http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rkp palauttaisi pakollisen yo-ruotsin/1135241313189
Ei ne opi siellä Rkp:ssä, ei sitten millään. Mitä järkeä on pakottaa ihmiset opiskelemaan suurelle osalle turhaa kieltä?
Rkp palauttaisi pakollisen yo-ruotsin
3
188
Vastaukset
- menneisyydessä
ja vanhojen aikojen muisteluissa. Puolueiden olisi elettävä tätä päivää kuten vaaleissakin nähtiin. Kyllähän ranskan ja saksankielikin menevät ohi ruotsista mennen tullen. Tämä kaksikielisyyden vouhotus on ihan järjetöntä, hyödytöntä ja maksaa yhteiskunnalle älyttömästi kaikkine ruotsin käännöksineen, liikennekilpineen kaikkineen.
- ei ole turha
Yhtä "turhia" ovat suurelle osalle matematiikka, fysiikka, kemia, uskonto jne.
Mikään kieli ei ole turha, mutta joistakin kielistä on enemmän hyötyä kuin toisista. Uskallan väittää, että venäjää Ruotsin kielen sijaan opiskellut olisi työmarkkinoilla paljon paremmassa asemassa. Esimerkiksi Itä-Suomessa on naurettavuuden huippu se, että jokaisen pitää osata ruotsia, josta ei kuitenkaan ole mitään hyötyä kyseisellä alueella.
Itse opiskelen molempia, ruotsia ja venäjää, ja olen huomannut motivaation suuren merkityksen oppimistuloksiin. Vaikka venäjä on kielenä paljon vaikeampi, on sen opiskelu paljon mukavampaa ja tehokkaampaa kuin ruotsin.
Miksei siis voida ottaa pakkoruotsin tilalle "pakkokieli"? Ei se ruotsi mihinkään häviäisi, vaan sen ottaisivat vain ne, jotka sitä tarvitsevat.
Ps. henkilökohtaisesti saatan jopa kirjoittaa ruotsin, mutta olen ajatellut asiaa hieman laajemmin, esimerkiksi sukulaisiltani kuulemien esimerkkien valossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo696370Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583083- 312243
- 131847
- 201838
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191813Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131562- 181539
- 511525
- 91494