http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rkp palauttaisi pakollisen yo-ruotsin/1135241313189
Ei ne opi siellä Rkp:ssä, ei sitten millään. Mitä järkeä on pakottaa ihmiset opiskelemaan suurelle osalle turhaa kieltä?
Rkp palauttaisi pakollisen yo-ruotsin
3
193
Vastaukset
- menneisyydessä
ja vanhojen aikojen muisteluissa. Puolueiden olisi elettävä tätä päivää kuten vaaleissakin nähtiin. Kyllähän ranskan ja saksankielikin menevät ohi ruotsista mennen tullen. Tämä kaksikielisyyden vouhotus on ihan järjetöntä, hyödytöntä ja maksaa yhteiskunnalle älyttömästi kaikkine ruotsin käännöksineen, liikennekilpineen kaikkineen.
- ei ole turha
Yhtä "turhia" ovat suurelle osalle matematiikka, fysiikka, kemia, uskonto jne.
Mikään kieli ei ole turha, mutta joistakin kielistä on enemmän hyötyä kuin toisista. Uskallan väittää, että venäjää Ruotsin kielen sijaan opiskellut olisi työmarkkinoilla paljon paremmassa asemassa. Esimerkiksi Itä-Suomessa on naurettavuuden huippu se, että jokaisen pitää osata ruotsia, josta ei kuitenkaan ole mitään hyötyä kyseisellä alueella.
Itse opiskelen molempia, ruotsia ja venäjää, ja olen huomannut motivaation suuren merkityksen oppimistuloksiin. Vaikka venäjä on kielenä paljon vaikeampi, on sen opiskelu paljon mukavampaa ja tehokkaampaa kuin ruotsin.
Miksei siis voida ottaa pakkoruotsin tilalle "pakkokieli"? Ei se ruotsi mihinkään häviäisi, vaan sen ottaisivat vain ne, jotka sitä tarvitsevat.
Ps. henkilökohtaisesti saatan jopa kirjoittaa ruotsin, mutta olen ajatellut asiaa hieman laajemmin, esimerkiksi sukulaisiltani kuulemien esimerkkien valossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup675630Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1344244Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.961846- 631425
- 2611127
- 471112
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E126969Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim45792Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31743Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.39695