Ihmettelen suuresti mummoani ja isomummoani jotka katsovat oikeudekseen piikitellä mua painostani, eivätkö he ymmärrä, ettei ilkeät huomauttelut saa mua laihtumaan vaan ehkä päinvastoin.
Usein he alkavat jonkun juttunsa esim, "Kun sä oot noin lihava, niin...".
He myös juttelevat muista ylipainoisista ilkeään sävyyn mun kuullen, esim. mummoni kertoi ystävästään
" Maija painaa 93 kiloa! Maija on kauhean lihava" tai
"Tiedätkö sen Maijan sen joka on ihan hirvittävän lihva?".
Isomummoni loukkaantuu paljon, jos en ota hänen tarjoamaa keksiään ja saattaa sanoa
" Ei yksi keksi sua enempää lihota kuin nyt jo oot".
Kerran mummoni sanoi
"Olen niin hoikka ja kaunis, keneenköhän sä ja äitisi olette tulleet, kun olette noin pulleita".
Kerran otettiin valokuvia ystäväni kanssa ja näytin niitä myöhemmin mummolleni, niin mummo kysyi kuvasta missä seisoimme ystäväni kanssa vieretysten
"Oletko sä tässä, sähän olet luonnossa
paljon lihavampi, Laurahan on niin hoikka ja kaunis, miten sä oot tässä kuvassa samankokoinen kuin Laura"
Erään kerran isomummoni sanoi.
"Kun sulla on tota ylimääräistä, niin sulla ei taida olla poikaystävää"
Lapsena nuo kaikki huomattelut sattuivat ja kovaa ja sen vuoksi itkin monet illat. Nykyään pidän harvoin noihin mummoihin yhteyttä, vaikka heitä rakastan niin en halua olla heidän sylkykuppinsa mihin he purkavat pahaa oloaan tai ajattelemattomuuttaan.
Hiukan kirjoitukseni on epäreilu, koska mummoni osaavat olla myös herttaisia ja mukavia, mutta minkä sille voi, että ikävät asiat aina kummittelevat vahvemmin mielessä kuin hyvät.
Mummoni on 69.vuotias ja isomummoni 90.vuotias.
Kirjoitin tämän siksi tänne, koska jos teistä joka käyttäytyy mummojeni kaltaisesti niin koittaisitte mennä itseenne ja ymmärtää, että tuolla asenteella te karkoitatte läheisenne vain ympäriltänne.
Olen miettinyt, että kun saan oman tyttären tai pojan, niin uskallanko edes tutustuttaa lapsiani mummoihin sillä en halua, että lapseni joutuvat saman arvostelun ja syyttelyn kohteeksi tai edes kuuntelemaan, miten mummoni puhuu muista ihmisistä pahasti.
vanhukisen oikeus?
10
436
Vastaukset
Meitä on moneksi. Perheessä saattaa olla tuollainen perinne, koska isomummu ja mummusi lienevät äiti ja tytär? Mummusi on kuullut näitä huomautuksia omalta äidiltään koko ikänsä. Jo siis kohta 70 vuotta! Paatuu siinä.
Muistan, että aikanaan uuden sukuni jäsenten tapana oli huomautella tuohon sävyyn milloin mistäkin. Pahastuin kamalasti, ja mieheni sanoi, etten ymmärrä hänen sukunsa huumoria. - No voit uskoa, etten ymmärtänyt. Opettelin heittämään takaisin, mutta se oli minulle helpompaa, koska olimme samanikäisiä.
Tällä haluan sanoa, että monet ihmiset kuvittelevat olevansa hauskoja ja töksäyttelevät mitä sattuu. Ei se ole ikäkysymys.
Sitten he vielä kertovat, kuinka olivat sanoneet "suoraan" jonkin totuuden, "eikä se edes suuttunut"!
Tietysti voisit opetella samanlaiseksi ja heittää ivallisia vastauksia, mutta ei se hyödyttäisi kuitenkaan. Ehkä on vain parempi ottaa se asenne, että et kuuntele heidän puhettaan.- Kaikissa sukupolvissa
Lapseni mollaavat minua kun liikun ja matkustelen paljon, olen yksi ja kukaan ei pitäisi sitä estää.
Nyt lapsen lapsenikin ovat jo huomauttelemassa siitä kuinka minä olen aina menossa, miksi en viihdy kotona?
En vaan tiedä pitäisikö minun kysyä lupa,,,vaan siihen en kyllä ala, elän niinkuin minulle sopii.
Joten älä sinäkään välitä, tietysti sinulla ei vielä ole näkemyksiä asiosta ja läheinen ihminen kun mollaa se sattuu. Eikä kaikki koskaan opi lajittelemaan mitä kannattaa hylätä ja mitä muistaa, pahinta on kun ne jää pyörimään ajatuksiin, ne satuttaa todella.
- Katicat2
Kun me vanha juutumme johonkin aiheeseen, niin eihän siitä ole helppo hellittää. Aina sinut nähdessään se nauha alkaa pyöriä. Katkaise se huumorilla, kyllä ne siihen lopettaa.
Sitten, sinun kannattaa alkaa tekemään jotain itsesi kanssa. Tietoa ja apua on saatavana, kunhan et mihinkään huuhaahan mene mukaan. Sitä kun on tarjolla pilvin pimein laihduttajille.
Ei se vaikeaa ole, nuorena se onnistuu kyllä sillä varmasti jaksat liikkua kun jäsenesi ovat vielä terveet.
Ei sinun tarvitse niille mammoille siitä kertoa, yleensä muut huomaavat muutoksen kun 5 kiloa on painosta mennyt. "Sinä olet laihtunut."- eivät niin
ratkiriemukkaita aikoinaan olleet...
Kaikenlaista on saatu sietää. eivät niin kirjoitti:
ratkiriemukkaita aikoinaan olleet...
Kaikenlaista on saatu sietää.Kun olin lapsi,sain kuulla monenlaisia huomautuksia
mummoltani.En ollut lihava,mutta olin Karjakunnan luumainos ja luut kolisi ja ripakinttu ym..No kuuntelin sujuvasti ja päätin,että en koskaan käyttäydy samoin ketään kohtaan..Siis ,siitä oli hyötyä..Päätökseni olen pitänyt.Ilkeät ihmiset keksivät aiheen haukkua,jos ei ole lihava,on laiha,pitkä,pätkä ym ym..Kun en sanonut mitään puolustukseksi,olin umpimielinen,jos vastasin ,olin nenäkäs,ota siitä sitten selvää..Yritä kääntää juttua johonkin toiseen suuntaan..äläkä välitä..Ystävällisyys on paras valtti,sillä pärjäät parhaiten. Mukavaa iltaa! t.Irkku
Olen mummo ja iso-mummo,siis kokemusta on..
(Kaikki pitävät kilttinä)
- LIIAN PAKSU
LUIN VIESTISI JA SAIN PISTON SYDÄMEENI . OLEN MUMMO 3 POLVESSA JA USKON ETTÄ OON SYYLLISTYNYT SAMAAN LIHAVAKSI MOITTIMISEEN . LAPSIA JA LAPSENLAPSIA .HYVÄ ET AVASIT SILMIÄ SEN SUHTEEN .OLE SE MIKÄ OLET PYSY KUNNON TYTTÖNÄ SAMA SILLE OLETKO VÄHÄ PYÖREÄ . OMPAHA MIEHELLÄ SITTEN MISTÄ PITÄÄ KINNI . KAIKKI MITÄÄ NÄKYY MUN TAKKAA ON MUN AKKAA SANOTTIIN ERÄÄSSÄ NÄYTELMÄSSÄ LIIAN PAKSU PERHOSEKSI TAISI OLLA SEN NIMI .
- Atolfia
välitä noista mummojen puheista. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja naura päälle.
Minulla oli anoppi, joka muisti aina jotain ilkeää sanoa joko minun persoonastani tai sitten minun leipomuksistani, ihan mistä tahansa. Hetken pahoitin mieleni, mutta sitten ajattelin että hän on kademielinen nuorempaansa kohtaan ja mustasukkainen lempipoikansa vaimolle. Enkä yleensä ollut huomaavinanikaan hänen ilkeyksiään.
Muille ihmisille hän kertoi minun olevan lempiminiänsä.
Ehkäpä sinunkin mummosi ovat kademielisiä nuoruudelle ja eivät löydä muuta piikittelemisen aihetta. Voithan sanoa heille, että sinä jaksat läskisi kantaa aivan hyvin, ei sen pitäisi heitä haitata.
On minullakin lapsen lapsia, lihavia ja laihoja, pieniä ja kookkaita, mutta en ole koskaan mennyt henkilökohtaisuuksiin noissa asioissa. Kaikki olen sulkenut syleilyyni, kun heidät tapaan. - Eräst tyttö jostakin
Atolfia kirjoitti:
välitä noista mummojen puheista. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja naura päälle.
Minulla oli anoppi, joka muisti aina jotain ilkeää sanoa joko minun persoonastani tai sitten minun leipomuksistani, ihan mistä tahansa. Hetken pahoitin mieleni, mutta sitten ajattelin että hän on kademielinen nuorempaansa kohtaan ja mustasukkainen lempipoikansa vaimolle. Enkä yleensä ollut huomaavinanikaan hänen ilkeyksiään.
Muille ihmisille hän kertoi minun olevan lempiminiänsä.
Ehkäpä sinunkin mummosi ovat kademielisiä nuoruudelle ja eivät löydä muuta piikittelemisen aihetta. Voithan sanoa heille, että sinä jaksat läskisi kantaa aivan hyvin, ei sen pitäisi heitä haitata.
On minullakin lapsen lapsia, lihavia ja laihoja, pieniä ja kookkaita, mutta en ole koskaan mennyt henkilökohtaisuuksiin noissa asioissa. Kaikki olen sulkenut syleilyyni, kun heidät tapaan.Kiitos teille kaikille vastanneille, olette ihania :))
Täytyy vaan koittaa olla välittämättä ja ottaa huumorilla heidän puheensa. Eräst tyttö jostakin kirjoitti:
Kiitos teille kaikille vastanneille, olette ihania :))
Täytyy vaan koittaa olla välittämättä ja ottaa huumorilla heidän puheensa.Äitini vanhin sisar sanoi joka kerta tavatessamme, että herrajjestas onkos se ´Riirii`, kylläpäs sinä olet pulskistunut.
Tämän saman tervehdyksen hän muisti esittää ainakin siitä lähtien,kun olin teini-ikäinen.
Hauskaksi sen teki hänen kurkkuärränsä, ja olisin syvästi pettynyt, jos hän kerrankin olisi unohtanut päivittelynsä.
Viimeisen kerran kuulin tuon virkkeen tädin 95-vuotispäivillä, ja olin ilahtunut siitä, että täti vielä tunsi ja muisti minut. Muitten sisarustensa lapsia hän ei enää tuntenut.
Täti itse oli niin pieni ja pyöreä, että olisi ollut miltei sama, jos hän olisi mennyt pöydän alle seisomaan tai makaamaan.
Minä puolestani olisin painanut satoja kiloa, jos tätini litania olisi sanatarkasti pitänyt paikkansa.Venlastiina kirjoitti:
Äitini vanhin sisar sanoi joka kerta tavatessamme, että herrajjestas onkos se ´Riirii`, kylläpäs sinä olet pulskistunut.
Tämän saman tervehdyksen hän muisti esittää ainakin siitä lähtien,kun olin teini-ikäinen.
Hauskaksi sen teki hänen kurkkuärränsä, ja olisin syvästi pettynyt, jos hän kerrankin olisi unohtanut päivittelynsä.
Viimeisen kerran kuulin tuon virkkeen tädin 95-vuotispäivillä, ja olin ilahtunut siitä, että täti vielä tunsi ja muisti minut. Muitten sisarustensa lapsia hän ei enää tuntenut.
Täti itse oli niin pieni ja pyöreä, että olisi ollut miltei sama, jos hän olisi mennyt pöydän alle seisomaan tai makaamaan.
Minä puolestani olisin painanut satoja kiloa, jos tätini litania olisi sanatarkasti pitänyt paikkansa....joka kerran tavatessamme sanoi: "No mutta, onpas täti vanhentunut!"
Kohteliaisuudet pitää tulla sydämestä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998656Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683001- 151383
- 761028
- 681017
- 26961
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61933- 55923
- 65870
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73864