Energiajuoma raskausaikana

kofeiiniriippuvainen

Olen raskaana yli puolen välin. Juon energiajuomaa päivittäin. Googletteluni on antanut ymmärtää, että energiajuoman ainoa ongelma on kofeiini, siis raskausaikana. Että tauriini ja guarana yms, ei olisi ongelma.

Kofeiinin maksimimäärä päivässä on 300mg, tätä en ylitä ikinä.

Kuitenkin samalla huolestuttaa, enkä uskalla neuvolasta kysyä asiasta, koska neuvolatätini on vähemmän kiva.

Onko kenelläkään tietoa, että onko tosiaan noin, että vain sen kofeiinin takia neuvotaan välttämään?

Minun on kuitenkin "pakko" juoda energiajuomaa, kun kahvi ei mene alas, ja kofeiiniin olen tottunut. Myöskin nukun huonosti, ja silti on päivät oltava skarppina 1,5-vuotiaan esikoisen takia.

Kiitos.

34

18631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estää

      Mun mielestä energiajuomat on kielletty just niiden vitamiinien, lisäaineiden ja guaranan ja tauriinin vuoksi. Niiden vaikutuksista sikiön aivorakenteen tms. kehittymiseen ei kuulemma tiedetä tarpeeksi. KOfeiiniahan saa kyllä nauttia sen edestä mitä kolmessa kupillisessa kahvia on.

      Energiajuomissa on riski että lapselle tulee adhd tai muu vaurio.

      • ap.

        Kun siis A-vitamiinia siinä ei ole. Ainoastaan B-ryhmän vitamiineja.

        Ja tässä Sinebrychoffin neuvo:

        "Elinatarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle."

        http://www.sinebrychoff.fi/page.php?page_id=32#raskaana

        Tuossa rajoituksen syyksi mainitaan ainoastaan kofeiini, ja sekin, ettei maksimimäärä ylittyisi vahingossa.


      • ja hyvää tarkoittaen

        olisi silti hyvä puhua vähän tarkentaen. Voi olla että oletkin perehtynyt aiheeseen, mutta itse suhtaudun skeptisesti neuvoihin, jotka ovat epätarkkoja (mitkä energiajuomissa olevat vitamiinit ja lisäaineet ovat vaarallisia, merkeistä riippuenhan nämä vaihtelevat?) ja ristiriitaisia (siis onko guaranalla ja tauriinilla sikiön kehittymistä haittaavia vaikutuksia vai ei, miten voi olla samaan aikaan tutkittu riski adhd:hen ja riskeistä ei silti tiedetä tarpeeksi?).

        Ap: Itsekin mietin tätä asiaa raskauden alussa ja siirryin puhtaasti kahvi/tee-linjalle juuri siksi, etten saanut oikein mistään luotettavia vastauksia. Jos kahvi ei mene alas, miten olisi nuo maustetut kofeiinipitoiset teet? Kofeiinipitoisuus olisi tietysti alhaisempi, mutta (kuten ehkä tiedätkin) väsyttävä olo voi tulla myös kofeiinin vaikutuksesta yöuniin ja teen avulla voisi tuota noidankehää lievittää...


      • ap.
        ja hyvää tarkoittaen kirjoitti:

        olisi silti hyvä puhua vähän tarkentaen. Voi olla että oletkin perehtynyt aiheeseen, mutta itse suhtaudun skeptisesti neuvoihin, jotka ovat epätarkkoja (mitkä energiajuomissa olevat vitamiinit ja lisäaineet ovat vaarallisia, merkeistä riippuenhan nämä vaihtelevat?) ja ristiriitaisia (siis onko guaranalla ja tauriinilla sikiön kehittymistä haittaavia vaikutuksia vai ei, miten voi olla samaan aikaan tutkittu riski adhd:hen ja riskeistä ei silti tiedetä tarpeeksi?).

        Ap: Itsekin mietin tätä asiaa raskauden alussa ja siirryin puhtaasti kahvi/tee-linjalle juuri siksi, etten saanut oikein mistään luotettavia vastauksia. Jos kahvi ei mene alas, miten olisi nuo maustetut kofeiinipitoiset teet? Kofeiinipitoisuus olisi tietysti alhaisempi, mutta (kuten ehkä tiedätkin) väsyttävä olo voi tulla myös kofeiinin vaikutuksesta yöuniin ja teen avulla voisi tuota noidankehää lievittää...

        Merkkikohtaisilla eroilla ei ole väliä, kun juon vain yhtä merkkiä. Siinä on vain B-vitamiinia. Lidlin energiajuomat ainakin jätin heti pois, kun eivät kerro sisällöstään juuri mitään.

        Teetä en siedä ollenkaan. En ole koskaan pitänyt sen mausta, eikä raskausaikana uppoa nuo lämpimät juomat. Ja onko nämäkin sitten sitä teennäistä kofeiinia?

        En usko, että kyse on noidankehästä tai mitään, kun tosiaan en koska kofeiiniin neljän jälkeen iltapäivällä, enkä muutenkaan hurjia määriä sitä nauti.


    • tuleva mummi

      katso teini äidit ja isät niin tiedät paljon muustakin.onnea kummiskin sinulle,toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

    • jne...

      Ei sullakaan kauheesti oo aivosoluja jälellä.. Battery tölkissä/pullossa lukee että ei suosittella raskaana oleville.
      Muutenkaa ei ole tutkittu että mitä nuo kaikki energiajuomat oikeen aiheuttaa.
      Etkö pysty oleen juomatta edes 9kk sun elämästä??
      Ajattele edes lapsesi parasta joka ei pysty vaikuttamaan mitenkään siihen mitä sinä teet..

      Jos kuitekaan et aio ottaa neuvosta esimerkkiä niin turhaan kait kirjoittelet tänne.

      • ap.

        purkin kyljessä olevan tekstin. Teksti ei kerro MIKSI ei suositella, ja kertoo, että "ei suositella" ei kerro, että olisi kielletty/vaarallinen. Netistä löytyy tieto, että ei suositella koska kofeiinimäärä on korkea. Tauriineista tai muista ei sanota mitään, eli eivät kai ole ongelma sitten.

        Millä perusteella EN ajattelisi lapseni parasta? Ajattelen isomman lapseni parasta. Sillä ei olisi kivaa, jos äiti kärsisi päänsärystä ja väsymyksestä joka päivä.

        Voin vaihtaa energiajuomat kyllä vaivatta kofeiinipillereihin, jos ne ovat sallittuja. Luulisi olevan, kun eihän niissäkään ole muuta kuin kofeiinia. Kunhan sen 300 mg:n alle jää päivittäinen annos. Halvemmaksikin se tulisi.


    • mieti asiaa

      Joskus ostin raskaana olevalle kaverilleni apteekista hänen nimeämäänsä särkylääkettä. Kysyin kuitenkin apteekkarilta tuotteen soveltuvuutta, ja hän sanoi, ettei se käy, koska siinä on keinotekoista kofeiinia. Hän sanoi myös, että juo kahvin sitten mieluummin vaikka aitona kahvina ja valitsee kofeiinittoman rinnakkaisvalmisteen. Olisiko mahdollista, että joisit vain tavallista enemmän tavallista kahvia?

      Jos energiajuomia ei ole kunnolla tutkittu, ei niitä ole hyvä juodakaan. Toisaalta esim. pitkäaikaissairaat joutuvat raskauden aikana käyttämään ties mitä lääkkeitä, esim. huumausaineisiin luokiteltavia kipulääkkeitä raskauden aikana. Ja raskaus saattaa olla kaikenlaisten lääkekokeiluiden aikaa, kun osa normaaleista lääkkeistä joudutaan laittamaan tauolle, osa voidaan korvata jollain, josta tulee sivuoireita ja esim. juuri kivut lisääntyvät, jolloin vauva altistuu äidin stressihormoneille ja liian vahvoja lääkkeitä tarvitaan jne..
      Tämä tehdään, koska vaihtoehtoa ei ole.
      Näin ollen lääkkeiden ja muiden suositukset on yleensä laitettu äärimmäisen varovaisiksi, ettei valmistaja joudu vastuuseen mistään. Tähän verrattuna yksi energiajuoma on aika pieni juttu mutta tutkimattomasta ei silti voi koskaan tietää. Sairaiden lääkevaihdokset ovat tutkittuja juttuja, joissa turvaudutaan pienimpään pahaan.

      Voit siis ehkä hieman venyttää sopivan rajoja, jos et mitenkään kykene selviämään pelkällä kahvilla MUTTA KANNAT KYLLÄ SITTEN ITSE VASTUUN, JOS JOTAIN TAPAHTUU. En minä. En ole mikään energiajuomien tai raskausrajoitusten asiantuntija. Tämä on vain mielipide ja omaa järkeilyäni, ei asiantuntijan. Suosittelisin kyllä yrittämään vain pelkällä kahvilla.
      Kyllä sitä jotenkin aina työpäivän tsemppaa, jos ei tarvitse jaksaa mitään muuta. Jossain ajassa myös totut energiajuomasta pois.

      • ap.

        KUTEN MAINITSIN, kahvi ei mene alas. Ei siis ollenkaan.

        JA KUTEN MAINITSIN, olen lapseni kanssa kotona, eli työpäiväni on sen 24 tunnin mittainen. Kyllähän sen 8 tuntia työpäivällä skarppaisi miten vaan.

        Ja siis enimmäissaantini päivässä on yleensä ainoastaan 150g kofeiinia. Tämä kaikki siis energiajuomasta, koska kahvi ei maistu. Maksimissaan saan silloin tällöin (muuttokiireiden aikaan esim.) kuitenkin enintään sen 300 mg.

        Kiitos vinkistä, otan lisää selvää tuosta, että onko tosiaan keinotekoinen kofeiini pahempi kuin aito.


      • kaakaoon tai mehuun
        ap. kirjoitti:

        KUTEN MAINITSIN, kahvi ei mene alas. Ei siis ollenkaan.

        JA KUTEN MAINITSIN, olen lapseni kanssa kotona, eli työpäiväni on sen 24 tunnin mittainen. Kyllähän sen 8 tuntia työpäivällä skarppaisi miten vaan.

        Ja siis enimmäissaantini päivässä on yleensä ainoastaan 150g kofeiinia. Tämä kaikki siis energiajuomasta, koska kahvi ei maistu. Maksimissaan saan silloin tällöin (muuttokiireiden aikaan esim.) kuitenkin enintään sen 300 mg.

        Kiitos vinkistä, otan lisää selvää tuosta, että onko tosiaan keinotekoinen kofeiini pahempi kuin aito.

        Sekoita kofeiinitabletteja vaikka kaakaoon!


    • takia sä

      kyselet täältä tuollaisia asioita kun et kerta hyväksy mitään muuta vastausta kuin ainoastaan sen minkä olet omaan päähäsi jo iskostanut eli olevinaan sen oikean, että kyllä voi juoda ihan rauhassa ja ei ole mitään seuraamuksia siitä. Jotainhan niissä on jos painomustetta tuhlataan sanoihin ei suositella. Minä ainakin ksitän asian niin että ei ole tutkittu tarpeeksi ja ei voida tietää mitä voi seurata.

      • ap.

        Jos joku vaivautuu perustelemaan linkin kera. Ei oikein vakuuta nuo "mun mielestä raskausaikana ei saa käyttää varvassukkia" -tasoiset vastaukset, joita koko suomi24 on tulvillaan.

        Ja sitäpaitsi "hyväksyin" vastauksen keinotekoisesta kofeiinista verrattuna aitoon. Sen kertoja oli sentään kuullut tämän ammatti-ihmiseltä. En tietenkään sitäkään 100%:na totuutena ota, mutta näen aihetta perehtyä asiaan enemmänkin.

        Ja se nyt on taas ihan sama miten SINÄ käsität, kun esim. Sinebrychoff sanoo "ei suositella raskaanaoleville" -tekstin syyksi ainoastaan kofeiinin.

        Epävarmuutta minulla kuitenkin on koko ajan, koska ehkä olen itsekin jossain määrin hysteerinen ämmä, mutta silläpä juuri kysynkin, onko kenelläkään mitään USKOTTAVAA selitystä siihen, että EI SAISI juoda. Uskottava selitys sille, että SAISI juoda tuli jo Sinebrychoffilta.


      • äippä87++++

        Hei, itsekkin join ennen raskautta päivittäin energia juomia, raskauden ajaksi olen lopettanut, mitä nyt silloin tällöin ottanut huikan tai kaksi.. Sitä ei suositella raskaana oleville mutta eihän raskaana oleva saisi edes suurinpiirtein kävellä koska voit kaatua .. Kyllä itse tietää mikä on hyväksi ja mikä ei .. Maalaisjärkeä käyttäen :) Mutta kun on myös noita järkyttävän ylihuolehtivaisia äitejä joiden tarkkailu joka asiaan menee jo sairaaksi..Älä niistä välitä.. Itse tiedät että et vahingoita lastasi ja olet hyvä äiti.. turha muiden tulla haukkumaan koska eivät sinua tunne .. Onnea odotukseen :)


      • ap.
        äippä87++++ kirjoitti:

        Hei, itsekkin join ennen raskautta päivittäin energia juomia, raskauden ajaksi olen lopettanut, mitä nyt silloin tällöin ottanut huikan tai kaksi.. Sitä ei suositella raskaana oleville mutta eihän raskaana oleva saisi edes suurinpiirtein kävellä koska voit kaatua .. Kyllä itse tietää mikä on hyväksi ja mikä ei .. Maalaisjärkeä käyttäen :) Mutta kun on myös noita järkyttävän ylihuolehtivaisia äitejä joiden tarkkailu joka asiaan menee jo sairaaksi..Älä niistä välitä.. Itse tiedät että et vahingoita lastasi ja olet hyvä äiti.. turha muiden tulla haukkumaan koska eivät sinua tunne .. Onnea odotukseen :)

        vaikka en kyllä kantaasi allekirjoitakaan.

        "Kyllä itse tietää mikä on hyväksi ja mikä ei .. Maalaisjärkeä käyttäen :)"

        Turhan monen ihmisen maalaisjärki tuntuu sanovan, että omakin äiti tupakoi koko raskausajan, eikä lapsista tullut sairaita, niin miksen minäkin.

        Ja en tosiaan itse TIEDÄ, etten vahingoita lastani (sikiötä, en osaa sanoa sitä lapseksi vielä). Itse LUULEN, etten vahingoita sikiötäni, ja olen luulolleni luotettavia lähteitäkin tueksi löytänyt. Silti niin moni on eri mieltä, että en mene varmaksi tietämään.


      • Fleece-karhu
        ap. kirjoitti:

        vaikka en kyllä kantaasi allekirjoitakaan.

        "Kyllä itse tietää mikä on hyväksi ja mikä ei .. Maalaisjärkeä käyttäen :)"

        Turhan monen ihmisen maalaisjärki tuntuu sanovan, että omakin äiti tupakoi koko raskausajan, eikä lapsista tullut sairaita, niin miksen minäkin.

        Ja en tosiaan itse TIEDÄ, etten vahingoita lastani (sikiötä, en osaa sanoa sitä lapseksi vielä). Itse LUULEN, etten vahingoita sikiötäni, ja olen luulolleni luotettavia lähteitäkin tueksi löytänyt. Silti niin moni on eri mieltä, että en mene varmaksi tietämään.

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

        Soita tuonne Teratologiseen tietopalveluun. Keskittyvät kai lähinnä lääkkeisiin, mutta olettaisin heillä olevan tietoa myös muista haitallisista aineista. Netissä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, mutta tuolla nyt lähtökohtaisesti vastaavat puolueettomat asiantuntijat, joilla on käytettävissään uusin tutkimustieto.

        Onnea odotukseen! :-)


      • tietoa
        ap. kirjoitti:

        Jos joku vaivautuu perustelemaan linkin kera. Ei oikein vakuuta nuo "mun mielestä raskausaikana ei saa käyttää varvassukkia" -tasoiset vastaukset, joita koko suomi24 on tulvillaan.

        Ja sitäpaitsi "hyväksyin" vastauksen keinotekoisesta kofeiinista verrattuna aitoon. Sen kertoja oli sentään kuullut tämän ammatti-ihmiseltä. En tietenkään sitäkään 100%:na totuutena ota, mutta näen aihetta perehtyä asiaan enemmänkin.

        Ja se nyt on taas ihan sama miten SINÄ käsität, kun esim. Sinebrychoff sanoo "ei suositella raskaanaoleville" -tekstin syyksi ainoastaan kofeiinin.

        Epävarmuutta minulla kuitenkin on koko ajan, koska ehkä olen itsekin jossain määrin hysteerinen ämmä, mutta silläpä juuri kysynkin, onko kenelläkään mitään USKOTTAVAA selitystä siihen, että EI SAISI juoda. Uskottava selitys sille, että SAISI juoda tuli jo Sinebrychoffilta.

        sitten jostain muualta kun täältä. Varmasti jos viitsit nii löydät , eikä tarvitse täältä linkkejä vinkua. Ja mulle on aivan sama ja se mitä lapsellesi aiheutat juomillasi. Olen varma että ei jää vain energia-juomiin sinun juomasi vaa on lantrattu paljon vahvemmalla ja tarkoitan siis alkoholia. Haet vai hyväksyntää "energia-juoman" varjolla teollesi.


      • ap.
        Fleece-karhu kirjoitti:

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

        Soita tuonne Teratologiseen tietopalveluun. Keskittyvät kai lähinnä lääkkeisiin, mutta olettaisin heillä olevan tietoa myös muista haitallisista aineista. Netissä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, mutta tuolla nyt lähtökohtaisesti vastaavat puolueettomat asiantuntijat, joilla on käytettävissään uusin tutkimustieto.

        Onnea odotukseen! :-)

        Kiitos :)


      • ap.
        tietoa kirjoitti:

        sitten jostain muualta kun täältä. Varmasti jos viitsit nii löydät , eikä tarvitse täältä linkkejä vinkua. Ja mulle on aivan sama ja se mitä lapsellesi aiheutat juomillasi. Olen varma että ei jää vain energia-juomiin sinun juomasi vaa on lantrattu paljon vahvemmalla ja tarkoitan siis alkoholia. Haet vai hyväksyntää "energia-juoman" varjolla teollesi.

        Sovitaan sitten niin. Olet kiva


    • sarjassamme

      tuleva äiti kenen lapsesta/lapsista tulee sellaisia ÄIDIN PIKKU KUSIPÄITÄ :))

      • ap.

        ja millä perusteella?


      • aina silloin tällöin
        ap. kirjoitti:

        ja millä perusteella?

        energiajuomia... perustelen tekemiseni sillä, että netissä on hirmulista kaikesta mitä ei suositella raskaana oleville, mutta niitä voi kuitenkin kohtuudella syödä/juoda. Olettaisin että yksi alkoholi annos tekee pahempaa kuin yksi energiajuoma päivässä. Olen kuitenkin myös juhlien aikaan maistanut kuohuviini lasillisen, enkä koe tekeväni väärin...siitäkin sanotaan ei suositella!
        Joten sinä hyvä energiajuoman ystävä, juo kaikessa rauhassa jos mielesi tekee, minä en tuomitse. :)

        rv 30 0


      • vähän sama jos
        aina silloin tällöin kirjoitti:

        energiajuomia... perustelen tekemiseni sillä, että netissä on hirmulista kaikesta mitä ei suositella raskaana oleville, mutta niitä voi kuitenkin kohtuudella syödä/juoda. Olettaisin että yksi alkoholi annos tekee pahempaa kuin yksi energiajuoma päivässä. Olen kuitenkin myös juhlien aikaan maistanut kuohuviini lasillisen, enkä koe tekeväni väärin...siitäkin sanotaan ei suositella!
        Joten sinä hyvä energiajuoman ystävä, juo kaikessa rauhassa jos mielesi tekee, minä en tuomitse. :)

        rv 30 0

        Vähän sama asia, jos joku alkoholista riippuvainen hakisi hyväksyntää sillä perusteella, että on riippuvainen ja tottunut aineeseen ja muuttuu äkäiseksi ja pääkivusta kärsiväksi äidiksi, jos ei voi juoda joka päivä tiettyä määrää. Vaikka raskaana onkin...

        On vain niin, että on fakta, että joitain aineita ei suositella tai jotkin asiat ovat koknaan kiellettyjä. Niihin täytyy vain osata suhtautua aikuismaisesti, että näin asia vain on.
        Ja tehdä valinta, onko ilman vai ei. Sillä sipuli.

        Jos ei pysty olemaan ilman, ottakoon jokainen vastuun siitä itse. Tuntuu, että tällaisiss asioissa haetaan nimettömänä hyväksyntää keskustelupalstoilta. Livenä ihmisten edessä paheksuvia katseita on enemmän ja yleistä hyväksyntää vaikeampi saada, kun kerran yleinen käsitys on, että osa asioista ON kielletty raskausaikana. Olisit varmaan itsekin pöyristynyt, jos näkisit kadulla raskaana olevan äidin, joka vaikkapa estotta polttaisi tupakkaa ja kulkisi humalassa.


      • 2322
        aina silloin tällöin kirjoitti:

        energiajuomia... perustelen tekemiseni sillä, että netissä on hirmulista kaikesta mitä ei suositella raskaana oleville, mutta niitä voi kuitenkin kohtuudella syödä/juoda. Olettaisin että yksi alkoholi annos tekee pahempaa kuin yksi energiajuoma päivässä. Olen kuitenkin myös juhlien aikaan maistanut kuohuviini lasillisen, enkä koe tekeväni väärin...siitäkin sanotaan ei suositella!
        Joten sinä hyvä energiajuoman ystävä, juo kaikessa rauhassa jos mielesi tekee, minä en tuomitse. :)

        rv 30 0

        Monet kiellot kuitenkin johtuu listeria- tai toksoplasmoosiriskistä (ei tosin energiajuomakielto), joten mun mielestä on kyllä perin kummallinen yleisohje että ei haittaa jos ohjeita rikkoo silloin tällöin. Bakteerien kohdalla se riski joko toteutuu tai ei, turvallista määrää tai nauttimistiheyttä ei ole. Vaikka vetäisit kylmäsavukalaa vain kerran raskauden aikana voit saada siitä pahalla tuurilla listerian ja keskenmenon/kohtukuoleman/keskosen.

        Noihin muihin kieltoihin, jotka johtuu siitä ettei jonkun aineen turvallista määrää tiedetä. Periaatteessa olen siitä samaa mieltä, että pieninä annoksina hyvin harvakseltaan pari kulausta energiajuomaa tai edes viiniä ei luultavasti aiheuta mitään. Aloittajan perustelu käytölle oli kuitenkin energiajuomariippuvuus, jolloin ei varmastikaan puhuta satunnaisesta ja vähäisestä käytöstä. Itse sanot, että olet joskus juhlissa juonut kuohuviinilasin ja tuskin se mitään aiheuttaa. Puhuisitko samalla varmuudella päivittäisen alkoholinkäytön turvallisuudesta? Millä perusteella sitten mainostat muiden haitalliseksi epäiltyjen aineiden turvallisuutta säännöllisessä käytössä?


    • voin kertoa että...

      on ihan sallittua kun et ylitä kofeiini rajoja. vitamiinit eivät vahingollisia ole kun ei saa niitä liikaa tai kyseessä ei ole a vitamiini.
      Tauriini taas esiintyy elimistössämme vapaana aminohappona mm. aivoissa, joissa se on toiseksi yleisin vapaa aminohappo. Tauriinia on lisäksi silmän verkkokalvossa, sydän- ja luustolihaskudoksessa sekä sapessa. Tauriinia erittyy myös äidinmaitoon. joten eipä sekään kovin haitallinen ole..
      Guarana on ihan vaan kasvi, jonka "haitallisuus" perustuu vain kofeiinipitoisuuteen, mutta se on painettu tölkin kylkeen paljonko putelissa on..
      Niasiini taas on vesiliukoinen B3 vitamiini, jonka johdannaiset ovat tärkeitä elävän solun aineenvaihdunnalle, joten haitallinen ei sekään.
      kohtuullisessa määrin nautittuna ei siis pitäisi oleman estettä batteryn juonnille myöskään raskausaikana. Itse tunnen ihmisiä jotka ovat batteryä raskausaikanaankin nauttineet eikä se niihin lapsiin mitenkään ole vaikuttanut, ihan ovat terveitä ja normaaleja...

      • .............

        tauriinia saa batterysta niin paljon, ettei sitä voi verrata kropassamme olevaan tauriiniin, muuten ihan jees.


    • ..............

      tölkeissä on varoitus koska elintarviketurvallisuusvirasto edellyttää sitä. varoitus on "kaiken varalta" ettei tuo kofeiinin enimmäismäärä ylittyisi päivän mittaan. lisäksi odottava äiti voi olla tavallista herkempi kofeiinin negatiivisille sivuvaikutuksille.

      "tämän hetkisen tieteellisen tiedon perusteella ei voida sanoa, onko energiajuomiin lisätyistä tauriinista tai glukuronolaktonista terveydellistä haittaa, kun niitä saadaan ravintoon nähden moninkertainen määrä juomien mukana. Tästä syystä tauriinille ja glukuronolaktonille ei ole voitu asettaa ylintä saantirajaa."

      "Elintarvikkeiden pakkausmerkintälainsäädännön mukaan juomaan, joka sisältää kofeiinia enemmän kuin 150 mg/l, on nimen yhteyteen tehtävä merkintä "korkea kofeiinipitoisuus (...mg/ 100 ml)". Merkintää ei vaadita kahvi- tai teepohjaisiin juomiin, joiden nimessä on sana "kahvi" tai "tee". Pakkausmerkintälainsäädäntö edellyttää lisäksi, että pakkauksessa on oltava aina tarvittaessa varoitusmerkintä. Suomessa on katsottu, että kofeiinipitoisten juomien merkintävaatimukset eivät sellaisenaan riitä suojaamaan kaikkein herkimpiä kuluttajia. Evira edellyttää, että juomissa, makeisissa, purukumeissa, patukoissa ja muissa vastaavissa tuotteissa on erilliset varoitukset lapsille, raskaana oleville ja kofeiiniherkille kuluttajille. Lisäksi tuotteissa tulee olla tieto suurimmasta vuorokautisesta käyttömäärästä ja tuotteiden markkinoinnissa on otettava huomioon lapset, raskaana olevat ja kofeiiniherkät henkilöt."

      http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_296_2008_p.shtml

      • 2322

        Mulle ainakin on ihan yksi hailee mitä paketin kyljessä lukee. THL:n sivuilta löytyy viralliset suositukset raskausajan ruokavalioon. Useimmissa riskielintarvikkeissa ei ole mitään varoitusta paketissa, joten niitä pakkausmerkintöjä lienee aika turha tuijotella. Energiajuomat on kuitenkin siellä virallisissa(kin) ohjeissa yksiselitteisesti kielletty, joten itse en niitä juo kun en ymmärrä miksi oman lapsen terveydellä pitäisi pelleillä. Jokainen tietty harkitsee omalla kohdallaan itse, ja onhan niitäkin jotka ei noudata mitään suosituksia. Aika epätodennäköistähän noista on mitään saada. Mutta ottakoon sen pienenkin ylimääräisen riskin ne jotka haluaa, minä en ainakaan halua.


    • Tetee

      Kahvipakettiinkin voisi ton tekstin laittaa 😂😂😂 Jos raskaus olisi miesten juttu, niin odotusaika ei olisi kieltojen ja määräyksien kulta-aikaa. Naisilla on perustarve määräillä, kieltää ja syyttää toisia. Miksi näitä asioita ei oikeasti tutkita, vaan varmuuden vuoksi kielletään kaikki 😂😂😂😂😂

      • 2322

        Yritäpä saada eettiseltä toimikunnalta lupa tutkimukseen, jossa raskaana oleville tutkimushenkilöille syötetään potentiaalisesti sikiölle vaaralliseksi epäiltyä elintarviketta ja katsotaan miten vauvoille käy. Jälkikäteen taas on hankala verrata suosituksia noudattaneita henkilöitä niihin jotka ovat niitä noudattaneet, koska ne jotka ne jotka eivät yhden elintarvikkeen kohdalla suosituksista piittaa käyttävät keskimäärin useampia muitakin riskielintarvikkeita ja mahdollisesti myös enemmän alkoholia ja tupakkaa.


    • tyhmyyttäkerrakseen

      Nämä älykääpiöt jotka juovat energiajuomaa raskauden aikana tupakoivat myös melkein kaikki koko raskautensa ajan mikä on todella myös huolestuttavaa eikä alkoholikaan tunnu olevan kielletyllä listallä.Miksi hankkiutua raskaaksi jos jo alkuvaiheessa on valmis riskeeraamaan lapsen elämän?

    • 2322

      No ne on aika yksiselitteisesti virallisissa ohjeissa kielletty, joten itse en ole juonut. Teen jopa 26 h työvuoroja ja aluksi teki tiukkaa kun en itsekään kahvia juo, mutta join sitten kolajuomia sallituissa rajoissa. Itsekin mietin, että onkohan siinä nyt niin eroaa vetääkö sitä tölkin Batterya vai saman kofeiinimäärän kolajuomana, mutta en viitsi tämän asian kanssa pelleillä. Sinulla tällä ei kyllä ehkä ole niin väliä enää, koska olet jo ilmeisesti vastoin ohjeita vetänyt energiajuomia läpi sen herkimmän kehitysajan (eka kolmannes). Veikkaisin kyllä, että mitään pahempaa ei ole käynyt, mutta sinuna kyllä lopettaisin viimeistään nyt.

    • Anonyymi

      Ite join ekassa raskaudessa energiajuomia ja poltin tupakkaa eikä vaikuttanu mitenkään lapseen.. en kyl koko aikaa että välillä oli päiviä jolloin join vaan limua ja mehua. Ja kyllä sain vihasia katseita ja kommentteja mut olen sellanen ihminen joka ei välitä toisten mielipiteistä ja antaa haukkumiset mennä toisesta korvasta ulos. Tässä toisessa raskaudessa juon kyllä jonkin verran energiajuomia mutta tupakan polton lopetin jo ennen raskautta. Itellä kans se että kahvi ei maistu eikä oikeen sovi itelle. Tunnen myös ihmisen joka masteli raskauden aikana pikku määriä alkoholia eikä vaikuttanu mitenkään mut en sitä kuitenkaan suosittele.

    • Anonyymi

      Minä myös olen juonut energiajuomia raskaana mutten syö muita vitamiineja ollenkaan en ole muissakaan lapsissa vikoja huomannut.. Minusta vain tuntuu, että tahallaan yritetään viedä kaikki hauska ja hyvä pois.Rv16

    • Anonyymi

      Sanoin neuvolassa juovani työaamuina (3-4krt/vk) energiajuoman, kun kahvi ei mene alas. Joitaja kuittasi asian et "okei" eikä vaikuttanut huolestuneelta.
      Eihän cokistakaan suositella raskaana, mutta monet niitäkin juo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe