Paineilmamoottori

tulevaisuus ?

Ratkaisua on esitetty sähköauton korvaajaksi, mutta hyötysuhteesta ei juuri ole näkynyt tietoja.

Mahtaisiko joku tietää / arvella kuinka paljon esim 200 litraa 20 MPa paineinen säiliö sisältää energiaa, edellyttäen tietenkin että lämpöero-hyödynnetään, ja kuinka suuri % lämpöhukkaa on säiliön täytössä ?

Noista voisi vähän päätellä onko kyseessä todellinen visio, vai vaan "hyvä tietää" tai mahdollisesti vain potentiaalinen rahoitushankintakeino.

8

2125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meksikossa

      Jossain dokumentissa noista kerrottiin jo vuosia sitten, olikohan niitä jossain meksikocityssä tai jossain käytössä (tai koekäytössä, en muista) Taisivat tankillisella mennä vajaa 200km, tai jotain. Vähän hatarat on muistikuvat aiheesta...

    • kyllähän se toimii

      Paineilmamoottorilla saa liikuteltua lasikuidusta rakennettua koppimopoa työmatkaliikenteeseen riittäviä matkoja. Auton kanssa näillä härveleillä ei ole mitään tekemistä mutta ovatpahan täysin saasteettomia.

      Paineilma ei ole edes teoriassa kovinkaan häävi ratkaisu energian varastointiin eikä paineilmamoottorinkaan hyötysuhde ole kaksinen. Kuukkelilla löytää aiheesta vaikka miten monta sivua. Paras viritys on argentiinalaista käsialaa.

      Noita käytetään vain siksi että akut ovat edelleen aivan perseestä jos tarvitaan erittäin halpaa ja kevyttä energiavarastoa.

      • ja se auto

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?


      • saasteeton sähkökin
        ja se auto kirjoitti:

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.


      • silti vielä:
        saasteeton sähkökin kirjoitti:

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.

        Kuinkas se papusoppa tehdään? Tehdäänkö se papusoppapurkki vanhoista nissaneista jotka kuljetaan papusoppapurkkitehtaalle paineilmamoottoroidulla autolla? Ja mites se papusopan sivutuotteena syntyvä "kuona" ja sen pilaamat kalsarit? Onko se saasteettomasti saasteettomista materiaaleista tehty auto tehty Tatan tehtailla vohvelista? Nii, kysympähän vaa... entäs jos se otsasuoni katkeaa... nii!


    • uraanirikastaja

      paineilmamoottori olisi aikalailla varmaan samanlainen kuin meidän nykyiset polttomoottorit, eli hyötysuhde riippuu kierroksista. ja yleisestikkin uskon paineilmamoottorilla olevan huonompi hyötysuhde, olettaen että liikkuvia osia on enemmän ja rakenne on monimutkaisempi. sähkömoottorin hyötysuhde ei vaihdu kierrosten mukaan juurikaan.

      ja miten energia sitten tehtäisiin:
      -paineilma-auto
      ydinenergia>sähkö>paineilma, joka varastoidaan tankkiin
      -sähköauto
      ydinenergia>sähkö, joka varastoidaan akkuihin

      sähköautolla on yksi pykälä vähemmän energian valmistuksessa. sitten onkin vain kyse energia/paino suhteesta. sisältävätkö akkukennosto enemmän energiaa kuin paineilmatankki? entä vaikka paineilmassa olisikin enemmän energiaa, saadaanko se hyödynnettyä hyvin huonomman hyötysuhteen moottorissa? ja paineilman valmistaminen vaatii myös energiaa ja tuottaa hukkalämpöä. lisäksi paineilmamoottori olisi todennäköisesti monimutkaisempi kuin sähkömoottori.

      en oikein usko että ainakaan henkilöautoissa paineilmamoottori yleistyy. sähkömoottorilla on hyvät edut, akuston kapasiteetti ja paino ovat suurimmat rajoitteet. nykyisillä akustoilla pääsee yli 300 km ajomatkoihin yhdellä latauksella.

      tuolta löytyy hyvin aiheesta
      http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=597693&sid=488e7f3c0bb5d01732f3dccbadd3c6cc

    • yrpäkyrjö

      pirasemalla pyttyyyn

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      94
      7613
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      4037
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      47
      3586
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3004
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2702
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2552
    7. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2504
    8. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2471
    9. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2419
    10. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      29
      2258
    Aihe