"poika" pienellä alkukirjaimella

Varsinkin Mohikaani laittaa kasapäin viestejä joissa käskee kirjoittaa "pojan" (Jeesuksen) isolla alkukirjaimella.

Poikaa ei Raamatun alkukirjoituksissa kirjoitettu isolla alkukirjaimella.

"Ison alkukirjaimen käyttö ei ole peräisin Raamatun alkukielistä, vaan on myöhemmin syntynyt käytäntö."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_Poika

12

464

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan lapsi

>>Heprean kielessä, jolla Vanha testamentti on kirjoitettu, ei ole erikseen isoja ja pieniä kirjaimia, ja kreikkaakin kirjoitettiin Jeesuksen aikana usein vain tikkukirjaimilla. Suomen kielessä ison alkukirjaimen merkitys korostuu määrätyn artikkelin puuttumisen vuoksi.

• to....

on "ihmisen poika" ja sana kirjoitetaan aina samalla tavalla.Nyt kun teksti on käännetty kielelle ja jossa on isot ja pienet kirjaimet erikseen, käännös on välillä "ihmisen poika", välillä "Ihmisen Poika" eli on kirjaimien vaihdolla saadaan teologinen painotus tekstiin jossa sellaista ei alunperin ole. Kenenkään nimi ei ole poika, tai ihmisen poika tai jumalan poika.

• pehmopappa
        to.... kirjoitti:

on "ihmisen poika" ja sana kirjoitetaan aina samalla tavalla.Nyt kun teksti on käännetty kielelle ja jossa on isot ja pienet kirjaimet erikseen, käännös on välillä "ihmisen poika", välillä "Ihmisen Poika" eli on kirjaimien vaihdolla saadaan teologinen painotus tekstiin jossa sellaista ei alunperin ole. Kenenkään nimi ei ole poika, tai ihmisen poika tai jumalan poika.

Eräille Jeesus NIMI on hyvin samantekevää, mutta niille jotka ovat pelastuneet synnin orjuudesta, saatanan vallasta ja helvetin tuomiosta, on Pelastajan nimellä oikea merkitys:

Ap.t.4:

" Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
        10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, NIMEN kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
        11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
        12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta NIMEÄ ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
        13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.
        14 Ja nähdessään parannetun miehen seisovan heidän kanssansa he eivät voineet mitään vastaansanoa,"

Kuoleman jälkeen on liian myöhäistä huutaa Jeesus NIMEÄ avuksi pelastajana.

Olisi syytä miettiä tämä asia uudelleen, jollekin huominen voi olla jo liian myöhäistä parannuksen tekoon ja Jeesus nimen voimaan uskomiseen...

2.Kor.6:1-2, Room.10:9-13, Joh.1:12-13, Ap.t.17:25-30, 2:38-41

• to....
        pehmopappa kirjoitti:

Eräille Jeesus NIMI on hyvin samantekevää, mutta niille jotka ovat pelastuneet synnin orjuudesta, saatanan vallasta ja helvetin tuomiosta, on Pelastajan nimellä oikea merkitys:

Ap.t.4:

" Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
        10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, NIMEN kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
        11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
        12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta NIMEÄ ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
        13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.
        14 Ja nähdessään parannetun miehen seisovan heidän kanssansa he eivät voineet mitään vastaansanoa,"

Kuoleman jälkeen on liian myöhäistä huutaa Jeesus NIMEÄ avuksi pelastajana.

Olisi syytä miettiä tämä asia uudelleen, jollekin huominen voi olla jo liian myöhäistä parannuksen tekoon ja Jeesus nimen voimaan uskomiseen...

2.Kor.6:1-2, Room.10:9-13, Joh.1:12-13, Ap.t.17:25-30, 2:38-41

Vanha testamentti sanoo että ainoa joka pelastaa on JHWH ja muuta nimeä israelilaiset eivät saaneet käyttää, nyt Paavali tarjoaa uutta nimeä.

• Jumalan lapsi
        to.... kirjoitti:

>>Kenenkään nimi ei ole poika, tai ihmisen poika tai jumalan poika.

• pehmopappa
        to.... kirjoitti:

Vanha testamentti sanoo että ainoa joka pelastaa on JHWH ja muuta nimeä israelilaiset eivät saaneet käyttää, nyt Paavali tarjoaa uutta nimeä.

Jeesus = Jumala kanssamme.

Matt. 1:23

"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssame."

Jeesus on JHWH siinä kuin Isä ja Pyhä Henki.

Joh. 6:20

"Mutta hän sanoi (Jeesus) heille: "Minä se olen;"

Joh. 4:26

"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen (JHWH)se, minä, joka puhun sinun kanssasi"

Joh. 10:30,32,33
        30 Minä ja Isä olemme yhtä.... 32 Jeesus vastasi heille: "MINÄ OLEN (JHWH)...   
        Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi"."

Jeesus on VT:ssakin jokaisella Raamatun lehdellä:

Dan.3:25

" Hän vastasi ja sanoi: "Katso, minä näen neljä miestä kävelevän vapaina tulessa, eivätkä he ole vahingoittuneet, ja neljäs on näöltänsä niinkuin Jumalan Poika".

KJV eng.

"25 He answered and said, Lo, I see four men loose, walking in the midst of the fire, and they have no hurt; and the form of the fourth is like the Son of God."

Olisi syytä uskoa Jeesukseen, sillä vastaan väittämällä ei taivaan ovet aukea ja tässä elämässä on sille tielle lähdettävä.

Matt. 7:13-14

"13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät"

Monet lähtevät liian myöhään etsimään, kun ei enää voi löytää. Onko sinulla varaa siirtää Jumalan todellista etsimisätä elämääsi?

Matt. 25:10

"Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin"

" Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
        6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
        7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
        8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
        9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
        10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja NE, JOTKA OLIVAT VALMIIT, menivät hänen kanssansa häihin, JA OVI SULJETTIIN.
        11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
        12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: MINÄ EN TUNNE TIETÄ'.
        13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä."

• to....
        pehmopappa kirjoitti:

"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssame."

Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi"."

" Hän vastasi ja sanoi: "Katso, minä näen neljä miestä kävelevän vapaina tulessa, eivätkä he ole vahingoittuneet, ja neljäs on näöltänsä niinkuin Jumalan Poika".

KJV eng.

"25 He answered and said, Lo, I see four men loose, walking in the midst of the fire, and they have no hurt; and the form of the fourth is like the Son of God."

Olisi syytä uskoa Jeesukseen, sillä vastaan väittämällä ei taivaan ovet aukea ja tässä elämässä on sille tielle lähdettävä.

"13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät"

Monet lähtevät liian myöhään etsimään, kun ei enää voi löytää. Onko sinulla varaa siirtää Jumalan todellista etsimisätä elämääsi?

"Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin"

8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
        9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
        10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja NE, JOTKA OLIVAT VALMIIT, menivät hänen kanssansa häihin, JA OVI SULJETTIIN.
        11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
        12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: MINÄ EN TUNNE TIETÄ'.

tarkoita "jumala kanssamme",Imanuel tarkoittaa sitä, vaikka jos nimistä ja kirjaimista tarkkoja ollaan siinä tuo El on alunperin erään jumalan erisnimi, eli pitäisikö kirjoittaa ImanuEl?
        Dan 3:25 jumalien pojat tai heidän kaltaisensa olivat joko enkeleitä tai kuninkaita, kummastakin käytetään tuota nimeä, bar/ ben elohim,elohin.

• pehmopappa kirjoitti:

KJV eng.

pehmopappa, on miettimistä, miksi Jeesus aina vakuutti, että "En minä itse voi mitään tehdä, vaan Isä, joka minussa asuu, ttekee teot, jotka ovat hänen", ja: "Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä." [Matt. 10:20] Kun Jumala puhuu kenessä tahansa, hän sanoo: "MINÄ OLEN"!

• pehmopappa
        ekivaari kirjoitti:

pehmopappa, on miettimistä, miksi Jeesus aina vakuutti, että "En minä itse voi mitään tehdä, vaan Isä, joka minussa asuu, ttekee teot, jotka ovat hänen", ja: "Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä." [Matt. 10:20] Kun Jumala puhuu kenessä tahansa, hän sanoo: "MINÄ OLEN"!

pitääkö sinun aina?

Voi sinua, kun jatkat tuota loputonta väittelyäsi, osaatko enää ottaa vastaan tai kuunnella yhtään opetusta ?

• kirjoitettu

majuskelikirjoituksella, jossa ei ole muita kuin isoja kirjaimia eikä esim. välimerkkejä ollenkaan. Otahan asioista selvää!

• pehmopappa

Taisivat konsonantitkin puuttua eli "kirjanoppineet" tiesivät aika paljon ja kieliopin salat sekä muut asiat. Meidän kulttuurissamme on kaikilla mahdollisuus hallita kielioppi ja sen säännöt.

• to....
        pehmopappa kirjoitti:

Taisivat konsonantitkin puuttua eli "kirjanoppineet" tiesivät aika paljon ja kieliopin salat sekä muut asiat. Meidän kulttuurissamme on kaikilla mahdollisuus hallita kielioppi ja sen säännöt.

ei merkitty, konsonantit vain. Eli teksti meni ja yhä menee näin: tkst mn

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      137
      1433
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1081
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      69
      916
    4. 68
      723
    5. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      713
    6. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      231
      655
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      37
      599
    8. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      551
    9. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      39
      527
    10. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      521
    Aihe