Ovatko tiekarhut kuolleet

jo sukupuuttoon?

Taas se talvi yllätti meidät eteläsuomalaiset täydellisesti.
Aurauskalusto on taas liikkeellä ja varmasti yrittävät parhaansa.
Yksi asia kumminkin pistää pahasti silmään(ainakin täällä pääkaupunkiseudulla).
Missä on ne ennen vanhaan kovinkin yleiset ja luotettavat tiekarhut?Ovatko ne jo kuolleet sukupuuttoon?
Kyllä tiekarhua vielä tänä päivänäkin tarvittaisiin todella kipeästi.
Ainakin jos työn laadulla on vielä jotain merkitystä.

20

2236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keski-Pohjanmaalla

      eipä ole tiekarhuja näkynyt enää aikoihin, tiet ovat kuin perunapeltoja

    • Tiemestarin muija

      Nämä alusterällä varustetut kuorma-autot ovat syrjäyttäneet tiehöylät täysin talvikunnossapidossa.
      Tiehöylän korkea hinta ei kiinnosta urakoitsijoita liian tiukkojen urakoiden takia.Ei tule tarpeeksi tulosta jos käytetään kalliita laitteita talvikunnossapidossa.
      Urakoitsijat maksavat mielummin sakkoja tien huonosta kunnosta kuin hommaavat tiehöylän.
      Sakot tulevat halvemmaksi kuin tiehöylä.
      Tiehöylän käyttötunnit ovat todella minimaaliset nykyään teiden talvikunnossapidossa.Valitettavasti.

      • on siis sittenkin

        nainen ei ollu sitten ite mestarista sitä sanomaan toisaalta ne ammattitaitoiset kuljettajatkin on siinä samalla kuopattu mutta välläkö häliä eipähän tule sitä pelättyä YLILAATUA (huom kirosana)


      • Tiemestarin muija
        on siis sittenkin kirjoitti:

        nainen ei ollu sitten ite mestarista sitä sanomaan toisaalta ne ammattitaitoiset kuljettajatkin on siinä samalla kuopattu mutta välläkö häliä eipähän tule sitä pelättyä YLILAATUA (huom kirosana)

        Totuus on vain joskus todella karmeaa ja rumaa ja lyö vasten kasvoja avokämmenellä.
        Mutta se on vain kestettävä kuin mies.
        Nykyään vain raha ratkaisee.Ei mikään muu.
        On maailma mennyt todella kummalliseksi.


      • Tarjouslaskija
        on siis sittenkin kirjoitti:

        nainen ei ollu sitten ite mestarista sitä sanomaan toisaalta ne ammattitaitoiset kuljettajatkin on siinä samalla kuopattu mutta välläkö häliä eipähän tule sitä pelättyä YLILAATUA (huom kirosana)

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.


      • on kovaa
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.

        Onkohan se taas se EU kun määrää että kaikki on kilpailutettava niin se joka halvemmalla saa lumet pois ajoradalta on voittaja,ja tietysti voittaja on se joka suolalla sulattaa vaan lumen eikä tarvitse investoida muuhun kalustoon niin paljon.Suola on liian halpaa,sen hinta pitäis moninkertaistaa.


      • Totta mitä
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.

        Kirjoittelet.Halvin tarjous on aina se paras tarjous.Siinä on sitten vain se yksi huono puoli. Se on se että veronmaksajat kärsivät sitten tästä ns.halvasta urakkatarjouksesta.


      • Veronmaksa
        Totta mitä kirjoitti:

        Kirjoittelet.Halvin tarjous on aina se paras tarjous.Siinä on sitten vain se yksi huono puoli. Se on se että veronmaksajat kärsivät sitten tästä ns.halvasta urakkatarjouksesta.

        Eikä mellä ole edes harmainta aavistusta mihin ne
        "säästetyt" rahat menevät.


      • Tarjouslaskija
        Totta mitä kirjoitti:

        Kirjoittelet.Halvin tarjous on aina se paras tarjous.Siinä on sitten vain se yksi huono puoli. Se on se että veronmaksajat kärsivät sitten tästä ns.halvasta urakkatarjouksesta.

        Tilaajahan siitä vastaa, jos veronmaksaja kärsii. Jos meiltä urakoitsijoilta tilataan höyläys kerran päivässä, niin se tehdään. Mutta siitä myös laskutetaan, ja maksajan asia on miettiä mihin rahansa järkevimmin käyttää.


      • halvin on paras
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Raha ratkaisee. Ylilaadun tekemisestä ei makseta mitään, joten sitä ei tehdä. Joka yrittää tehdä, ei kauan markkinoilla pysy.

        kokeilu lopetettiin as tehon myötä senkin kokeilun maksumiehiks joutuivat todennäköisesti työnsuorittajat siinäpä tiehallinnolle miettimistä kun ovat ylistäneet monta vuotta miten säästöjä syntyy ja voishan sen tiehallinnonkin työt kilpailuttaa alan konsulttifirmoilla


      • ihmeelliseksi
        Tarjouslaskija kirjoitti:

        Tilaajahan siitä vastaa, jos veronmaksaja kärsii. Jos meiltä urakoitsijoilta tilataan höyläys kerran päivässä, niin se tehdään. Mutta siitä myös laskutetaan, ja maksajan asia on miettiä mihin rahansa järkevimmin käyttää.

        Kyllä tänä päivänä nuo urakoitsijat joilla on olemassa teiden talvikunnossapitoa varten tiehöyliä ovat tosi vähissä.
        Tiehöylät ovat erittäin kalliita hankkia.Ja erittäin kalliita ylläpitää.Siinä ne suurimmat syyt miksi noita koneita ei urakoitsijoilla ole.
        Valtiolta ja eri kunnilta kyllä löytyy tiehöyliä.Mutta ammattitaitoisia tiehöylänkuljettajia ei enää sitten löydykkään nykyään kovin helposti.
        Joten kyllä sen nyky päivänä joka lumimyräkän jälkeen huomaa todella hyvin teiden kunnosta ettei niitä höylätä tiehöylillä ollenkaan.


      • vanha keksintö
        halvin on paras kirjoitti:

        kokeilu lopetettiin as tehon myötä senkin kokeilun maksumiehiks joutuivat todennäköisesti työnsuorittajat siinäpä tiehallinnolle miettimistä kun ovat ylistäneet monta vuotta miten säästöjä syntyy ja voishan sen tiehallinnonkin työt kilpailuttaa alan konsulttifirmoilla

        Juuri konsulttipentithän tutkivat aikoinaan että työn kilpailuttaminen on aina se paras ja halvin vaihtoehto.
        Nythän se on sitten jo nähty että kilpailutus tuo tullessaan huonon työnlaadun.


      • kilpailtiin
        vanha keksintö kirjoitti:

        Juuri konsulttipentithän tutkivat aikoinaan että työn kilpailuttaminen on aina se paras ja halvin vaihtoehto.
        Nythän se on sitten jo nähty että kilpailutus tuo tullessaan huonon työnlaadun.

        päivällä leivästä ja yöllä lihasta


      • Näinhän se meni
        kilpailtiin kirjoitti:

        päivällä leivästä ja yöllä lihasta

        Vanhaan hyvään aikaan.Ja tiet olivat hyväsä kunnossa myös talvisin.


    • Helsingissä, Toukolassa.

      • kaupungin kone

        tiehallintohan ei tällasia käytä, syövyttävät mielummin suolalla (ainakin eteläsuomessa)


    • välisenä aikana näin jopa 1...

      ja 2 auraavaa traktoria. no enhän viettänytkään aikaani ulkona kokopäiväää muttta n 7 tuntii kuitenkin ja 15x10km kokoisella alueella. mutta ehkä ne on kuollu hgistäkin ja muuttanu lumisimmille alueille. tai sitten makaavat varikolla mäsänä kuin vanjan koneet.

    • kuolivat

      Ne on suola hävittänyt olemattomiin jo vuosia sitten. Suolaa, suolaa, enemmän suolaa...

      • on varmasti kuolleetkin

        onneks kaupunki hoitaa omat tiensä pääosin ilman raakaa suolaa ja käyttävät mielummin mekaanisia menetelmiä.


    • ekr karhu

      menevän otaniemessä vähän aikaa sitten. rouhi polanteita vähemmäks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2528
    2. 135
      1935
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1121
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1100
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      57
      973
    Aihe