Meidän kristittyjen parissa eräät piirit joskus yrittävät olla raamatullisempia kuin Raamattu itse ja harrastavat erinäistä itseruoskintaa mm. jouluun liittyen siten, että posmottavat sen väitetystä "epäraamatullisuudesta". He korostavat ajankohdan pakanallista alkuperää keskitalven juhlana ja sitä, että Uudessa Testamentissa ei käsketä joulua lainkaan viettämään. Puhumattakaan siitä, ettei Jeesuksen oikea syntymäpäivä liene joulu ollenkaan.
Miksei näinkin, mutta hiffasin itse asiassa unessani tänään, että ei se juutalaisten samoihin aikoihin tapahtuva Hanukkajuhlakaan ole sen "Raamatullisempi" kuin kristittyjen joulu. Edes Hanukan perusaihetta ei löydy Raamatusta.
Sitähän vietetään Jerusalemin temppelin 165 ekr. tapahtuneen uudelleen vihkimisen aikana ilmenneen niin sanotun öljyihmeen muistoksi. Perusteet siihen löytyvät Makkabealaiskirjasta, pelkästä apokryfikirjasta, eivätkä suinkaan virallisesta kaanonista (1 Makkab. 4:59).
Joten tasoissa ollaan. ;)
Hanukka ja joulu
12
914
Vastaukset
- Isokirja.....
kiellä juhlia järjestämästä, päinvastoin, elämäniloa saa olla ja pitääkin olla.
Se, mikä lienee kyseenalaista, niin uuden jumalan babypartyt, mutta sehän ei kristittyjä hidasta.
Pistä vaan kuuset kukkimaan, syntyy taas uusi jumala, kristikansan uhrattavaksi pääsiäisenä.- Bar-Ilan
on sentään rehellinen öljylamppu ja erinomaisen riittoisa polttoaine sen sisällä. :)
- epärehellisiäkin?
Bar-Ilan kirjoitti:
on sentään rehellinen öljylamppu ja erinomaisen riittoisa polttoaine sen sisällä. :)
tarkoitatko rehellisellä vilpitöntä tai oikeamielistä vai mitä ihmettä?? oikeamielinen esine?? petollinen esine?? nuhteeton lamppu? pannaanko petollinen lamppu oikeuteen vaiko nurkkaan seisomaan? saako sapiskaa? koivuniemen herraa?
- täätätätätä
epärehellisiäkin? kirjoitti:
tarkoitatko rehellisellä vilpitöntä tai oikeamielistä vai mitä ihmettä?? oikeamielinen esine?? petollinen esine?? nuhteeton lamppu? pannaanko petollinen lamppu oikeuteen vaiko nurkkaan seisomaan? saako sapiskaa? koivuniemen herraa?
mielikuvilla leikkimistä,ettäs tiiät
Mitä tulee mieleen esineestä orjaruoska,mestauskirves tai esim toorakäärö???
Juutalaiset pitävät toorakääröä pyhänä esineenä sen tarkoituksen tai symbolin vuoksi... - Bar-Ilan
epärehellisiäkin? kirjoitti:
laajemminkin maailmankirjallisuuteen ja etenkin sen rikkaisiin sekä monimuotoisiin kielikuviin.Se kannattaa ja saattaa avata uskomattomia näköaloja elämään.
Epäolennaisuudet unohtuvat,kun sanojen ja niiden luomien visioiden virta kuljettaa uusille,ennestään tuntemattomille ja salatuille rannoille.
Kokeile.
- Unto Uneksija
se ei minua haittaa.Joulupukkiakin saat odotella ja sikaa syödä mielin määrin,ei haittaa..tasoissa ollaan!
- et nimittäin saa
syödä maittavaa sikaa.
Joku hoxas just, et Hanukankin aikana on tapana antaa lahjoja. Itämaan tietäjätkin saattoivat tulla juuri Hanukkavanukkaan aikana Jeesuslasta morjestaan ja jos näin on, niin silloinhan mekin löyvetään täs jouluasiassa ihan ylimmäinen yhteisymmärrys!
Tääon hienoo tää!
/..\
▼- eräs kommentti vain
Sulla on typerän näköisiä ja myös pelottavan monitulkintaisen näköisiä "hymiöitä"....Ihmetyttää myös se, että miksi viitsit kuluttaa aikaasi tällä palstalla, kun oon aivan selvästi joku "vapaakirkkolainen". Miksi jonkun kristityn täytyy ivailla ja harjoittaa pienimuotoista yhden miehen ristiretkeä juutalaisuutta käsittelevällä palstalla? :S
- saada yhteisymmärrystä aikaan
muussa asiassa kun jumala on kaiken luonut ja Jumala on yksi.
Ihmiskunnalla on kuitenkin eräitä yhteisiäkin arvoja annettu esim:älä tapa,älä varasta jne.
- bannaripullaa...
Netmissionista? Miten on Panu? ;)
- Sain D:n
YV:n ja vastasin antamaasi osoitteeseen. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294