Turhaa kiistelyä talvirenkaiden paremmuudesta.

Joillekin on tärkeää meluisissa autoissa meluttomat renkaat. Toisille taas säästä ja ajankohdasta riippumaton turvallinen liikkuminen. Rengasvalintoihin vaikuttaa niin monen asian lisäksi, mielipiteet ja rahan käyttökin, että turhaa on kiistellä kitka- tai nastarenkaiden paremmuudesta.
Minulle on riittänyt yhdet kitkarenkaat joiden jälkeen olen kiltisti pysytellyt nastarenkaiden käyttäjänä niin henkilöautossa kuin city-maasturissakin.

20

1152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaan oikeasti

      ymmärrä mistään mitään, kunhan kirjoittavat provoilumielessä viestejä palstalle tarkoituksenaan saada vain joku hermoheikko vetämään herneen nenäänsä, ja lähettämään kiukkuisen viestin vastineeksi. Ja sitten kun näitä provoilijoita on palstalla ilmeisesti joku ~500 kpl, niin jokainen haluaa kirjoittaa uuden provoviestin. Nythän on koko palsta taas pikkuhiljaa täyttymässä tästä kitkarengas/nastarengas uhoamisesta. Kohta jauhetaan taas sumuvaloista. Sitten ylinopeudesta. Sitten liikennevaloista. Sitenn vilkun käytöstä. Sitten liikenteenvalvonnasta. Sitten jostakin muusta ikuisuusaiheesta. Ei tosin välttämättä juuri tässä järjestyksessä. Ja viimeistään vappuna alkaa taas jauhaminen siitä ettämiksei kaikilla ole jo kesärenkaat.

      • Kitkarenkaista

        Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.


      • Tonkijamäyrä
        Kitkarenkaista kirjoitti:

        Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.

        Tekniikan Maailmassa oli talvirengastesti syksyllä, muistaakseni numerossa 17. Lisäksi numeron 20 yleisönosastossa toimitus otti tulosten perusteella kantaa asiaan. Miettimisen tueksi kannattaa lukea nämä jutut.

        Älä kysy minulta mitä siellä on. Lue itse.


      • Kitkarenkaista kirjoitti:

        Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.

        Kyllä kitkoillakin pärjäsi, mutta nastoilla paremmin. Auton antoi myös muiden perheenjäsenten käyttöön turvalisin mielin nastarenkailla. Meillä käytettävien kitkarenkaiden kumiseos on pehmeää ja pito muuttuu huonommaksi nopeammin kuin nastarenkaiden.
        Talviajo vaatii aina asennemuutosta, mutta kitkat vielä kielen keskelle suuta Etelä-Suomessa varsinkin. Päätiet ja moottoritiet ovat useimmiten sulat, mutta liittymät saattavat ollakin jäässä ja silloin kitkoilla on helisemässä.


      • renkaista
        Kitkarenkaista kirjoitti:

        Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.

        eli kitkat ovat hyvät kesällä jos haluaa pienemmän kulutuksen ja hiljaisuutta. Jarrutus matkat kasvaa kesällä ja talvella huimasti.
        Talvella ed.(meluisa auto) hiljaiset, pito lumella ok, jäällä no voi ajelle kielikeskellä...
        Nastat, melua jos huono auto, pito niin hyvä kuin talvella voi olla.
        Ehkä itse pitäisin kesällä kitkoja, pitää hyvin sorateillä.


      • huonot kesärenkaat
        renkaista kirjoitti:

        eli kitkat ovat hyvät kesällä jos haluaa pienemmän kulutuksen ja hiljaisuutta. Jarrutus matkat kasvaa kesällä ja talvella huimasti.
        Talvella ed.(meluisa auto) hiljaiset, pito lumella ok, jäällä no voi ajelle kielikeskellä...
        Nastat, melua jos huono auto, pito niin hyvä kuin talvella voi olla.
        Ehkä itse pitäisin kesällä kitkoja, pitää hyvin sorateillä.

        Kitkat eivät kestä kesäajoa pehmeän kumiseoksen takia. Kitkat on vaihdettava ilmojen lämmitessä.


      • näppylät
        huonot kesärenkaat kirjoitti:

        Kitkat eivät kestä kesäajoa pehmeän kumiseoksen takia. Kitkat on vaihdettava ilmojen lämmitessä.

        Eli jos siis kitkoilla ajelee kesänkin, nii ne lämpiää liikaa. Pehmeä kumiseos ei kestä sitä lämpöä. Eli toisin sanoen se kumiseos kovettuu ja seuraavana talvena on hiukan liukasta ajella.


    • oli sinunkin

      Jos olisit jättänyt viimeisen kappaleen
      kirjoittamatta, niin olisi ollut OK.

      Ymmärsitköhän?

      • Turha kierrellä ja kaarrella. Olen voinut valita aina renkaat vain niiden ominaisuuksien mukaan tarvitsematta ajatella melua, renkaiden vaihtoa tai niiden hintaa ja päätynyt nastarenkaisiin.
        Kokemuksia minulla on M/S renkaista, Keski-Euroopassa käytettävistä talvirenkaista (kitkarenkaat), nykyaikaisista Suomessa käytettävistä kitkarenkaista ja useista nastarenkaista.
        Pakkaskelillä esim. Lapissa pärjää hyvinkin kitkarenkailla, mutta Etelä-Suomessa ongelma tilanteet syntyy ennalta arvaamatta ja teiden lämpötilat vaihtelevat alueetain paljonkin.
        Joka tapauksessa joudun ottamaan huomioon talviajossa, että muilla voi olla kitkarenkaat tai vanhat nastarenkaat ja liikkellelähtö sekä jarrutusmatkat sen mukaiset.
        Oma ratkaisuni ei missään nimessä tarkoita, että muiden pitäisi noudattaa samaa kaavaa.


    • Velkavolvo

      Totesin tässä ensilumilla, että uudet Hakkapeliitta viitoset ovat pidoltaan paljon paremmat kuin 15 talvea käytetyt Michelin 260:t. Olisiko mahdollista, että edes tästä päästäisiin yksimielisyyteen?

    • Mr Nasta

      Asialinjan tekstiä. Mutta oletkin järkimiehiä ja käytät nastarenkaita. Turha tällä palstalla riehuvan kitkaspedeporukan huuteluista on välittää.

    • Tiellä liikkuu autoja monenlaisilla renkailla, mutta tärkeintä ei ole ovatko ne kitkat vai nastat vaan kunhan vaan pitoa on jäljellä ja ajat tuntevat renkaidensa ominaisuudet.

      • Anti Nasta

        ...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.


      • vai mutua
        Anti Nasta kirjoitti:

        ...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.

        Paljonko sitten eri rengas- ja ajoneuvotyypit oikeasti kuluttavat tietä, löytyykö oikeata tutkittua tietoa mutun lisäksi? Talvisin teille tulee asfaltin kulutusta ja haurastumista lisäävinä tekijöinä hiekoitussoraa ja suolaa.
        Sitten teiden uraisuus, tuleeko se asfaltin kulumisesta vai painumisesta?


      • ehdottomasti.
        Anti Nasta kirjoitti:

        ...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.

        ja kun me kaikki kitkatrenkailla ajavat olemme vielä näitä jotka eivät käytä myöskään yhteiskunnan ilmaisia palveluja, kuten ilmaista koulutusta, terveyspalveluja ja muita, mitä kaikkia niitä nyt onkaan... Niitähän ei kustanneta verovaroin, kuten tieverkostoa... Ja autoilijoiltahan ei Suomessa olla koskaan kerätty mitään ylimääräisiä tai edes tilapäisiä veroja...


      • henkikultakin
        Anti Nasta kirjoitti:

        ...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.

        Säästät enemmän kun pysyt kotona ja katkaiset vielä sähkösikin. Liikenne on useimmille meille välttämättömyys ja se maksaa tietyn summan rahaa. Vaikka pystyisit mielestäsi säästämään teitä sileillä kumeilla se ei auta kokonaistilannetta liikenteessä, turvallinen liikkuminen kuluttaa ja maksaa.
        Liikenteessä säästetyt veronmaksajien henget on syytä laskea myös.
        Naula päässä ei auta jos kitkat lipsuvat auton alla.


    • Nastat verolle

      Nastat urauttavat tiet ja pilaamat hengitysilmaa. Kitkat eivät. Nastojen arvostelu on aivan hyväksyttävää, suotavaakin.

      • arvosteluilla

        Pyyhitään persettä!


      • kuitenkin puhuttaisiin

        suolan vaikutuksesta ilmaan ja teihin. Voisit olla lähempänä viherpiipero ...


      • noin yksioikoista ole

        Sekä nastarenkaat että kitkarenkaat kuluttavat tietä ja nostavat keväisin pölyä ilmaan huonontaen ilmanlaatua. Tiet urautuvat paitsi mekaanisesta kulutuksesta myös painumalla, ja tässä taasen ajoneuvon paino on oleellinen tekijä. Asfalttipintaa kuluttaa myös hiekka joka hiertyy renkaiden ja asfaltin välissä. Asfaltti murenee myös routimalla, kun koloissa oleva vesi vuoron perään jäätyy ja sulaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      73
      8104
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      5737
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      44
      3882
    4. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      92
      3652
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      41
      3630
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      59
      3272
    7. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      24
      3086
    8. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2985
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      52
      2850
    10. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      97
      2833
    Aihe