Jumalan Sana

Uutta käännöstä odotellessa

Tuolla alempana keskusteltiin vedenpaisumuksesta ja siitä kuinka Jumala käskee Nooan ja hänen perheensä menemään arkkiin.(1moos.7:1)
Alkukielestä käännettynä tuo kohta menee toisin.
Siinä Jumala käskee Nooaa ja hänen perhettään tulemaan arkkiin.Jumala on siis heidän kanssaan arkissa. On muitakin kohtia, jotka alkukielestä käännettynä saavat vähän eri merkityksen.
Esimerkiksi ps.32:8 jossa Jumala sanoo:"Minun silmäni sinua vartioitsee".Tässä Jumala on niin kuin poliisi, joka vartioitsee etten minä tee syntiä. Alkukielestä käännettynä tuo kohta menisi jotenkin näin:"Silmilläni minä sinua johdatan",eli tässä Jumala on taas minun kanssani.Paljon on varmasti muitakin kohtia jotka alkukielestä käännettynä tuovat Jumalan paljon lähemmäs minua. Olisi hienoa saada Raamattu, joka on suoraan alkukielestä suomeksi käännetty.

9

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi apua...Jumala on tässä niinkuin poliisi...siis siinä uudemmassa,vai? Kuule...Ekivaarilla on tietoa vanhimman käsikirjoituksen mukaan tehdystä Raamatusta. Taisi olla vuodelta -38, mutta häneltä saat varmasti oikean vuosiluvun.

• merim.raimo

Jumalan suhde ihmisiin, ennen ja jälkeen Jeesuksen sovitustyön. kirjoitat... "tuovat Jumalan paljon lähemmäksi minua" eikö raamatussa lue.. "Kristus meissä, kirkkauden toivo"? ;) tämä viimeisin raamatunväännös vesittää "viinin" saa nyt sitten nähdä minkälainen seuraavasta tulee. :)

• elisabet10

Raamattu kansalle-käännös.

Jotkut sanovat tätä-92 käännöstä, että se on EU-käännös.

J.M siitä käännöksestä luki Tampereella puheensa yhteydessä kun netmissionista katselin.
        Mutta hän lieneekin "kirkkokunta" ihminen.

• merim.raimo
        elisabet10 kirjoitti:

Raamattu kansalle-käännös.

Jotkut sanovat tätä-92 käännöstä, että se on EU-käännös.

J.M siitä käännöksestä luki Tampereella puheensa yhteydessä kun netmissionista katselin.
        Mutta hän lieneekin "kirkkokunta" ihminen.

siis Pyhä Henki,raamatusta pitää kaikki ymmärtää jo omalla ymmärryksellä. :(

• elisabet4
        merim.raimo kirjoitti:

siis Pyhä Henki,raamatusta pitää kaikki ymmärtää jo omalla ymmärryksellä. :(

joka käännöstä tekee.

Jatkuvasti on valmiiksi käännettyjä Raamatunosia
        myös lähetetty ihmisille jotka ovat rukouksin ja jäsenyydellä käännöstyötä tukeneet.

Olemme saaneet kontrolloida ja tarkistaa (NOVUMISTA) joka on sanasta sanaan alkutekstin mukainen käännös, että onko käännösryhmä käyttänyt tekstisisältöä parhaiten valaisevaa sanaa kussakin kohden.

Palautetta ovat pyytäneet ja uskonpa monien sitä myös antaneen.

Pelkkä kirjain ei kuitenkaan riitä, vaikka olisi kuinka alkutekstin mukaista.
        Tarvitaan aina Jumalan Pyhä Henki joka antaa elämän kirjoitetun Sanan oikein ymmärtämiselle ja vastaanottamiselle.

Pelastustie löytyy kyllä v.38 käännöksestä
        niinkuin 99 käännäksestä, josta UT on nyt valmis.

• elisabet10

johon Kaarlo Syväntö on kerännyt VT:n käännösvirheitä.
      Hän oli kymmeniä vuosia Israelissa ja hänellä oli käytössä kaikki alkukielen tekstit.

Etsin sen vihkosen.

• 1 Moos.7:1:ssä

on alkutekstissä verbi ba, joka tarkoittaa raamatunhepreassa sekä "tulla" että "mennä" (vain nykyhepreassa vain "tulla") joten kumman suomennokseen valitsee ratkaisee ihan muu kuin alkuteksti.

Ps 32:8:ssä taas on verbi "neuvoa" ja saman jakeen lopussa mainitut "silmät" eivät liity siihen mitenkään. Samoin alkutekstissä ei ole 1932/38 käännöksessä olevaa verbiä "vartioda" tai 1992 käännöksen "askeleitasi" – kumpiakin on vain käytetty purkamaan alkutekstin jakeen viimeisten sanojen ajatus, joka loppukaneettina tiivistää koko jakeen ajatuksen siitä miten Jumala kaikin puolin seuraa ja pitää huolen ihmisestä tämän elämäntaipaleella.

askilekha ve'orekha "minä opetan sinulle ja osoitan sinulle"
      be-derekh-zu telekh; "sen tien, jota sinun tulee vaeltaa;"

i'atsa, "minä neuvon (sinua sille tielle / sillä tiellä)" – runoteksteissä yleinen ns. elliptinen ilmaus, eli tässä puuttuu objekti joka löytyy kontekstista.

alekha eni. –– josta engl:n "my eye is on you" ilmaisee alkutekstin ajatuksen jo sellaisenaan mutta 1933/38 suomennos purkaa sen lisäämällä alkutekstissä esiintymättömän "vartioida"-verbin ja 1992 käännös "askeliasi" substantiivin.

• käännös vuodelta 1992

On vakava virhe, kun oikeat uskovatkin, jotkut, ovat alkaneet käyttää baabelilaista 1992 raamatunväännöstä.

• nekin,

jotka käyttävät vain 1933/38 edeltävää käännöstä niistä, jotka käyttävät vain 1933/38 käännöstä. :) En nyt muista keitä ev.lut. kirkon herätysliikkeen edustajia he olivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      149
      3233
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      109
      2644
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2601
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2268
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      490
      2159
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      111
      1930
    7. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      253
      1913
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1754
    9. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1702
    10. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1657
    Aihe