Paineilmamoottori

tulevaisuus ?

Ratkaisua on esitetty sähköauton korvaajaksi, mutta hyötysuhteesta ei juuri ole näkynyt tietoja.

Mahtaisiko joku tietää / arvella kuinka paljon esim 200 litraa 20 MPa paineinen säiliö sisältää energiaa, edellyttäen tietenkin että lämpöero-hyödynnetään, ja kuinka suuri % lämpöhukkaa on säiliön täytössä ?

Noista voisi vähän päätellä onko kyseessä todellinen visio, vai vaan "hyvä tietää" tai mahdollisesti vain potentiaalinen rahoitushankintakeino.

8

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meksikossa

      Jossain dokumentissa noista kerrottiin jo vuosia sitten, olikohan niitä jossain meksikocityssä tai jossain käytössä (tai koekäytössä, en muista) Taisivat tankillisella mennä vajaa 200km, tai jotain. Vähän hatarat on muistikuvat aiheesta...

    • kyllähän se toimii

      Paineilmamoottorilla saa liikuteltua lasikuidusta rakennettua koppimopoa työmatkaliikenteeseen riittäviä matkoja. Auton kanssa näillä härveleillä ei ole mitään tekemistä mutta ovatpahan täysin saasteettomia.

      Paineilma ei ole edes teoriassa kovinkaan häävi ratkaisu energian varastointiin eikä paineilmamoottorinkaan hyötysuhde ole kaksinen. Kuukkelilla löytää aiheesta vaikka miten monta sivua. Paras viritys on argentiinalaista käsialaa.

      Noita käytetään vain siksi että akut ovat edelleen aivan perseestä jos tarvitaan erittäin halpaa ja kevyttä energiavarastoa.

      • ja se auto

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?


      • saasteeton sähkökin
        ja se auto kirjoitti:

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.


      • silti vielä:
        saasteeton sähkökin kirjoitti:

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.

        Kuinkas se papusoppa tehdään? Tehdäänkö se papusoppapurkki vanhoista nissaneista jotka kuljetaan papusoppapurkkitehtaalle paineilmamoottoroidulla autolla? Ja mites se papusopan sivutuotteena syntyvä "kuona" ja sen pilaamat kalsarit? Onko se saasteettomasti saasteettomista materiaaleista tehty auto tehty Tatan tehtailla vohvelista? Nii, kysympähän vaa... entäs jos se otsasuoni katkeaa... nii!


    • uraanirikastaja

      paineilmamoottori olisi aikalailla varmaan samanlainen kuin meidän nykyiset polttomoottorit, eli hyötysuhde riippuu kierroksista. ja yleisestikkin uskon paineilmamoottorilla olevan huonompi hyötysuhde, olettaen että liikkuvia osia on enemmän ja rakenne on monimutkaisempi. sähkömoottorin hyötysuhde ei vaihdu kierrosten mukaan juurikaan.

      ja miten energia sitten tehtäisiin:
      -paineilma-auto
      ydinenergia>sähkö>paineilma, joka varastoidaan tankkiin
      -sähköauto
      ydinenergia>sähkö, joka varastoidaan akkuihin

      sähköautolla on yksi pykälä vähemmän energian valmistuksessa. sitten onkin vain kyse energia/paino suhteesta. sisältävätkö akkukennosto enemmän energiaa kuin paineilmatankki? entä vaikka paineilmassa olisikin enemmän energiaa, saadaanko se hyödynnettyä hyvin huonomman hyötysuhteen moottorissa? ja paineilman valmistaminen vaatii myös energiaa ja tuottaa hukkalämpöä. lisäksi paineilmamoottori olisi todennäköisesti monimutkaisempi kuin sähkömoottori.

      en oikein usko että ainakaan henkilöautoissa paineilmamoottori yleistyy. sähkömoottorilla on hyvät edut, akuston kapasiteetti ja paino ovat suurimmat rajoitteet. nykyisillä akustoilla pääsee yli 300 km ajomatkoihin yhdellä latauksella.

      tuolta löytyy hyvin aiheesta
      http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=597693&sid=488e7f3c0bb5d01732f3dccbadd3c6cc

    • yrpäkyrjö

      pirasemalla pyttyyyn

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe