KANNATTAAKO KATSASTUSKONTTORIN PERUSTAMINEN

haaveilijaaaaas

Olen tässä pohtinut jo pitkään että olisiko katsastuskonttori se juttu mikä kannattaa näinä taantuman aikoina. Markkinarako olisi hyvä täällä kanta-hämeen alueella, ei ole muutamankymmenen kilometrin säteellä kuin A-katsastus ja K1-katsastajia, joilla on selvästi jonkin näköinen kartelli meneillään.

Kyselisinkin teiltä arvon foorumilaiset että kun käyttä leimaamassa autonne niin onko kyseisillä katsastuskonttoreilla ihmisiä autoineen jonottamassa? Jos voisitte myös mainita mikä firma on kyseessä niin auttaisi.

Jos nyt miettii että täälläkin katsastus maksaa 80e niin se tuottaa voittoa ja hyvin. Itse hieman ihmettelen miksi joensuussaa toimiva Q-katsastus viitsii ottaa vain 30e leimalta, varmasti olisi tulijoita vaikka tuplaisivat maksun.

30

4253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdfdfs

      Mistään mitään tietämättömänä voisin heittää että tuottavat voittoa ja prkl hyvin. Paljonkohan tuollaisilla katsastajilla on palkka? Luulisi että saisi helposti jos maksaa tonnin parempaa liksaa kuin johtavilla ketjuilla ja toiminta olisi varmasti kanattavaa?

    • bisnes bisnes

      Mikäs siinä perusta vaan konttori ja rupea vuolemaan kultaa.
      Muuten Joensuussa katsastushinnat ovat järkeään alle 30€, tarjoushinnat ovat melkeinpä pysyvästi olleet A, K1 ja muillakin konttoreilla 29€.
      Q-asemalla ovat sinnitelleet 19€:lla ja näkyvät pysyvän leivän syrjässä kiinni silläkin hinnalla.
      Konttoreita Joensuussa on 7kpl, joten kilpailutilanne on hyvä, ainakin asiakkaan kannalta.

    • talven yli

      sitten tiedetään tarkemmin mm. AKE:n suunnitelmat toimilupalain suhteen.

      Työvoiman saanti kannattaa selvittää erittäin tarkkaan. Katsastajista on huutava pula tällä hetkellä. Mistä saat luotettavat ja hyvät työmiehet/naiset? Siis TYÖMIEHET eikä marjanpoimijat.

      Nuhjuisiin tiloihin ei kannata mennä etenkään korkealle vuokralle. Uusi asema vaan pystyyn jos mahdollista. Paikka kannattaa valita hyvin.

      Joensuussa on hieman muuta maata poikkeava tilanne, johtuen monista seikoista. Jos Q-katsastus tuplaisi hintansa, kävijämäärät romahtaisivat.

      Kilpailu tulee kiristymään katsastusalallakin, siihen on varauduttava.

      • kiki  

        ei ole pulaa katsastajista, työpaikoista on...

        tai missä sitten on se paikka jossa niitä katsastajia haetaan, ja jokainen taidot omaava saa paikan?


      • Jaris
        kiki   kirjoitti:

        ei ole pulaa katsastajista, työpaikoista on...

        tai missä sitten on se paikka jossa niitä katsastajia haetaan, ja jokainen taidot omaava saa paikan?

        Vapaita paikkoja on todella paljon. Pelkkä katsastajan taitojen omaaminen ei kuitenkaa riitä paikan saamiseen.


    • Hämeenlinnaa?

      Hämeenlinnassa tietääkseni neljä asemaa, sinne ei kannata asemaa perustaa. Ja tuskin mihinkään vielä pienempään kylään kannattaa perustaa sitä ensimmäistäkään asemaa. Ihmiset menevät sinne, missä on halvinta, joutuisit vaan polkemaan hintoja kannattavuuden kustannuksella.

      • haavelijaaaaa

        Hämeenlinnakin toki kuuluu, mutta riihimäkeä olen tässä alustavasti pohtinut. Kuitenkin se 30minsan matka hämeenlinnaan ja hyvinkäälläkin vain 2x a-katsastus ja yksi yksityinen. Tuossa lehdessä oli juuri juttua tosta hyvinkään yksityisestä että jätkä siellä yksin painaa kellon ympäri ja katsastaa autoja, muija vissii hoiti paperipuolta, kun katsastajat ovat kuulemma kiven alla. Olen tosin sitä mieltä että kyllä niitä katsastajia saadaan kun ruvetaan maksamaan johtavia ketjuja huomattvavasti parempaa palkkaa ~500e kuussa. Joensuussa on sikäli jännä tilanne että siellä on 3yksityisestä jotka painavat hintoja ja a-katsastus ja k1-katsastajat tulevat perässä 20-25 kalliimmilla hinnoilla.


      • siellä idässä
        haavelijaaaaa kirjoitti:

        Hämeenlinnakin toki kuuluu, mutta riihimäkeä olen tässä alustavasti pohtinut. Kuitenkin se 30minsan matka hämeenlinnaan ja hyvinkäälläkin vain 2x a-katsastus ja yksi yksityinen. Tuossa lehdessä oli juuri juttua tosta hyvinkään yksityisestä että jätkä siellä yksin painaa kellon ympäri ja katsastaa autoja, muija vissii hoiti paperipuolta, kun katsastajat ovat kuulemma kiven alla. Olen tosin sitä mieltä että kyllä niitä katsastajia saadaan kun ruvetaan maksamaan johtavia ketjuja huomattvavasti parempaa palkkaa ~500e kuussa. Joensuussa on sikäli jännä tilanne että siellä on 3yksityisestä jotka painavat hintoja ja a-katsastus ja k1-katsastajat tulevat perässä 20-25 kalliimmilla hinnoilla.

        Kyllä siellä itä-suomessa alkaa ennenpitkää kato käydä asemien suhteen. Pienet yksityiset asemat kilpailevat toisensa hengiltä noilla ilmaiskatsastuksilla. Kyllähän noilla hinnoilla saa töitä tehdä, mutta kun pitäis tulla jotain viivan allekin. Entäs jos ne isot ketjut tekisivät esim. puoli vuotta nimellisellä maksulla, johon pystyisivät, eikä tuntuisi missään. Varmaan jossain vaiheessa repäisevät ja lopettavat pelleilyt muilta.


    • Totuudentorvi39v

      Jos sä katsastajalle maksat jonkun 3500e ja jos otat kaksi katsastajaa niin se tekee 7000e ja siihen karkeasti pistää kaikki verot, työeläkkeen, vakuutukset, kesälomakertymät... niin ollaan 14tonnissa kuussa, sitten varmaan joku sihteeri/papereiden hoitaja niin ~1800e(~3500e). Eli öö 17tuhatta kuussa palkkoihin varmaan on melko lähellä. Jos yksi katsastaja vetää päivässä 12autoa ja hintaa nyt pidät sillä tasolla millä huvittaa, mutta laitan nyt vaikka 65e kaikkineen. 65*12=780e*22pv=17160e-verot. Tästä fiksumpi kaveri jo huomaa että ollaan -0 tilanteessa.

      Tässä tapauksessa se toinen katsuri tekee voiton, laitteiden hinnan, pankkivelat (olettaen ettet ole rahamiehiä), tietokonetta, ohjelmistoja, henkilöstön tiloja, sähköt, vedet, netti, pankkikortinlukija, verot, sinun stressi... Se toinenkin 17tonnia hupenee melko mukavaa vauhtia.

      Täten voit olla varma että ensimmäisten kuukauksien aikana starttirahasta todellakin on hyötä, vedellä ja näkkileivällä sitä painetaa vuosi pari. Tottakai noi alkuhankinnan alkavat sitten helpottamaan aikaa myöten, ettei niitä kaikkia nyt heti kerralla makseta, nekin toki kannattaa sisällyttää pankkilainaan.

      Ja sitten ne sairaslomat...

      • dfsdfdsfd

        Kuka hölmö nyt noin halvalla mitää katsastaa. Kyllä se on se 80e jos ei kilpailua ole pahemmin.


      • kyllähän
        dfsdfdsfd kirjoitti:

        Kuka hölmö nyt noin halvalla mitää katsastaa. Kyllä se on se 80e jos ei kilpailua ole pahemmin.

        Jos autoja riittää niin kyllähän katsuri tekee päivä aikana min. 25 autoa, jopa enemmänkin.


      • duuniin

        3300e liksalla, kuluthan pienesivät ja tienaisit jotain.
        Perusta asema ja laita ilmoitus, niin voin ottaa yhteyttä.


      • luulo
        kyllähän kirjoitti:

        Jos autoja riittää niin kyllähän katsuri tekee päivä aikana min. 25 autoa, jopa enemmänkin.

        tuo 25 autoa / päivä. Kyllä se sinne 15 nurkille jää, ja on jäätäväkin jos työtä aikoo jaksaa yli 5 vuotta. Nuori hupsu ehkä pääsee yli kahdenkymmenen.


      • Kats,,
        dfsdfdsfd kirjoitti:

        Kuka hölmö nyt noin halvalla mitää katsastaa. Kyllä se on se 80e jos ei kilpailua ole pahemmin.

        Päivä n, 40 autoa muut touhut päälle on tavallinen työrytmi minulle eikä missään vaiheessa ole tarvinnut kiirehtiä saati jättää mitään tekemättä ja tunnen samanlaisia tavallisia katsureita useita.


      • Roskapostirobotti
        Kats,, kirjoitti:

        Päivä n, 40 autoa muut touhut päälle on tavallinen työrytmi minulle eikä missään vaiheessa ole tarvinnut kiirehtiä saati jättää mitään tekemättä ja tunnen samanlaisia tavallisia katsureita useita.

        Minulle normaali rytmi on 10 autoa päivässä, 15 nippa nappa menee mutta alkaa jo ottaa päähän. Tunnen samanlaisia tavallisia katsureita useita. 40 auton miehiä tunnen vain yhden, ja hän on todellinen hätähousu, ja liikku kokoajan riskirajoilla.


      • roskapostirobotti
        Roskapostirobotti kirjoitti:

        Minulle normaali rytmi on 10 autoa päivässä, 15 nippa nappa menee mutta alkaa jo ottaa päähän. Tunnen samanlaisia tavallisia katsureita useita. 40 auton miehiä tunnen vain yhden, ja hän on todellinen hätähousu, ja liikku kokoajan riskirajoilla.

        Ja meillä ei kukaan halua tehdä tuon 40 auton miehen vanhaksi mennyttä jälkitarkastusta. Edessä on niin usein tilanne että pitäisi hylätä jostain ensimmäisellä kerralla löytymättä jääneestä viasta. Jarrupalat, turvavyöt, varoituskolmio, valmistajan kilven tiedot mm. hänen tulee katsottua vähän "kevyemmin"


      • Niinpä juu
        Kats,, kirjoitti:

        Päivä n, 40 autoa muut touhut päälle on tavallinen työrytmi minulle eikä missään vaiheessa ole tarvinnut kiirehtiä saati jättää mitään tekemättä ja tunnen samanlaisia tavallisia katsureita useita.

        Ei ole todellista. TAI sitten tulee ns."läpiajokappaleita" aika paljon. Jos tekee laadukasta työtä, niin määrä pyörii max. 30 autossa, eikä aina niinkään paljon. MUTTA että 40, silloin sutta ja paskaa tulee liukuhihnalta. Aivan turha väittää muuta, sillä tiedän tasan tarkkaan nuo 40 auton miehet ja heidän laatunsa.


    • Herek

      Tutustu Joensuun tilanteeseen ja siihen johtaneisiin syihin. Tälläkin palstalla on tilanne moneen kertaan selitetty. Mieti sitten asiaa uudestaan.

      • Totuus...

        Joo, se Joensuun tilanne on epäterveellä pohjalla, eikä tule jatkumaan kovin pitkään. Liiketaloudelliset realiteetit iskevät päin näköä.


      • katsastaja xxx-xxx
        Totuus... kirjoitti:

        Joo, se Joensuun tilanne on epäterveellä pohjalla, eikä tule jatkumaan kovin pitkään. Liiketaloudelliset realiteetit iskevät päin näköä.

        1-2 vuoden kuluessa tilanne muutamilla yrittäjillä lapasesta. Ei homma toimi puoli-ilmaiseksi. Isot pojat kertoivat.


    • Powa

      Paras business idea ikinä.. Laita ihmeessä. Tiedän tällä rikastuneen ja ajat eivät ole muuttuneet, koska kilpailu on olematonta. Kukaan ei valitse katsastusasemaa laadun perusteella vaan hinnan ja auton mahdollisen leimaan saamisen perusteella. A- ja K katsastuksen ukot ainakin vittulevat tahallaan asiaoista joita heidän ei kuulu tarkastaa.

    • Kaikki tietää

      Jos et osaa, kuin huutaa, ymmärtää kaikki, ettet ole tuleva miljardööri, sillä rajoitteet aseman perustamiselle nykyisen "kilpailu"-asetelman mukaan sellaiset, ettei niitä asemia vaan perusta jokainen tuplauuno.

    • paljastuu

      , ei tee hyvä sädehoitokuppareille. Katsastuksella ei ole aken raportin mukaan merkitystä.

      Miksi autoja saa katsastaa? Miksi maksetaan? Mistä maksetaan? Toiminta hipoo laittomuutta.

      • suikkapää

        Mikä raportti ?


    • suikkapää

      Kunnollisen aseman rakentaminen maksaa noin miljoona euroa.

      • uutta asemaaa

        konttorin perustaminen ei maksa 1000000 euroa, tietysti sen saa maksamaan mitä vaan .

        No jos perustaa samanlaisen kun hakuninmaan A on niin sitä ei ehkä saa ihan edullisesti, mutta suurin osa asemista on huomattavasti pienenmpiä.

        Pienet kevyen kaluston hallit ja raskaskalusto voi olla vuokratiloissa.

        Jos ja kun lupa jutut muuttuu, niin aseman perustaminen tulee vielä halvemmaksi ja silloin katsastajat laittavat vielä helpommin pieniä asemia pystyy.

        Ja siitä hyötyvät asiakkaat ja työn tekevät katsastajat, ei kerätä turhia euroja sijoittajille ja kaikenlaisille pikku pomoille joita pitää myös ruokkia isommissa ketjuissa.


      • #Suikkapää#
        uutta asemaaa kirjoitti:

        konttorin perustaminen ei maksa 1000000 euroa, tietysti sen saa maksamaan mitä vaan .

        No jos perustaa samanlaisen kun hakuninmaan A on niin sitä ei ehkä saa ihan edullisesti, mutta suurin osa asemista on huomattavasti pienenmpiä.

        Pienet kevyen kaluston hallit ja raskaskalusto voi olla vuokratiloissa.

        Jos ja kun lupa jutut muuttuu, niin aseman perustaminen tulee vielä halvemmaksi ja silloin katsastajat laittavat vielä helpommin pieniä asemia pystyy.

        Ja siitä hyötyvät asiakkaat ja työn tekevät katsastajat, ei kerätä turhia euroja sijoittajille ja kaikenlaisille pikku pomoille joita pitää myös ruokkia isommissa ketjuissa.

        Mikä vitun kartelli se on, jos on eri hinnat? K1:n on A-Katsastusta about 10 % halvempi.


      • katsastaja xxx-xxx
        uutta asemaaa kirjoitti:

        konttorin perustaminen ei maksa 1000000 euroa, tietysti sen saa maksamaan mitä vaan .

        No jos perustaa samanlaisen kun hakuninmaan A on niin sitä ei ehkä saa ihan edullisesti, mutta suurin osa asemista on huomattavasti pienenmpiä.

        Pienet kevyen kaluston hallit ja raskaskalusto voi olla vuokratiloissa.

        Jos ja kun lupa jutut muuttuu, niin aseman perustaminen tulee vielä halvemmaksi ja silloin katsastajat laittavat vielä helpommin pieniä asemia pystyy.

        Ja siitä hyötyvät asiakkaat ja työn tekevät katsastajat, ei kerätä turhia euroja sijoittajille ja kaikenlaisille pikku pomoille joita pitää myös ruokkia isommissa ketjuissa.

        kun puhutaan uusista tiloista tarvikkeineen, kevyt raskas. Siis kun rakennetaan uudet tilat. Voi jäädä nyt hintojen laskiessa hivenen alle.

        Ihan joka paikasta ei löydy raskaalle kalustolle vuokratiloja.

        25,25 m, kaikenlaiset vajat ja pihat ei oikein sovellu siihen toimintaan.


    • Zippadaipaduu

      Mä olen kiinnostunut myöskin leimakonttorin avaamiseen Kanta-Hämeen alueella.
      Otahan yhteyttä niin fundeerataan kimpassa.

      [email protected]

      Jani

    • Aamukahvilla

      Tarkastellaan vähän tilannetta katsastusalalla. Meillä on pari suurta omistajaa, jotka omistavat n. 80 % asemista ja määrä kasvaa. Heillä on rahaa takanaan, riittävästi, säädelläkseen koko alaa. Jos perustat yhden aseman, saat tuntea näiden suurien läsnäolon. Kun asemasi aloittaa toiminnan, huomaat isojen tarjoavan sinulle jonkinlaista korvausta jos et perusta asemaa tai kun se tulee valmiiksi, saat tarjouksen asemasta. Se voi olla hyväkin tarjous, joten sinun kannattaa myydä.

      Jos olet periaatteen nainen, et myy. Silloin nämä isot pudottavat omia hintojaan, jolloin sinun on turha haaveilla suurista voitoista. Heillä on varaa pyörittää yhtä asemaa vaikka tappiolla, jolloin teet konkurssin tai joudut myymään asemasi jommallekummalle isolle, jos siitä vielä tuossa vaiheessa maksetaan mitään. Kun tämä on tapahtunut, isot nostavat taas hintojaan. Parhaassa tapauksessa sinä saat rahasi takaisin tai sitten menetät suurimman osan.

      Näin tämä katsastustoiminta toimii täällä Suomessa. Joensuussa meillä on yksi alue, jota pidetään sen vuoksi, että voidaan sanoa kilpailun toimivan. Autoilijat odottavat kieli pitkällä milloin Joensuu tulee omalla paikkakunnalle, eivätkä hätäile jos muilla paikkakunnilla peritään moninkertaista maksua. Isot eivät anna Joensuun mallin laajeta, joten he tukahduttavat sen jos se pyrkii laajenemaan. Jos ehtivät, ennen kuin perustettavat osuuskunnat hankkivat omistukseensa näiden isojen asemat.

      Niin, oman soppansa tähän katsastustoimintaan tuo perustettavat osuuskunnat ( http://katsastus.freehostia.com/ka_organisaatio.php ), jotka ovat autoilijoiden omistuksessa. Autoilija maksaa nykyisin liki satasen autonsa katsastuksesta. Sijoittamalla tämän summan yhden kerran katsastusosuuskuntaan, hän saa jatkossa autonsa katsastuksen kolmella kympillä eli vähän edullisemmin kuin Joensuussa nyt. Joka vuosi autoilija siis säästää viisi kymppiä, joten tuo sijoitus on palautunut säästöinä parissa vuodessa, minkä jälkeen katsastus on pysyvästi edullista, alle Joensuun hinnan kaikkialla Suomessa. Lisäksi katsastus saadaan ystävälliseksi palveluksi, jossa ei ole katsureiden mielivaltaa, vaan kaikki katsastetaan asiallisesti asiakkaan nauttiessa kahvi tai teekupposta.

      Kaiken kaikkiaan, jos perustat nyt katsastusaseman, on kohtuullisen varmaa ettei se ole sinulla pitkäaikainen projekti. Hyvällä tuurilla voit hankkia sillä mukavan tuoton, mutta todennäköisempää on, että joudut itse maksumieheksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe