Ovatko tiekarhut kuolleet

jo sukupuuttoon?

Taas se talvi yllätti meidät eteläsuomalaiset täydellisesti.
Aurauskalusto on taas liikkeellä ja varmasti yrittävät parhaansa.
Yksi asia kumminkin pistää pahasti silmään(ainakin täällä pääkaupunkiseudulla).
Missä on ne ennen vanhaan kovinkin yleiset ja luotettavat tiekarhut?Ovatko ne jo kuolleet sukupuuttoon?
Kyllä tiekarhua vielä tänä päivänäkin tarvittaisiin todella kipeästi.
Ainakin jos työn laadulla on vielä jotain merkitystä.

20

2247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keski-Pohjanmaalla

      eipä ole tiekarhuja näkynyt enää aikoihin, tiet ovat kuin perunapeltoja

    • Tiemestarin muija

      Nämä alusterällä varustetut kuorma-autot ovat syrjäyttäneet tiehöylät täysin talvikunnossapidossa.
      Tiehöylän korkea hinta ei kiinnosta urakoitsijoita liian tiukkojen urakoiden takia.Ei tule tarpeeksi tulosta jos käytetään kalliita laitteita talvikunnossapidossa.
      Urakoitsijat maksavat mielummin sakkoja tien huonosta kunnosta kuin hommaavat tiehöylän.
      Sakot tulevat halvemmaksi kuin tiehöylä.
      Tiehöylän käyttötunnit ovat todella minimaaliset nykyään teiden talvikunnossapidossa.Valitettavasti.

      • on siis sittenkin

        nainen ei ollu sitten ite mestarista sitä sanomaan toisaalta ne ammattitaitoiset kuljettajatkin on siinä samalla kuopattu mutta välläkö häliä eipähän tule sitä pelättyä YLILAATUA (huom kirosana)


      • Tiemestarin muija
        on siis sittenkin kirjoitti:

        nainen ei ollu sitten ite mestarista sitä sanomaan toisaalta ne ammattitaitoiset kuljettajatkin on siinä samalla kuopattu mutta välläkö häliä eipähän tule sitä pelättyä YLILAATUA (huom kirosana)

        Totuus on vain joskus todella karmeaa ja rumaa ja lyö vasten kasvoja avokämmenellä.
        Mutta se on vain kestettävä kuin mies.
        Nykyään vain raha ratkaisee.Ei mikään muu.
        On maailma mennyt todella kummalliseksi.


      • Tarjouslaskija
        on siis sittenkin kirjoitti:

        nainen ei ollu sitten ite mestarista sitä sanomaan toisaalta ne ammattitaitoiset kuljettajatkin on siinä samalla kuopattu mutta välläkö häliä eipähän tule sitä pelättyä YLILAATUA (huom kirosana)

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.


      • on kovaa
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.

        Onkohan se taas se EU kun määrää että kaikki on kilpailutettava niin se joka halvemmalla saa lumet pois ajoradalta on voittaja,ja tietysti voittaja on se joka suolalla sulattaa vaan lumen eikä tarvitse investoida muuhun kalustoon niin paljon.Suola on liian halpaa,sen hinta pitäis moninkertaistaa.


      • Totta mitä
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.

        Kirjoittelet.Halvin tarjous on aina se paras tarjous.Siinä on sitten vain se yksi huono puoli. Se on se että veronmaksajat kärsivät sitten tästä ns.halvasta urakkatarjouksesta.


      • Veronmaksa
        Totta mitä kirjoitti:

        Kirjoittelet.Halvin tarjous on aina se paras tarjous.Siinä on sitten vain se yksi huono puoli. Se on se että veronmaksajat kärsivät sitten tästä ns.halvasta urakkatarjouksesta.

        Eikä mellä ole edes harmainta aavistusta mihin ne
        "säästetyt" rahat menevät.


      • Tarjouslaskija
        Totta mitä kirjoitti:

        Kirjoittelet.Halvin tarjous on aina se paras tarjous.Siinä on sitten vain se yksi huono puoli. Se on se että veronmaksajat kärsivät sitten tästä ns.halvasta urakkatarjouksesta.

        Tilaajahan siitä vastaa, jos veronmaksaja kärsii. Jos meiltä urakoitsijoilta tilataan höyläys kerran päivässä, niin se tehdään. Mutta siitä myös laskutetaan, ja maksajan asia on miettiä mihin rahansa järkevimmin käyttää.


      • halvin on paras
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.

        kokeilu lopetettiin as tehon myötä senkin kokeilun maksumiehiks joutuivat todennäköisesti työnsuorittajat siinäpä tiehallinnolle miettimistä kun ovat ylistäneet monta vuotta miten säästöjä syntyy ja voishan sen tiehallinnonkin työt kilpailuttaa alan konsulttifirmoilla


      • ihmeelliseksi
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Tilaajahan siitä vastaa, jos veronmaksaja kärsii. Jos meiltä urakoitsijoilta tilataan höyläys kerran päivässä, niin se tehdään. Mutta siitä myös laskutetaan, ja maksajan asia on miettiä mihin rahansa järkevimmin käyttää.

        Kyllä tänä päivänä nuo urakoitsijat joilla on olemassa teiden talvikunnossapitoa varten tiehöyliä ovat tosi vähissä.
        Tiehöylät ovat erittäin kalliita hankkia.Ja erittäin kalliita ylläpitää.Siinä ne suurimmat syyt miksi noita koneita ei urakoitsijoilla ole.
        Valtiolta ja eri kunnilta kyllä löytyy tiehöyliä.Mutta ammattitaitoisia tiehöylänkuljettajia ei enää sitten löydykkään nykyään kovin helposti.
        Joten kyllä sen nyky päivänä joka lumimyräkän jälkeen huomaa todella hyvin teiden kunnosta ettei niitä höylätä tiehöylillä ollenkaan.


      • vanha keksintö
        halvin on paras kirjoitti:

        kokeilu lopetettiin as tehon myötä senkin kokeilun maksumiehiks joutuivat todennäköisesti työnsuorittajat siinäpä tiehallinnolle miettimistä kun ovat ylistäneet monta vuotta miten säästöjä syntyy ja voishan sen tiehallinnonkin työt kilpailuttaa alan konsulttifirmoilla

        Juuri konsulttipentithän tutkivat aikoinaan että työn kilpailuttaminen on aina se paras ja halvin vaihtoehto.
        Nythän se on sitten jo nähty että kilpailutus tuo tullessaan huonon työnlaadun.


      • kilpailtiin
        vanha keksintö kirjoitti:

        Juuri konsulttipentithän tutkivat aikoinaan että työn kilpailuttaminen on aina se paras ja halvin vaihtoehto.
        Nythän se on sitten jo nähty että kilpailutus tuo tullessaan huonon työnlaadun.

        päivällä leivästä ja yöllä lihasta


      • Näinhän se meni
        kilpailtiin kirjoitti:

        päivällä leivästä ja yöllä lihasta

        Vanhaan hyvään aikaan.Ja tiet olivat hyväsä kunnossa myös talvisin.


    • Helsingissä, Toukolassa.

      • kaupungin kone

        tiehallintohan ei tällasia käytä, syövyttävät mielummin suolalla (ainakin eteläsuomessa)


    • välisenä aikana näin jopa 1...

      ja 2 auraavaa traktoria. no enhän viettänytkään aikaani ulkona kokopäiväää muttta n 7 tuntii kuitenkin ja 15x10km kokoisella alueella. mutta ehkä ne on kuollu hgistäkin ja muuttanu lumisimmille alueille. tai sitten makaavat varikolla mäsänä kuin vanjan koneet.

    • kuolivat

      Ne on suola hävittänyt olemattomiin jo vuosia sitten. Suolaa, suolaa, enemmän suolaa...

      • on varmasti kuolleetkin

        onneks kaupunki hoitaa omat tiensä pääosin ilman raakaa suolaa ja käyttävät mielummin mekaanisia menetelmiä.


    • ekr karhu

      menevän otaniemessä vähän aikaa sitten. rouhi polanteita vähemmäks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4217
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3465
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      36
      3051
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2568
    5. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2207
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1959
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1949
    8. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1817
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      394
      1516
    10. Huomenta kulta

      En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1318
    Aihe