Rkp palauttaisi pakollisen yo-ruotsin

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rkp palauttaisi pakollisen yo-ruotsin/1135241313189

Ei ne opi siellä Rkp:ssä, ei sitten millään. Mitä järkeä on pakottaa ihmiset opiskelemaan suurelle osalle turhaa kieltä?

3

311

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menneisyydessä

ja vanhojen aikojen muisteluissa. Puolueiden olisi elettävä tätä päivää kuten vaaleissakin nähtiin. Kyllähän ranskan ja saksankielikin menevät ohi ruotsista mennen tullen. Tämä kaksikielisyyden vouhotus on ihan järjetöntä, hyödytöntä ja maksaa yhteiskunnalle älyttömästi kaikkine ruotsin käännöksineen, liikennekilpineen kaikkineen.

• ei ole turha

Yhtä "turhia" ovat suurelle osalle matematiikka, fysiikka, kemia, uskonto jne.

• Mikään kieli ei ole turha, mutta joistakin kielistä on enemmän hyötyä kuin toisista. Uskallan väittää, että venäjää Ruotsin kielen sijaan opiskellut olisi työmarkkinoilla paljon paremmassa asemassa. Esimerkiksi Itä-Suomessa on naurettavuuden huippu se, että jokaisen pitää osata ruotsia, josta ei kuitenkaan ole mitään hyötyä kyseisellä alueella.

Itse opiskelen molempia, ruotsia ja venäjää, ja olen huomannut motivaation suuren merkityksen oppimistuloksiin. Vaikka venäjä on kielenä paljon vaikeampi, on sen opiskelu paljon mukavampaa ja tehokkaampaa kuin ruotsin.

Miksei siis voida ottaa pakkoruotsin tilalle "pakkokieli"? Ei se ruotsi mihinkään häviäisi, vaan sen ottaisivat vain ne, jotka sitä tarvitsevat.

Ps. henkilökohtaisesti saatan jopa kirjoittaa ruotsin, mutta olen ajatellut asiaa hieman laajemmin, esimerkiksi sukulaisiltani kuulemien esimerkkien valossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      118
      1169
    2. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      79
      1140
    3. haluaisin paljastaa

Kuka tämä :/ on
      Ikävä
      77
      611
    4. Taiteiden yö

Kuhmon taiteiden yössä tapahtui. Tsat satss saaatts... Ja Sammon takoja... Tsat satss saaatts...
      Kuhmo
      9
      548
    5. Hyvää yötä kaipaamalleni

Vanhwmmalle naiselle, olet rakas❤️❤️
      Ikävä
      17
      521
    6. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      47
      513
    7. Mikä kaivatussasi

on pahinta?
      Tunteet
      44
      475
    8. Mikä herkku

Kaivattusi On? 😁
      Ikävä
      41
      452
    9. Nainen, onko se nalle hehkuttelija poistunut keskuudestamme?

Ei ole näkynyt, joten onkohan. R.I.P :/
      Ikävä
      112
      451
    10. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      15
      426
    Aihe