Luin, että ruotsalaiset valloittivat Suomen 1249 ja Ruotsiin kuuluttiinkin jopa 560 vuotta. Tosin Ruotsin itäraja tuolta ajalta on aika epäselvä. Raja ei ollut mitenkään kieleen yms. sidottu.
Vanha viha 1495–1497 oli Ruotsin ja Venäjän välinen sota. Syynä rajakiistat sekä Ruotsin ja Tanskan välinen kiista kalmarin unionista.
Tunnetuin Ruotsin vallan ajan sodista on ehkäpä Pohjan sota 1655–1661. Siinä olikin monta maata mukana: Ruotsi, Puola, Brandenburg, Venäjä, Tanska, Saksalais-Roomalainen keisarikunta (?) ja Hollanti. Ei kyllä tänä päivänä uskois Ruotsista.
Suuri Venäjän sota 1555–1557 oli Ruotsin ja Venäjän välinen sota. Siinä taisteltiin Karjalasta,Baltiasta ja Itämerestä.
Pitkä viha 1570–1595 taas Ruotsi-Venäjä. Syyt Karjala ja Balttia.
Suuri Pohjan sota 1700–1721 Ruotsi vastaan Venäjä, Tanska ja Puola-Liettua. Tämän sodan seurauksena olikin Isoviha, jonka aikana 1713–1721 venäläiset miehittävät Suomea.
Pikkuviha 1742–1743 venäläisten miehitys jälleen, jonka aiheutti Ruotsin hyökkäys.
Suomen sota 1808–1809 (Ruotsi-Venäjä) Syynä: Ruotsin itäraja liian lähellä Pietaria. Tässä sodassa Ruotsi menetti Suomen Venäjälle.
Suomen suuriruhtinaskunta eli autonomian aika alkoi 1809. Tämä aika kesti 108 vuotta.
Pohjansota, Suomensota,
6
436
Vastaukset
- suomalainen2
"Suomen sota 1808-1809(Ruotsi-Venäjä)
Syynä:Ruotsin itäraja liian lähellä Pietaria."
Todellinen syy Suomen sotaan 1808-1809 oli Ranskan ja Venäjän v.1807 solmima Tilsitin sopimus, jossa Suomi luvattiin Venäjälle.- tosi paljon
Hyvä, että joku on kiinnostunut ja laittaa lisää tietoa.
- Vaka Vanha
Tässä sopimuksessa ei alunperin ollut kyse Suomesta, vaan Venäjän piti painostaa Ruotsi mukaan mannermaasulkemukseen.
Venäjä ja Ranska oli vielä siinä vaiheessa liittolaisia aj Venäjä oletti saavansa alueita Puolasta, Suomi piti palauttaa takaisin Ruotsille.
Venäjä ei alueita Puolasta saanut, eikä palauttanut Suomea Ruotsille, mutta Ruotsi taipui mannermaasulkemukseen, joka oli sodan alkuperäinen tavoitekkin.
- luettiin Odysseuksesta
Tämähän kuuluu peruskoulun 7-luokan kursseihin, tytön kanssa juuri luettiin läpi
- Iki-Kekkonen
Niinsanottu SUOMEN SOTA oli Anjalan Liiton jatkumo---- tarkoituksena oli saada "suomi" irti Ruotsista... Syyt sotaan olivat mitä olivat, mutta se sodankäynnin tapa jolla "upseerit" hoitivat asiat on jo naurettavaa. Ne suuret "taistelut" joista Ruuneberi kirjoittaa ovat olleet kahakoita siihen nähden mitä tuohon aikaan sodittiin. Noinkin pieni armeija, mikä "suomen armeija" oli poti suurimmaksi osin kulkutauteja, ripulia , punatautia ym. Vasta hra Runeberg teki asiasta niin ISÄNMAALLISTA yms. Osasikohan vaan edxes suomea puhua. Voi voi... kyllä meitä poloisia on huijattu jo kakarasta asti koulussa.
- Vaka Vanha
Totta, näinhän se oli, Ruotsi oli tavallaan kahden rintaman sodassa, eikä uskaltanut marsittaa joukkojaan Suomeen, huolto ei pelannut ja Suomessakin olevat joukot vedettiin pohjoiseen.
Odoteltiin merien avautumista, jotta olisi voitu operoida paremmin, mutta Suomenlinna antautui ennen kuin jäät lähti, oikeastaan ilman kunnon taistelua, eli sota oli ratkennut ennenkuin se alkoikaan.
Itse ihmettelen eniten sitä, että mihin hävisi se Ruotsalaisten kuuluisa sotilaallinen taito, menikö se hautaan niiden miesten mukanan, jotka Kaarle herttua aikanaa teloitti, vallantaistelussaan.
Miten on mahdollista, että koko armeija oli niin kyvyttömien miesten johdossa ????
Muutama pieni kahakka Suomessa käytiin, joissa pärjättiin ihan hyvin, mutta sodan kokonaiskulku oli ala-arvoinen, eikä siitä jäänyt mitään kunniaa ainakaan Ruotsille.
Suomen kannalta homma meni hyvin, päästiin irti Ruotsista ja saatiin oma kansallinen status, keskuhallinto jonka varaan myöhemmin kasvoi oma kansallinen identtiteetti.
Muinainen Suomi syntyi uudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760