Minulla on tällä hetkellä asuntolainaa 155000 (Sampo Pankki). Korko on 12kk euribor 0,4% marginaali.
Koron tarkistuspäivä oli pari kuukautta sitten ja nykyinen korko 5,81% tuntuu aika kohtuuttomalta viime aikaisten korkojen laskun jälkeen.
Mitähän kannattaisi tehdä? Pystyykö viitekorkoa vaihtamaan muulloin kuin korontarkistus ajankohtana? Onko kellään kokemuksia / miten muut ovat tehneet?
Asuntolainan koron
9
5564
Vastaukset
- KALLE
KÄY VAIHTAA 1KK EURIPORI EDULLISIN PANKI OTTA MAKSUN MUUTOSESTA .MILLOIN ON KORON TARKISTUS PÄIVÄ SIITÄKIN ON KIINI MUUTAMA KUUKAUSI NIIN EI HYÖTYÄ .SÄÄSTÄT PALJON TUOSSA LAINA MÄÄRÄSSÄ 150 EUROA KK .
- Asiaa pankista
Kaikissa pankeissa tuo muutos ei edes onnistu muuta kuin korontarkistusajankohtana.
...Yksinkertaisinta viitekoron vaihtaminen on korkojakson vaihtuessa. Muulloin pankki voi jopa kieltäytyä muutoksesta. Inha perustelee tätä sillä, että viitekoron muuttaminen kesken korkojakson sekoittaa pankin omaa positiologiikkaa....
Ota myös huomioon, että monet pankit nostavat myös marginaalia, jos haluat sitoa lainan eri viitekorkoon tai muuttaa muita ehtoja. Ja pankit myöskin ottavat maksun tuosta muutoksesta. Riippuu tietysti pankkisuhteen laadusta.
Eli kysy asiaa pankista ja laske kannattaako.- eka kirjoittaja
Koron tarkistusajankohtaan on 10kk.
Jotenkin vaan tuntuu kun 1kk ja 3kk euriborin ollessa tällä hetkellä todella alhainen ja edelleen laskussa, niin maksan törkeää ylihintaa lainastani (kts. ensimmäinen viesti).
Onko kellään kokemuksia miten Sampo suhtautuu viitekoron vaihtamiseen kesken korkokauden?
Vaikka marginaali hieman nousisikin, olisi säästö melkoinen..
Entä, jos vaihdan heti pankkia ja saan sidottua lainani haluamaani korkoon (esim. 1kk euribor)? Onko siinä järkeä? Onko kellään kokemuksia? - mun mielestä
eka kirjoittaja kirjoitti:
Koron tarkistusajankohtaan on 10kk.
Jotenkin vaan tuntuu kun 1kk ja 3kk euriborin ollessa tällä hetkellä todella alhainen ja edelleen laskussa, niin maksan törkeää ylihintaa lainastani (kts. ensimmäinen viesti).
Onko kellään kokemuksia miten Sampo suhtautuu viitekoron vaihtamiseen kesken korkokauden?
Vaikka marginaali hieman nousisikin, olisi säästö melkoinen..
Entä, jos vaihdan heti pankkia ja saan sidottua lainani haluamaani korkoon (esim. 1kk euribor)? Onko siinä järkeä? Onko kellään kokemuksia?"Jotenkin vaan tuntuu kun 1kk ja 3kk euriborin ollessa tällä hetkellä todella alhainen ja edelleen laskussa, niin maksan törkeää ylihintaa lainastani (kts. ensimmäinen viesti)."
Niinpä, mutta itsepähän olet viitekorkosi valinnut, joten ihan oma mokasi. Ja niin kuin joku jo kertoikin, niin asiaa kannattaa kysyä ihan sieltä omasta pankistasi. Itse en voi auttaa, minulla on ollut 1 kk euribor jo ennen kuin tämä yleinen koronvaihtorumba alkoi, joten itselläni ei ollut minkäänlaisia ongelmia koronvaihdossa. Pankki Nordea. - eka kirjoittaja
mun mielestä kirjoitti:
"Jotenkin vaan tuntuu kun 1kk ja 3kk euriborin ollessa tällä hetkellä todella alhainen ja edelleen laskussa, niin maksan törkeää ylihintaa lainastani (kts. ensimmäinen viesti)."
Niinpä, mutta itsepähän olet viitekorkosi valinnut, joten ihan oma mokasi. Ja niin kuin joku jo kertoikin, niin asiaa kannattaa kysyä ihan sieltä omasta pankistasi. Itse en voi auttaa, minulla on ollut 1 kk euribor jo ennen kuin tämä yleinen koronvaihtorumba alkoi, joten itselläni ei ollut minkäänlaisia ongelmia koronvaihdossa. Pankki Nordea.Kuinkahan onnistuu / tapahtuu siirtää suuri asuntolaina pankista toiseen? Mitä se maksaa?
Olen koron lisäksi muutenkin tyytymätön Sampoon.
Toissa päivänä oli Lidlin kassalla nolo tilanne kun sanottiin, että kortti (pankki/master) ei käy, varmennus ei mene läpi.
Puhumattakaan viime kesän sekoiluista, lainaveloitukset tuplana tai ei ollenkaan ja aina sai jännittää voiko kortilla ostaa. eka kirjoittaja kirjoitti:
Kuinkahan onnistuu / tapahtuu siirtää suuri asuntolaina pankista toiseen? Mitä se maksaa?
Olen koron lisäksi muutenkin tyytymätön Sampoon.
Toissa päivänä oli Lidlin kassalla nolo tilanne kun sanottiin, että kortti (pankki/master) ei käy, varmennus ei mene läpi.
Puhumattakaan viime kesän sekoiluista, lainaveloitukset tuplana tai ei ollenkaan ja aina sai jännittää voiko kortilla ostaa.Noh ei se asuntolainan siirto varmaan ongelmallista ole, mutta kannattaa nyt kuitenkin huomioida se, että tuosta syntynee sinulle kuluja ja on aika turha kuvitella saavansa uutta lainaa 0,4% marginaalilla. Joten pitkällä tähtäimellä voittosi muuttuu tappioiksi.
Mitä pankkikorttien varmennusongelmiin tulee, niin tuskinpa sellaista korttia onnistut löytämäänkään, jonka kanssa et aktiivikäytössä joskus ongelmiin törmäisi.
- dsfsdfsdfqe
itselläni tilanne 15500 € lainaa 12 kk eub korko 5,78. vaihdoin 3kk eub 3,9, marginaali nousi 0,3 0,6een,muutoksen palvelumaksu 50€. Hyöty kuitenkin noin 150€ kk ja 12kk korko olisi tarkistettu noin 6kk päästä,eli pelkästään hyötyä,ei mitään riskiä.
- !???????
15500€ ? eihän toi ole mikään velkakaan !!
Ton takia en viittis edes persettä nostaa maksaisin samantien pois !!
Jäikö nolla perästä vai ?
Oikeesti tossa ei säästä mitään !!
Oma pankki meinas nostaa merginaalia 0,15% ja vedin kovat pultit kun olisin vaihtanut enää pienen lainani 80000€ 3kk euriboriin ,mut vitut menkööt primenä ei se paljon tee tuleehan se sieltä perästä. - sdfsdfdsf
!??????? kirjoitti:
15500€ ? eihän toi ole mikään velkakaan !!
Ton takia en viittis edes persettä nostaa maksaisin samantien pois !!
Jäikö nolla perästä vai ?
Oikeesti tossa ei säästä mitään !!
Oma pankki meinas nostaa merginaalia 0,15% ja vedin kovat pultit kun olisin vaihtanut enää pienen lainani 80000€ 3kk euriboriin ,mut vitut menkööt primenä ei se paljon tee tuleehan se sieltä perästä.vai ei säästä mitään?Ainakin minulle se on säästöä,jos maksan korkoa 150€ vähemmän kuussa vähintäänkin nyt puolen vuoden ajan 6*150=900€!
Korko muuttuu kuitenkin puolen vuoden päästä,eli ei mitään hävittävää..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872