Miten tehdä hyvää?

Pittsburgh

Kello on noin puoli kaksi yöllä ja kun en saanut unta ja tuli hyvä kirjoituksen aihe mieleen niin päätin nousta ylös kirjoittamaan.

Olen pohtinut sitä että mitenkähän ihmiset suhtautuvat uskon asioihin, enkä tiedä sitä koska en ole ihmisten kanssa tekemisissä. Olen tällä hetkellä työttömänä. Edellisessä työpaikassa ei tullut juuri puhuttua ihmisten kanssa, en saanut kontaktia.

Se on minulle täysi arvoitus miten ihmiset suhtautuvat uskon asioihin kun en tosiaankaan ole ihmisten kanssa tekemisissä. Ne harvat ystävät joita minulla on, on kaikki uskovaisia. On täysi arvoitus millaista olisi olla tekemisissä eiuskovan kanssa. Jostain syystä uskovaiset ja eiuskovat ei koskaan kohtaa.

Asiasta toiseen. Pohdin sitä miten voisi parhaiten elämässä tehdä hyvää, siis hyvää toisille ihmisille. Tulin siihen tulokseen että paras tapa tehdä hyvää on käydä ihmisillä kylässä. Monesti ihmiset ovat yksinäisiä ja varmasti ilahtuvat kun joku käy kylässä. Tietystikään ei voi käydä ventovierailla kylässä. On parempi käydä tutuilla ja ystävillä, ehkä sukulaisilla.

Joka tapauksessa kylässä käynti on hyvä asia ja kylässä voi käydä siitä riippumatta mikä toisen ihmisen maailmankatsomus tai maailmankuva on, siis uskonnosta tai aatteesta riippumatta.

No, ei kai tässä auta kun jatkaa unia!
Ja huomenta sitten niille jotka tätä aamulla lukevat!

16

634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olly

Itse pidän uskoa hörhöjen touhuna, jonka perustana ovat vanhat tarut. Raamattuhan on vanhojen tarujen kokoelma, esim. Jeesus ei suinkaan ollut ensimmäinen kuolleista herääjä, tahi Nooa paatin tekijä.

Asiaan: en tiedä missä asut, mutta luulisin siellä olevan esim. työväenopiston kursseja, tai kaupungin verstaita kaiken laiseen puuhasteluun. Jos vaan jotain mielenkiintoista löytyy, niin uusia tuttuja kyllä tulee sitä kautta automaattisesti.

Kunhan koitat ylittää sen kynnyksen, että lähdet liikkeelle.

Reippaasti, ihmisiä ne muutkin ovat!

• Minulla on lähes bestiksenä 87-vuotias virkeä leidi. Hänellä on kaikki muuten hyvin, mutta ystäviä liian vähän ja hän kärsii siitä, kun ei enää korkeasta iästään johtuen jaksa matkustella pitkin maailmaa kuten nuorempana. Löytyisikö sinun läheltäsi joku tälläinen henkilö, joka ilahtuisi jo siitä, että olet olemassa. :)

• Tristar

apoja tehdä hyvää on vaikka kuinka ja hitosti. Tietysti jos tietää jonkun olevan yksinäinen, kyläily on hyvä tapa. Vielä parempaa olisi ehkä viedä tuo yksinäinen ihmisten ilmoille, ulos syömään, muiden ihmisten pariin. Kyläilyllä yksinäisyys helpottaa hetkeksi, mutta jos opettaa ihmisen elämään ulkoilmassa, muiden joukossa, on yksinäisyys aina helpompi torjua. (miten se menikään, anna miehelle kala niin hän syö päivän, opeta hänet kalastamaan niin hän syö loppuelämänsä?)

Uskovat ja ei-uskovat kohtaavat joka päivä, avaa silmäsi. Kaupan kassa, vastaantulijat kadulla, postinkantaja, uimahallin valvoja. Kuka tahansa voi olla mitä tahansa.

Sosiaalisuus on hyvä tapa tehdä hyvää mieltä. Avaa ovi toiselle, anna tietä, hymyile. Jokainen hymysi voi pelastaa jonkun päivän, tehdä iloiseksi ihmisen jota maailma masensi. Jopa ystävällinen sana, vilpitön kohteliaisuus, hyvän päivän toivotus voi jollekin olla päivän kohokohta, eikä se vahingoita ketään. Ei maksa mitään!

Minä hymyilen ja juttelen uskoville ja ei-uskoville samalla tavoin. Enhän voi niitä erottaakaan toisistaan :D ja silloin kuin tiedän suuntaan tai toiseen, ei se vaikuta siihen miten heitä kohtelen.

Muita tapoja auttaa ovat tietysti aineellinen auttaminen, ja vapaaehtoistyö. Nuoret perheet ja ongelmanuoret tarvitsevat tukea ja apua joka päivä, samoin vanhukset. Saahan siinä nähdä vähän vaivaa, mutta se palkitaan hyvällä mielellä ja tiedolla siitä että teit jotian konkreettista toisen elämän parantamiseksi. Aineellista apua voit antaa paitsi keräyksissä, myös osallistumalla ns. vauvakassikampanjoihin, antamalla tavaraa esimerkiksi Venäjälle orpokoteihin vietäväksi tai lapsiperheiden avustamiseksi. Perheet ovat Minun sydäntäni lähellä, aikuiset ovat enemmän tai vähemmän vaikuttaneet omaan tilaansa (tosin avun ansaitsevat kaikki). lapsi on täysin toisten armoilla tilanteessaan.

• Pittsburgh

Kirjoitit:

"Uskovat ja ei-uskovat kohtaavat joka päivä, avaa silmäsi. Kaupan kassa, vastaantulijat kadulla, postinkantaja, uimahallin valvoja"

Joo, kyllähän minä näen siwan kassaneidin melkein joka päivä mutta kun en uskalla sanoa sanaakaan.

• Tristar
        Pittsburgh kirjoitti:

Kirjoitit:

"Uskovat ja ei-uskovat kohtaavat joka päivä, avaa silmäsi. Kaupan kassa, vastaantulijat kadulla, postinkantaja, uimahallin valvoja"

Joo, kyllähän minä näen siwan kassaneidin melkein joka päivä mutta kun en uskalla sanoa sanaakaan.

Hymy riittää. Muista katsoa silmiin, kassan työssä jo vakiasiakas joka muistaa sanoa "kiitos" ja tervehtiä, on jo tehnyt hyvää.

• urabn pagan

hyvän tekeminen ei välttämättä johda hyvään. koska ihmisten on vaikeaa ymmärtää kokonaisuuksia eli kannattaisi miettiä miten välttää pahan tekemistä ennemmin kuin harkitsemattomasti rynnätä tekemään Suuria Hyviä Tekoja.

Eräs ystäväni vietti hankalaa aikaa elämässään lähinnä koska hänen vanhempansa ja sisaruksensa sekä moni muu halusi hänen parastaan ja halusivat erottaa hänet elämänsä rakkaudesta koska tämä ei ollut heidän mielestään hänelle "se oikea".
      Tarkoitusperät olivat hyvät.

• Großbauh

Se, että ei tee hyvää, jos voi, on lähes sama, kuin jos tekee pahaa.

• Kössönöm

ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin.

Onhan sitä erilaista ystävätoimintaa joillakin järjestöillä. Monet vanhukset ovat yksinäisiä ja haluavat seuraa. Ihan kannatettavaa toimintaa.

Tässä esimerkiksi yksi.

http://www.redcross.fi/tulemukaan/ystavaksi/fi_FI/

Ja tuosta löytyy sivustoja vaikka kuinka paljon. Varmaan joku sinullekin sopiva.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ystävätoiminta&btnG=Google-haku&meta=

• Pittsburgh

kirjoitit:

"ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin."

Olen sitä mieltä että tätä keskustelupalstalla olemista ei voi mitenkään verrata oikeaan kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Oikeasti livenä ihmiset ovat aivan erilaisia kuin täällä riitelypalstalla. Oikeasti ihmiset ovat järkeviä ja rauhallisia ja asiallisia, ystävällisiä ja hillittyjä. Täällä kun ei ole kontaktia toiseen niin se on vain semmoista omien mielikuva-hirviöiden kanssa riitelemistä ja haukkumista.

• Kössönöm
        Pittsburgh kirjoitti:

kirjoitit:

"ihmisten kanssa tekemisissä kun tännekin kirjoitat. Tällä on paljon ateisteja, joten kai sinulle on jonkinlainen käsitys muodostunut siitä, miten ihmiset suhtautuvat uskonasioihin."

Olen sitä mieltä että tätä keskustelupalstalla olemista ei voi mitenkään verrata oikeaan kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Oikeasti livenä ihmiset ovat aivan erilaisia kuin täällä riitelypalstalla. Oikeasti ihmiset ovat järkeviä ja rauhallisia ja asiallisia, ystävällisiä ja hillittyjä. Täällä kun ei ole kontaktia toiseen niin se on vain semmoista omien mielikuva-hirviöiden kanssa riitelemistä ja haukkumista.

Saatan minä joskus suutahtaa, mutta en mielestäni riitele, enkä hauku. No, kuka mitenkin asiat kokee.

Oikeasti ihmiset oikeassa elämässä riitelevät ja haukkuvat ja murjovat toisiaan. Kotona, työpaikoilla, kaduilla ja kapakoissa.

• Pittsburgh kirjoitti:

kirjoitit:

Jos todella haluat tehdä hyvää ja saada samalla kontakteja, niin monet Mummon kammari -tyyppiset vapaaehtoispaikat voivat aina käyttää vapaaehtoisia. Riippuen kyvyistäsi ei tarvitse edes poiketa liian kauas ikäryhmästäsi - talonmies-tyyppistä toimintaa halutaan myös. Osaatko vaihtaa sähkölampun kattoon? Moni ei osaa tai ylety.

• Pittsburgh
        sharyn kirjoitti:

Jos todella haluat tehdä hyvää ja saada samalla kontakteja, niin monet Mummon kammari -tyyppiset vapaaehtoispaikat voivat aina käyttää vapaaehtoisia. Riippuen kyvyistäsi ei tarvitse edes poiketa liian kauas ikäryhmästäsi - talonmies-tyyppistä toimintaa halutaan myös. Osaatko vaihtaa sähkölampun kattoon? Moni ei osaa tai ylety.

En osaa vaihtaa sähkölamppua, joku muu on sen aina vaihtanut, yleensä isäni, joka on taitava "joka paikan höylä" :)

• Hanna

Itse ole uskis ja minulla on ystäviä ja kontakteja myös uskomattomien kesken. Toiset suhtautuvat myönteisesti ja on joitakin, jotka eivät siedä ollenkaan uskonasioita. On oikein hyödyllistä työttömänä akaa käymään varsinkin yksinäisten luona kylässä. Voisit alkaa osallisatua vapaehtoistyöhön kirppareilla ym. Kutoa voi sukkia ja lapasia lähetystyön hyväksi ja opiskella ym. Tämä on muuten piristävää myös omalle terveydellesi. Älä unohda myös liikuntaa ja kuntoilua. Harrastuksissa tapaa uusia ihmisiä ja voi avautua myös keskustelua elämänkatsomuksellisita asioista. Siunausta siunulle. Sinä voit myös alkaa auttaa ihmisiä nettikeskustelujen kautta.

• Kössönöm

"Kutoa voi sukkia ja lapasia lähetystyön hyväksi ja opiskella ym."

- Vai lähetystyön hyväksi? just just.

• ürpå

Määrittele "hyvä".

• "Jostain syystä uskovaiset ja eiuskovat ei koskaan kohtaa. "

Missähän puskissa oikein piilottelet, kun omaan kaveripiiriini mahtuu sekä ateisteja, agnostikkoja että uskovaisia. Että kyllä ne kohtaa.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe