keltainen jäähdytinneste?

autojaetkae

niin eli pakkaskestävyyttä mitatessa huomasin nesteen olevan keltaista. onko tämänväristä jäähdytinnestettä vai oliko tämä värjääntynyttä vihreää/punaista?
tänään oli paisuntasäiliö mystisesti tyhjentynyt pienen ajoreissun jälkeen joten pitää huomenna hakea pullo jäähd.nestettä. mutta minkä väristä uskaltaa ostaa?

14

16651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun vaan

yrität löytää sitä keltaista nestettä jostakin.Älä mene muunvärisiä sinne lisäilemään.

• jos on noin

ylivoimaista kertoa mistä autosta on kyse...

• Auto Masentaja 2
        jos on noin kirjoitti:

ylivoimaista kertoa mistä autosta on kyse...

mitä vain etyleeniglykoliperusteista pakkasnestettä. Keltaista se on minunkin autossani.

• Tää keltainen neste on propyleeniglykolia, yhdessä vaiheessa mm. Renaultin moottoreissa käytettiin tätä. Ei suositella sekoitettavaksi muun värisiin nesteisiin.

• nestemies

Joo ei kannata sekoitella tai tiedossa on joulupuurot lämmityslaiteessa ja syylärissä...oliko just renun neste reakoi esim Zeron kanssa menee mössöksi kun puuro ja sen jälkeen saa puhdistaa lämppärin ja syylärin ja ei oo halpa homma !! Käy kysy jos ei ole ohjekirjassa mitään mainintaa niin merkkiliikeestä mitä ainetta on käytetty.

• Auto Masentaja 2

ole ainakaan minun autossani oleva keltainen neste propyleeniglykolia. Olen sen sinne itse kauan sitten kaatanut ja jokseenkin varmasti silloin ei ollut myynnissäkään koko propyleeniglykolia. Ja aivan varmasti purkin kyljessä luki, että sisältää monoetyleeniglykolia.

• strhswh
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

ole ainakaan minun autossani oleva keltainen neste propyleeniglykolia. Olen sen sinne itse kauan sitten kaatanut ja jokseenkin varmasti silloin ei ollut myynnissäkään koko propyleeniglykolia. Ja aivan varmasti purkin kyljessä luki, että sisältää monoetyleeniglykolia.

HYVIN yleinen väärinkäsitys, että väri kertoisi onko etyleeni- vai propyleenineste. Ei kerro! Molemmat on itsessään värittömiä, se väri on aina vain väriä. Riippuu valmistajasta yleensä se väri, eikä ole stardardoitu mitenkään. No punainen on yleensä "VW"-nestettä" eli silikaattivapaata.

• diipadaa
        strhswh kirjoitti:

HYVIN yleinen väärinkäsitys, että väri kertoisi onko etyleeni- vai propyleenineste. Ei kerro! Molemmat on itsessään värittömiä, se väri on aina vain väriä. Riippuu valmistajasta yleensä se väri, eikä ole stardardoitu mitenkään. No punainen on yleensä "VW"-nestettä" eli silikaattivapaata.

aivan varmasti. keltaista , ja vihreää (ainakin fordin tapauksessa) saa kuulemma sotkea keskenään...

• Maansiirtohommissa

Eikös se auton.. koneen kannen materiaali ole se ratkaiseva tekiä. Valurautakannet ja alumiinikannet. Kummallekkin oma neste.

• tismalleen-samaa

Väri ei kerro kaikkea. Yleisen käsityksen/perussäännön mukaan erivärisiä autojen jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Asian tekee vieläkin sekavammaksi se, että edes kaikkia samanavärisiä ei saa sekoittaa keskenään. Pitää tasan tarkkaan tietää mitä ainetta siellä kiertää ja pysyä samassa. Ei ole tehty helpoksi tämä homma.

• Anonyymi

Ei kannata sekoittaa,,voi mennä mittauskelvottomaksi.Eikä ruskeat nesteet ole siistit muutenkaan.Vaikka julistaa saa keltaista ja motonet myös

• Anonyymi

Kusen väristä se neste on minunkin autossani. Ei tietoa, mitä ollut uutena. Itse olen lisäillyt tarpeen vaatiessa sitä, mitä on sattunut olemaan. Väreistä välittämättä. Hyvin on nesteet toimineet tämän 36 vuotta ja 560 000 km.

• Anonyymi

Keltaisuus voi johtua myös ruosteen määrästä moottorin sisäkaluissa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keltaisuus voi johtua myös ruosteen määrästä moottorin sisäkaluissa

keltaisuus johtuu: SAE J1034 -joka on keltaiseksi värikoodattua jäähdytysnestettä. aivan yleistä tavaraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe