Nopeudenrajoittimen tarkastus

Henkilöautoilija

Kun kuorma-autoksi rekisteröidyssä pakettiautomallissa on nopeudenrajoitin (vm. esim. 2002), niin käsittääkseni tämä on tarkastettava vuosittain(?) Tehdäänkö tarkastus vuosikatsastuksen yhteydessä vai miten? Onko asiassa muuta huomioonotettavaa?

Maksaako mahdollinen tarkastus erikseen vai kuuluuko se kuorma-auton vuosikatsastuksen hintaan? Ilmeisesti (ainakin A-katsastuksen nettisivujen mukaan) kevyen kuorma-auton vuosikatsastus maksaa n. 20 e enemmän kuin pakun, ja päästömittauskin taisi olla vähän kalliimpi(?)

24

25086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää

      olla mukana todistus nopeudenrajoittimen toiminnasta. Todistuksen kirjoittaa esim. niitä asentava firma, joka taas maksaa erikseen.

      Vuosi takaperin joku kirjoitti aiheesta hesarin yleisön palstalle ja joku virkamies idiootti vastasikin siihen, että rajoitin on hyvä juttu, kun päästöt vähenee. Kirjoituksessa tosin maristiin tarkistuskäytännöstä. Noh, täällä pääsee virkamieheksi, vaikka luetun ymmärtäminen on nolla.

      • Henkilöautoilija

        Eli siis käsittääkseni joka vuosi pitää käydä tuollainen todistus sieltä firmasta, koska muutenhan se ei olisi yhtään ajan tasalla? Mitähän hintaluokkaa mahtaa todistus olla, kuinka monta kymppiä?

        On kyllä outo järjestelmä. Luulisi, että katsastusinsinöörin tekemä tarkastus olisi riittävä! Itse rajoitin on minustakin ihan jees, mutta että tällainen rahanmenosysteemi on tehty... :-(


      • kiki  
        Henkilöautoilija kirjoitti:

        Eli siis käsittääkseni joka vuosi pitää käydä tuollainen todistus sieltä firmasta, koska muutenhan se ei olisi yhtään ajan tasalla? Mitähän hintaluokkaa mahtaa todistus olla, kuinka monta kymppiä?

        On kyllä outo järjestelmä. Luulisi, että katsastusinsinöörin tekemä tarkastus olisi riittävä! Itse rajoitin on minustakin ihan jees, mutta että tällainen rahanmenosysteemi on tehty... :-(

        kyllä se asennuksen ýhteydessä saatu todistus on aivan pätevä vaikkapa 50 katsastuskerran jälkeen


      • Katsuri
        kiki   kirjoitti:

        kyllä se asennuksen ýhteydessä saatu todistus on aivan pätevä vaikkapa 50 katsastuskerran jälkeen

        Nopeudenrajoitin tarkistetaan JOKA katsastuksessa tai siitä on tuotava todistus, joka on 3 kk voimassa. Todistus maksanee 40-50 €. Vanhemmissa autoista, joissa on vanhanmallinen pahvikiekollinen piirturi, nopeudenrajoitin pystytään katsastusaseman laitteella tarkistamaan. Näitä uudempia rajoittimia ei voida tarkastaa katsastusasemilla, koska ei ole laitteita sitä varten (ainakaan meidän asemalla).


      • Sprintteriin
        Katsuri kirjoitti:

        Nopeudenrajoitin tarkistetaan JOKA katsastuksessa tai siitä on tuotava todistus, joka on 3 kk voimassa. Todistus maksanee 40-50 €. Vanhemmissa autoista, joissa on vanhanmallinen pahvikiekollinen piirturi, nopeudenrajoitin pystytään katsastusaseman laitteella tarkistamaan. Näitä uudempia rajoittimia ei voida tarkastaa katsastusasemilla, koska ei ole laitteita sitä varten (ainakaan meidän asemalla).

        maksaa n.92 euroo merkkiliikkeessä.


    • kiki  

      " kuorma-autoksi rekisteröidyssä pakettiautomallissa"

      Se on joko kuorma-auto tai pakettiauto, ei ole olemadssa mitään völimuotoa.

      Ja kuromureissa pitää olla rajoitin, pakussa ei.

      Ja ei se mitään ylimääräistä maksa, katsastaja vaan kirjoittaa "ok" kohtaan nopeudenrajoitin

      • sivuilta nopeudenrajoittimen

        vaatimat ajoneuvot ja voimaantulot.

        Googleen: nopeudenrajoitin ake.


      • höpinää kenties

        Kuten muiden vastauksista näet, yrität turhaan jakaa väärää tietoa. Taas on seriffille hommia.

        Ja eiköhän tuosta aloitusviestistäkin tajua, jos osaa lukea, että siinä puhutaan pakettiautoMALLEISTA. Tietenkin kuorma-autoksi rekisteröity on virallisesti kuorma-auto ja niiden sääntöjen mukaan mennään (kuten mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi), mutta osa isoista pakettiautoMALLEISTA (esim. MB Sprinterin ja Sevelin pakujen isoimmat mallit) ovat rekisteröitävissä joko pakuksi tai kuorma-autoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa se kokonaismassa vaan muutetaan esim. 50 - 100 kg isommaksi, vaikka auto pysyy samana.


      • tottakai
        höpinää kenties kirjoitti:

        Kuten muiden vastauksista näet, yrität turhaan jakaa väärää tietoa. Taas on seriffille hommia.

        Ja eiköhän tuosta aloitusviestistäkin tajua, jos osaa lukea, että siinä puhutaan pakettiautoMALLEISTA. Tietenkin kuorma-autoksi rekisteröity on virallisesti kuorma-auto ja niiden sääntöjen mukaan mennään (kuten mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi), mutta osa isoista pakettiautoMALLEISTA (esim. MB Sprinterin ja Sevelin pakujen isoimmat mallit) ovat rekisteröitävissä joko pakuksi tai kuorma-autoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa se kokonaismassa vaan muutetaan esim. 50 - 100 kg isommaksi, vaikka auto pysyy samana.

        höpistään turhia,kuorma-auton joka on kokonaispainoltaan yli 3500 kiloa vaaditan nopeuden rajoitin joka on tarkastettava joka vuosi josta täytyy löytyä todistus, piirturin tarkastus on joka toinen katsastus kerta.(pakettiauto malleilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa)


      • vielä syyn
        tottakai kirjoitti:

        höpistään turhia,kuorma-auton joka on kokonaispainoltaan yli 3500 kiloa vaaditan nopeuden rajoitin joka on tarkastettava joka vuosi josta täytyy löytyä todistus, piirturin tarkastus on joka toinen katsastus kerta.(pakettiauto malleilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa)

        miksi näitä pakettiautoja rekisteröidään kuorma-autoiksi on niiden verottomuus,pakettiautoista maksetaan autoveroa.


      • tuli...
        tottakai kirjoitti:

        höpistään turhia,kuorma-auton joka on kokonaispainoltaan yli 3500 kiloa vaaditan nopeuden rajoitin joka on tarkastettava joka vuosi josta täytyy löytyä todistus, piirturin tarkastus on joka toinen katsastus kerta.(pakettiauto malleilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa)

        Joo no piirturia näissä pakettiautomallisissa kuorma-autoissa ei kaikissa edes ole, piirturiahan ei yksityiskäytössä tarvitsekaan. Juuri kävin yhtä 2003-mallista koeajamassa, jossa oli pelkkä nopeudenrajoitin.


      • autoista uupuu,
        tuli... kirjoitti:

        Joo no piirturia näissä pakettiautomallisissa kuorma-autoissa ei kaikissa edes ole, piirturiahan ei yksityiskäytössä tarvitsekaan. Juuri kävin yhtä 2003-mallista koeajamassa, jossa oli pelkkä nopeudenrajoitin.

        mutta lain mukaan se on pakollinen kaikissa N2, N3, M2 ja M3 -luokan ajoneuvoissa riippumatta onko ajoneuvo yksityisessä tai luvanvaraisessa käytössä (on olemassa joitakin ajoneuvoja joissa sitä ei tarvita esim. puolustusvoimat). Kaikissa ajoneuvoissa ei tarvitse kaikissa tilanteissa käyttää AJOPIIRTURIA eli laittaa kiekkoa tai korttia koneeseen.
        Ajopiirturin käyttäminen on eri asia kuin piirturin asentaminen/tarkastaminen ajoneuvoon.
        Autohan ei voi tietää milloin se on luvanvaraisessa liikenteessä, mutta kuski tietää.


      • jorma5

        Painu sinä tuttimaakari marisemaan omalle hiekkalaatikolle vittu kun et mitään älyä, hullu saatana.... "katsastaja kirjoittaa vaan kohtaan "ok" " Vittu mikä tampio! Urpo! TOTTA KAI SE KIRJOTTAA "OK" NÄHTYÄÄN ENSIN SEN VITUN TODISTUKSEN MINKÄ ASIAKAS HANKKII SEN KORJAAMOLTA HINTAAN 50EUROA. MENIKÖ HULLULLE ÄÄLIÖLLE ASIA PERILLE PERKELE????!!!!


      • jorma7
        vielä syyn kirjoitti:

        miksi näitä pakettiautoja rekisteröidään kuorma-autoiksi on niiden verottomuus,pakettiautoista maksetaan autoveroa.

        TAMPIO SE OOT SINÄKIN! URPO! Se vero on vaan pienempi k-a:si rekisteröidyissä "paku" -malleissa. (painukaa oikeesti viiiiiiiittuuuuun selittämästä asioita joista ei tiedä teidän sukukaan mitään)


      • nikkettt
        tottakai kirjoitti:

        höpistään turhia,kuorma-auton joka on kokonaispainoltaan yli 3500 kiloa vaaditan nopeuden rajoitin joka on tarkastettava joka vuosi josta täytyy löytyä todistus, piirturin tarkastus on joka toinen katsastus kerta.(pakettiauto malleilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa)

        öö tasan 3500kg on pakettiauto


      • dawdawawd
        höpinää kenties kirjoitti:

        Kuten muiden vastauksista näet, yrität turhaan jakaa väärää tietoa. Taas on seriffille hommia.

        Ja eiköhän tuosta aloitusviestistäkin tajua, jos osaa lukea, että siinä puhutaan pakettiautoMALLEISTA. Tietenkin kuorma-autoksi rekisteröity on virallisesti kuorma-auto ja niiden sääntöjen mukaan mennään (kuten mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi), mutta osa isoista pakettiautoMALLEISTA (esim. MB Sprinterin ja Sevelin pakujen isoimmat mallit) ovat rekisteröitävissä joko pakuksi tai kuorma-autoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa se kokonaismassa vaan muutetaan esim. 50 - 100 kg isommaksi, vaikka auto pysyy samana.

        Kusipää. Ei aloittaja "puhu" vaan kirjoittaa. Kusipää!


    • sainko sakon turhaan

      Ajoin 84 votista mb jonka ostin 1997 nyt 21.4 2012 polisi pysähdytti ja kirjoitti sakon kun ei ollut kiekko paikalla kun ostin auton niin sanottiin että ei tarvitse käyttää koska olen yksityinen maanviljelijä siinä on kiekon paikka eikä katsastuksessa ole koskaan kysytty kiekkoa tai sen päivitystä

      • 400060004

      • Ei aina pakollinen

        On hyvin tarkat säännöt noissa piirturiasioissa. Pääsääntönä on ajatko yksityistä omistamaasi kuorma-autoa vai et.
        Jos auto on yrityksen nimissä, jonka omistat, olet yrityksen työntekijä ajaessasi, eli sinua koskee ajopiirturipakko. Jos auto on itsesi nimellä Aken rekisterissä omistajana ja haltijana ei ole piirturipakkoa.

        Lisäsksi löytyy pitkä luettelo niistä toimialoista joissa voi ajaa 50 km:n etäisyydelle toimipaikasta ilman piirturia jos matka on yli tuon, on piirturia käytettävä.

        Katsastuksessa ei tuon ikäisellä autolla kysellä mitään. Oletus on että omistat itse auton ja et tarvitse ajopiirturia. Ajoaikalainsäädäntöä valvoo poliisi, ei katsastusmies. Katsastuksessa vaaditaan vain ajoneuvon käyttöönotonaikainen varustus lainsäädännön tuomat pakolliset lisäykset joita on muutamia tullut lisää takautuvasti voimaan.

        Jos tarinasi sakoista on totta ja auto on sinun yksityisomistuksessa eikä minkään yrityksen olet saanut sakon ihan suotta. Sakon voi varmasti vielä riitauttaa jos haluaa. Epäselvissä tapauksissa ei kannata heti poliisiautossa laittaa rastia ruutuun että hyväksyn sakon, sen voi ilmoittaa myöhemminkin.

        Voin penkoa lainsäädännön aivan tarkkaan jos on aihetta, siellä löytyy aivan yksiselitteinen tulkinta myös niistä tapauksista missä ajopiirturia ei tarvitse käyttää, tosin se on pitkä lista enkä olesi aivan varma "kyläpoliisin" kyvystä tulkita tuota asiaa oikein.


      • Sait turhaan sakot

        -86 vuodesta vasta on ollut piirturi pakollinen. Vanhemmissa ei tarvii olla. Eli sait sakot suotta.


      • 87k
        Sait turhaan sakot kirjoitti:

        -86 vuodesta vasta on ollut piirturi pakollinen. Vanhemmissa ei tarvii olla. Eli sait sakot suotta.

        Muuten vaan esim 2007 ducatosta puuttuu piirturi vaikka kyseessä onkin kuorma-auto...

        Entä monessako Hummerissa tms isossa autossa olet nähnyt piirturin, autot on usein kuorma-autoja koska ei haluta maksaa autoveroa


      • Anonyymi
        87k kirjoitti:

        Muuten vaan esim 2007 ducatosta puuttuu piirturi vaikka kyseessä onkin kuorma-auto...

        Entä monessako Hummerissa tms isossa autossa olet nähnyt piirturin, autot on usein kuorma-autoja koska ei haluta maksaa autoveroa

        On myös esimerkikdi vm.2003 Dodge Ram kuorma-autija joissa ei ole nopeudenrajointa. Sekö bensa Suburbaneja.


    • Zoorni

      Vuosia vanhoja kommentteja mutta meikäläisellä ekaa kertaa edessä. Sprinterini on kevytkuorma-auto. Minne sen kannattaa viedä katsastukseen pääkaupunkiseudulla jotta onnistuisi nopeusrajoitin- ym jutut edulliseen hintaan?

      • Katsastuskontti

        siellä laitetaan kuorma-autosi konttiin ja viedään paalattavaksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      111
      3644
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      285
      2509
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2150
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1931
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1689
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1162
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      80
      1091
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      970
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      77
      927
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      912
    Aihe