Paineilmamoottori

tulevaisuus ?

Ratkaisua on esitetty sähköauton korvaajaksi, mutta hyötysuhteesta ei juuri ole näkynyt tietoja.

Mahtaisiko joku tietää / arvella kuinka paljon esim 200 litraa 20 MPa paineinen säiliö sisältää energiaa, edellyttäen tietenkin että lämpöero-hyödynnetään, ja kuinka suuri % lämpöhukkaa on säiliön täytössä ?

Noista voisi vähän päätellä onko kyseessä todellinen visio, vai vaan "hyvä tietää" tai mahdollisesti vain potentiaalinen rahoitushankintakeino.

8

2180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meksikossa

      Jossain dokumentissa noista kerrottiin jo vuosia sitten, olikohan niitä jossain meksikocityssä tai jossain käytössä (tai koekäytössä, en muista) Taisivat tankillisella mennä vajaa 200km, tai jotain. Vähän hatarat on muistikuvat aiheesta...

    • kyllähän se toimii

      Paineilmamoottorilla saa liikuteltua lasikuidusta rakennettua koppimopoa työmatkaliikenteeseen riittäviä matkoja. Auton kanssa näillä härveleillä ei ole mitään tekemistä mutta ovatpahan täysin saasteettomia.

      Paineilma ei ole edes teoriassa kovinkaan häävi ratkaisu energian varastointiin eikä paineilmamoottorinkaan hyötysuhde ole kaksinen. Kuukkelilla löytää aiheesta vaikka miten monta sivua. Paras viritys on argentiinalaista käsialaa.

      Noita käytetään vain siksi että akut ovat edelleen aivan perseestä jos tarvitaan erittäin halpaa ja kevyttä energiavarastoa.

      • ja se auto

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?


      • saasteeton sähkökin
        ja se auto kirjoitti:

        tehdään jos ovat täysin saasteettomia?

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.


      • silti vielä:
        saasteeton sähkökin kirjoitti:

        eiköhän se saasteeton paineilma tehdä ihan samalla tavalla kuin saasteeton sähkökin. Koska sähköautojen materiaalit ovat myös saasteettomia, olisi kohtuullista olettaa että näin on myös paineilma-auton tapauksessa koska siinä ei ole edes akkuja.

        Jos "löpö" loppuu kesken matkan, löytyy paineilma-auton hanskalokerosta tölkki papusoppaa ja haaroitusletku jonka toisessa päässä on adapteri kuskin ahteria varten. Päästöttömästä menosta ei tosin voi sen jälkeen puhua ja otsasuonet ovat kovilla kun pitäisi punnertaa vaadittu 200 barin paine.

        Kuinkas se papusoppa tehdään? Tehdäänkö se papusoppapurkki vanhoista nissaneista jotka kuljetaan papusoppapurkkitehtaalle paineilmamoottoroidulla autolla? Ja mites se papusopan sivutuotteena syntyvä "kuona" ja sen pilaamat kalsarit? Onko se saasteettomasti saasteettomista materiaaleista tehty auto tehty Tatan tehtailla vohvelista? Nii, kysympähän vaa... entäs jos se otsasuoni katkeaa... nii!


    • uraanirikastaja

      paineilmamoottori olisi aikalailla varmaan samanlainen kuin meidän nykyiset polttomoottorit, eli hyötysuhde riippuu kierroksista. ja yleisestikkin uskon paineilmamoottorilla olevan huonompi hyötysuhde, olettaen että liikkuvia osia on enemmän ja rakenne on monimutkaisempi. sähkömoottorin hyötysuhde ei vaihdu kierrosten mukaan juurikaan.

      ja miten energia sitten tehtäisiin:
      -paineilma-auto
      ydinenergia>sähkö>paineilma, joka varastoidaan tankkiin
      -sähköauto
      ydinenergia>sähkö, joka varastoidaan akkuihin

      sähköautolla on yksi pykälä vähemmän energian valmistuksessa. sitten onkin vain kyse energia/paino suhteesta. sisältävätkö akkukennosto enemmän energiaa kuin paineilmatankki? entä vaikka paineilmassa olisikin enemmän energiaa, saadaanko se hyödynnettyä hyvin huonomman hyötysuhteen moottorissa? ja paineilman valmistaminen vaatii myös energiaa ja tuottaa hukkalämpöä. lisäksi paineilmamoottori olisi todennäköisesti monimutkaisempi kuin sähkömoottori.

      en oikein usko että ainakaan henkilöautoissa paineilmamoottori yleistyy. sähkömoottorilla on hyvät edut, akuston kapasiteetti ja paino ovat suurimmat rajoitteet. nykyisillä akustoilla pääsee yli 300 km ajomatkoihin yhdellä latauksella.

      tuolta löytyy hyvin aiheesta
      http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=597693&sid=488e7f3c0bb5d01732f3dccbadd3c6cc

    • yrpäkyrjö

      pirasemalla pyttyyyn

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5490
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      93
      3379
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      45
      3279
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      155
      3026
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      63
      2387
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      53
      2327
    7. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      73
      1860
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1807
    9. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      299
      1675
    10. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      92
      1646
    Aihe