navan alapuolella olevat sanat !

maalainen ^^

Miksi?
Jukisessa keskustelussa,kuten Idols käytettiin näitä sanoja.
Eipä kuulostaneet hyvältä!
Hävetti.
Siitä vain hölötitte v_ja p_sanat.
Ne, eivät kuulu julkisen keskustelun voimasanoiksi.
Eivätkä, millään tavalla sopineet ainakaan tähän ohjelmaan.

12

592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laritsa M

Tämän ajan kotimaisissa TV-ohjelmissa; näytelmissä, elokuvissa ja sarjajännäreissä v.... kuuluu käsikirjoitukseen. Ilman seksiä, pervoja, huumeita ja juoppoja ei tunnu syntyvän minkäänlaisia ohjelmia.

Sellaiseksi homma nyt vain on mennyt.

• kuuluvat

nykynuorison puhekieleen yleisesti.
      Jos katsoit BB:tä alkuaikoina, siellä oli joka toinen sana tämä V-kirjaimella alkava.

Muutaman jakson jälkeen se kiellettiin ja nyt, kun joskus vilkaisen ohjelmaa, niin ei näitä sanoja enää käytetä, muita törkeyksiä kyllä näytetään.

Onneksi loppuu pikapuoliin.

Onkohan nuo sanat tulleet jäädäkseen nuorisolle ja mitä se on sitten, kun perhettä perustetaan.

Ennen,meidän aikaan ei olisi uskaltanut, selkään olisi tullut.

• Hintriika*

Totta, ettei ennen olisi voinut kuvitellakaan voimasanojen käyttöä julkisessa tiedotusvälineessä. Mutta oli niitä kiroilijoita ennenvanhaankin, tosin ne olivat enimmäkseen jo ukkoikään ehtineitä miehiä.

Muistan 60-luvulta yhden tuttavamiehen, joka oli reilusti minua vanhempi. Hänellä todellakin oli vähintään joka kolmas sana kirosana. Yleensä samaan virkkeeseen sopivat kerralla v-, p- sekä s-alkuiset sanat jopa useampaan kertaan.

Vaikka osaan itsekin kirota, tuttavan kielenkäyttö kävi korvaan. En minä sentään hoe noita sanoja, mutta jos vasaralla lyö peukaloon, niin tuleehan se! Joskus paljon vähemmästäkin. Kuitenkin valikoiden läsnäolijoiden mukaan ja niitä kuulijoitahan ei monesti satu paikalle, kun kotona menee joku asia pieleen.

• En ole seurannut Idols-ohjelmaa, mutta joskus syksyllä eräässä nykysuomen sanoja käsittelevässä ohjelmassa puhuttiin tästäkin asiasta.

Siinä todettiin laajan käytäntönsä takia, että esimerkiksi vituttaa on ymmärrettävä oman pahanolon ilmaisuksi, kuten ottaa päähän jne.

Sanalla ei siis ole kuulemma mitään tekemistä navan alapuolen tai sukupuolisuuden kanssa.

Hyväksyköön kuka tahtoo, tai olkoon hyväksymättä.
      Näin maailma vain kehittyy ja kieli rikastuu.

• juurija

Toisaalta ne ovat vain sanoja muitten joukossa. Se on taas eri asia, milloin niitä sanoo. Toisaalta se navan alapuoli, miksi se jollain lailla muka niin "pyhä"?

• Liisis

mutta kehittymätön osa nuorisosta ja jotkut ajatuskyvyttömät aikuiset eivät tajua, miten roisilta tuntuu heidän v-alkuiset karkeutensa. Siinä vaan pöhköinä nimittelevät synnyinseutujaan. Aikoihin on eletty, sillä kotikasvatus on puutteellista.

• Liisis kirjoitti:

mutta kehittymätön osa nuorisosta ja jotkut ajatuskyvyttömät aikuiset eivät tajua, miten roisilta tuntuu heidän v-alkuiset karkeutensa. Siinä vaan pöhköinä nimittelevät synnyinseutujaan. Aikoihin on eletty, sillä kotikasvatus on puutteellista.

Muistan,kun yksi tyttäreni oli aika pieni ja käytti tuota V-tt- sanaa..Kysyin ihmeissäni: Mikä se on?
        Tytär topakkana sanoi: Etkö sitäkään tiedä,se on perunankuori. Kyllä silloin oli vaikeuksia pitää pokkaa hehheee..

• Atolfia
        irkku-37 kirjoitti:

Muistan,kun yksi tyttäreni oli aika pieni ja käytti tuota V-tt- sanaa..Kysyin ihmeissäni: Mikä se on?
        Tytär topakkana sanoi: Etkö sitäkään tiedä,se on perunankuori. Kyllä silloin oli vaikeuksia pitää pokkaa hehheee..

puheita esim. TV:ssa. Satuin katsomaan Idolsin viime lähetystä. Vieraileva tuomari käytti tuota V-sanaa ja minusta se tuntui melko irvokkaalta tuollaisessa nuorison ohjelmassa.

Äskettäin alkoi TV 1:llä näytelmä nimeltä "Älä unta näe". Tyypillinen suomalainen esitys, pelkkää kiroilua. Lienee siinä ollut ehkä kunnon aihe, mutta minä en kestä katsoa, jos puhekieli on tuollaista.

Ehkä suomalaisten arki on juuri noin brutaalia, mutta en pidä sellaisesta arjesta.

• Moottori käyntiin
        Atolfia kirjoitti:

puheita esim. TV:ssa. Satuin katsomaan Idolsin viime lähetystä. Vieraileva tuomari käytti tuota V-sanaa ja minusta se tuntui melko irvokkaalta tuollaisessa nuorison ohjelmassa.

Äskettäin alkoi TV 1:llä näytelmä nimeltä "Älä unta näe". Tyypillinen suomalainen esitys, pelkkää kiroilua. Lienee siinä ollut ehkä kunnon aihe, mutta minä en kestä katsoa, jos puhekieli on tuollaista.

Ehkä suomalaisten arki on juuri noin brutaalia, mutta en pidä sellaisesta arjesta.

Pölvästien kielenkäytön sallivat pääpukarit pois TV:n johtavilta paikoilta ! Ryhtiä ohjelmiin ja kielenkäyttöön ! Tiukka seula ohjelmia parantamaan !
        Ei tuo aivoton mesominen ole enää huumoria, puhumattakaan hengen ravintoa. Sitä katsoessa masentuu.
        TV:n tulisi olla kansaa sivistävä, mutta ala-arvoinen ohjelma vie hunningolle ja syvimpään manalaan.
        Maksamme kalliit lupamaksut ja kalliit laitteet. Sydäntä raatelee katsoa ja kuulla mädännyttä löyhkää, rääpivää kieltä. Ei olla sivistyskansaa.

• en ole niuhottaja!
        Moottori käyntiin kirjoitti:

Pölvästien kielenkäytön sallivat pääpukarit pois TV:n johtavilta paikoilta ! Ryhtiä ohjelmiin ja kielenkäyttöön ! Tiukka seula ohjelmia parantamaan !
        Ei tuo aivoton mesominen ole enää huumoria, puhumattakaan hengen ravintoa. Sitä katsoessa masentuu.
        TV:n tulisi olla kansaa sivistävä, mutta ala-arvoinen ohjelma vie hunningolle ja syvimpään manalaan.
        Maksamme kalliit lupamaksut ja kalliit laitteet. Sydäntä raatelee katsoa ja kuulla mädännyttä löyhkää, rääpivää kieltä. Ei olla sivistyskansaa.

En voi muuta sanoa,olen samaa mieltä.
        Mikä kansanliike pitäisi perustaa,ohjelmia ei voi katsoa.
        Tulee pahamieli.
        Olen sitä ajatellut.
        Lapsille kiroillaan ja puhutaan alaarvoista kieltä.
        He menevät nukkumaan kirosanojen saattelemana.
        Vaikka on TV-ohjema,mutta kuitenkin?
        Yhden asian olen saanut aikaan.
        Kuopion torilla oli tosihärskillä logoilla varustettuja T-paitoja, kokoa noin kymmen-tai
        kaksitoistavuotialle.
        Menin juttelemaan myyjän kassa!
        Paidat hävisivät myynnistä.

• Toinen valittaja
        en ole niuhottaja! kirjoitti:

En voi muuta sanoa,olen samaa mieltä.
        Mikä kansanliike pitäisi perustaa,ohjelmia ei voi katsoa.
        Tulee pahamieli.
        Olen sitä ajatellut.
        Lapsille kiroillaan ja puhutaan alaarvoista kieltä.
        He menevät nukkumaan kirosanojen saattelemana.
        Vaikka on TV-ohjema,mutta kuitenkin?
        Yhden asian olen saanut aikaan.
        Kuopion torilla oli tosihärskillä logoilla varustettuja T-paitoja, kokoa noin kymmen-tai
        kaksitoistavuotialle.
        Menin juttelemaan myyjän kassa!
        Paidat hävisivät myynnistä.

Vierailulla oleva ummikkoruotsalainen pari oli ostanut torilta edulliset paidat, joissa härskit mieltäkääntävät tekstit. Lähdin siitä paikasta Kuopion torille minäkin ja sanoin painavat, valikoidut sanat keski-ikäiselle miehelle, joka niitä möi. En enää tarkalleen muista kovaa vastausta, mutta jotain sen kaltaista, ettei kukaan häntä kiellä myymästä. Uhittelin valittaa niin pitkälle, että rivotekstiset paidat poistetaan. Myyjällä oli oma ideologiansa.

Lähdin torivalvojan luo ja vaadin mainittujen paitojen poistoa torin kulkuväylältä. Valvojan tehtäviin kuulunevat vain suppeat käytännön asiat, koska hän ei suostunut asiasta kommenttiaan lausumaan, vaan luikerteli hälläväliä-tyyliin toriajan loppuessa käytännön järjestelyihin. Minun valitukseni pysähtyivät, koska lähdin matkalle.
        Ehkä kysymyksessä oli kiertävä myyjä. Viimeisinä kesinä en ole rivotekstejä enää nähmyt. Valituksemme auttoivat ja asialla oli kuulemani mukaan muitakin.
        Kyllä meidän kannattaa mielipiteillämme ylläpitää perinteisiä arvoja ja yrittää siirtää niitä myös lastenlapsille. Voimme vahvistaa myös heille vakaumuksen ilmaista mielipide hyvän puolustamisesta ja samalla pahan vastustamisesta. Ei ole syytä niellä kaikkea mätää karvoineen päivineen.
        Hyvä mummot, ukit ja vaarit !

• mamma*
        Atolfia kirjoitti:

...satuin varmaan niiden räävättömien sanojen kohdalle.
        Katsoin hetken,lapselle huudettiin hävyyttömyyksiä.
        Onpa helppoa kirjoittaa "kässäriä".
        Ei siinä tarvita muuta,kuin tupakointia riitaa ja kirosanoja.
        Yritin katsoa aienmminkin sama juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe