Ratkaisua on esitetty sähköauton korvaajaksi, mutta hyötysuhteesta ei juuri ole näkynyt tietoja.
Mahtaisiko joku tietää / arvella kuinka paljon esim 200 litraa 20 MPa paineinen säiliö sisältää energiaa, edellyttäen tietenkin että lämpöero-hyödynnetään, ja kuinka suuri % lämpöhukkaa on säiliön täytössä ?
Noista voisi vähän päätellä onko kyseessä todellinen visio, vai vaan "hyvä tietää" tai mahdollisesti vain potentiaalinen rahoitushankintakeino.
Paineilmamoottori
8
1688
Vastaukset
- Meksikossa
Jossain dokumentissa noista kerrottiin jo vuosia sitten, olikohan niitä jossain meksikocityssä tai jossain käytössä (tai koekäytössä, en muista) Taisivat tankillisella mennä vajaa 200km, tai jotain. Vähän hatarat on muistikuvat aiheesta...
- kyllähän se toimii
Paineilmamoottorilla saa liikuteltua lasikuidusta rakennettua koppimopoa työmatkaliikenteeseen riittäviä matkoja. Auton kanssa näillä härveleillä ei ole mitään tekemistä mutta ovatpahan täysin saasteettomia.
Paineilma ei ole edes teoriassa kovinkaan häävi ratkaisu energian varastointiin eikä paineilmamoottorinkaan hyötysuhde ole kaksinen. Kuukkelilla löytää aiheesta vaikka miten monta sivua. Paras viritys on argentiinalaista käsialaa.
Noita käytetään vain siksi että akut ovat edelleen aivan perseestä jos tarvitaan erittäin halpaa ja kevyttä energiavarastoa.- ja se auto
tehdään jos ovat täysin saasteettomia?
- saasteeton sähkökin
ja se auto kirjoitti:
tehdään jos ovat täysin saasteettomia?
eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.
Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine. - silti vielä:
saasteeton sähkökin kirjoitti:
eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.
Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.Kuinkas se papusoppa tehdään? Tehdäänkö se papusoppapurkki vanhoista nissaneista jotka kuljetaan papusoppapurkkitehtaalle paineilmamoottoroidulla autolla? Ja mites se papusopan sivutuotteena syntyvä "kuona" ja sen pilaamat kalsarit? Onko se saasteettomasti saasteettomista materiaaleista tehty auto tehty Tatan tehtailla vohvelista? Nii, kysympähän vaa... entäs jos se otsasuoni katkeaa... nii!
- uraanirikastaja
paineilmamoottori olisi aikalailla varmaan samanlainen kuin meidän nykyiset polttomoottorit, eli hyötysuhde riippuu kierroksista. ja yleisestikkin uskon paineilmamoottorilla olevan huonompi hyötysuhde, olettaen että liikkuvia osia on enemmän ja rakenne on monimutkaisempi. sähkömoottorin hyötysuhde ei vaihdu kierrosten mukaan juurikaan.
ja miten energia sitten tehtäisiin:
-paineilma-auto
ydinenergia>sähkö>paineilma, joka varastoidaan tankkiin
-sähköauto
ydinenergia>sähkö, joka varastoidaan akkuihin
sähköautolla on yksi pykälä vähemmän energian valmistuksessa. sitten onkin vain kyse energia/paino suhteesta. sisältävätkö akkukennosto enemmän energiaa kuin paineilmatankki? entä vaikka paineilmassa olisikin enemmän energiaa, saadaanko se hyödynnettyä hyvin huonomman hyötysuhteen moottorissa? ja paineilman valmistaminen vaatii myös energiaa ja tuottaa hukkalämpöä. lisäksi paineilmamoottori olisi todennäköisesti monimutkaisempi kuin sähkömoottori.
en oikein usko että ainakaan henkilöautoissa paineilmamoottori yleistyy. sähkömoottorilla on hyvät edut, akuston kapasiteetti ja paino ovat suurimmat rajoitteet. nykyisillä akustoilla pääsee yli 300 km ajomatkoihin yhdellä latauksella.
tuolta löytyy hyvin aiheesta
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=597693&sid=488e7f3c0bb5d01732f3dccbadd3c6cc - yrpäkyrjö
pirasemalla pyttyyyn
- Anonyymi
Paineilmamoottorin hyötysuhde on aivan huikea.
https://twitter.com/jshi369
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1304965- 313144
Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O161817Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221770Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.191625Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta711491Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi191247Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?101243Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni161227Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.
Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H171207