Jos Jumala (mihin en siis usko) on antanut meille vapaan tahdon, miksi lapset liitetään seurakuntaan parikuukautisina ja heidän aivopesunsa alkaa samaan aikaan kun he oppivat puhumaan, ellei ennemminkin?
Toisaalta hiukan filosofisempi ongelma.
Oletetaan, että Jumala on olemassa. Tilanne: minun pitää valita kahdesta omenasta toinen ja syödä se. Nyt, vaikka kävisin minkälaisen valintaprosessin läpi tahansa, tulen valitsemaan sen, minkä Jumala on ennalta tiennyt.
Eli, ennen valintaprosessia on ennalta ollut jo tiedossa, kumman omenan valitsen. Tulen jokatapausessa päätymään siihen. Näin ollen ei mielestäni voi puhua vapaasta tahdosta. Kuinka Jumalaan uskovat selitätte/selittävät tämän?
Hyvää alkanutta viikonloppua kaikille!
Vapaa tahto?
11
343
Vastaukset
- ..kuitenkin....
Joltain Aivopestyltä Hihulta! on aika hyödtyöntä kysyä!
Vastauksesksi saat vaan jotain! "homous on synti" "se lukee Raamatussa" "Mihinkä uskoo ateisit" -soopaa!
Pienestä asti ollut uskovainen on ajatukseltaan junanradalla kulkevaa junanvaunu ja raamattu on veturi!
Uskovaiset eivät ole ikinä kehittääneet mitään eivätkä ikinä keksineet mitään hyvää ihmiskunnalle! - Pittsburgh
Kirjoitit:
"Jos Jumala (mihin en siis usko) on antanut meille vapaan tahdon, miksi lapset liitetään seurakuntaan parikuukautisina ja heidän aivopesunsa alkaa samaan aikaan kun he oppivat puhumaan, ellei ennemminkin"
Tuo lapsen parikuukautisena seurakuntaan liittäminen ei olekaan Raamatusta. Seurakuntaan liittyminen on vapaaehtoista sitten kun ihminen tulee uskoon milloin sitten tuleekin, jos tulee.
Ja ihminen saa itse valita mihin paikallis-seurakuntaan liittyy. Parikuukautisten lasten seurakuntaan liittäminen ei ole Jumalan tahto.
kirjoitit myös:
"Oletetaan, että Jumala on olemassa. Tilanne: minun pitää valita kahdesta omenasta toinen ja syödä se. Nyt, vaikka kävisin minkälaisen valintaprosessin läpi tahansa, tulen valitsemaan sen, minkä Jumala on ennalta tiennyt.
Eli, ennen valintaprosessia on ennalta ollut jo tiedossa, kumman omenan valitsen. Tulen jokatapausessa päätymään siihen. Näin ollen ei mielestäni voi puhua vapaasta tahdosta. Kuinka Jumalaan uskovat selitätte/selittävät tämän?"
Mielestäni jos itse valitset haluamasi omenan, niin se on sinun valintasi. Sinä saat tehdä elämässäsi aivan niinkuin sinä itse haluat. Vaikka Jumala tietää minkä omenan sinä valitset, ei se tarkoita sitä että Jumala olisi sen päättänyt sinun puolestasi tai vaikuttaisi siihen.- ...Mooses...
Jos istuisit pöydän vieressä, pöydällä on kaksi samanlaista omenaa vierekkäin, pöydän takana on vanha mies hymyilemässä ja sanoo "ota kumpi vain omena" otat toisen omanan ja mies huutaa raivossaan "otit väärän omenan" ja ampuu sinua 357´päähän!
Eikö kumma että elämä on uskiksilla ankeeta! Tuosta omenan valitsemisesta tuli mieleen syntiinlankeemus. Ennen syntiinlankeemusta tilanne oli siis se, ettei aatamilla ja eevalla ollut tietoa hyvästä ja pahasta. Heillä ei ollut mitään tapaa päätellä miksi esimerkiksi jumalan käskyn rikkominen olisi paha asia. Toisaalta he eivät tienneet miksi käärmeen ehdotusta ei saisi noudattaa. Heillä ei ollut mitään keinoa ymmärtää jumalan ja käärmeen antamien ohjeiden ristiriitaa. Jos toinen sanoo älä syö, ja toinen sanoo syö, eikä ole ymmärrystä siitä kumman neuvon totteleminen olisi hyvä ja kumman paha, ei valintatilanne ole reilu. Syntiinlangennut ihminen oli siis syyntakeeton, koska jumala ei ollut antanut kykyä ihmiselle ymmärtää että jumalan käskyjen totteleminen olisi pahaa.
Toisaalta, jos jumala ei todellakaan kyennyt näkemään tulevaan ja arvaamaan ennalta miten ihminen toimisi, hän on todella kaukana kaikkivaltiaasta ja kaikkivoivasta jumalasta. Jos hän ei kykene näkemään ennalta mitään, vaan antaa ihmiselle vallan toimia vapaasti, silloin ei kaikki valta olekaan jumalalla, vaan ihmisellä on valta jumalan ylitse toimia vastoin jumalan toiveita.
Syntiinlankeemuskertomus osoittaa siis että a) ei ollut ihmisen syytä että syntiin langettiin, siitä huolimatta epäoikeudenmukainen jumala rankaisee syyntakeetonta ihmistä siitä, ja toisaalta se osoittaa että b) jumala ei olekaan kaikkivaltias, sillä ihmisillä on valta jumalan ylitse muuttaa tulevaisuutta omilla valinnoillaan.
Onneksi en usko jumalaan - se olisi varmasti hirvittävän vaikeaa kun tietää kuinka idioottimainen tuo raamatun jumala onkaan.
- DarkNinjaHiiri
- Määritelkää minulle
satunnaisuus, niin minä todistan teille 'vapaan tahdon'?
- DarkNinjaHiiri
Satunnaisuus on Random.
- uususkis
"Jos Jumala (mihin en siis usko) on antanut meille vapaan tahdon, miksi lapset liitetään seurakuntaan parikuukautisina ja heidän aivopesunsa alkaa samaan aikaan kun he oppivat puhumaan, ellei ennemminkin?"
-Vapaalla tahdolla ei tarkoiteta jonkin istituution määrittelemää tahtoa, vaan Jumala antamaa mahdollisuutta.
- Ns. vapaissa suunnissa lapsia ei liitetä seurakuntaan.
-Nimikristityt ja uudestisyntyneet kristityt ymmärtävät usein kasteen (seurakuntaan liittämisen) merkityksen eri tavalla.
- Kannattaa selvittää mitä aivopesu oikeasti tarkoittaa. Ensinkään Kristinuskoon ei voi aivopestä,koska Jumala antaa uskon.Ihminen ei uskoa voi toiseen aivopestä. Eihän meilläkään Kristillisyyden kyllästämässä maassa ole uskovaisia väestöstä kuin 6-10%.
Toiseen kohtaan, edelleenhän se valinta on sinun,ei Jumalan. Sinä valitset ja kannat vastuun valinnastasi itse.- veli_r
"Jos Jumala (mihin en siis usko) on antanut meille vapaan tahdon, miksi lapset liitetään seurakuntaan parikuukautisina ja heidän aivopesunsa alkaa samaan aikaan kun he oppivat puhumaan, ellei ennemminkin?"
Aivopesu? Mielestäni uskovien lapset ovat ajattelevia ihmisiä, joita ei pysty aivopesemään.
Lisäksi, seurakuntaan liitetty lapsi voi siitä huolimatta tahtoa vapaasti mitä haluaa. Seurakuntaan liittäminen ei poista ihmisen kykyä tahtoa mitä tahansa.
"Eli, ennen valintaprosessia on ennalta ollut jo tiedossa, kumman omenan valitsen. Tulen jokatapausessa päätymään siihen. Näin ollen ei mielestäni voi puhua vapaasta tahdosta. Kuinka Jumalaan uskovat selitätte/selittävät tämän?"
Eikö? Koetko tosiaan, että sinä et vapaasti voi päättää mitä tahdot, vaikka kaikki tietäisi etukäteen, mitä tulet valitsemaan?
Jumala tuntee jokaisen niin hyvin, että tietää etukäteen mitä kukin tulee valitsemaan. Jopa minä, vajavaisena ihmisenä tunnen monet niin hyvin, että tiedän mitä he tulevat valitsemaan, rajoitanko siis heidän vapaata tahtoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.905509Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.553657Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j613005Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin492219Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611976Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.3011917- 471626
- 961511
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441407Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.91363