suositelkaa

viiniä kokemattomalle

En ole 31v ikään mennessä tykännyt mistään valko tai puna viinistä. mutta haluaisin kyllä tykätä =). juoma linjani on kirkkaat ja lonkero. suositelkaa minulle jotain puna ja valkoviinejä joista voisin aloittaa maistelemaan. viimeksi maistoin jotaa rosee viiniä ja se oli "parasta" mitä olen maistanut...

5

1111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeasti kiinnostaa

      hakeudu jonkin paikallisen viiniseuran tykö. Heidän järjestämät viinikurssit / tastingit ovat hyvinkin mielenkiintoisia.

      Suurin syy miksi viineistä ei pidetä on se, että ne nautitaan väärässä ympäristössä, väärän ruuan kanssa, väärän lämpöisinä ymv. Kun perusasiat saa haltuu, viinit muuttuvat nautintoaineiksi.
      Itse olen harrastanut viinejä reilut kaksikymmentä vuotta ja nyt alan pikku hiljaa ymmärtää mitä on hyvä viini - se on todellista nautintoa. En ole alkoholisti, juon keskimääräistä noin puolet vähemmän. Määrä ei tässä suhteessa tuo mitään uutta, laatu ratkaisee. Niin ja snoppailu on asia jota en harrasta. Voin jakaa tietoa, mutta en niille jotka eivät sitä kaipaa ja tai siitä mitään ymmärrä.

      Viinilehti on myös hyvä tiedon jakaja, suosittelen.

      http://www.viinilehti.fi/viininABC/viiniharrastus/viiniseurat.htm

      • totaalisen

        idioottimainen henkilölle, joka ei edes pidä viinistä. Että pitäisi mennä viiniseuran jäseneksi!!! Muutenkin väitteesi väärästä viininjuontiympäristöstä, -ruoasta ja -lämpötilasta "suurimpana syynä" ihmisten viineistä pitämättömyyteen on melko naurettava.

        Suurin syy olla pitämättä viineistä on tottumattomuus. Kaikki "vaikeat" maut pitää ensin opetella ja niihin tottua. Viinien ohella esimerkkeinä voi mainita kahvin, teen, kaviaarin, anjoviksen, oliivit, parmesanjuuston...

        Lisäksi: ei ole snobbailua kirjoittaa oikein. "Snoppailu" ei ole oikein mitään.


      • asiasta josta
        totaalisen kirjoitti:

        idioottimainen henkilölle, joka ei edes pidä viinistä. Että pitäisi mennä viiniseuran jäseneksi!!! Muutenkin väitteesi väärästä viininjuontiympäristöstä, -ruoasta ja -lämpötilasta "suurimpana syynä" ihmisten viineistä pitämättömyyteen on melko naurettava.

        Suurin syy olla pitämättä viineistä on tottumattomuus. Kaikki "vaikeat" maut pitää ensin opetella ja niihin tottua. Viinien ohella esimerkkeinä voi mainita kahvin, teen, kaviaarin, anjoviksen, oliivit, parmesanjuuston...

        Lisäksi: ei ole snobbailua kirjoittaa oikein. "Snoppailu" ei ole oikein mitään.

        et näytä ymmärtävän yhtään mitään. Jos henkilö on aidosti kiinnostunut viineistä, paras paikka niiden tutustumiseen on eri viiniseurat ymv tilaisuudet joissa viineistä ymmärtävät henkilöt auttavat alkuun. On aivan puppua puhua tottumattomuudesta - jos ei ylipäätään tiedä mitä viiniltä voi odottaa.

        Kaiken maailman valistajia tässäkin asiassa tuntuu riittävät. Ei kannata hakata päätää seinää jos asiat voi oppia hieman helpomallakin - tämä vain silloin kun asia oikeasti kiinnostaa.

        Jos ei pidä viineistä lainkaan - kannattaa jättää ne väliin, eivät ole mitenkään pakollisia aineita. Itse nautin viineistä ja mielelläni hyvässä seurassa.

        Jokainen tehkööt niin kuin parhaaksi näkee.


      • Mielestäni tämä on hyvä neuvo - ei viinejä eikä viinikulttuuria opetella kuin niihin tutustumalla ja mikä olisi parempi kuin samanhenkisten seura, harjoittelu ja kirjallisuus.

        Lienee kuitenkin monasti niin, että jotkut näkevät nämä seurat pikemminkin "salaseuroiksi" - harvojen ja valittujen pyhäinyhteyksiksi - joihin ei ketään noviisia tarvita. Viinitietous on näetsen niin hieno asia, että siitä ei ole usealle jaettavaksi - oma gloria himmenee heti, jos joku muukin alkaisi ymmärtää asian päälle.

        Näille hienonenille potku persuksille ja ulos kellarista - viini on käynyt teille jo aivan liian kitkeräksi juomaksi!


    • James B

      Kun kerroit tykkääväsi lonkerosta, niin luultavasti olet hiukan makeampien ja pehmeämpien makujen ystävä. Monet halvat viinit voivat maistua sinun suussasi hapokkailta tai kitkeriltä.

      Aloita laadukkaista jälkiruokaviineistä. Portviini sopii pipareitten ja aurajuuston kanssa. Tokaiji Aszússa on hiukan samaa kullanhohtoista fiilistä kuin lakkaliköörissä.

      Jos kerrot, mitkä ovat lempiruokiasi, niin voisin vinkata, mikä viini niihin voisi sopia. Useisiin suomalaisin ruokiin sopii saksalainen Gewürtztraminer paremmin kuin ranskalaiset tai italialaiset viinit. Erityisesti, jos pöydässä on jotain savustettua, suolattua, lanttua, kaalia tai muuten vain vahvoja makuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe