoppaan, onhan toki rakettimaisia nousuja nähty, niiden varaan ei kannata rakentaa.
Suosittelisin tutustumaan pörssisäätiön sivustoihin, http://www.porssisaatio.fi/, näin alkajaisiksi. Sijoittaminen mielestäni vaatii historiallista pohjatietoa taloudesta globaalilla sekä Suomen tasolla, pörssihistorian tuntemusta, markkinoiden tuntemista, mahdollisesti sijoitettaviin yrityksiin perin pohjaista tutustumista taloudellisten tietojen perusteella sekä pienellä kyvyllä ennakoida tulevaa (historia ?) sekä matemaattisia/strategisia taitoja valita otollinen hetki ostolle/myynnille. Unohdin melkein mainita kaikkein tärkeimmän, kärsivällisyyttä.- -Teukka-
"Sijoittaminen mielestäni vaatii historiallista pohjatietoa taloudesta globaalilla sekä Suomen tasolla, pörssihistorian tuntemusta, markkinoiden tuntemista, mahdollisesti sijoitettaviin yrityksiin perin pohjaista tutustumista taloudellisten tietojen perusteella sekä pienellä kyvyllä ennakoida tulevaa (historia ?) sekä matemaattisia/strategisia taitoja valita otollinen hetki ostolle/myynnille. Unohdin melkein mainita kaikkein tärkeimmän, kärsivällisyyttä."
Entäs jos noista kaikista ominaisuuksista on vain kärsivällisyyttä (niinkuin suurimalla osalla on)? Silloinko pitää pitää rahat pankkitilillä?
Vastaan itselleni, silloin kannattaa sijoittaa indeksin mukaan (joko rahastoon tai suoraan osakkeisiin) ja tällöin suorituu sentään paremmin kuin puolet sijoittajista. Ei sinänsä huonosti apinalta, vai mitä?
- Santeri X
Tässä vielä yksi sivusto johon kannattaa aikaa ja vaivaa satsata, http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/lista.jsp?reverse=false&gics=0&volume=cur&psize=50&rdc=11de6bd195a¤cy=euro&listIds=kaikki&order=alpha&markets=XHEL. Helppo tapa löytää yrityksistä perustietoa sijoittajan näkökohdasta, sekä luonnollisesti tämänhetkinen tilanne.
Mikäli jollekkin sattui kipinä iskemään sijoittamisessa, heitämpä pienen kysymyksen ilmaan ?
Raisio oli aikoinaan aallonharjalla oleva yritys alallaan, globaalillakin tasolla. Raisiolta odotettiin suuria, kaikki edellytykset olivat olemassa tulevaksi "Nokiaksi" alallaan. Raisio päätyi mahalaskuun starttiviivalla. Mikä on analyysinne syihin ja seurauksiin ?
Mikäli pystyt analysoimaan tämän kaikista eri näkökulmista ja löytämään syyn ja seurauksen, olet erittäin suurella todennäköisyydellä niiden joukossa jotka itsensä pystyvät työllistämään sijoittajana. - kahinatakki
Samat jorinat saa lukea aina osakemarkkinoiden laskusuhdanteessa. Ennen lehtien yleisönosastoilta ja nyt internetistä.
Tavallinen kansa lähtee sijoittamaan siinä vaiheessa, kun pankissa pystytään näyttämään fläppitaululta komeita historiallisia tuottoja. Yleensä tämä tapahtuu syklien huipulla tai vähän ennen sitä. Kun sykli sitten kääntyy, niin ihmetellään, että eihän tämän näin pitänyt mennä ja myydään sijoitukset tappiolla syklin pohjalla.
Kun oikeasti pitäisi toimia juuri toisin. Osta silloin, kun käyrät näyttävät murheellisilta ja myy, kun kaikki vaikuttaa ruusuiselta ja Kotiliedessäkin opastetaan kotiäitejä osakemarkkinoiden saloihin. Sillä onko rahat laitettu suoraan osakkeisiin tai rahastoihin ei ole suurta merkitystä. Taloussanomienkin artikkeli tuli siihen tulokseen, että salkunhoitajista suurin piirtein puolet voittaa vertailuindeksin ja puolet häviää sille. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että keskimäärin on täysin sama sijoittaako suoraan vai rahaston kautta, koska keskimäärin puolet pärjää myös suorilla sijoituksilla indeksiä paremmin ja puolet huonommin. Yleensä rahasto on ihan hyvä ratkaisu sijoitustuotteeksi kuukausisäästäjälle, koska pienellä summalla suoran sijoittamisen kulut nousisivat liian korkeiksi ja todennäköisesti hajautus olisi niinikään surkeaa. Kuukausisäästäminen rahastoon ratkaiseen nämä ongelmat.
Perimmäinen ongelma on kuitenkin ajoitus, joka ei tunnu tuulipuvuilta onnistuvan. Eikä ne pankit tädit ole sen kummempia. Vaikeaahan se on suositella sijoittamista, kun lehdistö hukuttaa kansan lamapelkoihin, kuten juuri tällä hetkellä. Nythän olisi paras aika sijoittaa lähes 15 vuoteen. Ainakin jos S&P 500-indeksin arvostustasoja tutkii. Kun sykli on taas huipulla ja arvostustasot korkeita, niin pankin tätikin uskaltaa taas suositella sijoitustuotteita, koska he menevät ihan samaan lankaan, kuin keskimääräinen sijoittajakin. Kun historiallinen käyrä näyttää hyvältä, niin sekä pankin täti että asiakas uskoo, että täytyyhän sen jatkossakin mennä hyvin.
Jos jotakuta sijoittaminen oikeasti kiinnostaa, niin hankkikaa hieman kirjallisuutta ja tehkää itse sijoituspäätökset. Sen sanon kuitenkin, että parempia ostopaikkoja ei osakemarkkinoilla olla nähty vuosikymmeniin kuin nyt. Finanssikriisi menee ennemmin tai myöhemmin ohi ja sen jälkeen yritysten tuloskunto kasvaa ja todennäköisesti keskuspankkien elvytyspakettien johdosta inflaatio repeää piakkoin käsistä. Osakkeet ovat historiallisesti paras suoja korkeaa inflaatiota vastaan, joten nykyisillä hinnoilla tuottopotentiaali on merkittävä.
Finanssikriisejä on ollut iät ja ajat viimeisimpinä Venäjä ja Aasia 90-luvulla. Molemmat talousalueet nousivat todella nopeasti uuteen kukoistukseen, kun likviditeetti rahoitusmarkkinoilla palautui. Sama on mitä todennäköisimmin edessä läntisessä markkinataloudessa ehkä jo ensi vuonna.- Kravattionni
Taidat olla kaikkien alojen dosentti, kun kirjoitat niin rehvakkaasti "tuulipukukansaa" aliarvioiden. Eiköhän se ole niin, että et ymmärrä sijoitushommista yhtään mitään. Tuskin sulla on mitään sijoitettavaakaan. Sitä paitsi kirjoituksesi on julkaistu jo lukuisia kertoja ennen sinua. Kirjoituksesi on siis lainaa.
- Kahinatakki
Kravattionni kirjoitti:
Taidat olla kaikkien alojen dosentti, kun kirjoitat niin rehvakkaasti "tuulipukukansaa" aliarvioiden. Eiköhän se ole niin, että et ymmärrä sijoitushommista yhtään mitään. Tuskin sulla on mitään sijoitettavaakaan. Sitä paitsi kirjoituksesi on julkaistu jo lukuisia kertoja ennen sinua. Kirjoituksesi on siis lainaa.
Tuulipukukansa viittaa suureen massaan, jonka päätökset syntyvät sijoitusmarkkinoilla auttamatta liian myöhään. Syykin siihen on hyvin yksinkertainen. Suuri massa ei ole riittävän hyvin perillä osakesijoittamisen perusteista. Yritysten toimintaa ei tunneta lainkaan ja tunnusluvut ovat täyttä hepreaa. Tästä johtuen sijoituspäätökset perustuvat lähes 100-prosenttisesti tuottohistoriaan, joka saa tuulipuvun toimimaan vasta kun trendi on kääntynyt. Kyseessä ei ole aliarviointi, vaan kylmä fakta suurten kansanosien sijoitustuntemuksesta.
Asiaa on todentotta tutkittu ja ihmetelty iät ja ajat. Aina päädytään samaan lopputulokseen. Tuulipukukansa, sopulit, bullerot tai miksi ikinä tätä massaa kukin haluaa kutsua, onnistuu ajoituksessa huomattavasti keskimääräistä huonommin. Se, että tuon yleisesti tiedossa olevan asian täällä uudelleen ilmi, ei muuta sisältöä yhtään sen vähäpätöisemmäksi. Suurelle osaa tuulipukukansasta tämäkin tieto tulee täysin yllätyksenä, joten suotakoon heille tämä tietoisku ajoituksen tärkeydestä.
Omat sijoitukseni eivät kuulu tälle palstalle, mutta sen voin sanoa, että ainakin noudatan omia neuvojani enkä ole ainakaan myyntilaidalla tällä hetkellä.
- ei kannata
..realisoida tappioita. Paremminkin nyt aika tehdä uusia sijoituksia. Siis nyt kannattaa jatkaa myös rahastosijoittamista.
Toinen asia osia on, kannattiko sinun ottaa lainaa ja tehdä samalla rahastosijoituksia. Ei tietysti ole kannattanut, vaan sinun olisi pitänyt siirtää ne rahat sieltä sijoitusrahastosta siihen remonttiin, olisithan saanut lainakoron verran tuottoa itsellesi. - hiphei
Rahastothan ovat sitä varten että pankit saavat rahaa tilinhoito maksuista yms. Ei niillä ole tarkoituskaan asiakkaita rikastuttaa.
- yx vaan
Itse olen pienemmällä pääomalla 1500€ tappiolla, mutta se on osa tätä juttua. Jos olisin hyvään aikaan myynyt olisin netonnut 1000€, mutta jäin odottelemaan. Odotella pitää vain näköjään 2-4 vuotta lisää.
- normaalna
Sitä sanotaan bisnekseksi.
- ilman rahastoa
Miksi maksaa hyödyttömälle välikädelle?
Kukaan ei markkinoi osakkeiden suoraan ostamista, koska se ei ole myyjälle niin hyvä bisnes kuin rahastot.- Nimetön
Pankki kun on välittämässä, vai mitä meinaat suoraan ostamisella? Netin kauttako? Eikö siinäkin ole pankki jonka välityksellä rahastoja käsitellään kumpaankin suuntaan? Aina kun on pankki niin maksan siitä palvelusta, siis ostamisesta ja myymisestä, vai? Eikö siis minulla pidä olla pankissa sellainen tili minkä kautta rahoja käsitellään? Vaikka ostan netin kautta niin sielläkin on rahastelijat joka nurkalla. Olenko väärällä sivulla?
- -Teukka-
Nimetön kirjoitti:
Pankki kun on välittämässä, vai mitä meinaat suoraan ostamisella? Netin kauttako? Eikö siinäkin ole pankki jonka välityksellä rahastoja käsitellään kumpaankin suuntaan? Aina kun on pankki niin maksan siitä palvelusta, siis ostamisesta ja myymisestä, vai? Eikö siis minulla pidä olla pankissa sellainen tili minkä kautta rahoja käsitellään? Vaikka ostan netin kautta niin sielläkin on rahastelijat joka nurkalla. Olenko väärällä sivulla?
No, suoraosakesijoitus tarkoittaa tyypillisesti arvopaperivälittäjän kautta tapahtunutta osakkeen ostamista.
- Nimetön
-Teukka- kirjoitti:
No, suoraosakesijoitus tarkoittaa tyypillisesti arvopaperivälittäjän kautta tapahtunutta osakkeen ostamista.
miten loput kysymykset, olivatko ne turhia?
- Björn
Nimetön kirjoitti:
Avaa salkku Nordnetiin. Se on halvin.
Suoraan ostaminen tarkoittaa että ostat vaikka Nokian osakkeita, etkä epäsuorasti sijoittamalla rahastoon jossa on Nokiaa.
Netin kautta on halvinta. Puhelimella myös onnistuu, mutta se on kalliimpaa.
Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta. Eli kaupankäynti on jatkuvaa huutokauppaa.
Suorat osakesijoitukset voittavat pankkien rahastot kuluissa 10-0.
Kun avaat Nordnetiin (tai minne tahansa) salkun, niin samalla avataan myös arvo-osuustili missä osakkeet säilytetään.
Vielä kysyttävää? - Nimetön
Björn kirjoitti:
Avaa salkku Nordnetiin. Se on halvin.
Suoraan ostaminen tarkoittaa että ostat vaikka Nokian osakkeita, etkä epäsuorasti sijoittamalla rahastoon jossa on Nokiaa.
Netin kautta on halvinta. Puhelimella myös onnistuu, mutta se on kalliimpaa.
Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta. Eli kaupankäynti on jatkuvaa huutokauppaa.
Suorat osakesijoitukset voittavat pankkien rahastot kuluissa 10-0.
Kun avaat Nordnetiin (tai minne tahansa) salkun, niin samalla avataan myös arvo-osuustili missä osakkeet säilytetään.
Vielä kysyttävää?"Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta".
Minulla on kyllä ns. arvopapereiden "säilytystili" pankissa, mutta onko netin kautta suoraan valittaessa oltava toinen tili, ja jokaiselle netin kautta suoraan ostetulle osakkeelle/osakeryhmälle omansa?
Eikö se arvo-osuustili ole pankkissa joka veloittaa joka aktiviteetista mitä valitsen tehdä tilini suhteen?
"Eli kaupankäynti on jatkuvaa huutokauppaa".
Ketkä käyvät huutokauppaa? Olenko minä henkilökohtaisesti suoraan käymässä kauppaa myyjän kanssa eli jos ostan esim. Nokian osakkeita ei siinä ole mitään välikättä, vai? - Björn
Nimetön kirjoitti:
"Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta".
Minulla on kyllä ns. arvopapereiden "säilytystili" pankissa, mutta onko netin kautta suoraan valittaessa oltava toinen tili, ja jokaiselle netin kautta suoraan ostetulle osakkeelle/osakeryhmälle omansa?
Eikö se arvo-osuustili ole pankkissa joka veloittaa joka aktiviteetista mitä valitsen tehdä tilini suhteen?
"Eli kaupankäynti on jatkuvaa huutokauppaa".
Ketkä käyvät huutokauppaa? Olenko minä henkilökohtaisesti suoraan käymässä kauppaa myyjän kanssa eli jos ostan esim. Nokian osakkeita ei siinä ole mitään välikättä, vai?""Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta".
Minulla on kyllä ns. arvopapereiden "säilytystili" pankissa, mutta onko netin kautta suoraan valittaessa oltava toinen tili, ja jokaiselle netin kautta suoraan ostetulle osakkeelle/osakeryhmälle omansa?"
Siis tarvitset arvo-osuustilin jossa osakkeet säilytetään. Oikeasti kaikki kotimaiset osakkeet ovat samassa paikassa (Arvopaperikeskuksen tilillä), jonka nimi tosin taitaa olla lähiaikoina Euroclear Finland, mutta tällä ei ole merkitystä. Eli jos maksat arvo-osuustilin hoitomaksua, niin maksat tavallaan tyhjästä koska muutamat tarjoavat saman palvelun ilmaiseksi.
Arvo-osuustilin lisäksi tarvitset pankkitilin hoitotiliksi (tavallinen käyttötili kelpaa) jota kautta rahaliikenne hoituu.
Eli vain yksi arvo-osuustili ja siihen liitetty pankkitili riittää. Esim. Nordnetillä osingot maksetaan salkussa oleville (valuutta)tileille. Se onkin välittäjistä halvin.
Ulkomaiset osakkeet säilytetään melko kirjavan käytännön mukaisesti, mutta et tarvitse useampaa tiliä näitäkään varten, sillä välittäjä hoitaa säilytyksen puolestasi valitsemassaan (turvallisessa) paikassa.
Kotimaiset osakkeet ovat _aina_ turvassa välittäjän konkurssilta täysimääräisesti (ellei salkussa ole konkan tehneen pankin osakkeita, jotka luonnollisesti menettävät ko. tapauksessa arvonsa.)
"Eikö se arvo-osuustili ole pankkissa joka veloittaa joka aktiviteetista mitä valitsen tehdä tilini suhteen?"
Kuten sanoin, säilytyksen saa myös ilmaiseksi. Kannattaa vertailla kuluja myös toimeksiantojen hinnoissa.
""Eli kaupankäynti on jatkuvaa huutokauppaa".
Ketkä käyvät huutokauppaa? Olenko minä henkilökohtaisesti suoraan käymässä kauppaa myyjän kanssa eli jos ostan esim. Nokian osakkeita ei siinä ole mitään välikättä, vai?"
No... siis pankki on siinä välissä. Vähän niinkuin meklari huutokaupassa. Enää tosin pörssiosakekaupassa ei ole lihaa eikä verta olevaa meklaria välissä, vaan homma hoituu automaattisesti.
Kaikki jatkuvassa kaupankäynnissä tehdyt toimeksiannot ovat "jatkuvaa huutokauppaa". Kun osto- ja myyntihinnat kohtaavat, niin syntyy kauppa, joka näkyy listalla. Toteutuneet kaupat poistuvat tarjouskirjasta. Tarjouskirjasta siis näkee kuinka paljon ja mihin hintaan osakkeita on ostossa/myynnissä. Tarkalleen ottaen kirjassa näkyy viisi korkeimmalla hinnalla tehtyä ostotarjousta ja viisi matalimmalla hinnalla tehtyä myyntitarjousta.
Aamulla ja illalla on avaus- ja lopetushuutokaupat. Näissä kauppahinta määräytyy sillä perusteella millä saadaan suurin volyymi.
Eli jättämällä tarjouksen olet mukana huutokaupassa. Et kuitenkaan tiedä kuka on kaupan toisena osapuolena. Nykyään et näe edes välittäjää vasta kuin päivän päätyttyä.
Pankki sitten hoitaa kauppojen selvityksen ja rahaliikenteen. Kauppojen selvitys kestää kolme pankkipäivää eli maanantaina tehdyt kaupat on selvitetty torstaina. Tällöin nimesi siis tulee yhtiön omistajaluetteloon.
Selvensikö asiaa? - Nimetön
Björn kirjoitti:
""Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta".
Minulla on kyllä ns. arvopapereiden "säilytystili" pankissa, mutta onko netin kautta suoraan valittaessa oltava toinen tili, ja jokaiselle netin kautta suoraan ostetulle osakkeelle/osakeryhmälle omansa?"
Siis tarvitset arvo-osuustilin jossa osakkeet säilytetään. Oikeasti kaikki kotimaiset osakkeet ovat samassa paikassa (Arvopaperikeskuksen tilillä), jonka nimi tosin taitaa olla lähiaikoina Euroclear Finland, mutta tällä ei ole merkitystä. Eli jos maksat arvo-osuustilin hoitomaksua, niin maksat tavallaan tyhjästä koska muutamat tarjoavat saman palvelun ilmaiseksi.
Arvo-osuustilin lisäksi tarvitset pankkitilin hoitotiliksi (tavallinen käyttötili kelpaa) jota kautta rahaliikenne hoituu.
Eli vain yksi arvo-osuustili ja siihen liitetty pankkitili riittää. Esim. Nordnetillä osingot maksetaan salkussa oleville (valuutta)tileille. Se onkin välittäjistä halvin.
Ulkomaiset osakkeet säilytetään melko kirjavan käytännön mukaisesti, mutta et tarvitse useampaa tiliä näitäkään varten, sillä välittäjä hoitaa säilytyksen puolestasi valitsemassaan (turvallisessa) paikassa.
Kotimaiset osakkeet ovat _aina_ turvassa välittäjän konkurssilta täysimääräisesti (ellei salkussa ole konkan tehneen pankin osakkeita, jotka luonnollisesti menettävät ko. tapauksessa arvonsa.)
"Eikö se arvo-osuustili ole pankkissa joka veloittaa joka aktiviteetista mitä valitsen tehdä tilini suhteen?"
Kuten sanoin, säilytyksen saa myös ilmaiseksi. Kannattaa vertailla kuluja myös toimeksiantojen hinnoissa.
Ketkä käyvät huutokauppaa? Olenko minä henkilökohtaisesti suoraan käymässä kauppaa myyjän kanssa eli jos ostan esim. Nokian osakkeita ei siinä ole mitään välikättä, vai?"
No... siis pankki on siinä välissä. Vähän niinkuin meklari huutokaupassa. Enää tosin pörssiosakekaupassa ei ole lihaa eikä verta olevaa meklaria välissä, vaan homma hoituu automaattisesti.
Kaikki jatkuvassa kaupankäynnissä tehdyt toimeksiannot ovat "jatkuvaa huutokauppaa". Kun osto- ja myyntihinnat kohtaavat, niin syntyy kauppa, joka näkyy listalla. Toteutuneet kaupat poistuvat tarjouskirjasta. Tarjouskirjasta siis näkee kuinka paljon ja mihin hintaan osakkeita on ostossa/myynnissä. Tarkalleen ottaen kirjassa näkyy viisi korkeimmalla hinnalla tehtyä ostotarjousta ja viisi matalimmalla hinnalla tehtyä myyntitarjousta.
Aamulla ja illalla on avaus- ja lopetushuutokaupat. Näissä kauppahinta määräytyy sillä perusteella millä saadaan suurin volyymi.
Eli jättämällä tarjouksen olet mukana huutokaupassa. Et kuitenkaan tiedä kuka on kaupan toisena osapuolena. Nykyään et näe edes välittäjää vasta kuin päivän päätyttyä.
Pankki sitten hoitaa kauppojen selvityksen ja rahaliikenteen. Kauppojen selvitys kestää kolme pankkipäivää eli maanantaina tehdyt kaupat on selvitetty torstaina. Tällöin nimesi siis tulee yhtiön omistajaluetteloon.
Selvensikö asiaa?miten verotus toimii näissä netin kautta välitetyissä voitoissa tai tappioissa? Teenkö tavallisen selvityksen erikseen erillisellä lapulla, niinkuin tähän asti fyysisesti, pankin kautta ostetuista osakkeista? Siis saanko selvityksen nettikaupoista verottajalle automatiikalla vai pitääkö itse huolehtia alusta loppuun asti?
Mikä on minulle edullisinta ja lain mukaan oikein tavallisena "tappuraisena"?
Olen ymmärtänyt että täytyy olla ahkera seuraamaan kursseja voidakseen valita oikean osto- ja myyntihetken. Miten kauan päivittäin yleensä on aikaa laitettava sijoitustoimintaan, siis mikä on kohtuullista? Vai olenko ymmärtänyt väärin oman osani nettikaupoissa? Onko otettava huomioon joitakin asioita jos sijoitan netin kautta ja olen ulkomailla? Onko sillä merkitystä missä on kirjoilla, tarkoitan. - Björn
Nimetön kirjoitti:
miten verotus toimii näissä netin kautta välitetyissä voitoissa tai tappioissa? Teenkö tavallisen selvityksen erikseen erillisellä lapulla, niinkuin tähän asti fyysisesti, pankin kautta ostetuista osakkeista? Siis saanko selvityksen nettikaupoista verottajalle automatiikalla vai pitääkö itse huolehtia alusta loppuun asti?
Mikä on minulle edullisinta ja lain mukaan oikein tavallisena "tappuraisena"?
Olen ymmärtänyt että täytyy olla ahkera seuraamaan kursseja voidakseen valita oikean osto- ja myyntihetken. Miten kauan päivittäin yleensä on aikaa laitettava sijoitustoimintaan, siis mikä on kohtuullista? Vai olenko ymmärtänyt väärin oman osani nettikaupoissa? Onko otettava huomioon joitakin asioita jos sijoitan netin kautta ja olen ulkomailla? Onko sillä merkitystä missä on kirjoilla, tarkoitan.Verottaja tietää tekemiesi kauppojen määrän ja yhteissumman. Joskus vuoden vaihteen jälkeen saat pankista joko postissa tai tulostamalla itse veroraportin tai millä nimellä sitä eri pankeissa kutsutaankaan. Lähetät pelkästään sen verottajalle kun verottaja pyytää selvittämään tekemäsi kaupat. Se korvaa erilliset 9A-lomakkeet. Ja tietysti tarkistat ettei mitään kauppaa puutu tai ole muuta virhettä.
Parhaan osto- ja myyntihetken ajoittaminen on käytännössä mahdotonta. Monet yrittävät ajoittaa ostonsa esim. teknisen analyysin avulla ja toiset pyrkivät karkeasti arvioimaan mikä on "oikea" taso osakkeelle. Kolmannet yhdistelevät eri malleja. Neljännet taas ostavat aina silloin kun on ylimääräistä rahaa.
Kurssin seuraaminenkaan ei auta oikean ostohetken löytymissä.
Ei pörssikursseja tarvitse seurata päivittäin eikä edes viikoittain. No, onhan se ainakin aluksi mukavaa puuhaa seurata miten salkku kehittyy, mutta ei se ole mitenkän tarpeellista. Riittää että seuraat taloutta yleisellä tasolla ja luet yhtiöiden osavuosikatsaukset ja vuosikertomukset.
Joillakin välittäjillä on rajoituksia ulkomailla asuville. Esim. Nordean asiakkaat eivät voi käydä kauppaa jos kotipaikka on esim. USA:ssa. - Nimetön
Björn kirjoitti:
Verottaja tietää tekemiesi kauppojen määrän ja yhteissumman. Joskus vuoden vaihteen jälkeen saat pankista joko postissa tai tulostamalla itse veroraportin tai millä nimellä sitä eri pankeissa kutsutaankaan. Lähetät pelkästään sen verottajalle kun verottaja pyytää selvittämään tekemäsi kaupat. Se korvaa erilliset 9A-lomakkeet. Ja tietysti tarkistat ettei mitään kauppaa puutu tai ole muuta virhettä.
Parhaan osto- ja myyntihetken ajoittaminen on käytännössä mahdotonta. Monet yrittävät ajoittaa ostonsa esim. teknisen analyysin avulla ja toiset pyrkivät karkeasti arvioimaan mikä on "oikea" taso osakkeelle. Kolmannet yhdistelevät eri malleja. Neljännet taas ostavat aina silloin kun on ylimääräistä rahaa.
Kurssin seuraaminenkaan ei auta oikean ostohetken löytymissä.
Ei pörssikursseja tarvitse seurata päivittäin eikä edes viikoittain. No, onhan se ainakin aluksi mukavaa puuhaa seurata miten salkku kehittyy, mutta ei se ole mitenkän tarpeellista. Riittää että seuraat taloutta yleisellä tasolla ja luet yhtiöiden osavuosikatsaukset ja vuosikertomukset.
Joillakin välittäjillä on rajoituksia ulkomailla asuville. Esim. Nordean asiakkaat eivät voi käydä kauppaa jos kotipaikka on esim. USA:ssa.Mitkä säännöt pätee tuohon ulkomailla oleskeluun ja sijoitukseen? (Jos ostan esim. Nokiaa). Vuosikertomukset ja muut seurantaan liittyvät joista mainitset, voiko ne hakea netistä ilmaiseksi ja mikä on luotettava?
- Björn
Nimetön kirjoitti:
Mitkä säännöt pätee tuohon ulkomailla oleskeluun ja sijoitukseen? (Jos ostan esim. Nokiaa). Vuosikertomukset ja muut seurantaan liittyvät joista mainitset, voiko ne hakea netistä ilmaiseksi ja mikä on luotettava?
Ulkomailla oleskelu tarkoittaa että sinun vakituinen asuinpaikkasi on ulkomailla. Suomessa vieraillessasi voisit ymmärtääkseni ostaa osakkeita tai sitten valtakirjan avulla.
Vuosikertomukset löytää yhtiön omilta sivuilta tai esim. Kauppalehden sivuilta ilmaiseksi.
Rajoitukset johtuvat siitä, että jotkut välittäjät eivät ole hyväksyttäneet sääntöjään esim. USA:n viranomaisille.
Pörssisäätiön sivuilla on hyvää tietoa aloittelijalle:
http://www.porssisaatio.fi - Nimetön
Björn kirjoitti:
Ulkomailla oleskelu tarkoittaa että sinun vakituinen asuinpaikkasi on ulkomailla. Suomessa vieraillessasi voisit ymmärtääkseni ostaa osakkeita tai sitten valtakirjan avulla.
Vuosikertomukset löytää yhtiön omilta sivuilta tai esim. Kauppalehden sivuilta ilmaiseksi.
Rajoitukset johtuvat siitä, että jotkut välittäjät eivät ole hyväksyttäneet sääntöjään esim. USA:n viranomaisille.
Pörssisäätiön sivuilla on hyvää tietoa aloittelijalle:
http://www.porssisaatio.fiOnpa harvinaisen selvä sivusto antamassasi linkissä. Sitä tässä nyt alan tutkimaan oikein ajan kanssa. Uskon että voin alkaa yrittämään nettiosakkeisiin sijoittamista. Sinä kun osasit neuvoa niin että sain varmuutta alueesta. Tulee sellainen mieli että haluaisin korvata vaivnnäkösi, mutta ajattelen että oikea tapa on itse neuvoa siinä missä minullakin voi olla tietoa ja taitoa ja tässä foorumissa ehkä sinäkin olet kysymässä ja saat minulta vastauksen.
- sijoituskaupanmaksut
Björn kirjoitti:
""Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta".
Selvensikö asiaa?""Pankki välittää toimeksiannon pörssin järjestelmään, jossa kaupat toteutuvat silloin kun ostaja ja myyjä pääsevät sopuun hinnasta".
...mutta pankki ottaa maksun kun painaa nappia, kun hinta on siinä mikä on sovittu. Onko mielestänne oikeudenmukaista nykyään pankkien käyttäytyminen rahankeruukoneena kun ei ole mitään vastuuta osakesijoituksen tulosta asiakasta kohtaan. Isot Bonukset haalitaan näin kokoon. Siinä nähdäkseni on heidän hikoilunsa, mutta ei asiakkaan hyväksi.
Miten paljon enemmän joutuu pankin työntekijä hikoilemaan työn suorituksessa nykyään verrattuna siihen kun aikaisemmassa systeemissä ei asiakkaan kanssa neuvoteltu ollenkaan? Eikö silloin ollut vastuu myös pankin. Eli odotuksia työn hyvin ja rehellisesti suorittamiseata asiakkaan laskuun oli, ja kaikki oli tyytyväisiä.
- KASSAMIES
OLET VALITETTAVASTI MENNYT HALPAAN NIIN KUIN MONI MUUKIN
PANKKIEN RAHASTOHOITOKULUT VIEVÄT MELKOISEN OSASN NS. TUOTOISTA JOILLE EI RAHASTOISSA OLE MITÄÄN TAKUUTA
PAREMPI TUOTTO LÖYTYY KUNTAOBLIGAATIOISTA JA MÄÄRÄAIKAISTALLETUKSISTA. AINAKIN VARMA SIJOITUS
OTA RAHAT POIS PANKISTA JA MAKSA VELAT POIS
SIJOITA ITSEESI- pennotar
Itse kituutan korkeakorkoisilla tileillä. Ei tule suuria, mutta jotenkuten pysyy raha arvossaan. Makselen putki- ja julkisivurempat käteisellä, korot ovat kuitenkin korkoja. Koskaan en ole halunnut tukea sijoittamista siis oletusarvoilla pelaamista, enkä mahdollista toisen ihmisen elämäntyön nollaamista. On muuten aika vapaa olo eikä paljon sureta - paitsi muiden puolesta - lamat ja laskusuhdanteet.
- Björn
pennotar kirjoitti:
Itse kituutan korkeakorkoisilla tileillä. Ei tule suuria, mutta jotenkuten pysyy raha arvossaan. Makselen putki- ja julkisivurempat käteisellä, korot ovat kuitenkin korkoja. Koskaan en ole halunnut tukea sijoittamista siis oletusarvoilla pelaamista, enkä mahdollista toisen ihmisen elämäntyön nollaamista. On muuten aika vapaa olo eikä paljon sureta - paitsi muiden puolesta - lamat ja laskusuhdanteet.
Sijoittamisessa odotusarvo on positiivinen toisinkuin pokerissa.
Korot ovat laskusuunnassa, joten uusille vuoden talletuksille saa enää alle 4% korkoa.
Pitkällä tähtäimellä korot jäävät aina osakkeita jälkeen siitä huolimatta että osakkeissa nähdään välillä pitkiäkin heikkojen tuottojen jaksoja.
Tällä hetkellä useiden yhtiöiden osinkotuotto voittaa talletuskoron kirkkaasti.
- g4g4g4g4g4g4
Tietysti, jos pankkivirkailija ei ole kertonut riskeistä, niin teoriassa ovat syyllistyneet rikkomukseen, vaan milläpäs todistat. Luultavasti olet vielä laittanut nimesi paperiin, jossa todistat tutustuneesi rahastosijoittamisen riskeihin.
Mutta missäpä ei riskejä olisi, Valuutta voi devalvoitua ja meteori tippua niskaan. Paitsi siihen, että rahastonhoitaja kuittaa mukavat bonukset. Se on 100% varmaa. - simpleton
Omistaa sitten osakkeita, rahasto-osuuksia, tai läjän kurpitsoja, niin periaatteessa ainoa asia, mikä määrää sen, että kannattaako myydä omistuksensa, vai istua sen päällä....(rummutusta)... on se, että olettaako kyseisen omaisuuden arvostuksen olevan tällä hetkellä nousussa, vai laskussa.
Äkkinäisen voi olla vaikeaa ymmärtää, että esim. sillä onko tällä hetkellä miinuksella, vai plussalla rahastonsa kanssa, ei ole vähäisintäkään merkitystä siihen, kannattaako myydä, pitää, tai ostaa. Jos arvo on laskusuunnassa, myy. Jos arvo on nousussa, osta.
Se on sitten ikävämpi homma, ettei kukaan todellisuudessa tiedä, mihin suuntaan arvostukset tulevat kehittymään. Parhaimmat rahastonhoitajat onnistuvat näissä arveluissaan 51% todennäköisyydellä, eli huikealla yhden prosenttiyksikön erolla satunnaista nappulaa painavaan apinaan.
Luulisin, että nyt kannattaa ennemmin ostaa kuin myydä osakkeita, halpoja kun ovat. Toisaalta jos USA menee Islannin lailla konkurssiin, niin voihan se olla, että iso rysäys on vasta edessäpäin. Se ei pelaa joka pelkää. - jussi1966
Rahastothan koostuvat osakkeista jonka kurssit vaihtelevat.
Rahasto ostetaan sen ostohetken mukaisen arvon mukaan.
Kurssit voivat nousta ja laskea. Aina on mahdollisuus tappioon.
Tämä tuntuu virkailijoilta unohtuvan useimmiten mainita.
Pitkällä juoksulla rahastot yleensä tuottavat, mutta talouslamat vaikuttavat niihin samalla lailla.
Mikään nousu ei kestä ikuisesti. Taantumaa tulee säännöllisesti.
Tätä kaikki taloushistorioitsijat ovat aina painottaneet.
Tuotto odotukset on syytä miettiä vuosien päähän, ei päiviin, viikkoihin eikä kuukausiin.
Sellaista rehellistä kohdetta joka tuottaa 300% tuoton ei ole olemassakaan.
Jos rahaa ei pysty vuosiksi kiinnittämään, kannattaa sijoittamisesta luopua.
Kannattaako niistä luopua nyt enempien tappioiden minimoiseksi, jää omaan harkintaan. - Rahastosijoittaja
n. 3000€ sijoittanut (satku kuukaudessa) ja nyt lopetin koko paskan maksamisen ja nostin rahat pois joita sain n. 2000€ eli touhutonni meni sen silijän tiän... Mitä tästä opin? Pankkitalletus on varmin vaihtoehto jossa ei ainakaan mennä miinukselle koskaan. Ellei taloustilenne saa samojapiirteitä kuinmuinoin elannon säästökassan asiakkaille jotka menettivät säästönsä ja jotkut tappelevat vieläkin rahoistaaan.
- tsiisös.
Pankki voi viedä rahasi, mennä nurin, tiedot siitä että olet tallettanut voivat kadota.
Suurin riski kuitenkin lienee se että valuutta menettää arvonsa. Saat toki korkojen kanssa setelisi takaisin, mutta se on laiha lohtu, jos kaupat laittavat hintoihinsa nollan perään. Ja rahastosäästäjä voi nauraa paskaisesti "varmaan tuottoon" uskoneelle tallettajalle. Se nyt vaan on niin, että rikastuakseen pääomatuloilla pitää osata arvioida talouden kehitystä, ja arvostusten muutosta. Omaisuuden arvon säilyttämiseen riittää, kun hajauttaa ja arpoo sijoituskohteensa. - -Teukka-
Toinen opetus on, että sijoittamisessa häviää oikeastaan vain siten, että myy tappiolla. Ja kolmantena opetuksena, että jos rahojaan ei malta pitää kiinni paria vuotta pidempään, osakkeet eivät ole se oikea sijoituskohde.
- ei varmasti tuota euroakaan
Kannattaa nyt ottaa varulta se perus-pessimisti asenne näitä rahastoja kohtaan. Eli ensin mieti kenen rikastumista varten ko. rahastot on perustettu??? Pankit ja sijoitus yhtiöt kyllä ottavat sujuvasti talletuksia ja rahaa vastaan, ns. rahastojen nimellä, ja niillä on tuskin koskaan tarkoitustakaan tuottaa rahan ANTAJALLE(lue piensijoittajalle). Jos niiden sjoitukset tuottavat edes talouden noususuhdanteen aikana yhtään, niin ihan ensin siitä nostetaan hallintokulut, sitten suur sijoittajille pitää saada väh. 10% tuotto sijoitetulle pääomalle, inflaatio (syö) 5-8% sijoittamastasi summasta vuodessa, verot... ja paljonkohan sinulle piensijoittajalle sitten mahtais jäädä? Tee johtopäätöksesi. Toinen hyvä ja takuu-varma olis tietenkin vielä se wincapita.
- höpötät?
1. Osakkeet tuottavat n. 10% vuodessa nimellisesti. Eri tyyppiset osakkeet ja erikokoiset yhtiöt hieman eritavalla, mutta 10% noin keskimäärin ja näin on oleva myös tulevaisuudessa.
2. Rahastojen hallinnointipalkkio vaihtelee suuresti. Piensijoittaja joka haluaa sijoittaa rahastoon suoraan, pääsee helposti 0,18%:n hallinnointipalkkiolla vuodessa.
0,18%:n hallinnointipalkkion rahasto tuottaa n. 10% - 0,18% - 0,06% = 9,76% vuodessa. Tuo 0,06% on odotettu kaupankäyntikulujen osuus.
3. Mille ihmeen suursijoittajille pitää saada 10%:n tuotto???
4. Inflaation voidaan odottaa olevan vuositasolla n. 2%.
5. Verotuksessa voidaan käyttää hankintameno-olettamaa.
6. Tiedätkö mistä oikein puhut? - Eyes Only
höpötät? kirjoitti:
1. Osakkeet tuottavat n. 10% vuodessa nimellisesti. Eri tyyppiset osakkeet ja erikokoiset yhtiöt hieman eritavalla, mutta 10% noin keskimäärin ja näin on oleva myös tulevaisuudessa.
2. Rahastojen hallinnointipalkkio vaihtelee suuresti. Piensijoittaja joka haluaa sijoittaa rahastoon suoraan, pääsee helposti 0,18%:n hallinnointipalkkiolla vuodessa.
0,18%:n hallinnointipalkkion rahasto tuottaa n. 10% - 0,18% - 0,06% = 9,76% vuodessa. Tuo 0,06% on odotettu kaupankäyntikulujen osuus.
5. Verotuksessa voidaan käyttää hankintameno-olettamaa.
6. Tiedätkö mistä oikein puhut?1. Osakkeet tuottavat n. 10% vuodessa nimellisesti. Eri tyyppiset osakkeet ja erikokoiset yhtiöt hieman eritavalla, mutta 10% noin keskimäärin ja näin on oleva myös tulevaisuudessa.
Kommentti: semantiikkaa, mutta osakkeiden historiallinen kehitys on lähempänä 8 %:ia. Johdannaisilla kehitystä saadaan lähemmäs 15 %:ia jos tietää mitä tekee (ja on riittävästi tuuria mukana). Kehittyvillä markkinoilla tai erityisillä toimialoilla voidaan hetkittäisesti päästä hyvinkin suuriin tuottoihin (esim. timanttirahastoissa on ollut 100 % vuosituotto).
Kommentti: pääomasijoittajien on mahdollista vaatia yhtiöltä ns. etuoikeutettua osaketta, jonka avulla he saavat etukäteen määritetyn osuuden verran osinkoa vuosittain. Huolimatta taloustilanteesta. Tämä osinkotuotto on usein 10-15 % osakkeen markkina-arvosta.
Kommentti: EKP:n tavoite on 2 %, mutta toistaiseksi euro-alue on ollut keskimäärin 2 - 3 % tasolla.
6. Tiedätkö mistä oikein puhut?
Kommentti: En :D - vähän ajattelinkin :D
Eyes Only kirjoitti:
Kommentti: semantiikkaa, mutta osakkeiden historiallinen kehitys on lähempänä 8 %:ia. Johdannaisilla kehitystä saadaan lähemmäs 15 %:ia jos tietää mitä tekee (ja on riittävästi tuuria mukana). Kehittyvillä markkinoilla tai erityisillä toimialoilla voidaan hetkittäisesti päästä hyvinkin suuriin tuottoihin (esim. timanttirahastoissa on ollut 100 % vuosituotto).
Kommentti: pääomasijoittajien on mahdollista vaatia yhtiöltä ns. etuoikeutettua osaketta, jonka avulla he saavat etukäteen määritetyn osuuden verran osinkoa vuosittain. Huolimatta taloustilanteesta. Tämä osinkotuotto on usein 10-15 % osakkeen markkina-arvosta.
Kommentti: EKP:n tavoite on 2 %, mutta toistaiseksi euro-alue on ollut keskimäärin 2 - 3 % tasolla.
6. Tiedätkö mistä oikein puhut?
Kommentti: En :D1. Riippuu vähän miltä jaksolta vuosituottoa vertaillaan. Pienet arvo-yhtiöt ovat tuottaneet eniten ja isot kasvuyhtiöt vähiten. Osingot huomioiden voidaan pyöristää kymmeneen prosenttiin. Tasaluku katsos. :D
3. Suomessa ei tuollaisia tietääkseni ole. Mutta rahastonhoitaja voi tuollaisen osakkeen skipata jos sattuisi tulemaan vastaan halutessaan.
4. 2-3% on kaukana 5-8%:n tasosta. :D
6. :D - ...
vähän ajattelinkin :D kirjoitti:
1. Riippuu vähän miltä jaksolta vuosituottoa vertaillaan. Pienet arvo-yhtiöt ovat tuottaneet eniten ja isot kasvuyhtiöt vähiten. Osingot huomioiden voidaan pyöristää kymmeneen prosenttiin. Tasaluku katsos. :D
3. Suomessa ei tuollaisia tietääkseni ole. Mutta rahastonhoitaja voi tuollaisen osakkeen skipata jos sattuisi tulemaan vastaan halutessaan.
4. 2-3% on kaukana 5-8%:n tasosta. :D
6. :D3. Etuoikeutettuja osakkeita on ainakin muutamilla yrityksillä ja niiden avulla esim. eläkerahasto tms. voi saada vaikka 10-kertaisen osingon kantaosakkeeseen nähden ja kenties luovuttaa osan äänioikeuksista riippuen tilanteesta. (Mm. Tamfeltilla on etuoikeutettuja osakkeita.)
4. 2-3 % on keskimääräinen inflaatio koko euron ja ECU:n historialta (muistaakseni n. vuodesta 1991 lähtien). Lähiaikoinahan se on noussut nopeasti hyvin korkeaksi ja voi olla että uusimmissa laskelmissa keskimääräinen inflaatio on 2.5 - 3.5 % luokkaa koko historialta ellei nyt tule voimakasta inflaation laskua joka laskee edelleen tätä. - tamfeltin
... kirjoitti:
3. Etuoikeutettuja osakkeita on ainakin muutamilla yrityksillä ja niiden avulla esim. eläkerahasto tms. voi saada vaikka 10-kertaisen osingon kantaosakkeeseen nähden ja kenties luovuttaa osan äänioikeuksista riippuen tilanteesta. (Mm. Tamfeltilla on etuoikeutettuja osakkeita.)
4. 2-3 % on keskimääräinen inflaatio koko euron ja ECU:n historialta (muistaakseni n. vuodesta 1991 lähtien). Lähiaikoinahan se on noussut nopeasti hyvin korkeaksi ja voi olla että uusimmissa laskelmissa keskimääräinen inflaatio on 2.5 - 3.5 % luokkaa koko historialta ellei nyt tule voimakasta inflaation laskua joka laskee edelleen tätä.Mutta Tamfeltin molemmat osakesarjat on pörssissä.
Ja jos firmalla pyyhkii huonosti niin voi olla ettei ole varaa maksaa osinkoa edes etuoiketuille osakkeille.
- Myyntiduunari
Sinua on ns, Kusetettu Pankin taholta ! Pankkihan perii sinulta rahastosijoittajana omat kulunsa kävi miten kävi, eli sinä kannat riskin YKSIN ! Mutta pankkivirkailija ei tainnut kertoa sitä sinulle oikein selvästi....? Vaikka se kyllä jossain lukee pienellä präntättynä, ison tekstimäärän keskellä....
Mene tekemään rikosilmoitus sitä pankkivirkailijaa, ja myös pankkia kohtaan, tuskin se paljoa auttaa, mutta esim 1000 rikosilmoitusta saattaisi jo auttaakin.....
Tuo on pankilta ihan tietoinen huijaus, ja näinollen täyttää petoksen tunnusmerkistön ! - Yks vaan
Siis jos vuodesta 2002 -> 2008 ja 120€/kk.
Ei tule pääomaksi 20k€ vaan tulee yhdeksän tonnia. - tavalinen duunari
Ehkä tämä keskustelu on jo vanhentunut, mutta kerron nyt kuitenkin nykytilanteesta, minulla ei tosin ole pankkiavaimia mukanani, joten ihan tarkkaa tilannetta en voi kertoa. menin pankkivirkailijan luo joulukuun lopulla ja kerroin haluavani nostaa summan pois ja maksaa lopunkin lainan. (Minuthan kutsuttiin puhelimella pankkivirkailijan luo edellisen kerran. Koska putkiremontti oli silloin ajankohtainen, halusin keskustella rahoituksesta. Siinä yhteydessä pankkivirkailijan ohjeiden mukaan minulla otettiin laina putkiremonttiin,jota lyhennän 300 euroa/kk, aloitettiin eläkevakuutustili (siihen menee joka kk 89/euroa), virkailija kehui kovasti Kompassirahastoa ja kehui korkeaa tuottoa, joka ylittää reilusti pankkitilin talletuskoron, aloin sijoittaa kk 120 euroa Kompassirahastoon. )
Pankkivirkailija kehotti minua vakavasti harkitsemaan rahojen ottamista pois rahastosta. Hän oli varma, että Kompassirahasto lähtee tänä vuonna nousuun ja en menetä mitään. Olin tosi epävarma, mutta kai sitä nyt luottaa pankkivirkailijan asiantuntemukseen ja neuvoihin. En sitten ottanut rahoja ja jatkoin sijoittamista (120 euroa/kk). Nyt olen tosi epävarma. Kannattaako jatkaa eläkesijoittamista? Ovatko ne rahat varmasti tallessa, minun pitäisi niiden turvin päästä 62-vuotiaana eläkkeelle, kun oikea eläkeikäni on 64 v 2 kk 19 p. Siihen on yli 10 v. Suuret summaa rahaa menee joka kk hämärille tileille, en katso saavani pankista selkeää selostusta riskeistä ja mahdollisuuksista. Eli miettikää vielä kerran tilannettani. Kannattaako ottaa rahat pois eläkesäästötililtä ja Kompassirahastosta tai ainakin toisesta ja maksaa loppu velka (10,000 euroa) pois? KIITOS!!!
Olen koko ikäni ollut tosi köyhä ja elänyt hyvin säästäväistä elämää, en haluaisi enää tehdä tyuperyyksiä.- Tavallinen duunari
En muistanut tuohon edelliseen lisätä, että kun katselen pankkiavaimillani sijoitusteni tuottoa (virkailija opetti, miten katsotaan), -miinussaldo on pysynyt tismalleen samana kuin mitä se oli viime vuoden lopullla. eli n.-9700.
eli ainakaan vielä ei nousua ole tapahtunut. Jos saldo jostain syystä muuttuisikin 977, tai edes yleensä -merkkiseksi, kannattaisiko heti myydä?
Päässä surisee! - sanottuna
Tavallinen duunari kirjoitti:
En muistanut tuohon edelliseen lisätä, että kun katselen pankkiavaimillani sijoitusteni tuottoa (virkailija opetti, miten katsotaan), -miinussaldo on pysynyt tismalleen samana kuin mitä se oli viime vuoden lopullla. eli n.-9700.
eli ainakaan vielä ei nousua ole tapahtunut. Jos saldo jostain syystä muuttuisikin 977, tai edes yleensä -merkkiseksi, kannattaisiko heti myydä?
Päässä surisee!Eläkevakuutus on tuottava. Vakuutusyhtiölle.
Tärkeää on huomata, että eläkevakuutussäästöt eivät ole omissa nimissäsi vaan ne ovat osa vakuutusyhtiön tasetta. Tämä tarkoittaa sitä että jos yhtiö kaatuu, menetät suuren osan rahoistasi.
Jos ostaisit samoja rahastoja suoraan, tuota riskiä ei olisi.
Muista että "bulleropuolella" oleva ajattelee luonnollisesti ensisijaisesti tuönantajansa etua. Kärjistäen voisi sanoa että ko. pankin täti on vihollinen numero yksi. Hänen omat bonuksensa riippuvat myydyistä tuotteista. Luonnollisesti enemmän bonuksia saa mitä kalliimpia tuotteita myy.
Turha varmaan mainita: paras kate on eläkevakuutuksissa ja yhdistelmärahastoissa (kuten juuri nämä kompassit).
Oman pankin rahastoihin ei kannata sijoittaa koskaan. Ei ikinä. Eikä varsinkaan vakuutuksen kautta.
Lasketaan "huvin vuoksi" paljonko maksat pelkkiä palkkioita pankille.
Oletetaan että sijoitat rahat kompassi 2020 rahastoon. Se veloittaa hallinnoinnista 0,50% alarahastojen palkkiot (jotka yllättäen ovat lähes kaikki oman pankin tuotteita). Yhteensä hallinnointiin uppoaa vuositasolla n. 2,3%. Tämän päälle tulee vielä eläkevakuutuksen kulut. En tarkistanut paljonko se on, mutta 0,4% voisi olla lähellä oikeaa. Tämä tarkoittaa että maksat vuodessa 2,7%. Osakkeiden tuotto-odotus on n. 10% vuodessa, mutta koska korkojen osuutta nostetaan ajan mittaan niin tuotto-odotuskin heikkenee. toki hallinnointikulutkin putoavat hieman.
Sitten lasketaan seuraavilla oletuksilla:
kk-säästö: 100e/kk
tuotto-odotus: 9% nimellisesti
hallinnointi: 2,7%
sijoitusaika: 12 vuotta.
Tulos: rahaa on säästössä 21200 euroa, josta arvonnousua on 6800 euroa. Tuona aikana olet maksanut palkkioita 3950 euroa.
Jos olisit ottanut selvää mitä kilpailija (Seligson!) tarjoaa, niin tulos olisi tällainen:
Säästössä: 24450e, josta arvonnousua 10050e. Palkkioita maksoit 710 euroa. - Mitä tekisin
sanottuna kirjoitti:
Eläkevakuutus on tuottava. Vakuutusyhtiölle.
Tärkeää on huomata, että eläkevakuutussäästöt eivät ole omissa nimissäsi vaan ne ovat osa vakuutusyhtiön tasetta. Tämä tarkoittaa sitä että jos yhtiö kaatuu, menetät suuren osan rahoistasi.
Jos ostaisit samoja rahastoja suoraan, tuota riskiä ei olisi.
Muista että "bulleropuolella" oleva ajattelee luonnollisesti ensisijaisesti tuönantajansa etua. Kärjistäen voisi sanoa että ko. pankin täti on vihollinen numero yksi. Hänen omat bonuksensa riippuvat myydyistä tuotteista. Luonnollisesti enemmän bonuksia saa mitä kalliimpia tuotteita myy.
Turha varmaan mainita: paras kate on eläkevakuutuksissa ja yhdistelmärahastoissa (kuten juuri nämä kompassit).
Oman pankin rahastoihin ei kannata sijoittaa koskaan. Ei ikinä. Eikä varsinkaan vakuutuksen kautta.
Lasketaan "huvin vuoksi" paljonko maksat pelkkiä palkkioita pankille.
Oletetaan että sijoitat rahat kompassi 2020 rahastoon. Se veloittaa hallinnoinnista 0,50% alarahastojen palkkiot (jotka yllättäen ovat lähes kaikki oman pankin tuotteita). Yhteensä hallinnointiin uppoaa vuositasolla n. 2,3%. Tämän päälle tulee vielä eläkevakuutuksen kulut. En tarkistanut paljonko se on, mutta 0,4% voisi olla lähellä oikeaa. Tämä tarkoittaa että maksat vuodessa 2,7%. Osakkeiden tuotto-odotus on n. 10% vuodessa, mutta koska korkojen osuutta nostetaan ajan mittaan niin tuotto-odotuskin heikkenee. toki hallinnointikulutkin putoavat hieman.
Sitten lasketaan seuraavilla oletuksilla:
kk-säästö: 100e/kk
tuotto-odotus: 9% nimellisesti
hallinnointi: 2,7%
sijoitusaika: 12 vuotta.
Tulos: rahaa on säästössä 21200 euroa, josta arvonnousua on 6800 euroa. Tuona aikana olet maksanut palkkioita 3950 euroa.
Jos olisit ottanut selvää mitä kilpailija (Seligson!) tarjoaa, niin tulos olisi tällainen:
Säästössä: 24450e, josta arvonnousua 10050e. Palkkioita maksoit 710 euroa.Edellinen vastaus kysymykseeni oli hyvä. Pankista siis otetaan aika ajoin yhteyttä minuun ja halutaan keskustella raha-asioistani. Olen vuorotyössä hoitoalalla enkä tiedä pankkiasioista. Minut on houkuteltu sijoittamaan pankin omaan rahastoon ja ryhtymään eläkesäästäjäksi. Raha-asioiden hoitoani on kehuttu ja minun on mainittu olevan hyvä asiakas. Voisitteko nimimerkki "Suoraan sanottuna" kertoa, mitä minun kannattaisi nyt tehdä. Kannattaako minun irtisanoa eläkesäästämiseni ja sijoittaa kertyneet rahat vaikka pitkäkorkoiselle talletustilille ja miten voisin saada siirretyksi Kompassirahaston varat vaikka Seligson-rahastoon? Onko se edes mahdollista?Pankin keski-ikäinen täti puhuu varmaan omaan pussiin enkä saa luotettavaa tietoa. Kun kerroin hänelle ajatelleeni siirtyä pois Sampo-pankista, hän kauhistui ja kertoi pankin olevan hyvin vakavarainen ja luotettava Aikaa yhtä asialaskäyntiä varten ei ollut paljon ja kaikki kysymykset eivät saaneet vastausta. Toivoisin, että vastaisitte mahdollisimman pian. Voisin mennä ensi viikolla pankkiin keskustelemaan asioista uudelleen. KIITOS!!
- suoraan sanottuna
Mitä tekisin kirjoitti:
Edellinen vastaus kysymykseeni oli hyvä. Pankista siis otetaan aika ajoin yhteyttä minuun ja halutaan keskustella raha-asioistani. Olen vuorotyössä hoitoalalla enkä tiedä pankkiasioista. Minut on houkuteltu sijoittamaan pankin omaan rahastoon ja ryhtymään eläkesäästäjäksi. Raha-asioiden hoitoani on kehuttu ja minun on mainittu olevan hyvä asiakas. Voisitteko nimimerkki "Suoraan sanottuna" kertoa, mitä minun kannattaisi nyt tehdä. Kannattaako minun irtisanoa eläkesäästämiseni ja sijoittaa kertyneet rahat vaikka pitkäkorkoiselle talletustilille ja miten voisin saada siirretyksi Kompassirahaston varat vaikka Seligson-rahastoon? Onko se edes mahdollista?Pankin keski-ikäinen täti puhuu varmaan omaan pussiin enkä saa luotettavaa tietoa. Kun kerroin hänelle ajatelleeni siirtyä pois Sampo-pankista, hän kauhistui ja kertoi pankin olevan hyvin vakavarainen ja luotettava Aikaa yhtä asialaskäyntiä varten ei ollut paljon ja kaikki kysymykset eivät saaneet vastausta. Toivoisin, että vastaisitte mahdollisimman pian. Voisin mennä ensi viikolla pankkiin keskustelemaan asioista uudelleen. KIITOS!!
Se mitä kannattaa tehdä riippuu paljolti siitä miten paljon on valmis ottamaan riskejä. Ja myös siitä että haluatko koko summan käyttöösi heti eläköidyttyäsi vai voitko pitää korkeampaa riskiä pidempään.
Jos vastaat niin voin miettiä vähän tarkempaa vastausta.
Yleispätevä neuvo voisi olla että alennat osakepainoa esim. 5% vuodessa. Eli nyt aluksi laitat 100% osakkeisiin. Vuoden kuluttua siirrät 5% korkoihin joko myymällä tai uusista säästöistä. Kun seuraava vuosi on kulunut muutat jaon 90/10 jne.
Tuo on siis vain esimerkki eikä sitä pidä ottaa kirjaimellisesti. Painotusta ei kuitenkaan kannata tehdä kuin kerran vuodessa. Eikä silloinkaan ole niiiiin tarkkaa että onko osakepaino 90,4% vai ehkä 89,2%. Mutta kuitenkin että allokaatio (eli jako osakkeiden ja korkojen ma muiden) kesken suunnilleen haluamasi.
Miten suhtaudut tappioon? Jos salkkusi olisi juuri nyt -50% niin mitä ajattelisit, jos tiedät, että osakkeet nousevat joskus (muutaman vuoden kuluessa) ostotasolle ja siitä yli.
Eläkevakuutukset ovat siinäkin mielessä hyvä kohde pankille ettei niistä saa rahoja ulos kuin poikkeustapauksissa kuten avioero, työttömyys (tuskin mahdollista hoitoalalla) tms "hätätilanne". Myöskään vakuutusta ei voi siirtää toiseen yhtiöön.
Ainoa hyvä noissa on veroetu, mutta senkin tulevaisuus on kyseenalainen, mikäli myös suorat osakesijoitukset hyväksytään vastaavan edun piiriin. Todennäköisesti näin tehdäänkin lähivuosina. Eli osakkeita tai rahastoja voisi vaihtaa verotta mikäli sijoittaa rahat uuteen kohteeseen.
Eläkesäästöt voi kuitenkin laittaa vapaakirjalle eli tällöin et enää sijoita uutta rahaa. Ne, mitä siellä jo ovat jäävät sinne palkkioiden syötäväksi. Itse laittaisin eläkevakuutuksen vapaakirjalle.
Kompassirahaston osuudet pitää myydä että voit siirtää rahat Seligsonille. Toki Seligsonin lisäksi/vaihtoehtona voisi olla ETF:t. Indeksirahastot (Seligsonin päätuote) ja ETF:t ovat melko samanlaisia. Kustannustehokkuus on kuitenkin merkittävä etu. Palkkiot ovat vain murto-osa Kompassin kuluista ja sijoitat suunnilleen vastaaviin kohteisiin.
ETF:iä ostetaan kuten osakkeita. Eli tarvitset arvo-osuustilin. Selaa Kauppalehden vanhoja keskusteluita hekutoiminnolla niin saat niistä lisätietoa.
Nyt ei mielestäni kannata sijoittaa tileille. Osakkeet tarjoavat nyt hyvän tuottopotentiaalin. Juu, taloustilanne on synkkä, mutta pääosa huonoista uutisista on jo hinnoiteltu osakkeisiin. Eräänn tunnetun sijoittajan mukaan nyt kannattaa rikkoa säästöpossutkin ja laittaa kaikki osakkeisiin. Ei toki kaikkea kerralla vaan vähitellen.
Hajautuksesta vielä:
Maantieteellinen hajautus voisi olla esim. seuraava:
20% Suomi
30% Pohjois-Amerikka
25% muu Eurooppa
15% Aasia-Tyynimeri
10% kehittyvät markkinat
Kolme ylintä onnistuu Seligsonin rahastoilla, mutta kahdelle muulle tarvitset ETF:n. Toki aktiivisetkin rahastot kelpaavat, mutta ainakaan Suomesta en ole löytänyt noille sopivia kohteita.
Seligsonin rahastoja voi ostaa vaikka euron kerralla. ETF:iä pitäisi ostaa mielellään min. 500e kerralla korkeampien ostokulujen takia.
Kysy toki jos jokin jäi vielä epäselväksi.
- sellaisia
ne rahastot on...
kaikki menee- sitten
otin rahat ulos ja laitan käyttötilille.
- lopetittetilin
sitten kirjoitti:
otin rahat ulos ja laitan käyttötilille.
Olis ihan mukava tietää kun nyt uusi nousu alkoi mitä tuumaatte kompassirahastosta tai muusta sijoituksesta te jotka sitten ette uskoneet vaan hätäännyitte ja otitte sahat pois kun olivat miinuksella? Entä te jotka jatkoitte ja oli "jäitä hatussa", tuntuuko nyt juuri turvallisemmalta, vai pelottaako että tulee uusi lasku joka on vielä pahempi kun nyt muutamien osakkeiden arvo(venäjä)nousevat niin jyrkästi?
- Maailmanmatkailija
lopetittetilin kirjoitti:
Olis ihan mukava tietää kun nyt uusi nousu alkoi mitä tuumaatte kompassirahastosta tai muusta sijoituksesta te jotka sitten ette uskoneet vaan hätäännyitte ja otitte sahat pois kun olivat miinuksella? Entä te jotka jatkoitte ja oli "jäitä hatussa", tuntuuko nyt juuri turvallisemmalta, vai pelottaako että tulee uusi lasku joka on vielä pahempi kun nyt muutamien osakkeiden arvo(venäjä)nousevat niin jyrkästi?
"Uusi nousu" ei ole alkanut todellakaan, enkä kyllä usko että varsinainen nousukausi tulee ennenkuin pitkälle ens vuosikymmentä.
Työttömyys Suomessa on arvioitu tämän ja ensivuoden aikana nousevan jopa 10 prosenttiin, siitä kun ajattelette BKT.n laskua (joka toki on Suomen talouden perusta) niin huh huh.. Suomen vientikin on tyrehtynyt suurimmilla toimialoilla, ja niiden nouseminen (jos nyt edes nousee) vie kauan aikaa. Joo on meillä Nokia, sen jälkeen kun kunnon aallonpohja tulee niin ketään ei kiinnosta hi-tec pilipali wappi puhelimet kun ei oo rahhoo niihin.
Mutta Suomen tilanne on silti vielä hyvin vakaa verrattuna eräisiin muihin maihin kuten joku usa, venäjä tai itä-eurooppa joita nää sijoittajat pitävät hyvinä kohteina. Veijolan Essoltakin saa parempia sijoitusneuvoja kuin näiltä "experteiltä".
Jos haluatte tuottoa osakemarkkinoilla ilman hyvin syvällistä tuntemusta(jonkun tradenomin on ihan turha edes paukuttamaan henkseleitä) sekä hirvittäviä pääomia, menkää Casino Raylle ja pistäkää rahanne Mustalle. Jos voitatte niin nauttikaa vero- ja käsittelymaksu vapaasta tulosta (en itse halua edes konsulttipalkkiota tuosta) ja tehkää sama taas 5 vuoden päästä. Yhtä suuret mahkut saada rahaa. - dfgsfdgds
Maailmanmatkailija kirjoitti:
"Uusi nousu" ei ole alkanut todellakaan, enkä kyllä usko että varsinainen nousukausi tulee ennenkuin pitkälle ens vuosikymmentä.
Työttömyys Suomessa on arvioitu tämän ja ensivuoden aikana nousevan jopa 10 prosenttiin, siitä kun ajattelette BKT.n laskua (joka toki on Suomen talouden perusta) niin huh huh.. Suomen vientikin on tyrehtynyt suurimmilla toimialoilla, ja niiden nouseminen (jos nyt edes nousee) vie kauan aikaa. Joo on meillä Nokia, sen jälkeen kun kunnon aallonpohja tulee niin ketään ei kiinnosta hi-tec pilipali wappi puhelimet kun ei oo rahhoo niihin.
Mutta Suomen tilanne on silti vielä hyvin vakaa verrattuna eräisiin muihin maihin kuten joku usa, venäjä tai itä-eurooppa joita nää sijoittajat pitävät hyvinä kohteina. Veijolan Essoltakin saa parempia sijoitusneuvoja kuin näiltä "experteiltä".
Jos haluatte tuottoa osakemarkkinoilla ilman hyvin syvällistä tuntemusta(jonkun tradenomin on ihan turha edes paukuttamaan henkseleitä) sekä hirvittäviä pääomia, menkää Casino Raylle ja pistäkää rahanne Mustalle. Jos voitatte niin nauttikaa vero- ja käsittelymaksu vapaasta tulosta (en itse halua edes konsulttipalkkiota tuosta) ja tehkää sama taas 5 vuoden päästä. Yhtä suuret mahkut saada rahaa.Jos oikeasti tietäisit mihin markkinat ovat menossa niin voisit tehdä helposti rahaa niin paljon kuin haluat esim. warranteilla tai lyhyeksimyynnillä. On siis aivan sama että menevätkö kurssit ylös vai alas, se joka suunnan tietää rikastuu.
Pointti onkin siinä että kukaan, ei kukaan tiedä minne ne kurssit menevät. Tämä on markkinoiden toimimisen edellytys, niiden välttämätön ominaisuus, ja tämä ominaisuus todistaa kaikki kaltaisesi maailmanlopun ennustajat pelkiksi arvailijoiksi jotka pahimmassa tapauksessa itsekin uskovat omia ennustuksiaan. - hyvinnoussut
lopetittetilin kirjoitti:
olis nyt aika mukava summa koossa, mutta olen analysoinnin mukaan(morningsstar) uskonut koko ajan että ne romahtaa vielä aika pian vielä pahemmin kuin viime vuonna.
Mitä mieltä te olette venäjän suunnasta, romahtaako?
- perustuu
petokseen tai vähäintään kusetukseen.
- for dummies
Kyllä täytyy myöntää, että tyhmää on tämä Suomen sijoittajakansa! Oma äitini on aivan yhtä tollo. Hän oli sijoittanut Nordea75 rahastoon (vastaa samaa kuin Sampon Kompassi75). Nyt kun maailmantalous on romahtanut, niin sitten panikoidaan kun rahaston arvo laskee. No TOTTAKAI se laskee talouslaskun myötä ja KASVAA talouskasvun myötä. Sehän se on rahaston idea. Riski on korkeakorkoista suurempi, mutta niin on tuotto-odotuskin. Ei korkeakorkoisella ikinä mitään tienaa, ellei nyt miljoonia ole varaa niihin tallettaa. Rahastoista tienaa pienemmilläkin summilla.
Nyt ei missään nimessä pidä myydä rahastoja! Se on idioottimaisin teko ikinä. Nyt niitä pitää ostaa, koska niiden hinta on romahtanut. Ne nousevat satavarmasti seuraavan viiden vuoden sisällä. Pahin virhe on ostaa kalliilla nousukaudella ja myydä ilmaiseksi taantumassa. Nyt taantumassa ostetaan ja nousukaudella myydään... jookos? Ei ole niin kovin vaikeaa, eihän?- Äitiltä terkut
No äiti toimii just kuten kerroit... Kun rahastot on korkealla, näytetään käppyrä missä ne nousee ja sen pohjalta sitten ostetaan...
Kun sitten rommataan, ollaan spagaatissa ja myydään osuudet pettyneenä pois.
Näin se homma toimii. Uh...
No minä sitten napsin ne osakkeet salkkuun, kun halutte niistä ehdoin tahdoin eroon päästä.
- Kiitos siitä teille, kun myytte halvalla. - naurahaa
Äitiltä terkut kirjoitti:
No äiti toimii just kuten kerroit... Kun rahastot on korkealla, näytetään käppyrä missä ne nousee ja sen pohjalta sitten ostetaan...
Kun sitten rommataan, ollaan spagaatissa ja myydään osuudet pettyneenä pois.
Näin se homma toimii. Uh...
No minä sitten napsin ne osakkeet salkkuun, kun halutte niistä ehdoin tahdoin eroon päästä.
- Kiitos siitä teille, kun myytte halvalla.kun leipä on levvee.
- sijoituskohteet
naurahaa kirjoitti:
kun leipä on levvee.
huolimatta matalapaineesta. Siis laman vaikutukset näkyvät kylläkin yhteiskunnassa ja ovat saavuttaneet ihmiset irtisanomisilla mutta muutamat riskiosakkeet ovat silti olleet nousussa jo tammikuusta lähtien. Minun ns. harjoittelusalkku on noussut jo 18% tänä vuonna. Mitä tämä merkitsee? Noinko äkkiä se lama iski ja häipyi?
- jäitä hattuun
ei saa ottaa rahoja pois osakesäästöstä silloin kun on laskusuhdanne
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803