PAAVALI PUHUU TEHTÄVÄSTÄÄN
Room. 15:14-21
--
15:14 Veljeni, minä kyllä olen varma teistä, että te jo ilmankin olette täynnä hyvyyttä ja kaikkinaista tietoa, niin että myös kykenette neuvomaan toinen toistanne.
15:15 Kuitenkin olen paikka paikoin jotenkin rohkeasti teille kirjoittanut, uudestaan muistuttaakseni teille näitä asioita, sen armon kautta, jonka Jumala on minulle antanut
15:16 sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri.
15:17 Minulla on siis kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa palvellessani Jumalaa;
15:18 sillä minä en rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus, saattaakseen pakanat kuuliaisiksi, on minun kauttani vaikuttanut sanalla ja teolla,
15:19 tunnustekojen ja ihmeiden voimalla, Pyhän Hengen voimalla, niin että minä Jerusalemista ja sen ympäristöstä alkaen Illyrikoniin saakka olen suorittanut Kristuksen evankeliumin julistamisen,
15:20 ja sillä tavoin, että olen pitänyt kunnianani olla julistamatta evankeliumia siellä, missä Kristuksen nimi jo on mainittu, etten rakentaisi toisen laskemalle perustukselle,
15:21 vaan niinkuin kirjoitettu on: "Ne, joille ei ole julistettu hänestä, saavat hänet nähdä, ja jotka eivät ole kuulleet, ne ymmärtävät".
Paavali puhuu tehtävästään, Room. 15:14-21
17
328
Vastaukset
Paavali alkaa lopettelemaan kirjettään.
Hän muistuttaa Rooman kristittyjä Jumalan hänelle antamasta tehtävästä; Jumala on antanut hänelle pakanain apostolin viran (16).
Hän kokee vastuuta siitä, että Roomankin kristityistä ”tulisi otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri”.
Hän ei tarkoita, että hänen olisi tehtävä käännyttämistään ihmisistä synnittömiä, vaan että he olisivat uskossaan kokosydämisiä.
Paavali on kirjoittanut ”paikka paikoin jotenkin rohkeasti” (15). Nyt hän perustelee, miksi hän toimii näin.
Hän on kirjoittanut pitkään ja perusteellisesti Rooman uskovien avoimesta haavasta, vahvojen ja heikkojen erimielisyyksistä, joka uhkasi seurakunnan yhteyttä.
Hän on antanut hyviä ohjeita, kuinka toimia yksimielisyyden saavuttamiseksi.
Paavali kertoo, mitä Kristus on tehnyt käyttäen häntä työaseenaan (19).
Hän on etulinjassa julistanut evankeliumia alueilla, missä kukaan ei aikaisemmin ollut sitä kuullut (20).
Jälkihoito on kuulunut muille (1. Kor.3:6). Paavali näki Pyhän Hengen voimalla tekemänsä ihmeet apostolin virkaan kuuluviksi tunnusmerkeiksi (vrt. 2. Kor. 12:12).Virsi 178
--
1.
Myös isämme uskoivat ennen
ja kylvivät, leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen
kuin isämme saarnasivat:
"On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
ja suostukaa armahdukseen."
2.
Kun Herramme tietänsä kulki,
niin tultansa tartutti hän.
Hän tuo vielä toivonsa julki:
"Sen tahtoisin taas syttyvän."
Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
"Nyt menkää ja kaikille julistakaa
jo sanaani pelastavaa."
3.
Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
siis häntä me rukoilemme.
Ja Herralta taas kevään saamme,
hän kasvun suo kylvöllemme.
Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
me saarnaamme anteeksiantamusta.
Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
hän kiittää vain armahtajaa.
Paavalin vajaan 2000 vuoden takaisesta
tehtävästä tänä päivänä itsellesi saavan?Tapio522 kirjoitti:
Paavalin julistama Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti (Hebr. 13:8.).
sillä jos hän olisi sinutkin kutsunut ja tämän kansan keskelle
lähettänyt, niin kait hän olisi sinullekin antanut jonkun
muun tehtävän kuin vain Raamatun jakeiden kopioinnin,
höystettynä luterilaisen kirkon virsillä.TeuvoSuni kirjoitti:
sillä jos hän olisi sinutkin kutsunut ja tämän kansan keskelle
lähettänyt, niin kait hän olisi sinullekin antanut jonkun
muun tehtävän kuin vain Raamatun jakeiden kopioinnin,
höystettynä luterilaisen kirkon virsillä.Raamatun sanaa en väheksyisi.
Ja virsiäkin Raamatussa kehoitetaan veisaamaan.
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol. 3:16).
--
TeuvoSuni,mitä virsiä tai hengellisiä lauluja teidän seurakunnissanne veisataan?- He tuli
Tapio522 kirjoitti:
Raamatun sanaa en väheksyisi.
Ja virsiäkin Raamatussa kehoitetaan veisaamaan.
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol. 3:16).
--
TeuvoSuni,mitä virsiä tai hengellisiä lauluja teidän seurakunnissanne veisataan?Luuk. 23:36
Myös sotilaat pilkkasivat häntä. He tulivat hänen luokseen, tarjosivat hänelle hapanviiniä Tapio522 kirjoitti:
Raamatun sanaa en väheksyisi.
Ja virsiäkin Raamatussa kehoitetaan veisaamaan.
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol. 3:16).
--
TeuvoSuni,mitä virsiä tai hengellisiä lauluja teidän seurakunnissanne veisataan?"Jumala näyttää asettaneen meidät apostolit vihoviimeisiksi.
Olemme kuin kuolemaantuomitut areenalla, kaikien katseltavina, enkelien ja ihmisten.
"Tähän päivään saakka olemme olleetkoko maailman kaatopaikka,
ihmiskunnan pohjasakkaa."
Minulla on Kristuksen seurakunta sisälläni:
"Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan.
Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani."
Miksi sinä et pysty toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti,
vaan hiippailet epäuskoisten porttopappien aisaparina
ja vieläpä heiltä ölyvoiteluita hakemassa. Jumalan kutsut
ovat varsin selvät - sinullekin:
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on
keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla
ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä?
Mikä voi liittää uskova sellaiseen, joka ei usko?
Miten jumalien kuvat soveltuvat jumalan temppeliin? Mehän
olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut:
- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan.
Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani
Siksi Herra sanoo
- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä
koskeko mihinkään saastaiseen niin otan teidät vastaan ja olen
olevat teidän Isänne ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni.
Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.
Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset,
meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta
ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle."
"Tehän tiedätte, että kun ylipappi syntien sovittamiseksi vie kaikkein
pyhimpään eläinten verta, näiden eläinten ruhot poltetaan leirin ulkopuolella.
Siksi myös Jeesus kärsi ja kuoli kaupunginportin ulkopuolella pyhittääkseen
kansan omalla verellään
Lähtekäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle, hänen häväistystään
kantaen. Eihän meillä ole täällä pysyvää kaupunkia, vaan me odotamme
ikävöiden sitä kaupunkia, joka tulee.."
"Sen porton (näiden lopun ajan seurakuntien) viiniä, vihan viiniä ovat kaikki
kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat (siis esivallat) ovat irstailleet
hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen
vauraudestaan ja ylellisestä elämästään."
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi: "Lähtekää pois, jättäkää
hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen
synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen
syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä jumala unohda hänen
pahoja tekojaan."TeuvoSuni kirjoitti:
"Jumala näyttää asettaneen meidät apostolit vihoviimeisiksi.
Olemme kuin kuolemaantuomitut areenalla, kaikien katseltavina, enkelien ja ihmisten.
"Tähän päivään saakka olemme olleetkoko maailman kaatopaikka,
ihmiskunnan pohjasakkaa."
Minulla on Kristuksen seurakunta sisälläni:
"Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan.
Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani."
Miksi sinä et pysty toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti,
vaan hiippailet epäuskoisten porttopappien aisaparina
ja vieläpä heiltä ölyvoiteluita hakemassa. Jumalan kutsut
ovat varsin selvät - sinullekin:
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on
keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla
ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä?
Mikä voi liittää uskova sellaiseen, joka ei usko?
Miten jumalien kuvat soveltuvat jumalan temppeliin? Mehän
olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut:
- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan.
Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani
Siksi Herra sanoo
- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä
koskeko mihinkään saastaiseen niin otan teidät vastaan ja olen
olevat teidän Isänne ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni.
Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.
Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset,
meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta
ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle."
"Tehän tiedätte, että kun ylipappi syntien sovittamiseksi vie kaikkein
pyhimpään eläinten verta, näiden eläinten ruhot poltetaan leirin ulkopuolella.
Siksi myös Jeesus kärsi ja kuoli kaupunginportin ulkopuolella pyhittääkseen
kansan omalla verellään
Lähtekäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle, hänen häväistystään
kantaen. Eihän meillä ole täällä pysyvää kaupunkia, vaan me odotamme
ikävöiden sitä kaupunkia, joka tulee.."
"Sen porton (näiden lopun ajan seurakuntien) viiniä, vihan viiniä ovat kaikki
kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat (siis esivallat) ovat irstailleet
hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen
vauraudestaan ja ylellisestä elämästään."
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi: "Lähtekää pois, jättäkää
hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen
synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen
syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä jumala unohda hänen
pahoja tekojaan."Mitä Raamattu opettaa seurakunnasta ja sen tuntomerkeistä?
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).Tapio522 kirjoitti:
Mitä Raamattu opettaa seurakunnasta ja sen tuntomerkeistä?
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).Saatanan valheunestasi!
Alkuseurakunta oli ja meni jo lähes 2000 vuotta sitten,
ja sen viimeiset jäsenet olivat jo hajallaan eri puolilla,
kun apostoli Pietari heitä Rooman vankeudesta vuonna
63-64, kirjeellään muisti:
"Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli tervehtii valittuja, jotka asuvat
hajallaan muukalaisina Pontoksessa, Galatiassa, Kappadokiassa, Bityniassa
ja Aasian maakunnassa ja jotka Isä Jumala suunnitelmansa mukaisesti
on Hengellään pyhittänyt elämään Jeesukselle Kristukselle kuuliaisina
ja hänen verellään puhtaaksi vihmottuina. Tulkoon armo ja rauha
yhä runsaampana teidän osaksenne."TeuvoSuni kirjoitti:
Saatanan valheunestasi!
Alkuseurakunta oli ja meni jo lähes 2000 vuotta sitten,
ja sen viimeiset jäsenet olivat jo hajallaan eri puolilla,
kun apostoli Pietari heitä Rooman vankeudesta vuonna
63-64, kirjeellään muisti:
"Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli tervehtii valittuja, jotka asuvat
hajallaan muukalaisina Pontoksessa, Galatiassa, Kappadokiassa, Bityniassa
ja Aasian maakunnassa ja jotka Isä Jumala suunnitelmansa mukaisesti
on Hengellään pyhittänyt elämään Jeesukselle Kristukselle kuuliaisina
ja hänen verellään puhtaaksi vihmottuina. Tulkoon armo ja rauha
yhä runsaampana teidän osaksenne."TeuvoSuni:
TeuvoSuni:
"Herää jo vihdoin Saatanan valheunestasi!
Alkuseurakunta oli ja meni jo lähes 2000 vuotta sitten, ja sen viimeiset jäsenet olivat jo hajallaan eri puolilla, kun apostoli Pietari heitä Rooman vankeudesta vuonna 63-64, kirjeellään muisti:.."
---
Otit esiin Pietarin kirjeen alun.
En saanut vastauksestasi selvää, mikä on Jumalan seurakunta.
Tarkoitatko, ettei Pietari kirjoittanut järjestäytyneelle seurakunnalle.
Kun luemme kirjettä eteenpäin, niin näemme, mitä Pietari kirjoittaa kirjeessään seurakunnalle.
SEURAKUNTA JA SEN KAITSIJAT
1.Piet. 5:1-4
--
5:1 Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
5:2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
5:3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,
5:4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.
--
Pietari osoittaa tässä rohkaisunsanansa seurakunnan vanhimmille, jotka vastasivat seurakunnan kaitsemisesta.
Vanhimpien tehtävänä oli hoitaa heille uskottua ”Jumalan laumaa” (2), niin hengellisissä kuin aineellisissakin asioissa.
Seurakunta tarvitsee paimenen, joka ei ajattele vain omaa mukavuuttaan eikä ole voiton- eikä vallanhaluinen (2).
Pietari kehoittaa olemaan laumalleen esikuvana(3).
Ylipaimenen, Jeesuksen, ilmestyessä, hyvä paimen saa kuihtumattoman seppeleen.
Kristuksen antama seppele pysyy kuihtumattomana ikuisesti.
Rukoillaan seurakuntiimme Jumalan mielenmukaisia paimenia, jotka usollisesti hoitavat laumaansa.- 2000v.
Tapio522 kirjoitti:
Mitä Raamattu opettaa seurakunnasta ja sen tuntomerkeistä?
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).ei ne ole enää sama asia nyt kuin 2000 vuotta.
Jopa mormoonit myöntää, että kristillinen seurakunta hävisi maan päältä kun alkuseurakunta lakkasi, kun he opettavat omia satujaan siitä, että mormonikirkko olisi tuo palautettu alkuseurakunta. Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni:
TeuvoSuni:
"Herää jo vihdoin Saatanan valheunestasi!
Alkuseurakunta oli ja meni jo lähes 2000 vuotta sitten, ja sen viimeiset jäsenet olivat jo hajallaan eri puolilla, kun apostoli Pietari heitä Rooman vankeudesta vuonna 63-64, kirjeellään muisti:.."
---
Otit esiin Pietarin kirjeen alun.
En saanut vastauksestasi selvää, mikä on Jumalan seurakunta.
Tarkoitatko, ettei Pietari kirjoittanut järjestäytyneelle seurakunnalle.
Kun luemme kirjettä eteenpäin, niin näemme, mitä Pietari kirjoittaa kirjeessään seurakunnalle.
SEURAKUNTA JA SEN KAITSIJAT
1.Piet. 5:1-4
--
5:1 Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
5:2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
5:3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,
5:4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.
--
Pietari osoittaa tässä rohkaisunsanansa seurakunnan vanhimmille, jotka vastasivat seurakunnan kaitsemisesta.
Vanhimpien tehtävänä oli hoitaa heille uskottua ”Jumalan laumaa” (2), niin hengellisissä kuin aineellisissakin asioissa.
Seurakunta tarvitsee paimenen, joka ei ajattele vain omaa mukavuuttaan eikä ole voiton- eikä vallanhaluinen (2).
Pietari kehoittaa olemaan laumalleen esikuvana(3).
Ylipaimenen, Jeesuksen, ilmestyessä, hyvä paimen saa kuihtumattoman seppeleen.
Kristuksen antama seppele pysyy kuihtumattomana ikuisesti.
Rukoillaan seurakuntiimme Jumalan mielenmukaisia paimenia, jotka usollisesti hoitavat laumaansa.niin näet, että jo vuonna 96 seitsemästä alkuseurakunnasta
enää vain kaksi sai puhtaat paperit, muissa oli Saatana
jo aloittanut tuhotyönsä.
Efesossakin jo vuonna 90, kun se johtoon valittiin Pyhästä
Hengestä osaton antikristus Diotrefes nimeltään, jonka
toimesta Johannes toimitettiin vankeuteen, pois seurakunnalta
totuutta vaatimasta.TeuvoSuni kirjoitti:
niin näet, että jo vuonna 96 seitsemästä alkuseurakunnasta
enää vain kaksi sai puhtaat paperit, muissa oli Saatana
jo aloittanut tuhotyönsä.
Efesossakin jo vuonna 90, kun se johtoon valittiin Pyhästä
Hengestä osaton antikristus Diotrefes nimeltään, jonka
toimesta Johannes toimitettiin vankeuteen, pois seurakunnalta
totuutta vaatimasta.tämän ajan Jumalan valitut ovat täysin hajallaan eri puolilla
Suomea, ja monet eivät edes tiedä, missä on lähin Jumalan valitsema
ihminen. Jotta voitaisiin edes ajatella jotain yheistä toimintaa.TeuvoSuni kirjoitti:
tämän ajan Jumalan valitut ovat täysin hajallaan eri puolilla
Suomea, ja monet eivät edes tiedä, missä on lähin Jumalan valitsema
ihminen. Jotta voitaisiin edes ajatella jotain yheistä toimintaa.TeuvoSuni: "... tämän ajan Jumalan valitut ovat täysin hajallaan eri puolilla Suomea,..."
--
Pietari siis puhuu seuraavasti:
"Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,..." (1.Piet. 1:1).
Muukalaisuus tarkoittaa, että kristityn kotimaa on taivas (Fil. 2:10).
Houkutus virran mukana menemiseen oli kristityille suuri ja tästä Pietari haluaa kirjeessään varoittaa.
Samat ongelmat kohtaamme tänäänkin. On hyödyllistä tutkia, mitä ohjeita Pietari antaa kirjeessään Vähän Aasian ”valituille” , jotta ”armo ja rauha lisääntyisi” heidän, niin kuin toivoisin, meidänkin keskuudessamme (2).
Meidän on hyvä ottaa vaarin Pietarin kehoituksista:
1.Piet, 1:22-2.3
--
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1:24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.
2:1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
--
Uskon kilvoitukseen kuuluu, että elämme keskinäisessä rakkaudessa (22-25).
Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (2:1).
Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh. 1:9).
Tämän jakeen eräs uskonveljeni kirjoitti Raamattuni takakanteen. Se usein muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta.
Tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä. Jumalan armo ja rauha lisääntyköön meidänkin keskuudessamme (1. Piet.1:2).- Mariia..
Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni: "... tämän ajan Jumalan valitut ovat täysin hajallaan eri puolilla Suomea,..."
--
Pietari siis puhuu seuraavasti:
"Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,..." (1.Piet. 1:1).
Muukalaisuus tarkoittaa, että kristityn kotimaa on taivas (Fil. 2:10).
Houkutus virran mukana menemiseen oli kristityille suuri ja tästä Pietari haluaa kirjeessään varoittaa.
Samat ongelmat kohtaamme tänäänkin. On hyödyllistä tutkia, mitä ohjeita Pietari antaa kirjeessään Vähän Aasian ”valituille” , jotta ”armo ja rauha lisääntyisi” heidän, niin kuin toivoisin, meidänkin keskuudessamme (2).
Meidän on hyvä ottaa vaarin Pietarin kehoituksista:
1.Piet, 1:22-2.3
--
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1:24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.
2:1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
--
Uskon kilvoitukseen kuuluu, että elämme keskinäisessä rakkaudessa (22-25).
Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (2:1).
Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh. 1:9).
Tämän jakeen eräs uskonveljeni kirjoitti Raamattuni takakanteen. Se usein muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta.
Tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä. Jumalan armo ja rauha lisääntyköön meidänkin keskuudessamme (1. Piet.1:2).Selvästi näkee mikä on Jumalasi T522.
Sinä tiedät TS,n kirjoituksista että TS,n
jumala on saatana.
Koska hän itse on kirjoittanut,
että Jeesus uhrattiin saatanalle.
Raamatun mukaan me tiedämme tämän.
Uhriksi Jumalalle.
Ja Raamattu on Jumalan sanaa.
Ef. 5:2
Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle. Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni: "... tämän ajan Jumalan valitut ovat täysin hajallaan eri puolilla Suomea,..."
--
Pietari siis puhuu seuraavasti:
"Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,..." (1.Piet. 1:1).
Muukalaisuus tarkoittaa, että kristityn kotimaa on taivas (Fil. 2:10).
Houkutus virran mukana menemiseen oli kristityille suuri ja tästä Pietari haluaa kirjeessään varoittaa.
Samat ongelmat kohtaamme tänäänkin. On hyödyllistä tutkia, mitä ohjeita Pietari antaa kirjeessään Vähän Aasian ”valituille” , jotta ”armo ja rauha lisääntyisi” heidän, niin kuin toivoisin, meidänkin keskuudessamme (2).
Meidän on hyvä ottaa vaarin Pietarin kehoituksista:
1.Piet, 1:22-2.3
--
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1:24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.
2:1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
--
Uskon kilvoitukseen kuuluu, että elämme keskinäisessä rakkaudessa (22-25).
Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (2:1).
Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh. 1:9).
Tämän jakeen eräs uskonveljeni kirjoitti Raamattuni takakanteen. Se usein muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta.
Tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä. Jumalan armo ja rauha lisääntyköön meidänkin keskuudessamme (1. Piet.1:2).että sydämessäsi tunnet: "että meillä on paljon poispantavaa."
Niin miksi et pane pois kaikkea sitä, millä Saatana on tämän
kaikkein petollisimman tunnusteon kautta sinutkin omakseen ottanut:
"Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella
voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä Hänen
vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska
he eivät ole rakastaneet totuutta, joka olisi heidät pelastanut."
Yksi petollinen tunnusteko on ylitse kaikkien muiden, ja se
on nämä ihmiskäsin tehdyt temppelit, joita on tähänkin maahan
noussut, ja vieläpä jokaisen paikkakunnan arvokkaimmalle
paikalle, kuin kansanlaulun tapaan:
"Kalliolle kukkulalle rakennan minä majani,
tule sinne pappi rakas asumaan minun kanssani.
Ellen minä sinua saa, lähden kauas pois,
muille maille vierahille, ettet minua nähdä vois."
Mutta eipä ole Saatanan tarvinnut pois lähteä, kun kaikki muutkin
maat ovat ottaneet hänet iloiten vastaan. Ja niin koko ihmiskunta
saa näiden Saatanan synagogien loistoa ihailla Vatikaani
loistosta köyhän Afrikan peltitemppeleihin.
Ja rahaa ei niissä ole säästetty, koska sitä tämän maailman
jumalalla on mielin määrin oman loistonsa ylläpitämiseen, mutta
ei nälkää näkevien auttamiseen. kun tuhansia ihmisiä joka päivä
maailmassa kuolee nälkään Joten ei ole ihme, että se yritti
näiden isännyyttä kerran Jeesuksellekin tarjota, mutta turhaan:
"Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun
valtaasi, sillä se on annettu minun haltuuni ja minä voin antaa
sen kenelle tahdon. Jos kumarrat minua tämä kaikki on sinun."
Jeesus ei kumartanut, mutta sitten tulivatkin paavit, patriarkat,
metropoliitat, piispat, papit, evankelistat, julistustyöntekijät,
saarnaajat, kaatajat ja kastajat. Jotka varsin pian saivat aikaan
petollisimman tunnusteon rinnalle petollisimman ihmeen, kun
sai pari miljardia maailman ihmistä uskomaan, että nämä ovat
Kaikkivaltiaan Jumalan ja hänen Poikansa huoneita, vaikka näin
selvästi on totuus ilmoitettu:
"Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille."
"Jumala, joka on luonut maailman ja kaiken, mitä siinä on, hän,
joka on taivaan ja maan Herra, ei asu ihmiskäsin tehdyissä
temppeleissä.
Häntä ei myöskään palvella ihmiskäsin, ikään kuin hän tarvitsisi
jotakin - itse hän antaa kaikille elämän, hengen ja kaiken muun."
"Ensimmäisellä liitolla oli siis jumalanpalvelusta koskevat
säädöksensä ja pyhäkkö maan päällä."
Mutta Uuden liiton temppeleistä hän on Henkensä kanssa pysyt
poissa. Käy vain pikasiltaan omansa sieltä pois kutsumassa,
kuten kutsui minutkin, ja kuten kirjoitettu on:
"Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on
vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt
Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme."
Sieltä hän omansa kutsuu, ja ahtaassa portissa puhdistaa heidät
taivaskelpoisiksi, koska oman verensä vuodattamisella hän pystyy
lunastamaan kaikki omansa Saatanan valtakunnasta ahtaan portin
kautta Jumalan valtakuntaan lahjoittamalla heille sinetiksi Pyhän
eli Totuuden Henkensä.
Tähän samaan liittyy myös Jeesuksen sanat:
"Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole."
Ja nämä tämänkin kansan ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä,
kirkoissa, rukoushuoneissa ja jopa telttamajoissa kulkevat ihmiset
kuvittelevat olevan hengellisesti köyhiä, vaikka eivät ole kun heillä on
maan päällä tällainen rikkaus. Ja jos yhdenlaiseen rikkauteen kyllästyy,
voi siirtyä kasteen kautta nauttimaan hieman toisenlaista rikkautta.
Tässä muistui mieleen vanhan Postipankin mainos:
"On hienoa olla kultapossukerhon jäsen."
Entinen Ruukin seurakuntakin on nykyisin Siikasalon seurakunta.
Vain yksi kirjain nimestä pois ja: Siinä se on!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32213066- 2295355
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112898- 1692149
- 1362078
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131668Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos941366Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon431181Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411166- 881065