Bussit kiilaa kylkeen

scars

oon pitkään miettiny, et kuinka bussikuskeille oikein opetetaan liikenteessä käyttäytiminen? Luuletteko te v*tt* tosiaan, että teillä on joku vi*u* etuajo-oikeus? Ei todellakaan. Tuntuu vaan, että aika monella kuskilla on pieni väärinymmärrys tossa asiassa. Jotkut kuskit meinaa kiilata sut vastaantulevien kaistalle, kun oot jo bussin vieressä. (Itellä ollu pari kertaa aika lähellä kolari) Laissahan lukee niin, että muilla on väistämisvelvollisuus. Kuskiraukat kun luulee, että niillä on joku etuajo-oikeus.

50

5993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkustaja

      Jospa ne bussikuskit luulee että tunnet lain jossa sanotaan että on noudatettava erityistä varovaisuutta lähestyttäessä linja-autoa joka on pysähtynyt pysäkille.
      Senhän jo tiesitkin että linja-autoa pitää väistää mutta et kuitenkaan tehnyt niin.

      • jossa mainitaan

        tai sanotaan että autoilijan on noudatettava erityistä varovaisuutta, bussia lähestyttäessä? TLL ei tunne moista.


      • mie mie
        jossa mainitaan kirjoitti:

        tai sanotaan että autoilijan on noudatettava erityistä varovaisuutta, bussia lähestyttäessä? TLL ei tunne moista.

        Tieliikennelain 30―33 §:ssä säädetään ajoneuvoliikenteen velvollisuuksista kevyttä liikennettä kohtaan. Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä. Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        Ajoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Pihakadulla saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa vain kadun varrella olevalle kiinteistölle tai pysäköintiä varten. Muiden ajoneuvojen kuin polkupyörän, mopon ja vammaisen pysäköintiluvalla varustetun ajoneuvon pysäköinti on sallittu vain merkityllä pysäköintipaikalla. Merkityn pysäköintipaikan ulkopuolella pysäköinti ei saa kohtuuttomasti haitata pihakadulla liikkumista. Ajonopeus pihakadulla on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h. Pihakadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä


      • asiasta
        mie mie kirjoitti:

        Tieliikennelain 30―33 §:ssä säädetään ajoneuvoliikenteen velvollisuuksista kevyttä liikennettä kohtaan. Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä. Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        Ajoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Pihakadulla saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa vain kadun varrella olevalle kiinteistölle tai pysäköintiä varten. Muiden ajoneuvojen kuin polkupyörän, mopon ja vammaisen pysäköintiluvalla varustetun ajoneuvon pysäköinti on sallittu vain merkityllä pysäköintipaikalla. Merkityn pysäköintipaikan ulkopuolella pysäköinti ei saa kohtuuttomasti haitata pihakadulla liikkumista. Ajonopeus pihakadulla on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h. Pihakadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä

        josta ei olut edes kyse, mutta viitaten viimeisen kappaleen lauselmaan, eli >Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä< niin tuo edellyttää sen että myös bussin on liikkeelle lähtiessään noudatettava erityistä varovaisuutta, eikä vain suinpäin tylysti rynnättävä pysäkiltä ulos, vähät välittämättä onko ajoneuvoja vieressä, tai heti ns. välittömässä läheisyydessä.

        Monesti bussinkuljettajat vallitettavasti eivät tee kuten pitäisi, eli näytä suuntamerkkiä ajoissa ilmoittaakseen pysäkiltä lähdöstä vaan ovat jo puolittain ulkona pysäkiltä, ennekuin vilkku ensimmäisen kerran välähtää.

        Tuo lainkohta ei oikeuta mielivaltaiseen liikennöintiin, vaan antaa mahdollisuuden joustavuuteen. Vastuu koskee myös bussinkuljettajaa, jonka ammattinsa puolesta odottaisi muutoinkin osoittavan ns. pelisilmää liikenteen suhteen.


      • kirjoitat!
        mie mie kirjoitti:

        Tieliikennelain 30―33 §:ssä säädetään ajoneuvoliikenteen velvollisuuksista kevyttä liikennettä kohtaan. Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä. Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        Ajoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Pihakadulla saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa vain kadun varrella olevalle kiinteistölle tai pysäköintiä varten. Muiden ajoneuvojen kuin polkupyörän, mopon ja vammaisen pysäköintiluvalla varustetun ajoneuvon pysäköinti on sallittu vain merkityllä pysäköintipaikalla. Merkityn pysäköintipaikan ulkopuolella pysäköinti ei saa kohtuuttomasti haitata pihakadulla liikkumista. Ajonopeus pihakadulla on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h. Pihakadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä

        "Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

        Näinhän se on. Kyllä niillä bussikuskeilla on vaikeuksia selvitä turvallisesti liikenteessä.


      • kämäränkkä
        asiasta kirjoitti:

        josta ei olut edes kyse, mutta viitaten viimeisen kappaleen lauselmaan, eli >Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä< niin tuo edellyttää sen että myös bussin on liikkeelle lähtiessään noudatettava erityistä varovaisuutta, eikä vain suinpäin tylysti rynnättävä pysäkiltä ulos, vähät välittämättä onko ajoneuvoja vieressä, tai heti ns. välittömässä läheisyydessä.

        Monesti bussinkuljettajat vallitettavasti eivät tee kuten pitäisi, eli näytä suuntamerkkiä ajoissa ilmoittaakseen pysäkiltä lähdöstä vaan ovat jo puolittain ulkona pysäkiltä, ennekuin vilkku ensimmäisen kerran välähtää.

        Tuo lainkohta ei oikeuta mielivaltaiseen liikennöintiin, vaan antaa mahdollisuuden joustavuuteen. Vastuu koskee myös bussinkuljettajaa, jonka ammattinsa puolesta odottaisi muutoinkin osoittavan ns. pelisilmää liikenteen suhteen.

        kerropa itse lainkohta? "eli näytä suuntamerkkiä ajoissa ilmoittaakseen pysäkiltä lähdöstä".

        "Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä". Eikös tuo tarkoita, että henkilöauton on tarvittaessa pysähdyttävä silloin kun näkee sen vilkun? Harvemmin näin kuitenkaan tapahtuu vaan yleensä painetaan kaasua jolloin keretään siihen kylkeen.

        Mikä siinä on niin vaikeaa? Itselleni ei tuota ollenkaan päänvaivaa jos jään siihen bussintaakse kunnes se taas pysähtyy seuraavalle pysäkille ollakseen taas seuraavassa risteyksessä perässäni(aikaa siinä ei ainakaan menetä). Suurimmalle se kuitenkin tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia joita pitää sitten erilaisin käsimerkein ilmaista. Onko se niin kivaa olla kokoajan kiukkuinen, häh?


      • rosegarnet
        kämäränkkä kirjoitti:

        kerropa itse lainkohta? "eli näytä suuntamerkkiä ajoissa ilmoittaakseen pysäkiltä lähdöstä".

        "Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä". Eikös tuo tarkoita, että henkilöauton on tarvittaessa pysähdyttävä silloin kun näkee sen vilkun? Harvemmin näin kuitenkaan tapahtuu vaan yleensä painetaan kaasua jolloin keretään siihen kylkeen.

        Mikä siinä on niin vaikeaa? Itselleni ei tuota ollenkaan päänvaivaa jos jään siihen bussintaakse kunnes se taas pysähtyy seuraavalle pysäkille ollakseen taas seuraavassa risteyksessä perässäni(aikaa siinä ei ainakaan menetä). Suurimmalle se kuitenkin tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia joita pitää sitten erilaisin käsimerkein ilmaista. Onko se niin kivaa olla kokoajan kiukkuinen, häh?

        "Suuntamerkki
        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tai tarpeetonta estettä."
        Eli jos pysäkiltä lähtiessäsi kolaroit, olet syyllinen osapuoli. Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille linja-autonkuljettajille, bussifirmat maksavat sen verran korvauksia näistä tilanteista että siitä varmasti muistutetaan säännöllisesti.


      • matkustaja
        rosegarnet kirjoitti:

        "Suuntamerkki
        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tai tarpeetonta estettä."
        Eli jos pysäkiltä lähtiessäsi kolaroit, olet syyllinen osapuoli. Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille linja-autonkuljettajille, bussifirmat maksavat sen verran korvauksia näistä tilanteista että siitä varmasti muistutetaan säännöllisesti.

        Tämä laki koskee tienreunasta lähtevää ajoneuvoa.
        Linja-autopysäkki ei ole tienreuna.
        Mikään muukaan laki ei vapauta noudattamasta
        TLL 30 § määräyksiä.


      • kohdat:
        rosegarnet kirjoitti:

        "Suuntamerkki
        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tai tarpeetonta estettä."
        Eli jos pysäkiltä lähtiessäsi kolaroit, olet syyllinen osapuoli. Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille linja-autonkuljettajille, bussifirmat maksavat sen verran korvauksia näistä tilanteista että siitä varmasti muistutetaan säännöllisesti.

        22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        35 §
        Suuntamerkki

        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.


      • matkustaja
        kohdat: kirjoitti:

        22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        35 §
        Suuntamerkki

        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

        Pysäkiltä lähtevän lihja-autonkuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta mutta tämä sääntö ei vapauta pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajaa omista velvoitteestaan.

        Tienvierestä lähtevää linja-autoa taas koskee samat säännöt kuin kaikkia muitakin ajoneuvoja.


      • tuo luki
        matkustaja kirjoitti:

        Pysäkiltä lähtevän lihja-autonkuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta mutta tämä sääntö ei vapauta pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajaa omista velvoitteestaan.

        Tienvierestä lähtevää linja-autoa taas koskee samat säännöt kuin kaikkia muitakin ajoneuvoja.

        hyvin selkeästi jo viestissä jota tarkensit. Vai mitä matkustaja?


        "22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        35 §
        Suuntamerkki

        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."


      • matkustaja
        tuo luki kirjoitti:

        hyvin selkeästi jo viestissä jota tarkensit. Vai mitä matkustaja?


        "22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        35 §
        Suuntamerkki

        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."

        Ihmisillä on tapana muistaa muiden velvollisuudet ja unohtaa omat vevollisuudet.
        Ei se että muut tekee väärin oikeuta ketään rikkomaan lakia.


      • rosegarnet
        matkustaja kirjoitti:

        Tämä laki koskee tienreunasta lähtevää ajoneuvoa.
        Linja-autopysäkki ei ole tienreuna.
        Mikään muukaan laki ei vapauta noudattamasta
        TLL 30 § määräyksiä.

        TLL 35 § koskee kaikkea ajoneuvon sivusuunnassa siirtämistä, myös linja-auton lähtöä pysäkiltä. On totta, että pysäkillä olevaa linja-autoa lähestyvillä ajoneuvoilla on velvollisuuksia mutta pysäkiltä lähtevä bussi todetaan syylliseksi osapuoleksi jos kolahtaa paitsi jos joku ajaa sen bussin perään.


      • matkustaja
        rosegarnet kirjoitti:

        TLL 35 § koskee kaikkea ajoneuvon sivusuunnassa siirtämistä, myös linja-auton lähtöä pysäkiltä. On totta, että pysäkillä olevaa linja-autoa lähestyvillä ajoneuvoilla on velvollisuuksia mutta pysäkiltä lähtevä bussi todetaan syylliseksi osapuoleksi jos kolahtaa paitsi jos joku ajaa sen bussin perään.

        Liikenne opettajankin pitäis tietää että syyllisyys ratkaistaan vasta viimekädessä oikeudessa.
        Oikeuden tuomari ratkaisee kuka on rikkonut lakia tapauskohtaisesti.
        Ei pidä suoraan hyväksyä jonkin osapuolen esittämään kantaan vaan pitää tutkia mitä on tapahtunut.
        Poliisi eikä liikenneopettajatkaan tiedä kaikkia lakeja.
        Niinpä minäkään en ole esittänyt kuka on syyllinen vaan mitä lakeja on noudatettava.


      • mie mie
        matkustaja kirjoitti:

        Tämä laki koskee tienreunasta lähtevää ajoneuvoa.
        Linja-autopysäkki ei ole tienreuna.
        Mikään muukaan laki ei vapauta noudattamasta
        TLL 30 § määräyksiä.

        näin vilkkua on käytettävä sivusuunnassa ajoneuvoa siirrettäessä mutta kun bussilla näyttää vilkkua niin se ymmeretään takaa tulevissa autoissa määräyksenä kiihdyttää eli vilkun käytöllä ei saa tilaa pysäkiltä lähtemiseen!


      • rosegarnet
        matkustaja kirjoitti:

        Liikenne opettajankin pitäis tietää että syyllisyys ratkaistaan vasta viimekädessä oikeudessa.
        Oikeuden tuomari ratkaisee kuka on rikkonut lakia tapauskohtaisesti.
        Ei pidä suoraan hyväksyä jonkin osapuolen esittämään kantaan vaan pitää tutkia mitä on tapahtunut.
        Poliisi eikä liikenneopettajatkaan tiedä kaikkia lakeja.
        Niinpä minäkään en ole esittänyt kuka on syyllinen vaan mitä lakeja on noudatettava.

        satun tietämään miten nämä asiat ratkotaan, tiedän poliisin tulkinnan tästä laista ja jos sakotettu on vastustanut sakkoaan, vasta sitten mennään käräjille, ei automaattisesti.
        Juuri näistä asioista tiedän, olenhan niitä opiskellut. Uskoisin että poliisin työhön kuuluu tietää nämä jutut myös, aika oleellista.
        Olen myös ollut käräjillä asianomistajana ja nähnyt senkin puolen tästä käytännöstä ja mihin se raja vedetään.
        Ei riitä että osaa avata sen lakikirjan, niitä tekstejä pitää myös osata tulkita.


      • matkustaja
        rosegarnet kirjoitti:

        satun tietämään miten nämä asiat ratkotaan, tiedän poliisin tulkinnan tästä laista ja jos sakotettu on vastustanut sakkoaan, vasta sitten mennään käräjille, ei automaattisesti.
        Juuri näistä asioista tiedän, olenhan niitä opiskellut. Uskoisin että poliisin työhön kuuluu tietää nämä jutut myös, aika oleellista.
        Olen myös ollut käräjillä asianomistajana ja nähnyt senkin puolen tästä käytännöstä ja mihin se raja vedetään.
        Ei riitä että osaa avata sen lakikirjan, niitä tekstejä pitää myös osata tulkita.

        Vastauksesta päätellen opiskelut on vielä kesken. Jos olisit oppinut tämänkin lain niin et olisi koskaan joutunut käräjille.


      • rosegarnet
        matkustaja kirjoitti:

        Vastauksesta päätellen opiskelut on vielä kesken. Jos olisit oppinut tämänkin lain niin et olisi koskaan joutunut käräjille.

        olin asianomistajana, en syytettynä, kai osaat lukea vai skannaatko lakitekstit suoraan kirjasta? Joltain jääneet kaikki opinnot väliin...


      • matkustaja
        rosegarnet kirjoitti:

        olin asianomistajana, en syytettynä, kai osaat lukea vai skannaatko lakitekstit suoraan kirjasta? Joltain jääneet kaikki opinnot väliin...

        Liikenneopettajan ammattitaitoon kuuluu osata ennakoida kaikki tilanteet liikenteessä.
        Jos olet joutunut liikenneonnettomuuteen niin kaipaat ehdottomasti lisäkoulututa.


      • rosegarnet
        matkustaja kirjoitti:

        Liikenneopettajan ammattitaitoon kuuluu osata ennakoida kaikki tilanteet liikenteessä.
        Jos olet joutunut liikenneonnettomuuteen niin kaipaat ehdottomasti lisäkoulututa.

        kuka sanoi että olisin ollut liikenneopettaja tuolloin? Tai että olisin itse ollut liikennevahingossa osallisena?


      • matkustaja
        rosegarnet kirjoitti:

        kuka sanoi että olisin ollut liikenneopettaja tuolloin? Tai että olisin itse ollut liikennevahingossa osallisena?

        Omasta mielestäsi kuitenkin tunnut olevan erittäin pätevä lausumaan tuomioita tutustumatta tapauksiin perusteellisesti.

        Autokouluoppilaiden puolesta toivon että et ole nytkään liikenneopettaja tuolla asenteella.


      • bussikuskinainen
        rosegarnet kirjoitti:

        TLL 35 § koskee kaikkea ajoneuvon sivusuunnassa siirtämistä, myös linja-auton lähtöä pysäkiltä. On totta, että pysäkillä olevaa linja-autoa lähestyvillä ajoneuvoilla on velvollisuuksia mutta pysäkiltä lähtevä bussi todetaan syylliseksi osapuoleksi jos kolahtaa paitsi jos joku ajaa sen bussin perään.

        Yleensä jos henkilöauto ajaa pyskäkiltä lähtevän bussin kylkeen niin henkilöauton kuljettaja maksaa. Näitä on ollut oikeudessa tuhansia ja aina on bussifirma voittanut. sorry vaan.. Kannattaa miettiä ajaako bussin kylkeen vai ei. Töitä me siellä tehdään eikä olla vituilemassa muille. Koita itse lähteä pysäkiltä ruuhka-aikaan. Kukaan ei anna tietä ja siellä saat odottaa ihan rauhassa...Pakko lähteä ensin vilkku, peiliin katsominen ja liikkeelle.. kenenkään päälle en aja mutta joskus on eteen tultava....


    • busakuski

      Henkilöautoilijat kiilaavat törkeästi bussin eteen ja ei meinaa millään löytyä sitä tilaa pysäkiltä lähtiessä. Bussi on pakko ohittaa, vaikka ajaisi normaalia 50 km/h taajamanopeutta ja mennä siihen eteen parin metrin päähän ajelemaan, kun edessä odottavat punaiset valot. Mitä järkeä? Pahimpia ovat citymaasturikuskit, pakko on mennä, koska bussin takanahan ei voi alentua ajamaan. Joukkoliikennekaistoja väärinkäytetään häikäilemättömästi ja hidastetaan julkisen liikenteen kulkemista. Bussipysäkin ollessa suoraan ajokaistassa, lähdetään ohittamaan pysäkillä pari sekuntia olevaa bussia ja lähes törmätään vastakkaista suuntaa tulevaan toiseen henkilöautoon, tai ajetaan suojatietä ylittävän ihmisen yli.

    • pyydäppä

      oletko koskaan kokeillut istua dösän ratin taakse? pyydäppä joltain kuskilta,vaik päättärillä, näät ettei niistä peileistä nää läheskään kaikkea,ainakaan jos jättäydyt,kuten useat tekevät,kuolleeseen kulmaan,joka telibussilla tarkoittaa n. 8m matkaa,siihen sopii hyvin kaksikin autoa.olin tossa olarissa todistamassa liki piti tilannetta,farmari saabi ei halunnut antaa bussin mennä pysäkiltä 3 vasemmalla olevalle kaistalle(bussi oli kääntymässä vas.)vaan torvet soiden piti paikka pitää,kuskin nopean väistön ansiosta rutuilta vältyttiin,vaan kun päästiin liikennevaloihin,molemmat seisoivat PUNASISSA rinnakkain ja saabikuski sai orkut kun pääsi keskisormeaan näyttelemään,siis matka ei joutunut tai hidastunut kummaltakaan yhtään sekunttia. itsekkyys pois liikenteestä ja pelisilmää harjoittelemaan.koska yleensä kaupunkialueella se dösä ,jos se eteen tulee,pysähtyy seuraavalle pysäkille ja sinne ei totisesti ole niin paljon matkaa et kannattaisi autoaan seisottaa oiottavana ja siirtyä julkisten käyttäjäksi siksi aikaa.se olisi varmaan monelle saabistille paikallaan,istua työmatkat dösässä ja kiroilla matkan takkuamista muutaman ajattelemattoman itsekkään henkilö autoilijan takia.yhteis pelillä se sujuu.

      • kuski on

        sellainen etten mä ainakaan halua sitä bussiin nipottamaan/kiukutteleen(puku tyyppi snobi jolla perus ilme on kuin norsun vittu väärin päin).Menköön taksilla .


    • RÖSÄKUSKI

      Niin kun bussi lähteäkseen pysäkiltä laittaa vilkun vasemmalla TE itsepäiset henkilöautoilijat ette anna tietä.MIKSETTE ? Eikös laki velvoita! Minä ainakin laitan vilkun vasemmalle ja lähden ajakoon henkilöautoilija autonsa väistäessään vaikka järveen!!! Ja jos ajat nopeusrajoituksen mukaan aina jonkun kaaharin päästävä ohi. Ja joukkoliikenne kaistaa käyttää paljon henkilöautoilijoita väärin. Ja kampissa ajetaan FREDAA HENKILÖAUTOLLA vaikka se on kielletty!!Mä ainakin tuollaisilta keskisormen näyttäjiltä olen tavannut katkaista sormen.Mitäpä sitä sormella tekee jos ei sillä muuta käyttöä kuin näyttää ammattikuskeille.

      • kotoa saadut

        opit paljastuvat. Sivistyneet rauhalliset tieliikenteen ammattilaiset, he täällä keskustelevat sivistyneesti muiden älykkäiden ihmisten kanssa.


    • mä olen vain kuski

      sä oot varmaan se audi kuski joka ei välittänyt paskaakaan kun yritin päästä pysäkiltä vaan änkesit väkisin eteen ja rupesit sit ajamaan kävelyvauhtia edessä ja nostelit keskisormee vai ootko se neropatti joka kumpulassa volvolla tulit rinnalle ja vihreet valot palo ja odotit siinä rinnalla kun punaset sytty ja lähdit punasia päin ja mä ja 50 muuta jäi valoihin saatanan kusipää

      • olin juuri

        se Volvo kuski Kumpulassa, ja ilmeisesti ajatuksissani en huomannut valojen vaihtumista, siinä sinun rinnallasi. Lähdin sitten siitä vähän liian myöhään, se on totta...

        Mutta miksi helvetissä SINÄ siinä VIHREILLÄ valoillA seisoit?

        Minähän olin siinä sinun rinnallasi... Etkö osaa ajaa ilman että joku näyttää reittiä? Minun takanani olijoilta pyydän anteeksi, mutta ne ketkä olivat sinun bussisi takana, en.

        Huomaatko muuten näissä nykyajan vempaimissa on paljon sellaisia ominaisuuksia, kuten välimerkkejä, joita sinun 3kk pussikurssillasi ei olenkaan mainittu...


      • lojslfdjka
        olin juuri kirjoitti:

        se Volvo kuski Kumpulassa, ja ilmeisesti ajatuksissani en huomannut valojen vaihtumista, siinä sinun rinnallasi. Lähdin sitten siitä vähän liian myöhään, se on totta...

        Mutta miksi helvetissä SINÄ siinä VIHREILLÄ valoillA seisoit?

        Minähän olin siinä sinun rinnallasi... Etkö osaa ajaa ilman että joku näyttää reittiä? Minun takanani olijoilta pyydän anteeksi, mutta ne ketkä olivat sinun bussisi takana, en.

        Huomaatko muuten näissä nykyajan vempaimissa on paljon sellaisia ominaisuuksia, kuten välimerkkejä, joita sinun 3kk pussikurssillasi ei olenkaan mainittu...

        Taidat todellakin olla jokin kusipää rusina-aivo.

        Mihinkäs siitä pysäkiltä oikein lähdet kun se kaista loppuu ennen sitä valotolppaa ja sinä siinä vieressä olet olevinasi fiksu. Ajaisitko itse sen tolpan nurin?

        On se niin jännää olla nokkela, ja ihan aikuisten oikeasti, ja huomata sitten kun muut nauraa. Käykö näin muuten usein sinulle?


      • todella että
        lojslfdjka kirjoitti:

        Taidat todellakin olla jokin kusipää rusina-aivo.

        Mihinkäs siitä pysäkiltä oikein lähdet kun se kaista loppuu ennen sitä valotolppaa ja sinä siinä vieressä olet olevinasi fiksu. Ajaisitko itse sen tolpan nurin?

        On se niin jännää olla nokkela, ja ihan aikuisten oikeasti, ja huomata sitten kun muut nauraa. Käykö näin muuten usein sinulle?

        tätä palstaa lukee kovinkin moni muu kuin bussikuski? Jotka täällä keskenään nahistelee? Milloin liitosta, milloin muista työoloistaan. Taitaa olla hermot kireällä? Siellä sitä ollaan niin "ammattilaista" että... Rauhoitu! Ja luulitko todella minun olevan se Volvo kuski? Anna mun kaikki kestää...


    • riittävä

      Olet mitä ilmeisimmin jurrissa kirjoittanut tuon paskatekstisi.
      Nukuppa nyt ensin humalasi pois ja kärsi kankkusesi kuin kunnon neiti ainakin ja palaa sitten asiaan jos tarkemmin ajateltuasi katsot ylipäätään aiheelliseksi.

    • matkustaja

      Tämäkin on kyllä opetettu jo autokoulussa.
      TLL 30§ kohta 2
      Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua, sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

    • Minä vaan

      Kun viimeinen palveltava hyppää ulos ovesta on mulla jo vilkku päällä vasemmalle. Viimeistään silloin kun dösän jarruvalot lakkaa stondaamasta tarvis sen verta tojotassa snaijata, et nyt se apinakuski panee usvaa putkeen ja vehje lähtee. Kuluu kuiteskin vielä hetki ennenkuin ovijarru irtoo ja kosla kulkee.
      Voi sitä onnetonta, joka kaukaa takaa vielä yrittää kiilata ohi silloin kun kun dösä irtoo pysäkiltä.

    • Tampereella

      Sammonkatu Tampereella on mystinen kaksisuuntainen 1,5 kaistan katu: liikennevalojen molemmin puoli ja kadun toisessa päässä on selkeästi kaksi kaistaa, mutta osittain vain tilaa kahdelle henkilöautolle. Bussipysäkit ovat juuri siinä paikassa, mistä alkaa kapea kohta. Olen itsekkin joutunut ja nähnyt muutamaan kertaan miten pysäkiltä lähtevä bussi kiilaa vasenta kaistaa valoista lähtevän henkilöauton vastaantulevien kaistalle koska pysäkiltä lähdettäessä bussi ottaa reilusti yli yhden kaistan tilan ja yhdelle kaistalle bussi hädin tuskin mahtuu.
      En nyt sano että Sammonkadulla bussikuskit tai henkilöautonkuljettajat tekisivät jotain väärin, ihmettelen vain miten helvetissä tällainen ratkaisu on kadulle tehty. Tekisivät reilusti kaksi kaistaa tai sitten yhden mutta tällainen 200m 1,5 kaistaa...100m 2 kaistaa...300m 1,5 kaistaa -toteutus on kyllä todella vaarallinen jos ei ole tietoinen mitä edessä on tulossa.

      Tilanne-esimerkki: ajat 50km/h vasenta kaistaa ylittäen risteyksen vihreällä aallolla. Oikealta bussipysäkiltä lähtee bussi oikeaoppisesti vilkuttaen, joka onkin kohta poikittain edessäsi, kun vasen kaista yllättäen mystisesti katoaa. Kadun varrella ei ole kapenevasta kohdasta edes varoittavia liikennemerkkejä.

    • niin hidas että

      Jos bussi lähtee pysäkiltä ja ajat kylkeen, olet kyllä yrittänyt mennä vanhoilla ohi...

      Ei se bussi ihan sekunnissa kaistaa vaihda. Jos olet rinnalla, kerkiät ajamaan ohi, jos olet takana, kerkiät jarruttamaan.

      Vaikeeta?

    • Wanha Gusgi

      Ajo lähtevän bussin kylkeen vauhdilla aiheuttaa pikkuvehkeen sinkoutumisen vastaantulijoiden kaistalle. Loppuu kiireet. Siis turha kiire pois kaikilta. Tosin busseilla työaika on urakka-ajoa kilpaa kellon kanssa. Siksi ei paljoa viitsi kupata.

      Nostan hattua kohteliaille ja varovaisille pikkuautoilijoille, jotka antavat lähtevälle busalle tilaa. Hienoa ja turvallista tämä käytös.

      Niille kaukaa takaa väkisin ohi kiilaaville öykkäreille ei oikein riitä ymmärrys. Sillä ajotyylillä käy kalpaten. Kaikki bussit kun eivät väistä.

      Ja nyt Wanha pitää loppuviikon ajantasausvapaata. Sattuu olemaan jo tunnit (80) täynnä.

      • ölkfgpdflg

        Jos henkilöautoa osuu kylkeen on bussi väärässä jos taas jos taas henkilöauton keula menee kasaan on bussi oikeassa. Olisiko näin?


      • ei paluuta
        ölkfgpdflg kirjoitti:

        Jos henkilöautoa osuu kylkeen on bussi väärässä jos taas jos taas henkilöauton keula menee kasaan on bussi oikeassa. Olisiko näin?

        Ei kun se on näin että kun lähden pysäkiltä niin henkilöauto väistää tai kopsahtaa. Olen kymmeniä henkilöautojen keuloja niistänyt ja kylkiä raapinut ja aina voittanut. Taajamassa pysäkiltä lähtevälle linja-autolle on annettava esteetön kulku.


      • viratonveteraani
        ei paluuta kirjoitti:

        Ei kun se on näin että kun lähden pysäkiltä niin henkilöauto väistää tai kopsahtaa. Olen kymmeniä henkilöautojen keuloja niistänyt ja kylkiä raapinut ja aina voittanut. Taajamassa pysäkiltä lähtevälle linja-autolle on annettava esteetön kulku.

        Tuskimpa selviät normaalisti elakeikääsi linja-autonkuljettajan tehtävissä. Todenäköisesti ei riitä yhtiöitä jotka suostuvat autojensa särkemis operaatioon kanssasi.

        Vuodenikäinen kalusto on sinun ja sinunlaisten kolleegojen tuhoama, niissä ei näy ammattikuljettajan kädenjälki.


      • ei paluuta
        viratonveteraani kirjoitti:

        Tuskimpa selviät normaalisti elakeikääsi linja-autonkuljettajan tehtävissä. Todenäköisesti ei riitä yhtiöitä jotka suostuvat autojensa särkemis operaatioon kanssasi.

        Vuodenikäinen kalusto on sinun ja sinunlaisten kolleegojen tuhoama, niissä ei näy ammattikuljettajan kädenjälki.

        Kuka väitti että yhtiön auto meni rikki missään näissä tilanteissa???
        Linja auto on erittäin vahvaa tekoa arvoisa veteraanivaari.Ne ovat suurempiakin sitten 40-luvun.
        Kylkiin ei tullut kuin pieniä tuskin havaittavia naarmuja ja kerran taisi haljeta takalampusta lasi. Henkilöauton mennessä lähes rusinaksi.
        Kerran taas ei tullut naarmuakaan eikä mitään muutakaan kun tietä antamaton takaa tullut henkilöauto ei ajanut kylkeenkään vaan väisti vastaantulleeseen traktoriin. Olisi kannattanut antaa minulle tietä.


    • Safööri

      Ensinnäkin sanoisin, että bussit eivät kiilaa kylkeen. Todellisuudessa se on niin, että pikkuautot kiilaavat bussin kylkeen.
      Jokainen bussikuski paikkureissa etupäässä kohtaavat pysäkeiltä lähtiessään joka päivä useita näitä Öykkäripikkuautoilijoita. Nämä sitten bussin "kiilatessa" heidät -torvet soiden keskisormi pystyssä pää punaisena- koettavat vielä tehdä jutusta hankalamman itselleen koettamalla kostaa oman tietämättömyytensä hidastelemalla ja äkkijarrutuksilla.
      Olen ollut oikeudessa kaikissa näissä tapauksissa; pysäkiltä lähtö ja äkkijarrutus edessä. Kaikki ne olen voittanut.

      Otsikolla "mahdotonta" tarkoitan, että ruuhka-aikaan pysäkiltä lähtö olisi mahdotonta ilman lain siihen antamaa etuoikeutta. Muutoin bussikuski joutuisi odottelemaan useita toveja tätä joskus jonossa tulevaa Kohteliasta Pikkuautoilijaa. Koska kaupunkialueella näitä Öykkäripikkuautoilijoita riittää ja riittää, tulemme lähtemään pysäkiltä meille suodun etuoikeuden turvin.
      Lähtöaikeesta tosin pitää antaa ajoissa vilkulla tieto. Jos joku onneton ei tätä vilkuttamista ymmärrä ja sitä mitä sillä tarkoitetaan, saa syyttää siitä vain itseään.

    • Anonyymi

      Tieliikennelain pykälässä 22 todetaan että jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. Tieliikenneasetuksessa todetaan että merkillä 211 (Etuajo-oikeutettu tie) osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä.

      Eli linja-autoa on väistettävä vaikka tie olisi Etuajo-oikeutettu.

    • Anonyymi

      Lähes kaikilta jää huomaamatta, että lakitekstissä "pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä" puhutaan pysäkkiä LÄHESTYVÄN ajoneuvon kuljettajasta. Jos ajoneuvo on jo bussin kyljen kohdalla, se ei enää lähesty pysäkkiä, koska se on jo pysäkin kohdalla, tai peräti loittonemassa. Silloin väistämisvelvollisuutta ei enää ole ja bussin pitää väistää.

      Siis yksinkertaistettuna: jos olet bussin takana kun se vilkuttaa ja lähtee, väistä. Jos olet bussin sivulla, älä väistä. Edellisessä tapauksessa lähestyt pysäkkiä, jälkimmäisessä et.

    • Anonyymi

      Itse omgelma on yleensä juurikin se "samaa tai viereistä ajokaistaa käyttävän ajoneuvon on", eli että se viereistä ajokaistaa käyttävä ei kertakaikkiaan tiedä tai ymmärrä sitä että vaikka bussilla onkin edessään vielä kaista niin se saa kuitenkin pysäkiltä lähteä ohjeiden mukaisesti sille viereiselle kaistalle. Tämä ei ilmeisesti ole edes kaikkien liikenne- opettajien ymmärrykseen sisäistetty ja siksi aiheuttaa jatkuvia ongelmia liikenteessä. On käsittämätöntä että edes perusasioita ei tarvitse hallita että voi saada ajokortin ja sitten ummikkona luulotiedoilla mennä liikenteeseen!.

      • Anonyymi

        Bussikuskit eivät sitten puolestaan tunnu tajuavan, että heillä on oikeus tunkea pysäkiltä vain viereiselle kaistalle, mutta ei vaihtaa kaistaa yhtä kaistaa pitemmälle. Siinä on kyseessä normaali kaistanvaihto, ja vaihtajan pitää väistää. Parikin kertaa on tapahtunut, että bussi yrittää leikata eteen kahden kaistan yli pysäkiltä lähtiessä, vaikka moiseen ei kuskilla ole mitään etuajo-oikeutta.


    • Anonyymi

      Voi reppana
      Täydellisen pelisilmän puute liikenteessä ajaa sut noihin ongelmiin.
      Koeta kestää jaksuhali!
      Monet tajuaa että jos bussi on pysäkillä se saattaa lähteä siitä :)
      Samat monet tajuaa että liikenteessä on muitakin ja pieni tilantekeminen sujuvoittaa kaikkien liikkumista

    • Anonyymi

      Outoa että yksityishenkilönä lähdetään siitä että -niitä tekstejä pitää osata tulkita. Eikö lie selvää että 3 osapuoli tulkitsee tapahtuneen, tukenaan kirjoitettu laki.

      Bussi tuli eteen! sieltä tulee yksi kuljettaja mutta yleistetään bussit. Huomatkaa, että liikenne on joukko eikä yksilö. Itse on mahdottomuus vaikuttaa yksilöihin, jotka muodostavat joukon.

      Ole vastuussa itse, joukon osana. Lie selvää, että yksilön toiminta on ristiriidassa joukon kanssa. Onko näin joukon kaikkien yksilöiden osalla?

    • Anonyymi

      Aloittajaa taitaa ärsyttää kun jotkut bussikuskit myös lopulta turhaantuvat autoilijoihin, jotka eivät kunnioita pysäkiltä lähtevää bussikuskia "ai se tulee vaan kun minä tässä hieman myöhässä koitan pujahtaa ohi ja kyllä minä nyt mieleni niin pahoitin" :D

      Takaa tuleva autoilija näkee yleensä jo PITKÄLTÄ pysäkillä olevan bussin ja TIETÄÄ että se voi sieltä myös lähteä tulemaan takaisin tielle.... mutta ei haluta olla valmiina antamaan tilaa vaan kaahataan ohi? Ja tämä kaahailu on sitten kuljettajan syy kun puolestaan myös haluaa pitää oikeuksistaan kiinni?

      Kannatan epävirallista ohjetta: Vilkku päälle, vilkahtaa kaksi kertaa ja sen jälkeen normi rauhallisesti liikkeelle bussilla ja ajoradalle. Jos ei muu liikenne halua uskoa väistämisvelvollisuutta, niin sitten kolahtakoon lievästi. Se autoilija jonka keula on oikeasti bussin takapuskurin kohdalla kun ekan kerran vilkahtaa vilkku kerkeää ihan turvallisesti ohi, mutta se joka toisen vilkunkin jälkeen lähestyy vasta bussin takapuskuria ansaitsee kyllä sen vaaratilanteen "instant karma" ajatuksella, koska hän ei aio oikeasti väistää. Kpäille voi olla myös kpää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe