Miksi Rovaniemellä maksetaan avustajille mutta ei Etelä-Suomessa

Statisti

Kaverini on avustajana Rovaniemellä tällä hetkellä kuvattavassa jossain elokuvassa ja kertoi että on kahdelta päivältä saanut 300 euroa. Ite olen avustaja niin mulle ei ole maksettu mitään... matkatkin on joutunut itse maksaan. Ainoastaan elokuvalipun on saanut ja joskus jotain ruokaa tai kahvia. Miten joillekin maksetaan ja joillekin ei?

10

1376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Recudorp

Kyllä etelässäkin maksetaan avustajille, silloin kun he joutuvat tekemään esim. kaksi pitkää päivää tai muuten jotain vaativampaa.

Tosin pohjoisessa on varmasti pulaa avustaja-joukoista ja ainoa tapa "motivoida" ihmisiä on maksaa heille. Helsingissä tai muutenkaan etelässä ei avustajista ole pulaa.

• Statisti

Joo maksetaan etelässä peräti 20 euroa joskus ku on 10 tuntia tai pitempään jossain. Sehän menee kaikki matkoihin eikä riitäkään. Mitä mä ymmärsin kaverini puheista ettei sen tartte tehdä mitään vaativaa. Onhan se 150 euroa melko motivoivaa yhestä päivästä.

• ex-avustaja
        Statisti kirjoitti:

Joo maksetaan etelässä peräti 20 euroa joskus ku on 10 tuntia tai pitempään jossain. Sehän menee kaikki matkoihin eikä riitäkään. Mitä mä ymmärsin kaverini puheista ettei sen tartte tehdä mitään vaativaa. Onhan se 150 euroa melko motivoivaa yhestä päivästä.

Avustaja-palkkio on 20€ päivältä, päivät 8-15h. Oisko kaverisi sattunu olee autokuski, jolloin soppariin kuuluu auto ja kuski, tai koiramies, eli koira ja mies. ja osalle erittäin, korostan ERITTÄIN, tärkeään avustajan rooliin maksetaan enemmän. Ja tosiaan, mitään ei tarttenu tehdä. Kahvia ja pullaa.

• Statisti
        ex-avustaja kirjoitti:

Avustaja-palkkio on 20€ päivältä, päivät 8-15h. Oisko kaverisi sattunu olee autokuski, jolloin soppariin kuuluu auto ja kuski, tai koiramies, eli koira ja mies. ja osalle erittäin, korostan ERITTÄIN, tärkeään avustajan rooliin maksetaan enemmän. Ja tosiaan, mitään ei tarttenu tehdä. Kahvia ja pullaa.

Mites sinä olet ex-avustaja? Ei kaverini ainakaan koiramies ole mut jotain se puhui autosta mut ymmärsin ettei kuitenkaan automiehenä. Ei sillä ole erittäin tärkeää avustajan roolia tai muúten ihmettelisin kovasti tuotantoyhtiöiden toimintaa hankkiessaan avustajia. En tiedä minkä elokuvan kuvaukset ovat tällä viikolla käynnissä Rovaniemellä.

• ex-avustaja
        Statisti kirjoitti:

Mites sinä olet ex-avustaja? Ei kaverini ainakaan koiramies ole mut jotain se puhui autosta mut ymmärsin ettei kuitenkaan automiehenä. Ei sillä ole erittäin tärkeää avustajan roolia tai muúten ihmettelisin kovasti tuotantoyhtiöiden toimintaa hankkiessaan avustajia. En tiedä minkä elokuvan kuvaukset ovat tällä viikolla käynnissä Rovaniemellä.

kait sitä ollaa ex-avustaja jos ollaan kerraa oltu avustajana, muttei enää. Ja riippuu aivan siitä minkälaisen sopparin teet. Jos erityisosaamista jota tarttettaan niin sillon saattaa tulla enemmän pätäkkää kouraan. Esim. kielitaito yms

• statisti
        ex-avustaja kirjoitti:

kait sitä ollaa ex-avustaja jos ollaan kerraa oltu avustajana, muttei enää. Ja riippuu aivan siitä minkälaisen sopparin teet. Jos erityisosaamista jota tarttettaan niin sillon saattaa tulla enemmän pätäkkää kouraan. Esim. kielitaito yms

Tarkoitin että miksi lopetit avustajan hommat? Mulla on erityisosaamista joka lähtöön. Kielitaitoa löytyy varmasti enemmän kuin kellään suomalaisella elokuvayhtiöstä. Olen suomen lisäksi opiskellut englantia, espanjaa, ruotsia, venäjää, saksaa, italiaa ja ranskaa. 10 vuotta olen ollut muusikko.. soitin ja osaan laulaa. Lisäksi olen mallitoimiston listalla mallina.

• Ex-Avustaja
        statisti kirjoitti:

Tarkoitin että miksi lopetit avustajan hommat? Mulla on erityisosaamista joka lähtöön. Kielitaitoa löytyy varmasti enemmän kuin kellään suomalaisella elokuvayhtiöstä. Olen suomen lisäksi opiskellut englantia, espanjaa, ruotsia, venäjää, saksaa, italiaa ja ranskaa. 10 vuotta olen ollut muusikko.. soitin ja osaan laulaa. Lisäksi olen mallitoimiston listalla mallina.

Noo, se nyt oli lähinnä sellanen once in the lifetime-juttuja näää mun avustamiset. Suomessa vaan yleensä avustajat on amatööripohjalla olevia. Harvassa on ne ammatti-avustajat. Suomessa siis. Eri asia jossai keskieuroopassa yms. Ja löytyy sitä kielitaitoa täältäki, ruotsia, englantia, saksaa, venäjää puhutaan lähestulkoon sujuvasti. Ja mie en ossaa ko ryypätä, mitäs muutakaa sitä täällä Lapissa tehäänkään. Ei sole poka mihkää, saatan mie vaan senki tehä.

• plan.9
        Ex-Avustaja kirjoitti:

Noo, se nyt oli lähinnä sellanen once in the lifetime-juttuja näää mun avustamiset. Suomessa vaan yleensä avustajat on amatööripohjalla olevia. Harvassa on ne ammatti-avustajat. Suomessa siis. Eri asia jossai keskieuroopassa yms. Ja löytyy sitä kielitaitoa täältäki, ruotsia, englantia, saksaa, venäjää puhutaan lähestulkoon sujuvasti. Ja mie en ossaa ko ryypätä, mitäs muutakaa sitä täällä Lapissa tehäänkään. Ei sole poka mihkää, saatan mie vaan senki tehä.

kyseessä oli varmaan samainen pätkä missä itekin olin avustajana. Kun autokuskeista ja koiramiehistä kerta puhutaan.

Palkka määräytyi avustajille tosiaan sen mukaan mikä oli avustusrooli. Koiramiehet ja elokuvaan tarvittavien (ilmeisesti melko harvinaisten) autojen omistajat saivat enemmän palkkaa päivältä korvauksena koiran tai ajoneuvon käytöstä. Autot olivat paikalla pitempään kuin avustajat. En ole varma miten sitten autokuskeilla, olivatko hekin pitempää päivää.
        Eli kyseessä ei ollut mikään "porkkana" lappilaisille jotta he tulisivat leffaan mukaan. Palkka oli samansuuntainen kuin kotimaisissakin tuotannoissa, nyt vaan nuo erikoisuudet tuntuivat nostavan palkkaa tietyillä tyypeillä.
        Itse sain sen 20 euroa päivältä.

Ja tuo Rovaniemellä kuvattu leffahan oli ranskalainen elokuva.
        Parissa kotimaisessa olin avustajana myös ollut aiemmin, niissä palkka oli 20 euroa ja/tai elokuvalippu.
        Samaa palkkaluokkaa joka tapauksessa noissa tunnuttiin maksavan avustajille.

Ihan normi meininkiä siis noissakin kuvauksissa palkkapolitiikan suhteen avustajille. Ei avustaja-homma ole sellaista työstä menevää palkkansa puolesta, sitä tehdään enemmänkin kivana kokemuksena :)

Melkein aina minulle on tullut enemmän kuluja kuin palkkaa noista jutuista :)

• extra-avustajat
        plan.9 kirjoitti:

kyseessä oli varmaan samainen pätkä missä itekin olin avustajana. Kun autokuskeista ja koiramiehistä kerta puhutaan.

Palkka määräytyi avustajille tosiaan sen mukaan mikä oli avustusrooli. Koiramiehet ja elokuvaan tarvittavien (ilmeisesti melko harvinaisten) autojen omistajat saivat enemmän palkkaa päivältä korvauksena koiran tai ajoneuvon käytöstä. Autot olivat paikalla pitempään kuin avustajat. En ole varma miten sitten autokuskeilla, olivatko hekin pitempää päivää.
        Eli kyseessä ei ollut mikään "porkkana" lappilaisille jotta he tulisivat leffaan mukaan. Palkka oli samansuuntainen kuin kotimaisissakin tuotannoissa, nyt vaan nuo erikoisuudet tuntuivat nostavan palkkaa tietyillä tyypeillä.
        Itse sain sen 20 euroa päivältä.

Ja tuo Rovaniemellä kuvattu leffahan oli ranskalainen elokuva.
        Parissa kotimaisessa olin avustajana myös ollut aiemmin, niissä palkka oli 20 euroa ja/tai elokuvalippu.
        Samaa palkkaluokkaa joka tapauksessa noissa tunnuttiin maksavan avustajille.

Ihan normi meininkiä siis noissakin kuvauksissa palkkapolitiikan suhteen avustajille. Ei avustaja-homma ole sellaista työstä menevää palkkansa puolesta, sitä tehdään enemmänkin kivana kokemuksena :)

Melkein aina minulle on tullut enemmän kuluja kuin palkkaa noista jutuista :)

20 euroa päivän avustajan hommasta on ihan normipalkkio suomalaisella elokuva-alalla, se on suurin summa jonka voi antaa verottomana suoraan käteen. Joissakin elokuvissa tarvitaan satoja avustajia, jolloin kaikille ei ole varaa maksaa satoja euroja. Repliikit voivat nostaa palkkiota ja kaikenlainen ylimääräinen toiminta tai juuri mainitut autot/koirat/mitkä vaan. Ongelmana alalla on siis rahan puute, mutta myöskin se nostaisi kustannuksia, jos pitäisi alkaa tehdä satojen avustjien takia verotuksellista paperityötä, puhumattakaan työnantajalle (eli tuotantoyhtiölle) aiheutuvista palkan sivukuluista. Suurin osa avustajan hommia tekevistä tekee sitä harrastuksena, jolloin heille rahaa tärkeämpää on itse kokemus ja pääsy kurkistamaan kulissien taakse. Itsekin teen mielelläni leffalipulla avustajan hommia, vaikka opiskelen alaa ja palkkatöitäkin alalla teen.

• statisti

etelässä maksetaan avustajille 20 euroa tai 2 leffalippua vaikka oiskin pitkä päivä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe