Jes. 9:6
(9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Eikö tämä viittaa adventtiin - vuoteen n. 1 jKr.?
Eiköhän a.d. 2008 keskellämme ole iankaikkinen Isä
Jeesuksen tähden, Pyhässä Hengessä? Mikä yllätys
olisi voinut edes vuonna 1844 muuttaa todellisuutta?
Room. 8:39
ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Ef. 3:18
niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
Yksi on Välimies - ei edes sapattioppi voi tulla
väliin, ei sen tunnetuin tilkku TT-oppikaan.
Ymmärrätkö myös mitä luet?
14
239
Vastaukset
- adv uskovat tähän
Adventistien iankaikkinen evankeliumi. Käärme sanoi: "Ette suinkaan kuole".
Aamen sanovat Ellenistit :)- hirvas
ja Jumala kuittaa, että Tervemenoa!
Vaan heräämme tuomiolle!!
He kuolivat heti pois Jumalan yhteydestä.
Saatana oli järkeilijänä oikeassa, mutta
hengellisistä asioista puheen ollen -
Jumala oli ja on oikeassa.
Moni joka luulee elävänsä, onkin valkeaksi
(white) kalkittu hauta.
Matt. 23:27
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!- alex-kasi
AnttiVKantola kirjoitti:
Vaan heräämme tuomiolle!!
He kuolivat heti pois Jumalan yhteydestä.
Saatana oli järkeilijänä oikeassa, mutta
hengellisistä asioista puheen ollen -
Jumala oli ja on oikeassa.
Moni joka luulee elävänsä, onkin valkeaksi
(white) kalkittu hauta.
Matt. 23:27
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!kerrankin tuli tunnustus - että saatana oli järkeilijänä oikeassa !!
VÄÄRIN.
Saatana on valehtelija - eikä oikeassa.
On ollut valehtelija alusta lähtien.. myös kun hän sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
Se on silkkaa valhetta.
Ei ihminen tiedä hyvän ja pahan eroa ja ihminen kuolee.. siis Jumalan sanoma Sana on pitävä tässäkin..
Haluaisimpa nähdä kun Antti sanoo että Jumalan Sana ei pidä paikkaansa. Huomaa että saatana sanoi Jumalan Sanaa vastaan. Jumalan varoitus kuuluui 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'.
Saatanan vastaus oli 'Ette suinkaan kuole; VAAN Jumala tietää, että sinä päivänä ???? ... mikä vitsi Jumala tietää - Jumalako valehtelee !!! Jumala ei VOI valehdella - se on mahdottomuus Jumalalle.. koska Jumalassa ei ole valhetta..
On ihan eri asia että Jumala HERÄTTÄÄ kuolleet kerran.. - Tuomiopäivä tulee meille ka...
alex-kasi kirjoitti:
kerrankin tuli tunnustus - että saatana oli järkeilijänä oikeassa !!
VÄÄRIN.
Saatana on valehtelija - eikä oikeassa.
On ollut valehtelija alusta lähtien.. myös kun hän sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
Se on silkkaa valhetta.
Ei ihminen tiedä hyvän ja pahan eroa ja ihminen kuolee.. siis Jumalan sanoma Sana on pitävä tässäkin..
Haluaisimpa nähdä kun Antti sanoo että Jumalan Sana ei pidä paikkaansa. Huomaa että saatana sanoi Jumalan Sanaa vastaan. Jumalan varoitus kuuluui 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'.
Saatanan vastaus oli 'Ette suinkaan kuole; VAAN Jumala tietää, että sinä päivänä ???? ... mikä vitsi Jumala tietää - Jumalako valehtelee !!! Jumala ei VOI valehdella - se on mahdottomuus Jumalalle.. koska Jumalassa ei ole valhetta..
On ihan eri asia että Jumala HERÄTTÄÄ kuolleet kerran..Mark. 9:49
Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava,
ja jokainen uhri on suolalla suolattava.
Dan. 12:2 Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun. [2. Makk. 7:9; Matt. 25:46]
Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
[Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]
Matt. 25:46
Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Mark. 3:29
mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
Siunattua sapatinpäivää kaikille.
Myös sunnuntailapsille.
Ei suinkaan Adam ja Eva kuolleet, vaan jäivät
odottamaan tuomiopäivää, ilman
Välittäjää. Mutta kiitos Herran, saivat sentään
lupauksen Välittäjästä. Toivottavasti kuulivat
Herraa, kun tämä saarnasi tuonelassa ollessaan,
kuten Sana muutamassa kohdassa paljastaa.
Vanha vainoaa uutta, sehän on selvä.
Vanha Aatukin vainosi eräitä aina vuoteen 1948 asti.
Saulin kuninkuus oli enää vain kuollutta kirjainta.
Hän ei nähnyt, että Jumala oli voidellut Daavidin
hänen sijaansa (nykyisin Daavidin poika).
Läväytti kakit Kuninkaan nenän eteen, eikä itse
sitä edes havainnut. Kyllä miekin tässä hirvaksen
kanssa ja monen muun kanssa olen vanhakantaisilta
saanut sellaiset kakkamaiset terveiset, että -
kiitos vaan ansaitsemattomasta marttyrin kehästä.
1. Sam. 24:3
(24:4) Ja kun hän tuli tien varrella oleville karjatarhoille, oli siellä luola; ja Saul meni luolaan tarpeelleen. Mutta Daavid ja hänen miehensä istuivat luolan perällä.
JOSPA LUETTAISIIN KOKO JUTTU SIITÄ, MITEN ARMO
VOITTAA LAIN - ARMON LAKI LAILLISEN KUNINKUUDEN
1 (24:2) Ja kun Saul palasi ajamasta filistealaisia takaa, ilmoitettiin hänelle: "Katso, Daavid on Een-Gedin erämaassa".
2 (24:3) Niin Saul otti kolmetuhatta valiomiestä koko Israelista ja meni etsimään Daavidia ja hänen miehiään Kauriskallioiden itäpuolelta.
3 (24:4) Ja kun hän tuli tien varrella oleville karjatarhoille, oli siellä luola; ja Saul meni luolaan tarpeelleen. Mutta Daavid ja hänen miehensä istuivat luolan perällä.
4 (24:5) Niin Daavidin miehet sanoivat hänelle: "Katso, tämä on se päivä, josta Herra on sanonut sinulle: 'Minä annan vihamiehesi sinun käsiisi, tehdäksesi hänelle, mitä hyväksi näet'". Ja Daavid nousi ja leikkasi salaa kappaleen Saulin viitan liepeestä.
5 (24:6) Mutta sen jälkeen Daavidin omatunto soimasi häntä siitä, että hän oli leikannut Saulin viitan lievettä.
6 (24:7) Ja hän sanoi miehillensä: "Pois se! Herra varjelkoon minua tekemästä sitä herralleni, Herran voidellulle, että satuttaisin käteni häneen; sillä hän on Herran voideltu".
7 (24:8) Ja Daavid kovisti miehiänsä eikä sallinut heidän hyökätä Saulin kimppuun. Niin Saul nousi luolasta ja meni matkaansa.
8 (24:9) Senjälkeen Daavid myös nousi, lähti luolasta ja huusi Saulin jälkeen: "Minun herrani, kuningas!" Kun Saul katsahti taaksensa, kumartui Daavid kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta.
9 (24:10) Ja Daavid sanoi Saulille: "Miksi sinä kuuntelet ihmisten puhetta, jotka sanovat: 'Daavid hankkii sinulle onnettomuutta'?
10 (24:11) Katso, näethän nyt omin silmin, kuinka Herra tänä päivänä antoi sinut minun käsiini luolassa, mutta minä säästin sinut, vaikka minua neuvottiin tappamaan sinut; sillä minä ajattelin: 'Minä en satuta kättäni herraani; sillä hän on Herran voideltu'.
11 (24:12) Katso itse, isäni, katso tätä viittasi liepeen kappaletta, joka on minun kädessäni. Kun minä leikkasin sen sinun viittasi liepeestä enkä sinua tappanut, niin ymmärrä siitä ja näe, ettei minulla ole tekeillä mitään pahaa tai rikollista ja etten minä ole sinua vastaan rikkonut, vaikka sinä vainoat minua ottaaksesi minulta hengen.
12 (24:13) Herra tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun, ja Herra kostakoon sinulle minun puolestani, mutta minun käteni ei sinuun satu.
13 (24:14) On, niinkuin vanha sananlasku sanoo: 'Jumalattomuus tulee jumalattomista'; mutta minun käteni ei sinuun satu.
14 (24:15) Kenen jälkeen Israelin kuningas on lähtenyt? Ketä sinä ajat takaa? Koiranraatoa, yhtä kirppua!
15 (24:16) Herra olkoon tuomari ja tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun; hän nähköön ja ajakoon minun asiani ja auttakoon minut sinun käsistäsi oikeuteeni."
16 (24:17) Kun Daavid oli päättänyt tämän puheensa Saulille, sanoi Saul: "Eikö se ole sinun äänesi, poikani Daavid?" Ja Saul korotti äänensä ja itki.
17 (24:18) Ja hän sanoi Daavidille: "Sinä olet minua vanhurskaampi, sillä sinä olet tehnyt minulle hyvää, vaikka minä olen tehnyt sinulle pahaa.
18 (24:19) Sinä olet tänä päivänä osoittanut hyvyyttäsi minua kohtaan, kun et tappanut minua, vaikka Herra oli antanut minut sinun käsiisi.
19 (24:20) Sillä kun joku kohtaa vihollisensa, päästääkö hän hänet menemään rauhassa? Herra palkitkoon sinulle runsaasti sen, mitä olet tänä päivänä tehnyt minulle.
20 (24:21) Ja katso, nyt minä tiedän, että sinä tulet kuninkaaksi ja että Israelin kuninkuus on pysyvä sinun kädessäsi.
21 (24:22) Niin vanno nyt minulle Herran kautta, ettet hukuta minun jälkeläisiäni etkä hävitä minun nimeäni isäni suvusta."
22 (24:23) Ja Daavid vannoi Saulille. Sitten Saul meni kotiinsa; mutta Daavid ja hänen miehensä nousivat vuorilinnaan.
Rakas lukija - sokeus ei ollut uuden liiton
Saulin ongelma, vaan se että luuli näkevänsä.
Joh. 9:39
Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
Joh. 17:24
Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.- satua, tarinaa
Uskooko Antti, että Jeesus syntyi jouluna?
Jos et, niin miksi vietät joulua?
Jos kyllä, niin miksi niin uskot, taruihin, ihmisoppiin? Sama hapate se on adventisteillakin, lauletaan "Hoosianna!" Adventinaikaa, mutta miksi adventinaikaa pakanallinen juhla, mitä te kumarratte? Ihmisoppi on ihmisoppi, jonka äärelle kumarrutaan ja silloin kumarrutaan väärän jumalan eteen.
Että, ""Ymmärrätkö mitä luet, vai luetko ja ymmärrät kuin on opetettu!!??"Virallinen sana sapatin pitäjille / sunnuntain viettäjille:
http://raamattu.uskonkirjat.net/daily.html
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.
Me pyydämme Kristuksen puolesta:
antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi,
että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
2. Kor. 5:20-21 (KR33/38)
Anna sovittaa itsesi! Älä odota toista vaihetta
tai kolmatta. "Tänään on pelastuksen päivä".
Olet sitten leimattu / leimautunut sapatin tai
pyhäpäivän käyttäjäksi. Tänään lauantaina, tänään
sunnuntaina. Tänä viikonloppuvapaana. Tai töissä.
Antinpäiväadventtina 30.11. on ainakin minulle
mieluisaa alistua Juudan leijonan käskettäväksi.
"Ei siirry valtikak pois Juudalta, ennenkuin tulee
Hän jonka se on ja jota kansat tottelevat",
ennusti Vanha Testamentti uuden alkamista.
Tämä Juudan Leijona ilmoittautuu "luotettavaksi"
Ilmestyskirjan Herraksi, Ilm 1:1-8.
"Joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut
meidät synneistämme".
"Tehnyt meidät kuningassuvuksi ja ja Jumalan,
Isänsä, papeiksi".
"- Katso, hän tulee pilvissä!
Kaikki ihmiset näkevät hänet,
nekin jotka hänet lävistivät,
ja hänen tullessaan vaikeroivat
maailman kansat.
Näin on käyvä. Amen."
"Minä olen A ja O, alku ja loppu",
sanoo Herra Jumala,
hän joka on, joka oli ja joka on
tuleva, Kaikkivaltias."
Tämä on päivän sana ja tulevien päivien sana.
ILMESTYSKIRJA AVAUTUU
Ilm 1.1-8
1 Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva. Jumala lähetti enkelinsä ja ilmoitti kaiken tämän palvelijalleen Johannekselle, [Dan. 2:28]
2 joka nyt omalla todistuksellaan vahvistaa Jumalan sanan ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen, kaiken minkä on nähnyt.
3 Autuas se, joka tämän toisille lukee, autuaat ne, jotka kuulevat nämä ennussanat ja ottavat varteen sen, mitä tähän kirjaan on kirjoitettu, sillä hetki on lähellä. [Room. 13:11]
Tervehdys
4 Johannes tervehtii Aasian maakunnan seitsemää seurakuntaa. Armoa ja rauhaa teille häneltä, joka on, joka oli ja joka on tuleva, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä,
5 ja Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme,
[Ps. 89:38 | 1. Kor. 15:20 | 1. Kor. 15:25 | Room. 8:25 | 1. Piet. 1:19]
6 hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä, papeiksi, hänelle kunnia ja valta aina ja ikuisesti! Aamen.
[2. Moos. 19:6; 1. Piet. 2:9]
7 -- Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen.
[Dan. 7:13 | Sak. 12:10 | Joh. 19:37 | Matt. 24:30]
8 "Minä olen A ja O, alku ja loppu"*, sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias.
[Kreikan aakkosten ensimmäinen ja viimeinen kirjain (alfa, oomega).] [Ps. 90:2; Jes. 41:4]- Joulun lapsi
joulun lapsi, niin mikä lapsi?
Kirjoittanut: satua, tarinaa
29.11.2008 klo 03.10
" ...lauletaan "Hoosianna!"
Se avautuu vain lapsenmielisille - joulun sanoma!
Matt. 21:9
Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: -- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa! [Heprean sana hoosianna merkitsee 'auta'. Sitä käytettiin siunauksen toivotuksena kuningasta vastaan otettaessa.] [Ps. 118:25,26; Matt. 23:39; Luuk. 13:35]
Matt. 21:15
Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: "Hoosianna, Daavidin Poika!", he suuttuivat
Mark. 11:9
Ja ne, jotka kulkivat hänen edellään ja perässään, huusivat: -- Hoosianna!* Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! [Ks. selitystä Matt. 21:9.] [Ps. 118:25,26 ; Matt. 23:39; Luuk. 13:35]
Mark. 11:10
Siunattu isämme Daavidin valtakunta, joka nyt tulee! Hoosianna korkeuksissa! [Luuk. 1:32]
Joh. 12:13
ottivat palmunoksia ja menivät häntä vastaan huutaen: -- Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas! [Ps. 118:25,26] - Diana-ad-rem
AnttiVKantola kirjoitti:
Virallinen sana sapatin pitäjille / sunnuntain viettäjille:
http://raamattu.uskonkirjat.net/daily.html
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.
Me pyydämme Kristuksen puolesta:
antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi,
että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
2. Kor. 5:20-21 (KR33/38)
Anna sovittaa itsesi! Älä odota toista vaihetta
tai kolmatta. "Tänään on pelastuksen päivä".
Olet sitten leimattu / leimautunut sapatin tai
pyhäpäivän käyttäjäksi. Tänään lauantaina, tänään
sunnuntaina. Tänä viikonloppuvapaana. Tai töissä.
Antinpäiväadventtina 30.11. on ainakin minulle
mieluisaa alistua Juudan leijonan käskettäväksi.
"Ei siirry valtikak pois Juudalta, ennenkuin tulee
Hän jonka se on ja jota kansat tottelevat",
ennusti Vanha Testamentti uuden alkamista.
Tämä Juudan Leijona ilmoittautuu "luotettavaksi"
Ilmestyskirjan Herraksi, Ilm 1:1-8.
"Joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut
meidät synneistämme".
"Tehnyt meidät kuningassuvuksi ja ja Jumalan,
Isänsä, papeiksi".
"- Katso, hän tulee pilvissä!
Kaikki ihmiset näkevät hänet,
nekin jotka hänet lävistivät,
ja hänen tullessaan vaikeroivat
maailman kansat.
Näin on käyvä. Amen."
"Minä olen A ja O, alku ja loppu",
sanoo Herra Jumala,
hän joka on, joka oli ja joka on
tuleva, Kaikkivaltias."
Tämä on päivän sana ja tulevien päivien sana.
ILMESTYSKIRJA AVAUTUU
Ilm 1.1-8
1 Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva. Jumala lähetti enkelinsä ja ilmoitti kaiken tämän palvelijalleen Johannekselle, [Dan. 2:28]
2 joka nyt omalla todistuksellaan vahvistaa Jumalan sanan ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen, kaiken minkä on nähnyt.
3 Autuas se, joka tämän toisille lukee, autuaat ne, jotka kuulevat nämä ennussanat ja ottavat varteen sen, mitä tähän kirjaan on kirjoitettu, sillä hetki on lähellä. [Room. 13:11]
Tervehdys
4 Johannes tervehtii Aasian maakunnan seitsemää seurakuntaa. Armoa ja rauhaa teille häneltä, joka on, joka oli ja joka on tuleva, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä,
5 ja Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme,
[Ps. 89:38 | 1. Kor. 15:20 | 1. Kor. 15:25 | Room. 8:25 | 1. Piet. 1:19]
6 hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä, papeiksi, hänelle kunnia ja valta aina ja ikuisesti! Aamen.
[2. Moos. 19:6; 1. Piet. 2:9]
7 -- Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen.
[Dan. 7:13 | Sak. 12:10 | Joh. 19:37 | Matt. 24:30]
8 "Minä olen A ja O, alku ja loppu"*, sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias.
[Kreikan aakkosten ensimmäinen ja viimeinen kirjain (alfa, oomega).] [Ps. 90:2; Jes. 41:4] - Veli Herrassa
Diana-ad-rem kirjoitti:
- Jeshuaan
http://www.kristitynfoorumi.fi/migdal.htm
Jeesuksen syntymä, paimenet ja MIGDAL EDER
Venäläinen munkki Dionysius Exiguus sai paavi Johannes I:ltä tehtäväksi laatia pääsiäisen päivämäärät ajalle 527-626 jKr. Munkki aloitti päivämäärien laatimisen määrittämällä ensin Jeesuksen syntymän ajankohdan. Tuntemiensa seikkojen perusteella hän aloitti päivästä, jota pidetään Rooman perustamisen päivänä, eli 21.huhtikuuta vuonna 753 eKr. Hän päätteli, että Jeesus syntyi 753 vuotta tämän jälkeen.[1]
Hippolytys, joka eli 170-236 jKr., oli jo aiemmin esittänyt, että Jeesus syntyi 25 päivä joulukuuta. Dionysius halusi vahvistaa tämän jo aiemmin esitetyn väitteen ja päätteli seuraavaa: koska jo aiemmat tutkijat ennen häntä olivat tulleet johtopäätökseen, että Jumala loi maailman 25 maaliskuuta ja koska Jumalan Pojan tuli olla virheetön, niin siksi hänen siittämisensä piti tapahtua samana päivänä maailman luomisen kanssa. Tästä laskien syntymä tapahtui 9 kk myöhemmin, eli joulukuun 25 päivänä.
Dionysius päätteli edelleen, että koska Jeesus eli täydellisen elämän, Hänen kuolemansa päivä oli myös sama kuin luomisen päivä, eli 25 maaliskuuta. Tällä tavoin siis vahvistettiin Jeesuksen syntymän ajankohta.
Tuolloin kirkon tavoite olikin saada Jeesuksen syntymäjuhlan vietto sopimaan samaan aikaan mitä monissa pakanauskonnoissa oli aina vietetty vuoden suurena juhla-aikana: valon, elämän voittamisen ja auringon juhlana. Täten ajateltiin kristillisen opetuksen ja sanoman tulevan paremmin esille.
Ennen munkki Dionysiuksen tutkimusta, kristityt eri paikoissa olivat viettäneet Jeesuksen syntymän juhlaa eri aikoina. Antiokian kristityt esim. 6 tammikuuta, Alexandrian kristityt taas eivät viettäneet Jeesuksen syntymän juhlaa lainkaan ennen vuotta 430 jKr. jne. Jeesuksen syntymän ajasta ei ollut selvyyttä ja ne, jotka katsoivat tarpeelliseksi sitä viettää, päätyivät laskelmissaan eri päiviin. Dionysiuksen laskelmien kautta paavi julisti joulukuun 25 päivän viralliseksi Jeesuksen syntymäpäiväksi. Samalla virallistettiin uusi vuosi alkavaksi tammikuun 1 päivänä.
Joulu ei ollut ollut niin merkittävä juhla kuin pääsiäinen. Tästä päätöksestä alkoi kuitenkin Jeesuksen syntymäjuhlan merkityksen kasvu. Oli loogista ajatella, että Jeesuksen syntymää tulee juhlia ennen Hänen kärsimyksensä ja ylösnousemuksensa juhlaa.
Munkki Dionysiuksen perustelut eivät tunnu meistä kovin vahvoilta, eivätkä ne sitä olekaan miltään osin. Jeesuksen syntymän vuosi ja päivämäärät eivät ole hänen päätelmiensä mukaiset. Kukaan ei osaa sanoa Jeesuksen syntymän tarkkaa vuotta, kuukautta tai päivää. Se, mitä voidaan sanoa on, että Jeesuksen syntymä ilmeisesti tapahtui aiemmin syksyllä, ei talvella. Eräät tutkijat pitävät myös joulukuuta ja sen 25 päivää varteenotettavana mahdollisuutena. Jotkut siirtävät Jeesuksen syntymän myös helmikuulle.
Usein vanha juutalainen perinne auttaa syventämään Raamatun kertomuksien merkitystä. Messiaan tuli syntyä Betlehemissä, se oli juutalaisille selvää.
Miika 5:1: Mutta sinä, Betlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudessa, iankaikkisista ajoista.”
Samoin uskottiin, että Hänet ilmoitetaan Migdal Ederistä, [2] ”lauman vartiotornista” käsin.
Miika 4:8 mainitsee paikan: ”Ja sinä Karjatorni (Migdal Eder), tytär Siionin kukkula! Sinun luoksesi on tuleva, on saapuva entinen hallitus, tytär Jerusalemia vallinnut kuninkuus”.
Tämä Migdal Eder tarkoittaa vartiotornia, josta käsin paimenet vartioivat laumaansa etenkin öisin.
Luemme Luuk.2:8 -11: ”Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti. Mutta enkeli sanoi heille: ’Älkää peljätkö, sillä katso; minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle, teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa…”
Juutalaisessa Targumissa mainitaan, että ”Hän (siis Messias) levittää telttansa Migdal Ederin yli, paikassa, jossa kuningas Messias ilmoittaa itsensä päivien lopulla”.[3] Migdal Eder tunnettiin paikkana, jossa paimennettiin nimenomaan Temppelin lampaita, eli lampaita, jotka kasvatettiin uhrilampaiksi temppelipalvelukseen. Paikka sijaitsi Betlehemin lähellä, Jerusalemiin vievän tien vieressä. Edersheimin mukaan muinaiset lähteet antavat ymmärtää, että temppelin lammaslauma olisi ollut laitumella läpi vuoden.
Kun Raamattu kertoo enkelien ilmoittaneen paimenille Messiaan syntymästä, kyseiset paimenet eivät olleet mitä tahansa paimenia, eikä heidän laumansa mikä tahansa lammaslauma. Paimenet oli tarkkaan valittu pitämään hyvää huolta tärkeistä uhrieläimistä, joiden uhraaminen Temppelissä, kuten tiedämme, oli esikuva Jeesuksen uhrista syntien sovitukseksi. Paimenien vaativa tehtävä oli huolehtia, että lauman eläimet olivat kaikin tavoin virheettömiä, terveitä ja puhtaita.
Jälleen esikuva Jeesuksesta uhrin asemassa. Koska Hän oli lammasuhrien täyttymys, viaton ja puhdas uhrikaritsa, Hänet ilmoitettiin juuri sille laumalle, jonka lampaat uhrattiin esikuvana Hänestä.
Vanha juutalainen perinne tiesi jo VT:n kirjoituksista, että Messias syntyy Betlehemissä ja Hänet ilmoitetaan tietyille Temppelin uhrilampaita kaitseville paimenille. Messiaan ilmestymistä odotettiin muutenkin juutalaisen kansan keskuudessa juuri Jeesuksen syntymän aikoihin.
Rabbien mukaan 2000 vuoden ”messiaaninen lopun aika” oli käsillä ja Messias ilmestyy sen alussa. Niin Hän ilmestyikin, mutta vain harvat Hänen omasta kansastaankaan tunnistivat Hänet ihmisen muodossa huolimatta siitä, että Hän tarkkaan täytti Raamatun ennustukset.
Lisättäköön tähän myös Miika 5:2 ilmoitus, joka viittaa Messiaan toiseen tulemukseen heti Hänen syntymänsä ilmoituksen (5:1) jälkeen: ”Sentähden Herra antaa heidät (juutalaiset) alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin synnyttäjä on synnyttänyt; silloin jäljellejääneet hänen veljistänsä palajavat israelilaisten luokse”.
Jakeessa mainittu synnyttäjä ei tarkoita Mariaa, vaan pikemminkin niitä synnytystuskia, joita maailma kokee juuri ennen Messiaan toista tulemusta. Matt.24:8: ”Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua”. Sen jälkeen Jeesus kuvaa kuinka juutalaiset mm. joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi ”minun nimeni tähden” (juutalaisiahan on syytetty mm. Kristuksen murhaajiksi).
Juhani Aitomaa
[1]James A. Veitch, Dionysius Exiguus
[2] Avraham Negev, The Archaeological Encyclopedia of the Holy Land mainitsee mm.: MIGDAL-EDER paikka, jonne Jaakob lähti Raakelin kuoleman jälkeen 1Moos35:21: Ja Israel lähti liikkeelle sieltä ja pystytti telttansa tuolle puolen Karjatornia (Migdal Eder). Tunnettiin myös roomalaisajalla. Septuaginta sijoittaa sen Bethlehemin ja Raakelin haudan välille. Mishnan kirjoittamisen aikaan paikka oli edelleen tunnettu paikkana, jossa Messias tekee itsensä tiettäväksi. Eusebius ja muut varhaiset kristityt lähteet sanovat Migdal Ederin paikaksi Paimenten kedon n. 2,5 km itään Bethlehemistä.
Migdal Ederiksi nimettiin myös 1927 Juudean vuoristoon Jerusalemin ja Hebronin välille perustettu juutalaisasutus. Arabien mellakka hävitti sen 1929. Asukkaat pakenivat lähistöllä olleeseen venäläiseen luostariin. Nykyisin paikka tunnetaan Kfar Etzion nimellä.
Sana Eder esiintyy (Easton's Bible Dictionary)
-tarkoittaa: lauma
Raamatussa myös mm.:
-kaupunki etelä Juudeassa Idumean rajalla (Joos.15:21)
-Toinen Muusin kolmesta pojasta, Merarin perheestä, nimitetty leeviläiseen virkaan (1Aik.23:23, 24:30).
[3] Targum Yonatan
=0=======
= = = = MUTTA ===================
ajanlasku antaa meille Yeshuan syntymän tarkan ajankohdan, joka on Tishri-kuun 15. päivä heprealaisen kalenterin mukaan. Heprealainen kalenteri on pysynyt voimassa aina meidän päivillemme asti ja joka vuosi Lehtimajanjuhlaa vietetään täsmälleen Tishri-kuun 15. päivästä Tishri-kuun 22. päivään. Koska heprealainen kalenteri perustuu kuun kiertoon ja nykyaikainen kalenteri perustuu auringon kiertoon, ne molemmat liikkuvat suhteessa toisiinsa. Tämä tarkoittaa sitä, että Lehtimajanjuhla osuu aina jonnekin syyskuun puolivälin ja lokakuun puolivälin välille, mutta päivämäärät eivät ole aina samat gregoriaanisen kalenterin mukaan. Esimerkiksi vuonna 1995 Lehtimajanjuhla oli lokakuun 9. - lokakuun 17. päivä, mutta vuonna 1996 Lehtimajanjuhla oli syyskuun 28. - lokakuun 5. päivä. Vaikka tämä saattaakin aluksi tuntua asiaan tottumattoman mielestä sekavalta, gregoriaanisen/heprealaisen kalenterin yhdistelmä selventää, miten nämä ajankohdat suhtautuvat toisiinsa. Monet paikalliset hautaustoimistot antavat ilmaiseksi heprealaisen kalenterin joka vuosi, josta näkee pyhät juhla-ajat nykyajan päivämäärinä (pyydä juutalaista kalenteria).
Ehä ymmärrät helpommin Yeshuan syntymäpäivän näennäisen liikkuvuuden tarkastelemalla omaa syntymäpäivääsi. Vaikka syntymäpäiväsi pysyy samana joka vuosi, viikonpäivä vaihtelee vuosittain. Samalla tavoin Yeshuan syntymäpäivä on aina sama Tishri-kuun 15. päivä joka vuosi, mutta suhteessa gregoriaaniseen kalenteriin sen sijainti vaihtelee.
Voit kuitenkin tietää etukäteen Hänen syntymäpäivänsä osuvan aina syyskuun loppupuoliskon ja lokakuun alkupuoliskon välille.
Lehtimajanjuhla on mitä tärkein juhlapäivä. Sakarja 14:16, 17 kertoo meille, että jonain päivänä kaikkien kansakuntien on vietettävä sitä lakimääräisesti. Mikä voisikaan olla suurempi syy kuin se, että se on kuninkaiden Kuninkaan syntymäpäivä!
http://www.arvioikaa.com/synty.html- Eskatologi
" Lehtimajanjuhla on mitä tärkein juhlapäivä. Sakarja 14:16, 17 kertoo meille, että jonain päivänä kaikkien kansakuntien on vietettävä sitä lakimääräisesti. Mikä voisikaan olla suurempi syy kuin se, että se on kuninkaiden Kuninkaan syntymäpäivä! "
Jeesus sanoo viimeisen sanan Maan pällä, (Job 19:25)
SAK 14.
17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]
18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta.
Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule LEHTIMAJANJUHLAAN.
Rauhanaikaa odotellessa - Uskonto_10
"" Kuninkaan syntymäpäivä
Kirjoittanut: Jeshuaan
29.11.2008 klo 03.27
Jälleen esikuva Jeesuksesta uhrin asemassa. Koska Hän oli lammasuhrien täyttymys, viaton ja puhdas uhrikaritsa, Hänet ilmoitettiin juuri sille laumalle, jonka lampaat uhrattiin esikuvana Hänestä. ""
Totta - - Kuninkaan syntymäpäivä merkitsee vanhan liiton "täyttymystä".
"Kristus on lain loppu jokaiselle joka uskoo".
Esikuvista vapaiksi - - Kristus-todellisuuteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671633
- 104941
- 75753
- 51655
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa18641ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429