Paavali rohkenee sanoa: ”Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana” (Filipp. 3:17).
--
Miten meidän tulisi toimia erilaisissa riitatilanteissa.
Tästä antaa Paavali hyvän esimerkin kirjeessään Filippäläisille kehoittaessaan heitä yksimielisyyteen..
KEHOTUKSIA
Filipp. 4:1-9
--
4:1 Sentähden, rakkaat ja ikävöidyt veljeni, te minun iloni ja kruununi, seisokaa näin Herrassa lujina, rakkaat!
4:2 Euodiaa minä kehoitan ja Syntykeä minä kehoitan olemaan yksimielisiä Herrassa.
4:3 Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.
4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
4:5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
4:6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
4:7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
4:8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
4:9 mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
--
Kirjeen lopussa Paavali tekee yhteenvedon ja antaa neuvoja ja rohkaisun ja kehotuksen sanoja.
Filippin kahden naispuolisen sisaren välillä on ollut erimielisyyttä (2).
Heidän on tavoiteltava yksimielisyyttä. Synsyguksen tulee osoittaa näille vaimoille avuliaisuutta.
Nämä naiset ovat olleet esimerkillisiä, taistellessaan Paavalin kanssa evankeliumin hyväksi (3).
Tässä meille hyvä esimerkki siitä, kuinka Paavali oli tarkka, ettei seurakunnassa saanut ilmetä epäsopua eikä riitaa.
Jos sellaista ilmeni, niin silloin oli puututtava asiaan.
Paavali toimii viisaasti hengellisellä arvovallallaan; hän ei ainoastaan ojenna riiteleviä osapuolia, vaan antaa samalla heille tunnustusta.
Naisilla oli merkittävä rooli alkukirkossa Paavalin työtoverina. Paavali kunnioittaa heitä, mutta tekee selväksi, ettei Herra tahdo heidän toimivan seurakunnan paimenina eikä opettajina (Herran käsky: 1.Kor. 14:33-40!)
Alkuseurakunnassa kaikki tapahtui vapaaehtoisin voimin.
Uskovat todistivat vanhojen ystäviensä parissa, vetivät heitä jumalanpalveluksiin, auttoivat toisiaan, joidenkin antaessa kotinsa käytettäviksi kokoontumisiin, rukoiltiin yhdessä jne. ”Taisteleminen yhdessä” (3) merkitsee ennen kaikkea rukoilemista (6).
Vielä kerran Paavali kehoittaa iloitsemaan(4) kaikissa elämän tilanteissa.
Ilo Herrassa ja Jumalan rauha (7), jota tämä maailma ei voi antaa, on kaikkea ymmärrystä ylempi. On syytä iloita; Jeesus on kuollut puollestamme, Hän on kanssamme joka päivä ja tulee kerran takaisin.
Paavali korostaa ”Hän on lähellä” (5). Toki meillä on huolia, mutta ne saamme rukouksissamme tuoda Herran eteen (6) kiitoksen kanssa.
Olemme maailmassa alttiita monille vaikutteille, jotka ovat täysin vastakohtia elämälle Kristuksen yhteydessä. Meidän tulee varjella sydämemme ja itsemme niin, ettei maailma saastuta (Jaak. 1:27).
Paavali luettelee asioita, mitä meidän tulee ajatella; ”... mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa” (8).
Hyviä ohjeita Paavalilta
3
130
Vastaukset
- Diana-ad-rem
Diana-ad-rem, mitä sinä ajattelet Jeesuksen opettamasta Isä meidän-rukouksesta?
Esim. kohdasta:
"Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta"- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
Diana-ad-rem, mitä sinä ajattelet Jeesuksen opettamasta Isä meidän-rukouksesta?
Esim. kohdasta:
"Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta"rukous ja Vuorisaarna ovat lainauksia useista VT:n kirjoista, katso viittaukset jakeiden kohdalta ja tarkista.
On väärin sanoa niitä Jeesuksen opetuksiksi, ne ovat häneltä ikäänkuin ryöstösaaliin jakamista.
Sitä minä ajattelen, noin suoralta kädeltä..... sisältö ja sen tajuaminen ovat sitten toinen juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433404Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172632Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762536Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821757- 861405
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541080SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70985- 74955
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.27779Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4734