Miten tehdä hyvää?

Pittsburgh

Kello on noin puoli kaksi yöllä ja kun en saanut unta ja tuli hyvä kirjoituksen aihe mieleen niin päätin nousta ylös kirjoittamaan.

Olen pohtinut sitä että mitenkähän ihmiset suhtautuvat uskon asioihin, enkä tiedä sitä koska en ole ihmisten kanssa tekemisissä. Olen tällä hetkellä työttömänä. Edellisessä työpaikassa ei tullut juuri puhuttua ihmisten kanssa, en saanut kontaktia.

Se on minulle täysi arvoitus miten ihmiset suhtautuvat uskon asioihin kun en tosiaankaan ole ihmisten kanssa tekemisissä. Ne harvat ystävät joita minulla on, on kaikki uskovaisia. On täysi arvoitus millaista olisi olla tekemisissä eiuskovan kanssa. Jostain syystä uskovaiset ja eiuskovat ei koskaan kohtaa.

Asiasta toiseen. Pohdin sitä miten voisi parhaiten elämässä tehdä hyvää, siis hyvää toisille ihmisille. Tulin siihen tulokseen että paras tapa tehdä hyvää on käydä ihmisillä kylässä. Monesti ihmiset ovat yksinäisiä ja varmasti ilahtuvat kun joku käy kylässä. Tietystikään ei voi käydä ventovierailla kylässä. On parempi käydä tutuilla ja ystävillä, ehkä sukulaisilla.

Joka tapauksessa kylässä käynti on hyvä asia ja kylässä voi käydä siitä riippumatta mikä toisen ihmisen maailmankatsomus tai maailmankuva on, siis uskonnosta tai aatteesta riippumatta.

No, ei kai tässä auta kun jatkaa unia!
Ja huomenta sitten niille jotka tätä aamulla lukevat!

16

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olly

      Itse pidän uskoa hörhöjen touhuna, jonka perustana ovat vanhat tarut. Raamattuhan on vanhojen tarujen kokoelma, esim. Jeesus ei suinkaan ollut ensimmäinen kuolleista herääjä, tahi Nooa paatin tekijä.

      Asiaan: en tiedä missä asut, mutta luulisin siellä olevan esim. työväenopiston kursseja, tai kaupungin verstaita kaiken laiseen puuhasteluun. Jos vaan jotain mielenkiintoista löytyy, niin uusia tuttuja kyllä tulee sitä kautta automaattisesti.

      Kunhan koitat ylittää sen kynnyksen, että lähdet liikkeelle.

      Reippaasti, ihmisiä ne muutkin ovat!

    • Minulla on lähes bestiksenä 87-vuotias virkeä leidi. Hänellä on kaikki muuten hyvin, mutta ystäviä liian vähän ja hän kärsii siitä, kun ei enää korkeasta iästään johtuen jaksa matkustella pitkin maailmaa kuten nuorempana. Löytyisikö sinun läheltäsi joku tälläinen henkilö, joka ilahtuisi jo siitä, että olet olemassa. :)

    • Tristar

      apoja tehdä hyvää on vaikka kuinka ja hitosti. Tietysti jos tietää jonkun olevan yksinäinen, kyläily on hyvä tapa. Vielä parempaa olisi ehkä viedä tuo yksinäinen ihmisten ilmoille, ulos syömään, muiden ihmisten pariin. Kyläilyllä yksinäisyys helpottaa hetkeksi, mutta jos opettaa ihmisen elämään ulkoilmassa, muiden joukossa, on yksinäisyys aina helpompi torjua. (miten se menikään, anna miehelle kala niin hän syö päivän, opeta hänet kalastamaan niin hän syö loppuelämänsä?)

      Uskovat ja ei-uskovat kohtaavat joka päivä, avaa silmäsi. Kaupan kassa, vastaantulijat kadulla, postinkantaja, uimahallin valvoja. Kuka tahansa voi olla mitä tahansa.

      Sosiaalisuus on hyvä tapa tehdä hyvää mieltä. Avaa ovi toiselle, anna tietä, hymyile. Jokainen hymysi voi pelastaa jonkun päivän, tehdä iloiseksi ihmisen jota maailma masensi. Jopa ystävällinen sana, vilpitön kohteliaisuus, hyvän päivän toivotus voi jollekin olla päivän kohokohta, eikä se vahingoita ketään. Ei maksa mitään!

      Minä hymyilen ja juttelen uskoville ja ei-uskoville samalla tavoin. Enhän voi niitä erottaakaan toisistaan :D ja silloin kuin tiedän suuntaan tai toiseen, ei se vaikuta siihen miten heitä kohtelen.

      Muita tapoja auttaa ovat tietysti aineellinen auttaminen, ja vapaaehtoistyö. Nuoret perheet ja ongelmanuoret tarvitsevat tukea ja apua joka päivä, samoin vanhukset. Saahan siinä nähdä vähän vaivaa, mutta se palkitaan hyvällä mielellä ja tiedolla siitä että teit jotian konkreettista toisen elämän parantamiseksi. Aineellista apua voit antaa paitsi keräyksissä, myös osallistumalla ns. vauvakassikampanjoihin, antamalla tavaraa esimerkiksi Venäjälle orpokoteihin vietäväksi tai lapsiperheiden avustamiseksi. Perheet ovat Minun sydäntäni lähellä, aikuiset ovat enemmän tai vähemmän vaikuttaneet omaan tilaansa (tosin avun ansaitsevat kaikki). lapsi on täysin toisten armoilla tilanteessaan.

      ***

      • Pittsburgh

        Kirjoitit:

        "Uskovat ja ei-uskovat kohtaavat joka päivä, avaa silmäsi. Kaupan kassa, vastaantulijat kadulla, postinkantaja, uimahallin valvoja"

        Joo, kyllähän minä näen siwan kassaneidin melkein joka päivä mutta kun en uskalla sanoa sanaakaan.


      • Tristar
        Pittsburgh kirjoitti:

        Kirjoitit:

        "Uskovat ja ei-uskovat kohtaavat joka päivä, avaa silmäsi. Kaupan kassa, vastaantulijat kadulla, postinkantaja, uimahallin valvoja"

        Joo, kyllähän minä näen siwan kassaneidin melkein joka päivä mutta kun en uskalla sanoa sanaakaan.

        Hymy riittää. Muista katsoa silmiin, kassan työssä jo vakiasiakas joka muistaa sanoa "kiitos" ja tervehtiä, on jo tehnyt hyvää.

        ***


    • urabn pagan

      hyvän tekeminen ei välttämättä johda hyvään. koska ihmisten on vaikeaa ymmärtää kokonaisuuksia eli kannattaisi miettiä miten välttää pahan tekemistä ennemmin kuin harkitsemattomasti rynnätä tekemään Suuria Hyviä Tekoja.

      Eräs ystäväni vietti hankalaa aikaa elämässään lähinnä koska hänen vanhempansa ja sisaruksensa sekä moni muu halusi hänen parastaan ja halusivat erottaa hänet elämänsä rakkaudesta koska tämä ei ollut heidän mielestään hänelle "se oikea".
      Tarkoitusperät olivat hyvät.

      • Großbauh

        Se, että ei tee hyvää, jos voi, on lähes sama, kuin jos tekee pahaa.


    • Kössönöm

      ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin.

      Onhan sitä erilaista ystävätoimintaa joillakin järjestöillä. Monet vanhukset ovat yksinäisiä ja haluavat seuraa. Ihan kannatettavaa toimintaa.

      Tässä esimerkiksi yksi.

      http://www.redcross.fi/tulemukaan/ystavaksi/fi_FI/

      Ja tuosta löytyy sivustoja vaikka kuinka paljon. Varmaan joku sinullekin sopiva.

      http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ystävätoiminta&btnG=Google-haku&meta=

      • Pittsburgh

        kirjoitit:

        "ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin."

        Olen sitä mieltä että tätä keskustelupalstalla olemista ei voi mitenkään verrata oikeaan kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Oikeasti livenä ihmiset ovat aivan erilaisia kuin täällä riitelypalstalla. Oikeasti ihmiset ovat järkeviä ja rauhallisia ja asiallisia, ystävällisiä ja hillittyjä. Täällä kun ei ole kontaktia toiseen niin se on vain semmoista omien mielikuva-hirviöiden kanssa riitelemistä ja haukkumista.


      • Kössönöm
        Pittsburgh kirjoitti:

        kirjoitit:

        "ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin."

        Olen sitä mieltä että tätä keskustelupalstalla olemista ei voi mitenkään verrata oikeaan kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Oikeasti livenä ihmiset ovat aivan erilaisia kuin täällä riitelypalstalla. Oikeasti ihmiset ovat järkeviä ja rauhallisia ja asiallisia, ystävällisiä ja hillittyjä. Täällä kun ei ole kontaktia toiseen niin se on vain semmoista omien mielikuva-hirviöiden kanssa riitelemistä ja haukkumista.

        Saatan minä joskus suutahtaa, mutta en mielestäni riitele, enkä hauku. No, kuka mitenkin asiat kokee.

        Oikeasti ihmiset oikeassa elämässä riitelevät ja haukkuvat ja murjovat toisiaan. Kotona, työpaikoilla, kaduilla ja kapakoissa.


      • Pittsburgh kirjoitti:

        kirjoitit:

        "ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin."

        Olen sitä mieltä että tätä keskustelupalstalla olemista ei voi mitenkään verrata oikeaan kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Oikeasti livenä ihmiset ovat aivan erilaisia kuin täällä riitelypalstalla. Oikeasti ihmiset ovat järkeviä ja rauhallisia ja asiallisia, ystävällisiä ja hillittyjä. Täällä kun ei ole kontaktia toiseen niin se on vain semmoista omien mielikuva-hirviöiden kanssa riitelemistä ja haukkumista.

        Jos todella haluat tehdä hyvää ja saada samalla kontakteja, niin monet Mummon kammari -tyyppiset vapaaehtoispaikat voivat aina käyttää vapaaehtoisia. Riippuen kyvyistäsi ei tarvitse edes poiketa liian kauas ikäryhmästäsi - talonmies-tyyppistä toimintaa halutaan myös. Osaatko vaihtaa sähkölampun kattoon? Moni ei osaa tai ylety.


      • Pittsburgh
        sharyn kirjoitti:

        Jos todella haluat tehdä hyvää ja saada samalla kontakteja, niin monet Mummon kammari -tyyppiset vapaaehtoispaikat voivat aina käyttää vapaaehtoisia. Riippuen kyvyistäsi ei tarvitse edes poiketa liian kauas ikäryhmästäsi - talonmies-tyyppistä toimintaa halutaan myös. Osaatko vaihtaa sähkölampun kattoon? Moni ei osaa tai ylety.

        En osaa vaihtaa sähkölamppua, joku muu on sen aina vaihtanut, yleensä isäni, joka on taitava "joka paikan höylä" :)


    • Hanna

      Itse ole uskis ja minulla on ystäviä ja kontakteja myös uskomattomien kesken. Toiset suhtautuvat myönteisesti ja on joitakin, jotka eivät siedä ollenkaan uskonasioita. On oikein hyödyllistä työttömänä akaa käymään varsinkin yksinäisten luona kylässä. Voisit alkaa osallisatua vapaehtoistyöhön kirppareilla ym. Kutoa voi sukkia ja lapasia lähetystyön hyväksi ja opiskella ym. Tämä on muuten piristävää myös omalle terveydellesi. Älä unohda myös liikuntaa ja kuntoilua. Harrastuksissa tapaa uusia ihmisiä ja voi avautua myös keskustelua elämänkatsomuksellisita asioista. Siunausta siunulle. Sinä voit myös alkaa auttaa ihmisiä nettikeskustelujen kautta.

      • Kössönöm

        "Kutoa voi sukkia ja lapasia lähetystyön hyväksi ja opiskella ym."

        - Vai lähetystyön hyväksi? just just.


    • ürpå

      Määrittele "hyvä".

    • "Jostain syystä uskovaiset ja eiuskovat ei koskaan kohtaa. "

      Missähän puskissa oikein piilottelet, kun omaan kaveripiiriini mahtuu sekä ateisteja, agnostikkoja että uskovaisia. Että kyllä ne kohtaa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe