Paineilmamoottori

tulevaisuus ?

Ratkaisua on esitetty sähköauton korvaajaksi, mutta hyötysuhteesta ei juuri ole näkynyt tietoja.

Mahtaisiko joku tietää / arvella kuinka paljon esim 200 litraa 20 MPa paineinen säiliö sisältää energiaa, edellyttäen tietenkin että lämpöero-hyödynnetään, ja kuinka suuri % lämpöhukkaa on säiliön täytössä ?

Noista voisi vähän päätellä onko kyseessä todellinen visio, vai vaan "hyvä tietää" tai mahdollisesti vain potentiaalinen rahoitushankintakeino.

8

2092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meksikossa

      Jossain dokumentissa noista kerrottiin jo vuosia sitten, olikohan niitä jossain meksikocityssä tai jossain käytössä (tai koekäytössä, en muista) Taisivat tankillisella mennä vajaa 200km, tai jotain. Vähän hatarat on muistikuvat aiheesta...

    • kyllähän se toimii

      Paineilmamoottorilla saa liikuteltua lasikuidusta rakennettua koppimopoa työmatkaliikenteeseen riittäviä matkoja. Auton kanssa näillä härveleillä ei ole mitään tekemistä mutta ovatpahan täysin saasteettomia.

      Paineilma ei ole edes teoriassa kovinkaan häävi ratkaisu energian varastointiin eikä paineilmamoottorinkaan hyötysuhde ole kaksinen. Kuukkelilla löytää aiheesta vaikka miten monta sivua. Paras viritys on argentiinalaista käsialaa.

      Noita käytetään vain siksi että akut ovat edelleen aivan perseestä jos tarvitaan erittäin halpaa ja kevyttä energiavarastoa.

      • ja se auto

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?


      • saasteeton sähkökin
        ja se auto kirjoitti:

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.


      • silti vielä:
        saasteeton sähkökin kirjoitti:

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.

        Kuinkas se papusoppa tehdään? Tehdäänkö se papusoppapurkki vanhoista nissaneista jotka kuljetaan papusoppapurkkitehtaalle paineilmamoottoroidulla autolla? Ja mites se papusopan sivutuotteena syntyvä "kuona" ja sen pilaamat kalsarit? Onko se saasteettomasti saasteettomista materiaaleista tehty auto tehty Tatan tehtailla vohvelista? Nii, kysympähän vaa... entäs jos se otsasuoni katkeaa... nii!


    • uraanirikastaja

      paineilmamoottori olisi aikalailla varmaan samanlainen kuin meidän nykyiset polttomoottorit, eli hyötysuhde riippuu kierroksista. ja yleisestikkin uskon paineilmamoottorilla olevan huonompi hyötysuhde, olettaen että liikkuvia osia on enemmän ja rakenne on monimutkaisempi. sähkömoottorin hyötysuhde ei vaihdu kierrosten mukaan juurikaan.

      ja miten energia sitten tehtäisiin:
      -paineilma-auto
      ydinenergia>sähkö>paineilma, joka varastoidaan tankkiin
      -sähköauto
      ydinenergia>sähkö, joka varastoidaan akkuihin

      sähköautolla on yksi pykälä vähemmän energian valmistuksessa. sitten onkin vain kyse energia/paino suhteesta. sisältävätkö akkukennosto enemmän energiaa kuin paineilmatankki? entä vaikka paineilmassa olisikin enemmän energiaa, saadaanko se hyödynnettyä hyvin huonomman hyötysuhteen moottorissa? ja paineilman valmistaminen vaatii myös energiaa ja tuottaa hukkalämpöä. lisäksi paineilmamoottori olisi todennäköisesti monimutkaisempi kuin sähkömoottori.

      en oikein usko että ainakaan henkilöautoissa paineilmamoottori yleistyy. sähkömoottorilla on hyvät edut, akuston kapasiteetti ja paino ovat suurimmat rajoitteet. nykyisillä akustoilla pääsee yli 300 km ajomatkoihin yhdellä latauksella.

      tuolta löytyy hyvin aiheesta
      http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=597693&sid=488e7f3c0bb5d01732f3dccbadd3c6cc

    • yrpäkyrjö

      pirasemalla pyttyyyn

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      63
      5288
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4894
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4045
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3996
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3883
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3598
    8. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3243
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52
      2819
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      41
      2397
    Aihe